\exists öröm \in {tanári munka}

Azért hasznosak a mezei munkások... Házunk előtt épül egy új Penny Market, Melletünk van a kábelszolgáltató a szerverrel, amihez a kábel pont az építési területetn halad át. Két hét alatt ~10-szer vágták el a vezetéket. Ennek a kistérségesek örülnek eddig legjobban, nem is tudom hány pályázat beadási határidejével csúsztak el a kimaradások miatt.
Eddig mondjuk elég hamar helyrehozták a leállásokat, de a legutóbbi az ünnepekre való tekintettel 36 órás volt. Nem örültem neki.
A siránkozás mellett némi öröm is ért. Hatodikm osztályban éppen az egsenletek megoldásánál járunk, a legutóbbi anyag a mérleg-elv volt. Elmondom - nem értik. Elmondom máshogy - nem értik (illetve kábé ketten a harmoinckettőből...). Mutatok példát - Még mindig vannak, akik nem értik. Nincs más hátra, mélyvíz, feladatok kiadása. Közben átmegyek mérgezett egérbe, fél óra altt legalább két kilométert lerohangálok, közben mutatok, magyarázok, mindenkinek külön-külön. A végén, úgy öt-hat egyenlet után többen is jelezték, hogy végre értik. Olyan jól esett hallani, ilyenkor mindig kellemesebb a közérzetem. Majdhogynem meghatódtam.
Érdekes a gyerekek gondolkodása. Náluk még nincs egységes természetkép, hanem különálló, egymással nem érintkező tantárgyak vannak. Ennek eredménye, hogy tanulják először matematikából a százalékszámítást, vesznek rengeteg példát, többek között fizikai és kémiai feladatokat is. Utána találkoznak kémiában a tömegszázalékkal, és újra meg kell tanítani nekik, mert nem értik. Szó szerint! Amikor már megy, értik, akkor jön mindig a felismerés: dehát ezt tanulták már metekból! Ezután nem sokkal jön fizika, hatásfok. Megint kezdődik előlről az egész. Ugyanez áll egyébként egyenletekre és szöveges feladatokra is. A tankönyvszerzőket és tanterv-készítőket meg csókoltatom, hogy nem képesek a természettudományok tanítását normális párhuzamosítani.
Média már megint nagyot alkotott: A tanárok ballagás/évzáró/pedagógusnap alkalmából mennyi ajándékot kapnak. Nosza, üssük a büdös geciket! Megérdemli, sok rohadék, társadalom parazitái! Drága barátaimnak meg olyan szívesen elmagyaráznám, mi a nagy büdös helyzet, de lehet, csak egy szívlapátra írva lehetne a fejükbe verni, az meg fárasztó. Gyorsabb a kutyát megtanítani csicseregni.
Cuncikáék egsézen érdekesek. Cunci inkább a szotyit preferálja, míg MIcike a tökit. Viszont mindkettő rákapott arra, hogy a kezemből egyenek. Egész pontosan a ujjaim közül kicibálják a magokat. Meglepően erősek, de néha melléfognak. A mag helyett az ujjbegyemre. Mici egyébként úriember, van neki egy kis fadarab az akváriumban, arra kap enni. Leül melléje, rátámaszkodik a tönkre, és úgy eszik. Sőt, a maradékot is gyűjti rajta, csak amikor végzett, akkor kotorja le. Cunci viszont vaddisznó módjára szór szét mindent. Viszont gyorsabban rájött, mire való a papírzsebkendő. olyan vackot épített belőle, öröm volt nézni. Szabályos barlang, bejárattal, ajtóval. Micike viszont félt tőle, vagy két percig csicsergett rá, utána is csak alábújt.

Hozzászólások

Ennyire nincsenek dokumentálva a föld alatt húzódó cuccok? Valami eszméletlen, hogy hol egy optikát, hol egy gáz, hol egy vízcsövet vágnak el. Oké, régen talán nem tudták pontosan dokumentálni, de manapság GPS-el, földmérővel centire pontosan meg lehet mondani, hogy hol nem szabad ásni.

Igazából tök logikus, ha a kisebbtől haladunk a nagy felé, hiszen nálam sincs a lakáshoz "fúrási útmutató", hogy mit, hol húztak be. Persze, vannak szabványok, csak ha épp eltértek tőle, nem vicces belefúrni a 220-ba. De nagyban azért több komolyságot várnék el.

Mostanában én is tanároskodom, öcsém most ballag majd általánosból, hugom viszont 6.-os. Meg tudom érteni, amit érzel :) Ami nekünk már triviális, az nekik még nem, és baromi nehéz olyan dologot elmagyarázni, amit nem értesz, hogy miért nem értik meg.

Próbálok általában a való életből életszerű példákkal jönni, például fizikát nagyon jól le lehet vezetni az autó példáján keresztül, miközben fuvarozom őket :)

Én bár baromi lusta tanuló voltam, meg is látszott az eredményeimen, sose fedeztem fel például történelemben az összefüggéseket (akkoriban nem is nagyon érdekelt). Mert hogy megy a történelemoktatás (legalábbis nálunk, még középiskolában)? Egy kis hazai, egy kis egyetemes. Egy kis hazai, egy kis egyetemes. Ha a tanár nem érezte fontosnak, hogy elmagyarázza az összefüggéseket a hazai és az egyetemes közt, akkor a diákra volt bízva, ami általában nem kifizetődő, legalábbis az átlagdiáknál nem (mint én).

Oké, említés szinten elmondták, hogy történelemnél ez és ez az irodalmi mű kapcsolódik ehhez a korszakhoz, ezért és ezért, irodalomnál meg elmondták, hogy ez a mű ehhez a korszakhoz kapcsolódik és ezért íródott.

Aki nem színötös tanuló, az aszinkron tanítási módszer miatt igen nehezen érti meg az összefüggéseket. Ugyanez van a matematika - fizika - kémia hármasnál is.

Én valamiért sokáig azt hittem, hogy ezek önálló tárgyak és szinte semmi közük egymáshoz, egy minimálison kívül. Kellett egy kis egyetem ahhoz, hogy rájöjjek, hogy minden mindennel összefügg, az irodalom a történelemmel, a fizika a matekkal. És kell egy kis komolyodás és látókör szélesedés ahhoz, hogy rájöjjön az ember arra, hogy ez miért is kellene neki.

Gyerekkorban az ember még túl gyerek ahhoz hogy megértse, hogy miért kell megérteni a dolgokat és akkor ellustul, később viszont már kamatoztatnia kellene a tudását. És hiába mondom én is, hogy "tanulj, muszáj, jól fog jönni", tudom, hogy pár éve én se hallgattam erre :)

Olyat tudnék elképzelni, hogy a szomszédos tárgyak szoros kapcsolatban vannak, illetve egy tárgyon belül is nem az évszámokat, hanem az összefüggéseket oktatják. Tök jó, hogy az ember tudja, hogy mikor volt a Francia forradalom, de hogy pontosan milyen összefüggések vezettek el idáig és mit indított el ezután a világban, az nem feltételnül lett kifejtve.

A példa nem véletlen, Szerb Antal - A királyné nyaklánca c. könyv eléggé megragadott és ha így tanítják nekem a történelmet anno, akkor sokkal jobban érdekelt volna valószínüleg.

A jelek szerint nincsenek. Egyébként ilyenkor mindig az ELTE TTK költözése jut eszembe. Ott egy munkásnak útban volt egy fémszekrény. El akarta húzni, látta, hogy mögötte drótok vannak. Gondosan áramtalanított, és elvágta mindet. Egy ideig nem volt háló... :)
A kimaradás tényleges, jelen voltam. A többi legenda, de ki tudja... Hihető. :)
Érdekes, én is lusta tanuló voltam. :) A történelmet is rühellettem. :) Jelenleg is legfeljebb a tudománytörténet izgat, abból sok érdekeset elő lehet venni órákon.
Nem véletlenül mondom, hogy szinkronizálni kellene a tantárgyakat. Igaz, ez azzal járna, hogy akár már ötödikben el kellene kezdeni a természettudományos tárgyak tanítását, de szerintem igazán beférnének a médiaismeret meg "tánc és dráma" förmedvények helyett. Az ellustulást meg meg lehet előzni azzal, ha eléggé leterheljük a tanulókat, de ez az, amire igen kevés a lehetőség. Közröhej, de igen tisztelt oktatási minisztériumunk mindent megtesz ennek ellenében...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Van ugye az engedélyezési terv, a kiviteli terv (eddig irodában készül), meg a megvalósulási dokumentáció (na ezt már csak a helyszinen, az árkok betemetése előtt/alatt lehet megcsinálni). Az utóbbi kettő elvileg a címlapban meg némi rizsában kéne, hogy különbözzön, ezért aztán gyakori a "lapcserés támadás". Minthogy a kivitelező a terveket elvileg tartja be, így aztán "elő szokott fordulni", hogy a valóság és a dokumentáció "némileg" eltér...