Mindenről -- a teljesség igénye nélkül

Egyszer minden pohár megtelik. Ilyen-olyan cseppekkel persze: gyűlöletesekkel, szürkékkel, apatikusokkal. Kisebbek-nagyobbak (és kórusban: nem a méret a lényeg!), van köztük édes, mint a méz, és könnycseppszerű, ami az arcszeszünktől keserű, van gyémánt és kámfor (praktikusan: csillanó és illanó). Szeretjük őket (szeretjük egy frászt, ragaszkodunk hozzájuk, mert birtokoljuk őket.). Mind csak egy-egy pillanat.

Van olyan pillanat, amikor meg kell állni. Lesöpörni a port a nadrágszárunkról, aztán egy buta mosollyal gyorsan újragondolni, újraélni, újraálmodni mindazt, amiért vagyunk. Azt, amiért azok vagyunk, akik vagyunk. Ide érkeztünk hát (újra), ahhoz a jól ismert mérföldkőhöz, amiben évente tizenkilencszer esünk hasra. És mégsem számítunk rá: ahogyan egymásra sem.

Érdekes: amikor azt mondjuk (hajtogatjuk, monoton, mint a papírröpülőt), hogy ez sem számít, az sem számít, valójában arra gondolunk, mi nem számítottunk rá úgysem. Valójában mi nem számítunk semmire azokban az időkben, amikor már semmi sem számít, valójában a saját nem létező felelősségünket akarjuk tárgyak és események nem létező vállára pakolni, lelkesen, lelkesíve, önzőn: hogy nekünk legyen kevesebb. A lelkiismeret meg, hát kérem, az úgyis csak furdall, úgy, mint a kíváncsiság, és éppúgy destruktív is, ha úgy tartja kedvünk. És miért ne tartaná? Takarózzunk hát vele, aztán nyújtozzuk, amíg ér: ez az élet rendje.

A rend, nos, igen, a rend csak az ok és a cél. A személyes rend mármint, a címke, biléta, ami determinálja, hogy hol a helyünk, mi a feladatunk. Úgy van ránk írva, a homlokunkra, az anyakönyvi kivonatunkba, mint ahogy a cukros bödönre, hogy cukor. Holtomiglan, holtodiglan. Ámen. Amelyik előbb jön, azzal megyünk. A célról pedig mindig untig elég annyit tudni, hogy szentesíti az eszközt. Mindenki okokat keres. (Miért?) Furcsamód ez a borzalmas ajándék (tudni illik, a szabad gondolkodás) lett a modern ember legszörnyűbb, legállatibb gyarlóságáért felelős. Mi tettük azzá: nincs mit tagadni, a bizonyítékok cáfolhatatlanok. Így kerekedtünk felül a természetünkön és a környezetünkön, tanulva mások hibáiból, és ami még fontosabb: tanulva mások sikereiből. És az, hogy az áhított tudást (a globális destrukció széleskörű ismeretét) képesek vagyunk továbbadni (apáról fiúra, tanárról tanoncra), pontosan az vezetett minket odáig, ahol most állunk. Újra ugyanannál a mérföldkőnél, ahol ajándékunk borzalmassága kiteljesedik. Ahol önmagunk filozófiai paradoxonjaivá váltunk, itt, ezen a helyen kezdődött minden. Itt szakította le Éva a tiltott gyümölcsöt, itt adta Prometheus a tüzet az embereknek, itt épült a bábeli zűrzavar monumentális tornya, s itt taszította porba és hamuba történelmünk mindazt a bizonyosságot, ami lüktetve diktálta az embernek, hogy hogyan éljen: egyensúlyra törekedve. Elfeledtük, elfeledtettük. Itt vagyunk. Manipulálva, manipulálva: mindkét értelemben.

Szabadon gondolkozni? Szabad?, tessék mondani! Mi szükségünk rá? Hiszen Isten mindent tud, s egyre hosszabban kanyarog azok sora, akik mindent jobban tudnak. Nem törvényes, de törvényszerű. Tüzet gyújtunk, aztán mécsest, ha kell, a természet köveit hányjuk-vetjük egymásra, hogy végül azt mondhassuk: ez az otthonunk. Aztán ha valaki önzéssel vádol: művészekként pislogunk, verset írunk, és azt hisszük: az a szó, amit leírtunk, a miénk. Hát persze. Minden a miénk.

Jogokat doboltunk (sosem kötelességeket), és tilalmakat: politikai, erkölcsi, vallási, vagyoni alapon, nem is számít, hány isten, ember, állat és kő nevét gyalázzuk még meg az ideológiának nevezett hazugság- és tévedésrendszerünk szent nevében. Minden pszeudohierarchia azzal teszi nevetségessé magát, hogy aki lefelé néz, azt hiszi, nem függ azoktól, akiknek föl kéne nézniük rá: tévedés, elvtársak, tévedés. Nincs olyan rendszer, ami működhet, minden megálmodott társadalom (és minden tiszteletem a megálmodóké) születésének pillanatában halálra ítéltetett (furcsa: épp, mint az ember), robotikus, pontosan egy dolgot zár ki: a szabad gondolkodást.

Mostanra már mindenkinek, akit még nem fertőzött meg a vak és feltétel nélküli hit, harsognia kéne, hogy válságba kerültünk: érzelmibe, alkotóiba, pénzügyibe, gazdaságiba, kit érdekel? Azt is, hogy haldoklunk, és azt legfőképp, hogy a saját rákfenénk vagyunk. Nem szabadna hagyni, hogy tovább magasztaljuk önnön végtelen hatalmunkat. Nem szabadott volna. Az ideák és a keletkezés világa mára veszélyesen közel került egymáshoz. Der Wille zur Macht, és es muss sein: A "megteszem, mert megtehetem" és az "élj a mának" karöltve árulják el azt, amit hatalomnak nevezünk. Hatalomnak, mert meg tudjuk változtatni, saját képünkre formálni, porból, hidrogénből, oldalbordából; tönkre tudjuk tenni, el tudjuk törölni, el tudjuk feledtetni. Hatalommal élni, mint visszaélni: nem jelent mást, csak máshogyan. Hány tragédia szükséges még ahhoz, hogy megértsük: nem létezik személyes sors? Csak globális sors létezik, amit a globális hatalom alakít. Az a bizonyos nem létező.

Döntést hozni a halál felett (mit halál? az élet felett!), közben meg csendben meditálni a szavakon, várni a végét, aztán meg megtépett varjúként ismételgetni, hogy "Kár, kár.". Vagy prófétaként hitegetni, hogy nem rajtunk múlt és nem rajtunk múlik. A meséket mindig szereti valaki. Szomorú, de ezt sokan nagyon jól tudják: így kap helyet egy asztalnál a demagógia és a popularizmus, aztán lakmározik és parancsolgat. Ez a szociológia pofátlan iróniája, a társadalom és emberiség legfélelmetesebb gödeli hipotézise. És nincs mit tenni. Csak azon gondolkozhatunk, hogy figyelembe vegyük-e, vagy ne.

Tegnap este hazafelé tettem egy kis kitérőt. Kitértem a hitemből. Mea maxima culpa. Azóta semmiért imádkozom, senkihez. Mert ez minden valamirevaló fohász lényege. Amúgy is rettentően elkéstem ezzel, éppen ideje volt észrevenni, realizálni, hogy hol a határ (szakadék) tudás és tudni akarás, megfontoltság és apátia, ragaszkodás és tétlenség, félelem és erőtlenség, szeretet és kényelem között. Ez nálunk (embereknél, kisszerű bolondoknál, mint én) már szinte hagyomány. Nagy feneket keríteni a semminek, elfelejteni diszjunktálni, megjátszani azt a bizonyos "mindent vagy semmit". Ha valami összetartozik, rendben van, együtt van, együtt marad, ne is gondoljuk tovább. Ennyi volt. Elképzeltük, megcsináltuk, ára volt, bizony, de a pénz nem minden, áldozatot meg mindig kell hozni. Az a lényeg, hogy működik, nem számít, hogy rosszul. Vállat vonhatunk, hiszen azt tettük eddig is: ami hosszútávú, az odébb van még (ej, ráérünk arra még!), ami pedig a sarkunkban van, az biztosan hazugság. Persze hogy az, abban élünk: végtelen hazugságban.

Végtelen halmazokat pedig nem szokás úgy konstruálni, hogy veszünk egy üreset, elkezdünk mindenféle dolgokat beledobálni, és egyszerűen nem hagyjuk abba.

"Felnézhetsz, vége van." Érted az iróniát?

Hozzászólások

Hehehehe... Ez tetszett. Ilyenkor érzem, hogy nem is olyan szar az életem.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

De megértettem, pont ezért írtam, hogy "Ilyenkor érzem, hogy nem is olyan szar az életem."
Ugyanis amit írtál egy fekete-fehér rendszerben gondolkodó ember gondolatai, aki épp rájött arra, hogy van fekete a fehérben és van fehér a feketében. Viszont csakis olyan embernek okozhat ezen tény törést aki hisz valamilyen felsőbb vagy alsóbbrendű dologban. Holott az igazság az, hogy csak egyetlen dolog létezik mégpedig az ember.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Egy kis filozofikus hangulat.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Tényleg, milyen lehet a bölcsész kocka? :)"

Erre én is kiváncsi vagyok, pedig ettől az évtől kezdve bölcsész volnék, igaz engem főleg a kelet-ázsiai kultúrák és nyelvek érdekelnek (dél-koreai, japán), az is főleg a kapcsolatok és a nyelvtanulás miatt, hatékonysági okokból, egy műszaki diploma megszerzése sok idő és pénz és csak hosszabb távon visz közelebb a céljaimhoz (én meg sietek, ezért maradt ki az a diploma).

A posztmodern meg arra vonatkozik, hogy a világ és az ember nem homogén (lásd. Isten teremtette és irányítja a világot, az ember gondolkodó lény, jó és rossz, egységes morál) hanem heterogén, többértelmű struktúrák (lásd. relativitáselmélet, kvantumechanika, az emberrel kapcsolatban pedig Freud, ösztönök, tudatalatti). Ennek megfelelően a művészetben a többértelműséget próbálják érzékeltetni, az irodalomban meg mindent áttértelmeznek, többféleképpen értelmeznek, a posztmodern eszköztár egyik eleme lehet pl. az irónia is.

Mert az :(.
Normális esetben a posztmodern a modernitás "meghaladása", újraértelmezése, némi irónikus távolságtartással szemléltetése és még ki tudja mi a fene :) Ehhez képest ha valaki lusta belátni, hogy nem az írásból kellene megélnie, akkor gyorsan ráfogja, hogy az adott fércműve posztmodern, mert ez épp divatos fogalom (kockáknak: "akkora hype van körülötte, mint a zubuntu legújabb kiadása körül"), vagy mert sem ő sem a hallgatóság nem tudja az mi fán terem.

//csak hogy valami pozitívat is írjak: Ottlik Géza például bizonyos kánonok szerint piszkosul nem posztmodern, mások szerint épp a fogalom velejével (a nyelv mindenhatóságába vetett hit lerombolása) foglalkozik, de szvsz is sokkal közelebb áll a posztmodern valódi jellegéhez. Namármost ha valaki, hát ő nagyon is tudott írni, pedig "kocka" volt a bölcsészgömbö(cö)k között, nézd meg pl. a Buda című regényét. Ami a dolgot még érdekessebbé teheti, hogy egy másik posztmodern "kockabölcsész", Esterházy Péter híressé vált tettel lemásolta az Iskola a határon regényt egyetlen rajzlapra.

A magyarok nyilaitól és bölcsészeitől ments meg Uram minket...

//tegyük fel, hogy sejtem, milyen a bölcsészutak kockasarka. Semmi érdekesség nincs benne, egyszerűen kicsit kilóg a sorból, van valami köze a bináris vagy szimplán a logikához ;)
Átlagbölcsész, műelemzés:
"Az elszáradt piros virágok bizosan azért került a versbe, mert valami szépet akart írni a költő. A pirosról nekem(!) eszembe jut a vér, a vérről pedig a fogorvos. Jujj, félek a fogorvostól! Biztos a költő is félt, ezért írta a verset."

Szögletesebb á(t)l(ag)bölcsész:
"A piros virágok elszáradnak mint kondenzátor a lapon. A szép és a halál klasszikus együttállása nem újkeletű, egyik erősíti a másikat (kimenőtrafó), egyben kontrasztot is képez és visszavesz kicsit a gammából, hogy a darkos feeling megmaradjon."

Nyugi, nem komoly, a komoly az, ha valaki megpróbál kibírni 1,5 órát egy légtérben igazán elszállt elméleti "szakemberekkel"...

"Végtelen halmazokat pedig nem szokás úgy konstruálni, hogy veszünk egy üreset, elkezdünk mindenféle dolgokat beledobálni, és egyszerűen nem hagyjuk abba."

Pl. a természetes számok halmazát pont így "generáljuk". :-)

KisKresz

Mázli, hogy a végével kezdtem. :) Na oké, az első mondat után ugrottam oda. :)

Azt leszámitva,hogy nem értek egyet 97%-ban,csak egyvalamit szeretnék mondani:

Bazz te baromira ráérsz :D
____________________________
Az ellentetes velemenyek soha nem zavartak. Ami zavar az a tudatos rombolas es az onkontroll hianya.