singlespeed primer

Néhány gondolat a singlespeed, azaz az egysebességes kerékpár használatáról

Előnyök és hátrányok

Ha valaki az esetek nagy részében ugyanabban a sebességfokozatban és jellemzően sík terepen jár, valószínűleg mellőzni tudja a váltót. Az eredmény egy sokkal egyszerűbb és ezáltal kevesebb karbantartást igénylő szerkezet, ami nem mellékesen könnyebb is.

A váltót alapvetően a versenyzés és a hosszútávú haladás (túra) céljaira találták fel. Egysebességessel is meg lehet próbálni megerőszakolni a természetes korlátokat (feltekerni a hegyre), de az már deviancia, aminek több jelentős hátránya is van, mindenekelőtt az ízületek fokozott terhelése.

Hogy bejön-e? Kipróbálni nagyon egyszerű, ugyanabban a sebességfokozatban kell tekerni hosszú időn át, az előforduló összes útvonalon. Én az átállás előtt kb 2 hetet jártam így.

Hogyan építsünk egysebességes kerékpárt?

Alapvető különbség van az olcsó és a profi megoldások között. Az egyik véglet az átalakított/kiherélt régi országúti, a másik az egyedi, darabonként összevásárolt pályabringa (track bike) vagy MTB, ami gyakran 200.000 Ft felett van. Sajnos a gyártók annyira kuriózumként kezelik ezt a műfajt, hogy ha egyáltalán lehet valamit készen kapni, az meglehetősen drága (pl Trek 3rd District kb 150.000 Ft).

A legfontosabb kérdés a váz. A felhasználástól függően van, ahol csak egyfajta típus jöhet szóba.

Vízszintes papucs (horizontal dropouts):
- régi noname országúti acélváz (nehéz, inkompatibilis az új szabványokkal, nincs upgrade lehetőség)
- régi minőségi országúti acélváz
- régi acél MTB váz (kb ugyanaz, mint az országútinál)
- pályaváz (gyakran speciális geometria)
- újabb MTB dirt/street váz (általában túl kicsi, de nehéz is, gyakran csak tárcsafék)
- speciális mozgatható papucsos váz (pl Trek District, jellemzően nagyon drága)

Függőleges papucs (vertical dropouts):
- fix lánchossz feszítés nélkül (100-ból 1 esetben jön össze, hogy pont megfelelő a hossz)
- láncfeszítő (chain tensioner) (a legrugalmasabb és legegyszerűbb megoldás)
- ghost wheel (kevés vázban fér el a villa mellett, macerás feszíteni a láncot, hülyén néz ki stb)
- fél láncszem (nem mindig elég)
- EBB (excenteres középcsapágyház)
- excenteres agy (horror drága)

Egyéb:
- váz átalakítása (nem mindig lehetséges, kevesen vállalják, drága, hosszú idő stb)
- gyárilag egysebességes váz vagy bringa (a legdrágább, egyben a legjobb megoldás)

Szempontok az összeszereléshez

- ***az áttétel***
- lánc/lánckerekek szabványa
- új agy vagy kazettás agy kihézagolva?
- egyenes láncvonal beállítása
- kerék kivétele (pl hátrafelé nyíló papucs esetén)?
- tengelyrögzítés (csavar, gyorszár, chain tug)
- fix vagy rugós/egy- vagy kétgörgős láncfeszítő
- mozgatható tengelynél fék utánállítása
- papucs (tengely) szélessége
- hajtókar hossza

Ha csak egy régi országútit akarunk átalakítani, nem nehéz a munka. Le kell róla szerelni minden váltót, lerövidíteni a láncot, esetleg áttenni az első tányérokat az egyenes láncvonal érdekében, megfeszíteni a hátsó tengelyt, és kész is - ha megvan a végleges áttétel, lehet venni hátra egy egysebességes agyat a megfelelő méretű szabadonfutóval (freewheel). MTB esetében a régi hátsó váltót is lehet használni láncfeszítőnek.

Epilógus: Én idestova legalább 2,5 éve járok egysebességessel Budapesten, a megtett legnagyobb táv 2x 120 km volt (Balaton oda-vissza 2 egymást követő napon), jelenleg 46/16-os áttétellel járok 1.75"-os városi külsőkkel egy aluvázas, láncfeszítős, merevvillás MTB-n. Ezzel fel tudok tekerni a Hármashatár-hegyre is.

Egyelőre ennyi... hátha valaki kedvet kap. Kérdések jöhetnek! :-)

Hozzászólások

hát ss-hez nincs köze, de épp ma rendeltem új kerekeket a boltban. dabomb headspin agyakkal, dt champion küllővel fűzött mavic felnik. sokat agyaltam, hogy gyári vagy épített kerekek legyenek, de a boltos egyértelműen az építettre beszélt rá. hmmm...

Hogyhogy lecserélted a 42-es lánctányért 46-ra? Vagy az is volt, csak rosszul emlékszem? :)

váz átalakítása (nem mindig lehetséges, kevesen vállalják, drága, hosszú idő stb)
Budapesten lehet új országúti vázat kapni átalakított „pálya”papuccsal (hátrafelé nyílik és hosszú, azaz lehet bőven állítgatni a láncfeszességet) megfizethető áron tetszőleges színben.

A Schwimm-Csepel gyárilag egysebességes olcsóbb biciklijei meg kerülendőek, mert azok sem gyárilag azok, csak átalakítottak, de nagyon gyenge minőségűek.

> Hogyhogy lecserélted a 42-es lánctányért 46-ra?

Vettem egy '96 koruli DX hajtokart 3 eredeti Shimano tanyerral, amikbol a nagy 46-os volt, gondoltam, kiprobalom, mennyire durva a 42-hoz kepest. Annyira megkedveltem, hogy azota azzal jarok (illetve ez mar egy uj Gebhardt tanyer).

> Budapesten lehet új országúti vázat kapni átalakított „pálya”papuccsal

Kar, hogy en MTB-ben utazom a magam ~90kg-javal. No meg az ejszakai Budapesten minden mas osszetorne alattam, amekkora godrok/valyuk vannak pl a budai hegyek utjain.

> A Schwimm-Csepel gyárilag egysebességes olcsóbb biciklijei meg kerülendőek

Lattam, tenyleg undoritoan sikerultek. Pedig a tavalyi VOLT-on kifejezetten csodaszepek voltak 'ugyanezek' a vazak.

azt hittem mar fixirol fogsz irni, na az az 'egysebesseg nonpluszultra' :)
annal egyszerubb megoldas fiziakilag lehetetlen
-
Slackware current / OSX Snow Leopard

nincs esetleg valami tipped ultrabrutális v-fékes felnire, olcsón persze? :)