Sokan mondják, hogy a számítógép és egyéb digitális kütyük okozta lelki problémák gyökere abban a különleges viszonyban rejlik, melyet az ember a gépekkel kapcsolatban kialakított.
A gép a teremtményünk, s ha már megalkottuk, a végletekig igénybe is vesszük segítségét. Ám a gépre hagyatkozás, az önerő viszonylagos feladása kiszolgáltatottakká és testileg-lelkileg gyengékké tesz bennünket – vélik többen is. A gépek közül a számítógép a legintelligensebb, szinte mindenhol igénybe vehető segítség. Jelen van az iparban, a közlekedésben, a korszerű gépkocsik sem működtethetők nélküle, és persze ma már szinte minden otthonban is. A szoftvergyártók üzleti megfontolásból az operációs rendszereket egyénileg alakíthatókká tették, ezáltal a felhasználó saját igényei szerint alakíthatja gépének „karakterét”. Így válik a személyi – asztali – számítógépből személyes számítógép, majd a különféle felhasználói programok jóvoltából egyesek számára nélkülözhetetlen életfeltétel. Emellett a fogyasztói kényszer is beteggé teszi az embert, aki addig nem nyugszik, míg birtokába nem kerül a legmodernebb csúcsgép. Ki sem tudjuk már használni a gép adta lehetőségeket, ennek ellenére folyamatosan korszerűsítünk, nehogy le- vagy inkább „elmaradjunk” (egyébként erre játszanak rá a szoftvergyártók is).
A játékprogramok és az internet szinte a géphez láncolják a felhasználót, aki drága életidejét áldozza kedvtelésének. A függőség mértéke összefügg a számítógép nyújtotta lehetőségekkel is. Egy gyors, multimédiás csúcsgép, a nagy képfelbontású, valósághű vagy még annál is szebb, izgalmasabb képet szolgáltató megjelenítő önmagában is erős kísértést jelent; a játék, a munka, a kalandozás a világhálón még élvezetesebb, különlegesebb egy ilyen monitoron keresztül. Vészhelyzet! Az internet – és különösen a játékok – a felhasználót szinte a géphez láncolják, az érzékek a végletekig feszülnek, ám ha a játékot siker is koronázza, a játékos megnyugvásra nem találhat, mert ez a játékszenvedély újrateremti önmagát. A számítógép adta kaland kimeríthetetlen, egy-egy fociprogrammal például a szituációk változatossága miatt évekig el lehet játszani, de ugyanígy a stratégiai játékok sem ismétlik önmagukat. Figyelem! Az ilyen internetes játékok veszélyeztetik a normális emberi életet, mivel a felhasználó, ha teheti, akár 10–2 órát is – az emberek helyett – a géppel tölt. Egy jó könyvbe is bele lehet felejtkezni, ezt is nehéz letenni, ám míg az olvasás fejleszti személyiségünket, agyunkat, addig a céltalan szörfözés, a szexuális tartalmú oldalak nézegetése, zenék monomániás letöltögetése vagy a legtöbb számítógépes játék éppen ellenkező hatást vált ki, beszűkíti személyiségünket.