Kiszolgáltatottság az internet szolgáltatónak

Csak tanulság képpen írom le az alábbiakat. Történt az, hogy november táján az internet szolgáltatásunk nem igazán akart működni. Ez leginkább abban jelentkezett, hogy hívtak a munkatársak, hogy "nem megy az internet" és nem tudnak dolgozni. Távolról ránézek, tényleg nem elérhető. A helyszínre odaérve pedig két eset lehetséges: vagy már időközben megjavult, vagy pedig még mindig rossz volt, de a szolgáltató modemének újraíndításakor rendbejött. Az ilyen esetek egyre sűrűsödtek, mígnem már volt olyan, hogy napokig nem ment. El lehet képzelni, hogy egy mai 10 fős cégnél internet nélkül hogy lehet dolgozni.. kb sehogy.

Természetesen kapcsolatba léptünk a szolgáltató ügyfélszolgálatával, ahol megerősítették, hogy igen, központi hiba van és "holnapra" megjavítják. A javítás általában vagy megtörtént vagy csak további 1-2 nap igénybevételével. Ezt novemberben, decemberben 4-5 alkalommal ismétlődött. Az ünnepek alatt pedig már teljesen használhatatlan lett, 2 percig működik, aztán belessul, teljesen nem megy, aztán megint elindul, stb. A mi oldalunkon nem lehet hiba, ugyanis a szolgáltató modemjére közvetlenül rátéve egy gépet ugyanúgy előjön a probléma, mintha előtte lenne a saját routerünk. A szolgáltatónál jeleztük, hogy legyenek kedvesek kijönni és rámérni a koaxra. Erre nem hajlandóak, mert "mivel központi meghibásodás van, ezért először meg kell várni míg azt elhárítják, hiszen könnyen lehet, hogy ez okozza a problémát Önöknél". A dolog logikusan hangzik, csak amikor már az 5. napja mondja be ugyanazt a call center, mennek az üres ígéretek ("holnapra"), a cégvezetés és az IT üzemeltetés is idegessé kezd válni. Természetesen a hiba javításáról nem értesítenek vagy kérnek visszajelzést, hogy valóban megoldódott-e, így neked kell folyamatosan próbálkozni, őket hivogatni, stb.

A tanulság az egész esetből az, hogy te mint ügyfél kb sz*rt se érsz egy szolgáltatónak manapság (általában minél nagyobb szolgáltató, annál kevesebbet érsz). Hiába van "üzleti előfizetés"-ed, ami 3x drágább mint az ugyanolyan lakossági, ugyanúgy leráznak ha épp nincs emberük vagy szimplán bénák/lusták/spórolósak megjavítani. A call center pedig teljesen hülyének néz, a hiba kezdetét későbbre dátumozzák ("a mi rendszerünk 17 órakor észlelte a hibát"... ja persze, csak aznap kora reggel én már betelefonáltam, hogy nem megy, az nem elég?!)

Néhány praktikus tipp:
- Legyen folyamatos hálózati monitoring, hogy utólag bizonyíthasd, hogy mi és mikor nem működött.
- Jegyzeteld le, hogy mikor beszéltél az ügyfélszolgálattal, még jobb ha fel is veszed a hívást.
- A hívás során mondasd ki az ügyintézővel, hogy a hiba náluk van és megkezdik-e az elhárítást (jogilag innen számít a 72 órás javítási kötelezettségük).
- Legyen egy backup 4G kapcsolatod, hogy akkor is rá tudj nézni távolról a rendszerre, hogyha a fő kapcsolat elszállt. (Még jobb, ha a teljes helyi hálót tudod failoverezni erre a kapcsolatra, fórumtéma: https://hup.hu/node/157081)
- Nézz körül a piacon és ha elérhető a konkurens szolgáltatónál egy olcsó csomag, akkor azt is vezettesd be (pl Digi-nél). Lehet hogy ez havi plusz 3-4 ezer forint, de ad egy nyugalmat, hogy azt a szolgáltatót, aki nem hajlandó veled foglalkozni, bármikor le tudod cserélni egy másikra.
- Hiába hívogatnak, hogy hosszabbítsd meg a hűségidőt, ezt sose tedd meg. Egyrészt a legtöbb esetben a hűségért cserébe szinte semmit sem kapsz, másrészt ha sz*rik a fejedre a cég, bármikor otthagyhatod.
- A hírközlési hivatalnál 3 ezer forintért hivatali eljárást indítanak ellenük, ahol ki kell vizsgálják, hogy ők valóban a szerződésnek megfelelően kezelték a hibát.

A szolgáltató nevét direkt nem írom, le, de a koaxos kábelmodemből, mely állandóan megszakad, gondolom nem lesz nehéz kitalálni :)

Hozzászólások

Ha ennyire fontos az internet gondolom bérelt vonali szerződésetek van... Félre ne érts, értem. Azonban meg sem akarod érteni a másik felet, lehet hogy az adott szolgáltató nem épp a tökéletesség mintaképe, de a feladat fordított, neked kell a redundanciát biztosítani még egy nagy rendelkezésre állású vonal esetén. Nem árt ha tudod a használt technológia korlátait, mint informatikai tanácsadót téged ezért tartanak, hogy elmond a valószínűsége annak hogy egy réz vagy hibrid kialakítású HFC-ről érkező internet szolgáltatás bármilyen lelkes szolgáltatói magatartás és "redundancia" ellenére állhat. Pláne az ünnepek alatt. Amúgy hozzátenném hogy a sejtetett hárombetűs messze van a jótól és a lelkestől, de a használt médiából nem egyértelmű a kiléte, és a labda amit leírtál a te feleden pattog a többi csak jogi/pénzügyi kérdés. Szerintem egy kötbérrel semmit nem érsz.

Van benne valami.

Ha a berelt vonalunk valamelyikevel baj van ejjel akkor a szolgaltato keres meg minket.

Javaslom a dual wan kiepitest es havi plusz nehany ezresert mindig lesz internet es meg par ezresert dupla fix ip. Ha meg ennyit nem er meg a cegvezetesnek akkor hoztak egy felelos dontest

A szolgaltato vallal 95 szazalekot amit feltehetoen teljesit. Ket 95 dzazalok meg ha jol szamolom 99,8-ra jon ki osszesen.

Természetesen állhat, csak nem mindegy, hogy:
- mennyit (a szerződésünkben 72 órás hibajavítás van, amit nem tartottak be, mivel folyamatosan arra hivatkoznak, hogy szerintük ők megoldották a problémát, a jelenlegi probléma már egy új, másik probléma :) )
- a szolgáltató nem terel a hiba elismerése és megoldása során ("holnapra")

A fenti két paramétert nehéz becsülni, mivel a szerződés betartását és ügyfélorientáltságot feltételezed, főleg az "üzleti előfizetés"-nél, amely mint látható valójában csak azt jelenti, hogy a lakosságihoz képest 3x annyiba kerül, prioritásos ügyfélkezelést viszont (a gyakorlatban) nem jelent.

Én még nem hallottam bérelt vonal használatáról egy 10 fős kisvállalkozásban. Tipikusan ezek a helyek, ahol egy szolgáltató üzleti előfizetését veszik meg és kész, hiszen (legalábbis a marketing szerint) pont erre lett ez kitalálva. Tudnál mondani egy tipikus 20-50 mbites kapcsolatra egy bérelt vonali árat? (akárhol néztem, árat nem írtak, hanem "majd visszahívjuk").

A topik egyébként pont azért készült, hogy másoknak is eszébe jusson átgondolni ezt a problémakört. Amire a megoldás annyira nem triviális, hiszen a wan failovert tudó eszközök nem feltétlenül érhetőek el egy átlagos kisvállalkozásnál, ezek beállítása, folyamatos ellőrzése (hogy tényleg hiba nélkül történik a failover X év múlva is) sem mindig valósul meg. Kötbérrel valóban semmit se érek, hiszen annak értéke valójában nagyon kevés (5 napos leállásért talán visszafizettek 4ezer forintot?), azon kívül egy kisvállalkozásnál nincs energia a jogi huzavonára egy multival.

Végül lehet bérelt vonalat, ipari CISCO eszközöket, dedikált hálózati mérnkököket meg ehhez hasonlókat emlegetni, csak azt kell látni, hogy egy kisvállalkozásnál ehhez nincs meg a tudás és a pénz. Ellenben péládul ha valaki a fenti topikindító hatására bevezetteti egy másik szolgáltató legolcsóbb vonalát hűségidő nélkül, akkor nagyjából biztosított egy redundanciát, hogyha a "fő szolgáltatója" leáll. Az átállás pedig annyiból áll, hogy a router WAN portjába átdugja a másik szolgáltató modemjét. Ezt én jóval kisebb komplexitásúnak és költségűnek látom mint a full ipari megoldást, ahol automata rendszer csinálja a failovert.

Eleg dragacska ahhoz hogy pl. egy tizfos iroda webezzen, google docs-ot hasznaljon, mailezzen, kozossegi oldalakon managelje magat stb.

Rencergizda koromban sose volt gond azzal hogy cegnek lakossagi elofizetest kossunk. Szepen el lett mondva hogy nem kell semmilyen plusz szolgaltatas (web, levelezes, fix IP, semmi), es egy gep lesz rajta. Sot lakossagi csomag melle a fix IP se volt gond ha neha kellett.

Rakotsz 10 gepet, egyreszt senki nem ellenorzi, masreszt kevesebb adatforgalom megy el mintha otthon HD videot streamelnel plusz torrenteznel (aka atlag csalad).

Ha nincs spec. igeny akkor ket lakossagi csomag ket fuggetlen szolgaltatotol, okos routerrel. Mordorban alap hogy pofatlanok a cegek, nem kell szegyellni az ilyen megoldasokat :)

____________________
echo crash > /dev/kmem

Elég drága? Szerintem az az elég drága, ha az emberek nem tudnak dolgozni az irodában...

200 000Ft /hó = 10 000Ft/munkanap.
10 000Ft/munkanap 10 főre = 1 000Ft/fő/nap

Nézd a másik oldalt: ha nincs net és haza kell küldened az embereket fél napot, akkor mennyibe került?

Arról még nem is beszéltem, ha mondjuk egy bolt a kérdéses telephely, és az Ügyfeleket nem tudod kiszolgálni - akik elmennek a konkurrenciához?

Igen, lehet opció a két független lakossági, ha az tényleg független. Meg biztosítja azt, ami kell (mondjuk 10mbps uplink).

szerk. Erre akartam utalni. Ha nincs specialis igeny akkor a ket olcso elofizetes okos routerrel sokkal olcsobb mint a berelt vonal, mikozben az igenyeket teljesen lefedi. Ebbol kovetkezik hogy a berelt vonal (legalabbis nekik) draga, irrealis koltseg.

Azt nem vitatom hogy van ahol a berelt vonal a nyero, sok szukseges, meg joval tobb penzert is.
____________________
echo crash > /dev/kmem

Már a topik indítóban is benne volt a két független szolgáltató mint javaslat, erre reflektált valaki, hogy "de hát miért nem bérelt vonal". Amiről látjuk, hogy 10-20x költséget jelent a két független szolgáltató esetéhez képest, ami egy tipikus kisvállalkozás esetén túl sok. Nyilván ha itt arról lenne szó, hogy mondjuk egy brókercég 10millárd forintos ügyleteket köt a londoni börzén és 1 nap internet nélkül X millió forint veszteség keletkezik, azt jeleztem volna már a topikindító bejegyzésben. Tételezzük már fel a másik kollégáról, hogy azért ilyen teljesen elemi dolgokkal tisztában van.

Ahogy más is írta, arról van szó, hogy ilyenkor nem megy a google docs, az email és millió kis ügyviteli dolog nehezedik meg. Az élet nem áll meg, nem kell elküldeni embereket, de mivel kényelmetlenség, mégis jó lenne egy költséghatékony mód arra, hogy ezt elkerüljük.

10mbps uplink az jó, de nem látom értelmét többet fizetni a *GARANTÁLT* 10mbps uplinkért. Egy kisvállalkozásnál szerinted mire használnak ennyi kimenő sávszélességet? Nálunk legalábbis az átlagos webes cuccok ennek a töredékét használják. Így ha a szolgáltatónál valami gond van, és leesik a garantált 1mbps-re, hidd el, nem panaszkodnék, hanem szépen megvárnám amíg javítják, a cégnél a kollégák pedig várnak plusz 2 másodpercet egy email elküldésénél. Természetesen ha ez a 2 másodperc szorozva a kollégák számával szorozva az emailek számával szorozva a munkaidő költségével fedezi a 100e-200e forintos bérelt vonalat, én leszek az első aki bevezetteti.

Végül azt is megemlíteném, hogyha egy kisvállalkozásnál mindent a bérelt vonalihoz hasonló redundanciával és ipari színvonalon valósítanak meg, az nem biztos hogy megtérül valahva. Gondolok itt az áramellátásra, fűtésre, szaktudásra, biztonsági megoldásokra, pénzügyekre, stb. Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy mivel van rálátásom a másik oldalra is, látom, hogy nagyon gyakran egy multinál, ahol pénz lenne bőven, sem valósítják meg ezeket. De mindez teljesen lényegtelen a topik szempontjából. Itt azt a megoldást keressük, amely a tipikus felhasználásra ad egy költséghatékony megoldást. Peace :)

Igen, a bérelt vonal drága, a 10-20× nem tudom mihez képest jött ki. De! A leírásod alapján már több mint egy hetet nem volt net a cégnél, hiába 10 fős, azért ennyi kiesés minden cégnél óriási pénz, nem kell hozzá milliárdos brókercégnek lenni. A net annyira alap egy legkisebb cégnél is, hogy nem szabad a szart rágni rajta, az a vállalkozás, amelyik ennyi pluszt nem tud kitermelni, le is húzhatja a rolót.

A nagyobb uplink sose árt. Azért ha már elég sok kliens lóg rajta, akkor valahol nem baj, ha van benne kraft felfelé is. Lehet ezt még nem használjátok ki, de ha épp nem is hozza a szerződésben írt (nem minimumos) értéket, akkor sem lesztek bajban, lesz még miből visszaesni úgy, hogy használható marad a net. Az IT-ben semmit nem szabad kicentizni, se sávszélességet, se tárhelyet, se feature-t.

Azt is érdemes megnézni, hogy a szerződésben van-e kötbér kikötve. Ha nincs, vagy van, de a kiesést nem kompenzálja, akkor kerestek másik szolgáltatót, ezt meg vagy megtartjátok tartalék vonalnak, vagy szerződésszegés miatt felmondjátok hűségre való tekintet nélkül. Kerül, amibe kerül, ha kell net, nem lesz választásotok, be kell ruháznotok.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek…” Aron1988@PH Fórum

"Ha nincs, vagy van, de a kiesést nem kompenzálja, akkor kerestek másik szolgáltatót"

Te egy bolt vagy, óránkánt ~500 000Ft forgalommal és 20% árréssel.

Bérelt vonali SLA átlagos értéke 99.5 = 1.8nap kiesés megengedet előzetes karbantartási értesítő nélkül is éves szinten.
Legyen az, hogy 2munkanapra (2x8óra = 8millió forgalom azaz 1.6 haszon elmaradás) kiesik az internet.

Nincs olyan szolgálató (és törvény) ami megtérítené a fenti elmaradt hasznodat. Mégis hogyan várnád el a szolgáltatótól, akinek fizetsz mondjuk 100 000Ft-t, hogy megtérítsen neked ~másfél év havidíjat 2 kiesett nap miatt?!

Legyen eszed, ne vagdalkozz ilyenekkel hanem ajánlj egy tartalék független internetet kapcsolatot :-)

Kötbért akkor szoktak kikötni, ha az egyik fél hibásan teljesít. Ez tipikusa akkor van, ha sérül a vállalt rendelkezésre állás. Nem tudom mekkora káruk volt a topikbeli cégnek, meg pontosan hány napig nem volt net. Plusz az is idő=pénz, hogy a topikindító állandóan kiszáll a helyszínre modemet nyomkodni, meg szolgáltatói gebaszt intéz. Részleteket nem tudunk, azért írtam általánosságban.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek…” Aron1988@PH Fórum

Én meg konkrétumot írtam.
Manapság azon helyeken ahol bérelt vonali szolgáltatást rendelnek meg (1db-t) ott NEM fognak akkora kötbért fizetni, hogy ez a megrendelő kárát (elmaradt haszon, hazaküldött dolgozók munkabére, etc) akár csak meg is közelítse. Csak akkorát, hogy azért a szolgáltatónak is kényelmetlen legyen.

Természetesen lehet a szolgáltatókkal egyedileg alkudozni,hogy több kötbért fizessenek. Ez kb onnan indul, hogy a szolgáltató két - egymástól független - nyomvonalon adja ki az áramkört. Akár drágábban, mintha két független szolgáltatótól vennél igénybe bérelt vonalat.
Itt a havi díj - és kötbér mértéke - is alku kérdése.

DE kérdem én - egy bérelt vonali szolgáltatás megkötésénél melyik a fontosabb? A szolgáltatás minősége és ára, vagy a kötbér mértéke? :-)

Dehogy írsz konkrétumokat, a kristálygömböd fényezgetve tippelsz bele a vakvilágba. Honnan tudod, hogy mekkora kötbér van kikötve, ha egyáltalán ki van kötve, és mekkora volt a káruk? Ahhoz ismerni kéne a szolgáltatási körzetet, szolgáltatót, szerződés/csomag típusát, céget. Nem azt mondom, hogy biztosan fedezi, szerintem is sanszosabb, hogy ilyen lakossági szerződésnél nem, csak azt írtam, hogy egy megnézést megér, még senkit nem vitt el a mentő, ha egy szerződést, meg egy Ászf-et megpróbált figyelmesen átolvasni és értelmezni.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek…” Aron1988@PH Fórum

Köszi. Éppen a komment előtt olvastam át egy bérelt vonali szerződést :-)
(nem home user szerződést, azok ritkán kötnek bérelt vonalat)

Ez egy másik szolgáltató (Telekom - FlexCom nevű szolgáltatás ÁSZFje):
Amennyiben a 4.2. pontban vállalt éves rendelkezésre állás a szolgáltatónak felróható okból a vállalt értéknél kevesebb, úgy a szolgáltató a
hibás teljesítéssel érintett összeköttetés egy évre számított havi díjának összegéből a rendelkezésre állás csökkenésével megegyező összegű
kötbért jóváír. (1%-os rendelkezésre állás csökkenésnél 1%-ot,stb.)
A Flex-Com szolgáltatás esetén az összeköttetés havi díja alatt a havi bérleti díj előfizetői hozzáférések (EH) havi díjával csökkentett mértéke
értendő.

UPC:
6.2.1 Az Előfizetőt megillető kötbér mértéke
A Hibabejelentés kapcsán elvégzett hiba kivizsgálásáról és a hibaelhárításról szóló
értesítésre, illetve a Hiba kijavítására nyitva álló határidő eredménytelen eltelte esetén a
kötbér mértéke a vetítési alap
 kétszerese hiba kivizsgálásáról és a hibaelhárításról szóló értesítésre nyitva álló
határidő eredménytelen elteltétől minden megkezdett késedelmes nap után az
értesítés megtörténtéig;
 négyszerese a Hiba kijavítására nyitva álló határidő eredménytelen eltelte esetén,
ha a Hiba következtében az előfizetői szolgáltatást csak az előfizetői szerződés
szerinti minőség romlásával, vagy mennyiség csökkenésével lehetett csak
igénybe venni;
 nyolcszorosa a Hiba kijavítására nyitva álló határidő eredménytelen eltelte esetén,
ha a Hiba következtében az Szolgáltatást nem lehetett igénybe venni.
A kötbér meghatározásához szükséges vetítési alap: a hibabejelentés hónapjára
vonatkozó, egyedi előfizetői szerződés szerinti havi előfizetési díj és az előző havi forgalmi
díj összege alapján egy napra vetített összeg.

Nagyvárosi környezetben általában van. Persze kérdés, hogy mi értesz teljes függetlenség alatt. Ha ugyanazon az oszlopon jön be két szolgáltató kábele és az oszlop kidől, akkor ugyanúgy leáll mindkettő. Ha valamilyen okból a magyarországi teljes nemzetközi sávszélesség kiesik, az valószínűleg ugyanúgy érint több szolgáltatót is. Mint látható, a dolgot a végtelenségig lehet bonyolítani és még biztonságosabbá tenni, mint azt fentebb másnál is írtam, egy átlagos kisvállalkozásról beszélek :)

Nagyvárosba (gondolom Budapestet érted ez alatt) sem evidens, hogy van két szolgáltató.

Független alatt erre gondoltam, vagy akár arra (pl. vidéki kis szolgáltatónál volt ilyen) a két elvileg független szolgáltató ugyanattól vette az uplinket, ami kidőlt, és cseszheted a redundanciat :D

Azonban ma már, olcsó és jó 3g/4g-van, a második vonal siman lehet mobilos.

Azonos oszlop... Na ja. Réges-régen, egy ügyfél bérelt vonalat vett az "A" nevű cégtől. A nyomvonal vége előtt nem volt más megoldás, mint mikrohullámú átvitelt berakni, mert kábelezni semmilyen módon nem lehetett.
A cég ide a "szokásos" megoldást, 2x2 mbit-et tudó Ericsson mikrókat rakott be, üf. megkapta a 2mbit-es vonalat, öröm, bódottá. Az "A" céget hónapokkal kézőbb megkereste egy társszolgáltató, hogy kéne neki azon az ominózus szakasozn egy mikrós link, mert kábelezni nem tudnak, és ebben az "A" cég a profi.
Szépen el is adták nekik az addig üresen álló másik 2mbit-es linket, öröm, bódottá, az "A" cégnél is.
Ismét eltelt néhány hónap, eljött a mikrók karbantartása, "A" cég szólt az üf.-nek, hogy x hó y napján a mikrohullámú eszköz karbantartása miatt nem lesz net. Üf. visszajelez, hogy rendben, mehet, mert átállnak tartalék vonalra arra az időre. Ezzel párhizamosan a társszolgáltató is megkapta a karbantartási értesítőt, visszajelzett, hogy oké, szól az ügyfeleinek. Szólt. Na ekkor már nem volt öröm se, meg bódottá se...

Vagy a másik cégnél saját rendszerek üzemeltetéséhez "B"-ből "P"-be kellett kiépíteni egymás tartalékát adó 2x64 kilobites bérelt vonali kapcoslatot. Saját infrastruktúra, úgyhogy gyorsan el is készült, élesbe állt a rendszer - néhány hónappal később "P" rendezőjében járva jött a döbbenet: egy érpár, végén egy Siemens modem volt a 2x64k végződtetése...

Mennyibe kerül (kieső munkaidő, ügyfélvesztés, stb.), ha havonta a maximális, nem kötbérezhető kieséssel működik a jelenlegi internet-kapcsolat? Ha ez kevesebb, mint egy magasabb rendelkezésre állást biztosító internet-kapcsolak, akkor nincs miről beszélni - ha viszont több, akkor...

A fent leírt esetben mindegy, hogy van-e rajta hűségidős rémálom vagy sem (ez a hűségidő amúgy is súrolja a parasztvakítás szintjét). Ha a bejelentett hibát nem tudják kijavítani, akkor hivatkozni tudtok arra, hogy a szolgáltató szerződést szegett, és már bukta is a hűségidős dumát. Itt felénk ezt már többször eljátszotta anno a nagy T, több ügyfelemnél is simán el lehetett őket hajtani a kis buta hűségidős dumájukkal együtt már akkor is, ha a bejelentettük/kijavították 72 órán belül/egy napig jó volt, elszállt/bejelentettük/ésígytovább, ésígytovább esete állt elő. Ha nem tudod rendeltetésszerűen használni, mert kb. naponta-kétnaponta elhalálozik, akkor nincs az a brüsszeli ombunccmann, aki igazad adna nekik egy vitában, hogy neked az ő hűséges előfizetőjüknek kell maradnod örökre. :)
---
Ó, hogy a hatalmas Kublaj kán üssön rajtad, és a házad népén!

Olvasva a nyitó posztot és a cég méretét, az a hülye, aki:

1.) üzleti előfizetést javasolt
2.) ha van elérhető konkurencia, nem javasolta a rendundanciát
3.) nem állította még üzembe végső backupnak a 4G-t

Bónusz.: Ha pedig az adatátvitel annyira neuralgikus kérdés, az a hülye, aki nem javasolta a bérelt vonalat.

1.) üzleti előfizetést javasolt

Miért? Otthoni előfizetést is lehet cégnek kötni?

3.) nem állította még üzembe végső backupnak a 4G-t

A 4G-t nem tudom komolyan venni és drágább mint egy wifi-s backup előfizetés, de ha tutira mennénk akkor műholdas is lehetne :D Szerintem a hálózat kábelen jön, azon mérhető, azon kezelhető.
Igaz, egy ilyen esetben egy 4G képes megfelelő router nagy segítséget tehet.

Hetente megteszem legalább kétszer az M3-as csaknem teljes távolságát, és régen találtam olyan pihenőt, ahonnan nem tudtam stabilan dolgozni.

(Mindazonáltal most megpróbáltam elképzelni egy olyan világot, ahol 10, 20, akárhány fős cégek nem dizájnbullshittel telepakolt netet használnak profitteremtés közben, hogy elég legyen az a legrosszabb átvitel is, ami 10 éve még mindig egy álom volt.
Már nem is megy. Mármint elképzelni ezt.)

Magyarországon egyébként tipikusan jobb a mobil lefedettség, mint nagy méretű nyugati országokban. (És számos fejlett nyugati országban a vezetékes internet átlagos sebessége is jóval a magyar átlag alatt van).

A magyar 4G-t konkrétan nem tudom, de ha az embernek van pár telephelye, akkor azért nem nehéz kideríteni, hogy mi érhető el azokon a helyeken.

Város szélén lévő utolsó házban kaptam kb 6-7ezerért gigabites telekom netet.
Ha a cég beleroppan abba, hogy nem tud elszámolni 6-7ezret, akkor jelentsen csődöt.

Az már érthetőbb magyarázat lenne, hogy egy bérelt irodában lehet nem tudsz csak a bérlő (cég) nevére előfizetést kötni.

Fent leírták. Sima lakosságit. Az sem rosszabb, mint kiderült, csak költséghatékonyabb. És igen, amelyik cég nem tud 6-7000 forintot kibírni úgy, hogy nem költségeli, az csődöljön. A történetben egyébként egy 10 fős cégről van szó, ami bt vagy kft lesz....a tulaj tud kötni saját nevére lakosságit ha gondolkodik kicsit.

1. Miért, mi mást kellett volna kötni? Az üzleti előfizetés pont erre lett kitalálva, a legtöbb helyen cégek eleve nem választhatnak lakossági csomagot.
2. Ez ki lett építve azóta. Tudod, a topikkal nem a saját problémámra keresek megoldást, hanem más kollégáknak szeretnék *segíteni*, hogy ezt gondolják át és milyen megoldások jöhetnek szóba.
3. Már megtörtént. Annyit azért hozzátennék, hogy a megoldás kivitelezése nagyon nem triviális.

Bónusz: hány 10 fős kivállalkozásnál láttál már bérelt vonalat? Egy redundáns kábeles/optikai/4G előfizetéssel jóval költséghatékonyabban tudod hozni ugyanazt a rendelkezésre állást.

- Jegyzeteld le, hogy mikor beszéltél az ügyfélszolgálattal, még jobb ha fel is veszed a hívást.

A hívást felvenni /rögzíteni/ a másik fél beleegyezése nélkül legális?

A helyzet az, hogy több esetben törvényi kötelezettség és nem jog rögzíteni, ami pont a hibabejelentőt védi. Ettől eltekintve eleve úgy nyitni egy hibabejelentés, hogy azt sugallod nem bízol se a konkrét üfszolgában, se a cégben... akkor miért vagy még ügyfél?

Ettől eltekintve eleve úgy nyitni egy hibabejelentés, hogy azt sugallod nem bízol se a konkrét üfszolgában, se a cégben.

ez csak a te rosszhiszemu hozzaallasod. De amint azt valahol olvastam, 'In God we trust, all others must submit an X.509 Certificate', szoval minden szolgaltato (foleg, ha magyar) bunos*, amig nem bizonyitja artatlansagat.

Szoval sok oka lehet annak, hogy nekem is szuksegem van a felvetelre, es minek kikerni, ha mar eleve megvan? Masfelol, ha mar fel kell hivnom az ugyfelszolgalatot, akkor valami baj van, es megingott a bizalom. Az meg ne a te problemad legyen, hogx xy miert nem megy el egy random szolgaltatotol. Lehet, hogy ok a legolcsobbak, de az is lehet, hogy nincs is alternativa.

*: meg tavaly keresett a Telekom, hogy jo lenne befizetni egy bizonyos szolgaltatas dijat. Amirol akkor hallottam eloszor. Mondjuk amilyen kupleraj van ott is ugyfel adatbazis cimen, miert is csodalkozom...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

"szoval minden szolgaltato (foleg, ha magyar) bunos*, amig nem bizonyitja artatlansagat."
Na, Magyarországon újra a szocialista jogrendszer számít? Nem is tudtam.
És amúgy a kötelező hangfelvételről ennyit:
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700155.TV
"Telefonos eléréssel működtetett ügyfélszolgálat, illetve az ügyintézés időpontjának előzetes lefoglalására biztosított telefonos elérés esetében biztosítani kell a fogyasztó által kezdeményezett hívás sikeres felépülésének időpontjától számított öt perc várakozási időn belüli hívásfogadást és az érdemi ügyintézés megkezdését, kivéve, ha az a tevékenységi körén kívül eső elháríthatatlan ok miatt nem lehetséges, feltéve, hogy a vállalkozás úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. A vállalkozás köteles a panasszal kapcsolatos élőhangos ügyintézés választását a fogyasztó beazonosítása nélküli módon - reklám továbbítása nélkül - a telefonos eléréssel működtetett ügyfélszolgálat menüsorrendjének első helyére tenni. Az ügyfélszolgálathoz beérkező valamennyi telefonon tett szóbeli panaszt, valamint az ügyfélszolgálat és a fogyasztó közötti telefonos kommunikációt hangfelvétellel rögzíteni kell. Ha a hangfelvétel tartalmazza a 17/A. § (5) bekezdése szerinti tartalmi elemeket - ide nem értve a panasz előterjesztésének helyét, a fogyasztó által bemutatott bizonyítékok jegyzékét, a jegyzőkönyvet felvevő személy aláírását, valamint a jegyzőkönyv felvételének helyét és idejét -, a jegyzőkönyv felvétele a fogyasztó beleegyezésével mellőzhető. A hangfelvételt egyedi azonosítószámmal kell ellátni és öt évig meg kell őrizni."
Valamint: "A fogyasztó kérésére, a fogyasztó erre irányuló kéréséről történő tudomásszerzéstől számított 30 napon belül díjmentesen

a) biztosítani kell a vállalkozás (1) bekezdés szerinti ügyfélszolgálatán a hangfelvétel meghallgatását,

b) hangfelvételenként egy alkalommal a hangfelvételről másolatot kell biztosítani."

Na, Magyarországon újra a szocialista jogrendszer számít? Nem is tudtam.

hat, ahogy egyre inkabb a legyuri az igazsagszolgaltatast a Honda, ugy lesz egyre kozelebb a kommunista biraskodas, incl. koncepcios perek, amiket az ASZ mar be is izzitott. Btw. en nem jogi allaspontot fogalmaztam meg...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Mert ők "minőségbiztosítás miatt", zárt rendszerben rögzítenek, az ügyfél meg nem. Ennek ellenére a beleegyezés nélkül rögzített felvétel is felhasználható a bíróságon.

Mindössze az a kérdés, hogy fogsz-e bíróságra menni? :-D
Mert különben mi másra használnád fel? És miben tér el az szolgáltató által rözítettől?

Bizonyítékként elegendő a hívás időpontja. Ezt az időpontot, a hibát, meg a konkrét ígéreteket feljegyezve készen is állsz a kötbérezéshez, ha úgy adódik.

Mert ők "minőségbiztosítás miatt", zárt rendszerben rögzítenek, az ügyfél meg nem

es ez hol koti meg az en kezem, hogy nem nyomhatom meg a record gombot?

Mindössze az a kérdés, hogy fogsz-e bíróságra menni? :-D

kell? Mi van, ha atadom a Blikk-nek? Btw. ha senki nem nyomna meg azt a gombot, akkor szegenyebbek lennenk par klasszikussal, mint pl. a baromarcu (van nalatok hanyas...).

És miben tér el az szolgáltató által rözítettől?

pl. az, hogy az enyemben megbizom...

--
t-systems-es it architect allast keres. Jelige: csak webshopot ne kelljen...

Én egy dolgot fűznék hozzá csak:
- Mindig legyen írásos hibajelentés (e-mail is megteszi).

Ha van rá lehetőség, akkor szolgáltatóváltás. Ha szerződést is szegtek, akkor meg mindenkinek az az érdeke, hogy az összes illetékes hatóság felé jelezd ezt. Nálunk is kiscéges felállás van szerintem ugyanazzal a szolgáltatóval és mi szerencsére elégedettek vagyunk, de ez a trógerság nem elfogadható.

Persze értem a többi hozzászólót, hogy technikailag kivédhető a szitu ha az ember több lábon áll, de valahol meg kell húzni a határt és a fent leírt eset nekem már régen túl van azon.

+1

Van még X másik szerződésem ugyanazzal a szolgáltatóval, amiből a legtöbb teljesen problémamentes évek óta. Így nem azt akarom mondani, hogy A vagy B szolgáltató használhatatlan átalában, hanem azt, hogy ha te épp egy problémás területen vagy, nem biztos, hogy kezüket lábukat törik a te szolgáltatásod helyreállításáért, akár hetekig, hónapokig is mehet a "megy-nem-megy" játék, ami az ő részükről semmibe se kerül, nekünk viszont nagyon kellemetlen.

Anno sok évig volt "jujjpici" internetem, és 2-3 évente befosott a koaxkábeles modemjük. A második alkalommal már rutinosan kértem modemcserét, de ők nagyon nem akarták, viszont én mondtam, ragaszkodom hozzá. A "hölgyike" a telefonban ekkor kissé pikírten közölte, hogy ha ő kiküldi a szerelőt és nem a modem hibás, akkor 5000 Ft, én meg mondtam, ok. Szerelő kijött, cserélt modemet, internet stabilizálódott.

Tanulság: HA tudod hogy a modem hibás, ragaszkodj a cseréhez, különben még hónapokig szivatnak.

Amúgy a modemeknek van általában egy belső ip címe, amin keresztül egy jelerősség, jelstabilitás kijelzéshez hozzájuthatsz. Ha kérsz "műszakis kollégát" a telefonos "üffélszolgától", és beolvasol neki pár érdekesebb adatot is innen, még hamarabb lesz megoldás. Ilyen adatok segítségével hívattam szintén az ügyfélszolgálattól jelkimérős emberkét másik lakásba, ahol a folyosón lévő szekrénytől újrahúzták a koaxkábelt és kicserélték a zavarszűrőket, leválasztókat, utána lett elég erős jel a stabil internethez.

De a megoldáshoz mindkét esetben kooperatívan kellett hozzá állni, nem csak hibát jelentgetni.

---
A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!
Mindenki jó valamire. Ha másra nem, hát elrettentő példának.

"A második alkalommal már rutinosan kértem modemcserét, de ők nagyon nem akarták, viszont én mondtam, ragaszkodom hozzá.'

Egyébként korrekt szolgáltatóm kiszállói legalább 15x kimérték a tökéletes drótomat, mire elfogadták, hogy már a folyosói drótvégükön nincs öröm, ergo az a vihar ártott a 2 szinttel fentebbi switchüknek, amiről az ügyelesnek beszámoltam, és ami után beállt nálam a Helen Keller-üzemmód.

20 perc onánia után másfél perc (ebből 1 perc a liftre várni és felmenni) után kiderült, hogy meghótt 1-2 port, az egyik az enyém.

'A "hölgyike" a telefonban ekkor kissé pikírten közölte, hogy ha ő kiküldi a szerelőt és nem a modem hibás, akkor 5000 Ft, én meg mondtam, ok.'

Nekem is szóltak előre, hogy a kiszállás költséget vonhat maga után - tkp. igazuk volt, mert kiderült, hogy a switchüket inkább előbb, mint utóbb cserélniük kell, ami költséggel jár.

"hogy ha ő kiküldi a szerelőt és nem a modem hibás, akkor 5000 Ft, én meg mondtam, ok."

Ha 3 órát várok és nem jön a szerelő mégsem, akkor én is díjat fogok felszámolni :-)

ps: szerintem a tájékoztatás úgy korrekt:
ha a kolléga kimegy, az ő eszközén (notebook) megy az internet az átadási ponton (RJ45), akkor hiba nincs. Kiszállási és/vagy munkadíj viszont van.
Ha kívánja, hogy foglalkozzon továbbiakban a hiba felderítésével (pl router hiba, hibás beállítás, ügyfél PC hiba) akkor lehet kérni óradíj ellenében.

A tapasztalat szerint a bejelentett hibák ~75%-a ügyfél oldali (hiszen a szolgáltató a kiszállás előtt a többit tudja távolról ellenőrizni).
A Level-1 support meg nem tudja a hívás alapján behatárolni, hogy te a műegyetemen infon végeztél és többet tudsz mint az Ő fönöke...

+1

Üzleti előfizetés esetén talán gondolhatnának rá, hogy nem a szomszéd pistike tartja karban a hálózatot. Én abban a hitben éltem, hogy pont azért fizetsz többet mint egy lakossági felhasználó, mert ilyenkor komolyabb supportot, prioritásos kiszolgálást kapsz (nyilván ésszerű keretek között).

3 órás várakozáshoz már volt szerencsém, a szerelő valamikor a 4. órában érkezett. Annyiban rendes volt, hogy telefonált előtte, hogy késni fog. Ja és amikor megérkezett, közölte, hogy sajnos ő ezzel nem tud mit kezdeni, mert a kábelezéshez nem nyújthat, ő csak a modemet tudja cserélni (a kábelezéshez nem mindegyik szerelő nyúlhat, csak akinek van ehhez képesítése, az ügyélszolgálat viszont elfejetette ezt közölni a szerelőcsapattal, hogy valószínűleg ilyenre van szükség).

Nálam azt játszották el, amikor elkezdett a net rendetlenkedni, hogy
1) A tipusú telefonos csóka állítólag valamit állítgatott, és megnyugtatott, hogy mostantól jó lesz
2) B tipusú telefonos csóka megnézte, hogy mi a pálya, mondta, hogy a modem nem kap elég jó jelet, ezért timeout lesz, ami miatt rebootol, ezért nincs pár percig netem. Aztán pár percig van, aztán pár percig megint nincs.
B tipusú kiküld egy szerelőt, aki majd megnézi a kábelezést a házban, de előtte megnézi / megméri az utcán a szekrényben a portokat és kábeleket.

3) jön a szerelő, utcán nem néz semmit, házban nem néz semmit, odamegy a modemhez, és
3.1) kicseréli
3.2) 1 perc nézegetés után kijelenti, hogy minden rendben van

Már nem tudom, hanyadik telefonálás és 4 vagy 5 szerelői látogatás után az egyik telefonos ember azt mondta, várj, megkérdezem a network-ös csapatot. 1 perc után: azt mondták, volt valami gond, de már kijavították.

Azóta stabil a kapcsolatom megint (kopp-kopp), pedig eltelt már kb. egy hónap.

- semmit nem kapsz: ez nem teljesen igaz.
1) hosszabbításnál kötelező valami kedvezményt adni.
2) ha olyan a szerződés, akkor lehet pl, hogy határozatlan idő esetén 10 000Ft a havi díj, határozott idő esetén meg 6 000Ft.
Ha lejárt a szerződés - és nem hosszabbítottál - akkor automatikusan 10 000Ft lesz a számlán...
3) a hiba akkor hiba, ha bejelented. Az nyilván semmit nem ér, ha azt mondod, hogy 2 napja nem működik
4) ingyen igényelhetsz szélessáv.net monitoring eszközt (persze, csak 100mbps-ig, legalábbis tudtommal) ez nem csak azt mondja, h van-e net, hanem azt is, h mennyivel.
5) a tartalék net mindíg jó ötlet, ha munkára használod...

1. Ez általában kimerül valamiben, amire egyáltalan nincs szükséged.
2. Nem minden szolgáltatónál van így, de valóban, találkoztam már ezzel is. Nyilván az ilyennél mérlegelni kell, hogy mi történjen.
3. A call centeren történő bejelentés nem számít annak? Mint írtam fentebb, ez nemhogy egyszer, hanem sokszorosan is megtörtént. Mivel arra hivatkoztak, hogy nem végponti hiba van, hanem központi, ezért nem hajlandóak bővebben foglalkozni az esettel. A központi hibát pedig ideig-óráig valóban megjavítják, aztán kezdődik az egész elölről.
4. Erről nem tudtam, köszönöm, utána fogok nézni
5. Ez jó mondás, csak a tartalék net biztosítása mint szükséges igény minden vállalkozástípusnál másképp merül fel. Egy 2 személyes vállalkozásnál például simán jó lehet, hogy az ügyvezető mobiljának WIFI hotspotját használja mindenki a kiesés idejére (ja persze mi van, ha épp el kell mennie fél órára, akkor nincs net?) A 10 fős, kicsit komplexebb infrastruktúránál (hálózati meghajtók, proxy server beállítás a windowsban, stb.) és szoftver igénnyel már nem biztos, hogy ez ilyen egyszerű. Mint fentebb leírtam azóta nálunk ez meg lett valósítva, a topikkal másoknak szeretnék segíteni, hogy ne kerüljenek ilyen helyzetbe.

Jah, csak "új ügyfél"-nek számításhoz ált. 2-3 hónapig nem lehet ugyanazon a címen az adott szolgáltatóval élő szerződésed (nemcsak neked de senki másnak sem!).
Ha meg pl. egy korábbi bérlő felhalmozott tartozást (saját nevére kötötte a szerződést), a büdös g*cik akkor is helyhez kötik a tartozást. Azaz hiába nem te tartozol nekik, addig nem kötik vissza az előfizetést a te neved alatt, amíg te ki nem fizetted az eltűnt bérlő tartozását (feltételezve h. behajthatatlan azaz soha nem fogja kifizetni). Különben az életben nem lesz ott TV/internet (tipikusan monopol szituációkban nem tudsz másik szolgáltatóhoz menni), és úgy meg kb. senki nem bérli ki a helyet.

Jól ki van ez találva.
--

"Ha meg pl. egy korábbi bérlő felhalmozott tartozást (saját nevére kötötte a szerződést), a büdös g*cik akkor is helyhez kötik a tartozást. Azaz hiába nem te tartozol nekik, addig nem kötik vissza az előfizetést a te neved alatt, amíg te ki nem fizetted az eltűnt bérlő tartozását (feltételezve h. behajthatatlan azaz soha nem fogja kifizetni)."

A többi szolgáltatónál nem tudom, hogy ez hogy működik, de a hárombetűsre ez nem igaz. Lakást vettünk pár éve, az előző tulaj (vagyis annak albérlője) felhalmozott tartozást náluk. Amikor leadtam neten a megrendelésem alábbi választ kaptam:

"Érdeklődésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a (...) telepítési címen egy korábbi díjtartozás miatt szolgáltatásunkat nem tudjuk biztosítani Önnek.
A további ügyintézéshez kérjük juttassa el Társaságunk részére 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapjának másolatát elérhetőségeink valamelyikén, melynek beérkezése után, kollégáink felveszik Önnel a kapcsolatot.
A webshop-on keresztül elküldött érdeklődés számára (...) történő hivatkozás esetén az online kedvezmény igénybe vehető."

Talán mielőtt megkaptam ezt fel is hívtak telefonon, ahol elmondtam, hogy most vettük a lakást, nem mi csináltuk a tartozást. Tulajdoni lap másolatot átküldtem, innentől ezzel nem volt gond (mással igen, de az nem kapcsolódik a témához).

---
A kürtőskalács egy nagy lyuk, tésztával faszán körbetekerve.

naa...
szerintem pl minden szolgáltató előre veszi a business ügyfeleket hiba esetén.
ÁSZF-ben sok esetben rövidebb hibaelhárítási idő van megadva, valamint simán lehet, h nagyobb SLA-t vállalnak.

Ps: ha meg ennyire elégedetlen vagy, miért nem veszel olcsóbban tőlük valami olyan FiberPower-t aminek a garantált sebessége is 10mbps felett van?! :-)

Ez is tud vicces lenni amikor azt mondják, hogy nem lehetsz új ügyfelük X hónapig (ha így akarnád újrakötni a szerződést spórolásból). Lakossági internetnél hallottam ilyen sztorit, ráadásul ott költözés miatt akarták újra kötni a szerződést és az új lakó nem köthetett arra a végpontra, mert bekötési cím alapján régi ügyfélnek számít. Röhej...

Egészen pontosan ha lejár a hűség és automatikusan határozatlanra vált, akkor most már nem válthatnak valami fiktív tarifára, hanem max ugyanannyit kérhetnek, mint a hűség alatt fizettél. Mondjuk üzleti előfizetés lehet máshogy számít, mert ott más lehet a jogi kapcsolat.

Telekomnál is ez volt a gyarkolat régebben, ha nem hosszabbítottál, akkor a 4 ezres netből 11 ezres listaár lett. Meg persze hűség felmondásánál az igénybe vett kedvezmény címszó alatt a 11 ezres listaár és a valós díj köztit számítanák fel annyi hónapra, ahány letelt. Erre jók ezek a trükközések a számokkal.

Kicsit elvonatkoztatva a nettől, az áramszolgáltatásban még nehezebb a helyzet: közép-magyarországi cégnél 6 hónap alatt 132 áramszünet, vagy ahogy a szolgáltató nevezi védelmi működés. 2 oldali 20kV-os betáplálás és mindkét vonalon ad-hoc kimaradás. Szolgáltató semmire nem vállal garanciát, lévén ők folyamatos energiaszolgáltatást vállalnak nem pedig folyamatos áramszolgáltatást. Amúgy meg feszültség alatt dolgoznak a hálózatukon, ilyenkor érzékenyebbre állítják a védelmi rendszerüket, ami szinte minden alkalommal megszólalt. Minek az internet, ha nincs áram!?

az upc cisco modemjének tönkrement a tápja. legalábbis szerintem :)

nekem ugyanez volt.

“Hiába hívogatnak, hogy hosszabbítsd meg a hűségidőt, ezt sose tedd meg. Egyrészt a legtöbb esetben a hűségért cserébe szinte semmit sem kapsz, másrészt ha sz*rik a fejedre a cég, bármikor otthagyhatod.”

Legjobb tudomásom szerint ezt tavaly október korul törvényileg leszabályozták azaz eszköz vásárlása nélkül nem is lehet hűséget kötni szerződésekre.

Amúgy meg a tippem: UPC
Amúgy meg jók a javaslatok, és nagyon szomorú történet :(
-------------------------
Roses are red
Violets are blue
Unexpected '}' on line 32

Hészülék nélkül 1 évet lehet. Más kérdés, hogy meglévő hűség lejáratkor a határozatlan időre sem emelhetik a korábbi havidíj fölé a tartifát. Persze ki tudja milyen kiskaput találnak ki rá, lehet valami kedvezményként néznek rá, ami már nem lesz és mégis drágább lesz. Majd a gyakorlatban kiderül.

Évtizedes problémának lehetünk tanúi. Sok esetben az ócska kínai minőség (vagy tervezett elavulás) miatt tönkremenő tápegységek okozzák a kábelmodemek egyre kiszámíthatatlanabb viselkedését. Vagy a feszültséget nem kapják meg rendesen, vagy a megfelelő ampert nem tudják már felvenni, vagy kapcsolási zaj kerül a tápfeszültségre, esetleg (régebbi, trafós tápok esetén) a kondenzátorok kiszáradása után az egyenáramból 50Hz-en lüktető egyenáram lesz.

Néhányan javasoltak bérelt vonalat, meg redundanciát, professzionális hálózati eszközöket. Tény, hogy még egy csupán 10 fős cégnek is sokkal színvonlasabb megoldást nyújt egy ilyen, de ez egy technológiai döntés az üzemeltetők részéről, többnyire gazdaságossági szempontok alapján. E döntés, még ha adott szituációban helytelennek tűnik, akkor sem mentesíti a UPC-t sem a felelőssége, sem a nemtörődöm, arrogáns mivolta alól. Ebben az esetben a fogyasztóra mutogatni szélsőségesen vadkapitalista, a nemtörődöm szolgáltatót mosdató hozzáállás, függetlenül attól, ki mondja. Kinek inge, vegye magára.

Az 5 napos kimaradás (vagy folyamatos instabil működés) egy lakossági előfizetésnél is gáz, nem még, hogy egy üzleti csomagnál. Az, hogy az ÁSZF-ben mi garantált, teljesen irreleváns egy területtől függően monopol vagy oligopol helyzetben ámokfutó telekommunikációs multi esetében. Azt ír be egyoldalúan, amit ő akar, vagy legalább is azt, amit a hozzá nem értő, témában szakmailag fogalmatlan bürokraták a törvényben minimumnak előírtak.

Ha engem a reklámfilmben nem csak látvánnyal, motivációs zenével, de még konkrét állításokkal is arra manipulálnak, hogy őket válasszam internetszolgáltatónak, akkor szerintem alap, hogy biztosítják is azt a színvonalú szolgáltatást, amit beígérnek. Ez erkölcsi kötelesség és üzleti etikai minimum. Ehhez még hozzá tartozik az is, hogy ha tényleg nagy a baj, akkor nem hazudoznak a telefonban a majd holnap mantrát ismételgetve, hanem minél előbb mindent megtesznek annak érdekében, hogy orvosolják a problémát. Ha kicsi a baj, akkor pedig valószínűleg triviális orvosolni, tehát megint ugyanott tartunk.

Az, hogy ilyet egy szolgáltató megtehet Magyarországon büntetlenül, nem tudom minek köszönhető, de nagyon sajnálom, hogy idáig süllyedtünk. Ahogy azt is, hogy ezt a beszámolót is ellepték a helyzetbe beletörődő és/vagy áldozathibáztató kommentek.

A szolgáltató nevét direkt nem írom, le

Egyre több fórumra írt panaszlevélnél előfordul, hogy szándékosan elhallgatják a nemtörődöm módon viselkedő, vagy arrogáns magatartást tanúsító nagyvállalat nevét. Jól látszik, hogy már az értékrendekbe is beférkőzött a fogyasztói érdekek nagyvállalatoknak történő alárendelése.

DSL esetén a sz@r rezes szakaszok is oda tudnak hatni a szolgáltatás minőségére - komplett hálózati infrastruktúrát kéne sok helyen cserélni, de az meg nagyon sok területen nem éri meg. A DOCSIS meg megint csak nem a zavartűréséről híres, bár a mostani eszközök azért elég jól tűrik, de a stabilitásuk azért nem minden környezetben teclo grade.

Ha az ÁSZF-ben leírtak szerinted irrelevánsak,akkor egy dolgot tehetsz: egyedi szreződéses ajánlattal keresed meg a szolgáltatót, aki vagy finoman, vagy kevésbé finoman fog elhajtani kapálni. Szerződési kötelezettsége, pláne egyedi szerződés megkötésére nincs - az internet sozlgáltatás nem alap közmű még.

Ha van backup, akkor minden más kevésbé fontosnak fog tűnni. Cégnél szerintem nem szabadna hogy lehetetlen legyen valami random fos olcsó legkisebb alternatíva.

Köszi az írást! Volna rá egy söröm, hogy te is az UPC-vel szenvedtél ennyit.
Hasonlóba futottam bele... DIGI nincs, Telekom csak adsl, 30/5 mega.
A 4G már igazán jó alternatíva backup-nak, nálam a Telenor nyert.

"If I had six hours to chop down a tree, I'd spend the first four hours sharpening the axe."

A hiba bejelentésekor explicit jelezd, hogy kötbérigénnyel fogsz élni, valamint kérd el a hibajegy számát.

Hi,

Lehet köpködni stb. (de nincs értelme, igen UPC-nél dolgozom, más terület, de van / volt rálátásom), és akkor egy kicsit a másik oldalról is hozzászólok.
Érdemes lenne, átgondolni ha te lennél a szolgáltatód, hogy viselkednél ebben az esetben..

- a 72 óra nem az elhárításra vonatkozik, hanem a kivizsgálásra, tehát nem 72 órán belül kell megjavítani, hanem ennyi időn belül kell megkezdeni a hiba elhárítást.
- "szakadozik/nem megy" .. mi nem megy? szakadozik? Nagyon sok leállás azért van mert az úgy a céges eszközök mint a tiéd is energiával működik, ha ezt nem biztosítja/vagy leállás van az "ELMŰ/ÉMÁSZ,TITÁSZ/stb." -nél akkor a hálózatot biztosító eszköz sem fog neked netet adni.
- ha központi hiba van akkor nincs értelme a végén nézni, mert míg 100 ember hibáját javítod, (egy helyen) teljesen felesleges (üzletileg is) a végén lévő 100 ember kapcsolatát kivizsgálni a helyszíneken külön-külön
- azért "lakossági előfizetés" mert "más feltételek vonatkoznak" rá mind készenlét, mind sávszél garancia ügyben. Az emelt szintű szolgáltatást fizeted meg az üzleti előfizetés emelt árával
- "Természetesen a hiba javításáról nem értesítenek " a UPC-nél van központi leállás utáni értesítés SMS-ben.

Az első három "praktikus tipp:" teljesen értelmetlen, mert:
- az, hogy nálad nem megy és loggolod még nem azt jelenti, hogy a cégnél sem megy, ők is loggolják :)
- mivel rögzítik, nem csak audió, hanem üf szolg. rendszerekben max csak +infó lehet neked ez
- mert hogy a kezelő felvette a hívást "már meg is kezdték a hiba elhárítást" HA nem központi leállást, mert akkor "ezzel a mondattal" be is fejezte is azt

"A hírközlési hivatalnál 3 ezer forintért hivatali eljárást indítanak ellenük".. az államot is beperelheted, de sok és helytálló, megalapozott érv kell hozzá, hogy értelme legyen.

Amúgy ha "ennyire fontos az online munka, alap hogy legyen backup kapcsolat, és akkor egy idevágó régi személyes kb. 2004-es sztori, mint HD-s:
Üf: "- éppen online pókerezem és elment a net, kb. mennyi idő míg visszaáll, van értelme várni, vagy menjek le oda ahol net van?"
Én: "Mégis, milyen tételben játsszanak?"
Üf: "1500 - 2000 USD"
Én: "Szerintem menjen..."

Ha már ott dolgozol, akkor íme az "egyik oldal". Hidd el, 25+ év üzemeltetési tapasztalat (nálam is csapódott le pár hiba), és 15+ év UPC előfizetés mellett igazán fel tudom mérni hol a hiba. ;)

Mi a pék fasza a "központi hiba"?
- Ok, NEM az ügyfélnél. Vagy valamelyik fejállomás, vagy a kapu előtt a "padló alatt" szart be egy erősítő. Persze ezt nem adjuk ki, mert rontaná a cég renoméját.
- Nézzük másik oldalról! 36 lakásos lépcsőház, 50+% UPC előfiezetés. A net néhány percenként szakadozik. A szomszéddal felváltva jelentgetjük.
Üf: Az egész házban több helyen ugyanez a helyzet, tévé sincs.
Üsz: Holnap délelőtt otthon tartózkodik? Küldöm a szerelőt.
Értem én, hogy nem jelenthetek be hibát bárki helyett is! De egy hibabejelentés minél pontosabb, annál jobban el lehet hárítani a hibát. Legfeljebb írja oda, hogy az ügyfél ez és ezt mondta, de a hangja alapján tökrészeg volt.
Így aztán kétszer cseréltek erősítőt a lépcsőházba. A harmadik kiszállásnál észrevették, hogy a panelprogram a bejárat mellett elnyírta a 2cm vastag kábelt. :)
- Úgy adódott, hogy zsinórban legalább 5 esetben én jelentettem először a hibát.
Üsz: Látom, hogy az egész utcában nem működik. De eddig csak ön jelentette be, ezért nem tudom központi hibára venni. (NC)
- Vannak komoly felkészültségű operátorok is!
Üf: A modem státusz alapján a 8 downstream-ből csak egy megy, a modem nem kapcsolódik.
Üsz: Szeretném tudni a ledek állapotát!
Üf: Balról négy.
Így aztán nem tudta meg a további két jelenséget, ami a szakembernek továbbadva azonnal nekiállhatott volna a hibaelhárításnak.

a UPC-nél van központi leállás utáni értesítés SMS-ben
Hogyne! Ön sikeresen regisztrált! Csak a javítás végéről nem érkezik infó. ;) (Ez konkrétan 2018.01.06-i információ.) Bár tényleg nem túl lényeges.

A csúcs viszont az a kolléga volt, aki szeretett volna internetezni. Ott húzták a kábelt az orra előtt és mégsem kapott. Szerencsére öllég jól tudott angolul, türelme is volt, tehát írt egy baráti hangvételű levelet a kereskedelmi igazgatónak Hollandiába. Másnap négyen kötötték a netet, no meg az egész utcában is. :-D

Bezzeg aki nem bírja az angolt az is tud megoldást. Anyósom mindent megtett, hogy bekössék a tévét. Csak az egyk alvállalkozónál ásó nem volt, a másiknál meg drót... Így felhasználtuk a falon kiépitett lyukat. :)

Nekem is volt ilyen központi problémára vetetés/nem vetetés esetem. Péntek este, mikor máskor, és persze hétfői kiszállási időpontot akartak adni, holott másnál is volt kiesés a társasházban. Másnap aztán "érdekes módon mégis központi hibára futott", és egész délelőtt dolgoztak rajta.
--
https://www.digitalocean.com/?refcode=7504fb2af065

ha központi hiba van akkor nincs értelme a végén nézni, mert míg 100 ember hibáját javítod, (egy helyen) teljesen felesleges (üzletileg is) a végén lévő 100 ember kapcsolatát kivizsgálni a helyszíneken külön-külön

Sajnos, ezt az en szolgaltatom (Virgin Media) nem igy gondolja.

"- a 72 óra nem az elhárításra vonatkozik, hanem a kivizsgálásra, tehát nem 72 órán belül kell megjavítani, hanem ennyi időn belül kell megkezdeni a hiba elhárítást."

Nézd el az embereknek, hogy ha ez van az aszfben, ha nem, kevésbé tartják életszerűnek a három napig rá se kell nézzünk, aztán majd lesz valamit :)

"- "szakadozik/nem megy" .. mi nem megy? szakadozik? Nagyon sok leállás azért van mert az úgy a céges eszközök mint a tiéd is energiával működik, ha ezt nem biztosítja/vagy leállás van az "ELMŰ/ÉMÁSZ,TITÁSZ/stb." -nél akkor a hálózatot biztosító eszköz sem fog neked netet adni."

He? Ne vicceljünk már, most tényleg azt akarod bemesélni, hogy még mindig hordákban vannak emberek, akik áramszünetnél telefonálnak, hogy nincs net? Ne nézd már hülyének az embereket. Ha meg nálatok van, akkor a lőtéri döglött kutyát nem érdekli, hogy elkonfiguráltad, az eszközöd szart be, vagy elment belőle az áram. Mert a tied, és azért fizetnek neked, hogy működjön. Ha ezt rendszeresen nem teszi, akkor bizony a szolgáltatás, amit nyújtasz, az szar. Ha rendszeresen nincs áram, akkor el kell menni ütni az asztalt a szolgáltatóhoz. Vagy betenni oda valami backup megoldást, ahol rendszeresen nincs, ugye. Vagy ez csak lefele elvárás, a szolgáltatótól már nem? :)

"- ha központi hiba van akkor nincs értelme a végén nézni, mert míg 100 ember hibáját javítod, (egy helyen) teljesen felesleges (üzletileg is) a végén lévő 100 ember kapcsolatát kivizsgálni a helyszíneken külön-külön

goto -> "A dolog logikusan hangzik, csak amikor már az 5. napja mondja be ugyanazt a call center, mennek az üres ígéretek ("holnapra"), a cégvezetés és az IT üzemeltetés is idegessé kezd válni."
Ha hosszú napokig van központi hibátok, akkor a szolgáltatásra jogosan mondja azt a felhasználója, hogy szar :)

(és még mielőtt, még az E-nél dolgoztam, amikor átvették az UPC field supportját ;) de ettől még ezek tipikus szerecsenmosdatások)

Az energiaellátás témakörében elég meredek dolog a villanyszolgáltatóra fogni egy két hónapon keresztül tartó leállássorozatot. No, nem a tanyán, hanem Budapest belvárosában, ahol az ELMŰ nem egyszer 25 perc alatt cserélt trafót!
Azok a leállások összesen hosszabb ideig tartottak, mint 15 év alatt az összes leállás és tervezett karbantartás együttvéve. Ekkor jön a rosszindulatú tipp, hogy már az elején is szar volt az egész.