Milyen szervert kellene beszereznem?

 ( zozi21 | 2014. december 12., péntek - 17:29 )

Egy kis segítséget szeretnék kérni tőletek. Most kezdtem bele egy prezentációba hogy hogyan is lehetne egy call centert költséghatékonnyá tenni illetve virtualizálni. Olyan szervert keresek ami citrix segítségével min 70db munkaállomást tudna kiszolgálni virtualizáció segítségével. A munkaállomásokat természetesen vékony klienset használnék. Nem nagy igénybevételbe lennének egy egy virtual desktop. Libre Office/MS Office, levelező szoftver(thunderbird), távoli asztal, egy böngésző illetve VCC (Virtual Call Center VoIP) futna rajtuk. És a következő lenne a kérdésem hogy milyen szervert tudnátok ajánlani ami kitudná ezt az igényt szolgálni, illetve RAID 5-be is tudnám használni hogyha valami probléma lépne fel akkor ne adja be az uncsit az egész Call Center.

ui: Ebben a témába még kezdő vagyok, át olvastam pár cikket/tanulmányt ezzel kapcsolatban, de a szerverválasztásnál elvesztem mint Petőfi a ködben.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Ha nem kell megvalósítani akkor keress egy másik prezentációt és inspirálódj onnan.

Itt pl. szépen le van írva: http://msfreaks.wordpress.com/2013/12/09/windows-2012-r2-remote-desktop-services-part-1/

Egyenlőre prezentációba keresek, de lehet hogy megvalósításra is kerül. Köszi a linket :)

EgyeNlőre maximum két deszkát vágsz le, ami egyelőre polcnak megteszi.

"milyen szervert tudnátok ajánlani ami kitudná ezt az igényt szolgálni, illetve RAID 5-be is tudnám használni hogyha valami probléma lépne fel akkor ne adja be az uncsit az egész Call Center."

Nem csak a storage tud meghalni egy szerverben, mi történik, ha kiesik a szerver?

"Libre Office/MS Office,"

Arra figyelj, hogy RD-ben futtatva desktop-onként szükséges licenszelni a Microsoft Office-t, tehát 70 db munkaállomás kiváltására 70 darab Office licenszre is szükséged lesz.

Azaz kell legalább három, 35-35 kliens kiszolgálására méretezett szerver - egyrészt a terhelés elosztása, másrészt a rendelkezésre állás miatt.
Szerverben dupla, hot swap táp, hot swap diszkek, célszerűen RAID10-+hot spare felállásban (pl. os-nek nettó egy, datának nettó n darab diszknyi terület plusz egy darab hot spare diszk.
Legalább az egyik erősáramú betápot UPS-re kötni (de célszerűbb két független ups-t használni, és mindkét tápot szünetmentesről járatni), persze ekkor a switcheket (mert azt is duplikálni kell) is UPS-ről kell tolni, illetve a minimális szolgáltatáshoz szükséges vékonykliensek is kerüljenek szünetmentesre.

Egy szerver nem megoldás, ez tisztán látszik. Jó lenne tudni, hogy a max 70 user mellett mennyi a minimum userszám, amivel még (hardverhiba esetén) tudja tartani a CC az elvárt paramétereket (átlagos és maximális várakozási idő, elvesztett hívás). Ez persze függ a callcenter szoftverétől is, hogy hogyan osztja a hívásokat, illetve hogy egy hívás kiszolgálása mennyi idő, mekkora hívásszám várható, milyen eloszlásban, satöbbi.
Ha mondjuk 50 főt kell legalább beültetni ahhoz, hogy működjön a CC, akkor két szerver esetén 50-50 CAL (összesen 100) két gépes üzemben dolgozók fele ide, fele oda megy. Három szerveres esetben 25-25-25 CAL gépenként (összesen 75), és dolgozók harmada ide, harmada oda, egy szerver kiesése esetén a kieső szerverre osztott munkahelyek felesbe a két megmaradt gépre mennek. Ugyanez RAM-ban két gép esetén minimum 48GB gépenként, három gép esetén 32GB per gép elég lehet. Diszkben jó kérdés, mennyi kell, de első blikkre 146GB-os diszkekből raknék be 2+4+1-et (2 raid 10-ben OS és app, 4 RAID 10-ben user data, egy hot spare), kellően gyors diszkekből össze rakva, mert ennyi kliensre kell az iops is, nem csak a hely.

CC-t tervezni, méretezni nem űrtechnológia, de nagyon sok részletet figyelembe kell venni, nagyon sok paraméter van, amire oda kell figyelni. (CC projektben láttam adott kiírásra négyszeres(!) különbséget első körös ajánlati árban - ami azért a végére kétszeresnél kisebbre szelídült, de akkor is látható, hogy nagyon nem mindegy, hogy mit és hogyan.)

Biztos, hogy jó ötlet áttolni a hang stream-et egy RDP-n, aminél fontos, hogy a késés ne legyen ~100ms-nél nagyobb?

+1, marhára nem jó ötlet. A 70 kliens Office+levelzés+VoIP és a "mi van, ha leáll a szerver" miatt legalább három szerverre raknám szét az usereket. Ez három, minimum 32G RAM-mal megrakott gépet jelent.

Én abban sem vagyok biztos, hogy anyagilag megéri az egész.

Volt szerencsém olyanhoz, amikor külső partnernél volt a CC kiszervezve, teljesen jól működött a dolog - viszont a jogi szabályozás miatt ez nem maradhatott külsősnél, mindenképp belső üzemeltetésű cc-re kellett átállni.

Az biztos, hogy ilyen volumenű projektnél ha nincs meg a kellő saját szakértelem, nagyot lehet bukni, úgyhogy én is csak javasolni tudom, hogy vegyenek szakembert erre a célra

+1. Elmélkedni lehet, tanulni viszont ilyen méretű (úgy pénzben mint komplexitásban) projekten inkább ne.

Üdv!

Ha komolyan érdekli a cégeteket/irodátokat ilyen kaliberű hardver beszerzése vagy tartós bérlete kérlek keress meg!

dedikált szerver bérlés - www.klixnetwork.hu

Ez egy iskolai beadandó/projekt vagy egy valós, üzleti eset?

Ha az utóbbi, akkor szvsz vegyetek fel egy külsőst temp pozícióban, aki ért hozzá. Túl sokszor láttam sajnos olyan prezentációkat, amik néhány tanulmány átolvasása után készültek...

Múltkorában volt egy ilyesmi projektem külsősként. Erre az igényre sajnos nem tudsz paraméterezni semmit sem. Ram / Cpu határ a csillagos ég, kitudja ki mennyi állományt fog majd megnyitni.

Azt kell mondjam én vékony kliensben gondolkodnék elsősorban és persze gigabites hálózaton. 70 kliens minimum 70 GB RAM. És az említett programok mellett még legalább öt ablak meg lesz nyitva a dolgozók saját cuccaival..
--
God bless you, Captain Hindsight..

Ez jó eséllyel nem pusztán egy szerver kérdése, biztosan redundánssá kell tenni valamilyen módon ennyi felhasználó alatti infrastruktúrát. Kézenfekvő lehet egy redundáns tároló több szerverrel, de nem kizárt, hogy több szerverrel alkalmazás szinten is megvalósítható megfelelő módon.

Javaslom, hogy nézz körbe a Citrix esettanulmányoknál, hogy miként szokás megoldani az ilyet: milyen technológia, miként méretezni.
Annyi nehézséged biztosan lesz, hogy a 70 van elég nagy ahhoz, hogy el lehessen rontani, de ilyen kis számra kész esettanulmányt valószínűleg nem fogsz találni (kiindulásnak, ötletnek jó, főleg ha tervezési szempontok is előkerülnek benne).

Vagy keresel egy céget a Citrixen keresztül, aki csinált már ilyet (és működik).

A Wyse-nak (immár Dell részleg) vannak Citrix kompatibilis vékony/zéró kliensei.

Citrixen kívül egyéb gyártók is vannak, lehet, hogy érdemes futni egy kört.

Van egy olyan érzésem, hogy ha valaki olyan embert bíz meg egy ilyen volumenü feladattal, aki azt sem tudja merre induljon, akkor 99 ezer forintban gondolkozik maximum, tehát az egész "projekt" alapból felejtős.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor