E-Bike (pedelec) és Garmin Instinct 2 Tactical Solar - Kitárul a világ

Több mint 10 éve nem bicikliztem (na jó, 1x voltam a céges közbringával egy csomagot átvenni kb 6 éve). Ennek oka elsősorban az volt, hogy nem akartam meghalni közúton a városi kerékpáros infrastruktúra hiánya miatt.

Sajnos nyáron rá kellett döbbennem arra, hogy a halál nem csak közúton érhet utol. Senki sincs vasból, szopás. No de nem ez a poszt indíttatása, hanem az e-bike.

 

E-bike

Hagyományos kerékpár nem igazán hozott lázba, mivel ahová mennék, oda nem mernék nekimenni elég magabiztossággal, ezért inkább pedelec területen kezdtem el nézelődni. Kerékpár fajtából annyi, mint csillag az égen, MTB, trekking, városi, downhill, gravel, országúti? Szerencsére egyre több és jobb a kerékpáros infra a városban, így már nem kell végrendeletet írni mielőtt elindul az ember.

Mire is szeretném használni, melyik kategória legyen?

Városi közlekedésre, munkába járáshoz (nem csak sík területen), hétvégente pedig nagyobb körökhöz városon kívül (szar minőségű aszfalton, murvás utakon, kis részben föld útra). Ezen kritériumok megszülése után arra a döntésre jutottam, hogy nekem elég lesz egy jó kis trekking, ami a kerékpárok között átmenet a városi és a MTB kategória között.  A döntés meghozatalában sokat segített ez a videó sorozat.

 

A következő kérdés az volt, hogy milyen motor legyen benne. Mivel a Bosch az egyik legnagyobb gyártó a piacon, a biciklik nagy része ilyen motorral van szerelve. Már csak a generációt kellett eldönteni, maradtam a Performance Line CX Gen4-nél, mert ebben már nem műanyag fogaskerekek vannak, hanem fém. Ez nem a legújabb modell, hanem egy 2021-es típus, még nem a "Smart System", tehát nincs benne BT, sem mobilról mókolhatóság (nincs rá szükségem). A bringa kiválasztásában egy évek óta e-bikeozó kollégám volt a segítségemre, aki tisztában volt a márkákkal, alkatrészek minőségével.

Nézegettem Focus-okat, Cube-okat, Kalkhoff-okat, de a vége mégis Radon lett, pontosabban egy Radon Solution Hybrid 8.0 CX 500. Az akksija 500 wattórás, ezzel sík terepen vígan elmegy egy töltéssel 120-130 kilométert ECO módban (60% rásegítés). Itt egy kis magyarázat. Ez egy nyomatékszenzoros motor, tehát attól függően segít be, hogy mennyire tapossa az ember a pedált. Magyarul nem lehet vele "motorozni", ahhoz hogy menjen tekerni kell :) 25 km/ó sebességig gyorsít, felette kikapcsol és marad a saját erős tekerés. Az ECO módon kívül még 3 mód van benne:

  • Tour: itt 140% erőt ad hozzá a befektetetthez
  • eMTB: 140-340% közt dinamikusan változik a tekeréshez alkalmazkodva
  • Turbo: fix 340%. Ezzel a legnagyobb áttéten (legkönnyebb tekerés) is könnyedén hozza a 25km/ó-t

Erő van benne bőven, 85 NM nyomaték a maximum. Ez annyi, mint amennyit egy Suzuki GSX-R 1000 ad le 9000 rpm-en.

 

2 hete van meg a járgány, eddig 360 kilométert tettünk meg együtt mindenféle probléma nélkül. Gond nélkül mentünk 75 kilométert a Pilisben, 600 méter szintkülönbséget legyőzve. Legutóbb ma délután volt egy 40 kilométeres köröm 1 óra 50 perc alatt. Tavasszal már tervezem a Budapest-Balaton (BUBA) bicikliút bejárását is. Addig marad a Pilis és a Duna-kanyar festői vidéke.

E-bikeozni költséges, és ez nem csak azért van, mert tölteni kell. Egy átlag minőségű lánc 20.000 Ft, (normál körülmények között 3-4000 kilométerenként cserélni kell, a nagy nyomaték miatt nyúlik), a fékpofákat, tárcsákat is jobban eszi a tömege miatt (a járgány 23 kg magában), a motort 8-10 000 kilométerenként nem árt generáloztatni.

 

 

Garmin Instinct 2 Solar Tactical

 

Az életmódváltáshoz egyfajta motivációnak jól jön valami, amivel nyomon lehet követni a teljesítményt. No meg a kockaság miatt amúgy is szeretek grafikonokat nézegetni. Eddig egy MiBand 3 volt  mint aktivitásmérő, évek óta ezt használtam lépésszámlálásra és pulzusméréshez. Most eljött az ideje, hogy váltsak egy "kicsit" nagyobb tudású eszközre.

Itt is sok tesztet olvastam és hetekig videós teszteket néztem, hogy melyik modell is legyen. Fontos kritérium volt, hogy ne kelljen hetente tölteni. A Garmin ezen a téren elég erős, az Instinct 2 Tactical 20 napot tud okosfunkciók használata mellett (nélküle akár 60-at is). Az enyém folyamatosan pulzusfigyelés, éjszakai véroxigén mérés mellett 19 napot bír. Természetesen a sport tracker módon sokkal több áramot igényelnek, GPS használata mellett csupán 30 órát bír. Amennyiben 4 órát töltenék naponta napsütésben, akkor a beépített napelemnek hála nem is lenne szükség külső töltésre. Ez télen nem annyira járható, szóval ennek a tesztjére még várnom kell.

A mobilapp (Garmin Connect) nagyon menő, órákig lehetne nyomkodni és a különböző telemetria adatokat nézegetni. A Connect IQ Store-ból pedig egy rakás appot le lehet tölteni, óralapokat, különböző trackereket.

A kedvencem benne a teljesen személyre szabható óralap. Minden lényeges adatot ki lehet tenni a képernyőre (talán 8 adatmező van rajta).

Már több mint 2 hónapja rajtam van nonstop, kopásnak, karcnak nyoma sincs. Ez többek közt köszönhető a MIL-STD-810 katonai szabványnak és a GorillaGlass 3 üvegnek.

Maximálisan elégedett vagyok vele.

Hozzászólások

subscribe, engem is elkapott mar a birtoklasi vagy ebike teren, csak iden nem erett meg meg a dolog

így már nem kell végrendeletet írni mielőtt elindul az ember

..de azért továbbra sem árt :)..

Az a 8-10 000 km-enkénti motorgenerál mit takar? Ez marha kevésnek tűnik, ha az autózáshoz hasonlítom (biciklinél sosem mértem, hogy mennyit megyek vele, de ott nálam a "generálozás" eddig mindig kimerült a lánc és a csapágyak tisztításában, újrazsírozásában). Csapágyak, szénkefék cseréje? Meg lehet venni az alkatrészeket is, vagy csak szerviz tudja megcsinálni?

Alap 11 sebesseges lanc van rajta (CN-HG601), ami a szemek szamatol fuggoen 27-32 eur. Fura, hogy miert nem az elmeletileg strapabirobb linkglide rendszer van rajta ami olcsobb is.
A fek egyebkent nem a suly miatt fogyhat jobban, a 23kg nem sokkal tobb mint egy ilyen kategoriaru trekking, sokkal inkabb a hasznalat, ragyorsulunk a lampara majd satu:) sajat zsiron ilyet nem csinal az ember:)
Illetve a tekerunk+fekezunk, bar sok fek mar ossze van kotve a motorral, hogy vegye el a kakaot ha huzzod a feket.

Erdekes. Szerintem 10 eve jobb volt bringazni. Udvariasabbak voltak a kozlekedok, kevesebb volt a forgalom.

Most egy pilisre kitekerni, vagy masik halalzona szentendrei kornyek most rosszabb. Utak leromlottak, mindenki idegbetegebb, nulla udvariassag.

Elmult idoszakban tobb esemenyt sikerult begyujtenem, mint elotte evtizedekig.

Rengeteg vakeger, idiota es balfasz lett a kozlekedesben. Mindenhol. Egyenesen haladonak nem hajlandoak a kanyarodok elsobbseget adni, gyalogatkelon dudal mert jon ki a korforgobol es a tobbi...

Most akarom vagy eltenni a bringat, vagy ezen okbol /is/ koltozni egy lassabb lehetoleg mediterran helyre.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Persze, több lett az autó, kevesebb az autók által használható útfelület. Ez szüli a konfliktust. Akinek a seggéhez van nőve az autó, az úgy érzi, hogy szűkítik a jogait azzal, hogy valahová kerékpársávot raknak.

Szentendrével nem volt problémám, párszor voltam arra eddig, de mindig a Duna parti úton mentem, azzal semmi probléma nincs. Maximum már Szentendrén belül a Duna korzó, ahol a gyalogosok vakegér módban közlekednek az úton keresztül-kasul.

1904.04.08.
RIP Jákub.
neut @

Ellenkező a tapasztalatom. Igen, az utak olyanok, amilyenek, viszont mivel egyre több a bicikli, az autósok is lassan hozzászoknak, hogy figyeljenek rájuk. Igen, van sok hülye az utakon (nem csak autós, bringás is), viszont sok normális is. Jó húsz éve biciklizem nagyjából napi rendszerességgel Budapesten (és környékén), én a helyzetet javulni látom (és bizonyos szempontból a kerékpáros infrastruktúrára is jobban figyelnek).

"Erdekes. Szerintem 10 eve jobb volt bringazni. Udvariasabbak voltak a kozlekedok, kevesebb volt a forgalom."

Én nem ezt tapasztalom Budapest viszonylatában: az autósok udvariasabbak és figyelmesebbek lettek, a forgalom viszont brutál módon nőtt. Emiatt van olyan érzésem néha, hogy rosszabb lett a közlekedés.

A lánc és a hajtásrendszer élettartamát jelentősen befolyásolja, hogy mennyire észszerűen használod a kerékpárt. Bár a motor sok mindent elbír, itt is érdemes figyelni a fokozatokra, ha a váltót képes vagy úgy használni, hogy kényelmes legyen a tekerés, és ne csak a motor vigye a biciklit, akkor nem fog olyan jelentősen kopni, mert a nyomaték se lesz olyan nagy. A 3-4ekm helyett akár a kétszeresét is meg lehet tenni egy lánccal (időről időre tisztítani és olajozni sem árt, meghálálja). Ebike-láncok árai általában 20-40 EUR közt szóródnak, szóval a 20eFt kicsit sok.

Fékpofáról annyit, hogy a feleségem ebike-ja már vagy öt éves, talán kicsi több, használja is rendesen, eddig egyszer kellett cserélni fékpofát. Kb. 15 EUR költség/fék. Szóval nem olyan költséges a dolog.

Láncot nem olajozni kell, hanem 2-300km-ként leszedni, átmosni, és újra viaszolni. Ha nagyon extrán akarod, akkor ebayról venni kell hozzá teflon port, és belekeverni a viaszba. Ezzel a megoldással 30-45ekm a jó minőségű lánc/hajtásrendszer élettartama.