A linuxos ATi driver elmúlt egy éve

Címkék

A Phoronix arra vállakozott, hogy összefoglalja az ATi linuxos, bináris driverének elmúlt egy évét. Az elmúlt évben az ATi kilenc alkalommal adott ki új driver-t. A lap arra volt kíváncsi, hogy a kilenc kiadás alatt mennyit fejlődött teljesítményben a stuff.

Nem csak egymással hasonlították össze az egyes kiadásokat, hanem referenciaként telepítettek egy Windows XP-s gépet is, és a windowsos Catalyst drivert állították mérceként a linuxos driverek elé.A tesztekben napjaink népszerű FPS játékait nyúzták. Azt kell mondani, hogy van még hova fejlődnie a linuxos ATi driver-eknek. Az még hagyján, hogy az elmúlt kiadások alatt gyakorlatilag 0 előrelépés volt a driverek teljesítményében... De az, hogy összehasonlítva a windowsos driverrel az valahol 5-6-szorosan jobban teljesít, mint a linuxos, az azt jelzi, hogy van még hova fejlődni.

A teszttel tarkított összefoglaló itt.

Hozzászólások

ennél már csak az a szebb, hogy az nVidia zárt kódjai Win32 / Linux x86/32 és ugyanezen vonal 64bites verzióin is nagyjából max 10-15 % különbséggel dolgoznak, saját méréseim szerint, általam használt programokkal (egyébként útálok mérni, de timedemo), saját gépemen. bár ez kissé cseles, hiszen pl Doom3 motor sajnos ~30% különbséget is kitesz a rendszerek miatt.

> De az, hogy összehasonlítva a windowsos driverrel az valahol 5-6-szorosan jobban teljesít, mint a linuxos, az azt jelzi, hogy van még hova fejlődni.

es/vagy a linuxos jatekok kliens programjainak.

ha 3d-ben nem is mérhetem a hasznot, de nekem személy szerint legalább annyit hoztak az új driverek, hogy a notebookomon egyszerre megy a nativ felbontás, valamint a készenlét/hibernálás. eddig sajnos ez is hiánycikk volt...

Pár dolgot azért még érdemes számításba venni. Én most épp NVIDIA-t hazsnálok, de az alábbiak ATI-nál is működnek szerintem.

Az egyik az, hogy az ilyen 3D méréseket minden esetben kikapcsolt hanggal kéne készíteni, mert linuxon a HW-es hang támogatás gyakorlatilag nullával egyező. (Bár az OpenAL fejlődget és az UT2004-hez 1x már sikerült HW támogatást kicsikarnom Audigy-n és dobott is jócskán a teljesítményen.)

Sokszor előfordul, hogy valamiért linux alatt nem aktív alapból az AGP Fast Writes, vagy SBA és valamit módosítani kell a kernelen.

Tehát az egyéb HW-ek jobb win-es támogatása siman jelenthet 30-50%-ot is.

Szintén az UT2004 esetében segített a hozzá adott libSDL lecserélése is általam fordítottra. Lehet, hogy a kód optimalizálás win-en is javíthatna, de mivel win sokkal egységesebb, így ez is a linux javára javíthat a végeredményen.

A lényeg, nemkem minden trükköt bevetve az UT2004 a végén a win-el teljesen megegyező eredményt hozott.

Azert a fastwrite es az sba annyit nem dob. Egyenkent max. 5%, kvazi mindegy.

Amugy meg a fenti ketto akkor kapcsolodik be, ha mind a vid. kartya, mind az alaplap tudja (esetleg a biosban torteno engedelyezes is segithet :).

A win-nel azonos teljesitmenyt azert eleg nehez kihozni, mar csak azert is, mert nagyitoval kell keresni a szenakazalban az opengl-t is tamogato jatekokat. Plane a linuxos portokat. Persze van par szinvonalas darab, de egyelore nincs attores. Foleg a directx miatt.

Ez termeszetesen az elso betoltodesre igaz, utanna mar a rambol kerul at a textura, ha nem fer bele a videokartya memoriajaba ergo szerintem igenis szamit a transfer mod tipusa, mivel az agpnek magasabb a prioritasa masreszt nagyobb a savszelessege mint a pcinak. Ha pl 512Mb system es 64Mb video ramom van akkor ez szerintem mervado, ha a videokartyan 256Mb ram van akkor mar tenyleg elhanyagolhato. Javaslom hasznalj pci-os videokartyat :-)

A hangot valóban ki kellett volna kapcsolni, mert a legtöbb linux disztrib altalaban alapból futtat teljesitményzabáló sound daemont, ami alapból legalább -10%. Egyébként nosound daemon és nvidia kártyával elég jó teljesítményt lehet elérni gnu/linuxon is.

Az ATI drivereivel imho az a legfőbb baj, hogy a linuxos driverek nem a windows driverek portja, hanem egy újraírt driver. Amiből arra lehet következtetni, hogy a windows ati driver olyan kaotikus spagettikód, amit még annak irói sem látnak át teljesen. Ezért portolni sem tudják más rendszerre.

Természetesen ez csak feltételezés. Bár más láttunk ilyet nem is egyszer, Gravis, Aureal, egyikük sem tudott az új windowsra épkézláb drivert kihozni.

Egyébként a gnu/linux nem ideális hardcore játékra. A kereskedelmi játékoknak egyébként is csak csekély százaléka rendelkezik natív linuxos porttal. Abból is csak az ID játékok jelennek meg jelentős késés nélkül.

A cedega jelentős teljesítménycsökkenéssel jár, ha egyáltalán támogatja az adott játékot. Azért pedig kár 120e Ftos csúcskártyát venni, hogy linuxon legalább a játsztahóság szintjére lehessen pótolni a cedegából eredő veszteségeket. Akkor más inkább egy windoze középkat kártyával.

Az opensource játékok pedig nos, kb. a mobiltelefonok szintjén vannak, itt valahogy évek óta nincs open source áttörés.

Azaz ha egy gnu/linux felhasználó a nethackon (ami egyébkén nagyszerű játék) kivül napjaink játékaival is szeretne játszani, vagy windowst kell telepítenie dual bootba, vagy egy konzolt kell vennie. Ez utóbbi esetben legalább megszabadul a végeláthatatlan patcheléstől, windoze és driver állítgatsoktól, és az windows reinstalltól.

Talán a PS3 elhozza majd az ideális megoldást.