Betiltották az iPhone 16 forgalmazását Indonéziában, mert az Apple kevesebbet fektetett be az országban, mint ígérte

Címkék
 

Hozzászólások

Tipikus exec viselkedés, hogy fűt-fát beígérnek, aztán meg jaj bocsi, a folyamatok meg a számok máshogy alakultak, de mindent megteszünk, stb. Hát most egyesek biztos kiköpték a reggeli kávét.

Gondolnám én, hogy csak volt valami formális megállapodás, konkrét számokkal és feltételekkel, amit nagy csinnadrattával aláírt sajtó meg fotósok előtt az apple indonézia ceo meg az indonéz szijjártó. Aztán ha az apple indonézia nem teljesítette ezeket, akkor a helyi szijjártó bekeményített.

Ennek semmi köze ahhoz h. a nagyvíz másik oldalán a Tim Apple mit hadovált kaliban a bejelentős szeánszokon a sajtónak meg az áhítatos rajongóiknak. Ott elmegy a bármilyen néphülyítés, az aláírt de megszegett megállapodásokat viszont be lehet vasalni.

Az okot nem fejtették ki, de azt feltételezem, hogy volt valami megállapodás az Apple és az indonéz kormány közt amit ezzel megszegtek. Ha nem, akkor viszont ez igen nagy baj és a jövőben minden lehetséges üzleti partnernek egy jelzés értékű pont lesz.

Én támogatom az indonéz kormányt akár le volt írva akár szóban/nyilatkozatban hangzott el, akár zárt ajtók mögött igényként. Mert a multi van értem (ország) és nem fordítva. Támogatom, hogy minél több kormány minél több multi körmére csapdosson oda kicsit, ugyanis nem kevés pénzt keresnek. Egyelőre a offshore  leányok ipari méreteken viszik ki a zsét gyak mindenhonnan, én azt mondom értelmes kormányzat azt mondja, hogy nem, szépen itt hagyod, ha nem tetszik ezt a piacot buktad. Nyilván egy mo. méretű ország nem tudja ezt megtenni mert ráfarag, de egy nagyobb ország, vagy egy eu simán.

-42-

De igen, pont Magyarország szivatja a multikat a különadóval, mondván, hogy extraprofit, meg izé. A multik meg kicsit ügyeskednek, a konszern külföldi leányvállalatától vesznek bérbe ezt-azt, aztán hopp! máris kiment a pénz költség formájában egy kedvezőbb adózású országba.

A kőolajtermék előállítóknak is van:

A kőolajtermék-előállító a 2022–2024. adóévekre vonatkozóan a (2)–(11) bekezdésben foglaltak szerinti különadó önadózás útján történő megállapítására, bevallására és megfizetésére kötelezett.
 

A villamos termelőknek (kivétel a megújulók):

A (2)–(10) bekezdésben foglaltak szerinti különadó önadózás útján történő megállapítására, bevallására és megfizetésére kötelezett – a 0,5 MW beépített teljesítőképességet meg nem haladó teljesítőképességű erőmű termelője

A villamos kiegyenlítőknek is van:

Adóköteles az átviteli rendszerirányító által beszerzett, a villamos energia belső piacáról szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2019/943/EU rendelet) 2. cikk 13. pontja szerinti kiegyenlítő szabályozási kapacitás nyújtása. Az e § szerinti különadó alanya a 2019/943/EU rendelet 2. cikk 12. pontja szerinti kiegyenlítő szabályozási szolgáltató belföldi vagy külföldi személy (ideértve a külföldi személy magyarországi fióktelepét is).

Ugyanúgy kell fizetni a gyógyszergyártónak is:

4/A. § *  (1) A gyógyszergyártó a 2024. adóévre vonatkozóan az e §-ban foglaltak alapján gyógyszergyártói extraprofitadó és gyógyszergyártói különadó megállapítására, bevallására és megfizetésére kötelezett.

A gyógyszerforgalmazóknak is:

A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.) 36. § (1) bekezdésétől eltérően 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben a gyógyszer forgalombahozatali engedélyének jogosultját, abban az esetben pedig, ha az belföldön forgalmazási tevékenységet nem végez, a forgalmazóval kötött és az állami adóhatóság által jóváhagyott megállapodás alapján a forgalmazót, valamint a tápszer társadalombiztosítási támogatása iránt kérelmet benyújtót, ha az nem azonos a tápszer forgalmazójával, a forgalmazót valamennyi közfinanszírozásban részesülő, gyógyszertárban forgalmazott gyógyszere, tápszere (a továbbiakban együtt: gyógyszer) után – a Gyftv. 38. § (1) bekezdése szerinti gyógyszerek és az anyatej-helyettesítő és anyatej-kiegészítő tápszerekről szóló jogszabály szerinti tápszerek kivételével – a tárgyhavi vényforgalmi adatok alapján adódó társadalombiztosítási támogatásnak a termelői árral vagy importbeszerzési árral (a továbbiakban együtt: termelői ár) arányos (termelői ár/fogyasztói ár) részére a 10 ezer forintot meg nem haladó termelői áras gyógyszerek esetén 20 százalékos, a 10 ezer forintot meghaladó termelői áras gyógyszerek esetén 40 százalékos mértékű befizetési kötelezettség terheli.
 

A távközlési szolgáltatóknak is:

A távközlési adóról szóló 2012. évi LVI. törvény szerinti adófizetési kötelezettség mellett, a Magyarországon az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 188. § 16. pontja szerinti elektronikus hírközlési szolgáltatást nyújtó személynek (e § alkalmazásában a továbbiakban: adóalany) a 2022. július 1-jét magában foglaló adóévére – az adóköteles tevékenységét 2022. július 1-jét követően kezdő adóalany esetén a 2022. július 1-jét követően kezdődő adóévére – és a 2023-ban, továbbá a 2024-ben kezdődő adóévére az adott adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napjáig távközlési pótadót (e § alkalmazásában a továbbiakban: pótadó) kell megállapítani, fizetni és bevallani az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon.

 

A biztosítók is:

A biztosítási adóról szóló 2012. évi CII. törvény (a továbbiakban: Bizta tv.) szerinti biztosító (e § alkalmazásában a továbbiakban: biztosító) a 2022. július 1. és 2024. december 31. közötti időszakra biztosítási pótadó (e § alkalmazásában a továbbiakban: pótadó) fizetésére köteles.

 

A kiskereskedőknek is van. Lásd: 197/2022. (VI. 4.) Korm. rendelet az extraprofit adókról, a 12-ik rész (20. §-tól kezdve): A kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény szabályaitól való eltérés.

A bányászoknak is van. 

 

Érdemes végigolvasni az extraprofitadókról szóló rendeletet, hogy hány szektor fizet "ideiglenesen" extraprofitadót.

Tilcsák be az öszes többit is mert azok meg semmit se.

Ha le volt írva mennyi az annyi akkor lehet reklamálni, ha csak szóban ígérgettek az pont annyit is ér. Van olyan kollégám aki ha kérdez valamit arról is kérek emailt….

Azért a 35% helyi forrás elég irreális szabálynak tűnik. Kb. csak az tud valamit forgalmazni, akinek van ott gyára. A multik helyében én ezt bojkottálnám.

Azért gondold meg. Ez lényegében 35 % különadó a társasági, áfa stb. adókon felül. 

Gyakorlatilag kötelezed a vállalatokat, hogy költözzenek hozzád. Ezt nem nevezném barátságos lépésnek.

Úgyhogy ja, a multik helyében a szomszédos országba telepítenék egy raktárat. Aztán jöhetnek oda az indonéz vásárlók.

Szerintem is tularazott, ennyit nem er meg. Meg persze amugy is rosszabb az Androidnal. Ennek ellenere aki nagyon akarja, az vehetne, nem egy ingatlanrol van szo (vagy dragabb autorol).

Indonezia lakossaga lenyegesen fiatalabb a magyarenal, es altalaban ettol fugg, hogy valakinek egyaltalan igenye van-e egy okostelefonra. Egyebkent ugy vettem eszre, hogy abban a regioban kevesebben hasznalnak rendes szamitogepet, joval tobben tamaszkodnak inkabb telefonra. Ami szinten feltunt, hogy sokan hasznalnak (vagy hasznaltak) arrafele kinyithato telefontokot, itthon alig 1-2 embernel lattam ilyet. A masik - nem telefonnal kapcsolatos ugyan - de szembetuno, ha ott jarsz, hogy mennyire sok robogo van, meg Malajziahoz kepest is (ebben Vietnamhoz hasonlit).

Pontos adatokat nem talaltam az indonez piacrol, eszerint az iPhone market share-je felment 11.77%-ra (2015-ben voltam ott par ismerossel, akkor nem tunt soknak - ami nem csoda, akkor kb. negyede volt). Eszerint is amugy a vilag 4. legnagyobb smartphone piaca, bar kulon kiemeli, hogy sokan tobb SIMet hasznalnak egyszerre (magan/ceges/egyeb), emiatt nehez az elofizetesek szamabol becsulni (meg persze ez is az Apple ellen szol, ott nincs sima kartyaval multisim). Itt kiemeli, hogy: "The premium smartphone market in Indonesia (over USD$600) grew by 12.8% year-on-year in the first quarter of 2024, driven by strong sales of Apple's iPhone.". Ugyanakor eszerint nincs benne az Apple a top 5-ben, a 15.4% egyeb-be fert csak bele.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Egy összeszerelő üzemmel simán lehet hozni az elvárt arányt a helyi forrásra. Esetleg valamelyik helyi cég még beszállít akkut, vagy kábelt, vagy bambuszból a csomagolást, aztán már meg is van a 35% - és még azt is lehet reklámozni, hogy milyen környezetkímélők vagyunk, mert zéró a papírfelhasználásunk. Csak épp a bambuszt pusztítjuk kíméletlenül...

Csak az a kérdés, felvesz-e ez a 280 milliós piac belátható időn belül annyi kurva drága ájfónt, hogy egyáltalán érdemes legyen vele foglalkozni.

Uljon fel egy akcios wizzair-re es vegyen szifont egy neki tetszo kulfoldi varosban.