[EV] Céges autócsere

Egy ideje nem az IT világában dolgozok, de azért rendszeresen olvasom a hupot.
Folyamatosan felmerül az elektromos autózás pro és kontra.

Gondoltam írok mindenkinek az örömére/kárörvendésére, megerősítésére/elbizonytalanítására.

A cégünk elhatározta, hogy lecseréli a dízel kishaszonjármű flottát - "a puttonyosokat" - egy - két éven belül elektromosra.
Most bőven 26 korona (durván 32-vel megszorozva forintban lehet látni) fölött van a gázolaj ára. Még alacsonyabb árnál kiszámolták a nyereséget, ha töltünk (3-6kr/kWh, de gondolom a cégek kapnak rá állami támogatást is) és a cégcsoportban "követelmény" is a fejlesztés (zöldítés).

Mivel én sok dízelt égettem (napi 90km ingázás plusz a városi úttal 110km körül), persze belekerültem az első körbe.
Volt is megbeszélés: zsír új autók, gyorstöltés, telephelyi töltő.
Azt mondták Nordic Line lesz az új autó (hőszivattyúval), gyorsan utána is néztem, 25 perc gyorstöltés 170km. Juhéjj! Gondoltam ez nem lesz nagy kompromisszum a munkavégzés során. Fél óra kajaszünet, és minden nap vagy másnaponta töltök.

Megkaptuk a rendszámot, gyorsan utánanéztem online a fuvarozási testületnél de valami zavart éreztem, mert R*nault Kangoo meg elektromos de mégse stimmelt minden paraméter.

Egy hétre rá jön az üzenet, hogy fel vannak fóliázva az autók.
Átköltözés az újba (gps meg a többi kacat), gyors körbenézés aztán indulás.

A belsőtér eléggé spártai, nincs benne lcd kijelző (ami nem baj, végülis munkásautó), viszont a tempomat hiánya fájdalmas számomra.

Gondoltam azért csak töltök rá egy kicsit. Meg körbenézek hol működik a "tankolókártya". A Type2 csatlakozót ismerem, de ezzel a CCS-el még nem töltöttem.
Mostanában se fogok, mert csak normál töltő van benne Type2-es csatlakozóval...

A munkámat jobban meg kell tervezni, amíg nem lesz töltő a telephelyen (vagy itthon nem ruházok be egyre - még utána kell néznem, hogy fizetik ki az áramfogyasztást). De egy hét után azt mondom használható.
Most. 
+15 fokban. 
Aztán, hogy télen milyen lesz a hatótáv az azért kérdéses számomra.
Beüt egy hét -20 aztán majd pislogok az út szélén, mint a norvégok a Teslákkal pár éve.

Ha városban laknék, teljesen kompromisszum mentesen lehetne használni azt a kb 260km-ert amit bele lehet tölteni (elég jól saccolja meg a hatótávot).
A normál töltéssel az a baj hogy lassú, és a belvárosban csak normál töltők vannak amin ott lógnak a nagyteljesítményű autók. Gondolom a környéken laknak, mert azért 8-9 felé felszabadulnak az oszlopok. A ChargeFinder app segít sokat.
A külvárosban nagy fejlesztések vannak, gomba módra szaporodnak a  gyorstöltők. De ez sajnos nem érint.

Ha jönne az abajgás a zöld-nemzöld témában.
Felénk 100% megújulóból van az áram (sőt, netto exportőr az ország).
Nem érzem azt a tüdőromboló szmogot, amit Magyarországon az első pár napban érzek ha hazamegyünk. Amit persze pár nap alatt megszokik az ember, de mégis szép lassan faragja le az életéveket. (Igaz, az itteni dízelek után nem fullasztó menni. A nyáron sok német túrista jön, akik azzal szórakoznak - ha jól tudom - valami adózási szempontból, hogy Ifákra lakófelépítményt szerelnek és utazgatnak. Na, kettő ilyen után beszorultam a nyáron a kis erdei úton hazafele. Ezeket az országhatáron el kellene kobozni és bezúzni, annyira egészség- és környezetrombolóak.)

A saját autó egy plug-in, amivel pont be tudunk gurulni a két nagyobb városba (pár falu, erdei 80-as, kis autópálya) egy töltéssel. Aztán persze érdemes tölteni a vásárlás közben mert hazafelé bekapcsol a négyütemű. Bár, néha jó, hogy beindul,  mert kb 2-3 havonta tankolunk csak a kis fogyasztás miatt.
Most, hogy ezt írom, lehet csak jó lenne egy töltő itthonra amivel hatékonyabban lehet tölteni, meg a céges is tele lenne minden nap.

Most már tényleg összefoglalom a szubjektív véleményem.
Úgy néz ki ez működik ebben a szituban, nekem jó érzés egy fürge dobozosban eljutni A-ból B-be, nem pöfögve másnak az orra alá, és a zajszennyezés is zavart amikor végighajtottam a falunkon. Na meg örülök a fejlesztésnek is. Egyelőre ezt látom még működőképes alternatívának. 

Hozzászólások

Egy autóipari ember el tudná mondani, hogy mekkora pluszköltség egy autóban a tempomat és technológiailag milyen bonyolultságú a beszerelése? Minden autóban be van vezetékelve, csak szoftveresen, minimálisan hardveresen nem tudja? Vagy ezt már gyártáskor tudni kell és jókora pénz?

Csak tulaja vagyok egynek. Ebben gyárilag egyedül a kapcsolókar hiányzott. Kb. 7e forintért egy hónap alatt megérkezett kínai barátainktól. Egy YT-videó 2-3x végignézése után kb. egy óra alatt készen volt - az idő nagy részét az akku kiiktatása és visszaszerelése vitte el (a takarólemez bolhái eléggé nehézkesen akartak visszajutni a helyükre). Ha jól tudom, a márkaszervíz valahol 50-80 k körül intézi ugyanezt.

Semekkora. A gázpedál csak egy potméter már régóta minden autóban, a motorvezérlő intéz mindent. A sebességszenzorok és minden egyéb szenzor is benne vannak az autókban a kötelező menetstabilizáló miatt. Csak a fizikai kapcsoló kell, minden más szoftver kérdése.

Ford mar a 2003 mondeoban minden extrahoz minden autoban "odahuzta" a kabeleket es 1 fele egyseges vezerlo volt.

Ami annyit jelentett, hogy ha a sallangokat beszerezted es betanitottad a computert akkor osszedugtad es mehet.

Gondolom ez most is igy van, ha mashol nem is a nagyobb besorolasu tipusoknal.

Renault a kistehrnel legalabbis a mastereken biztosan igy csinalja 2010 tipus csere ota, mindegyiknek ott a tempomat kiepites, csak a kormany mas es nincs benn a kapcsolo a muszerfalon. Fiat detto.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Attól függ, hogy hol vannak a gyári tempomat gombjai. Abban biztos lehetsz, hogy az autóban elő van huzalozva neki minden, mert az elektromos vezetékeket nagyjából az alváz után rakják be az autóba. Emiatt cserélni kb lehetetlen őket, de a gyártó sem akarja megszopatni magát, ha az ügyfél később tempomatot akar. Ha pl a tempomatot bajuszkapcsolóról vezérled, akkor annak a cseréje + némi szoftveres bűvészkedés valszeg elég lesz. Ha a kormányon vannak a gombjai, akkor ki kell cserélni a kormányt, illetve pl az én autóban azt az alkatrészt is cserélni kellene, amelyik az elektromos jeleket átviszi a műszerfalról a kormányra. Ez valami csúszó elektromos csatlakozószerűség, mert amikor a kormányt forgatod, akkor nem egy kábelkorbácsot tekersz jobbra-balra, hanem ennél szofisztikáltabban van megoldva.

Persze a plusz költség kérdésedre nem válaszoltam, attól függ, hogy a hiányzó alkatrészeket mennyiért tudod beszerezni :)

Szerkesztve: 2023. 09. 23., szo – 11:52

Egyszer véletlenül kikapcsoltam a tempomatot a bajuszkapcsolón. Nem szoktam lekapcsolni a funkciót, úgyhogy nem voltam benne biztos, milyen állásban lehet újraaktiválni. Az első parkolónál muszáj volt félreállnom bekapcsolni, annyira zavart a hiánya.