Kedvenc navigációs megoldásom ...

Címkék

Mindegy, hogy gyalog, kerékpárral, motorral, autóval ... amit a legtöbbször indítasz navigációs céllal.

apple maps
4% (46 szavazat)
backcountry navigator
0% (0 szavazat)
copilot gps navigation
0% (0 szavazat)
gaia gps
0% (2 szavazat)
google maps
35% (461 szavazat)
here wego maps & navigation
5% (59 szavazat)
inroute route planner
0% (0 szavazat)
karta gps
0% (0 szavazat)
mapfactor navigator
0% (5 szavazat)
mapquest
0% (0 szavazat)
maps.me
1% (10 szavazat)
osmand
7% (85 szavazat)
polaris gps navigation
0% (0 szavazat)
<random jármű> saját navigációs megoldása
1% (13 szavazat)
scout gps
0% (1 szavazat)
sygic
2% (26 szavazat)
tomtom go navigation
0% (6 szavazat)
waze
42% (549 szavazat)
egyéb, leírom
3% (36 szavazat)
Összes szavazat: 1299

Hozzászólások

(x) Waze

Városon belül Waze, hosszabb utaknál TomTom GO 520. Mondjuk amekkora hulladék lett a Waze manapság, a TomTom sem ad rosszabb előrejelzéseket, sőt. Csak azt macerás elindítani rövid utakra.

Budapesten belül az elmúlt 1-2 évben gyakorlatilag használhatatlan lett az utazástervezés. Megyek valahova mondjuk este hatra. Beírom a tervezőbe, hogy 17:45-ös érkezéssel számoljon. Kiírja a tervezett indulási idő előtt ~negyed órával, hogy X időpontban kell elindulni, hogy odaérj 45-re. Az X időpont előtt öt perccel már a kocsiban ülök, kiválasztom az előre megtervezett utat, ETA 18:10. Anyád. Elindulok, félúton szól, hogy hello, most már 18:20. És nem lett közben dugó, vagy baleset, egyszerűen rossz az algoritmus.

Ezt meg lehet figyelni adhoc útvonaltervezésnél és, pár éve volt egy váltás, amikor egyik napról a másikra elkezdett a megszokottól jelentősen eltérő útvonalakat adni ismert útvonalakon. Általában rosszabbakat, pl. bevisz a belvárosba, 0-1 perc megtakarításért, miközben az sokkal kiszámíthatatlanabb. Nyilván az ismert útvonalakon ez nem gond, megyek arra, amerre eddig is, de ez a különbség gondolom az idegen helyeken (+ az utazástervezésnél) is megvan.

Nálam waze egészen ügyesen tippel, +-5 perccel be tudja lőni hogy mi a helyzet, kivéve ha nem várt esemény (pl baleset) van.

Cserébe viszont mostanában elég sokszor visz teljesen indokolatlan módon árkon-bokron át amikor tök üres a főút (pl éjszaka ilyen éjfél-2 környékén).

Én Waze-t használok, és kb nálam is ott van ez a hiba lista... De menet közben sem jobb a helyzet. Reggel induláskor (7.40) tervezek, legyen mondjuk ETA 8:10. És hát 7.50-kor már látszik, de 7.55-kor már a hülye is látja, hogy ez már csak fénysebességgel lenne teljesíthető, de a Waze még kitart... És hosszabb utaknál ez rosszabb... Menet közben többször kellene frissítenie környezeti infókat, mert képes 10-20-30 perceket menni úgy, hogy az eredeti tervet mutatja, de közben elszalasztott egy lehetséges alternatív útvonalat és így már csak a jelentősen megnövekedett új tervet mutatja... Ezért kezdtem el azt nézegetni ilyenkor, ha megfog egy lámpa, vagy torlódás, hogy manuálisan kérem az útvonalakat az adott ponttól... és gyakorlatilag visszaigazolta az elméletem. Többször adott ilyenkor jobb útvonalat, de magától nem szólt volna... 

A legjobb amikor induláskor tervez egy ETA XXX-et... és sebességhatár fölött haladva, torlódás és egyebek nélkül sima úttal később érek oda... Ezen azért szoktam pislogni, hogy ezt mégis milyen sebességre tervezte?!

ami már automatikusan fel is jelent a rendőrségen a sebességtúllépés miatt

Azt a TomTom csinalta, amikor eladta a rendorsegnek az infot arrol, hogy hol van a legtobb sebesseg tullepes. Utana azokat a helyeket megszortak kamerakkal.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Sokaig iGO, aztan Here, mostanaban ViewRanger opencyclemappel (bringara ez jo, meg a merretekerjek).

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

nincs okostelóm viszont van papír térkép a kocsiban, pont tegnap kaptam érte dicséretet a műszaki vizsgán

amikor kell elég körülményes, de élvezem :)

Az eredeti felvetés az elavult utcanevek és megnevezések voltak. :-) Igen, a papírtérkép nem navigációs szoftver széleskörű adatgyűjtéssel. Cserébe nem lopja el az adataimat (másokét sem), van foglamam arról, hogy hova megyek (a fejemben is rakódik össze a trékép) és egyszerűen jó használni, legaláábbis én szeretem.

Szóval én szívesen használok papírtérképet.

Mellékszál, inkább csak érdekesség, mert a szavazás a hajózási útvonaltervezést nem említette: A tengeri hajózásban a papír alapú térkép elengedhetetlen, és ha "esemény" van, akkor a biztosító vizsgálja, hogy mikori a térkép. A joggyakorlat szerint az 1 évnél idősebb térkép haználata már gondatlanságnak minősülhet, és a biztsító kibújhat a fizetési kötelezettség alól.

Volt a kocsiban sokaig Magyarorszag + Europa autos terkep, egyszer sem kellett. Szerintem autoban kicsi esely van a telefon lemerulesere ha van szivargyujtos tolto, egyszer jartam ugy, hogy nem volt es volt meg hatra jo nehany ora. Megneztem a GPS-en, hogy kb. meddig kell menni az autopalyan leteres nelkul, aztan kikapcsoltam a mobilt, hogy ne fogyasszon, az ut vege fele ujra be.

Ha már az kell, az gáz de még gázabb ha az sincs.

Megallsz az elso benzinkutnal es veszel egyet :) Ha az auto robban le az inkabb gaz.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

A repülésben is kötelező (itt most GA, azaz "kisgépes repülésről" lesz szó). Mi évente vizsgázunk a használatából, ugyanakkor senki nem használja, csak nála van, mindig kéznél a kabinban. Arra jó az egész, hogy ha befosik a navi, akkor legyen backup, és tudja értelmezni/használni a pic. Mára annyira bonyolultá vált a légtérszerkezet, hogy képtelenség térképpel úgy repülni, hogy be lehessen tartani a szabályokat. Sokszor egy néhány km-es "csőben" kell átfűznie magát a pilótának, a vonatkoztatási pontok meg szántóföldek vagy erdők közepén vannak. Szóval eltévedés ellen véd a papírtérkép, de a légtérsértéskor érkező elfogó Gripenek ellen nem :)

Van egy olyan kezdő feladat (vitorlázórepülés), hogy egyedül el kell menni egy minimum 50km-es céltávra, papírtérképpel. Ugyanakkor 20+ év gps-es támogatással történő repülési/oktatói tapasztalat - és a fent említett probléma - után az az egyöntetű vélemény, hogy gps nélkül nem engedünk el növendéket erre a feladatra, mert nagyobb a kockázata mint a haszna. Megköveteljük inkább az elemi navigáció (térkép+iránytű) ismeretét, ebből adott esetben még felszállás előtt is vizsgáznia kell (meg előtte sokszor), kérjük, hogy legyen ott az ölében a térkép, de használja a navit is.

Összességében mostanra sokkal inkább arra megyünk rá, hogy legyen gps, annak backupja, akár több is. Fedélzeti navi (ha van) -> saját mobil célhardwares navi -> pilóta telefonja -> papírtérkép a használati sorrend. Nem tudok olyan esetről hogy valaki eljutott volna a sor végére, de nyilván benne van a pakliban, és akkor tudni kell használni (az éves vizsgák pedig segítenek frissen tartani a szükséges tudást). Mindezek mellett az útvonal rögzítését végző logger is alkalmas általában navigációra (térkép nincs rajta, de irányszöget ad mini kijelzőn, vagy sípol).

A joggyakorlat amúgy nem időt határoz meg, hanem térképverziót, meg lennék lepve, ha ez a hajózásban másképpen lenne, de aztán lehet... Az ICAO ha ad ki új regionális térképet, akkor a régit cserélni kell, ennek az oka a légtérszerkezet változása, nem a térkép életkora.

100 évvel ezelőtt még az elektronika előtti időkben térkép + iránytű és Észak-Amerikában földre felfestett nagy méretű tájékoztató nyilak.
Mosolyra fakasztó, ám logikus utasítás: ha a megfelelő időpontban (helyen) nem találkozol a nyíllal, akkor
  - keress egy vasútvonalat és kövesd
  - állomásnál mélyrepülés és próbáld leolvasni az állomástáblát
  - aztán elő a térképet és navigáld magad vissza a helyes útvonalra.
 

II. vh. vadászrepülők írták, hogy a kiképzés fontos része volt az ország vasútvonalainak és vasútállomásainak a megtanulása, hogy ha valami esemény után haza kellene mennie, akkor ezek alapján be tudja tájolni magát és tudjon egy hozzávetőleges irányvektort kitalálni

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Az egész topicban a ppaír térkép körüli vita során nekem az kristályosodott ki, hogy én nem navigálok valós időben, hanem a közúti közlekedés esetén útvonalat tervezek és megtanulom. A hajózásban a valós idejű navigáció pedig bőven elmegy papír térképpel, látra, meg tájoló kompasszal, mert hát van idő. :-) Kicsit más a sebességtartomány, mint a repülésben. Na meg a hajózás alapvetően sokkal nagyobb rákészülést igényel, mert a közúton (mint, ahogy a nevében is benne van) egy épített infrastruktúrán közlekedsz, a hajózásnál, pedig a természetben vagy, ahol egész más helyzetekkel is számolni kell.

Nekem az a tapasztalatom, hogy a mobil navigáció (legyen az egy telefon vagy egy céleszköz) kijelzője alkalmatlan arra, hogy hosszabb utat át lehessen tekinteni. Vezetés közben irányításra megfelelő (ha jól tudja az utat), de ha át is akarom látni, hogy merre fogok menni (szóval a kezdeti útvonaltervezésre), akkor kevés. Vagy a zoom lehetősége nem megfelelő. Ilyen esetben jól tud jönni egy papírtérkép, ahol tök mindegy, hogy az utcákat közben átnevezték, vagy épp nincs rajta forgalmi információ. Persze erre legjobb egy normál méretű monitor és megfelelően erős gép, de ez útközben nem igazán adott.

Saját tapasztalat túrázás kapcsán az, hogy nagyon jó a térkép, amin a "lepedőnyi" méretének köszönhetően áttekinthető a terep, a teljes útvonal, egy-egy kilátóponton be lehet lőni, hogy merre mit látunk. Ilyen környezetben a GPS arra kell, arra jó, hogy szükség esetén "rárakjon a térképre", azaz kellően jó közelítéssel megmondja, hol vagy, illetve akinek olyan az ingerenciája, annak "húzza a csiganyálat", azaz rögzítse az útvonalat, későbbi elemzés céljára.

Szóval a térképnek _is_ meg a műholdas navigációnak _is_ megvan a maga szerepe/felhasználása - az egyik a másikat nem tudja kiváltani.

Magyarországon bődületes mennyiségű út épült az elmúlt évtizedekben. A régi térképek nettó használhatatlanok. Nem is beszélve arról hogy csomó mindent átneveztek. Ha veszel egy autós térképet akkor az fokozatosan elévül. Nem lehet megmondani hogy pontosan mikor lesz rosszabb mintha nem is lenne, de minden évben közeliti.

Valóban, fogalmad sincs, hogy mit jelent az, amikor épül egy új autóút két város közt, 47 körforgalommal, lehajtókkal, felhajtókkal, fizetős szakaszokkal, bonyolult csomópontokkal, te meg egy egyenes utat mutató papírtérképpel akarsz érvényesülni.

trey @ gépház

Valóban nincs, és nem is lesz. Autóutat nem használok. Fizetős útszakaszt sem, kerékpárra nem kell autópály-matrica.

Ezzel együtt te sem ezzel érveltél, hanem átnevezett utcákkal. Ami egy globális áttekintés esetén teljesen lényegtelen. Ha csak annyit elértem, hogy végre releváns érveket hozz fel, akkor nem postoltam hiába :P

A 47 körforgalom nincs kitáblázva? Konkrét példaként mentem Zalába és képzeljétek Fenékpusztánál 2 körforgalom is született, továbbá Balatonszentgyörgynél egy harmadik.
Papírtérkép alapján ... hú de eltévedtem benne? Hát nem. Szépen ki van táblázva.

Ja, hogy a térkép mellett az útszéli jelzések olvasási képessége is elsorvadt? Sajnos igen. Megjegyzem, nálam is sorvad sajnos.

Olyan is van ám hogy utak egy az egyben megszűnnek, áthelyeződnek. Esetleg A és B között teljesen új utak jönnek létre. Sűrűn lakott, agglomerációs területeken ez pl igen gyakori (pl. Csepeltől délre eső települések (Szigethalom, Halásztelek, Tököl, Szigetszentmiklós) és környéke keresztbe-kasul új utakat kapott.)

Lehet papirtérképezni és gondolkozni, senki sem tiltja meg. Tartalékba jó a kesztyűtartóba, csak 5 évente vegyél újat :)

El tudjuk olvasni, de - helyesen - a navigációs megoldásoknak köszönhetően egyre kevesebb ilyen figyelemelterelő dologgal kell menet közben foglalkoznunk. Helyette figyelhetjük az utat. Ami 130 km/h sebességnél nem utolsó szempont. Nem baj, ha ki is van táblázva, de 2022-ben már azt szeretem, ha azokat a táblákat a navigációs megoldás felolvassa, vagy ha rápillantok, tizedmásodperc alatt leolvasható még tetőantennáig érő tejködben is.

trey @ gépház

Ha a váltóra lenéz a "mazsola", akkor az oktatóját kell elküldeni kapálni - ugyanis így nem engedhette volna vizsgára. Vagy a vizsgabiztosnak kellett volna megbuktatnia.

ha valakinek csőlátása van, az jobb lenne, ha nem ülne a bal egyben... Ha neked sem fér bele a táblák felismerése és a látottak feldolgozása, akkor nálad is baj van :-)

Ha és amennyiben a táblák felismerése, és felfogása annak,a mit látsz gondot okoz, azaz a tábla "figyelemelterelő dolog", akkor tényleg bajok vannak. (Az, hogy valakinek van jogsija, az egy dolgot bizonyít: azt, hogy van jogsija. Azt nem, hogy alkalmas is a járművezetésre.)

Egy másik fórumom éppen azt vizsgálták, miért nézzük be egyre gyakrabban a vasúti fényjelző berendezéseket.
Összefüggés lehet abban is, hogy tényleg megváltozott a fókusz.
Ma inkább a felezővonal és a kormány melletti navigáció a két fókuszpont, az út szélén levő táblák ahogy fentebb írtátok, inkább perifériára szorulnak.

Érdekességként a rendőrlámpát ma már szinte mindenhol eléd (föléd) helyezik, az út szélén levőt kevésbé/későn vesszük észre.

A legnagyobb gondom az általam eddig próbált összes navival az volt, hogy előfordul olyan eset, amikor a képe alapján gőzöm sincs, hogy akkor pontosan melyik utcába kellene folytatnom az utamat. Volt már nem egyszer, hogy körforgalomból rosszkor jöttem ki, tegnap jobbra egyel korábbi utcába fordultam be, és sokszor volt már olyan, hogy a navi nem segített abban, hogy melyik sávba kellene besorolnom, így amikor az útszéli táblák alapján rájöttem, hogy rossz sávban vagyok, lehetett kuncsorogni, hogy engedjenek be.

Igen, a Google Maps is meg mostanában már a Waze is mutat besorolást. De a Google Maps nem mindig, a Waze meg kifejezetten ritkán. Ráadásul az, hogy ebben a kereszteződésben a középső 3 sáv jó, a bal szélső és a jobb szélső az nem jó, az nem mindig elég, pl. ha a kereszteződés után azt mondja, hogy és akkor most a jobb oldali sávból fordulj jobbra 50 méter múlva, miközben én az egyenesen menő és jónak mondott 3-ból a baloldalit választottam. Jobban szeretném, ha mondjuk zölddel jelezné azt a sávot, ami a legtovább jó lesz, mondjuk sárgával azokat, amik most még jók, de hamarosan váltani kell belőlük, és pirossal mondjuk azokat, amik már most se jók.

Az is klassz lenne, ha a Google Maps úgy, mint sétáláskor, a kamera képére tenné rá a bekanyarodást mutató nyilat, ami 3D-ben mutatja a keresztutcát és ezt mondjuk egy sok kijáratos körforgalomnál eltévedés nélkül lehetne használni, biztonságosan.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Megmondom őszintén, nem igazán érdekel, hogy milyen hajánál fogva előrángatott magyarázatot adnál, hogy miért jó mondjuk 130 km/h-s sebességnél, 0 méter látótávolságú ködben, top speeden dolgozó ablaktörlő mögül, szakadó hóesésben a táblákat (nem, nem STOP meg mackósajt táblákról van szó, hanem bonyolult csomópontokat leírókról) vadászni, meg ugyanebben az időben kevésbé sem (á, dehogy!) veszélyes módon leállósávokban papírtérképet kihajtogatva várni, hogy mikor basz picsán egy ütődött kamikaze pilóta, ahelyett ...

hogy a fülemmel hallom, "1 km múlva térj le az autópályáról ... 700 méter múlva térj le az autópályáról ... 300 méter múlva ...." anélkül, hogy a szemem egy pillanatra is levenném az útról.

De, hajrá!

trey @ gépház

Ma reggel direkt kipróbáltam táblákat leolvasni perifériás látással és nem ment. A tábla körvonalait láttam, hogy pl. sebességkorlátozó vagy kék színű elágazást jelző tábla, de a tartalmát nem. Viszont a tábla leolvasása közben a szemem sarkából láttam az előttem haladó forgalmat.

Amúgy annyira nem is kell figyelnem, automata váltó, van collision avoidance, adaptive cruise control, kormányozza magát. De akinek ilyen nincs, ott bizony be kell osztani, hogy hova és mennyit figyel. Főleg ha az ember új helyen bonyolult szituációkban vezet, néha még GPS-szel se könnyű kibogarászni egy-egy elbaszott kereszteződést.

Most próbáld meg ezt egy 100+ lóerős motoron, minimális szélvédelemmel, bukósisakban, miközben a fejed tartod, hogy le ne tépje a szél, szembe tűző nappal súlyosbítva, miközben kapaszkodsz és "mászol" a motoron (helyezed át a testtömeged). Legyen a sebesség mondjuk 130 kilométer per óra :D :D :D :D

Esőt és párásodást nem is veszem ide, mert már ez is elég az elképzeléshez.

trey @ gépház

Ha motoron csőlátással mész, akkor qrva nagy bajok vannak... (Én is motoroztam, és igen, ha olyan csomópont felé közeledtem, ami kifejezetten összetett volt, ott _lassítottam_, hogy _időben_ fel tudjam mérni a helyzetet, _időben_ fel tudjak készülni a besorolásra, illetve a csomóponton történő áthaladásra. És működött a dolog... Igaz, nem pélónövelésre használtam a kétkerekűt... )

miért jó mondjuk 130 km/h-s sebességnél, 0 méter látótávolságú ködben, top speeden dolgozó ablaktörlő mögül, szakadó hóesésben a táblákat (nem, nem STOP meg mackósajt táblákról van szó, hanem bonyolult csomópontokat leírókról) vadászni,

Ha szerinted a fent írt szituáció tábla vadászat nélkül rendben van és a tábla vadászattól válik veszélyessé, akkor nagyon eltér a véleményünk.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Hallod, ebbe álltál bele? Helyettesítsd be a teáltalad választott biztonságos sebességre, ott sem látod a táblát.

Tudom mi jön most, zeller szakértő úr olyan időben nem indul el. OK. Bye! :D

donornak

Tudom, tudom. Szerinted már évekkel ezelőtt meghaltam kétszer a téligumi hiánya miatt, meg a motorozás miatt is négyszer! Ezzel szemben a valóság: 14 évesen (vagy mi) szereztem az első jogsimat SM kerékpárra. Azóta még csak egy koccanásos balesetet sem okoztam :D

trey @ gépház

De, ki van bazmeg :) Csak az elmúlt években már nem 60-nal cammogunk a Skoda, Trabant, Lada, Dacia stb. technikákkal. Valamint, sötét éjszakában, az úttal párhuzamosan verető hóesésben, köddel nehezítve ez elég érdekes mutatvány tud lenni.

Amikről itt beszéltek, azok balesetveszélyt okozó, vagy annak kialakulásához erősen hozzájáruló dolgok lehetnek.

trey @ gépház

6-8 éve jöttem haza az M3-ason Debrecenből, kamionos a leállósávban integetett intenzíven. Gondoltam valami nagy baja is lehet, megállok. Ukrán volt, a kamion előtt ki volt terítve a lepedőnyi térkép, az ürge totál pánikban, kérte, hogy mutassam meg már neki rajta, hogy hol vagyunk. Ráböktem a mező közepére, az M3-as ugyanis még nem volt rajta :) Szerintem azóta már ő is navit használ :)

Van egy optimum. Bizonyos értelemeben valóban környezetszennyezés (bár az elektronikus navigációnak is van környezetterhelése), de azért nem minden térkép avul olyan gyorsan, szóval billenhet a mérleg erre is, arra is. Használattól függ.

Én nagyon ritkán használok menetközben térképet / navigációt. Előre megnézem, megtanulom az utat, itt gyakran a fontos csomópontokat, ahol még nem jártam esetleg műholdképen vagy Street View-al megnézem, mert úgy könnyebben rögzül.

Emellett gyakran szoktam papír térképeket nézegetni, mert egyszerűen leköt, és a kocsiban és vízen is ott vanak a lényeges térképek nálam, és szoktam őket lapozgatni.

Ha meg lovaskocsiban lenne, akkor a lovasok dicsérnének meg. Ettől még nem hatékony a papírtérkép és az útvonaltervezés szempontjából is kőkorszak. Mondok egy példát: autópályán te állsz a dugóban, mert baleset van, csak nem tudtál róla. Az online navigáció meg kivisz az azt megelőző kihajtón, és vissza az utána következőn. Ez csak egy, nagyon egyszerű példa, de millió ilyen van.

+1, én is így készülök az apokalipszisra, hogy fejből tudom mikor hová megyek. Trenírozzuk az agyunkat, ha nem használjuk elhülyülünk. Ha kikapcsolják a műkoldakat, az emberek nem találnak be a szájukba az étellel. Én meg ha elforgatják a táblákat, akkor is hazatalálok a WC-re.

Downvote. Nem azért használunk waze -t hogy odataláljunk Győrből Budapestre, hanem azért hogy amikor bedugul Tatabányánál akkor kivezessen az 1-es útra és a baleset után visszavezessen. Azt meg nem fogod a semmiből kitalálni, hogy egy 120 km-es autópályaszakaszon pontosan mikor lesz előtted dugó/baleset.

amikor kell elég körülményes, de élvezem :)

Irigylesre melto, hogy van ilyesmire idod a mai rohano vilagban. Gondolom ha ul melletted valaki aki mondja a terkeprol, hogy merre kell fordulni az segit, de amikor egyedul vagy akkor hogyan oldod meg a terkep es a forgalom parhuzamos figyelemmel kisereset?

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

A valahova odatalálás csak az egyik funkció. A nem akarok dugóba kerülni a másik. Az A útvonalon 1 óra a menetidő, a B útvonalon 2 óra a menetidő. Stb. Gyökeresen más a közlekedés ma mint pár évtizede. Sajnos. Persze attól is függ hogy milyen gyakran és hol autózol, de mondjuk ha Bp+Pest megye+autópályák benéznek gyakran akkor nem úszod meg egy waze szintű megoldás nélkül. Vagyishát lehet próbálkozni, de sirás lesz a vége előbb vagy utóbb.

A trükk az, hogy amikor még áll az autó megnézed, hogy merre kell menni, és _megjegyzed_.

Kivancsi lennek, hogy ez a soforok hany szazalekanal mukodik. Arra gondolok, amikor:
- nem 5-6 db "jobra,balra,jobbra..." fordulot kell megjegyezni hanem mondjuk 20-at
- nem zavarja a sofort senki utkozben (kisgyerek, telefonhivas, stb.)
- nem kell "ujratervezni", mert baleset volt, elnezte a kanyart, stb.

Szerintem manapsag az embereknek tul sok erdektelen dolgot kell eszben tartani. Pl. egy olyan utvonalat ahova 1-2 alkalommal kell elmenni evente.
En ismert utvonalon is bekapcsolva tartom a GPS-t altalaban, mert van olyan, hogy a 15 perces utbol hirtelen 30 perces lesz valami baleset miatt es olyankor jo ha szol es nem kesik el a gyerek az iskolabol.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Gyakorló szülőktől kérdezem: a büdös fővárosban hogy lehet vinni a gyereket iskolába, h. be is érjen bizonyosan csengetés előtt? Ha a kibaszott gugöl szuperszámítógépei nem tudják biztosan megmondani mikor induljon el az ember reggel h. biztosan beérjen, de ne is még előző este kelljen sátrat verni az iskola kapuja előtt, akkor halandó ember hogyan tervezze a reggeli elindulás időpontját?

Szerintem a covid elegge lenyomta a forgalmat, legalabbis abban a fovarosban ahol en viszem a gyereket az iskolaba (nem Bp). A reggeli 35-45 perc helyett 15-20 perc lett az atlagido, bar ujabban megint felfele kuszik, 25-30 perc korulre (10km-es tavolsag). A Waze jol szokta becsulni az idot nalam.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

hogy lehet vinni a gyereket iskolába, h. be is érjen bizonyosan csengetés előtt?

Ha ez a peremfeltétel, akkor gyalog, biciklivel vagy rollerrel. Autóval vagy tömegközlekedéssel nem tudod garantálni az érkezés idejét.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én úgy ajánlottam a gyaloglást és biciklit, hogy valóban azzal vittem a gyereket. Viszont nem 8-10 km-re.

Amikor a gyerek 8-10 km-re járt iskolába, már nem kellett vinni, hanem egyedül tömegközlekedett.

Azért arra kíváncsi lennék, hogy alsós általános iskolás gyereknél mi miatt éri meg 8-10 km-re levő iskolába vinni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Azért arra kíváncsi lennék, hogy alsós általános iskolás gyereknél mi miatt éri meg 8-10 km-re levő iskolába vinni.

Pl. szulok szetmentek es anyuka atiratta a hozza kozeli iskolaba? (az en esetemben)
Szoktam nyaron biciklivel is vinni, de esoben, hidegben nem nyero annyira. Tomegkozlekedessel 1 ora, auto/bicikli 15-45 perc (mindet kettovel szorozni, mert haza is kell ernem).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Hóban, fagyban marad a tömegközlekedés és/vagy gyaloglás.
Ha nincs felfagyva, akkor játszik a bringa. Ez 2 x 3 km a kisebbiknél, jövőre 2 x 6 km lesz a nagyobbiknál.

A 8..10 km-t oda + 8..10 km-t vissza egyik sem éri el.
De mi vesz rá arra valakit, hogy a szomszéd városba (vagy 3-mal odébbi kerületbe) járassa általános iskolába a gyerekét?

De, viszik, csak aki így tesz, nem tudja kivédeni azt, hogy a forgalom határozza meg a menetidőt. Így néha túl korán érkezik meg, máskor meg túl későn.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Kivancsi lennek, hogy ez a soforok hany szazalekanal mukodik

Igen ez a GPS előnye. Mindenkinek működik. Ellentétben a térképpel. Nagyon sokan képtelenek értelmezni a térképet és ezért nehezen is jegyzik meg. Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nekem ez egész jól működik. Ha menni akarok valahová, akkor indulás előtt megnézem a térképet, pár perc -tényleg 2-3 perc-alatt megjegyzem a támpontokat és megyek. A csúcs - a fénykoromban - mikor Barcelona észak külső kemping - át Barcelona belvároson- Valencia. Igaz ez vagy 25-30 éve volt. Azóta a helyzet romlott. A covid után a szerverben a PCIe 3-as SSD -t kicserélték 100 ATA HDD-re. De pont azzal lehet küzdeni ez ellen, hogy megpróbálsz ilyen dolgokat észben tartani. Elkezded edzeni más területeket is mint amit rendszeresen használsz.

A térképpel közlekedésnek nagy előnye, hogy tényleg látod merre mész, észleled a külvilágot. Nem csak a képernyőt meg a többi közlekedőt. Kiránduláskor teljesen más érzés. Nagyon sokszor maga az út fontosabb, mint a megérkezés.

Néha még bp-en is elnézem a kanyarokat, pl. a kurva ázsia centerbe évente 1x járok, de az M3 irányából MINDIG (de tényleg mindig!) 1 kereszteződéssel hamarabb akarok balra bekanyarodni a Szentmihályiról. Aztán mikor leesik h. ezt megint benéztem, onnan kell visszakéreckednem az egyenesen továbbmenő sávba.

Nomostan ezt nem értem... Mész egyenesen, bal oldalon benzinkút, Szilas-park (házak), utána bal oldalon "préri", a távolban ott az Ázsia center. Adja magát, hogy nem a Nyírpalota u. végénél kell balra bemenni. De ha már besoroltál, akkor balra bemész, a visszafordítóban vissza, és egy balra nagyívessel (van) ismét a Szentmihályin vagy.
Visszasunnyogóból láttam párat hátulról picit megtaszajtva a Szentmihályin, úgyhogy csak óvatosan :-)

Aha, aztán belefutsz egy nagyobb lezárásba, elterelésbe és nézel bután, ha nincs nálad térkép, vagy elkésel, mert állhatsz megint barlangrajz-navigációt lapozgatva tíz percet. :D

Egyszer elvittem a telefonomat garanciális szervízre. A közeli boltban azt mondták, egy hétig tart mert el kell küldeniük, de ha elmegyek a távoli boltba, akkor ott azonnal megy. Elmentem. Átvették, megcsinálták, visszaadták. Közben persze factory reset volt.

Elkezdtem a regisztrálást, de látom ám, hogy sok gigát akar letölteni, fényképeket szinkronizálni miegymás. Akkoriban olyan 3-4G méretű adatcsomagom volt, szóval úgy gondoltam, hogy majd otthon, WiFi-n befejezem a telepítést.

Elindultam haza az autóval. Úgy gondoltam, ugyan nem járok erre gyakran, de emlékszem majd az útra eléggé. Hát nem, valahol kétharmad út környékén le kellett volna térnem balra, hogy egy másik útra forduljak rá a városon belüli nagy sebességű körgyűrűről (pestieknek: egy Hungária krt-at képzeljetek el, és mondjuk egy azt keresztező nagyobb utat).

A lényeg az, hogy felismertem hamar, hogy ismeretlen helyen járok. Nem volt működő telefonom navival, és csak érzésre próbáltam hazafelé menni, arra számítva, hogy látok majd olyan táblát, hogy az én városrészem erre van vagy arra. Végül lett ilyen tábla és hazaértem, de soká. Egy papír térkép nagyon sokat segített volna, hogy legalább azt tudjam, milyen irányba is kellene keresgélnem.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Waze-e (-ja) elsősorban az autósoknak van, gyalog és biciklivel, tömegközlekedéssel sok értelmét nem látom. Ehhez képest elég felülreprezentált. Vajon az emberek többsége mindenhova is autóval megy, vagy erre is azt használják?

Városban kb kétharmad BKK, egyharmad autón (most covid alatt inkább fordítva), de autózás közben majdnem mindig megy a navi, bkk-zás közben szinte soha. Kivétel ha teljesen új helyre megyek (ritka), vagy valami miatt lényeges, hogy mikör jönnek a járatok (éjszaka, időre kell menni, stb.)

Gyalog, bicajjal vagy rollerrel többnyire rövidebb távra megyek (a túráktól most tekintsünk el), fejben tudom tartani az utat. Továbbá ezekkel nem kell dugó miatt újratervezni. És ha valamit mégis benéztem, akkor meg tudok állni mások zavarása nélkül, körbe tudok nézelődni, könnyen vissza tudok fordulni.

Szerkesztve: 2021. 12. 29., sze – 12:49

(x) waze, de egyre jobban utálom, gelei által írtak miatt is, illetve, hogy idióta a keresője (200km-re BP-től rákeresek valamire, pl. OMV és azt a kutat ajánlja fel első helyen, ami 180km-re van tőlem, BP-en...)

Néha kipróbálok mást is, de a hibái ellenére valamiért mindig marad a waze. 

Izé.

Útvonalat tervezel, aztán nyomod meg a benzinkút keresése gombot, és akkor az útvonaladhoz közel eső kutakat listázza ki ár szerinti növekvő sorrendben.

Mondjuk nekem a sima benzinkút gombra is 750 méterrel kezdi és a legtávolabbi sincs 7,5 km-nél messzebb (légvonalban).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Fura, nekem nem. Szépen elosztva mutatja.

Bár... nem lehet, hogy az M0-n belül olcsóbb a benzin, mint bárhol odáig?

Most gyorsan teszteltem. Beütöttem egy London - Bournemouth útvonalat, ez kb. 220 km. A benzinkút keresésre az első (nem reklámként megjelölt) kút 13 kilométerre van (+8 perc), a második 19-re (+6 perc), a harmadik 1,4 km-re (+0 perc, +1 penny/l), negyedik 128 km-re (+0 perc, +1 penny), ötödik 6.9 km (+0 perc, +1 penny, 4 napja frissítve).

Nem tudom, neked miért nem megy, biztos megvan az oka, de úgy tűnik, hogy az algoritmus egyébként megfelelően működik. Vagy legalábbis nekem megfelel ez a találati lista.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Bár... nem lehet, hogy az M0-n belül olcsóbb a benzin, mint bárhol odáig?

Ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, de szerintem borzasztó UX-megoldás a 2-300 km-re levő kutakat mutatni, akkor is, ha az a legolcsóbb. Addigra kiürül a tank, és bele kell számolni a trailert is. :)

Vagy az angoloknál faszább az algoritmus, én már nem lepődök meg semmin. :)

Nekem Magyarországon járva az volt idegesítő, hogy a Waze egyként kezelte most nyáron a forintban és euróban megadott árakat. Szóval Mosonmagyaróváron rákeresve a benzinkutakra, javasolta az ilyen 1,6 / l körüli árakon megvehető benzint a 443,9 / l áron megvehető helyett. Csak persze az 1,6 az 1,6 € volt, kb. 30%-kal drágább, mint a 443,9 forintért árusított; és át kellett volna menni érte Szlovákiába.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

szerintem borzasztó UX-megoldás a 2-300 km-re levő kutakat mutatni, akkor is, ha az a legolcsóbb.

Ezzel egyetértek, azzal, hogy szerintem az a jó, ha mutat közelit is és távolabbit is. Lehet, hogy tankolnék majd, de mondjuk van még negyed tankom, szóval inkább majd 100 km-rel odébb. Vagy van 200 km-re benzinem, ezért belefér mondjuk max. 150 km-re lévő kút, és ha az útvonalam mellett van, akkor ezen a távon a legolcsóbbat szeretném.

De mivel a Waze nem tudja, mert nem lehet a keresőfeltételeket ilyen részletességgel megadni, ezért a jó megoldás az lenne, ha ajánlana többfélét. Az klassz, hogy megmutat egy 2-300 km-re lévő kutat, mert az a legolcsóbb, de ahogy mondod, mutathatna rögtön mellette közelebbieket is.

Ha te keresel, akkor gondolom azért te is tudsz lapozni Miskolcon, még indulás előtt, és ugyan az első lapon csak M0-n belüliek vannak, de valamelyik hátrébb eső lapon csak megtalálod a közeli kutakat is. Nem?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha te keresel, akkor gondolom azért te is tudsz lapozni Miskolcon, még indulás előtt,

Nem tudok. Nálam térkép nézet van, vagy egy végtelenített lista. A térkép egyben mutatja azokat, amik a listán rajta vannak, de nem lehet további találatokat kérni egyik nézetben sem. 

Nálad lehet lapozni? Lehet, hogy tényleg más az algoritmus a két országban? :D

Lapozni: lejjebb görgetni a végtelenített listában :-)

A kérdésem arra vonatkozott, hogy OK, hogy az M0-n belülieket látsz, de egyébként listáz közelieket is, amiket valamennyi görgetés után azért meg tudsz találni? Vagy a közelieket letagadja és bele se kerülnek a listába?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Listáz közelieket, de csak 1-2 általában a sokból. Fordítva is működik btw, Pestről indulva Miskolcon mutat vagy két tucatot. Valami alapján szelektál, mert olyan is volt, hogy az ugyanazon az úton pár km-re lévő MOL-t nem listázta, pedig a top 5 legolcsóbban is benne volt. Bezzeg a pályás kutakat +50 forintért mutatta. 

(x) waze, de már próbálok rászokni az autó (hyundai tucson) sajátjára, mert tud már live forgalmat. a térképet meg lehet frissíteni egy saját, official updaterrel, nem kell a szervízbe rohangálni drága pénzért 1-1 ilyen művelet miatt.

  • Locus maps
  • Orux maps

Hiányzanak a listából. Pedig erdőben a waze és társai ezekhez képest alig érnek valamit.

Azért az OSMAnd, Locus, Maps.me, a Sygic részben a Mapfactor a merretekerjek, csak egy kliens ami az Open Street Map-ot használ. A többiek a google map api-t használják. A here-nek van saját még de gyanúsan egyforma a google-val és néhol az osm-el. Az OsmAnd az ami a legjobban kihasználja az osm-et. Kerékpározásra, túrázásra, autóval tökéletes. A tehergépkocsi is menne ha beállítod a jármű súly és magasság korlátait csak az a baj hogy az osm-ben nem minden úthoz szerkesztették fel az adott utak korlátait. Szóval nem az osmand hibája ha olyan útra visz ahova egyébként nem mehetnél hanem az osm-é. Annyi a baj hogy a kezelőfelületen el lehet tévedni. Plusz pont az osmand-nak hogy az fdroid-ról a pro verziója free, ellentétben a play áruházzal ahol 9000ft. Ajánlott a használata. Házszámokat nem mindenhol tud de folyamatosan szerkesztik az osm-et a felhasználók. Amibe egyébként bárki besegíthet.

Meglep amúgy, hogy mennyi olyan navigáció van, amiről még soha nem is hallottam (szavazat sem érkezett rá), amit meg időszakosan szoktam használni (Guru Maps) az rajta sincs a listán.

A guru mapsot akkor szoktam használni, ha rögzíteni is szeretném az útvonalat. Túrázáshoz, kerékpározáshoz, rollerezéshez remek.

Nagy Péter

Ugyan úgy az Osm térkép az alapja azért tud sokat. A gps track-ot az OsmAnd is tudja és fel is lehet tölteni az osm-re és ott egyből be is lehet rajzolni a térképre. Így mások is tudni fogják a következő térképfrissítés után.

Ez az útvonal-rögzítés inkább arra jó, hogy átlag-sebességet (akár szakaszokra bontva) lehessen nézni, illetve lehet exportálni KML, GPX és GeoJSON formátumban is, hogy más programban is vissza lehessen nézni.

A GPX akár OSM-re is feltölthető, de egy túra után inkább a KML-t szoktam nézni, mert abban tudom színekkel jelölni az átlag-sebességet. OpenStreetMapson 13 éves a legrégebbi szerkesztésem, igazából ott már eljutottam oda, hogy amerre járni szoktam, az fent is van a térképen :)

Nagy Péter

Ha van net: google maps
Ha nincs net: mapfactor navigator

Apple Maps miért áll ilyen szarul?

trey @ gépház

Apple Maps miért áll ilyen szarul?

Pl. mert sz*r? :)
Viccet felreteve en iOS-en (ceges) is Waze-t (es google maps-et) hasznalok, megszoktam es tudom, hogy Androidon is ugyanugy fog mukodni/kinezni (privat telo androidos). Nem latom ertelmet atszokni Apple Maps-ra. Regebben kevesebbet tudott, gondolom ezt mar behozta, ismerek olyat aki hasznalja.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

De hát, ökoszisztéma, ökoszisztéma, ökoszisztéma! :D

Nem iOS-el kezdtem az okostelefonos palyafutasomat, lehet itt b*szta el az Apple :D Esetleg portolhatna az Apple Maps-et Androidra :D
Lanyom mindkettot ismeri, ugy latom az Android jobban bejon neki, de korabban Apple-re vagyott. A marketingjunk jo...

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Mert gyengébb mint a konkurencia. A-ból B-be jó ha nincs más, de főleg nálunk elég buta. Én használnám az EV funkció miatt de az meg nagyvízentúl only.

Plusz mivel kevesebben használják kevesebb adattal dolgozik, nem mutatja a zsarukat, nem lehet jelölni veszélyeket, stb.

Plugin hibrid autóm van és kínosan ügyelek a maximális hatótáv miatt a sebességre (nem araszolok, annyival megyek amennyivel szabad). A zsaruk jelzésére azért van szükség mert a rendőrautó köztudottan varázserővel bír és az összes autós meghülyül körülötte és elkezd indokolatlanul lassan menni. Figyelmeztető jelnek hibátlan.

De a zsarun felől jó ha szól kátyúról ha olyan helyen járok ahol még sose voltam és hasonlók. Nem kell ám mindenbe egyből rosszat látni.

Pontosan. A rendőrök jelzése kiemelten fontos, nem egyszer volt hogy kb besatuztak előttem mert meglátták a zsarut. Sőt, 90-es úton is simán lelassítanak 45-re rendőrautó miatt de nem ám fokozatosan hanem satu ahogy azt illik. Vagy félreállt autó ködben, elhagyott karosszériaelem ahogy írtad és még millió+1 dolog.

Családom van, kinőttem már a közúti hülyegyerekes vezetésből. Ha valahova oda akarok érni akkor elindulok korábban és kész.

Ha hülyegyerekezni akarok akkor összekaparom a haverokat és elmegyünk gokartozni.

Otthon nem jó*. De pl. itt Londonban én jobban szeretem autóval, mint a G Maps-et, mert inkább főútvonalakon megy és ezért gyorsabb.
 

*: bár pont legutóbb csodálkoztam rá, hogy már Budapesten is van benne forgalom info.

Pontosan mit kell megmagyarázni? :) Azt se tudom hogy hivják hogy az apple navis megoldását. Meg annyira nem is érdekel. Egy tényt mindenesetre elmondtam, ami minden józan belátás szerint csökkenti az user base -t. Az hogy jó-e, nem jó-e, egyáltalán eszik-e vagy isszák, fingom sincs, mert sosem nyitottam ki. Szóval nem is fogom bevédeni.

Ha bringázni megyek, a merretekerjek.hu oldalon tervezem meg az útvonalat, ez alapján pedig a Garmin GPS-sel navigálok. Újabban pedig a komoot oldalt is elkezdtem használni. Autóval nem járok, általában ha ismeretlen helyre BKV-val megyek, akkor vagy a futár, vagy a google maps.

Navitel Navigátor amin Linux fut! :)

Kérdeznék:

Kb. 6 éve egy új munkahelyre menve valamilyen biciklis navigációs programmal terveztem útvonalat (Londonon belül) Androidos telefonon. Kifejezetten ügyes biciklis útvonalat adott, ahol lehetett, bicikliúton vitt, ahol nem, ott a nagy és forgalmas utak melletti kisebb utcákban, de ugyanakkor simán átvitt mondjuk parkon, vagy más, autóforgalom elől elzárt területen.

Nem csak útvonaltervező, rendes turn by turn navi, hang utasításokkal.

A baj az, hogy nem tudom, melyik app lehetett, és amiket néztem az utóbbi pár évben, mind fos volt.

Tud valaki ilyesmi appot, ami jól működik?

Egyébként vezetéshez Waze-t használok, gyalogláshoz és tömegközlekedéshez meg Google Maps-et.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Illetve másik kérdés: ismertek olyan navigációs appot, ami sétálós útvonalat tervez városban a telefonon, és aztán navigáció közben a tizen rendszerű órán is tudj szólni, hogy bzz-bzz, most fordulj jobbra, és újratervez, ha kell?

Samsung Galaxy Active Watch-ra Google Maps nincs, csak drága és a felhasználók által vacakra értékelt Google Maps konnektor appok, Ifj. Vér István BT és társai által fejlesztve, illetve van Komoot meg Locus Map, de ezt a kettőt túra útvonal követésére tudom csak használni igazából.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Egyéb leírom: Autóatlasz.

> Sol omnibus lucet.

Gyalog és budapesti tömegközlekedés: BKK Futár app

Bringa és motor: Google maps-en csak a térkép funkciót használva előre megtervezem magamnak, bringánál külön sávot és kis utcákat, motornál buszsávot preferálva.

Autó: Waze, de nem mindig hallgatok rá (pl ha előre látom, hogy az Üllőire akar balra lámpa nélkül rávinni, akkor kicsit korrigálok, és menet közben újratervezi).

Wayteq* 850 széria még mindig a fiókban csücsül, mai napig müködik. Meg egy 950-es is IGO-val.

Ezek GPS-ek. Az androidos széria nem igazán jött be. De a 850-es ha kell mai napig teszi a dolgát. Oké nem "okosnavigáció", mivel ugye forgalmat, stb.-t nem figyel, de számomra kényelmesebb mint a mobilt bámulni 
és azon nézelődni (pedig ~6" körül van xiaomi mi 10t lite).

A Waze-t meg nyomkodja menet közben akinek két anyja van, meg próbálja meg kitalálni az 1000+1 kis ikonból hogy épp mikor mi merre.. a sebességmérés nem igazán izgat, nem szokásom túllépni olyan nagyon.

A baleseti infó érdekes lehet esetleg waze-nál, de eddig is túléltem nélküle. Ha épp beállt az MX pálya, akkor esetleg előveszem a mobilt és megnézem wtf. Az is lehet, hogy jobban járok ha kivárom a pályán a sort, mint ha elkacskaringózók arra, amerre a többi Waze user elindul, mert akkor meg ott lesz tumultus :) ~ gyak ugyan ott vagyok kb.

Jah, meg nagyobb utak indulása előtt tájékozódok az esetleges lezárásokról, felújításokról, stb.stb. utinform.hu csodákra képes + googlemaps :)

Lehet ez ilyen maradi dolog, nekem a fent említett két GPS == GPS navigáció autóba. Minden más telefonos cucc csak vészmegoldás.

Nyilván, nem is nyomkodom. :) Amikor anyós ülésen utazó vagyok akkor elő szoktam pattintani a Waze-t és nézelődök esetleg jelentgetek dolgokat. Ennyi. De legutóbb mikor ilyen szitu volt és Waze kerülőutat javasolt, na az egy szopásba torkollott, pont azért mert minden Waze-s IS arra ment amerre épp mondta a Waze hogy ő hát arra még jóóó, 2 perc, ó hát még mindig jó kis késéssel -> ó hát nem jó ... :)

Magic Earth, ami az /e/os-ben van alapból. Meglepöen jól müködik.

"egyéb, leírom" - megnézem 1, max. 2 online térképen (desktopon), memorizálom és go.

echo crash > /dev/kmem

Szerkesztve: 2021. 12. 30., cs – 19:05

Alapvetően waze (sok-sok km évente vegyes autópályán és városban). Az motivál hogy ne üljek órákat a dugóban, ha adódik, hanem kerültesse ki (induláskor és útközben is nézze, hiszen lehet hogy egy laza 8 órás túrára indulok).

Ez számos alkalommal megtörtént. Nem látom hogy mélyrepülésben lenne, de az szokott időnként idegesiteni hogy lehal a háttérrendszerük és azt hazudja hogy nincs internetem (pedig van). Olyanor előveszem a gmaps -t. Mivel az is egyre több autós ficsőrt támogat, szerintem idővel átszokom rá. Azért lenne mit javitani rajta, például 1-2 perc előnyért simán bevállal olyan kerülőutakat, ahol az eredeti útra való visszatérést már nem számolja bele (nehéz kereszteződés, lámpa, plusz a kerülőútvonal ugyanúgy bedugul). Plusz ficsőrökre lenne ötletem, pl. van olyan útvonal ami A és B között gyorsabb egy másiknál, de nem szeretem, mert lepusztult a burkolat és rázza a kocsit, igy használnék egy másikat 1-2 perc hátránnyal. Sőt, olyan ötletem is lenne, hogy egy kicsit hosszabb de egyenletesebben haladós útvonalat választanék, mert nem akarom a kuplungot nyirni órákig. De ezek már vágyálmok :)

Egyébként szimpatizálok az openstreetmap alapú megoldásokkal, de élő forgalmi információk nélkül nem kockáztatom meg az elindulást. Általában már nem az odatalálás miatt nyomom be, hanem azért hogy guruljak, és ne álljak be. Akinek ez nem top szempont, az keveset autózik vagy vidéken autózik :) Kevés annál rosszabb helyzet van amikor mennél valahova és 1,5-2 órára beállsz a puszta közepére az autópályán mint a gerely, vagy éppen valahol Budapesten.

Autóval: waze.
Feltételezésem az, hogy ennek van a legnagyobb felhasználói bázisa, és ennek következtében a legtöbb forgalmi információja. Az már egy másik történet, hogy lehetne sokkal jobb is az algoritmusa, mivel nem csak a pillanatnyi helyzetet ismeri, hanem nagyon sok szereplőről tudja, hogy merre szeretne menni, így számolhat a jövőbeli helyzetével is, valamint az előző napok-hetek alapján statisztikai alapon is előre sejthetné a dugók jó részét. Probléma esetén meg csinálhatna load-balancingot a közel azonos menetidejű kerülőutakra, a helyett, hogy mindenkit a leggyorsabbnak vélt útvonalra irányít.

Gyalog, bicajjal, rollerrel rövid távon: ha ismeretlen az út akkor megnézem és megjegyzem indulás előtt. Szerencsére újratervezésre nincs szükség.

Gyalog, vagy bicajjal nagyobb távokra, több napos utakra: szintén igyekszem memorizálni, de itt már inkább szakaszosan, nagyobb pihenőknél előre megnézve a következő szakaszokat. Szükség esetén tetszőleges kéznél lévő eszközzel hely és iránymeghatározás, és papír alapú térkép.

Barlangokban pedig technikai okokból kifolyólag kizárólag papír alapú navi működik :) Bár egy időben hallottam, hogy a felszínen generált, a kőzetben terjedő rezgéshullámok alapján próbáltak háromszögelni, de amennyire tudom, nem lett belőle semmi.

Víz alatti navigációra még nem volt szükségem, de gondolom ott is a papír az egyetlen alternatíva.

 

Illetve... jól belegondolva, elég jó felbontású 3D térkép esetében szerintem a szonár által kapott infót összevetve a térkép-adatbázissal...  Ha tengeren nem is (mert az szerintem túl egyhangú környezet), de barlangi navigációra akár még jó is lehet. Le kellene védetnem az ötletet...

Aztán meg ilyen az, amikor teljesen elfelejtjük előre megnézni az útvonal rázósabb pontjait, és helyette a navigáció szavait félreértelmezve rögtönzünk:

    https://www.borsonline.hu/aktualis/2021/12/elkepeszto-a-gps-iranyitotta…

    https://www.youtube.com/watch?v=34L--0TqS-g
    https://www.youtube.com/watch?v=vxdi2jlaebk  - "a második lehetőségnél forduljon jobbra"
    https://www.youtube.com/watch?v=YmkQwJzpriM - "a második lehetőségnél forduljon jobbra"

Nem csak a Bors hozta le ezt a sztorit, sok más újság is. És sajnos tapasztaltam már azt, hogy a GPS hülye helyekre próbál vinni (persze ezt nehezíti az is, hogy kerékpárral járok, és még a kerékpáros térképek is be tudnak vinni olyan helyekre, ahol nem szabad bringázni, vagy veszélyes is. A másik véglet, amikor ugyan be van állítva a földutak elkerülése, mégis levisz az aszfaltos utakról)

Ha a falnak akar vinni, akkor nem megyünk bele. Aki belehajt egy villamossinnel kirakott alagútba (tehát még út sincs rajta) az nem a GPS hibája lesz. Nagyon nagy marhaságnak tartom akár csak egy kicsit is a GPS-re kenni ezt. Ami csak egy ajánlás, a gondolkodást (hogy van-e ott egyáltalán út) neked mindig hozzá kell tenned.