Végül a Linux leelőzte a macOS-t a Steam játékosok körében

Címkék

Régi HUP flame volt anno, hogy Linux játékosnál még OS X, MacOS, macOS (mikor éppen hogy hívták az Apple operációs rendszerét) játékos is több van. Nos, ez a Steam-en, a legnagyobb digitális game tartalomterjesztő platformon már nem igaz: a Steam Deck népszerűségének köszönhetően a Linux leelőzte a macOS-t ...

Well it finally happened. According to the latest Steam Hardware & Software Survey for July 2023 we can see that Linux users have overtaken macOS.

Részletek itt.

Hozzászólások

Nem csodálom. MacOS-re fejleszteni akkora macera, hogy valószínűleg nem éri meg amiatt a három vásárló miatt Steamen.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy Apple developer accountot kell évi 100 dollárért (plusz apró) fenntartani, majd minden egyes buildet be kell küldeni az Apple-hez notarizálásra. Ez szerencsére automatizálható, és jellemzően 2 perc után megérkezik az email, hogy "sikerült", és akkor egy paranccsal le lehet pecsételni a csomagot, és már mehet is fel Steamre.

Amúgy nem volna ostobaság, hogy minden futtatható cuccnak legyen felelősségre vonható, vagy legalább lekövethető gazdája, de azt se értem, miért nem fut eleve minden egyes alkalmazás izoláltan (valami docker-szerű megoldásra gondolnék elsőre), de biztos ennek is van valami jó oka. (Ha valaki tudja, szívesen elolvasnám.)

A Linuxos játékosokról úgy tartják, lelkiismeretesek, precízen szoktak hibát bejelenteni, tehát nem azonnal negatív review-t írnak. Esetemben októbertől ki fog derülni, így van-e, mert akkor debütál az első igazi játékom, amihez persze ingyenes demó is tartozik, ami fut Windowson, Linuxon és MacOS-en egyaránt. Ez itt: https://store.steampowered.com/app/2156830/Words_of_Yendor/

(Remélem, nem gond az önreklám. Ha mégis, így jártam, vállalom a felelősséget.)

Ha veszel 100dodóért dev accot, akkor azzal kapsz az egész világra kiterjedő disztribúciós hálózatot is.

Egyébként ha steamen keresztül akarod talicskázni a szarjaidat, akkor nem kell dev acc, hanem a steam szabályait kell követned. Ki is próbálhatod, szedd le a CS:GO forrását githubról és fordítsd le, simán fog menni anélkül hogy bármit beküldtél volna bárhová.

Nem különösebben nehéz fejleszteni sem rá, van OpenGL (igaz, ha ki akarod használni az új GPU-kat, akkor jobb Metal-ra fejleszteni, de létezik moltenvk, ami a vulkános cuccaidat átfordítja Metal-ra), audio/input layer egyébként több is létezik ami open source és cross platform, ha nincs kedved kézzel megírni azt a 3x20 sort ami a cross-platformságért felel.

Sajna, nem, az csak az Apple Store-t teszi elérhetővé, itt viszont a Steamről szól a hír. A Steam ettől függetlenül kéri a maga 100 dollárját, tehát az Apple-nek szánt 100+ az extra költség.

Ha lefordítasz valamit a saját gépeden, akkor azon a gépen -- de csak azon -- nem kell notarizálni. Minden más gépen futtatáshoz szükség lesz a notarizálásra.

OpenGL már nem sokáig van. Talán egy éve volt, amikor az Apple variált valamit, és az összes OpenGL-es app -- Godot Engine, Blender -- hibaüzenettel leállt. Elég sokáig tartott, mire az Apple elismerte és javította a hibát. Na most képzeld el, hány negatív review-t kap az amúgy teljesen ártatlan fejlesztő, ha megint ilyesmi történik.

A szartalicskázós megjegyzés jól hangzik.

Na ezt nem ertem.

Azt mondod a Steam keri a 100 dollart, akkor miert macera a MacOS-re fejleszteni? :S

A notarizalas kotelezo Steames jateknal? Amugy nemreg ceges melonal turtam vegig ezt a notarizalos mokat, rajonni hogy pontosan mi a workflow-ja, es hogyan tudjuk a mi buildrendszerunkbe berakni beletelt egy kis idobe, de igazabol nem egy orult nagy macera, siman lehet automatizalni, onnantol tobb gondod nincs vele.

Az hogy OpenGL mennyiben zavarja az egyszeri jatekfejlesztot aki ugyis valamilyen engine-t hasznal? Az adott engine fejlesztoinek mar jelenthet extra melot, bar oszinten szolva en pont azt latom hogy egyre tobb jatek (es egyre tobb AAA jatek) jon ki Macre, szoval ez alapjan az irany jonak tunik.

A jatek amugy jopofa, wishlisteltem, ha nem lesz draga szerintem be is ruhazok ra, egyreszt magyar, masreszt Mac, ezeket meg igyekszem tamogatni :) Viszont eleg sok a wall of text (es a tutorialok is viszonylag sok olvasnivalot jelentenek, bar informativak, jol erthetoek), amit manapsag eleg rosszul szoktak turni a jatekosok. Mondjuk aki ilyen word game-mel jatszik, azt lehet hogy kevesbe zavarja :)

 

MOD: ami meg eszembe jutott: hasznos lenne mouseover-es tooltip pl. health/defensere jatek kozben (nekem pl most nem ugrik be hogy a healtnel pontosan mi az A/B formatum)

MOD2: fura hogy minden jatekinditasnal elkeri a jatekos nevet, szerintem ezt eleg lenne egyszer, az elejen

Igen, a notarizálás kötelező Steamen a macOS applikációkhoz már évek óta: https://hup.hu/comment/2950038#comment-2950038

A macerát az extra Apple Developer account jelenti, valamint az extra, aszinkron macera, amit a notarizálás jelent. Nem kibírhatatlan, és én is automatizáltam, de más platformokhoz képest lényegesen több energiabefektetést igényel, arról nem is szólva, hogy híresen alacsony a macOS-es vásárlók száma a többi platformokhoz képest, így kérdés, megéri-e ezzel foglalkozni.

Az OpenGL úgy jött a képbe, hogy egy kolléga említette itt, mint praktikus megoldást, de arról is érdemes megemlékezni, hogy az Apple már jó ideje eldobta az OpenGL-t, és már történtek emiatt hosszabb ideig tartó problémák: egyszer csak nem indul a játékod, mert az Apple valamint elrontott egy macOS update során. A felhasználók dühöngenek, te pedig nem tehetsz semmit, csak nyeled a negatív review-kat. De remélhetőleg ez már a múlt.

Örülök, hogy első pillantásra tetszik a játékom, és az teljesen igaz, hogy sok benne a szöveg. Amint más is megjegyezte, a Steam nem igazán ideális terep az ilyen típusú játékoknak, de balszerencsémre én inkább ilyesmikkel szeretek ügyködni, mert nem kötnek le a platformerek, a horrorjátékok, a "vampire survivor" klónok, sem pedig a furry hentai, így komoly esély van arra, hogy nem ebből a játékból vásárolom fel E. Musk vállalatait. :)

Nem egészen értem, mire gondolsz a "MOD"-nál. Ha van rá energiád, szívesen olvasnék arról, hogy mivel tehetném az adott részt jobbá.

"MOD2": nem a játékos nevét adod meg, hanem a karakterét. Igaz, hogy modern időket élünk, de nem mindenkinél csereszabatos női és férfi név az, hogy "Bob".

Arra gondoltam, hogy a healthem az "4/15" formatumu, a shield meg "4/4", es igy hirtelen fogalmam sincs hogy ez mit jelent, ha sebzest kapok akkor mibol mennyi vonodik, stb. Az elejen ezt elmutogatta, de aztan mikor oda kerultem, mar nem emlekeztem ra rendesen.

Illetve meg egy eszrevetel: az egyik preconfigured adventure olyan encounterrel kezdodik, ahol opcio lenne fizetni aranyat vagy clue-t, de mivel ez a legelso lepes, nyilvan egyik sincs

Ja, már értem, köszönöm! Töröm rajta a fejem, hátha sikerül érthetőbben tálalnom, de valószínűleg egy-egy tooltip is jót fog tenni.

Az viszont szándékos, ha egy kaland elkerülhetetlen bonyodalommal kezdődik. Az effajta játékok hagyományosan nehezek és igazságtalanok. Épp az az egyik kihívás, hogy hogyan tudsz akár kilátástalannak tűnő helyzetből is tovább jutni.

Köszönöm, remélem, tetszeni fog!

Ez a játék csak angolul lesz elérhető, mivel szó-puzzle, és emellett rengeteg szöveg is van benne, köztük olyan klasszikus (ma már public domain) corpus is, amit csak akkora költséggel tudnék lefordíttatni, ami meghaladja a lehetőségeim.

Ma már nem igazán éri meg saját engine-nel nekiállni bármire fejleszteni. Unity-vel, Unrealel meg majdnem mindegy, hogy melyik platformra dolgozol. Pontosabban érdemes az összesre.
Túl sok bevételt ne remélj Steamen egy casual word game-től, ezek célközönsége nem ott van!

Az a legkevesebb! Ha egy macOS/iOS port nem hozza vissza azt a száz dollárt, meg még hozzá némi profitot, akkor azt a projektet már a softlaunch alatt el kell kaszálni, mert más platformokon (Windows, Linux, stb.) sem lesz életképes.

Nem az, hogy macera, hanem az egész eleve GPU, API szinten le van korlátozva úgy, hogy játékokra lehetőleg minél alkalmatlanabb legyen az adott Apple gép. Se OpenGL, se Vulkan, csak Metal API, azzal meg nem sok tapasztalata van még a jobb fejlesztőknek sem. Ez vele a gond, pedig hardverszinten azért elég erősek lennének a szóban forgó gépek, legalábbis lájtosabb e-sport, meg indie és retós címekre mindenképp.

A FOSS közösség jelenleg dolgozik egy MoltenVK implementáción, ami Vulkanról Metalra fordít, de még kevés játék működik vele rendesen, nagyon kísérleti fázisban van a cucc.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Valaki igazítson ki, ha tévedek, de tudtommal az általad leírt folyamat csak akkor kell, ha az Appstore-ba akarod betenni a programot.

Adj valakinek egy általad fordított MacOS appot, hogy töltse le a netről, és indítsa el! Kíváncsi vagyok, mi lesz az eredmény.

Nem az a szűk keresztmetszet, hogy a saját gépeden elindul-e.

Kíváncsi vagyok, hány átlag user lesz képes és hajlandó a letöltés után ráklattyintani a letöltött .app-ra jobb klikk után az "Open"-t választva, áthúzni az ikont az Applications folderbe, majd terminált nyitni és bepötyögni, hogy "xattr -cr /Applications/Gazsiazasz.app". "B" kérdésként kíváncsi vagyok, hogyan kommunikálod ezeket az instrukciókat Steamen.

Safari, Mail, AirDrop-on kereszül ráteszi a quarantine-t, ha csak simán átmásolom egyik gépről másikra, akkor nem, simán elindul Venturán is. Valszeg a steamen keresztül terjesztett szarok nem kapnak quarantine-t és a valve sem követeli meg:

Steam will continue to sell existing 32-bit Mac applications to users, however all new applications will need to be 64-bit and we suggest they are notarized by Apple.

plusz vannak akik boldogan elvannak steamen:

I never bothered with notarization and haven't noticed any issues, people still buy and play my game on Macs.

Van macOS-re Steam? Nice, kiprobalom

Ebből is látszik, hogy a binugzosok csak a töküket lóbálják, meg játszadoznak, miközben a macOS felhasználók termelik a GDP-t keményen.

Azert ez eros csusztatas, nem "Linux jatekosok" hanem "Linuxos ES Steam Deckes jatekosok".

De a mindenkepp udvos hogy a nem-windows platformok teret hoditanak, az lenne a tuti hogy harom nagyjabol egyenlo szeletre tagolodna a torta, minden menjen mindenen, 'sztkesz :D

Azt elfogadom hogy nem teljesen jo a parhuzam, de azt meg te fogadd el, hogy a Steam Decket nem azert veszik a legtobben, mert azon egy Linux desktop fut, amin majd Libre Office-t hasznalnak, hanem azert, mert egy kezi jatekkonzol, amin jatszani fognak (fusson azon barmilyen OS, csak menjen rajta a jatek amit jatszani akar).

Pedig nem olyan bonyolult ez: a Steam Deck usereket a Linux gamerekhez adják hozzá, a ROG Alley usereket meg a Windows gamerekhez. Semmi köze a dolognak a korrektséghez, vagy nem korrektséghez, egy egyszerű mérőszám.

Bocs, nem bántani akarlak, de teljesen mindegy, hogy te milyen granularitást vársz el, a piacokat egy egységesnek tekintett felosztás szerint mérik. Ez a gaming hardware-ek és platformok esetén is így van.

"a piacokat egy egységesnek tekintett felosztás szerint mérik" - azert eleg sok ilyen "egyseges" felosztas van :) En eleg sok grafikonbol emlekszem a handheld kategoriara, ezert furcsallom hogy itt siman egybeveszik a desktoppal, foleg hogy mekkora hatalmas hype volt a Steam Deck korul. (az mondjuk erdekes kerdes hogy egy ilyen "handheldes" felosztasban a Switch hova szamit :D)

Az előbb linkeltem pont egy  "epits magadnak Steam Decket" oldalt b+! :D

Vegyél inteles klónokat és telepíts, hajrá! Persze jelenleg a piacon nincs jobb handheld gamer PC mint a Steam Deck. De lehetőség adott. Akár építhetsz is magadnak egyet, vannak ilyen projektek. Veszel kicsi érintőképernyőt, mini allinone mb-ot, joy karokat, gamer gombokat, fogod a forrasztópákát, nyomtatsz hozzá házat, majd a fényképes logódat, hogy "én csináltam". Továbbá szokásos gamer notebookra és desktop PC is telepítheted, sőt ha Ubuntuval vagy Linux Minttel akarsz játszani, akkor is élvezed a Valve linuxos gamer fejlesztésének az áldásait. 

Na most PS5 esetében adott egy 64-bit-only kívül belül lezárt AMD64 alapú vékony desktop gép, amit konzolnak hívnak. Nem tudsz másik gyártótól származó, például Lenovo AMD64 PC-ből  Playstation 5 játékok futtatására alkalmas gépet varázsolni. Ha van egy erős gamer PC hardvered FreeBSD-vel semmit előnyét nem látod annak, hogy a PS5 rendszere egyébként szintén erre a rendszerre épül. 

Na ez a lényeges különbség! 
(szerintem érted te, csak a vita kedvéért játszod az értetlent) 

Hol, b+? Mert amit linkeltel b+ az egy altalanos Steam Machine guide, ahol osszesen ketszer szerepel a 'Deck' szo, abban a keretes reszben ahol leirjak hogy az ott szereplo image NEM Steam Deck kompatibilis.

 

"Na most PS5 esetében adott egy 64-bit-only kívül belül lezárt AMD64 alapú vékony desktop gép, amit konzolnak hívnak."

Es? Az oprendszer definicioja nalad az, hogy van hozza gepepito howto? Mert akkor ez alapjan a MacOS szerinted nem is oprendszer, ugye? Vagy a HPUX, Vagy az IRIX, stb.

 

Nem, nem jatszom az ertetlent, TENYLEG nem ertem hogy miert az kene legyen az "operacios rendszer" definicioja hogy van hozza gepepito howto...

Szerintem a Steam Decket a vasarloi messze tulnyomo resze NEM azert vasarolja mert az Linuxos, toluk futhatna rajta akar Haiku is, a lenyeg az hogy a jatekaik menjenek rajta (emiatt valoszinuleg sokan kimondottan orulnenenek ha mondjuk windowsos lenne). Szoval a Deckre mutogatni azzal hogy "tessek milyen sok a Linuxos jatekos" azert eleg felrevezeto.

Mindemellett (ahogy feljebb irtam is) en nagyon orulnek ha a nem-windows platformokrol egyre tobb jatekos erkezne, de szerintem a konkret esemeny es az abbol levont kovetkeztetes nem teljesen egyenes