Sziasztok!
Üzemeltetési tapasztalatokra lennék kíváncsi ebben a topicban. Kíváncsi vagyok, másnál is az ilyen fajta üzemeltetés a jellemző, vagy ez inkább nálunk általános?
Azt első körben le kell szögezni, hogy egy nagy multi leányvállalata vagyunk, a lentebb leírtak elsősorban az anyavállalatra vonatkoznak, mi nagyrészt "készen" kapunk mindent. Pár szóban leírnám hogyan néz ki egy új hardver, funkció, szoftver bevezetése:
Első körben nyilván felmerül az igény, amit aztán a piacon lévő, az adott dolog kb "top5" gyártójából megversenyezetnek (ár, tudás, stb alapján) majd vegül megszületik a döntés. Innen jön az amire igazából kíváncsi vagyok. Ekkor keresnek egy külsős céget aki az adott HW/SW "expertje" es a beüzemelésére szakosodott. A cég elvégzi a beüzemelést, tart egy pár napos, hetes (a bonyolultságtól függő) oktatást. Megvesszük vagy tőlük, vagy magától a gyártótól a kb legmagasabb support levelt, ami van majd "üzemeltetünk", ami kb azt jelenti, hogy minden hibával rohanunk az adott cucc supportjához (hiszen ezért fizetünk, ugye)...
Itt a hup-on nagyon sokszor olvasom, milyen jó dolgokat raknak össze az emberek a munkahelyen "maguktól", én viszont néha úgy érzem, csak asszisztálunk a sok külsős cégnek... Az is érdekelne, hogy akik maguk raknak össze mindent, az a management kívánsága (tehát költségvetési döntés) vagy az IT osztály saját döntése, hogy "házon belül" valósít meg minden új beüzemelést, üzemeltetést?
- 805 megtekintés
Hozzászólások
regen igy gondoltam en is, hogy minek vegyunk cuccokat, osszerakjuk mi, etc. hacsak nem vagy expert a technologiaban, nem ajanlom. van, ahol van helye (tanulas, tesztlab, kis KKV talan?) ahol nem baj ha megallnak a dolgok par orara/napra, de azon tul?
mi mindent szinten supporttal veszunk, a production reszen nincs takolas, ha hiba van, nyitjuk a ticketet. a management ettol boldog, es ha belegondolsz, te sem biznad par "majdmegoldomokosba" emberre a csillio dollaros production kornyezet teljes tamogatasat, ugye? most nem arrol beszelek hogy egy httpd.confot at kell irni, vagy windows AD-ben kattingatni kettot, hanem amikor leterdel a Ceph clustered ugy, hogy nem indulnak el az OSDk, a logokban semmi, a ceg egyik kulso szolgaltatasa meg all aminek van sok ezer felhasznaloja, akkor mi a jobb, varni a belara meg a janira, hogy hatha meghekkelik valahogy, es kitalaljak mi a baja (vagy nem, ugye), vagy felhivni azt a ceget, aki irta, hogy fosacucc es most azonnal critsit?
engem huztak mar be szombat este 11kor critsitbe, ahol csak vasarnap reggel 7-re kerult elo a kinai fejleszto, de addigra mar 17en voltunk a callon, viszont utana lett 10-re megoldas. se jani, se a bela nem tudta volna megugrani a feladatot.
(a ceph csak egy pelda, barmilyen kozepesen bonyolult rendszert is irhattam volna, egy elosztott fajlrendszert, egy hadoop rendszert, etc)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt a részt nem értem: "Ekkor keresnek egy külsős céget aki az adott HW/SW "expertje" es a beüzemelésére szakosodott." Miért nem a tender nyertese csinálja, miért egy harmadik szereplő?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mert akkor nem expertet kapsz, hanem olcson barmit bevalllalot :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tobb oka is lehet, nalunk nagyon sokszor pl az, hogy adott valami Amerikai/Brit/stb... ceg termeke (Mi nemetek vagyunk) es keresnek valami nemet vagy osztrák ceget, aki beuzemelessel foglalkozik. (Nemeteknel amugy is jellemzo sztm, hogy mindent probalnak "hatarok kozott" tartani, ha a vasarlast nem tudjak, legalabb a supportot...).
Persze van amikor maga a ceg csinalja, akitol vettuk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nemeteknel amugy is jellemzo sztm, hogy mindent probalnak "hatarok kozott" tartani, ha a vasarlast nem tudjak, legalabb a supportot...
nem kicsit, de cserébe nagyon. Ha tehetik a saját gazdaságukat (cégeiket) erősítik nem másét :). Ügyesen, értelmes keretek között ennek igenis van helye. Ha olcsóbban lehet jobb minőségű másikat szerezni akkor már esetleg megfontolják :).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az is érdekelne, hogy akik maguk raknak össze mindent, az a management kívánsága (tehát költségvetési döntés) vagy az IT osztály saját döntése, hogy "házon belül" valósít meg minden új beüzemelést, üzemeltetést?
Nem mindent, de pár dolgot magunk csinálunk. És persze van amit kívülről veszünk, és olyan - ez a legtöbb - is amit szabad szoftverrel oldunk meg.
Ez nálunk minden esetben az IT döntése.
A külső vásárlt holmikat mi is full supporttal vesszük, bár sokszor nem érzem magam kisegítve vele. :) Kimondottan zavaró, amikor külsős cég szara hetek óta tetű lassú, support közli hogy szar a hw, vagy OS szinten van a baj. A VM klónján átnézem a slow.log-ot, explain nyomok a slow query-re, megnézem miért van full table scan, felrakok egy indexet, újra explain, és lássatok csodát! Két nagyságrenddel jobb futásidő. Nem kell ehhez lev99 mágusnak lenni, csak néha a supportnak is kéne rajta dolgoznia. ;)
Persze élesben nem teszem, mert ők tudják, csak ticketben jeleztem. Pár órával később megtáltosodott a külsős csoda. :)
Ez egy kiragadott példa volt, de nem egyedi az eset. :)
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Magyar KKV nél nagyon jellemző, hogy oldd meg Jani ... Főleg mivel egy vas ára, olcsóbb mint maga a support :D Vagy már eleve akkor veszik meg óccsón, mikor support sincsen rá.
A multi az már más ott már mások a szempontok. Sose felejtem el, mikor egyik multinál az addig jól működő, debian/ubuntu szervereket lecserélték RHEL-re egy rakat pézért. Kérdem minek ? Mivel jobb stb ? Erre a válasz: műszakilag nekik kb mindegy, viszont van support van kit rugdodni a jogászoknak, managereknek stb.
Fedora 42, Thinkpad x280
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Epp ezt akartam irni, nem megoldas lesz hanem felelos. De az mindig lesz. Ha manager vagy akkor jo ez igy, ha executor, akkor baj.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha a cég érdekeit nézi aki ezt eldönti, akkor ez egy szakmai döntés, és oda vesz külső támogatást, alól nincs elég belső szakértelem, pl. mert nem éri meg.
Ha seggvédés, akkor meg mindenhová vesz support-ot, mert akkor nem az övé az utolsó segg a sorban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha seggvédés, akkor meg mindenhová vesz support-ot, mert akkor nem az övé az utolsó segg a sorban.
Erre szoktam mondani, hogy nagycéges környezetben VSP és MVP van: "Védd a Segged Papírral" és "Más Valaki Problémája". Mindenről legyen írásos nyom és próbáld rákenni valaki másra a problémát és erre tökéletes a külsős support, mindenkinek win-win helyzet...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Feltenném a kérdést, hogy megvan-e a belső kompetencia, amelyik eléggé motivált, lojális (és jól fizetett) ahhoz, hogy jövőre is ott dolgozzon? Leterhelhető-e a belső kompetencia a munkaidejének nagy részén azzal, ami a kompetenciája?
Mert a külső megbízás esetén könnyen lehet pár órára magas minőségű kompetenciát lehet venni, garanciával, ami hiába kerül ránézésre sokba (mi kerül ezen a fotelen 7200 forintba?!), de nyilván ő éveket szopott azzal a termékvonallal, aminek a üzemeltetése a te nyakadba kerül a jövő héten nulla előképzettséggel, a te dolgod ilyenkor a kézikönyv alapján üzemeltetni, az ő dolga pedig az, hogy ha kézikönyv FAQ részén kívüli problémával szembesültök, akkor oldja meg fél óra alatt, amivel esetleg két hetet szoptok.
Előtted két út áll: maradsz ilyen üzemeltető nagy cégnél, kiszámítható munkaidővel, viszonylag jó fizetéssel vagy elmész mindenügyi üzemeltetőnek kis céghez, ahol adott esetben hétvégére is szabadságot kell kivenned és minden rajtad áll vagy múlik, mert semmiből nem vesznek support verziót, mert az drága.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amiota IT piacon felutotte a fejet a "Mihez ertek" helyett a "Mit szeretnek megtanulni a kov. 12 honapban" munkavallaloi morál, azota meg jobban szamit hogy ki lesz ott 6 honap mulva es akar-e azzal fgolalkozni. Pláne van-e backup embere? Es ugye nem csak addig erdekes amig el nem készül (egy DIY) projekt hanem a doksi es a semver patcheles is izgalmas. Ugye?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos mivel minden buzzwordot (is) meg kell tanulni, mert jajjdejó, ezért valahogy az igazi mélyenszántó hozzáértés háttérbe szorult, illetve marha drága lett. Kelleni is azért kell, mert az új buzzword majd biztosan turnkey solution módon minden kipattanó ötletet megold és még kávét is főz, aztán vagy nincs rá pénz vagy csodálkoznak, hogy dehát dehát.
Nekem mostanában az első kérdésem, hogy okéokéoké belekezdünk, szuper, és ki fogja ezt végigtesztelni, ki fogja bevezetni, utána ki tartja karban és mi lesz vele mondjuk 3-5 év múlva, amikor láthatóan lejár mondjuk az OS supportja (igen, van ahol olyan OS merül csak fel, amire hiába van 10 év szápport, a legújabbat nem lehet használni még). A kérdések különös tekintettel a folyamatban lévő 10 másik projektre és szápport+karbantartásra vetítve szoktak érdekesek lenni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
sokmindent igy csinalunk, kb 1500 user es kb 200VM azokon kb 60 kulonfele szolgaltatas a penzugyektol a broadcast cuccokig, de meg online szavazast is uzemeltetunk. a legtobbhoz annyira ertunk, hogy ha xy service megallt akkor az nem jo.
DE van amit mi rakunk ossze, pl a terkepeszeknek kellett egy R shiny szervert osszedobni azt pl en supportalom ha valami gebasz van vele (altalaban csak hianyzo libek vagy inkompatibilis verziok)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nalunk nagyobb a meret (kb 3x nagyobb szamok, mint amit irsz)
De te ez miatt nem erzed ugy, hogy picit "folosleges" vagy? Neha jo lenne valami 2-3 honapos (vagy hosszabb) lefolyasu projectet vinni, valamit "alkotni" ha szabad igy fogalmaznom...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi csak 4en vagyunk rendszergazdak, de eleg sok projekt van a rendszeres frissitesek/migraciok, uj dolgok, sok van ami csak ideiglenes egy-egy projekthez egy masik szervnek. Nem igazan erzem magam feleslegesnek ugyanis akinek a helyét atvettem nehol akkora szarkupacot hagyott ott, hogy meg evekbe telik mig lecsereljuk/atkonfiguraljuk mindet. Meg en vagyok az egyetlen aki latott mar linuxot kozelrol es van par rendszer amihez evek ota hozza se lett nyulva azon kivul, hogy a userek hasznaltak, na azokon kb szabad kezet kaptam a frissitesre, fejlesztesre es azokkal egesz jol elvagyok, meg főnököm legnagyobb bánatára használatba vettem a parlagon heverő Tenable Nessus licenszünket és kapja a heti riportokat, aztan azokat foltozgatjuk. Meg pl valamiert itt a ServiceDesk nincs level1-2-3 ra bontva (korabban ott dolgoztam csak átcsábítottak, mert szerették a gondolkodásmódomat meg amit csináltam, pl sokszor szószerint leírtam mit kell csinálni, ők meg végül csak megcsinálták, úgyh végülis akkor csináljam én), emiatt a level3+ is néha mi vagyunk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk hasonlo nalunk is a felallas. Itt megvan a level bontas. (level2-3 az kb mondjuk ugyanaz) A linuxos resz teljesen igaz ram is :) A fonok szinten szabad kezet adott a Linuxos "hulyeskedesnek" Azota lett mar centralized patch management linuxoknak, meg centralized config management, az Ansible is bevezetes alatt van, meg terjed a kontenerezes is szepen :) (A legujabb a Ceph, amit at akarok verni)
Persze ha kibukik egyket ilyen "hatterfejlesztes" akkor a nemetek tudnak csunyan nezni, de amig valami komoly production cucchoz nem nyulok, addig elfogadjak "hobortnak" :)
Mondjuk most mar szerencsere kint is lett 2 jofeju linuxos kollega (eddig a 30+ os letszamu IT brigadbol kinn csak Win-esek voltak, meg a halozatosak, akik HP/Aruba vonalon mozognak) veluk tok jol megertetem magam (pl naluk mar van RedHat Tower,. ez egy ket eve meg elkepzelhetetlen lett volna...)
Csak ami hianyzik, hogy a "hulyeskedesbol" nem nagyon lehet elore mozdulni, mert ott mar az a szabaly, amit a topic nyitoban is irtam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na nalunk mondjuk a frissitesek azok mind az adott sw altal biztositott repobol mennek, hogy minden szar rendben legyen, nehol egyket verzioval elmaradva a public cuccok mogott, da amig tuzfal mogott van es csak egyket gep csatlakozhat hozza a belso tuzfal miatt addig annyira nem zavar, hogy mindegyiken a legujabb cuccok menjenek
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi a cégünkkel pont ilyen support szolgáltatást nyújtunk. Szinte kizáróag külföldi ügyfeleknek, komolyan vehető magyar cég egyáltalán nem érdeklődött még ilyen téren, leszámítva a "feléből mennyit engedünk" típusúakat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mert magyar cegnek nem eri meg egyszeruen. Gondolom ha nem is nyugati, de nem is keleti arszinttel operaltok. A magyar ceg majd keres tolunk keletebbre levo olcsobb (es gyengebb, mert ha nem lenne azok is nyugatra dolgoznanak) megoldast, vagy sem mert elhasal a nyelvhianyon az egesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Simple: olyan külsős cégnél dolgozok, akik a nagyok kivánságait valósítják meg. Ebből kifolyólag elkerülhető a kiégés, mert pénz az van szarásig, ergo nekem sose kellett dzsunka pc-ből "szervert" csinálnom. Tönkremegy egy diszk? Semmi gond, mail a központba, másnap hozzák az újat.
1904.04.08.
RIP Jákub.
neut @
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hat en a masik vegletben vagyok, support semmire sincs, garancia se nagyon max par ev de utana meg 10+ evig eletben kell tartani...
de inkabb ez ahol kell a kreativitas es improvizacio rendesen, mint egy olyan melo, ami csak abbol all hogy telefonalgatok a supportnak ha barmi gondom van, akar sw akar hw.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
50x annyi stressz, 0/24 eleres, szivas es ganyolas mindennel, a penz sem annyi, karrierut sincs
^^^^
nem gyoztel meg
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
stressz - igaz.
0/24 eleres: ez nem fugg ossze azzal, hogy van-e support sztem, ez inkabb ugyfel igenytol, sla-tol fugg. volt olyan ugyfelem aki ezt igenyelte, leepitettem. mostmar csak munkaidoben kell elerheto legyek.
szivas, ganyolas: igaz. de legalabb az en kezemben van a megoldas kulcsa, es nem valami indiai supportos mokusra kell varni napokig hogy vegul szettarja a kezet hogy hat ok ilyen hibat meg nem lattak (volt ra mar pelda). meg nem 2 hetig tart egy kritikus szerver javitasa (volt ra pelda, dell nbd...)
penz: ez jo kerdes. egy multi lehet alapbol tobbet fizet, viszont ott kevesbe kell erteni a dolgokhoz, eleg ha telefonalni tudsz :) en azert megvalogatom az ugyfeleket, es aki maradt azok nagyreszt megfizetik a tudasom. amit megsporolnak a supporton es a draga vason, azt (egy reszet) ideadjak inkabb nekem.
karrierut: lol.
es a legfontosabbat kihagytad: felelosseg.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
kisebb munka + tobb penz >> tobb munka + tobb penz
minimalis felelosseg + sok penz >> sok felelosseg - ugyanannyi penzert
vagy nem ertem hogy jon ide, csak rontani akartal a helyzeten?:))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
igy van, en nem is mondtam mast.
neked a nyugdijas allas jon be, nekem meg a kontroll es valtozatossag (amit lehet persze szivasnak is nevezni sok esetben).
en megbolondulnek attol, ha nem nyulhatnek hozza semmihez, mert erre garancia van arra support amarra mittomenmi, es csak kontakt szemely lennek a supportos cegek fele. es attol meg az ugyfelek/fonokok/userek ugyanugy engem csesztetnenek, hogy "mikor fog mar mukodni???", csak akkor nem rajtam mulna, de a stressz faktor akkor is meglenne.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ja, a leszarom tablettat be kell venni reggel. :)
amugy tevedsz, nekem nem a nyugdijas allas jon be, sot. viszont ha valaki most idejonne, hogy 5x ennyiert uljek at egy allasba ami 0 felelosseg, 0 beosztott, es nyugdijas, siman mennek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lehet multinál is épitgetni, de csak olyan megoldást szabad, amit az adott hw/sw gyátója is támogat. nem kell azonnal a supporthoz fordulni, meg lehet oldani komolyabb dolgokat (persze ha az SLA engedi), de ha szembejön egy bug pl, azt nem fogod support nélkül megoldani. production support nélkül az elég drága is lehet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni