Apollo F-1 rakétahajtóműveket emelt ki az Atlanti-óceán mélyéről a Bezos Expeditions

 ( trey | 2013. március 20., szerda - 19:53 )

"Az S-IC a NASA által az Apollo-program során használt Saturn V rakéták első fokozata volt. [...] A fokozat RP-1 jelű kerozint alkalmazott hajtóanyagként és cseppfolyós oxigént oxidálószerként. Ezzel a technikával hatalmas, kicsit több mint 3 400 tonnás tolóerőt értek el a tervezők, amely hatékonyan volt képes gyorsítani a 2 940 tonnás starttömegű űrszerelvényt. A hatalmas tolóerőt 5 db F-1 hajtóművel állították elő."

Az Amazon.com alapító Jeff Bezos által vezetett Bezos Expeditions ma izgalmas hírrel állt elő: sikerült az Atlanti-óceán mélyéről kiemelniük két F-1 hajtóművet.

[ Apollo F-1 engines recovered from Atlantic ocean floor by Bezos Expeditions | F-1 engine recovery | Saturn V Engines Recovered in Atlantic ]

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

És ha minden igaz, ez az Apollo 11 F-1-esi :)
Szóval különösen egyediek.

Ezen kívül restaurálták egy másik F-1-esnek a turbómotorját (nem magát az F-1est), azt hiszem januárban volt egy tesztüzem.

De ez egészen véletlen nem Saturn rakétahajtómű? :) Úgy 90 méterrel odébb volt az Apolló...

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Az Apollo 11 egy misszio volt, ez a neve.

A hardver reszei nagy vonalakban: SA-506 sorozatszamu Saturn V, amiben volt 5 F-1es hajtomu, resze volt a LM-5 (Eagle) holdkomp, CM-107 (Columbia) parancsnoki egyseg, SM-107 kiszolgaloegyseg.

Persze magat a C/SM parost is szokas Apollo urhajonak nevezni.

Szerk. Aki csodalkozik, hogy miert a hatodik (SA-506) Saturn V ment a hetedik Apollo C/SM-ekkel: Az Apollo 7 misszioval meg Saturn IB-vel repultek, itt megy el a szamozas.
Illetve a CM-105, SM-105 parossal nem repultek emberes repulest.

Szerk 2.:
Hulyeseget irtam.
Ez volt a pontos parositas az emberes repuleseknel:
Apollo 7: SA-205, C/SM-101, nincs LM
Apollo 8: SA-503, C/SM-103, nincs LM
Apollo 9: SA-504, C/SM-104, LM-3
Apollo 10: SA-505, C/SM-106, LM-4
Apollo 11: SA-506, C/SM-107, LM-5
stb.
A C/SM-102 es C/SM-105 nem repult. A 102-es ott van a Rocket Parkban muzeumi targykent, a 105 Washingtonban van muzeumban.

Ebben is linux van ? :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

Nem, ebben windows. Különben hogy zuhanna vissza? :)
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Dehogyis. Ahogyan a képen is jól látható, ebben víz van. Sós víz.

Linuxscripting

Azért esett a sós vízre a választás, mert az nehezebben fagy..

Ez tök jó.
Mellékesen: csak engem idegesítenek az ilyenek, hogy "3400 tonnás tolóerő", meg társai?
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Az erő elég általános kifejezés, hogy akár tömeg/idő jellegű valamit is takarhasson.


Puppy linux felhasználó

Nem, engem is zavar, de ez ellen nem érdemes küzdeni...

Nocsak, azt hittem egy pillanatra a cydonián vagyok. :)

Ez ugyan nem a 11-es startja, hanem a kettővel későbbi, ahol nem a sikeres Holdatérés volt a technikai bravúr, hanem az, hogy a személyzet túlélte:

https://www.youtube.com/watch?v=kgHYGw9OL7c

De látszik benne az ötös F-1 csokor, és nagyjából a startfolyamat is úgy zajlik le - a kötelező halivudi egyszerűsítésekkel - ahogy nagyjából zajlott. És persze dráma, a vonósok felívelnek a kötelező dramaturgiai ponton, a fúvósok ellenpontoznak, himnikus a hangulat, de tényleg érezni, ahogy elszabadul az ellenőrzött pokol.. Századszorra nézve is hátborsó, a halivud ellenére is..

A film az egyik kedvencem. Lehet, hogy meg is nézem elalváshoz.
Ez a felvétel amúgy nagyrészt CGI, egyáltalán nem használtak benne NASA felvételt.

A Special Edition DVD-kiadás extrái között van is jópár perc erről a jelenetről.

Amúgy annyira jól sikerült ez a snitt, hogy a NASA el is kérte népszerűsítésre, Aldrin meg is kérdezte Howardot, hogy melyik start volt ez a valóságban, mert neki nem ismerős a dolog, és meglepődött, hogy fabrikált az egész, mert ő igazinak gondolta.

Amúgy ami nagyon jó a filmben, az a zene. James Horner nagyot alkotott, viszont az 1998-as Deep Impact pár jelenetében felcsendülnek ugyanazok a témák, mint itt.

Egy-két apró szőrszálhasogatás, de T=0-nál már nem elengedni szokták a rakétát? :)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Debizony így van. Az Apollo 13 filmben ezt rosszul ábrázolták.
A visszaszámolás mindig a küldetés elindulásáig (takeoff) tart, ez pedig akkor indul, amikor elindul a rakéta.

Megjegyzés: igazából nem visszaszámolás történik, mindig előrefelé számolnak, hiszen T-0 után is folyik a számolás, ez a számolás a GET (ground elapsed time). A T-0 csak egy a sok kitüntetett időpont közül a küldetés folyamán.

Az egyes rakétáknál változó, hogy mikor indítják a hajtóműveket, pár másodperccel a T-0 előtt, az Apollo esetén ez kb. 9 másodperc, a Shuttlenél 6.

Ez után rövid ideig ellenőrzik, hogy a hajtóművek kellően stabilan működnek-e, és ha igen, akkor let's go. Ha nem, és esetleg olyan teljesítményingadozás van, ami nem elfogadható mértékű, vagy valamelyik hajtómű nem indul el, akkor abort.

Az 5 F-1-es nem egyszerre indul el, ha jól emlékszem, egyharmad másodperces különbségekkel indítják őket, 3 ütemben: először a középső, utána a két keresztben lévő pár. Azaz pontosan 1 másodperc alatt elindul mind az 5 hajtómű. Így majdnem 8 másodperc van arra, hogy ellenőrizzék, minden rendben van-e.

A Shuttle-nél egy kicsit máshogy történik a dolog.
Ott ugye T-6-ig tart az a visszaszámolás, amikor is a SSME (Space Shuttle Main Engine) főhajtóművet elindítják. Az SSME 3 külön hajtóműből áll. Ezeket 120msec-es különbségekkel indítják el egymáshoz képest.
Azaz adnak kb. 5.5 másodpercet arra, hogy ellenőrizzék az SSME működését.
Ekkor még mindig leállítható lenne a kilövés, mert az SSME folyékony üzemű, többször leállítható/indítható hajtómű.
Viszont ott van 2 szilárd hajtóanyagú rakéta, az SRB-k (amik amúgy nagyobb tolóerővel rendelkeznek, mint az F-1, de szilárd üzeműek, míg az F-1 folyékony hajtóanyaggal megy).
Ha azok elindultak, akkor nem állíthatók meg, így az űrrepülőnek akkor már mindenképpen fel kell szállnia.
Ezeket pedig T-0-nál indítják, értelemszerűen.

Felmerülhet a kérdés, hogy ha üzemelnek a hajtóművek, akkor hogyhogy nem rántják magukkal a rakétát.
Nagyon komoly kötések fogják le a rakátét, hogy csak úgy ne menjen el, ezeket az indítással egyidőben piropatronok felrobbantják, így már nem fogja le semmi a rakétát.

Jo persze, negativbol tart a nullahoz az elore megy (bar ugye minden csak az inerciarendszer kerdese... :), csak ugye mindenki visszaszamlalasnak hivja.

Shuttle sztorit ismertem (eleg nagy hatranya is volt, hogy a szilard hajtoanyagu raketakat nemigazan lehetett leloni, ha mar egyszer beroffentettek), azt viszont nem, hogy ez az ido ez leginkabb ellenorzesre van fenntartva. Eddig azt hittem, hogy ennyi ido kell, ameddig optimalis hatekonysagot ernek el vagy hasonlo.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Sok minden mas is tortenik azalatt a par masodperc alatt, nem csak a hajtomu elindulasa es ellenorzese, de az is.
Igazabol az ellenorzes resze az is, hogy a megadott ido alatt felepul-e az a mennyisegu toloero, ami be van tervezve, valamint az, hogy ezt stabilan tartani is tudja-e a hajtomu.
A NASA oldalan amugy rengeteg anyag van ezzel kapcsolatban, csak gyozzed olvasni :)

Egy Apollo-val foglalkozo oldalon itt van peldaul egy nagyon reszletes doksi:
http://www.ibiblio.org/apollo/Documents/SE-ASTR-S-101-69-TechnicalInformationSummary-Apollo11-AS506-ApolloSaturnVSpaceVehicle.pdf
Scannelt cucc, 1969-ben keszult, nem kell meglepodni az abrak mai szemmel nezve gyenge minosegen.
De meglepoen reszletes infokat ad a mission profile-rol, az egyes Saturn V fokozatok mukodeserol stb.

Mas fontos anyagok:
http://history.nasa.gov/afj/
Apollo Flight Journal, az egyes kuldetesek anyagai, plusz az Apollo urhajok technikai leirasa (nagyon reszletes).
Kiegeszito parja:
http://history.nasa.gov/alsj/
Lunar Surface Journal, a holdi tevekenysegek leirasai.

Ha pedig szamokat akarsz bongeszni:
http://history.nasa.gov/SP-4029/SP-4029.htm

Nekem is nagy kedvenc, főleg a könyv után. Ami lenyűgöző még benne, a könyvből fogtam fel - féligmeddig - hogy mit csinál az a sok ember ott a pultok mögött, és lenyűgöző ennek az egésznek az infrastruktúrája. FIDO, GUIDO, EECOM, CAPCOM, meg a többiek, és mindegyik mögött ül egy 3-4 tagú team a hátsó szobákban, akikkel "on-line" konferenciáznak, és ha bármi van, akkor a másik volnalon egyeztetnek a FLIGHT-tal, aki az egyszemélyes atyaúristen. Ja, és a hátsó szobák mögött meg egész intézmények, egyetemi karok, gyártók technikai teamjei..

Bármi adódik elő, minden részterülettel több száz ember foglalkozik valós időben, de a döntést a FLIGHT(director) hozza meg, és percek alatt, ha kell.

Amúgy én úgy tudom, a film annyira jól sikerül, hogy a NASA ráköhögött még egy kis lét, és a filmhez készült halivudi hw-t - és szoftvert (CGI!) - kissé kibővítve csináltak belőle egy mini TV-sorozatot (From the Earth to the Moon, http://www.imdb.com/title/tt0120570/), és végigmentek a teljes Apollo programon.

OFF:
A tavalyi múzeumok éjszakáján csináltunk egy játékos eseményt, kivetítettük egy tál víz képét, és a gyerekek csöpögtettek bele festékeket, nekem kellett alá zenét is tenni, és mi más lehetett volna az eleje, mint a There be Light ?! (aztán még egy csomó hasonló, két óra hosszat).. És úgy gondoltam, ne csapjunk bele csak úgy a lecsóba, némi ihletőként felvezetésnek mutassunk néhány gomolygó képet. A There be Light elején viszont van szöveg, és nem is akármi.. Úgyhogy muszáj volt az említett NASA sorozat 1968 című epizódjából az oda vonatkozó részt bele barkácsolni. Ilyen lett:
http://www.youtube.com/watch?v=XOyEYUbhZwM

Tok jo, hogy mas is ismeri a From The Earth To The Moon sorozatot :) Nagyon jo kis minisorozat a maga 12 reszevel.

Kar hogy igy vagtak meg a klippet, szamomra az egesz felszallas jelenet egybe tartozik annyire jol vagtak/illesztettek a zenehez. A kedvenc filmem :)

Na persze... Mindenki tudja, hogy ez az egész holdra szállás egy átverés amit egy homokozóban forgattak... :)

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Sőt, ezeket a hajtóműveket is odacsempészték ~40 éve, hogy majd most rátaláljanak. Gondold el, abban a kurva nagy vízben egy ilyen picsányi vasdarabot csak úgy megtalálni... Ennek valószínűsége kisebb, mint 10^150, amiről már Dembski is megmondta, hogy az valójában minden matematikus szerint 0, még akkor is, ha nem tudnak róla, úgyhogy erre a leletre sem lehetett véletlenül ráakadni, ezt valaki odarakta, aztán odamentek, és megtalálták, mert tudták hogy ott van, tehát ez is egy bizonyíték (mármint a megtalálásuk) arra, hogy az ember nem is járt a Holdon, és különben is, őszentsége Srí Csingacsguk is megmondta, hogy nem látták ott Ráma Jani palotáját, ami pedig a 10000000000 éves szent iratok szerint ott van, ezt az akkori emberek látták is, mert odamentek, tehát soha nem járhatott ember a Holdon, és evolúció sincs emiatt.
És most tűnt fel, hogy az utolsó mondat leírása közben még levegőt sem vettem... :)
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Nem értem. Most akkor sajtból van?

Akkor kezdem elölről, hogy megértsd... :)
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel