RPi2 és HW-es GLX-gyorsítás

Most épp az az ötletem támadt, hogy az RPi2-n megnézem azokat a bugyuta játékokat, amiket a Raspbian biztosít. Nyilván már megint én nem találok valami triviálisat, de hogy a csomagban fent levő Emilia Pinball-t még 640x480-ban se lehessen élvezhetően lejátszani, az szerintem nagyon gáz. Először mindenféle GLX-hibákra panaszkodott, aztán némi telepítgetés után az már nem jött elő, de a szoftveres rendering és az adott játékhoz használt SDL együttese gyakorlatilag élvezhetetlenné tette a dolgot.Az ellőtt golyó kb 3x jelent meg a képernyőn, de annak se nagyon látszott a hatása, hogy mozgattam az asztalt, vagy akár az "ütőket". Grrr. Kutattam, de csak mindenféle olyan leírásokat találtam, hogy kézzel lehet fordítani kernelt, meg X-szervert, meg meg meg. Hogy lesz ebből játékgép????

Hozzászólások

Igen, ezt találtam meg, illetve egy erre alapozó leírást, ami Anholt patchkészletén alapulva ad rendes hawrdveres renderinget. Csak naívan azt hittem, hogy ennyi évvel a Málna megjelenése után ez már nem létező probléma. Ráadásul az adott esetben azt se értem, hogy minek elérhető egy csomag a Raspbian repójában, ha *gyakorlatilag* használhatatlanul lassú. Mert ugye PC-architektúrán még el tudom képzelni, hogy valakinek gyorsabb gépe van, mint nekem, node RaspberryPi-nél jelenleg ennél gyorsabb gép nincs. Szóval ez a furcsa. Illetve az, hogy sok helyen - ebben a cikkben is - emlegetnek mindenféle bináris blobot amit Anholt eredménye kivált, de mint írtam, nekem bizony Software Rendering jön a glxinfo kimenetében. Azaz valahogy még az is motoszkál bennem, hogy valami nincs feltéve ami kéne (vagy épp más van feltéve, mint kéne). De nyomát nem találom.

A gyari video driver blobja OpenGL ES-t tud, amit az Androidok is tudnak.
Desktop jatekok meg OpenGL 2.1, 3.0, 4.0-at szeretnenek.

Anholt drivere meg kb. egy evig tartott, mire bekerult a mainline kernelbe (4.4).
Meg szerencse, hogy fizetest kap erte, csak ezert nem adta fel (bikeshedding ezerrel).

Egy szo mint szaz, vagy utanaolvasol most, vagy varsz kb. marciusig, amikor mar alapban tudja a raspbian kernele Anholt VC4-es driveret.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

És megjelent az új Raspbian, benne Anholt új drivere. Egyelőre experimental. No majd valamikor a közeljövőben újra meglesem ezeket a játékokat. (Mondjuk az nem túl jó hír, hogy valaki szerint ha bekapcsolja a gyorsítást, akkor megszűnik működni az omxplayer - még szerencse, hogy nekem nem médialejátszó kell. Hasonlóan nem jó hír, hogy nem megy a RetroPie alapját képező EmulationStation sem - de ezen gyerekbetegségekből szerintem pár héten belül kigyógyul.)

" Csak naívan azt hittem, hogy ennyi évvel a Málna megjelenése után ez már nem létező probléma"
RPI2 != RPi.

Eredeti Raspberry Pin van HW gyorsítás, ez meg egy új modell, új SoC. Más driver kell hozzá. Ez nem a Málna, hanem a Málna 2. Olyan, mintha elvárnád, hogy egy NVidia Geforce 4 driver meghajtson egy Nvidia GTX Titant.

meg, hogy az arm messzirol buzlik driver-ellatottsag teren.
Az egesz arm vilag dugig van blobbal. Konkretan az RPi videodrivere lesz az elso opensource. Mindenki mas blob-bal (es ebbol kovetkezik), sajat debian/ubuntu/android forkkal nyomul.

Egyszeruen nem latjak a kinaiak, hogy az opensource driverek micsoda erteket adnak hozza a hardverhez.
A francnak van kedve vert izzadni egy kernel forditasaval...

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nem, nem érzem. Mind a két esetben a megjelenítésért felelős processzornak kéne valami olyasmit kiszámolnia a megjelenítéshez, amit hagyományos esetben a CPU számol. Azt értem, hogy különböző részek végzik a GPU-n belül a H264 dekódolást, mint a gömbfelületen visszaverődő árnyék kiszámolását, de elismétlem: "naívan azt hittem", mind a két rész támogatott. Mondjuk az azért gyanúra adhatott volna okot, hogy az omxplayer-rel tök jó a videolejátszás, míg a VLC-vel és az mplayerrel meg szaggat, mint az istennyila (amiből azért lehet sejteni, hogy nem egy általánosan elterjedt libet használ az omxplayer). No mindegy. Egyelőre ott tartunk, hogy nem egy PS4 tempójú játékgép jött ki a dologból, pedig abban bíztam. Marad a RPi-B2 a RetroPie-jal = szegény ember Gameboya ;-)

A videolejátszás nem GPU-ból megy, hanem dedikált hardver van H.264 meg más dekódolásra. Azt nem OpenGL shaderekkel csinálják ám. Sokan azt hiszik, hogy a RPI-nek nagy a GPU és CPU teljesítménye, mertk épes fullHD videókat lejátszani. Persze, hogy képes, van benne dedikált hardver. Úgy könnyű ám.

Rpi-re portolt-patchelt quake jól megy. Meg is lepődtem, bár, tudom, hogy ezer éves. Más kérdés, hogy gyakorlatilag normális 2d gyorsított driver sincs az x-hez, és még fbturboval is érdekesen röcögős a linux desktop. 3d szintén nincs.

Ahhoz képest, hogy nagyon régi soc, most kezd majd talán lenni valami megoldás. És ezért nem értem annyira azt sem, hogy mi az arm socok utáni ekkora kimeríthetetlen vágy, mikor a többi soc még inkább használhatatlan ilyen (desktop) téren. Ehhez legálabb van unofficial support, friss kernel, többihez az sincs, fhdt meg bármi lejátszik, 20 dollárostól a 200-asig minden.

"Hádde 2GHz meg 8 core, repülni fog mint a Galaxy S6 az S2-höz képest..."
Aztán megy dicsekedni vele, fél év múlva árulja a Vaterán, egy év múlva benyögi hogy csalódás volt. Jó esetben.

Őszintén én lemondtam a mindenféle csilivili lapról, marad a Raspi s majd shield-ezzük ahogy kell.

A napokban próbáltam FreeBSD 11-el az Árpit, HDMI-n fullHD monitoron, hát ott a konzol sebessége is elég komótos.

Ugyanez a tapasztalat. Ami viszont kissé ledermesztett, hgy a kernel üzenetek után abszolút semmi nem látszott, úgyhogy egy ideig azt hittem, hogy megfagyott, aztán egyszer csak kidobott egy login promptot, a nélkül, hogy a jól ismert, rc-szkriptek futtatását jelző üzenetek látszódtak volna. (Ami szintén kicsit meglepett, hogy nem voltat virtuális konzolok konfigurálva.)