Ismét itt a nyár és ki kellett pucolni az autó klímáját. A szervizben folyadékkal “tisztították” ki, de nem voltam vele megelégedve, mert a folyadék csak a lerakódott trutymó tetejéről irtotta ki a gombákat, baktériumokat, de a melegágyul szolgáló mocskot bent hagyta. Internetről szedett képen is látszik, honnan szívunk “friss” levegőt egy ápolatlan hőcserélővel.
Az igazi megoldás az lennel, ha kiszerelnénk a hőcserélőt és ecsettel, vízsugárral a szilárd szennyeződést, majd a folyadékkal a gombákat, baktériumokat távolítanánk el. De ehhez le kell bontani a fél műszerfalat, ki kell engedni a gázt, új tömítéseket beszerezni és újra feltölteni... szakműhelyt igényel.
Szeretném bemutatni az otthon is elvégezhető, olcsó módszert.
Habot használtam, csupán ezeötccá' forint.
Ezzel az írással segítséget szeretnék nyújtani autóstársaimnak, de természetesen mindenki csak saját felelősségre használja fel az itt leírtakat.
Eltérések lehetnek az egyes autótípusok között, de az elv ugyanaz.
Kering a neten egy olyan módszer, hogy a habot a szellőzőrostélyokon át kell befújni.
Ez szerintem helytelen, mert ezen az ábrán is látszik, hogy ha erről az oldalról közelítünk, akkor csappantyúkon át kell vezetni a habot. A csappantyú szivacsos tömítésekkel rendelkezik ami azonnal megszívja magát a habbal és szétmarja azt.
Ahogy én csináltam:
A kesztyűtartó mögött van az a box, ami a pollenszűrőt, motort és a hőcserélőhöz vezető járatot tartalmazza. Ennél a típusnál a jobb oldalán lévő patentot kell feloldani, kinyitni amennyire lehet és a két oldalán érzéssel összenyomva teljesen lebuktatni. A jobb oldalon lévő 2 rögzítőcsavart kiszedni. Így végre kiemelhető a kesztyűtartó és megpillantható a box.
A motort is érdemes kiemelni mert a szakik szerint az agresszív hab kárt okozhat benne. Csupán három csavar tartja, no meg a tyúkbélről sem szabad megfeletkezni.
A pollenszűrő cseréje 2 mozdulat.
Itt a hangsúly a cserén van, mert szintén a neten láttam olyan videót, hogy kivette, megfordította, kuka tetején megkocogtatta és visszatette.. lehet mosolyogni.
A hab kupakjába csomagolt műanyag cső olyan gyenge, hogy lehetetlen elvezetni a hőcserélőig, mert össze-vissza kunkorodik.
Ezért belehúztam egy vastagabb, öregebb keményedett csőbe. Arra azonban vigyázni kell, hogy végén hagyjunk helyet a szórófejen lévő furatoknak.
A cső bevezetését (a motor helyétől a hőcserélőig) ellenőrizhtjük tükörrel vagy mobillal. “Koppanásig” nyomjuk.
Látható, hogy az előző folyadékos tisztítás nem hozta ki a dzsuvát.
A hab gyártója szerint innentől kezdve ne indítsok be a motort és kapcsoljunk be villamos eszközt (szerintem a villanymotorra gondolt, de az már okafogyott )
A flakonon az olvasható, hogy a tartalmát a hőcserélőre kell nyomni, de azt nem írja, hogy nem egyszerre.
Ugyanis az elő- és a pollenszűrő ellenére a sok-sok lerakódott trutyi előszörre nem engedi be az egész habot.
Odafigyelve kell befújni, vizuálisan vagy az ujjunkkal ellenőrizhetjük nehogy a kárpitra cseppenjen az indulási oldalon.
Most jön a munka legszebb része, a sörbontás :) ugyanis fél óra igazolt pihenő következik.
Fél óra alatt a hab folyadékká alakul és a feláztatott szmötyivel távozik a kivezetőcsövön.
A befújást-várakozást még 2-szer megismételjük, addig a flakon is kiürül.
Harmadszorra olyan átjárhatók lesznek a lamellák közötti részek, hogy észrevehetően több hab megy bele, mint az első alkalommal.
Az utolsó befújás után is kell várni fél órát, mire beindítható a szellőző. Ezt az időt az összeszerelésre lehet fordítani.
Érdemes a végén kicsit járatni a szellőzőmotort alacsony fokozatról lassan emelve klímával, majd anélkül, hogy az első kondenzvízzel csöpögjön ki a maradék vegyszer.
Ha valakinek van egyéb ötlete, kérem ossza meg :)
Ne hagyjuk már, hogy a "szakműhelyek" lehúzzanak, főleg félmunkával.
- 839 megtekintés
Hozzászólások
"Ne hagyjuk már, hogy a "szakműhelyek" lehúzzanak, főleg félmunkával."
Aztán meg mikor a vérpistikék nekiállnak IT dolgoknak, akkor megy a hőbörgés, hogy mit kontárkodnak bele. ;) Én annak vagyok a híve, hogy mindenki mérje fel a képességei tudatában, hogy a feladatot képes-e megoldani vagy sem. Ha nem, akkor inkább forduljon szakemberhez (legyen az IT-s, klímás, autószerelő), mert a gányolással, barkácsolással olyan károkat is okozhat, aminek a helyrehozása sokkal többe is kerülhet, mint amennyit azon spórol az ember, hogy majd ő otthon "okosba" megcsinálja. Mindegyikből van kókler, és van jó szakember.
Egyébként másik jó módszer az ózonos tisztítás. Az ugyan fizikailag nem tisztít, de garantáltan mindent kiírt a szellőztető rendszerből. Mondjuk az se arról híres, hogy ne lenne agresszív anyag. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnálom, hogy Neked ez jött le..
Az elvégzett munka minőségét kifogásoltam, mert nálunk mindenki szenved valamilyen léguti nyavalyában, és tennem kellett valamit.
Az persze külön öröm, hogy így olcsóbb is, de nem ez volt az elsődleges szempont.
Szerintem mindenki akkor kapja meg a számára legobb eredményt, ha maga csinálja. Minimálbéres szerelő sz@rik rá, hogy fuldoklik a család...
----
Gyűjteménybe keresek feleslegessé vált, kidobásra váró, ingyen elvihető c128, c128d, amiga600 gépeket és c+4-hez billentyűzetet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Zárógondolatként hozzátenném, hogy egy hét használat utáni teljesen elment tisztítóhab szaga, és...
...nem jött vissza a az a másik szag sem :) Tulajdonképpen a hőmérsékleten kívül nincs érzékelhető különbség a szellőző és a klíma használata között; nincs prüszkölés, sem orrfolyás, sem torokproblémák.
Megelőzésképpen a garázs előtt 1-2 km-rel már átkapcsolok klímáról szellőzésre, így egyrészt a száraz hőcserélőn nem (vagy legalább nehezebben) telepednek meg és szaporodnak a gombák/baktériumok, másrészt a szervezetnek is könnyebb elviselni a kisebb hőmérsékletkülönbséget kiszálláskor.
Bízom benne, ha valaki megpróbálkozott egymaga a tisztítással, szintén sikerrel járt :)
----
Gyűjteménybe keresek feleslegessé vált, kidobásra váró, ingyen elvihető c128, c128d, amiga600 gépeket és c+4-hez billentyűzetet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ahogy seferbt is emlitette, az egyetlen igazi megoldas az ozon generator.
mondjuk eleg draga, egy jobb magneti-marelli £270
"Itt egy talicska föld. Mit csináljak vele? Ások neki egy gödröt."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor nem értetted meg a problémát.
A pillanatnyi "sterilizálás" egy dolog, de ha ott marad a szutyok, akkor már aznap újrakezdődik a baktériumok-gombák szaporodása.
A lamellák közötti résekben és az alján lerakódott taknyot kell első körben eltávolítani.
Azt meg csak darabokra szereléssel vagy habbal lehet.
(persze a műhelyeknek ekkor nincs bevételük, ezért nem javasolják...
Habbal meg azért nem vergődnek, mert a 3* fél óra állást nem fizettethetik ki veled -irreálisan drága lenne a többi műhelyhez képest-, de a helyet meg foglalja a verda, addig nem haladnak mással.. valamennyire érthető)
----
Gyűjteménybe keresek feleslegessé vált, kidobásra váró, ingyen elvihető c128, c128d, amiga600 gépeket és c+4-hez billentyűzetet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni