[MEGOLDVA] Mérnék

 ( sfeher | 2011. március 5., szombat - 18:09 )

Hello,

Szükségem lenne arra, hogy az autóm akkumulátorának aktuális feszültségét és a pillanatnyi áramfelvételt valahogy megmérjem illetve rögzítsem. 1-2 napos időszakról van szó, mondjuk 5 perces mintavételi frekvenciával.
Valami soros vagy usb portos cuccra gondoltam. Ha van esetleg ilyen készen (biztos van) akkor azt használnám, ha nem akkor építeni kellene egyet. Az eredmények rögzítéséhez meg hegesztenék programot.
(Kész cuccot preferálnám, ha elérhető áron van.)
Ha esetleg lenne tippetek merre induljak, azt nagyon megköszönném!

update1:

Megoldódott a probléma. Egy hibás relé miatt a tápszivattyú a gyújtás levétele után is felvett cc. 1.3A-t. Ez elég is volt az akksi lemerítéshez.
Köszönöm a tippeket.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

A feszültség mérése még csak csak, de az áram mérése már nem tűnik annyira egyszerűnek! Esetleg magát a sodronyt lehetne használni söntnek? Nagy áram esetén, indítózáskor, biztos esik rajta feszültség, de, hogy mennyire lenne hiteles a mérés az már kérdéses! :)
Kíváncsi vagyok kinek milyen ötlete van erre!
c

Nyugalmi állapotban mérnék. Nem lenne indítózás meg ilyesmi.
Két nap álló helyzetben.

meríti az autód az akksit?
ha diesel, cserélj izzítógyertyákat :) (friss tapasztalat másodkézből)

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Gyakorlatilag bármi merítheti. Lentebb írta valaki a biztosítótáblás módszert, az jó.

Amúgy csodálkozom, mert amíg nem húz be a relé, lehet akármilyen rossz vagy rövidzáras egy izzítógyertya, nem tud fogyasztani. Ott valami más trükk is volt szerintem.

Kérdezz meg egy autószerelőt.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

hol van trey, mikor szukseg lenne ra :(

Te allitottal valamit, ami nem tul logikus, ezert kerdezunk/kerunk Teged, magyarazd meg, hogy egy relevel galvanikusan levalasztott izzitogyertya sor, hogyan tud fogyasztani?

Egy kollégám autóját a múlt héten kellett reggel bikáznom, mert lemerült. (De ugyanez más, öregebb dieseleseknél is gyakran előjön.) Majd kiderült, hogy ez a dieselek átka, az elöregedett izzítógyertya. Ráadásul csak az összeset egyszerre érdemes cserélni, mert ha egy elromlott, a többi is el fog illetve nem egyenletesen fűti fel a blokkot.

De te nyilván ezt jobban tudod, hiszen autóelektronikából doktoráltál és vágod az összes diesel fűtőkörét és tételesen cáfolni tudsz engem. Relével galvanikusan leválasztott? Biztos vagy benne? Vagy csak ideböfögted?

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

-

Az elöregedett izzítógyertya miatt nehezen indul az autó és a hosszú, eredménytelen indítás meríti le az akkumulátort.

Az izzítást a régi autókban is relé vezérli, mert olyan nagy árammal történik (60~80A), hogy azt a gyújtáskapcsoló nem bírja.

Nem ez a dieselek fő átka, mármint az izzítógyertya. Az átok az, ami a benzinesnél is gond -bár nem ekkora-, a csökkent kompresszió.

Nem kell ehhez doktorálni, elég a 8 általános, a józan paraszti ész és egy kis tapasztalat.
Régen egy egyszerű kapcsolóval (ehhez volt a jó kis visszajelző: izzószál egy fém foglaltban, pl. régi Csepelekben, traktorokban még ma is látható), aztán meg relével volt/van leválasztva az izzítógyertya. Csak az elő- és az utóizzítás ideje alatt van feszültség a gyertyán. Tehát ez nem lehet oka a lemerülésnek. Ha mégis, akkor ott az elektronika a ludas mert nem kapcsolja le.

Mi a f@szért kell mérnök minden állítás megcáfolásához/bizonyításához?!
Lassan már takarítónőt sem vesznek fel diploma nélkül, annyit is ér majd...

Olvasgass egy picit, ha érdekel (x=1-től 5-ig):
http://webshop.langauto.hu/kepek/muszaki/3.x.pdf

mert mindenki ugy all hozza, azert. Bebofog egyet hogy "bizonyitsd be", de ha visszakerdeznek, neki all feljebb. egyszer majd merj ra elbaszodott gyertyanal a relen tulrol, sirni fogsz. De a tulzott inditozassal is igazad van, de ha elsore sem tudsz inditozni uj akksival, akkor mas a baj.

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

"egyszer majd merj ra elbaszodott gyertyanal a relen tulrol, sirni fogsz." Ha rá tudok mérni, akkor tényleg sírni fogok mert vennem kell egy relét is. Vagy kideríteni/kiderítettni, hogy miért van/marad behúzva a relé.
A túlzott indítózást nem én mondtam, de tényleg igaza van. Ha új akkuval nem indul akkor lehet nem az akku volt a gond. :P

Bocs, de a stilusod kicsit szemelyeskedo lett, pedig szerintem senki nem igy allt hozzad. Azt kertem csak, hogy tamaszd ala/magyarazd meg, amit Te dobtal be... (irhatnam, hogy bebofogtel..)
Mit kerdeztel vissza?
Van-e doktorim a temabol?
Ez sajnos tenyleg nincs, de szerintem ez alapismeretekkel is tudhato (bar igaz, hogy egy BME diplomam van belole, de ez magaban semmit nem jelent es nem is mondtam volna)

Hogy biztos vagyok-e benne?
Meglehetosen igen, de ennek ellenere tevedhetek, ezert is kertem, hogy magyarazd el, de erre csak csak hoborogni tudsz..

De en voltam a hulye, hogy beleszoltam az egeszbe, probalok egyre jobban leszokni errol, a hozzad hasonlo 'hupperek' miatt.

"Lassan már takarítónőt sem vesznek fel diploma nélkül, annyit is ér majd...": komolyabb helyre már régen nem vesznek fel szakképzettség nélkül takarítónőt...

"komolyabb helyre már régen nem vesznek fel szakképzettség nélkül takarítónőt..." irónia Van diplomája is takarításból? /irónia
Legközelebb kiteszem majd az irónia jelzést a félreértések elkerülése érdekében.

nincs irónia jel.
a takarítás az eu-ban szakképesítéshez kötött foglalkozás. oké, hogy nem egyetemi diploma, de szakképzéshez kötött.

nálunk ez azóta kezd fontos lenni, amióta egyes helyeken olyan minőségű és árú bútor meg szőnyeg van, amikben nagyot lehet rombolni egy rossz vegyszerrel.

Értem amit mondasz, igazad is van, de nem ez volt a mondandóm lényege. Írhattam volna kukást/utcaseprőt/mosogatót/hóhányót (nem lealacsonyítva őket, valamint a munkájukat!) is akár.

van bármi meglevő mérőeszközöd amiből ki lehet indulni/tudsz kölcsönözni vagy mindent venned kell?

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Helyettesítő javaslat: a biztosítéktáblában egyesével méregesd meg a biztosítékokon átfolyó áramot.

Nyugalmi áramot nemigen fogsz tudni normálisabban mérni. Az indítási áramot meg gyakorlatilag semmi nem bírja ki, úgyhogy azt nagyon nem kellene zargatni.

Azért indítóáramot egy lakatfogóval lehet mérni.

én arra gondoltam, hogy sorba kötött ampermérővel nem kellene próbálkozni.
érdekes, eddig úgy tudtam, hogy lakatfogóval egyenáramot nem lehet mérni, de a wikipedia szerint igen...

Klasszikus lakatfogóval tényleg nem lehet.

Ez jópár évvel ezelőtt nekem is új volt, de azóta "beletörődtem", hogy a tudás nem csak a fejetés, hanem a technológiai haladás miatt is vesít az értékéből... Pedig ezt (nagy egyenáramok mérése) elég régen meg kellett tudni oldani, hiszen egy alumíniumkohóban nagyon nem mindegy, hogy mekkora árammal dolgozik a berendezés.

Milyen autóról van szó egész pontosan?

Csak gúgliztam egyet: vannak USB multiméterek egész normális áron is.

Van egyenáramú lakatfogó azzal tudsz mérni, de mi a probléma?

Én is googliztam, de csak olyan műszereket találtam amiket fel lehet kötni usb-re. Valami egyéb linked van róla?
Ui az ötlet tetszik, meg is tudnám csinálni, de jó lenne néhány plusz ötlet hozzá. Szóval ha lúd, hát legyen kövér, szorítanék bele egyéb értelmes tudást is!

Nem tudom mennyi idős az autód, milyen gyártmány.
És mennyire hangsúlyos, hogy te mérd a feszültséget.

Mindenesetre leírom, hátha nem ismered, illetve hátha jó neked ez a megoldás.

Hobbi szintű írás, a teljesség igénye nélkül illetve tanult tudás híján (csak hellyel közzel olvasgattam a témát),ezt kéretik figyelembe venni! ( A trollok is! )

A "modern" autók többsége már rendelkezik CAN busz rendszerrel.
Ezen keresztül kommunikálnak az érzékelők, műszerek és a központi számítógép az autókban. Akkumulátor feszültség mérő "műszer" pedig alapból van az ilyen rendszerrel szerelt kocsiban. Így, ha ennek a mérőnek az értéke megfelel akkor elég neked, egy CAN buszra csatlakozó eszköz, amivel te is tudod olvasni (későbbiekben akár írni is) az értékeket.

A legáltalánosabb csatlakozási felület az OBD2-es csatlakozó.
Az autók többségét lefedi, vannak ennél kacifántosabbak is pl: Mercedes meg GM bekötések, de az sem túl nehéz bekötni.

Ajánlatos egy ELM327 chipes kábelt/eszközt venni, általában azt kezelik az autódiagnosztikai programok többsége.

Vannak egész olcsón usb-obd2 es kábelek, a megfizethetők mind kínai klónok, de ez maximum a mintavételezés sebességében jön elő (halandó embernél, értsd átlag kíváncsi usernál) mondjuk csak 1000ms frissítéssel működik a cucc.

De ha nem akarsz kábelekkel bajlódni, akkor ajánlom figyelmedbe a vezeték nélküli megoldásokat, mint például ez kütyü itt.

Így nem kell kábelekkel bajlódni, bluetoothon csatlakozol rá és kész. Sőt akár egy telefon is elég hozzá. Vannak egész szép programok, például Androidra egész jó kis progi a Torque.

Remélem segített valamit, az írásom, ha nem is neked, hátha valaki belebotlik egyszer akinek kell.

Ez szép és jó, de gyújtás nélkül nem sok infó jön onnan.

apró probléma az ötlettel, hogy:
1. az obd2-es buszon nem biztos, hogy rajta van az akksi feszültség
2. a legtöbb autóban a can busz(ok egy része) elteszi magát aludni 10-15 perc után, hogy ne zabálja az akksit. Kérdés, hogy ha ő hosszan akar nyugalmi áramot mérni, mit tud mérni.

Igazatok van!

Bar ha jol tudom, valahogy lehet eroltetni, h ne menjen az ecu stand by-ba.

Hozza kell tennem, hogy regen jatzsottam a temaval kapcsolatban. Akkor is csak kolcson eszkozzel egy orat.

Ez kb. olyan, mint hogy debuggoljuk strace-val, hogy a firefox miért lassú...

Ha az ecu nem megy standby-ba, nyilván maga fogja az akksit lemeríteni. :)

Jol van nah... Problema volt, ez ugrott be, csak segiteni akartam :)

Oké emberek. Látom elszabadult a thread és le is buktam rögtön a problémát illetően :D
Igen. Lehúzza az akksit az autó. Egy 20 éves benzines Ford Escort egyébként. _Minden_ lehetséges fogyasztót kizártam, a gép nyugalmi állapotban 0.02A vesz fel (fedélzeti kvarcóra :). Az akksi szervizben feltöltve, terhelve nem mutatott problémát. Másik akksivan ugyanez a helyzet. Szóval ez a helyzet. Az autót meg használni kellene, nem nagyon tudom napokra letenni, hogy valaki vizsgálódjon rajta.
Lehet, h ez lesz a vége, de gondoltam legalább közelebb jutnék a megoldáshoz, ha tudnám mennyit esik a feszültség, mennyi idő alatt stb.

rádió?

--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Még a biztosítékot is kivettem előle. Csomagtér világítást is kiiktattam.

Ilyen idős autónál már a vezetékek szigetelése is porózus lehet, elég neki egy kicsit párásabb idő és szép lassan lemerül. Próbáld meg a biztosítéktáblán végigmérni, ahogy fentebb javasolták!

Ezt el is tudom fogadni. De két század amper áramfelvétellel nem merülhet le 1 nap alatt egy 2 hónapos új akksi.

Nem is ez meríti le. Gondolom, azért akarsz pár percenként terhelőáramot mérni, mert időnként nagyobb áramra gyanakszol.

Próbáld meg éjszakára kiszedni az összes biztosítékot és kis áramra is kiégő, nagyon vékony vezetékdarabot kötni a helyükre. Amelyik reggelre kiég, abban az áramkörben kell a hibát keresni.

Biztos, hogy kimerül az akksi? Egy rosszul érintkező test-, vagy indítókábel is okozhat indítási gondot.

Pontosan ezt szeretném. Az eddig mérésekkor egyszer sem ment 0.03A fölé.
Ha kinyitom az ajtót (belső világítás) rögtön felmegy 0.8A-re.
Amit írtál jó lehet, bár jó munkás :(.
Igen, biztosan kimerül.

Esetleg kipróbálnám autón kívül is, hogy egy ismert méretű izzóval terhelve a teljesen feltöltött akksit mennyit bír. Csak kizárandó, hogy a 2 hónapos akksi nem kóser.

Mérték, terhelték ahol vettem. Adtak 2 napra kölcsönakksit. Azt is leszívta :(.

Mennyi idős az akksi? Központizár van? Riasztó van? Motorelektronika, gyújtáskapcsoló, generátor töltés rendben? Befecskendező van?
Legolcsóbb megoldás az áramtalanító kapcsoló. Ez utóbbi az autótolvajok ellen is véd.
Próbáld meg, hogy pár napra éjszakánként levenni az akkut. Ha így is merül az akksi napi használat mellett, akkor erősen gyanús a töltésvezérlő.
Ha huzamosabb ideig állsz a kocsival kint és csak rövidebb távokra használod, akkor érdemes venni egy 20-30W-os, szivargyújtóra dugható napelemtáblát. Ez folyamatosan tölti napközben az akkut és évekkel tolhatja ki annak az éllettartamát.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

a töltésvezérlő mellett kérdés lehet az is, hogy egyáltalán megy-e eleget az autó.

Két hónapos az akksi. Másikkal is ua. a helyzet. Központi zár van, tök mindegy be van e zárva vagy nyitva van. Riasztó nincs. Generátor töltés kimérve, rendben. Lemerült akksit bikázás után tölti rendesen.
Központi befecskedezős (cfi).

Nézd meg a gyújtáskapcsolót és a befi kábelezését. Ha befi folyamatosan kap tápot akkor a betáp szivattyú megpróbálja óránként 1-2 alkalommal felnyomni a betápnyomást a befibe. Ez jár néni áramfelvétellel. Központi zárnál hibás ajtóérzékelő miatt megpróbálhat bizonyos időközönként rázárni a rendszer, ami szintén szívhatja az akkut.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Építs be agy áramtalanító kapcsolót. Régen a dízel teherautóknál "divat" volt.
Olcsó, hamar meg van.

de oda kell figyelni, hogy van-e a slusszkulcsban immo és mennyi ideig bírja a motorvezérlés áram nélkül.

Lehúzza az akksit az autó.

Na de mennyi idő alatt?
Egy hetet minden normális autónak ki kell bírni, ha az akksi fel van töltve, még a "sokat fogyasztó" mai modern autóknak is.

Ha egyik napról a másikra nem indul elektromos okból, akkor ott leginkább zárlatot keresnék.

+1

Akksi plusz leszed, multiméter árammérés-re berak, ha ~15p elteltével mérsz valami ~100mA-től több nyugalmi áramot, akkor ott már valami zabál.
44Ah akksi -> ~35h * 1A (mélykisülés miatt sose ad le mindent)

Hagyd rajta a műszert és egyesével szed ki a reléket, biztosítékokat.

Én a hangcuccal kezdeném, még ha gyári is.

HA reggelre lemeríti vmi az akksit, akkor annak legalább 10-20W folyamatos fogyasztásnak kellene lennie. Ami úgy 1A vagy nagyobb érték folyamatosan. Szivárgásnak ez kicsit soknak tűnik. Mert ez már melegedő teljesítmény, amit elvileg tapintani is lehet.
A kis (1A körüli) biztosítékra való cserélés jó ötletnek tűnik, mert legalább az irányt ki lehet szűrni vele!

pl. Lehet valami kótyagos ellenállás is, ami hőmérséklet +- változás esetén nyitvahagy 1 Fet-et, az meg leszippantja az aksit reggelre.

Érdemes lenne lehúzni estére a fejegységet vagy erősítőt, vagy bármit amiben lehet tápegység. Autó elektronikában fontos tényező a hőmérséklet.

Megvolt. 55Ah az akksi. Megvolt a biztosíték kiszedés is.
Hangcucc nincs, írtam fentebb.

egyszer jártam úgy, hogy a töltőkábel és a csatlakozása volt szétrohadva, úgyhogy hiába erőlködött minden, elfogyott a kraft:)

Írtam már. 1 nap. Max 2.

Generátor? Nekem a tipo anno csinált ilyet. Egy bronzkefe csere, takarítás, meg egy saru csere megoldotta.

feliratkozás

(én a -pozitív kábelre kapcsolót- módszert csináltam meg)