Quake 4 / Linux benyomásaim

Címkék

2005. október. Már oly régen vártuk a Quake sorozat negyedik részét, hogy a hiábavaló várakozást kihasználva nem ritkán rosszindulatú hírkacsák és álshotok borzolták a kedélyeket - míg nem az idei év meghozta a hivatalos Q4 honlapot, melynek szolídan csorgatott képei és infói szerint jelent meg a várva várt műremek, mely több szempontból is mérföldkő lehet az id játékai között:- Carmackék Q harmadik részével sport-shooterré alakították saját single mítoszukat (valljuk meg ez megjelenéskor jónéhány kvékernek ez nem tetszett - más kérdés, hogy utólag ez rendkívül sikeres próbálkozásnak tűnik). A negyedik epizód arra hivatott, hogy minden visszatérjen a rendes kerékvágásba (kissé szomorkásan mondom: nem az első rész hangulatvilágát célozva, hanem a másodikét alapul véve)

- A Q4 valójában a Doom3 grafikus motorját hordozza szíve alatt. Be kell valljam - utólag szépen látszik: az erre épülő D3 anyaprogram bizony igen vegyes fogadtatásra talált, apróbb hibái és idegesítően sötét világának okán. Így a Doom3 motorjának népszerűsítésében az anyakódon felül komoly szerepe van azoknak a tehetséges moddereknek, akik akár Doom első részét, vagy Quake második részét is képesek voltak ráfeszíteni az új technikára.

- A Q4 (az RTCW-hez hasonlóan) külsős fejlesztés: az adatpakokat, játékmenetet, a fizikát, a grafikát és hangot a Raven követte el, id bácsikánk ebben az esetben is csak patronálta és terelgette a devel munkálatokat.

Mindezek miatt én kissé szkeptikusan fogadtam a friss-ropogós "trónkövetelőt", mivel nem hiszek vakon a D3 motorban, valamint a Raven sem tartozik a kedvenceim közé. Szerencsére gyorsan utána járhattam a dolgoknak, mivel egy igen jó cimborámnak köszönhetően már a hétvégén kezemben foghattam egy tengerentúli Q4 DVD-t egy hosszú teszt erejéig (köszönet SZP). Utólag, jónéhány órányi játék után eszméltem rá: szinte minden sötét látomásom szertefoszlott. Meg kell hajoljak a program nagysága előtt, szép munka. Kissé ugyan fárasztónak tűnik a Strogg jellegű világ, de hálaégnek a színvilág nem engedi ellaposodni a látványt. Mivel a játékmenetben is igyekeztek kedvünkre tenni, így aki szereti a küldetésalapú stílust, az semmiképpen se hagyja ki ezt a remeket, Q2 fanatikusok előnyben (hallod Killall?). A linuxos portolás nem meglepően csupán néhány napot vett igénybe, mivel a Timo által készített D3 engine megfelelő rendszerre készült verzióján kellett hegeszteni "egy keveset", valamint az adatpakokra hangolni az így módosított motort.

A program látványvilága természetes módon Doom3-mal egyezően részletes és effektgazdag. HW étvégya tapasztalatom szerint minden kacsát félretéve komolyabb, mint az anyaprogram esetén: Linux alatt, 32 bites x86/AMD 3000+B, nv6600/128 , 1G RAM környezet gyakorlatilag még nem kellőképpen erős a játék folyamatosan elegendő FPS értéken tartásához 800x600- ban, középszerűen részletes módban. Ugyan nem vagyok híve az olyan értelmetlen méréseknek, ami által sokan felhergelik magukat ha a szomszéd rendszer 5%-kal nagyobb teljesítményt présel ki magából, de sajnos nem mehetek el szó nélkül egy kellemetlen dolog mellett. Arról van szó, hogy Windowson ez a játék is (a Doom3-hoz hasonlósan) láthatóan komolyabb teljesítményre képes. Emiatt a játékmotor összetettsége okolható, valamint a (fejlettségében) gyakorlatilag 4 hónapos elmaradása a Win verziójához képest. Hangleképezése jelenleg még nem bugmentes, akár a default, akár az OpenAL API-val próbálkozunk. Readme szerint ALSA 1.0.6 verziója minimum elvárás (és az ALSA kezeléssel használható hangeszköz), a hivatalosan támogatott grafkártyák listája és req pedig itt:

- SDL környezet >= 1.2

- Helyesen beállított 3D meghajtók az alábbi kártyákkal:

- ATI Radeon 9700

- ATI Radeon 9800

- ATI Radeon X300 széria

- ATI Radeon X550 széria

- ATI Radeon X600 széria

- ATI Radeon X700 széria

- ATI Radeon X800 széria

- ATI Radeon X850 széria

- Nvidia GeForce 3/Ti széria

- Nvidia GeForce 4/Ti széria

- Nvidia GeForce FX széria

- Nvidia GeForce 6 széria

- Nvidia GeForce 7 széria

Telepítés a szokásos: miután a Loki-alapú installer helyére pakolta a bináris portot, a célmappában lévő q4base mappába be kell másolnunk az összes hiányzó pk4 állományt a Q4 médiáról. Mivel a játék a moderendszerekhez hasonlatos módon változtatható nyelvű, így az assets.pk4 állományokat sem szabad elfelejteni, mivel enélkül bármilyen üzenet helyett csak a hivatkozási sor lesz látható. Mivel igen áttekinthetőek az assetsek, így a magyar verzió tippem szerint néhány napon belül elérhető lesz. Fontos megjegyezni, hogy a linuxos bináris port a Windows-ossal egyezően szintén kéri a szériaszámot indítás után (lemezborító hátoldala), így szerencsére kissé nehezebb az eszetlen lopkodást kivitelezni bárkinek is. A média természetesen nem kell a játék idején. Az id kezének nyomai egyértelműen kimutathatóak a kész anyagban, mivel az első pk4 állományt szétszedve olyan apróságok is megtalálhatóak, mint pl. a JerryK által használt konfigállomány.

Végül csatolok egy-két képet, aki akarja próbálja ki maga, a képek úgysem adják vissza a fergeteges single hangulatot. Mestermunka. Nálam az idei év játéka, nem beszélve a Linux képességéről.


kzs

Hozzászólások

bocsi az ilyen elgépelésekért pl.

"valljuk meg ez megjelenéskor jónéhány kvékernek ez nem tetszett - más kérdés, hogy utólag ez rendkívül sikeres próbálkozásnak tűnik)"

hajnalban dobtam össze, lázasan :(

a telepítés természetesen szintén a képeken

megemlitenem, hogy a gamma egy 6600(gt) folott mar processzorfuggo, tehat en pl 6800-on levehetem 800x600-ra, meg "kozepszerure", de semmivel sem lesz gyorsabb, mint 1024x768-on maxon, meg a picmipnek megfelelo downsize ertekek csokkentesevel sem. ami dobhat az fps-en, az az "advanced gomb alatt lathato bealitasok" kinullazasa.

HalihO!

Biztos vak vagyok, de az egesz neten nem talalom azt a modot, amivel a doom 1-2 wad-jai jatszhatoak lennenek a d3 alatt :(

Tudna valaki cimet mondani (atlapoztam 3645 doom3 siteot, forumot, anyamtyukjat, megsincs sehol :( Persze lehet, hogy a googleba irt "doom maps for doom3" vagy "doom1 maps for doom3" nem a legjobb kereses, de csak ez jutott eszembe...(

Udv!

Tudtommal ilyen nincs, hogy '....amivel a doom 1-2 wad-jai jatszhatoak lennenek a d3 alatt'

Ami Neked kellhet az a Classic Doom mod. Vagyis egy komplett modifikacio a Doom3-hoz, mely tartalmazza (tartalmazni fogja) a klasszikus Doom palyakat 'felcsiszolva' a Doom 3 motorhoz.

http://cdoom.d3files.com/home.php


Erdemes meg megtekinteni a DOOM3 és QUAKE IV. HQ nevu oldalt is:

http://doom3.hardwired.hu/modules/news/

-Orgi-

A játékból hogy szeded ki a képernyőképeket?

/home/$te/.quake4/ konfig alapján természetesen a screenshot az f12 - van, amit egyébként a kontrollbeállítás alatt is elérhetsz. másik út: ha nem engeded fs-be a játékot, akkor pedig indítasz egy ksnapshotot, majd rá a q4-et, és alt+tab által mozoghatsz a kettő között, a többi a fantáziádon múlik.

bár utóbbi elég gáz dolog, miközben öten fraggelnek rajtad, nem hiszem, hogy alt-tabolni kifizetődő. szal f12

Ha valaki tudja, hogy lehet ellohozni a konzolt a jatekban, feltetlenul irja le! Mert a CTRL+ALT+~ -el nekem nem jon be! Probaltam mar a set com_allowconsole "1" -et is, mert akkor elvileg a 0 lenyomasaval ello ugrik a konzol, de nem! Szeretnek demokat rogziteni, aztan kesobb azzal merni a gepem teljesitmenyet, de hat igy necces..

Nagyon offtopic kérdés: milyen KDE-s iconset az, amit a screenshotokon láthatunk?

Ha nem angol a billentyűkiosztásod (hanem mondjuk magyar) akkor az indítóba érdemes beleírni egy

setxkbmap us

sort az elejére a végére meg egyet ami visszaállítja.

Nekem innentől ment mert lett tilde.

A set com_allowconsole "1" utén már elég a tilde...

Az egyéb változókról és parancsokról van egy (két) jó lista:

http://hwspirit.com/forum/viewtopic.php?t=129

http://hwspirit.com/forum/viewtopic.php?t=128