scene house

Színházban jártam.

1) Nézőművészeti Főiskola

Az alap probléma: termelési válság alakult ki, évente több száz színészt, kritikust és egyéb kapcsolódó szakembert képeznek, de nézőből (és főleg jól idomított, elkötelezett és műértő nézőből) kevés van, sőt, semennyi.

Na ezen próbál segíteni a NF.

Aki látott már Jancsó filmet Mucsi Zoltánnal és Scherer Péterrel, az nagyjából el tudja képzelni, milyen lehet. Ha az utolsó kb. 15-20 perc nem lett volna, akkor 10/10. Így csak 8.

Csak két idézet:
"Majd ha henteskéssel járkál hálószobátokban az Igazság, megtudjátok, mi az!"
"Megállítottam a gyászmenetet a magasságos dög koporsója mögött!"

Erősen ajánlott.

2) Molére: A Mizantróp

Még éppen folyamatban van a 9. Vidéki Színházak Találkozója és ennek keretében a Katona József Színház (Kecskemét) előadta a Tháliában a Mizantrópot.

Az alapsztori annyi, hogy van egy kb. 50-es, önnön nagyságától eltelt és emiatt mindenkit megvető és lenéző "egyenes ember", egy filozófus, aki gyűlöli a társadalmat és annak minden hazug és álszent megnyilvánulását. Mindeközben a város szépasszonyánál lóg minden este, mert szerelmes belé, viszont a gond az, hogy "A NŐ"-t rajongók hada veszi körül, fiatalok, modernek, bunkók, lazák és főleg újgazdagok (mondom, modern darab!).

Emiatt kissé nevetséges a helyzet, mert míg az egyik teremben buli van, tánc és zene, egy másik szobában az ötvenes filosz fekete ruhában azon hisztizik és duzzog egy széken ülve, hogy hová aljasult a világ.

Végül odáig fajulnak a dolgok, hogy már csakazértis belehajszolja magát egy konfliktusba, minek hatására "AZ ÁLLAM" és "A HATALOM" elkezdi őt üldözni és bár igaza van, nem áll ki magáért, mert "nem mocskolja be magát". Ekkor egyébként már tikkel és diszkréten remeg a feje.

Az persze más kérdés, hogy inkább levakarnia kellene magáról a mocskot, dehát így mégis csak drámaibb és méltóságteljesebb a dolog, nem?. Megbántottak? Bemocskoltak? Ne védekezz, te entellektüel vagy. Szenvedj tovább egy sötét szobában és hallgasd ahogy mások jól érzik magukat. Néha kiabálj valaki arcába filozófiai kommerszeket.

Aztán persze kiderül, hogy "A NŐ" igazából mindent képvisel, amit a filosz gyűlöl de azért ő is viszont szereti a pasit. Ám amikor filosz barátunk odáig fajul a hisztiben és az "ENGEM ÜLDÖZNEK!" életérzésben, hogy "embertől szűz vidékre" akar költözni, akkor a nagyvilági néni szomorúan kiröhögi, hogy ugyan már, majd talán elmegy barlangban lakni vagy tehenész lánynak a mostani élete helyett.

Végül a filosz az önmagához méltó módon (dráma, dráma!) közli, hogy akkor ő most lelép (egyébként zseniális a jelenet) mire a legjobb barátja (aki egyébként tényleg a barátja, csak közben képes normális társasági/társadalmi ember módjára is viselkedni) meg annak az új nője utána indulnak, hogy "ugyan már, ne hülyéskedj, gyere vissza".

Rettentő érdekes az egész darab, mert egyrészt nem lehet nem sajnálni a főszereplőt, mert valahol igaza van, de a végére olyan szintre hecceli magát, hogy az egész egy karikatúra lesz és - leglábbis bennem - átfordul totális cinizmusba. De azért valahol megrázó marad.

A rendezés egyébként meglehetősen modern, meg is lepődött rajta szerintem mindenki. Volt egy tippem, hogy a szünetben az 50 feletti közönség lelép, de egész alacsony volt a lemorzsolódók aránya.

A végén meg igazi, többször visszahívós, kő kemény vastaps volt, az a valóban nagyon durva. Vigyorogtak is a színészek rendesen (végre valaki! Borzasztóan utálom, amikor hajolgatás közben fapofával állnak a színészek és nem értékelik, hogy tetszett amit csináltak.)

Bővebben:
- műsorújság: http://thalia.hu/data/files/1212/VSZT.pdf 25. oldal
- szereposztás: http://www.katonaj.hu/darabok/mizantrop/sz.htm
- ahogy ők értették: http://www.katonaj.hu/darabok/mizantrop/sz.htm#sz
- képek: http://www.katonaj.hu/darabok/mizantrop/k.htm

Ez is erősen ajánlott.

Hozzászólások

Pardon, de Molére!=Moliére. :)