Elektromos kerékpár mitől legális?

Nemrégen a KRESZ szabályozta, hogy mi számít elektromos kerékpárnak. Például a "mi számít elektromos kerékpárnak" keresésre találatok: https://bixie.hu/elektromos-kerekpar-jogszabaly-2023 https://kerekpargurublog.hu/elektromos-kerekpar-kresz-szabalyok/

A kérdésem az, hogy az elektromos KIT-tel átalakított kerékpárok esetén elfogadja-e a KRESZ azt, ha a rendszer csak programozás által marad a szabályos teljesítmény alatt. Tehát mondjuk egy 750W-os motort 250W-ra szabályozunk le?

Általánosságban, a gyártók adnak valami papírt, amivel bizonyítjuk, hogy a gépünk a legális keretek között marad? Vagy azt nézi a rendőr ami rá van írva a motorra?

A másik kérdésem az, hogy amennyiben az elektromos biciklinek épített jármű kilép a kerékpár kategóriából, akkor szabad-e az erdei kerékpáros túraútvonalakon közlekedni vele? Tehát azokon, amik egy túristatérképen kerékpár jellel vannak megjelölve, azaz önerejű montival szabályosan használhatóak?

Hozzászólások

Ezt nem a KRESZ fogja elfogadni (vagy nem), hanem a rendőr :) Ezekre ugyanúgy nincs általános gyakorlat, mint azokra a megtuningolt SMKP-kra vagy motorokra, amelyek a tuning miatt kiesnek a saját járműkategóriájukból. Azt majd az idő eldönti, hogy kezdenek-e ezzel valamit ténylegesen, vagy sem.

Amelyik kerékpár túllépi a szabály kereteit, az onnantól segédmotoros kerékpárnak számít. Ha a segédmotoros kerékpár nem mehet erdei kerékpáros túraútvonalon, akkor a kerékpárnak nem minősülő jármű sem. Itt megint az ellenőrzés, büntetés fog dönteni.

Részben igazad van. De másik oldalról ott van a  chiptuning (pedelec ebike-okhoz), amivel a gyári motor már nem fog leszabályozni 25-nél, hanem engedi magasabbra. Ezek a vezérlőről 1 gombnyomással kikapcsolhatóak és máris a gyári specifikációt fogja hozni. A rendőr nem áll neki az út szélén motort szét szerelni, max beutal vizsgálatra, de addig meg kiveszed belőle a chipet és problem solved. Azt tudom elképzelni, hogy a kerékpárútra is kiállnak majd sebességet mérni és az alapján bírságolni. Bár ugye ott is az van, hogy városban 25, városon kívül 40 a sebességhatár kerékpárra.

Aláírás _Franko_ miatt törölve.
neut @

Nem annyi. A 25 azt jelenti, hogy addig segithet a motor, amugy mehetsz gyorsabban, ha tekered.

Ugy emlekszem, bringagyalogon 20, bringauton 30 a limit, autok kozt meg talan amennyivel ok is mehetnek (nem tudom fejbol, nem szoktam annyival menni, hogy szamitson).

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Szerkesztve: 2024. 09. 11., sze – 14:43

>>azaz önerejű montival szabályosan használhatóak

montenbájk márton mivel méri/nézi, hogy 39.5km/h helyett véletlenül ne 46.3km/h-val guruljon a szent erdei ösvényes dombról?

Óra, GPS, szemmérték. Bár vasárnap épp azt néztem, hogy erdőben a GPS alapú sebességmérés erősen hibázik. Nagyjából 20-as tempót tartottam, az órámon látszott is, a GPS pedig rendszeresen 16 vagy az alatti sebességet mutatott. Gondolom, a fák kissé megzavarták a vételt, csak nem annyira, hogy a vevő eldobja magát.

Van ugye egy olyan elvárás, hogy ne legyél veszélyes másokra. (Magadra lehetsz, sokan várnak a vesédre, májadra...)

Ezt a villanycangáknál úgy próbálták megfogalmazni, hogy max 250 Wattos motor, max 25 km -ig tartó rásegítés, és nem lehet rajta gázkar. Ami ilyen "gyenge", azzal meg kell dolgozni, hogy tömegpusztító fegyverré váljon, így megengedhető, hogy bárki használhassa.

Ellenben ami ennél energikusabb (motor) gyorsabb (max rásegítés) illetve megindul magától (gázkar) azt csak olyan ember legyen szíves használni, aki teljesíti a segéd-motorkerékpárokra kialakított szabályokat.

Ez az elvárás, aka elmélet.

A gyakorlat meg az, hogy ezek a kínai bicajokon a gombokat nyomkodva cirka 20 másodpercbe telik átkapcsolni az EU komform nyuszi és az általad kifizetett motor tigris fokozata között. Tigris fokozatban is lehet menni lassan, normálisan, és ameddig így teszel, addig mindenki örül. A rendőr elvileg elkaphat, de a gyakorlat azt mutatja, hogy erre ritkán kerül sor.

Azonban ha izomból ledöntöd a járókeretes nénit, vagy ha átmész a rendőr csajának a kutyáján, akkor úgy szét fognak kapni mint annak a rendje, de ez tulajdonképpen így van jó, elvégre ha hülye voltál, és másokat bántasz kivagyiságból, akkor jogosan tolják fel neked az imbuszkészletet oda, ahova nem való.

Annyiban jó a helyzet, hogy a magyar közutak a szélükön annyira szarok, hogy nem az a kérdés, hogy 40-el mész-e, hanem az, hogy 20-nál észreveszed-e a kátyút, vagy perecelsz egy jóízűt, esetleg beesve a mögötted huszárkodó autó elé. Viszont "terepen", értsd földút vagy erdő, ott nem árt az 500 Wattos motor és a nyomaték, kivéve ha az előtted álló szintemelkedések kimerülnek az alföld vakondtúrásaiban.

Városban, flaszteron elég a 250W, és a sok gyalogos miatt néha a 15 is sok, de két város között, meg a határban, kertek alatt mindez már kevés tud lenni, és ott a népsűrűség miatt nem olyan veszélyes 25-el csapatni.

IMHO a rendőrök is azt nézik, hogy hogyan bicajozol, ha normálisan mozogsz, láthatóan nem vagy veszélyfaktor, akkor nem csesztetnek, de ha úgy vélik, hogy "ez nem normális", akkor rálépnek a töködre.

A papír, a törvényhozás le van maradva a technikai fejlesztésekhez képest, szóval a törvény betűjét lehet boncolgatni, de minek? Ne légy barom, - vagy a szemtanúkat is ásd el, ez a lényeg. :-)

Városban, flaszteron elég a 250W, és a sok gyalogos miatt néha a 15 is sok, de két város között, meg a határban, kertek alatt mindez már kevés tud lenni,

Két város közt is bőven elegendő, megtettem már jó pár ezer km-et ebike-kal is, csak akkor kellett a legkisebb rásegítésnél erősebbet használni, amikor épp tropa volt a lábam, és járni alig tudtam.

Gondolom ha majd latjak, hogy tul sokan csalnak vele, akkor majd rafekszenek az ellenorzesere is. Smkp-nel is igy szokott lenni, mikor elharapodzik a sok tuningolt gep, kampanyt kezdenek, mindenkit megallitanak, mernek stb, aztan egy darabig megint nyugalom lesz.

Megint egy olyan téma, ahol azt gondolja a liberális gyakorlaton edzett elme, hogy a törvény határozza meg, hogy mit lehet és mit nem.

A valóságban te határozod meg azt, hogy mit csinálsz a bringán. A segédmotoros élet nem túl bonyolult, kell rá egy biztosítás (7kHUF/év) meg egy normális bukósisak, egyik sem ellentétes az érdekeimmel és ráadásul egyik sem túl megterhelő.

Majd hülye leszek a 750W-os motort piszkálni, hogy elkerüljem ezeket, amikor a 140 kilómmal úgy tekerek fel a hegyre vele, hogy le se izzadok tőle. Talán egyszer kipróbáltam, hogy megy-e 50-et. Megy. Persze az akku ilyenkor merül, mint a szél. Egyes fokozatban 18 km/h Duna parton kényelmesen eltekerek egy töltéssel 80-100 km-t.

Erdei úton elvileg tilos segédmotoros kerékpárral közlekedni (csak az erdésznek  szabad, neki is csak a kiépített úton), de szerintem a kutyát nem érdekli, hogy a te bringádon van-e akku és villanymotor, nem berregsz vele, nincs kipufogógáz és messziről meg se lehet mondani, hogy nem sima bringán ülsz. Nyilván sima biciklivel is nagyon vigyázni kell, mert az ember nem rongyol ezerrel az erdőben, de az egyik legkellemesebb szórakozás az erdei biciklizés. Nem érdemes sietni.