A nyílt forráskódú, szabad szoftverek alkalmazhatóságáról, előnyeikről, az alkalmazásukból származó nehézségekről és azok kiküszöböléséről.
1. Licenc díjak megtakarítása
2. Gyártótól, szállítótól való függetlenséget, ezáltal a kiszolgáltatottság csökkenését, megszűnése.
3. A szállítói verseny kiszélesedése.
4. A szoftverhasználat rugalmassága, a licenc által biztosított tágabb mozgástérben.
5. A szoftver szükség szerinti módosíthatósága, bővíthetősége.
6. Nehézségek, akadályok, melyeket meg kell oldanunk, el kell hárítanunk!
7. Hogyan érdemes hozzákezdeni a szabad szoftver használat elterjesztésének, a szabad szoftver használat szélesítésének?
8. Meddig mehet el az állam a szabad szoftverek elterjedésének elősegítésében és meddig kell elmennie az esélyegyenlőség és a szabad verseny támogatása érdekében?
Részletesebben:
1. Licenc díj megtakarítása.
Magától értetődően megtakarítást jelent az, hogy a szabad szoftverek használatával mentesülhetünk a gyártónak fizetendő jelentős licenc díjak megfizetése alól.
A megtakarítás egy része viszont elmegy az átállás költségeire, úgy mint tervezés, szoftvertelepítés, oktatás, esetleges hardver vásárlás.
Ezen költségek egy része csak látszólag függ össze a szabad szoftverek bevezetésével, ugyanis oktatni a meglévő szoftverek használata mellett is szükséges, továbbképzés vagy verzióváltás követése miatt. Hardver kiadásokra is folyamatosan szükség van. Ha ezt a szoftver váltás is indokolja, akkor az esetek egy részében csak előre hozott hardverköltségről beszélhetnünk.
2. Gyártótól, szállítótól való függetlenséget, ezáltal a kiszolgáltatottság csökkenését, megszűnése.
A kereskedelmi zárt kódú szoftverek jelentős licenc díj vonzattal járnak, ezért elég nehezen szánja rá magát egy döntéshozó, egy tulajdonos, hogy ha olyan sok pénzt kiadott egy rendszerre azt évek múlva lecserélje. Ugyanakkor nem ritka, hogy az éppen használt termék gyártója kivezeti a piacról a régi verziót, megszünteti a támogatását is és ezzel új verzió megvásárlására „kényszeríti” a szoftverhasználót. Teszi ezt nem ritkán „kedvezményes” verziófrissítésnek álcázva. Ekkor a szoftverhasználó dönthet, hogy lenyeli a kényszerfrissítés költségét, vagy szállítót is váltva újból egy magasabb kezdeti licenc és bevezetés költséget kénytelen elviselni.
Szabad szoftverek alkalmazása esetében ezzel szemben az is függetlenséget jelent, hogy a szállító, vagy szolgáltató (üzemeltető) viszonylag fájdalommentesen pótolható, lecserélhető, ha esetleg megszűnik, vagy elfogadhatatlanul módosítaná a szolgáltatásainak feltételeit.
3. A szállítói verseny kiszélesedése.
A kereskedelmi szoftverek költsége ráadásul gyakran két vagy több gyártó (pl. alkalmazás, operációs rendszer és adatbázis kezelő szoftver) licencdíjából és egy bevezető, támogatást nyújtó partnercég költségét jelenti. A tisztán szabad szoftver komponensből álló termék bevezetése esetében csak a bevezető cég költségei jelentkeznek. Megfelelően képzett saját szakember gárda esetén ez is jelentősen csökkenthető. Az állam, az önkormányzatok és az általuk működtetett, fenntartott intézmények esetében mérlegelendő, hogy pályázat útján keresünk a bevezetést elvégző külső céget vagy képezzünk saját alkalmazásban álló alkalmas szakember gárdát. Van még egy lehetőség szabad szoftver használatára, bevezetésére, ha szabad szoftver fejlesztésére, vagy meglévő szabad szoftver módosítására, átalakítására keresünk vállalkozót.
Míg a zárt kódú szoftverek alkalmazása esetében egyértelmű, hogy a kifizetett díjak legalább részben vagy egészben, konkrétan előre látható céghez, cégekhez fog befolyni, addig a szabad szoftverek bármilyen alkalmazása esetén, a bevezetés, a támogatás, vagy az esetleges fejlesztés munkálataira bármely arra alkalmas vállalkozás is egyenlő eséllyel pályázhat.
4. A szoftverhasználat rugalmassága, a licenc által biztosított tágabb mozgástérben.
Kereskedelmi szoftverek alkalmazása esetében gyakran kellemetlen meglepetés érheti a felhasználót, ha ugyanazt a szoftvert akár kismértékben is változó körülmények között szeretné tovább használni. Például az elavul szerver hardverének bővítése vagy cseréje mondjuk a CPU magok számának változása miatt újabb licenc költséget von magával. Vagy egy bizonyos kliens számot elérve más tarifa alá esik az egész vállalat. (Nem tudom ma vannak-e ilyen licencek, de tény, hogy néhány éve voltak.) Ezen kívül is néha elég nehézkes értelmezni a licenceket.
Szabad szoftverek esetében nagyon nehéz olyan helyzetet elképzelni, hogy a szoftver licence ilyen fajta korlátozást jelentsen. A támogatást végző szolgáltatóval kötött szerződésben természetesen lehetnek hasonló, de koránt sem ilyen merev és rugalmatlan kikötések. Ezek általában alku tárgyát képezik.
5. A szoftver szükség szerinti módosíthatósága, bővíthetősége.
Az alkalmazott szabad szoftverben az igényeknek megfelelően nem csak a szoftver gyártója végezhet módosítást, bővítést, hanem akár a felhasználó maga is, vagy bármely más általa megbízott vállalkozás.
6. Nehézségek, akadályok, melyeket meg kell oldanunk, el kell hárítanunk!
Szabad szoftverek használat esetében gyakran kevés az elhatározás a vezetői elhivatottság és az alkalmazottak kezdeti ellenállásának meggyőzéses felszámolása.
Sajnos a cégen túl terjedő szoftverkörnyezet, melyre nincs befolyásunk is komoly akadályt jelenthet.
A szabad szoftver használatot látszólag az irodai csomag lecserélésével a legkönnyebb elkezdeni. Elég a meglévő operációs rendszerre telepíteni egy szabad Office programcsomagot (OpenOffice.org, vagy hamarosan már egy LibreOffice).
Az alkalmazottak számára a szokatlanság, az újdonság megszokása jelenti a problémát. Ez azonban alig jelent többet mint egy komolyabb verzióváltás a megszokott cég terméke esetében. Sokkal nagyobb problémát okoz a partnercégek és az állami önkormányzati hivatalokkal történő dokumentum kapcsolat esetében.
Konkrétan a saját példámat mondanám el. Én egy építőipari KKV-nél vagyok rendszergazda. A cégünk munkáinak zömét állami vagy önkormányzati beruházások pályázat útján történő elnyerése és a kivitelezési munkák végrehajtása, lebonyolítása adja. A pályázati anyagot nagyon gyakran nyomtatott formában és elektronikusan CD-re írva is be kell nyújtani. Az elektronikus formátum általában MS Office Word doc és Excel xls. Nincs az az ember aki felmerné vállalni annak az ódiumát, hogy egy szabad Office csomaggal Word és Excel formátumban elmentett dokumentumot adjon be, amit esetleg az MS Office nem vagy nem megfelelően nyit meg és ezért a pályázatát kizárják.
7. Hogyan érdemes hozzákezdeni a szabad szoftver használat elterjesztésének, a szabad szoftver használat szélesítésének?
Egyértelmű, hogy a szándékon nagyon sok múlik!
Akarjuk-e? Kell-e nekünk a szállítófüggetlenség? Kell-e nekünk a hazai vállalkozások önálló versenyképességének megteremtése? Akarjuk-e, hogy a szabad szoftvernek köszönhetően új munkahelyek jöjjenek létre? Itt bőven sorolhatnánk a várható előnyöket.
Tanulmányokkal lehet bizonyítani egy átállás célszerűségét is és annak ellenkezőjét is.
Talán célravezető lenne egy tanulmányt készíteni az átállás mellett, annak nagyvonalú részleteire is kiterjedően. Aztán meg kell keresni a tanulmány gyenge pontjait és ki kell dolgozni a buktatók elkerülésének módját. Ezt néhány lépcsőben tovább folytatva, a részleteket finomítva, a költségeket és a módszereket összehangolva optimalizálva.
Ha komolyra fordul a dolog, azonnal megjelennek a kereskedelmi szoftverek gyártói, képviseletei és készséggel felajánlják segítségüket a tanulmányok elkészítésében. Fogadjuk egészséges gyanakvással önzetlenségüket!
8. Meddig mehet el az állam a szabad szoftverek elterjedésének elősegítésében és meddig kell elmennie az esélyegyenlőség és a szabad verseny támogatása érdekében?
(Előre elnézést kérek, de ebben a pontban csak bel-bele kapok a dolgokba, mert minden területet, minden lehetőséget nem tudok számba venni, inkább csak példákat, ötleteket sorolok fel.)
Az állam és az állampolgárok, az állam és a gazdasági szereplők közötti kapcsolatban arra kell törekedni, hogy senkit se hozzunk hátrányos helyzetbe, ne kényszerítsünk fölösleges erőforrás használatára, az állammal szembeni kötelezettségének teljesítése során.
Szoftverek tekintetében ez azt jelenti, hogy senkit ne kötelezzünk közvetve sem olyan szoftverek használatára, amire különben más okból ne lenne szüksége. Vagy ha mégis erre lenne szükség, akkor azt a számára legkevésbé megterhelő módon tegyük.
Erre egy nagyon pozitív példa az AbevJava program. A programmal az adózó teljesítheti adózással és járulékkal kapcsolatos bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét. A programot az állam bocsátja rendelkezésre, ami többféle operációs rendszeren is működőképes. Sajnos vannak még olyan elektronikus adatszolgáltatási kötelezettségek, amelyeket kizárólag egy bizonyos operációs rendszeren futtatható programmal kell teljesíteni. Ezeket az adatszolgáltatásokat is be kellene integrálni az AbevJava-ba!
Akkor amikor Office jellegű dokumentumokat várunk a felhasználóktól, meg kellene engedni, hogy valamelyik szabad Office programot is használhassák.
Vállalkozásoknál rengeteg olyan magyar gyártmányú, speciálisan magyar szoftver van használatban, amelyek kizárólag egy operációs rendszerre készülnek. A fejlesztő cég csak a legelterjedtebb gyártó operációs rendszerére hajlandó elkészíteni. Az ilyen szoftverek operációs rendszer függetlené tételére kellene pályázatot kiírni. Hogy érthetőbb legyek konkrétan most például az építőipari költségvetés készítő programokra gondolok, (de gondolom más területen is vannak ilyen elterjedt programok). KING, TERC, KönyvCalc, stb. A munkatársaink jelentős része ezekkel a programokkal és Office programmal dolgoznak. Csak ezek miatt a programok miatt vannak egy konkrét gyártó operációs rendszeréhez kötve.
Megjegyzem a tervezés már egészen más probléma. A műszaki CAD programok gyártóira nemigen tud a Magyar állam hatással lenni. De EU összefogással esetleg ezt is meg lehetne próbálni!
A vitairatban is többször szerepel az, hogy a lakosság nagy része, nem használ számítógépet és internetet. Az is kiderül, hogy bár az érintettek érdektelenségre hivatkoznak, mégis elsősorban az anyagilag nehéz helyzetűekre jellemző a „digitális írástudatlanság”.
Valamilyen módon elérhető közelségbe kell vinni a számítógépet és az internetet azokhoz az emberekhez, akik ezt eddig nem engedhették meg maguknak. No ezzel nem mondtam nagy újdonságot.
A digitális írástudatlanság felszámolását az iskolában kell elkezdeni. Itt már azért évek óta folyik ezen a téren valami. Fejlődés is látszik, de nem elég átfogóan. Az iskolákról később még részletesebben is ejtek szót.
Az iskolásokat aránylag könnyű elérni, ha az iskolákban a feltételek biztosítottak. Azonban a másik végletről a nyugdíjas korúak bevonásáról sem szabad megfeledkezni. A híradókban korábban is beszámoltak már kifejezetten nyugdíjasoknak szóló számítógépes tanfolyamokról. Ezek gondolom egy-egy akcióban ki is merültek. Folyamatosan kellene az időseket hirdetésekkel ez irányú tanulásra csábítani. Ezeknek egyik terepe a nyugdíjas napközi otthonok, a nyugdíjas klubok lehetnének. Tudom a környezetemből, hogy sok nyugdíjas, nem tud mit kezdeni a szabadidejével, mégis a nyugdíjas napközire néhányan, nem mint a hasznos és szórakoztató időtöltésre, hanem mint az állam vagy önkormányzat könyöradományra tekintenek, a rászorulók részére. Akármilyen szűkösen is élnek, nem akarnak ezzel az adományként kapott olcsó kikapcsolódási, szórakozási, időtöltési lehetőséggel élni. Ezen valahogy változtatni kellene! Valami olyan propagandát lehetne kifejteni, hogy a napközi otthon a dolgos évek utáni megérdemelt szórakozás a nyugdíjasok igényéhez igazítva. Egy kicsit elkanyarodtam. A lényeg, hogy ezekben a nyugdíjas klubokban kellene az időseket jobban összefogni és itt lehetne alkalmat keríteni a számítógépes és internethasználati ismeretek igény szerinti oktatására is. Tudom ehhez oktatókra is szükség lenne. Be lehetne vonni erre hajlandó nyugdíjas IT szakembereket, vagy nyugdíjas pedagógusokat, de akár munkanélküli IT-seket vagy elhelyezkedni nem tudó pályakezdőket is. Mivel nem számítógépzseniket kell itt képezni, hanem az alapvető tájékozódást kell megtanítani, a tapasztaltabb nyugdíjasok is segíthetnének ebben társaiknak, esetleg „valódi” szakember támogatásával. De rátermettebb közép- vagy felsőoktatásban résztvevő diákok nyári elfoglaltságaként is elképzelhető ilyen oktatói munka. Nem mondom, hogy nagyon sok jelentkező lenne, de talán még önkénteseket is lehetne erre a célra találni. Egy próbát talán megérne. Akár jelvényt is lehetne adományozni az önkénteseknek, bizonyos számú önkéntes óra után.
Alapvető dolog lenne a nyugdíjas klubok számítógéppel történő ellátása. Néhány alapvető igényeket kielégítő hardver-eszköz nem túl drága és a szabad szoftverek erre a célra tökéletesen megfelelőek lennének. Talán a fogyóeszközök biztosítása (pl. nyomtatás) jelentheti a legnagyobb problémát. Olcsó levest adjunk a nyugdíjasklub tagnak vagy nyomtathasson néha?
Az felnőtt korúakat a legnehezebb elérni. Ők vagy dolgoznak, vagy munkahelyet keresnek, vagy már abba is belefásultak. Ha eddig nem érdeklődtek a téma iránt, hogy keltsük fel az érdeklődésüket? Talán nyílt napokat szervezve kifejezetten nekik, oktatási intézményekben, vagy művelődési házakban, akár klubfoglakozások keretében. Ahol megfelelő tematikával be lehetne mutatni, hogy egy táblázatkezelővel, milyen ügyesen ki lehet kalkulálni a TIP-Mix-et, vagy milyen gyorsan meg lehet találni az interneten a foci tabella állását, vagy hogy lehet ötletet találni a vasárnap ebédhez és még a pontos recept is ott van mellette.
Igen ám, de ha ráéreztek az ízére, sikerült felkelteni az érdeklődést, és az alapvető kezdeti lépésekhez szükséges gyakorlati tudást is átadtuk, akkor hogy juthatnak az emberek olcsó számítógéphez? Volt ugye korábban egy Sulinet program, ami eléggé félresikerült. A számítógép ellátottság növelés lett volna a célja, de inkább csak a meglévő géppark korszerűsítése lett belőle. Bár a lecserélt gépek egy része minden bizonnyal olyanokhoz került akik különben nem jutottak volna hozzá.
Hát arra, nem igen van ötletem, hogy honnan találjunk a nyugdíjasok és a családok számára olcsó számítógépet. Sokaknak az az ötlete szokott ilyenkor támadni, hogy a vállalkozások, számítógép csere során felszabadult gépeiket ajánlják fel ilyen célra. Ezeket akár szervezetten is össze lehetne gyűjteni és az igényeket begyűjtve valamilyen szempont szerint kiosztani. A jelenlegi gazdasági helyzetben sajnos a lecserélésre kerülő gépek egyre inkább a használhatatlanság határát súrolják, de biztosan vannak kivételek is. Talán könnyítene a helyzeten, ha városonként vagy megyénként, hogy a kisebb települések is részt vehessenek, pályázatot írnának ki kereskedők számára bizonyos kötött minimális színvonalú számítógépek forgalmazására és ehhez megfelelő hitelkonstrukciót is kidolgoznának, akár bankok bevonásával.
A szoftver ingyen megoldható, szabad szoftverek használatával. A telepítést akár a kereskedők is elvégezhetnék.
Ha már megvan a gép, akkor művelődési házakban, klub formájában is szervezhetnének alapvető tájékoztató jellegű oktatást, nem feltétlenül szigorú tematika szerint, hanem inkább az érdeklődés szerint. Itt akár a telepítésben is kaphatnának segítséget. Ugyancsak meg lehetne próbálkozni önkéntesek, diákod bevonásával, segítségnyújtó hálózat létrehozására, alapvető problémák megoldására. Például szoftver telepítés, előzetes hibafeltárás, tanácsadás.
Ez az önkéntes dolog, nem tudom mennyire lenne működő képes. Talán ott ahol amúgy is működnek valamilyen önszerveződő közösségek, azok keretein belül lehetne ezekre támaszkodni.
A szabad szoftver használók egy részében van hajlandóság arra, hogy önzetlenül átadják tapasztalataikat. Néhol kisebb nagyobb intenzitással működő klubokat is alakítanak.
Tapasztalataim szerint, azok fogadják el a legkönnyebben a szabad szoftverek használatát, akiknek nincs még elmélyült tapasztalata a számítógép-használat terén. Tehát a digitális írástudás során a szabad szoftverek alkalmasak lehetnek, így a költségek alacsonyan tartására ez kiváló lehetőség.
Nem csak a digitálisan leszakadóak felzárkóztató oktatásában, hanem általánosságban véve is erősíteni kellene a társadalomban a szoftverhasználat jogi vonzatát. A jogszerű szoftverhasználat lehetőségeit, az illegális szoftverhasználat következményeit.
A szabad szoftverek alkalmazása a jogszerű szoftverhasználat egyik legolcsóbb lehetősége.
Informatika az oktatásban, nem csak az informatika oktatásában.
Nagyon jó dolgok indultak mostanában az oktatásban. Az általános iskolákban például „Laptop program” néven, bizonyos tanórákon, (nem csak informatika órán), minden egyes gyerek saját használatú laptopon vesz részt a tananyag közös feldolgozásában elsajátításában. Ezzel nem csak azon gyerekek érdeklődését terjesztik ki más tantárgyak iránt, akik már eleve megfertőződtek a számítógéppel, hanem azok a gyerekek, akik különben szívesen foglalkoznak, irodalommal, történelemmel, fizikával, stb. megtapasztalják, hogyan lehet ebben a segítségükre a számítógép. Ezt és hasonló programokat kellene kiterjeszteni. Sajnos például a Laptop program is pályázat során kerül az iskolákhoz. Az iskola fenntartók többsége nincs abban a helyzetben, hogy önerőből felszerelje az iskolákat. Pályázni persze lehet. A pályázatok során viszont felmerül egy sor járulékos költség, amit jobb lenne a pályázat lebonyolítása helyet inkább a fő célra fordítani. Célszerű lenne az elosztást, bizonyos feltételekhez kötni (pl. megfelelő szaktanfolyam elvégzése a pedagógusok részéről) és normatív alapon végezni.
Az iskolákban használatos szoftverek, időről időre felkavarják a kedélyeket. Sokéves etapokban az állam újból és újból licencet vásárol az oktatási intézmények, azok dolgozói, és a diákok számára. Ezzel biztosítva egy bizonyos cég monopóliumát, nem csak az iskolákban, hanem az iskolából kikerülve a további élet során is, hiszen mindenki azt tanulta.
Az a bizonyos cég kap óriási támogatást az államtól azzal, hogy az ő szoftvereit ismertetik meg a diákokkal és még az állam fizet neki, hogy reklámozhatta a termékeit. Ez felháborító!
Ráadásul a diákok zöme valamiért tévesen úgy tudja, hogy ők egy regisztráció után ingyen, (vagy ami még rosszabb a telepítőlemez áráért kb. 2000Ft), kapják a szoftver.
Az oktatásban nagyon jól használható lenne a szabad szoftver, ha nem lenne egy csomó olyan szoftver a forgalomban ami miatt, kénytelenek annak a bizonyos cégnek az operációs rendszerét használni.
Egy rendeletet, de akár törvényt is megérne az, hogy az állam csak olyan weboldalt készíthessen, készíttethessen, ami böngésző és operációs rendszer független használatot tesz lehetővé. Vannak olyan vezető sw cégek akik dominanciájukat kihasználva előszeretettel terjesztenek olyan webes technológiákat, amelyek az ő szoftvereinek megkerülhetetlenségét eredményezik. Ezek használatát el kellene kerülni. A lényeg operációs rendszer és böngésző független webes technológiákat kell alkalmazni!
Az oktatási szoftvereket az államnak kellene központilag pályázat során megrendelni és elkészíttetni, természetesen szabad szoftveres környezetben is használható kivitelben. Sőt a jövőre is gondolva akár szabad szoftverként! Nagyon nem jól van az, hogy a gazdagabb település iskolái könnyebben hozzáférnek bizonyos oktatási anyaghoz, míg a szegényebb településeken erre nem telik. Az, hogy egy település akár kiugróan magas iparűzési adót szed be, egyáltalán nem elhatározás kérdése, hanem az, hogy sok vagy kevés olyan vállalkozás van vagy egyáltalán nincs olyan amelyik iparűzési adót fizet. Ha egy kis faluba odatelepül egy nagy nemzetközi cégcsoport gyára, akkor ott nincs probléma. De ez nem általános. Az esélyegyenlőség eddig még mindig minden kormánynak a legfőbb célkitűzései közé tartozott. Akár mennyire versenyellenesnek is látszik elsőre a dolog, sokkal jobb lenne bizonyos dolgokat központosítani.
Problémásnak látom a digitális tananyag beszerzését is. Van ugyan egy sor kiadó, akitől be lehet szerezni. Ha azt vesszük, hogy meg kell ezeket venni és sok -féle tantárgy van, meg sok osztály is, akkor elég sokba kerülnek. Ha meg azt nézem, hogy ki kell fejleszteni és milyen mennyiségben lehet eladni, akkor bizonyára nem elég drágán lehet eladni.
Aztán a bőséges átfedést tartalmazó kínálatból ember legyen a talpán aki elsőre ki tudja választani a megfelelőt.
De kérdem én szükség van arra, hogy minden tantárgy minden évfolyamához legyen tucatnyi szerző és kiadó által forgalmazott anyag, amit az iskolák az állami támogatásukból kell, hogy megvegyenek? Nem lenne olcsóbb, ha az állam pályázatot írna ki tantárgyanként minden évfolyam számára a digitális tananyag elkészítésére. Nem bánom, legyen mindenből egy középszintű és egy haladó verzió. Vagy legyen egy törzsanyag és egy kiegészítő, emelt szintű anyag. A pályázatot a legszínvonalasabb, de árban versenyképes pályázó nyerné. Abból legyártanának annyit, hogy minden iskolát el tudjanak vele látni. De uram bocsá' az sem lenne olyan nagy bűn, ha a közpénzen elkészített anyagot publikusan letölthetővé tennék, akár szabad licenc alatt. Mondjuk a dolgozat feladatlapok kivételével.
Így nem kellene egyenként pályáztatni az iskolákat, hogy az idén kinek jut pénz digitális tananyagra.
Én ezt még tovább gondolva a tankönyvek esetében is fontolóra venném.
Mi van most tankönyv ügyben? Minden tantárgyból van rengeteg -féle könyv. Azok nagyon különböző tartalmi színvonalon és műszaki kivitelben és lényegesen eltérő áron kerülnek forgalomba. Az állam meghatározza, hogy mely gyerekeknek jár ingyen tankönyv és erre biztosít bizonyos osztályonként (évfolyamonként) eltérő összeget. Nagyon nehéz kisakkozni, hogy abból az összegből kiteljen a könyvcsomag, mert az estek zömében a fenntartónak sincs pénze kiegészíteni azt. Gyakran évfolyamonként váltogatva ugrálnak egyik kiadótól a másikig, mert éppen az a könyv olcsóbb 50Ft-al.
A tartós könyvek használata ellen pedig a könyvek nem igazán időtálló fizikai kivitelével gondoskodnak a kiadók, bár lehet, hogy ez csak az árverseny negatív hozadéka.
Ha valamelyest egységesítenék a könyveket és a tartalom az állam tulajdonába kerülne, akkor csak a nyomdákat kellene évenként pályáztatni. A tankönyvek digitális formában szabd licenccel is elérhetőek lehetnének. A szabad licenc, megkönnyítené a későbbi átdolgozást, korszerűsítést is.
Mind a tankönyvek mind a digitális tananyag elkészítésre a pályáztatás mellet a már bizonyított jó nevű szerzőket is fel lehetne kérni. Az arra legérdemesebbek, a legkiválóbbak kaphatnának egy különleges közalkalmazotti státuszt, mely megfelelő bérezéssel járna. A bérezés alapja nem csak a kiadott és eladott példányszám, hanem a minőségi, minősített anyag létrehozása lehetne.
Befejezni ezt nem tudom, csak abbahagyni, amit most meg is teszek.
- dejo blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1424 megtekintés
Hozzászólások
Lehet véleményezni, de lehetőleg kerüljük a L'art pour L'art flemmelést!
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bár nem biztos hogy ide tartozik, de én úgy tudom, hogy a GPL és a BSD (ill. Sun CDDL) licencek között a lényeges különbség a szoftverszabadalmakban található, miszerint például, hogy a ZFS -t legálisan lehessen használni, egy engedélyt kell kérni a szabadalom birtoklójától, GPL esetén a szoftver nem tartalmazhat szabadalomsértő kódot, térítésmentesen használható. Bár a GPL tiltja a felhasználást a zárt forráskódú szoftverekben, az LGPL részben megengedi, így szerintem nem ez a lényeges különbség a BSD és a GPL licenc között. Ha tévedek, javítsatok ki!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem, ez többé-kevésbé GPLv2 vs. GPLv3, amit írtál. De talán olvasd el a licenszek szövegét, mert elég sok egyéb alapvető különbség is van.
---
Internet Memetikai Tanszék
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Különféle szabadszoftver-licencek összehasonlítása:
http://www.gnu.org/licenses/license-list.html
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Subscr.
Csaba
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem olvastam el a többit, de a nyílt forrású és a szabad szoftverek közül egyik se részhalmaza a másiknak, de gyakorlatilag megegyeznek, nagyon ritka az olyan licenc, ami a nyílt forrás követelményeinek megfelel, de a szabad szoftveréinek nem, vagy fordítva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olyan szabad szoftver ami nem nyílt forráskódú, nem létezik. Fordítva elvileg létezhet. Ebből következik, hogy a szabad szoftverek a nyílt forráskódú szoftverek részhalmaza.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az open source definition-nek pl. a "9. License Must Not Restrict Other Software" és a "10. License Must Be Technology-Neutral" pontjai nincsenek részletezve a free software definition-ben.
Az open source definition 1., 2., 3., 7. pontja nagyjából megegyezik a free software definition-nel, és ezek többé-kevésbé implikálják a többi pontot is, úgyhogy a gyakorlatban többé-kevésbé megegyeznek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor előbb azt kell tisztázni, hogy a "nyílt forráskódú szoftver" egy jelzős szerkezet-e, avagy egy definíció. Mert az előbbi esetre az az igaz amit én leírtam.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amire te gondolsz, az "elérhető forráskódú szoftver" lenne. A nyílt forráskódú alatt tudtommal általában (valószínűleg a vitairatban is) a definícióját értik; a nyílt más esetekben (pl. nyílt szabvány) se csak annyit szokott jelenteni, hogy elérhető.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bizonyos esetekben valóban jól használható a szabad szoftver középiskolában, de túlzás lenne azt állítani, hogy minden jelenleg használatos szoftver kiváltható lenne. Például van, ahol áramkörtervezést, CAD-et, forgácsológépek programozását is tanítanak. Ezeknek a tanított szoftvereknek vagy van szabad változata, vagy nincs. De hogy az iparban nem az esetlegesen elérhető szabad szoftvert használják, az nagyon valószínű. Ebben az esetben viszont nem sok értelme van olyat tanítani egy diáknak, amit sosem fog tudni hasznosítani...
A másik kérdés, hogy ki fogja a diákokat tanítani a szabad szoftveren? Az a tanár, aki maga sem látta még soha? Vagy minden tanár tanulja meg egyedül, aztán oktassa, ahogy gondolja és tudja? Szép lesz...
A szoftverek módosíthatóságának kérdése is tud érdekes problémákat okozni. Próbáltál már valamilyen fejlesztést keresztülverni például a samba fejlesztőin? 3 (használatban lévő) verzióhoz kaptak diff-et, és másfél év kevés volt ahhoz, hogy érdemben foglalkozzanak vele. Pedig talán 20 sor volt a javítás, és egy - szerintem - roppant lényeges problémáján javított volna a sambának, nevezetesen a logok rotálásán (és konfigfájlból választható maradt volna a jelenlegi logrotálási módszer is). Lehet azt mondani, hogy nem érdekes, ha a samba fejlesztői nem csinálják meg, hiszen bárki meg tudja csinálni. Ez igaz. Azonban ha a samba fejlődik (márpedig fejlődik), akkor minden javítás után meg kell csinálni a neked szükséges változtatást, és ellenőrizni is kell, hogy valóban úgy működik-e, ahogy szeretnéd. És ez folyamatos munkát jelent, bárki bármit is gondol...
A szállítói verseny kiszélesedése. Hány nagy linuxos cég van ma Magyarországon? Olyan, amely megfelelő garanciákat képes nyújtani egy állami intézmény felé. Nem tudok róla, hogy sok lenne...
Én úgy gondolom, hogy kizárólag felülről induló kezdeményezés vezethet Magyarországon a szabad szoftverek használatához. Amíg az állam zárt formátumokban igényli a beadandó dolgokat az intézményektől, addig nincs értelme abban reménykedni, hogy lehetséges egy teljes átállás. Eleve képtelenség is minden jelenleg használt szoftvert leváltani például egy önkormányzatnál. Egyetlen példa talán megvilágítja az átállás emberi oldalát: a polgármester szinkronizálni akarja az okostelefonját a számítógépével. Ezt otthon a kisfia meg tudja oldani (windowsos gépen), de a sok tanult informatikus nem tudja megcsinálni (linuxos gépen). És még szó sincs arról, hogy a speciális banki szoftverek, bevallásokat készítő szoftverek működnek-e...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Vagy minden tanár tanulja meg egyedül, aztán oktassa, ahogy gondolja és tudja?"
Mit oktasson? Azt, amit 10-15-20 évvel ezelőtt tanítottak az egyetemen?
"Olyan, amely megfelelő garanciákat képes nyújtani egy állami intézmény felé"
Iskoláknak pl. nincs szüksége túl nagy garanciákra. Ahova én jártam, különösebb probléma nélkül vannak sok éve (open)SUSE desktopok, és a legutóbbi évig Debian és Gentoo szerverek.
"polgármester szinkronizálni akarja az okostelefonját a számítógépével. Ezt otthon a kisfia meg tudja oldani (windowsos gépen), de a sok tanult informatikus nem tudja megcsinálni (linuxos gépen)"
Ha máshogy nem, szükség esetén ír rá egy programot. De fura lenne, ha ezt más még ne tette volna meg.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bocs, de oly mértékben kicsinyled le a problémákat, amely kétségessé teszi előttem a vitaképességedet a témával kapcsolatban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A pedagógusok rendszeresen és kötelezően vesznek részt továbbképzéseken. Mi lenne, ha az infótanárok képzésébe ezt is belevennék.
A másik felvetésedre miszerint nincs számottevő szabad szoftveres cég Magyarországon, csak azt tudom mondani, hogy majd lesz, ha lesz rá kereslet azaz piaci igény.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mit vennének bele? És akkor már el is jutottunk oda, hogy tananyag nélkül hogy is lehet elindulni. Tananyag nélkül a majdan azt tanító tanárokat sem lehet képezni. Na, de miből, milyen szoftverekről, és milyen formátumban készüljön tananyag? Alapvető kérdések - legalábbis szerintem.
Úgy érted, hogy ha lesz kereslet, akkor hirtelen egy csomóan érteni fognak a szabad szoftverekhez?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát igen! Úgy is neki lehet állni a dolgoknak, hogy bebizonyítsuk, hogy lehetetlen megcsinálni, meg úgy is, hogy megkeressük azt, hogy hogyan lehet mégis megcsinálni!
Elhatározás, szándék és elkötelezettség kérdése az egész.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak azt próbáltam meg bemutatni, hogy nem a közepén kell elkezdeni valamit megcsinálni, hanem az elején. Úgy tűnik - roppant sajnálatos módon -, hogy nem jártam sikerrel, ha te azt olvastad ki belőle, amire utaltál...
Szerintem az állam eddig nem az otthoni felhasználók miatt kötött szerződést a Microsofttal, nem az ő számítógépükre vásárolt szoftvereket. Tehát az, hogy (például) a nyugdíjasok szabad szoftvert fognak-e használni, az állam megtakarításainak szempontjából lényegtelen. Ha (ismét csak például) az országosan bevezetendő közszolgáltatások nem lesznek problémamentesen használhatóak szabad szoftverekkel, akkor maga az állam kényszeríti rá a felhasználókat nem szabad szoftverek használatára.
Az oktatás elsődleges fontosságú (szerintem), azonban ehhez megfelelő oktatóanyag szükséges.
És külön köszönöm a szabad szoftverek melletti elkötelezettségemet kétségbe vonó mondatodat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Rendben. Te felvetetted a problémákat és leírtad, hogy így nem lehet.
Akkor váram a javaslataidat, hogy hogy lehetne mégis?
Azt értem, hogy úgy nem szabad belefogni, hogy kellő előkészítés és végiggondolás hiányába eleve kudarcra legyen ítélve. Úgy viszont soha sem lesz előrelépés, ha minden problémát feljegyzünk, de nem keresünk megoldást rá. A végén ott állunk egy nagy akadályhegy előtt és megállapítjuk, hogy a legjobb lesz ha semmin sem változtatunk.
Amúgy az oktatási anyagok elkészítésére is volt javaslatom. A centralizálás. Ezzel a minőség és az egységesség biztosítása.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hogy is szokták mondani? Nem kell ahhoz tudnom tojást tojni, hogy megmondjam, melyik tojás záp. Csak néhány kis területet érintettem problémák tekintetében. Egy ilyen átálláshoz nagyon komoly előkészületre van szükség, olyan szakemberek részvételével, akik tisztában vannak azzal, hogy mi az, ami működik jelenleg, amit le akarnak váltani. És persze kellenek olyan szakemberek is, akik tisztában vannak a szabad szoftveres lehetőségekkel. Mivel nem egyszerű feladat egy asztalhoz ültetni a megfelelő kaliberű szakembereket (időpont és helyszín egyeztetésre gondolok, nem emberi problémára), ezért célszerűnek tűnik a jelenleg működő dolgok minél pontosabb specifikálása, és ezen specifikációk nyilvánossá tétele. Ily módon az érintett szakemberek azzal tudnak foglalkozni, amihez tényleg értenek. Durva példa: egy önkormányzati szoftverekben érdekelt szakembernek nem kell egy iskolai órarendtervező program specifikációjával foglalkoznia.
Szerintem az egy jó kezdés, ha tisztában vagyunk a problémákkal, mert akkor tudjuk, hogy mivel állunk szemben, mire kell megoldást találni. Fel tudjuk mérni az összefüggéseket stb. Úgy is nevezik ezt néha, hogy tervezés.
Az is egy lehetőség, hogy elkezdünk valamit csinálni, és menet közben oldjuk meg a problémákat, akkor, amikor felmerülnek. Ez azonban rejt magában buktatókat, hiszen kiderülhet, hogy amit már megcsináltunk, azt ki kell dobni, mert egy később előkerülő dolog miatt nem felel meg.
Nem egy projekt bukik meg amiatt, mert a résztvevők nincsenek tisztában a feladat nagyságával, azokkal a problémákkal, amelyekkel találkozhatnak. Én jobban örülnék neki, ha azok, akik ilyen nagy fába akarják vágni a fejszéjüket, látnák, hogy mit is akarnak megoldani igazából... Ehhez azonban én elengedhetetlennek érzem a fent említett specifikációk elkészültét és nyilvánossá tételét.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem egy (részleges) átállás egyik, és legfontosabb lépése az lenne, hogy az intézmények az egymás és az állampolgárok közötti kommunikációban mindig szabványos, proprietary szoftverek használatára nem kényszerítő formátumokat használjanak. Ha ez megvan, akkor már szerintem az egyes intézményekben egymástól nagyjából függetlenül is el lehet dönteni, hogy melyik feladatokra lehetne szabad szoftvert használni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Előttem az teszi kérdésessé a vitaképességedet, hogy érvekre nem érvekkel válaszolsz. Ha számodra nyilvánvalóan lekicsinyítettem volna a problémákat, akkor nyilvánvalóan tudtál volna erőfeszítés nélkül adni tartalmas választ is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az oktatásról annyit, hogy az igaz, hogy sok tanár nincs felkészülve rá. De azokat a tanárokat, akik fel vannak, nem kellene elnyomni és én érzek ilyet is.
Hány nagy linuxos cég van itthon? Annyi biztos, mint windowsos... legalábbis ha állami megrendeléshez szükséges méreteket nézzük. Ilyen sufnibt-k, mint ibm, hp, sun^H^H^Horacle, oracle egyébként is, novell^H^H^H^H^Hmicrosoft, ulx, stb. Semmivel sem rosszabb a támogatottság linuxból mint windowsból.
Úgy látom, nem vagyok tanult informatikus...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi szépen!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni