Régi villanymotor leáll

Van egy kb 30+ éves szivattyúmotorom (ROVER POMPE BM-E 20), ami rendben elindul, megy, de pár perc múlva leáll. Ha várok egy kicsit, utána újra megy.

Az elektronikája nem túl bonyolult. Egy kétirányú kapcsoló, egy 10uF-os 450V-os indító kondi, meg egy kis fém valami - talán biztosítékszerű?

Lehet, hogy a kondi ment tönkre? Vagy az a kis fémes valami? Talán hőfokérzékelő lehet?

Nem vagyok otthon motorokban, de sajnálnám kidobni. Ha tudtok segíteni, hogy mi halhat meg egy ilyenben, lehet-e, érdemes-e javítani, azt megköszönöm.

Hozzászólások

Tapogasd meg szegényt, ha meleg, illetve a tünetek alapján én egy bimetál hőkapcsolóra tippelnék, de ~1k huf környékén van a kondi, célszerű azzal kezdeni és kicserélni (egy 30+ éves szerkezetben száradó kondi gyakorlatilag bármilyen hülye hibát képes reprodukálni)

// Happy debugging, suckers
#define true (rand() > 10)

Mikor volt csapágyazva?

Lassan kezd beállni a csapágy, nagyobb áramot vesz fel, melegszik, végül a hővédelem lekapcsolja. A tekercsfejbe szoktak beépíteni, de ha ez ennyi idős, ott lehet más védelem is akár.

Látatlanba nehéz diagnosztizálni. De ahogy fentebb más is írta, kondit is megnézném. Az inkább üzemi kondi lesz, az indítók általában nagyobb kapacitásúak.

(Fiatal csikóként vagy a számítógépet püföltem, vagy apámnak segítettem. Villanymotor tekercselő. Szétszedtem párszáz/ezer villanymotort, nagyrészük szivattyú volt.)

Mechanikai vizsgálatokat házilag elvégezheted: Hallgasd meg az első és hátsó csapágyat. A motorpajzsra tegyél rá egy csavarhúzót az élével és a nyelére nyomd rá a füledet a hallójáratod előtt lévő porcnál. (nem tudom mi a neve a porcnak) Hallani lehet, hogy mennyire fut szárazon a csapágy, esetleg zörögnek a golyók. Egy zsírozást mindképpen megér ennyi év után.

Gondolom megnézted a motor hűtőventilátorát, hogy rendesen forog-e.

Szivattyú járókereket szét kell szedni és megnézni az O gyűrűt vagy szimeringet. Kipróbálnám, hogy a járókerék nélkül (szabadon futva), hogyan viselkedik.

Ott tartok vele, hogy az elektronikát kibontva, folyamatosan megy a motor leállás nélkül. Azonban, ha visszateszem a műanyag házba, megint leáll. Leálláskor megfogva ezt a kis fém biztosítékszerűt, az meleg, de nem forró. A típusa: 3MP18903 24BIT. Tippem szerint nagyobb áramerősség folyik rajta, mint kellene, vagyis már nem forog elég szabadon a tengely.

Megpróbáltam leszedni a szivattyú részt, de nem megy. Teljesen oda van gyógyulva. És félek, a feszegetés nem tett jót neki. Néha már nem indul el a forgás. Ilyenkor a hűtőlapátoknál megindítva már szépen megy.

Szerintem valahogy le kellene tudnom műteni a szivattyút a tengelyről. Ilyenből talán újat is érdemes lenne tenni rá, de még csak nem is láttam ilyen önállóan kaphatóan. (Még a nevét sem tudom, mi ez hivatalosan.)

Járókerék?! Keress esetleg egy robbantott ábrát a neten. Szivattyúkhoz szokott lenni. Alaktrész számokkal, ha az ember fia alkatrészt rendelne hozzá.

Nem feltétlen kell új. Ha kopott, a járókereket lehet cserélni. Meg a tömítőgyűrűket. Csapágyakat. Szedtem már szét 30-40 éves szivattyúkat is. Ha a kopó alkatrészek cserélve vannak, örök élet megy egy év!

Bár újabban mindent szir-szar műanyagból csinálnak. Na azokra nem igaz.

Régebbi darabod van, de még mindig gyártják. Nagyon pozitív!

"Vagy az a kis fémes valami? Talán hőfokérzékelő lehet?" Jól sejtetted, ez egy hővédelem... és még ezt is gyártják. Ha a motor nagyobb áramot vesz fel, mert valamiért túlterhelődik, akkor kiold és nem a tekercselés ég le. Ha visszahűl, akkor visszakapcsol. Klixonnak csúfolják, az eredeti gyártó után. Túlterhelődés felléphet, ha az első vagy hátsó csapágy hibás, vagy a szivattyú járókerék szorul. Nincs más, szét kell szedni és megnézni van-e mechanikai baja. A csapágyazás nem egy nagy ügy, de érteni kell hozzá egy kicsit. (csapágylehúzó; csapágyat egy rezsón is lehet melegíteni) A szivattyú rész sorsát szétszedés után lehet eldönteni. 

Mivel maga a motor működőképes, szerintem rendbe lehet tenni.

Köszönöm a pontosítást. Utóbbi időben több olyan motorvédelemmel volt dolgom, amelyek a motorba épített PTC-s hővédelemmel vannak megoldva. Rutinosan el is írtam a hozzászólásban.

Az ikerfémes (bimetál) túlterhelés védelmet régi magyar nevén hőkioldónak neveztük, de termikus védelemnek nevezik újabban. A kombinált zárlat és túlterhelés védelmi készülékekben is termikus védelemnek nevezik a túlterhelésvédelmet a működési elve miatt.

Szerkesztve: 2024. 05. 21., k – 11:29

Van egy kb 30+ éves szivattyúmotorom 

 

- volt karbantartva ?

- csapágyok újra zsírozva ?

- kommutátor felszabályozása (ha kommutátoros) ?

- stb..

 

kieg:

mielőtt valaki beszólna: egyfázisú aszinkron motor lesz.

A motor most jutott hozzám, az előéletéről csak tippjeim vannak:

- Karbantartva szerintem nem volt

- A csapágyakat szívesen zsíroznám, ha hozzáférnék, de a szivattyúház leszerelésével sem bírok. Ha legalább azt tudnám, hogy elég kellő nagy erővel lefeszegetnem a tengelyről, akkor tovább próbálnám a feszegetését, hogy végre hozzáférjek a csapágyhoz/szimeringhez, de abban sem vagyok biztos, hogy ezzel nem okozok-e további károsodást.

Amúgy meg úgy tűnik, hogy ahogyan mozgatom a szivattyúházat - amikor nincs becsavarozva -, úgy hol könnyebben, hol nehezebben forog a motor. Tehát úgy érzem, hogy ennek a mechanikája a gyenge pont.

- Mi az a kommutátor? Elektronikában csak a biztosítékot és a kondenzátort látom.

kommutátor = forgórész azon réz felülete, ahol szénkefe érintkezik a forgó résszel. A motor tengely része. A szivattyúdban nem ilyen rendszerű motor van - ne keresd.

Csak példának hoztam, hogy mi minden használódhat el 20-30év működés alatt (vájat szokott képződni a kopástól). Kommutátoros motor van kézi szerszámokban (pl. fúrógép, flex), mosógépben.

Hibakeresés - egy ponton szorul - akár kaphatott ütést tengely, kellene hallani a hangján másként fut, hogy áll le (pl. lassan, egyenletesen csökken a fordulatszáma vagy hírtelen megtorpan) - tapasztalat és szerszám nélkül nehéz lesz. Volt szerencsém 2 évig szivattyú tervezéssel és gyártással foglalkozni.

így igaz, fent írtam is - hogy ez nem az (kommutátoros) csak példaként mondtam - és mert épp eszembe jutott - a hiba leírása alapján nagyon nem lehet tudni, hogy mi a baja 100+1 oka lehet, de valszeg kopás vagy mechanikai behatás pl. leesett és a tengelyen landolt..

A szivattyúház leszerelése reménytelennek tűnik. A tengely és a lapátkerék számomra oldhatatlan kötéssel vannak összegyógyulva.

Amennyire hozzáfértem a csapágyakhoz és a szimeringhez, beolajoztam.Javult a helyzet, de összeszerelésnél úgy tűnik, a lapátkerék hozzáér a házához. Ha a lapátkereket flex-szel ledolgozom róla, akkor van esélyem arra, hogy a szivattyúház többi része egyszerűen leszedhető lesz? Új lapátkereket már találtam vásárolható formában.

Amennyiben a szivattyúház tisztítása, és az új lapátkerék használhatóvá tenné, akkor kár lenne kidobni. Érdemes lehet nekiállni brutálisan leműteni a lapátkereket, vagy inkább engedjem el?

Látom nem adod fel. Nagyon pozitív!

Ne olajat használj, gépzsír kell a csapágyakhoz.

A felxet felejts el, barbár népek szerszámgépe. Valószínű, hogy a lapátkerék ékkel van felszerelve a tengelyre. Esetleg melegen felütve, de lehet kúpos a tengely. Nézd meg van-e horony a tengelyen. Ha van, akkor megfelelő méretű lehúzót kell használni. pl: https://profibarkacs.hu/Csapagylehuzo (hirtelen ez volt az első találat)

Azt is nézd meg, a lapátkerék hol érintkezik. Lehet, hogy egy csődarabbal kissé megütve a helyére a lehet igazítani.

+1

ha nem tudod leszedni - akkor az újat a helyére fel tudod majd stabilan rögzíteni (pl, ne üssön) -- ha durván leoperálod az eredetit ?

olaj összeszedi a koszt, kifolyik stb.. - gépzsír kell oda - kézi zsirzó keress rá.

Nem tudom, hogy mennyire járható út a melegítés. Ha hozzá férsz a tengelyhez, akkor érdemes fagyasztóval próbálkozni. 

MOTIP (MO090306) vagy LIQUI MOLY (LM8916) -al szoktam próbálkozni. Ezek egyben csavarlazítók is, kenik is a tengelyt, ha lehúzóval próbálkozol a végén. Nem olcsók, erősen tűzveszélyesek, és fagyás veszélyesek!

Ha lehúzáskor nem is annyira, felrakáskor biztosan segíteni fog! :D

Apam gyerekkori olvasokonyveben volt egy idezet, rogton a borito utan: "Ur ir, mernok mer".

Mertel mar? Direkt a mechanikai es elektronikai problemak felderitese miatt vettem hokameras telefont. Ha van ilyenhez hozzaferesed, ott szepen latszik, hogy tenyleg tulmelegszik-e (ami jelenleg a sejtes), es az is, hogy ha surlodik, akkor azt hol teszi (mechanikai munka hove alakul). Bar ha tenyleg ilyen durva a helyzet, akkor valoszinuleg anelkul is eszreveszed.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

A mérésre vonatkozóan alapvetően igazad van. De azt írta, hogy a hőkioldó rövid idővel kiold. Ennyire rövid idő alatt nem jelentkezik akkora hőhatás amit hőkamerával kimutathatnál. Villamos gép esetében inkább mérek felvett áramot. Ha a környezet miatt nem kielégítő a gép hűtése, akkor mérünk hőt a gép névleges terhelése mellett. Villamos gép kiválasztásánál a környezeti hőmérsékletet is figyelembe kell venni.

A "par perc mulva kiold" egy 380W-os eszkoznel azt jelenti, hogy valami melegszik. Ha csak 20%-os rahagyassal mereteztek (ennel szinte biztos tobbel - a kornyezeti homerseklet es az indulas miatt), akkor 76W valahova eltunik. 1-2 perc alatt azert az sok - meg akkor is, ha a melegedo alkatresz at is adja a kornyezetenek idovel.

A hokamerak felbontasa jogi (kettos felhasznalasu katonai-polgari eszkoz) es technikai (nem hutik folyekony nitrogennel) okokbol korlatozott. Viszont a homersekletre ez nem vonatkozik, az enyemben az - ugy emlekszem - 160x120 px felbontashoz 5 millikelvin tartozik. Ha hozzaerek a csempehez 1-2 masodpercre, utana meg latszik a "nyoma". De a macska tappancsa is latszik a szonyegen (meg hogy hol fekudt elozoleg). Az is, hogy a robotporszivo belsejeben hol vannak a hotermelo alkatreszek (valoszinu a tolto, meg a CPU).

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Nem vitatom a hőkamera hasznosságát. A szakterületemen meg vannak határozva az üzemi hőmérsékletek és a hozzájuk tartozó idők. Akár szakaszos üzemre is, ahol van idő a hőleadásra a környezeti hőmérséklet függvényében. Ezeket számítjuk is tervezéskor.

A hőkioldó a nagyobb felvett áram hatására old ki. Megvédi a motor tekercselését a túlmelegedéstől (leégéstől).

Egy túlterhelt villamos gépet már nem kínozzuk azért, hogy kinyomozzuk melyik része melegszik a jobban, mert szeretnénk megvédeni attól, hogy még nagyobb hibát (kárt) idézzünk elő. A villamos gépek tipikus hibáit (alkatrészeit) kell ismerni és azokat vizsgálni. Ha a gép tengelye "szorul", akkor már nem kell tovább nyomozni. Azt is tudjuk, hogy a tekercsélese fog jobban melegedni.

Köszönöm a segítő gondolatokat, de eszközökkel nem vagyok túl jól ellátva. Még körmös lehúzóm sincs, ami pedig lehet, hogy segítene. Csináltam két képet a beragadt kerékről és az adattábláról, ami a motor dobozán van. A keréken látszik az is, hogy az egyik darabját már kitörtem a feszegetés közben - nem gondoltam, hogy ilyen puha fém. Talán az is látszik a képen, mintha össze lenne olvasztva a kerék a tengellyel.

Próbáltam melegíteni bután gáz lángjával, de semmi.

A zsírozást meg fogom próbálni, amint lejött a kerék a tengelyről. Most már a sok feszegetés hatására szinte mindig hozzáér a kerék a házához.

A járókerék általában bronz. Az könnyen eltörik. Azért ezek normális esetben könnyen lejönnek. Főleg ha a járókerék agyat hirtelen megmelegíted. Ne a szelén feszegesd, az agynál nem lehet aláfeszíteni? De a legjobb nyilván egy lehúzató lenne.

De úgy néz ki a tengelyvég, mintha szemből meg lenne ütve vágóval. Ha csak egy kicsit is "fel van verve" a tengelyvég, akkor nem lesz egyszerű lehúzni. Ha az a tengélyvég egyáltalán... Nem látszik annyira jól.