Szép és követendő példa

2022. jan. elsejétől az állandó lakcímmel rendelkező egri lakosoknak az éves összvonalas bérlet 1000, azaz egyezer forint.

Nem mindig, fogom tudni használni, ma például autóval kell mennem, de holnap a suliból a színházba már busszal megyek a délutáni előadásra. A parkolás díja, majdnem annyi lenne, mint amennyit az előadásért kapok.... Vagy ha a kisfiam viszem úszni, az uszodánál lévő parkolókban heti két parkolás díja az éves buszbérletem ára. És akkor nem számoltam a benzin/amortizációs stb költségeket.

Szóval gyakrabban fogok idén buszra szállni, és ez egy követendő jó példa lehet más önkormányzatok számára is.

Hozzászólások

Így van. Kíváncsi leszek, hogy az egriek mennyire élnek majd a lehetőséggel. Most már nem lehet arra hivatkozni, hogy drága a bérlet, azért nem teszi le az autót.

trey @ gépház

Én is kíváncsi leszek. Gyakorlatilag az élhetetlenségig zsúfolt volt a belváros. Ha dolgom volt, egy kilométerrel arrébb parkoltam egy nyilvános parkolóban és onnan sétáltam be a belvárosba. Innentől ezt már busszal tehetem meg. Sokkal gyorsabb és kényelmesebb lesz. Én biztosan ki fogom használni... De én is nagyon kíváncsi vagyok kisebb lesz-e az autóforgalom. 

“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”

― Philip K. Dick

Az is igaz, hogy én szerencsés vagyok abból a szempontból, hogy rengeteg buszjárat áll meg az otthonunk környékén így van bőven választék, gyakorlatilag 10 percenként mennek buszok. De aki nem olyan jól ellátott területén él a városnak annak kompromisszumos lehet.

Az autóforgalom korlátozására pedig nagy +1.

“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”

― Philip K. Dick

Nagyjából 15 éve élek Budapesten kisebb megszakításokkal, rengeteget fejlődött a tömegközlekedés azóta. A rossz állapotú járműparkot lecserélték, a vonalhálózatot fejlesztették, automatákat helyeztek ki, valós idejű utastájékoztató és utazástervező rendszert fejlesztettek, miközben a jegyárak alíg emelkedtek. Egy dolgon nem lehet változtatni, ez pedig az utazóközönség, sajnos az nem változott. Én ritkán találkozom negatív esetekkel, de gondolom ez nagyban függ attól, ki melyik vonalakon utazik rendszeresen.

Itt nem olyan vészes a helyzet. Mondjuk tudom az már mindennek a csúcsa lenne, ha csinálnának egy applikációt is a menetrendnek. Most kiadtak egy 155 oldalas pdf-et, ami tartalmazza az új menetrendet. Mert új menetrend is van. Ez nem túl felhasználóbarát... Néztem reggel a buszmegállókban az emberek fényképezik a menetrendet a telefonjukkal. Azért 2022-ben biztosan van erre jobb megoldás is.

“The basic tool for the manipulation of reality is the manipulation of words. If you can control the meaning of words, you can control the people who must use them.”

― Philip K. Dick

Csak egy GTFS filet kellene publikálni és felvenni a nagyobb térképszolgáltatókhoz, máris lenne mobilos utazástervezés.

Szülővárosomban nemrég alakult egy új közlekedési vállalat új vonalhálózattal és buszparkkal, felajánlottam nekik, hogy ha csak technikai akadálya van én vállalom, hogy megcsinálom. Sajnos nem éltek vele.

Egyrészt átszoktatni az embereket évekig is eltart, másrészt ezt a másik oldalról is meg kell támogatni: nehezíteni az autóval való közlekedést. Kevesebb parkoló, drágább parkolási díj, ilyesmik.

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Szülővárosomban egy időben az volt a rendszer, hogy a frekventáltabb helyeken csak adott ideig lehetett parkolni (pl. 1h), és ezt nem lehetett parkolódíjjal meghosszabbítani. Azt nem tudom, hogy ez mennyire lenne hatékony, mindenesetre nem tudok róla, hogy ezt valaha is betartatták, így idővel eltörölték.

Ilyesmit meg lehet csinálni olyan országban, ahol erős a szabálytisztelet. Az NDK-ban ez volt a rendszer, ha ilyen helyen ált meg valaki, akkor elővett egy kis műanyag órát, beállította a mutatót a megállás időpontjára, így lehetett látni, hogy mikortól kezdett várakozni. Időre vissza kellett érni. Nem tudom, hogy az egyesülés után is megmaradt-e ez a rendszer.

Ha szeretnél nosztalgiázni, akkor Mátrafüreden a Béke utca ilyen. Évente többször is megfordulok arra, így a kesztyűtartóban nekem is ott figyel egy ilyen "óra" (150-200 forint szinte bármelyik írószerboltban). De abban igazad van, hogy erős szabálytisztelet kell hozzá.

Nem igaz, mert például letöltendő fogház az szegénynek és gazdagnak is hasonló élmény, vagy legyen mondjuk jármű elkobzása. Addig, amíg képtelenek vagyunk elszakadni attól, hogy a büntetés az pénzbírságot jelent, addig bizony lesz egy észak-koreai fegyelmezettséggel bíró alsó-középosztályunk, meg egy mindent magasról lesz.ró felső- és felső-középosztályunk.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem, mert a kevesebb parkolóhely egy kényszerítő intézkedés, így várhatóan megszaporodnak a tilosban parkolásos esetek, viszont érvényt kell szerezni annak, hogy ne a kerékpárútra, járdára, rakodási területre parkoljanak, hanem ne menjenek a belvárosba autóval. A jogszabály betartatásán méláztam el.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Óriási a vásárhelyi tömegközlekedés. Konkrétan melós járatok vannak reggel/délután a gyárakhoz és csókolom.

 

Járműpark:

https://hu.wikipedia.org/wiki/H%C3%B3dmez%C5%91v%C3%A1s%C3%A1rhely_t%C3…

 

Egy olyan városba minek tömegközlekedés, ahol nincs tömeg? A város egyik végétől a másikig biciklivel 20-25 perc.

Aláírás _Franko_ miatt törölve. 
RIP Jákub.
neut @

Nagy különbség van aközött, ha valami ingyenes és alanyi jogon jár, illetve ha valamiért fizetni kell és némi utánajárást igényel. Amiért fizetni kell azt általában sokkal inkább megbecsülik, és sokkal inkább motiváltak, hogy a pénzükért kapjanak is valamit. Még akkor is, ha 1000 Ft csak nagyjából 3-5 buszjegy árát teszi ki, aki megvásárolja az jó eséllyel legalább ennyi, de inkább több utazáshoz fogja is használni.

Orulunk is, meg nem is.

Olcsobb orulunk.

Busz fix vonalon halad es csak oda ahova a nagyemberek megmondjak.  Szabadsagfok megvonas. Nem orulunk.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Szerkesztve: 2022. 01. 03., h – 19:06

Az egyik tényező az ár és a könnyű jegyhez jutás. Ez ebben az esetben igen pozitív. Hiszen megéri birtokolni az éves jogosultságot. És ha van jogosultság, akkor használva is lesz.
Ezen kívül sok tényező van, amely meghatározza hogy a település tömegközlekedése fejlődő vagy elsorvadó irányba fog haladni. De kezdetnek nem rossz.
A következő lépés a hálózatba szervezés, a jól időzített átszállás biztosítása a másik járatra (átszállási pontokon való akár 1..2 perces bevárás és egyidejű továbbindulás), stb.

Sajnos rengeteg vidéki városra jellemző, hogy az utóbbi évtizedekben nem volt szemléletváltás és hagyták elsorvadni a tömegközlekedést. Öröm látni, hogy van ahol megpróbálják újraépíteni.

Szerkesztve: 2022. 01. 06., cs – 10:15

https://menetrend.app/ mobiltelefonos alkalmazásban nézem, a legtöbb busz Egerben is 60 perces ütemességgel közlekedik. Tisztára, mint a távolsági buszok.
Az igazi fellendülés az önvezető buszokkal történhet meg, amikor a bérköltségek megszűnése okán harmad ekkora buszok 20 percenként járhatnak. Ekkor már szerintem nagyságrendekkel vonzóbb lesz. Valahogy a 20 perc a lélektani határ a gyakori járat és a ritka járat között, a 15 perc a sűrű. Esetetekben ez ma még 60 percre ritkított.

Köztes lehet a fentebb már írt feltételes menetrend ("telebusz"). Ha bejelented az igényt 60 perccel előtte, akkor elindítják a 15 percenkéntire hirdetett feltételes indulásból az adott járatot. Ez valójában amolyan iránytaxi jelleg, jelenleg ügyeletes/buszgarázsban mást is csináló sofőrökkel, az önvezető korban csak ügyeletben pihenő járművekkel. Sőt ez tovább optimalizálható azzal, hogy az első megrendelő teljes áras, a megrendeltre feljelentkező többi utas pedig kedvezményes.