Országos leállással küzd a MÁV

 ( klixnetwork | 2015. február 4., szerda - 13:29 )

Nem érhető el a MÁV honlapja, így nem megy az online értékesítés sem, ahogy a jegykiadó automaták sem működnek.

"Országos problémáról van szó, erősítette meg az Origónak a MÁV. Hardverhiba miatt nem működik az összes jegykiadó automata és nem nem elérhető az online jegyértékesítés sem."

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Biztos nem állították be jól az OOM killert!

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Windows 3.0-án? :)

lol

Ej, ez az Angela de rafkós egy nő... ott üt, ahol a legjobban fáj.

sztem meg a Déliben van a szervertermük, és rácsúszott az alagút...

vagy esetleg maga az alagút volt a szerverterem?

Előfordul, hogy valaki a tunnelinget tekinti az univerzális eszköznek.

megalol

Vagy csak az utolsó ember szót fogadott és lekapcsolta a villanyt :)

Hát még az Elvira :)

-----------
"Pontban 0:00-kor nem nagyon szoktak véletlen dolgok történni"

"Hardverhiba miatt"
Ki kell húzni az USB stick-et és boot-ol az majd..
--
God bless you, Captain Hindsight..

+1 :)

IBM System Z-re hogy kell boot-olható pendrive-ot gyártani?

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

"Az internetes jegyeladási rendszerben naponta átlagosan 3 ezer belföldi és 120-150 nemzetközi jegyvásárlási tranzakció zajlik, a jegyautomatákból pedig napi átlagban 5 ezren vásárolnak jegyet a pénteki napok kivételével, amikor akár másfélszeresére nő az elektronikus jegyértékesítés."

Baszki, a leállástól függetlenül: mekkora informatikai rendszer lehet ez alatt, ami kiszolgálja ezt a naponta 8-12e tranzakciót és nem pótolható pillanatok alatt?

Ráadásul, hogy nincs egy legalább hideg tartalék gép? Meg pár alkatrész... szánalom -.- ezért valakik pedig tuti nagy lét kapnak

Volt régen egy MÁV Informatika nevű cég. Most MÁV Szolgáltató Központ néven fut. Profik:
http://www.mav-szk.hu/mavszk/halozat.php

Természetesen nem kizárt, hogy a MÁV saját rendszereinek üzemeltetését más cég végzi.

Kiegészítés: A „Referenciák” is érdekes oldal. :-)
http://www.mav-szk.hu/mavszk/referenciak.php

-----
(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

"Desktop alkalmazások kompetencia központ"

„A MÁV utas- és jegyértékesítési rendszereit kiszolgáló, többszörös biztosítással ellátott számítástechnikai szervere röviddel kilenc óra előtt meghibásodott. A hiba műszaki elhárítását a szolgáltató haladéktalanul megkezdte, a gyártó bevonásával.”
(http://www.mav-start.hu/)

-----
(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

többszörös biztosítással ellátott ... meghibásodott.

Ööööö... csak én érzek itt ellentmondást? Most akkor vagy nem volt eléggé biztosított az a többszörözés, vagy valaki baszott időben megjavítani az egyik hibát.

én meglepődtem hogy csak ilyen kevesen használják


// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

+1 Mondjuk egy baj van vele: elvileg neten vett jegyet nem gyorsvonatra ki kell nyomtatni (mondjuk nem hiszem, hogy bele kötnének), de akkor is nem értem miért nem jó ott is tableten. De egyébként nagyon jól működik a rendszer általában.

Nem kell. Az otthoni jegynyomtatást választva egy PDF-et kapsz, ezt tetszőleges eszközre rárakva (mobil, tablet, laptop, e-book olvasó) mutatod a kalauznak, ő pedig leolvassa a QR kódot a külön az erre célra kapott okostelefonjával. Vagy ha valamiért nem sikerül, akkor a PDF tetején lévő számsort gépeli be, de a lényeg, hogy nem kell kinyomtatnod. Gyors- és személyvonaton is próbáltam már, két probléma lehet, ha nem tudja valamiért leolvasni, de akkor a korábban említett számsort gépeli be, vagy ha nincs térerő, mert akkor nem tudja ellenőrizni a jegy érvényességét sehogy :P

De, ki kell: http://elvira.hu/onyj/index.php

Lehet, „jófej” kalauzt fogtál ki, attól még simán megbasz a többség emiatt.

Továbbá nekem személyes többször is volt gond a leolvasással, de a számsorig sosem jutottak el. Állítólag be kéne mennem vele személyesen a Nyugatiba, rendezni ilyenkor.
--
blogom

ezt a kinyomtatosdit majd Oscon jol megszakerti :)

Holnap ugyis megyek be MAV-hoz, majd megkerdem.

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

Végigolvastad te ezt, vagy csak... ?


- neten vett jegyet nem gyorsvonatra ki kell nyomtatni
- Nem kell. ... Gyors- és személyvonaton is próbáltam már

Szóval? Ha a a Lajosmizsei személyen megbasznak a következő félévben, fizeted a büntit, meg egy tálca sör? Ellenkező esetben egy tálca oda.

szerk.: na nesze, eddigre meg már nem vállalod eltűnt...
--
blogom

Nem, csak nem jol ertelmeztem az elozo HSZ-t azert szerkesztettem.

Btw felolem mehet.

1300Ft a buntetes, ha van jegyed de epp nincs nalad (gyakorlatilag ez a tenyallas), a talcat meg megisszuk valahol barki nyer is, mit szolsz?

Egyebkent ma reggel is szemelyvonattal jottem be, kaller teloja beolvasta a enyemrol, es ment tovabb.

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

"Az otthon nyomtatott jegyet az ellenőrzéshez papírra kinyomtatva kell bemutatni, de ha az utazás végig feláras (pótjegyes, helyjegyes, pót- és helyjegyes) vonaton történik, a jegy arra alkalmas készülék képernyőjén is bemutatható. "

Lefordítom: a kallerek egy részének tudtunk venni mobiltelefont, a többi pedig technikailag (oké, láttam már én is olyat, aki csak legyintett a kijelzőmre és továbbment :)) kizárólag egy fecni összefirkálását tudja kivitelezni.

___
Arany János: Grammatika versben

Nem, minden esetben (ha van térerő persze) online történik a jegyellenőrzés, mivel olyan sajtfecnit bárki tudna amúgy gyártani magának.

Tudnék mesélni arról, mi mindent vesznek a kalauzoknak, ki is képzik rá őket, aztán hónapok óta csúszik a bevezetése :)

Nem nem, az otthon nyomtatott jegyen is QR kód van. A személyvonatok kallereinek is van mobilja, firkálni csak a pénztárban/automatában vett jegyet szokták.

Lehet, inkább IC-n utazom, ott meg azért a talpraesettebb kalauzok vannak.

A leolvasással akkor voltak gondok, amikor még a régi SE Live with Walkman telefonomon mutattam be a jegyet, utána áttértem arra, hogy a Kindle-re teszem a PDF-et, és belenagyítok. Arról mindig simán leolvassák. A számsor nem is tudom, hogy jött már elő a kalauznak, de most megnéztem, és minden jegyen ott van egy CIV XXXX XXX XXX XX formátumú számsor.

Pótjegyes vonatra nem kell kinyomtatni, csak pótjegy nélkülire (gondolom a logika az, hogy ne tudd menet közbe vedd meg, ha látod, hogy jön a kalauz, pótjegynél meg ugye a pótjegyen rajta van a viszonylat)

Akkor kell egy ilyen laptop: https://www.youtube.com/watch?v=N6syxgYrWiw
Vagy az az újabb kütyü, ami mászkál a papíron és úgy nyomtat.

Baszki, a leállástól függetlenül: mekkora informatikai rendszer lehet ez alatt, ami kiszolgálja ezt a naponta 8-12e tranzakciót és nem pótolható pillanatok alatt?

Valószínűleg valami nagyon bonyolult, ahol a tervezésnél vagy az üzemeltetésnél valaki valamit elnézett.

Ha van vér a pucájukban, akkor írnak róla egy rövid post mortem elemzést. Milyen kár, hogy ez mifelénk nem szokás!

Akkor most vissza dolgozni... összeállítani egy post mortem elemzést a saját tegnapi elszállásunkról, OMG. :/

Majd post humus elemzés lesz belőle....

8-12 ezer naponta? Megdöbbentett ez a szám, nagyon kevés.

Gondolom nem véletlen van még ezer helyen jegypénztár eladóval.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Azon túl, hogy megdöbbentően kevés, az is érdekes, hogy milyen architektúrát terveztek a 8-12e kérés/nap kiszolgálására, amit nem tudnak szinte azonnal pótolni... ha a teljes 12 ezer kérést mondjuk nyolc óra alatt kapják, az akkor is csak 2,5 másodpercenként egy kérés... erre a terhelésre igen sok megoldás van, ami magas rendelkezésre állást biztosít és a tényleges foglalási rendszer nem is az, ami kiesett, hanem csak a frontend vagy a FE-BE közötti kommunikációs csatorna. :/

Jajj, nemár. Nyilván össze van zizegtetve a pénztárakkal, hogy a helyfoglalás működjön és ne adják el ugyanazt a helyet kétszer (vagy háromszor), mert erre azért újabban már nem volt példa. Nyilván nem az a pár GET(*) ami a probléma, hanem a sok-sok éve meglévő rendszerek és az újak komplex szemétdombjának az életben tartása.

*) ami ugye azért nyilván úgy van, hogy egy-egy jegyvásárlás generál kb. ezer HTTP GET/POST valamit, meg esetleg párszáz MQ üzenetet, bankkártyás fizetést, rezesbandát meg élő cápashow-t.

A pénztárak nem álltak le, tehát: nem, nem ugyanaz a rendszer, csak egy frontend.

"össze van zizegtetve a pénztárakkal", "komplex szemétdombjának az életben tartása"

Itt lehet a bibi. Attól még hogy egy frontend, lehet rosszul / bonyolultan csinálni. Pláne ugye hogy ez a frontend csinálja a számlázást, banki fizetést, helyfoglalást, mindent, így én arra tippelek, hogy bonyolultabb mint az, ami a pénztárakban fut.

"érdekes, hogy milyen architektúrát terveztek ..., amit nem tudnak szinte azonnal pótolni"

Új vasat alighanem be tud tolni még aznap a szállító, de azon életre rugdosni a rendszert már tovább tart. És ja, kérdés, hogy merre van az előre, egyáltalán a vas kicserélése megoldja-e a problémát, vagy logikai hiba van, ami az új vason is épp úgy halott lesz, csak eltelt közben fél nap.

Szóval szerintem azért nem annyira triviális a helyzet. De lehet hogy tévedek :D

"Pláne ugye hogy ez a frontend csinálja a számlázást, banki fizetést, helyfoglalást, mindent, így én arra tippelek, hogy bonyolultabb mint az, ami a pénztárakban fut."

Miért ez a frontend végzi a számlázást, amikor a pénztárakban is lehet számlát kérni? Miért ez a frontend végzi a banki fizetést, amikor a pénztárakban is lehet kártyával fizetni? Miért ez a frontend végzi a helyfoglalást, amikor a pénztárakban is lehet helyet foglalni... és a többi.

Minden jel arra mutat, hogy van egy backend a szolgáltatásokra és az automatás/internetes frontend döglött meg, és ezért ismét: "...milyen architektúrát terveztek a 8-12e kérés/nap kiszolgálására, amit nem tudnak szinte azonnal pótolni..."

"Szóval szerintem azért nem annyira triviális a helyzet."

Nyilván lehet a végtelenségig bonyolítani, de akkor is 8-12e kérésről beszélünk _naponta_, mindössze ennyi értéket teremt ez a szolgáltatás.

Bocsánat, rosszul fogalmaztam. Ezen a frontenden keresztül (is) történik a helyfoglalás, bankkártyás fizetés, számlanyomtatás.

És 8000 jegyvásárlás, ami azért jóval több kérés, bár most megnéztem, és annyira azért nem sok (elég spártai az oldal, belenéztem a html-be, de bár ne tettem volna :D). Viszont most állati gyorsan tudtam jegyet foglalni, bármit is csináltak, nem lett rosszabb :D

Kihagytátok azért azt is, hogy a 8-12E jegyvásárlás mellé mennyi művelet történik, ami nem jár jegyvásárlással. (Akár mert mondjuk sikertelen a banki tranzakció, akár mert még csak nézelődik, stb.)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ekkora forgalommal egy erősebb telefonos ügyfélszolgálat is elboldogul :-)

--
kincza

Milyen jó, hogy megszüntették az offline menetrend programot (me' ott a zonlány), most nézz menetrendet :)
Ebben legalább elsők voltunk. (A németek még csak tavaly szüntették meg, az osztrákoké meg még mindig használható, egész Európára)

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

elvira.mav-start.hu működik, szóval menetrendet tudsz nézni!

Tényleg, bár nálam az elvira gépelésére az elvira.hu ugrik fel már pár éve, az redeirectel(ne) -gondolom- elvira.mav-start.hu-ra. Úgy viszont nem megy.
Maradok az offline menetrendnél, az megy a gépemről mindig, azért köszönöm...
üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

az oldalak mar mukodnek, az automatas rendszert nem tesztelem:D


// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

A leállásokat az okozhatta, hogy a többszörös biztosítással ellátott szerver háttértárolója nem kapcsolódott az adatátviteli rendszerhez. A MÁV informatikusai a gyártót is bevonták a mielőbbi helyreállítás érdekében.

--
http://szolarenergia.hu - A hálózat építést csak elkezdeni lehet, befejezni nem....

Ilyenkor jó ha nincs gyártó, gyorsabban megoldhatja az ember. Érdekes lenne mekkora terhelésnek van kitéve illetve hogy ugyanaz e a hiba mint a múltkoriban (utóbbi 2 évben rémlik még egy nagy kiesés).

-1

Többszörös biztosítással...
Ja, karatekutya.

Szerencsétleneknek már nem először gyűlik meg vele a bajuk. Korábban is gyártói segítségre volt szükség...

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Mi az az adatátviteli rendszer? MQ? FC? BS?

MÁV-val járok munkába, gyakorlatilag azt tudom mondani rá, hogy szőnyegbombázás után talán nulláról lehet egy működő rendszert kiépíteni. Mert ez bűzlik már, de nagyon.


"Belépés díjtalan, kilépés bizonytalan."
"Vajon mit várok a sorstól, ha hányok az édestől, és izzadok a sóstól."

Nem a MÁV küzd, hanem az utasok...

"Hardverhiba" Hát ez az ami ma már kurvára gáz, de nem az ottani szakembereknek, abban biztos vagyok. A tudatlan főnökeiknek és remélem nagyon picsán rúgnak pár fölösleges pártkatonát.