vegyünk állampapírt, vagy ne ?

Annyit zaklattak mostanában ismeretségi körben egy bizonyos
politikai erő hívei, hogy jó dolog ez az állampapír,
úgyhogy utánaszámoltam...

Mi lenne ha egy éves cuccot

vennénk, nem tudom mennyi legyen a virtuális példa kedvéért,
mondjuk 2 misi (?)
Tehát akkor legyen mondjuk 1 éves kamatozó akármi,
aminek a kamata 4%. 2 misiért.
Számlavezetés ugye álomkincstárnál - sic! -
államkincstárnál, számlavezetési díj 0, vételi/
eladási jutalék 0.

CSAKHOGY.

A trükk ha jól látom ott van elrejtve, hogy az államkincstárnál
vezetett számlán a pénzhez nem férsz hozzá, hogy elköltsed, ill.
ott csak állampapírokat vehetsz.

Nem úgy van mint egy banknál, hogy
kikapom számlakörön belül az értékpapírszámláról, a folyó-
számlára, onnan meg bankkártyával elvásárolom T. napi elszámolásnál
akár aznap, T+3-nál 3 banki munkanappal később.

Hogy mire gondolok ?

Hát ugye az államkincstáros ügyfélszámláról kétféleképpen juthatsz pénzhez, az
- egyik: átutalod a folyószámlára, itt teljes egészében legombolnak rólad
0,3%-ot, max 6E HUF-ot.
- másik: felveszed Kp-ben, itt legombolnak 0,6%-ot, max 6E HUF-ot.

És ez még mindig nem elég, miután lenulláztad a számlát, ugye ott a számla-
megszüntetés díja, amit úgy tűnik célszerű úgy elvégezni, hogy egy teljes negyed évet
0 Ft-al kiülni, és utána kicsengetni a 2000 HUF szla.megszüntetés díjat.
Az Üzletszab-ban ha jól látom az szerepel, hogy ha egy évig nincs forgalom, akkor
az álomkincstár - sic már na ! - államkincstár megszünteti a számlát, de
ugye a 2K-t ekkor is ki kell csengetni.

Akkor nézzük tételesen a példában szereplő 2 misivel:

Pontosabban szólva 2.000.000+
4911 FT. Bankon kívüli eseti átutalás díja ugyebár. ;-)
Tehát befektetett összeg: 2.004.911.-
Kamatot fizetnek br. 4%-ot ha jól láttam egy év után az bruttó 80.000.-
Kamatadó 16%, eho nincs: -12800, vagyis áttesznek az ügyfélszámlára:
2.068.000.- 2.067.200.- HUF-ot

Átutalással vegyük fel, bár tökmind1.: -0,3%, max 6.000: el is érjük: -6000
Marad: 2.061.200.-, még vegyük ide köv. n.év végén a -2000 számlazárási díjat:
marad. 2.059.200, ami végül is a bankszámlán nettó nyereségként jelentkezik.
Ugye 1 éve kiutaltunk 2.004.911.-et. Tehát évi nettó 2,74%2,71%-os a nettó nyereség.

Persze tudom van hosszabb lejáratú 2016(?)-os prémium inflációkövető akármi,
de ennek az éves kamatlába eléggé rugalmas, és az idei kamat pl. az infláció követés miatt
nem lesz túlságosan jó. valószínűleg a jövő évi sem.

Mondjuk egy évi 1,9%-ot 2%-prémiummal megfejelve is csak 3,9. SZóval az idei évet nézve
ez se sokkal jobb.

Saját magának mindenki vonja le a neki jóleső következtetést. ;-)
U.I:
A számításomban levő hibák jelzését megköszönöm, mondjuk úgy hogy már nem mennék át
egy alkoholszondás ellenőrzésen, szóval a hibákért no warranty ;-)

források:

otp bankszla ktg. eseti átutalás 20131019-: https://www.otpbank.hu/static/portal/sw/file/Lakossagi_szla_ktg_H_20131…
államkincstár szla.vez. hirdetm. 20130801-: http://www.allamkincstar.gov.hu/letoltesek/12108
államkincstár "ügyf. szab". 12.6 megszüntetés: http://www.allamkincstar.gov.hu/letoltesek/11517

U.I: ÉS mivel a számlavezetési díjnal az államkincstár is bankként működik a változtatás jogát
fenntartja, tehát a 0,3% akár még emelkedhet is. Idén már emelkedett 0,2%-ról ha jól láttam.
És ezek a változtatások zártvégű állampapírok vásárlásakor védhetetlenek, mert a lejáratig
nagyjából tehetetlenül nézzük a szla. ktg. díjak lejáratkori várható emelkedését.

Hozzászólások

Tudtommal megszűnt a hatezres limit. :(

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

A törvényben igen, de csak a kp.felvételnél, de ez közvetlenül a
pénzintézetekre vonatkozik, hogy ebből mennyit és hogyan hárítanak
át a sor végén szopó ööö-- az ügyfélre az egy más kérdés,
én úgy látom az álomkincstárnál 2013.08.01-e a legfrissebb
tranzakciós lista abban max. 6000 van, még a készpénzre is. (2.es melléklet)

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

Akkor bocs, nem szóltam.
(engem egyéb dolgok jobban zavarnak ezzel az állampapíros témával, de azt inkább nem írom le, remélem, csak a kormány iránti "szimpátiám" megnyilvánulása)

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

1) ha megtakaritast akarsz, akkor nem utalgatod minden evben oda-vissza a penzt, hanem ott tartod egy helyen addig amig csak lehet, illetve amig nincs annyival jobb lehetoseg, hogy megerje a valtas, szoval az utalas koltseget nyugodtan levonhatod (de legalabbis ne a nullaval hasonlitsd ossze, hanem azzal, hogyha mas szamlarol akarnad kivenni a penzt)
2) az evi 4% kb. lofasz, ha berakod egy atlagos TBSZ-be akkor tobbet kapsz, es 5 ev utan mar a kamatadot sem kell fizetned

inflaciokoveto allampapirt szerintem majd jovore lesz erdemes venni, mielott kiderult hogy a rezsicsokkentessel atvarazsolt szamok mogott mekkora inflacio is rejlik valojaban :D

A bankszámláról tudok költeni, a állampapírszámláról viszont nem, és azon csak állampapírt tarthatok, semmi mást.

Most is van olyan devizaszámlám amin most már több mint 1 éve nem volt mozgás, és 0 az egyenleg (NOK), ilyenkor az üfsz. szerint az állampapírszámlát megszüntetnék. lásd 3. hivatkozás 12.6-os pont, ezért indokoltnak látom belevenni a költségekbe.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

1) ha megtakaritast akarsz, akkor nem utalgatod minden evben oda-vissza a penzt, hanem ott tartod egy helyen addig amig csak lehet, illetve amig nincs annyival jobb lehetoseg, hogy megerje a valtas, szoval az utalas koltseget nyugodtan levonhatod

Hát ezzel nem értek egyet, devizaszámla <-> értékpapírszámlák között saját számlakörben mozgatással azért lehet keresni.

Nyílt végű indexkövető értékpapíroknál időnként ki kell kapni, mikor korrekció szele van, és elmenekülni valamelyik devizaszámlára ha más jobb ötlet egyébként nincsen.

2): Tartós bef. értékpapírszámla akkor inkább, és arra azt veszek amit akarok, nem csak álompapírt. És van lehetőség realizációs hullámokra is.

illetve amig nincs annyival jobb lehetoseg, hogy megerje a valtas,

Vagy csak szimplán kell a pénz mondjuk lakásvásárlásra, és akkor kész.

mielott kiderult hogy a rezsicsokkentessel atvarazsolt szamok mogott mekkora inflacio is rejlik valojaban

Ez még jövőre is elég alacsony marad. legalábbis az első félévben mint kitart a rezsicirkusz, utána azért meglódul, de inkább 2 év múlva talán. Idén még jól lehet keresni szvsz állampapír hozamcsökkenésen alapuló bef. alapokon (legalábbis állampapír/lekötött betéthez képest), ez idén már úgy néz ki kitart. Szigorúan nyílt végű bármikor dobhatót.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

devizaszámla <-> értékpapírszámlák között saját számlakörben mozgatással azért lehet keresni.
Vagy csak szimplán kell a pénz mondjuk lakásvásárlásra,

Ez mind elegge mas scenario mint amibol kiindultunk (vagyis sima megtakaritas, ld. "berakom, aztan ev vegen ennyi meg ennyi"). Nyilvan aktiv befektetesi portfolional elegge mas a szitu. Ha a likviditas is szempont, akkor meg szinten (ha lakasvasarlas lesz, olyankor meg eleve erdemes valamilyen tamogatott format keresni).

Ez még jövőre is elég alacsony marad. legalábbis az első félévben mint kitart a rezsicirkusz,
Pont ezert irtam hogy jovore kell venni, utana evben mar magas lesz a hivatalos inflacio is :)

+1

Oscon nyilván ki tudja úgy is számolni, hogy nem a legrosszabb scenario-t vázolja, hanem a legjobbat. Ha ezzel érvel az ismeretségi körében, akkor lehet, hogy ezzel meg tudja győzni az ismerőseit. De mi lenne, ha Oscon kiszámolná, hogy egy TBÉSZ-en helyesen megválasztott állampapír, kihasználva az kamatadó és EHO mentességet, kamatos kamatokkal számolva (nem mozgatunk semmit sehova, nincs is mód rá, csak a 3. év végén) mennyit hoz. Szemben mondjuk egy banki lekötéssel.

A tőzsdézést stb. ide venni teljesen felesleges, teljesen más a kockázati besorolása. Almát a körtével.

--
trey @ gépház

mennyit hoz. Szemben mondjuk egy banki lekötéssel.

Hát nem igazán van komolyan vehető 3 éves lekötés "banki kamatok" terén, ez így megint "almát a körtével", ahogy te fogalmazol.
- A PMÁK-ot pl. nem lehet 3 évre előre kiszámolni "kamatos kamattal", mivel a kamatokat év végén állapítják meg ami
bónusz és inflációfüggő, az idei év végén megállapítandó valószínűleg 3,9% körül lesz. Nincs fix kamat amivel lehet számolni
3 évre előre.

A jövő év végit meg ki tudja, ha valami csoda folytán kormányváltás lesz és változik a gazdaság- , és kamatpolitika
akkor jövő év végen egy mostani számokon jót mulatunk majd utólag. :-))
Ennyi erővel lehet tőzsdézni is. :-)

Az állampapír sem kockázatmentes, ott a kockázatot az állam fizetőképessége és fizető hajlandósága jelenti.
Talán hozamszinten amit érdemes állampapírral összehasonlítani értékpapírok közül, azok a MAX, RMAX indexkövető értékpapírok.
Röviden azt jelenti, hogy állampapír hozamcsökkenés, hozamcsökkenés-stagnálás terén ezek az értékpapírok pluszosak, nincs lejáratuk, bármikor dobhatóak.

Akkor lesznek nagyon minuszosak , hogyha hirtelen megcsappan az állampapírkereslet, de ha ez tartósan fennmarad, akkor előbb-utóbb
az ország finanszírozása is nehézkesebb lesz, és itt bejön az hogy ezen a szinten az állampapírjaidat sem biztos, hogy majd kifizetik x év múlva.
És az ilyen folyamatokat kamatemelés követi, ami viszont feljebb tornássza később a banki betéti kamatokat.

Ezek között kevésbé kockázatkerülőknek vannak tőkegarósak is. pl. a leggyérebb ezek közül az otpnél optima tavaly 12%-et idén eddig 5% nál tart.
És ez tőkegarós. MIvel MAX, RMAX indexkövetőek áttételesen ugyanúgy állampapír alapú a kockázat. Ú.mond "hasonló kockázati kategória".

De a fenti 1 éves példa ráhúzható OTp értékpapírszámlára is, ha ennyire hiányolod :-)

Mondjuk 2.000.000.- HUF egy évre 80.000.- kamat.

Ebből kamatadó 16%. Marad 67200. (érdekes tegnap elszámoltam 800HUF-al, úgy látszik nem vettétek észre. haha ;-)
2067200.- . És 2 részletben levonnak ~2200 HUF-ot (0,11%) szla.vez díjra. marad 2.065.000.- EZ nettó ~3,25% otp-nél.

2misinél nem számoltam prém. számlacsomaggal. És még ha az alacsony hozamú optimához is mérem pl. , még attól is jócskán elmarad.

U.I.: azért számoltam államkincstáros számlával, mert az agymosásban (jóságos keresztény állam vs. gonosz bankrendszer)
befektetési tanácsadásban :-) nekem automatán ezt nyomták az állampapírok mellé :-))
Akik lelkesen meséltek nekem az álompapírjaikról mindegyiknek ott van számlája.

U.I 2: nekem nem célom senki meggyőzése, én demokrata vagyok :-D, tőlem mindenki úgy cseszi el/osztogatja/fekteti be a pénzét
ahogy akarja, olyan következtetést von le, ami neki jólesik. nekem tökmind1.
csak tegnap kelleténél többet ihattam, és már annyian mondták nekem a narancsszínű polrajongók, hogy gondoltam utánaszámolok.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

"Hát nem igazán van komolyan vehető 3 éves lekötés "banki kamatok" terén, ez így megint "almát a körtével"

Senki sem mondta, hogy 3 éves állampapírt hasonlíts össze. A Kamatozó kincstárjegy 1 éves, fix kamatozású. Simán összevethető az 1 éves banki lekötéssel. Kockázati szempontból pontosan, hogy nem almát a körtével, hiszen a banki lekötés és az állapapír hasonló kockázat. Az állampapír egy kicsivel jobb.

"- A PMÁK-ot pl. nem lehet 3 évre előre kiszámolni "kamatos kamattal", mivel a kamatokat év végén állapítják meg ami
bónusz és inflációfüggő, az idei év végén megállapítandó valószínűleg 3,9% körül lesz. Nincs fix kamat amivel lehet számolni
3 évre előre."

Lásd az előbbi választ.

"A jövő év végit meg ki tudja, ha valami csoda folytán kormányváltás lesz és változik a gazdaság- , és kamatpolitika
akkor jövő év végen egy mostani számokon jót mulatunk majd utólag. :-))
Ennyi erővel lehet tőzsdézni is. :-)"

Te is tudod, hogy azért itt egy kicsit csúsztatsz.

"Az állampapír sem kockázatmentes, ott a kockázatot az állam fizetőképessége és fizető hajlandósága jelenti."

Az egyik legmegbízhatóbb az összes, átlagember számára érthető / elérhető befektetési megoldás közül. Biztonságosabb egy banki lekötésnél.

"Röviden azt jelenti, hogy állampapír hozamcsökkenés, hozamcsökkenés-stagnálás terén ezek az értékpapírok pluszosak, nincs lejáratuk, bármikor dobhatóak."

Itt jelezném, hogy a Kamatozó kincstárjegy is bármikor eladható, ha nagyon kell a lóvé. Persze az első 3-4 hónapban nem nagyon érdemes, mert akkor még a befektetett tőke sem jön vissza, viszont durván 3 hónap múlva már pluszba fordul.

"Akkor lesznek nagyon minuszosak , hogyha hirtelen megcsappan az állampapírkereslet, de ha ez tartósan fennmarad, akkor előbb-utóbb
az ország finanszírozása is nehézkesebb lesz, és itt bejön az hogy ezen a szinten az állampapírjaidat sem biztos, hogy majd kifizetik x év múlva."

Még mindig egy évről beszélek. Ez a lekisebb futamidő. Nem kell feltétlen 3, 5, 15 évben gondolkodni. Persze, az állam is beszarhat. De épp úgy a tőzsdén is bukhatsz keményet, vagy banki betétre sincs 100% garancia. Mire van egyébként?

"És az ilyen folyamatokat kamatemelés követi, ami viszont feljebb tornássza később a banki betéti kamatokat."

Akik figyelik a híreket, azért nagyjából előreláthatják, hogy mi várható. Aki nyáron - amikor az EHO-t behozták - nyitott egy TBÉSZ-t és teszemazt vett Kamatozó kincstárjegyet, az 4,75-öt kapott a pénzére és az EHO-t élből megspórolta. Ha 3 évig benn a lóvé, akkor 10% a kamatadó, ha 5-ig, akkor 0%. Hol van most ilyen banki kamat?

"Ebből kamatadó 16%. Marad 67200. (érdekes tegnap elszámoltam 800HUF-al, úgy látszik nem vettétek észre. haha ;-)
2067200.- . És 2 részletben levonnak ~2200 HUF-ot (0,11%) szla.vez díjra. marad 2.065.000.- EZ nettó ~3,25% otp-nél."

Milyen kamatadó? TBÉSZ-n kell tartani. Ezzel kezdtem. Nem veszed ki öt évig. Az pedig nem jelenti azt, hogy öt évig állampapírba fektetsz. Lehet első évben állampapírod, másodikban, tőzsdézel, alapba fektetsz. Annyi a megkötés, hogy a TBÉSZ-ről nem lehet kivonást csinálni az első három évben (ha mégis, megszűnik a TBÉSZ és 16% az adó (EHO-t felejtsük el, akinek esze volt, aug. 1-ig nyitott TBÉSZ-t), három év után lehet (10% adó), ötödik év végén 0% adó.

Senki sem mondta, hogy közben csak állampapírod lehet. Lejjebb már írtam, hogy a portfólió tetszőlegesen átrendezhető, csak nem reagáltál rá :)

"2misinél nem számoltam prém. számlacsomaggal. És még ha az alacsony hozamú optimához is mérem pl. , még attól is jócskán elmarad."

Ott (Optima) csak tőkegar. van, hozam nincs. Jól emlékszem?

--
trey @ gépház

na akkor megegyezhetünk az egy évesben. Az jelenleg 4,0 és nem 4,75.

Aki nyáron - amikor az EHO-t behozták - nyitott egy TBÉSZ-t és teszemazt vett Kamatozó kincstárjegyet, az 4,75-öt kapott a pénzére és az EHO-t élből megspórolta.

Az ehot most is megspórolod, mert magyar állampapírnál,
és forintos magyar állampapír alapú értékpapíroknál nincs eho 1ébként.
A PEMÁKra pl. viszont már van, mert az eurós.

A br. 4,75 már elmúlt, így ez a "mi lett volna ha kategória". Most október van, most br. 4,0.

Ilyen utólagos cuccokat én is tudok mondani, pl. hogy aki észnél volt és követte a híreket,
az hozzám hasonlóan szépen kereshetett volna otp turbo shorttal pl.. ;-)

Ha azt nézem, hogy 4,75ön vettem volna állampapírt, vagy előtte shortoltam az otp-t,
és most 4,0-n állampapírt, hmmm. fogas kérdés ;-)

"Te is tudod, hogy azért itt egy kicsit csúsztatsz. "

Azért ez nem olyan biztos, viszonylag nagy változások zajlanak le mostanában 0,5-1 éves időtávlatban idehaza - pénzügyi téren is.
Ki tudja még mi lesz itt választások után ? Pl. még a novembert sem lehet látni, a devizahiteles állami mentőcsomag megmozgathat itt még eget-földet,
ha a Kossuth téren úgy akarják.
Senki nem tud kvázi semmit, de november 1 már 2 héten belül van.

Pl. aki tavaly nyáron nyitott TBSZ számlát mondjuk államkincstárnál,
akkor még nem volt tranzakciós illeték, viszont mire lejárnak a tavaly vásárolt állampapírjai és felvenné, már lesz, és ki kell fizesse.
És ez nem volt előre látható tavaly nyáron (!).

Milyen kamatadó? TBÉSZ-n kell tartani. Ezzel kezdtem. Nem veszed ki öt évig.

Most te csúsztatsz.

Ha veszel egy éves kincstárjegyet és az lejár 1 év múlva, akkor újra be kell fektetned különben a maradék 4 évben , de már nem fogod 4,75ért megkapni,
csak jó eséllyel rosszabbul jelen állás szerint, tehát 1 év után még nem férsz hozzá a pénzedhez.

Tehát nem tudod most így megmondani, mennyi lesz a hozamod 5 év múlva, csak azt, hogy mennyi lesz 1 év múlva (!).
Hogy aztán utána milyen kondíciók mellett tudod befektetni az egy más kérdés.

Pl. nem biztos hogy 5 éves viszonylatban jobban jársz a nyári számláddal. Pl lehet olyan, hogy most 4,75el lekötötted lejár nagyjából június végén (?).
Utána mondjuk tudsz venni egy évesben hmm mondjuk 3,6%-os kincstárjegyet,
megint tartod egy évig, de ha most nyitod akkor 4,0-ra kapod, lejár októberben, addigra jön a kormány utáni kijózanodás, megindulnak, lehet, hogy felfelé az állampapírhozamok, infláció,
3,6 helyett a kincstárjegyedet 5,0-s hozam mellett tudod megvenni.
Ez is lehetséges.

De ezek előre nem láthatóak, jelenleg az van 4,75 , lejár jövő júniusban aztán majd csinálnod kell vele valamit. De 5 éves időtávlatban még nem tudod milyen hozamot érsz el.

Csak úgy tudod kivenni ha lezárod a TBSZ-t, akkor viszont van kamatadó.

Ott (Optima) csak tőkegar. van, hozam nincs. Jól emlékszem?

Jól emlékszel, de kamat és állampapírhozamcsökkenéses időszakban ez is jobban hoz, mintha állampapírt vennél. A maximáról ne is beszéljünk, bár ott nincs tőkegaró.

Viszont 3-5 éves időtávlatban neked sincs "hozamgaranciád" a kincstárjegyedre, csak egy évre.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

"na akkor megegyezhetünk az egy évesben. Az jelenleg 4,0 és nem 4,75."

Ja, de akinek esze volt, az már nyáron megvette egy évre, amikor kiderült, hogy a banki betéteken megjelenik az EHO. Tehát mégis játszik az a 4,75. Persze most már eső után köpönyeg, de még most is jobb a 4, mint a banki 3 (most felejtsük el az akciós szarokat, amiknél feltétel az egyik veséd leadása stb.)

"Ha azt nézem, hogy 4,75ön vettem volna állampapírt, "

:) Hát, aki lemaradt... :D Hol voltál akkor?

"Ha veszel egy éves kincstárjegyet és az lejár 1 év múlva, akkor újra be kell fektetned különben a maradék 4 évben , de már nem fogod 4,75ért megkapni, "

Ez így van, de nem kötelező neked akkor állampapírt venni. Tőzsdézhetsz is. Alapba is teheted.

De maradhatsz az állampapírnál is újabb egy éves ciklusra. Ha az infláció elszabadul, akkor lehet, hogy nem 4,75-ért, hanem 6-7-ért kapom. Ha nem szabadul el, akkor az is lehet, hogy csak 3-ért. A mondás az, hogy az aktuális infláció felett fizet. Nincs így benne akkora rizikó ebből a szempontból. De ha majd 3-ért kapom, akkor te a banki lekötésen kb. 1,5-öt vagy kevesebbet látsz majd...

"Tehát nem tudod most így megmondani, mennyi lesz a hozamod 5 év múlva, csak azt, hogy mennyi lesz 1 év múlva (!).
Hogy aztán utána milyen kondíciók mellett tudod befektetni az egy más kérdés."

Legrosszabb esetben mi van egy év múlva? Elmondom. Lejár 4,75-tel (neked 4-gyel) a Kamatozó kincstárjegy a TBÉSZ-eden. Nem találsz semmit. Kiveszed az egészet (megszűnt a TBÉSZ-ed) és befizeted a 16% kamatadót. Ez lesz. Nem jártál semmivel sem rosszabbul, mintha banki lekötésed lett volna. Annyi a különbség, hogy nem a bank vonta le a kamatadót, hanem neked kell önállóan bevallani az SZJA bevallásban. Ez a legrosszabb forgatókönyv. De egy évre így is a banki kamat felett kaptál. Amit buktál ebben az esetben a TBÉSZ 0,1%-os vezetési díja egy évre. Ennyit csak be lehet vállalni. Bár én nem hiszem, hogy ne találnál más értékpapír befektetést 1 év múlva, ami az aktuális, nem akciós lekötéseknél jobb lenne.

Én nem állítom, hogy mindenkinek érdemes állampapírba fektetni, de hogy senkinek, az azért túlzás.

--
trey @ gépház

:) Hát, aki lemaradt... :D Hol voltál akkor?

Ha már így szóba hoztad
otp ts -ek voltak nyitva 5000-es otp árfolyamtól, szerintem kicsit többet hoztak mint a 4,75 ... ;-)
És nem kellett egy évig sem tartani. Valahogy nem bánom túlzottan, hogy lemaradtam a fantasztikus 4,75-os éves hozamról... ;-)
Ha már az én példámat hoztad így szóba. :-)

A mondás az, hogy az aktuális infláció felett fizet.

Ez szvsz tévedés ! A kincstárjegyre fizetendő hozam az állampapírpiactól függ / éves hozamszint /, nem pedig az inflációtól ( az a PMÁK).
Van persze összefüggés, de ez nem direkt.

Tavaly pl. januártól kezdve egy hónapos megszakítással folyamatosan estek az állampapírhozamok, pedig augusztusig folyamatosan emelkedett az infláció (!).

Most így hirtelen keresgélve teljesség igénye nélkül a 2010 nyári kibocsátott kincstárjegy pl. 4,5 volt.
A 2011 nyári meg 5,25. 2011 nyári akciót nem találok most így hirtelen,
de 2011 januárban 6,25 pl. volt az akciós betét...
Nyílván volt olyan jegyzési időszak akkor is amikor jobb volt mint az akciós betét.

https://www.otpbank.hu/static/portal/sw/file/Hirdetmeny_KamatMost_20110…

Ezeket csak azért hozom fel, mert
egyáltalán nem tekinthető kőbe vésettnek, hogy mindig (!) jobb a kamat állampapírnál, mint pl. az akciós lekötésre.
Inkább a mostani helyzet a kivétel, és nem az alapállapot (!).

És ha mint írod 3-5 éves távlatban tervezel évente megújítva ha jól látom,
akkor nem biztos, hogy ez így is marad.

És az OTPnél azért az új forrásra a ref. dátum 10ből 8szór jó eséllyel megtippelhető 1-2 nap pontossággal, tehát lehet "rájátszani", ha szabad így fogalmazni. :-)

És az se biztos, hogy nyári lejáratkor lesz megint jegyezhető kincstárjegy.

De ha már felhoztad az inflációt, itt ráadásul a te szempontodból (magasabb reálhozam elérés) nem az az érdekes, hogy idén mennyi az infláció,
hanem jövőre lejáratkor mennyi lesz.

Mert akkor jutsz kamatostul a pénzedhez, nem ma.

Jelenlegi ismeretek alapján 3% körüli infláció becsülhető jövő nyárra talán a legjobb eséllyel. Persze az messze van,
lehet ennél jobb, és rosszabb is,
de ha minden a jelenlegi
mederben marad, nagyjából ennyi várható az elemzések szerint.
Hogy aztán ezek mennyit értek, jövőre megtudjuk.

Legrosszabb esetben mi van egy év múlva? Elmondom. Lejár 4,75-tel (neked 4-gyel) a Kamatozó kincstárjegy a TBÉSZ-eden. Nem találsz semmit. Kiveszed az egészet (megszűnt a TBÉSZ-ed) és befizeted a 16% kamatadót.

Én pontosan ezt számoltam ki ha jól látom.

Én nem állítom, hogy mindenkinek érdemes állampapírba fektetni, de hogy senkinek, az azért túlzás.

Én ilyet mikor is mondtam ? Mint mondtam én demokrata vagyok, kiváncsiságból ( meg lehet hogy némi részegségből ?) számoltam egyet és kész, és ha már megvolt,
gondoltam beírom blogba és kész,
hogy aztán ki milyen következtetést von le belőle az engem marhára nem érdekel, mindenkinek a magánügye.

Lehet hogy hiba volt a blogbejegyzés ezek szerint, de most már nem törlöm ki. Most már mind1.

Nem hitvita alapnak szántam.

Ennyit csak be lehet vállalni. Bár én nem hiszem, hogy ne találnál más értékpapír befektetést 1 év múlva, ami az aktuális, nem akciós lekötéseknél jobb lenne.

Most akkor döntsd már el, hogy értékpapírral, vagy banki kamattal akarod az állampapírt összehasonlítani, mert az úgy nem megy, hogy egyszer így, egyszer úgy, egyszer amúgy.

Éves lejáratban banki kamattal hasonlítod, de az úgy nem jó, mert akkor van kamatadó a TBSZre is, akkor fektessük egy év múlva valami más értékpapírba. Most akkor hogy legyen ? :-)

De akkor legyen mégis hasonló kockázati kategóriás értékpapír, és a banki kamatösszehasonlítást felejtsük el.

Amiket én most találok Értékpapírok belül hasonló állampapíros "kockázati kategóriában" azok meg az állampapírnál is jobban hoztak idén,
és fognak is (amíg a hozamcsökkenés kitart). :-)

pl. optima, maxima.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

Én nem szoktam ajánlgatni semmit, nem vagyok ügynök :-). csak példának mondtam, hogy 1 éves időtávlatban jobban hoztak ezek az otp-s nyíltvégű
álompapírcuccok, mint maguk az álompapírok.

A beszálláshoz/kiszálláshoz itt inkább a MAX, RMAX indexeket kell figyelni. (akk.hu), mint a konkrét befektetési alapok árfolyamát, mert azokat
előbbiekből képzik. A MAX, RMAX indexek az álompapírok hozamszintjéből képeződnek, a MAX, a hosszú oldal 1+ év, a RMAX a rövid <=1 év.

Az indexek akkor emelkednek, ha a hozamok csökkennek (vagyis az álompapírok kelendőek).
Mostanában nemzetközi trendeket követnek, tehát ha az amcsi, német, olasz, spanyol álompapírok hozamai csökkennek, akkor a milyeinket is megveszik.
(bővebb info economic calendarok).

konkrét példa, mondjuk nagyon óvatos vagy és optimát tartasz, mondjuk megvan 2 hónapja, jön egy realizációs hullám délután megnézed a MAX indexet látsz egy
-6 körüli értéket, 14:40-kor. a befektetési cuccok árfolyama napon belül nem változik, de másnapra jókora bukó néz már ki, hogy
optimát esetleg be kéne csukni.
Mindjárt veszel egy USDHUF, EURHUF turbo long certit, az optima egy részéből, mert ilyenkor az többnyire
jó buli, a maradékból meg veszel pénzpiacit míg elmúlik a vihar, aztán pár nap múlva, mikor
de. az akk.hu-n a délelötti legjobb forgalmi adatok alapján kinéz egy jelentősebb hozamcsökkenés délutánra
, akkor becsukod a devizás forintgyengülésre játszó certiket, és abból, meg a ppiaciból visszaveszed az optimát, és elmész sörözni. :-))
tranzakciós díjtételek: devizacertik tőzsdei tranzakciók, a díja olyan, mintha részvényt vennél, csak más az árképzés. Az optima vétel/visszváltás meg párszáz HUF/db.

ha már mindenáron konkrét példát kértél.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

Persze, úgy ahogy a devizahitelt is megérte felvenni. ;)
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Nincs kedved valami hasonlót írni a tőzsdézés rejtett költségeiről is ? Mire vigyázzon egy kezdő stb.

Itt is célszerű megnézni hogyha el akarod költeni majd a pénzedet, hogyan jutsz hozzá a tőkeszámládhoz, tehát van-e tranzakciós illeték pl. átutalásnál, stb. (kondíciós lista), számlazárás, stb. De nem nagyon lesz, mert úgyis a brokidíjakon keresnek :-D

mindig real-time árfolyammal dolgozz, ne a késleltetettel, a forgalom lehet késleltetett, de az árfolyam mindig valós idejű legyen.

- Hát ha részvényekkel operálsz, akkor nem nagyon lesz rejtett költség /hacsak a tranzackió aláíró sms-ket nem ezresekben mérik :-)/, ha a vételi és eladási jutalékot is mindig előre kiszámolod.

- Még vásárlás előtt , tudnod kell hol leszel nettó nullszaldóban broki díjjal együtt, mekkora az a veszteség amit el tudsz viselni, vagyis hova tedd a stopot, nem nagyon célszerű az esetek nagy többségében túlságosan a széllel szemben pisálni, ez nem templom ahol elég ha hiszünk a fordulatban, ha nem jön be, akkor nem jön be és kész, idejében ki kell tudni szállni az esetek nagy többségében.

És legfeljebb később újra beszállsz olcsóbban. Elég egyszer egy nagyot kaszálni ha 5ször buksz is kisebbet még mindig jó vagy. Mintha 4szer a kicsiket eltalálod, és 5szörre agyonvágnak úgy hogy belezöldülsz.

- Ha árfolyamnyereségre játszol, ne foglalkozz osztalékkal, osztalékrally után majdnem mindig le is vágják az osztalékszelvényt, vagy tovább. Idén pl. az otp, matáv osztalékosok (megint) buktak mint állat.

Csúcsokon már nem érdemes vásárolni / napos RSI túlvett akkor inkább maradjon ki a trade szvsz /, inkább a korrekciót kell majd megvenni, az idei év remek példa, akár S&P, akár OTP, akár DAX, a csúcsdöntések után nemsokkal mindig lefordult (valameddig).

- Csak olyan részvényt vegyél, amiben van elég forgalom, (magyarul likvid), hogy baj esetén azonnal ki tudd szórni , vagyis mindig van valaki aki megvegye. Ez a BÉT-en pl. nagyjából 4-5 rv-t jelent, a többi ilyen téren felejtős. És ez itthon különösen igaz, mert bármit veszel a képzett politikusaink 10 perc alatt képesek olyat szólni hogy még az otp is 10%os limittel esik. ;-)

- BÉT-en pl. Certifikátokkal nagyon kell vigyázni, mindig limit árat kell megadni (sajnos ezt ki kell számolni !), mert piaci árnál itt lehetnek nagy kilengések. certinél mindig meg kell várni az első fél órát, mert addigra áll be kb. az erste árjegyző, ill. az utolsó fél óra megint felejtős.

- Lehet kerülni a certiket, de nem nagyon érdemes, mert napon túl shortolni a magunkfajta kis halaknak ezzel érdemes (pl. otp-t, vagy dax-ot). Ha shortolsz, az osztalékszelvény levágása certifikát esemény, vagyis ennyivel autom. romlik a pozíciód, hiába esik az árfolyam (ezt sokan nem tudják).

- Certifikát kiütési szintek közelében nemigen célszerű trenddel szembeni pozíciót felvenni, mert innen a stopvadászok majdnem biztosan kiszedik, és a certi kiütés automatikus trendkövető azonnali forgalom. Pl. A DAX short kitüési certik/warrantok nálunk meg sok tőzsdén 9000 körül vannak, a napi csúcsa ma 8980 volt, a 9000-et szvsz. még a héten kiszedik és a kényszerű short zárások miatt 9000 fölé megy az árfolyam átmenetileg, amikor ott elér egy csúcsot, ott viszont lehet hogy én is rányitok egy shortot a németekre, ha jobbat nem tudok . ;-)

elengedhetetlen a pénz megfelelő többfelé elosztása (portfolió):

és egy jó "találati arány",
ennek felmérésére szvsz egy biztos mód van.

Demo szinten otthon, excelben papíron legalább fél éven keresztül mindent vezetni virtuálisan, de tranzakciós díjakkal együtt is. a veszteségeket is. aztán fél év után megnézni hogy mennyit kerestél volna.

Pl. felírod, ma virtuálisan nyitottam vettem volna otp ts 03-at 1295ön 500 db-ot (4490 otp), ennek brokidíja xyz, és felírni egy papírra. stop loss mondjuk 1205, szintén 500 db. + brokidíj.

sz'al valahogy így. :-)

sok sikert, szerencsét meg ilyenek, de már kótyagos vagyok kissé. :-)
--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

Lehetett ezt máshogy is csinálni.

1) Olyan banknál vagy, ami forgalmaz állampapírt (pl. Kamatozó kincstárjegy, PEMÁK)
2) A nyáron - július 1-ig bezárólag - nyitottál Tartós Befektetési Értékpapírszámlát
3) betetted rá a lóvét

Ha jó ügyfél voltál (márpedig ha volt zsetonod náluk, akkor igen) ez eddig semmidbe sem került (bankon belül a folyószámla és az értékpapír számla között nincs átutalási díj).

Mivel nyáron nyitottad, megspóroltad a 6%-os EHO-t. Ha három évig nem veszed ki a lóvét, akkor "csak" 10% adó terheli, ha 5 évig, akkor 0%.

Ha nyáron vettél mondjuk 1 éves Kamatozó kincstárjegyet, akkor azt még 4,75%-ra kaptad (2014/29).

Ha kiszámolod, hogy 5 évig bankba teszed, vagy értékpapírban TBSZ-en tartod, akkor rájössz a különbségre.

Itt semmilyen pénzbe kerülő pénzmozgás sem történt. A TBSZ-nek van egy havi 114 Ft-os vezetési díja.

Állampapírt csak TBSZ-en érdemes tartani. Mondjuk aki állampapírba fektet, az készüljön egy hosszabb befektetésre. 1-2 évre nem biztos, hogy megéri.

--
trey @ gépház

1 éves Kamatozó kincstárjegyet, akkor azt még 4,75%-ra kaptad

Nekem ez még mindig igen gyenge. :-)

A PEmák eurós, ott nem a kamatban van a buli, hanem az árfolyamon, akkor meg inkább eur dev.szla, és ahhoz akkor nyúlok amikor akarok. Nem 3 év múlva lejár aztán szembesülök egy akármilyen árfolyammal.

2.) nyitottam én is, de akkor már nem álompapírt veszek rá, hanem a szokásos cuccaimat, folyamatos realizálással ahogy eddig, ennél a 4,75nél még a tőkevédett nyiltvégű minimumhozamot nyújtó bef.alapok is simán többet tudnak, pedig azzal se lehet valami sokat keresni. Legrosszabb esetben megbontom akkor is csak a 16%ot fizetem.

Mondjuk aki állampapírba fektet, az készüljön egy hosszabb befektetésre. 1-2 évre nem biztos, hogy megéri.

Hát hosszabb távra szerintem nagyon veszélyes tervezni azért . (pláne ebben az országban). de ez persze szubjektív. Láttunk már olyat az elmúlt 2 évben, hogy állampapír befektetőkkel leírattak veszteséget néhány országban...

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

"Nekem ez még mindig igen gyenge. :-)"

Nem mindegy, hogy mennyire biztos a befektetésed.

"A PEmák"

Ja, azt elírtam. PMAK akart lenni.

"nyitottam én is, de akkor már nem álompapírt veszek rá, hanem a szokásos cuccaimat, folyamatos realizálással ahogy eddig, ennél a 4,75nél még a tőkevédett nyiltvégű minimumhozamot nyújtó bef.alapok is simán többet tudnak,"

Viszont állampapírt még Babi néni is tud kezelni, ahhoz nem kell pénzügyi ismeret. Ha ügyesebb vagy, az nyilván jobb. De azzal foglalkozni kell.

"Legrosszabb esetben megbontom akkor is csak a 16%ot fizetem."

Pontosan így van, én is ezért csináltam.

"Hát hosszabb távra szerintem nagyon veszélyes tervezni azért . (pláne ebben az országban)."

A Kamatozó kincstárjegy egy évre szól. Utána - miközben a lóvéd a TBÉSZ-en van - vehetsz bármit. A portfóliót szabadon átrendezheted. Az egy év annyira nem sok, banki lekötés is van ilyen futamidővel.

"(pláne ebben az országban). de ez persze szubjektív."

Itthon ennél nagyobb garanciát mi ad?

"Láttunk már olyat az elmúlt 2 évben, hogy állampapír befektetőkkel leírattak veszteséget néhány országban..."

Magyarországon nem. Persze semmi sem biztos. Csak a halál.

--
trey @ gépház

most vagy én ittam többet a kelleténél vagy te kevered
a tartós befektetési értékpapírszámlát (TBSZ) a tartós befektetési BETÉTszámlával (TBBSZ), vagy más bankra gondolunk . mert betétszámlára nem vehetsz állampapírt csak értékpapírszámlára.

az értékpapírszámlák vezetését félévente, évente számolják el, az évi átlagos "egyenleg" 0,1%/0,11%-val (?)

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

szerintem a sic nem azt jelenti, amire te gondolsz

amugy like

--
NetBSD - Simplicity is prerequisite for reliability

"Annyit zaklattak mostanában
ismeretségi körben egy bizonyos
politikai erő hívei, hogy jó dolog ez
az állampapír,"
ebből kiindulva rosszul kozelited meg a dolgot:
telefon blacklist
email spam
iwiw Facebook delete
személyesen: 2,7 m ft ot beraktam, de te mennyit?
gond?

én a 19 éves befektetesen gondolkoztam el az elmúlt évek tevékenysége miatt.
fura hogy megy a propaganda hogy nyiss és takrits meg de én inkább otthon a parna alatt tartom a pénzt....
**||**
Rendszergazdai állást keresek Windows környezetben, elsősorban jelenlegi tanulmányaim mellett végezhető munka érdekel.

Hello!

Azért azt is érdemes lehet megemliteni,hogy ha a befektetési alapokat vásárolod akkor mikor visszaváltod akkor elbuksz kb. 1-1,5% hozamot mint alapkezelési díj. Így ha az állampapirok 4-5%-os max hozamát hasonlitod a leggagyibb nyiltvégű befektetési aplapokhoz akkor a jutalék levonása után valahol ugyanott leszel. Persze érdekes amit írtok ,mert én is nemrég kezdtem el evvel foglalkozni. A magyar tőzsdére befektetni szerintem mostanában elég nagy gambling tekintve hogy a jogszabályi háttér bármelyik nap változhat.

Üdv.