Országos leállással küzd a MÁV

Nem érhető el a MÁV honlapja, így nem megy az online értékesítés sem, ahogy a jegykiadó automaták sem működnek.

"Országos problémáról van szó, erősítette meg az Origónak a MÁV. Hardverhiba miatt nem működik az összes jegykiadó automata és nem nem elérhető az online jegyértékesítés sem."

Hozzászólások

Biztos nem állították be jól az OOM killert!

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ej, ez az Angela de rafkós egy nő... ott üt, ahol a legjobban fáj.

"Hardverhiba miatt"
Ki kell húzni az USB stick-et és boot-ol az majd..
--
God bless you, Captain Hindsight..

"Az internetes jegyeladási rendszerben naponta átlagosan 3 ezer belföldi és 120-150 nemzetközi jegyvásárlási tranzakció zajlik, a jegyautomatákból pedig napi átlagban 5 ezren vásárolnak jegyet a pénteki napok kivételével, amikor akár másfélszeresére nő az elektronikus jegyértékesítés."

Baszki, a leállástól függetlenül: mekkora informatikai rendszer lehet ez alatt, ami kiszolgálja ezt a naponta 8-12e tranzakciót és nem pótolható pillanatok alatt?

Volt régen egy MÁV Informatika nevű cég. Most MÁV Szolgáltató Központ néven fut. Profik:
http://www.mav-szk.hu/mavszk/halozat.php

Természetesen nem kizárt, hogy a MÁV saját rendszereinek üzemeltetését más cég végzi.

Kiegészítés: A „Referenciák” is érdekes oldal. :-)
http://www.mav-szk.hu/mavszk/referenciak.php

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

„A MÁV utas- és jegyértékesítési rendszereit kiszolgáló, többszörös biztosítással ellátott számítástechnikai szervere röviddel kilenc óra előtt meghibásodott. A hiba műszaki elhárítását a szolgáltató haladéktalanul megkezdte, a gyártó bevonásával.”
(http://www.mav-start.hu/)

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

Nem kell. Az otthoni jegynyomtatást választva egy PDF-et kapsz, ezt tetszőleges eszközre rárakva (mobil, tablet, laptop, e-book olvasó) mutatod a kalauznak, ő pedig leolvassa a QR kódot a külön az erre célra kapott okostelefonjával. Vagy ha valamiért nem sikerül, akkor a PDF tetején lévő számsort gépeli be, de a lényeg, hogy nem kell kinyomtatnod. Gyors- és személyvonaton is próbáltam már, két probléma lehet, ha nem tudja valamiért leolvasni, de akkor a korábban említett számsort gépeli be, vagy ha nincs térerő, mert akkor nem tudja ellenőrizni a jegy érvényességét sehogy :P

De, ki kell: http://elvira.hu/onyj/index.php

Lehet, „jófej” kalauzt fogtál ki, attól még simán megbasz a többség emiatt.

Továbbá nekem személyes többször is volt gond a leolvasással, de a számsorig sosem jutottak el. Állítólag be kéne mennem vele személyesen a Nyugatiba, rendezni ilyenkor.
--
blogom

Végigolvastad te ezt, vagy csak... ?


- neten vett jegyet nem gyorsvonatra ki kell nyomtatni
- Nem kell. ... Gyors- és személyvonaton is próbáltam már

Szóval? Ha a a Lajosmizsei személyen megbasznak a következő félévben, fizeted a büntit, meg egy tálca sör? Ellenkező esetben egy tálca oda.

szerk.: na nesze, eddigre meg már nem vállalod eltűnt...
--
blogom

Nem, csak nem jol ertelmeztem az elozo HSZ-t azert szerkesztettem.

Btw felolem mehet.

1300Ft a buntetes, ha van jegyed de epp nincs nalad (gyakorlatilag ez a tenyallas), a talcat meg megisszuk valahol barki nyer is, mit szolsz?

Egyebkent ma reggel is szemelyvonattal jottem be, kaller teloja beolvasta a enyemrol, es ment tovabb.

--

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

"Az otthon nyomtatott jegyet az ellenőrzéshez papírra kinyomtatva kell bemutatni, de ha az utazás végig feláras (pótjegyes, helyjegyes, pót- és helyjegyes) vonaton történik, a jegy arra alkalmas készülék képernyőjén is bemutatható. "

Lefordítom: a kallerek egy részének tudtunk venni mobiltelefont, a többi pedig technikailag (oké, láttam már én is olyat, aki csak legyintett a kijelzőmre és továbbment :)) kizárólag egy fecni összefirkálását tudja kivitelezni.

___
Arany János: Grammatika versben

Lehet, inkább IC-n utazom, ott meg azért a talpraesettebb kalauzok vannak.

A leolvasással akkor voltak gondok, amikor még a régi SE Live with Walkman telefonomon mutattam be a jegyet, utána áttértem arra, hogy a Kindle-re teszem a PDF-et, és belenagyítok. Arról mindig simán leolvassák. A számsor nem is tudom, hogy jött már elő a kalauznak, de most megnéztem, és minden jegyen ott van egy CIV XXXX XXX XXX XX formátumú számsor.

Baszki, a leállástól függetlenül: mekkora informatikai rendszer lehet ez alatt, ami kiszolgálja ezt a naponta 8-12e tranzakciót és nem pótolható pillanatok alatt?

Valószínűleg valami nagyon bonyolult, ahol a tervezésnél vagy az üzemeltetésnél valaki valamit elnézett.

Ha van vér a pucájukban, akkor írnak róla egy rövid post mortem elemzést. Milyen kár, hogy ez mifelénk nem szokás!

Akkor most vissza dolgozni... összeállítani egy post mortem elemzést a saját tegnapi elszállásunkról, OMG. :/

Azon túl, hogy megdöbbentően kevés, az is érdekes, hogy milyen architektúrát terveztek a 8-12e kérés/nap kiszolgálására, amit nem tudnak szinte azonnal pótolni... ha a teljes 12 ezer kérést mondjuk nyolc óra alatt kapják, az akkor is csak 2,5 másodpercenként egy kérés... erre a terhelésre igen sok megoldás van, ami magas rendelkezésre állást biztosít és a tényleges foglalási rendszer nem is az, ami kiesett, hanem csak a frontend vagy a FE-BE közötti kommunikációs csatorna. :/

Jajj, nemár. Nyilván össze van zizegtetve a pénztárakkal, hogy a helyfoglalás működjön és ne adják el ugyanazt a helyet kétszer (vagy háromszor), mert erre azért újabban már nem volt példa. Nyilván nem az a pár GET(*) ami a probléma, hanem a sok-sok éve meglévő rendszerek és az újak komplex szemétdombjának az életben tartása.

*) ami ugye azért nyilván úgy van, hogy egy-egy jegyvásárlás generál kb. ezer HTTP GET/POST valamit, meg esetleg párszáz MQ üzenetet, bankkártyás fizetést, rezesbandát meg élő cápashow-t.

"össze van zizegtetve a pénztárakkal", "komplex szemétdombjának az életben tartása"

Itt lehet a bibi. Attól még hogy egy frontend, lehet rosszul / bonyolultan csinálni. Pláne ugye hogy ez a frontend csinálja a számlázást, banki fizetést, helyfoglalást, mindent, így én arra tippelek, hogy bonyolultabb mint az, ami a pénztárakban fut.

"érdekes, hogy milyen architektúrát terveztek ..., amit nem tudnak szinte azonnal pótolni"

Új vasat alighanem be tud tolni még aznap a szállító, de azon életre rugdosni a rendszert már tovább tart. És ja, kérdés, hogy merre van az előre, egyáltalán a vas kicserélése megoldja-e a problémát, vagy logikai hiba van, ami az új vason is épp úgy halott lesz, csak eltelt közben fél nap.

Szóval szerintem azért nem annyira triviális a helyzet. De lehet hogy tévedek :D

"Pláne ugye hogy ez a frontend csinálja a számlázást, banki fizetést, helyfoglalást, mindent, így én arra tippelek, hogy bonyolultabb mint az, ami a pénztárakban fut."

Miért ez a frontend végzi a számlázást, amikor a pénztárakban is lehet számlát kérni? Miért ez a frontend végzi a banki fizetést, amikor a pénztárakban is lehet kártyával fizetni? Miért ez a frontend végzi a helyfoglalást, amikor a pénztárakban is lehet helyet foglalni... és a többi.

Minden jel arra mutat, hogy van egy backend a szolgáltatásokra és az automatás/internetes frontend döglött meg, és ezért ismét: "...milyen architektúrát terveztek a 8-12e kérés/nap kiszolgálására, amit nem tudnak szinte azonnal pótolni..."

"Szóval szerintem azért nem annyira triviális a helyzet."

Nyilván lehet a végtelenségig bonyolítani, de akkor is 8-12e kérésről beszélünk _naponta_, mindössze ennyi értéket teremt ez a szolgáltatás.

Bocsánat, rosszul fogalmaztam. Ezen a frontenden keresztül (is) történik a helyfoglalás, bankkártyás fizetés, számlanyomtatás.

És 8000 jegyvásárlás, ami azért jóval több kérés, bár most megnéztem, és annyira azért nem sok (elég spártai az oldal, belenéztem a html-be, de bár ne tettem volna :D). Viszont most állati gyorsan tudtam jegyet foglalni, bármit is csináltak, nem lett rosszabb :D

Milyen jó, hogy megszüntették az offline menetrend programot (me' ott a zonlány), most nézz menetrendet :)
Ebben legalább elsők voltunk. (A németek még csak tavaly szüntették meg, az osztrákoké meg még mindig használható, egész Európára)

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Tényleg, bár nálam az elvira gépelésére az elvira.hu ugrik fel már pár éve, az redeirectel(ne) -gondolom- elvira.mav-start.hu-ra. Úgy viszont nem megy.
Maradok az offline menetrendnél, az megy a gépemről mindig, azért köszönöm...
üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

A leállásokat az okozhatta, hogy a többszörös biztosítással ellátott szerver háttértárolója nem kapcsolódott az adatátviteli rendszerhez. A MÁV informatikusai a gyártót is bevonták a mielőbbi helyreállítás érdekében.

--
http://szolarenergia.hu - A hálózat építést csak elkezdeni lehet, befejezni nem....

MÁV-val járok munkába, gyakorlatilag azt tudom mondani rá, hogy szőnyegbombázás után talán nulláról lehet egy működő rendszert kiépíteni. Mert ez bűzlik már, de nagyon.

"Belépés díjtalan, kilépés bizonytalan."
"Vajon mit várok a sorstól, ha hányok az édestől, és izzadok a sóstól."

Nem a MÁV küzd, hanem az utasok...

"Hardverhiba" Hát ez az ami ma már kurvára gáz, de nem az ottani szakembereknek, abban biztos vagyok. A tudatlan főnökeiknek és remélem nagyon picsán rúgnak pár fölösleges pártkatonát.