- m.informatikus blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 9610 megtekintés
Hozzászólások
Miért mondja minden oktató azt, hogy enyhe lassításkor fék, nagyobb lassításkor kuplung+fék?
Hogymondjam...Kuplung lenyomása nélkül egy darabig fékez a motor is. Kuplung azért kell, mert azon a sebességen, abban a sebességfokozatban már lefulladna a motor. Remélem jól írtam.
Biciklizés közben se pedálozik az ember, miközben fékez
Fixivel de.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igy van, a motorfek hatas miatt.
Es azert tanitjak igy, mert kicsi fekezesnel az atlag sofor meg megtalaja, mikor kell kinyomni a kuplungot, de hirtelen, nagy fekezes eseten inkabb panikol es lefullad. Ami nem baj akkor, ha eppen nem kellene inkabb tovabb menni a biztonsag fele... Nem mellesleg a motor csak egy bizonyos fordulatszamig fekez, utana tol, ami valtozast kicsi fekezesnel meg konnyu eszrevenni, de nagy eseten az a pici tolas is metereket jelenthet.
A kelloen szelid fekezest amugy ki lehet valtani motorfekkel, mindig visszapakolva a fokozatokat. Egy miatt veszelyes ez, hogy a mogotted jovo nem veszi eszre, hogy lassitassz, hiszen nem villan fel a feklampa. De sokat szorakoztam ezzel orszaguton: nekem nem az volt a verseny, hogy mennyi ido alatt erek el A-bol B-be, hanem hogy rendes tempo mellett mennyit kell a fekhez nyulnom. Vegere eljutottam odaig, hogy csak a lejton fekeztem ovatosan, mert nem akartam kinozni a motort 4000+ fordulatszammal motorfeken.
Szoval ha teheted, rakosgasd visszafele a sebessegeket, jo moka, es kimeli a feket is :) 2500-3000-ig nyugodtan vissza lehet rakosgatni, folotte se nagy baj, de az lehet mar nem tesz jot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Egy miatt veszelyes ez, hogy a mogotted jovo nem veszi eszre, hogy lassitassz, hiszen nem villan fel a feklampa."
dehogynem. szemmel látható, hogy némileg csökken a sebessége az előtted lévőnek. érzékeled, hiszen a saját állandó tempód mellett közeledsz hozzá. megfelelő mértékű követési távolság megtartásával mi baj történhet...?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> megfelelő mértékű követési távolság
Neha latok kulfoldi rendszamu autokat amik igy tesznek. A balkani neplelek nem szereti a megfelelo kovetesi tavolsagot, itt az luzersegnek szamit.
____________________
echo crash > /dev/kmem
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> A balkani neplelek nem szereti a megfelelo kovetesi tavolsagot, itt az luzersegnek szamit.
Te se vezettel meg angol autopalyan :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sokmindenféle balkáni népek is laknak ott :)
--
"There is only one God, and his name is Backup.
And there is only one thing we say to backup:
Not today!"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az elsőbbség, követési távolság, stb. érdekes dolog – lehet, hogy (best case) a másik a hibás, elismeri, és fizet a biztosító, de a te autód (is) összetörik. Az meg macera, nem akarja senki. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezert kell kamera az autoba (lasd oroszok).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Attol nem torik ossze?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De. Viszont akkor nem best case eseten is fizet, peldaul ha nem ismeri el vagy kesobb visszavonja (szokasos trukk nalunk).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jackie Stewart egy írásában nem javasolja ezt az eljárást - mármint, hogy motorfékkel visszakapcsolgass fék használata nélkül. Azzal indokolja, hogy olcsóbb cserélni a fékbetétet és -tárcsát, mint a sebességváltót. Tehát: motorfék, fékezés, kuplung. (Lassításnál. Vészfékezésnél fék+kuplung, hogy ne toljon rá a motor.)
------------------------
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze én nem vagyok Jackie Stewart, csak annyit szeretnék elmondani, hogy általában motorfékkel lassítom az autót: ha pl. be kell gurulni egy piros lámpához, akkor 50-nél beteszem harmadik vagy második fokozatba, és hagyom gurulni. A végén, olyan 20-25 körül még fékkel rá kell segíteni.
Hosszú lejtőn lefelé, ha van sebességkorlátozás, akkor visszaváltok, és hagyom, hogy guruljon. Igyekszem olyan sebességfokozatot választani, ahol az autó tart egy sebességet, nem gyorsul, nem lassul. Kivéve, ha túl magasra szökne a fordulatszám, pl. ha országúton visszateszem másodikba, akkor az már eléggé megforgatja a motort, 5000 fölé nem engedném szívesen. Bár mondjuk amíg a pirosba nem lép bele, valószínűleg nem lenne gond, csak nem szeretem a hangját és jobb a békesség alapon inkább kapcsolok harmadikat, és fékezek melléje.
25 éve vezetek, volt olyan autóm, amit kb. 10 éven át használtam, ezalatt belekerült kb. 180 ezer km.
Sebességváltót még soha egy autóban se kellett cserélnem. Kuplungot volt már, hogy cserélni kellett, de nem sűrűn. Talán 1-2 alkalommal. Mondjuk nem csoda, az is kopó alkatrész.
Fékbetétet viszonylag sokszor kellett cserélni, úgy 3-4 évente talán. A mostani autóm 6 éves, idén 80%-ig van a fékbetét elhasználódva. Tavaly 70%-ot mondtak. A tárcsa is hamarosan cserés lesz. Koppottas is, meg korrodált a felülete, ahol a betét nem éri.
Betétet cserélni olcsó. Tárcsát cserélni nem olcsó, inkább relatíve drága. Kuplungtárcsát cserélni kb. a kettő között van. Váltót fogalmam sincs, mennyibe kerül cserélni, mert sosem kellett még.
Ennek alapján úgy gondolom, ez megint egy olyan mondás, aminek bizonyára van valós alapja, de ha az ember nem extrémen használja a járművet (pl. versenypályán), akkor normális használat mellett gyakorlatilag mindegy.
Ugyanilyen dolognak gondolom azt, hogy hogyan melegítsük be a motort, hogy kevésbé kopjon, stb. Igen, lehet, hogy normális használat mellett pár évtized alatt már lesz látható különbség, de amikor egy tipikus autó tulajdonos bőven 10 év előtt eladja az újonnan vett autót, a használtan vett autónál pedig se azt nem tudjuk, hogy korábban hogyan használta a tulaj, se azt, hogy mennyi ideig tartjuk meg az autót (de valószínűleg nem évtizedekig), kb. mindegy.
Én azért az általam jónak gondolt módon, kímélem az autómat, motoromat, de nem azért, hogy ne 30, hanem 35 év múlva kelljen csak felújítani, hanem azért, mert direkt nem akarok tönkretenni semmit.
Persze bizonyára van olyan használat, ami mellett érdemes az ilyesmire figyelni. Talán egy taxisnál lehet ennek értelme, bár úgy tippelem, ők is gyakrabban cserélnek autót, semmint hogy ez előjöjjön.
Versenyzőknél biztos van értelme, bár ott meg valószínű a leggondosabb bemelegítés sem teszi igazán hosszúvá a motor életét, verseny közben meg a másodpercek számítanak, nem az, hogy mennyibe kerül a karbantartás.
Sokat használt céges és bérautók esetén lenne talán értelme ennek, de tipikusan ezek az autók azok, amiket aztán ütnek vágnak elemi odafigyelés nélkül a pillanatnyi használók.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Betétet cserélni olcsó. Tárcsát cserélni nem olcsó, inkább relatíve drága. Kuplungtárcsát cserélni kb. a kettő között van. Váltót fogalmam sincs, mennyibe kerül cserélni, mert sosem kellett még.
Miből van az a féktárcsa, hogy drágább cserélni, mint a kuplungot? Kuplugcseréhez le kell venni a váltót, meg ami ezzel jár, ami munkaórában nem kevés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
[off]
anélkül, hogy esetleg az oktatóddal konzultálnál e kérdésről, a legvégén kérlek írd meg, beszélt-e arról/olyanról, hogy a személyautókon kívül léteznek a közúti közlekedésben olyan járművek, melyek dinamikája, fordulékonysága a személyautóhoz képest más körülmények meglétét "követeli" meg...
[on]
jóvanazúgy!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, én azt szoktam mondani, hogy jól jönne az úrvezetőknek is néhány óra gyakorlás forgalomban valami értelmesebb méretű C-kategóriáson a bal egyben :-) De némi motorozós tapasztalat sem ártana nekik...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ahhaa... te bal lábbal fékezel... közben nyomod a gázt is...
Nem lehet hogy túl sokat játszottál előtte rallye szimulátoron? :D
[ falu.me ]
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Próbáld meg havon a különbséget. Egyből tudni fogod.
Ahogy írták, a fékhatás miatt is. Illetve azért, hogy így idegződjön be. Ha havon, csúszós úton benyomott kuplug mellett kezdesz el fékezni, főleg nem kellő óvatossággal, annak feltehetően hamar pörgés lesz a vége. Főleg, ha jelentős különbség van a jobb- és baloldali fékek hatásfoka közt.
Egyébként a kezdők dilemmája ez. Megfelelő rutinnal ez természetessé fog válni.
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Egyébként a kezdők dilemmája ez. Megfelelő rutinnal ez természetessé fog válni.
+1
egy-kétezer km-rel később már intézi a muscle memory
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
jézusmáriaszentjózsef!
mindmeghalunk!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hadd szenvedjen a kinyomócsapágy, tapossad neki
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
végre, thx.
kizárólag kinyomócsapágy miatt lehet ez? avagy drágább a kuplungot javítani, mint a féket és a motornak nem akkora baj, ha le van fojtva kicsit?
kinyomócsapágy minden autóban van?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Manuális váltós autókban mindben van kinyomócsapágy.
Motornak nem árt a motorféküzem (feltéve, ha nem 100-nál kapcsolsz vissza egyesbe, vagyis nem pörgeted túl), hegyről lefelé meg nyomjad csak végig a féket, hogy mire leérsz, elégjen a fékbetét, meg a féktárcsa. A motorfék az jó dolog, amúgy is, a modern autókon, ha nem nyomod a gázt, akkor nem adagol üzemanyagot sem (mint a karburátosnál, ami motorfék üzemben is szívja a naftát), úgyhogy mégcsak nem is pazarló.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem a karburátorosban is van/lehet szelep a benzinágban, amit a gázpedál állásának és a motor fordulatszámának függvényében szabályoz egy egyszerű elektronika, vagy valamilyen vákuumos/nyomásos rendszer.
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Attól még, hogy a szívótorokban van pillangószelep (CV karburátorok), nagyobb fordulat nagyobb vákuumot csinál -> több benzin jön.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt nem a pillangószelepről van szó (ami a levegő útjában van) hanem egy külön mágnesszelepről, ami teljesen el tudja zárni a benzin útját. Még a Skoda 105-ösömhöz lehetett annak idején venni külön elektronikát, ami érzékelte az elengedett gázpedált és a fordulatszámot, és elzárta a benzint az alapjárati fordulatszám fölött.
--
Soli Deo Gloria
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
Első autóm egy Lada 2105 volt. Abba 1986-ban már ügyesen beletervezték a motorféküzemben a benzint elzáró szelepet a szovjet mérnökök.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hogy mik vannak...de ebből is csak az jön le, hogy a motorféket használni nem rossz dolog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Régi mondás, hogy hegyről lefelé a jó motorfék miatt olyan fokozatba kapcsolj, amiben felfelé is bírna menni az autó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs lefojtva, hacsak nem nyomod egyszerre a feket es a gazt.
Kuplunggal fekezni felesleges, ha leveszed a labad a gazpedalrol, mar fekezel (ekkor a kerek forgatja a motort, tehat a motor energiat nyel el azzal, hogy a hengereket tovabbra is fel-le kell mozgatni, de uzemanyag befecskendezes ilyenkor nincs = fekez), ha megerinted a fekpedalt, erre segitesz ra. Ez mindaddig mukodik, amig az alapjarati fordulatszam kozelebe nem esik a motor fordulatszama, ekkor ket dolog tortenhet: 1. kinyomod a kuplungot, ezaltal a motorfek megszunik, es a motor beall az alapjarati fordulatszamra hosszabb tavon, te meg "uresben" gurulsz, 2. az auto elkezd rangatni, majd lefulladsz.
A motorfek fek helyetti hasznalata (=gyakori sebessegvaltas) ket problemaval jar, egyreszt az utasaid nem biztos, hogy megkoszonik neked ezt a vezetesi stilust, masreszt a fek helyett, ami egy tervezetten kopo, viszonylag olcso es egyszeruen cserelheto alkatresz, a kuplungot es a valtot koptatod, ami nem annyira.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem ket dolgot tanitottak ebben a temaban.
1: nagyobb sebessegnel fekezek, aztan amikor lelassult az auto, akkor kinyomom a kuplungot
2: kis sebessegnel (10-20 korul) eloszor kuplung, aztan fek.
Mindezt azert, hogy kis sebessegnel fekezeskor ne fulladjon le, vagy ne rantson hirtelen nagyot.
Miert nem mindig kuplung fek: mert ha nem nyomod a gazt, akkor a motorfek lassitja az autot. Igy ha csak a feket nyomod, nem kell annyira nyomnod, mint ha kuplungolnal is mellette.
Masodik ok: egyszerubb egy pedalra raugrani, mint azon gondolkozni, hogy akkor mit csinaljak kozben a masik pedallal kozben.
Veszfekezesnel meg kb. mindegy, mert ha blokkol a kereked, ugyis lefullad a motor. Ha megalltal es elkerulted a csattanast, akkor majd ujra inditod.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kisebb fékezésnél a motorfék is segít, ezenkívül nem kell nyaggatni szegény kuplungot. Kezdőknek ez nehezen megy. A vizsgán fékezzél nyugodtan kuplunggal, nem buktatnak meg miatta. Ha nagyon bénán tolod, akkor max hibavonalat kapsz. Csak amikor visszaengeded a kuplungot akkor ne ugorjon a kocsi.
Nagyobb fékezésnél nem tud az ember odafigyelni arra, hogy ahhha ennyi a fordulat, most nyomjam be. Vészfékezésnél kuplug+fék.
Nagyon fontos, hogy így nem fulladsz le. Ha csak a féket nyomod, akkor előfordulhat, hogy nem kapcsolsz időben és le fog fulladni a kocsi. Lefulladás esetén egy dolog, hogy nem tudsz megindulni, nagyobb baj, hogy elmegy a kormány szervó és a fék szervó is. Plusz a klíma és a vizsgabiztos izzadni fog meg te is :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak annyit tennek hozza, hogy amikor lefullad a motor, akkor mar lassan megy az auto es nem sok ido mulva megall. Ilyenkor mar nem okoz nagy gondot, ha elmegy a szervo.
Egyebkent is, ha a motor leall, nem azonnal megy el a fekszervo (a korabban letrehozott vakuum meg egy darabig hasznalhato).
Az viszont igaz, hogy utana inditozni kell, nem azonnal mozgaskepes a jarmu.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
engem szivatott egy ideig egy motorvezérlő a leállással:
élted Te már meg ezt körforgalomban?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
korforgalomban durva?
Engem egy korabbi autom elozes kozben viccelt meg varatlan leallassal. Nem orultem neki tulsagosan, de ki tudtam gurulni az ut szelere
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
segítek:
az megvan, hogy benne balra tekerve?
és az megvan, hogyan jutsz ki belőle?
és extra huncutság zebra/gyalogos miatt fékezni kéne?
sikerült vizualizálni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom, milyen autód van. Az én autómban, ha a kerék gurul, elég könnyű kormányozni. Álló helyzetben nehéz, de akkor már mindegy is.
És ahogy írtam, motor leállítása után még van vákuum, lehet még különösebb taposás nélkül fékezni. Persze ez nem csak körforgalomban igaz.
Ha olyan autóm lenne, amit menet közben se lehet kormányszervó nélkül kormányozni, akkor körforgalomban leálló motor esetén belökném a vészvillogót, és fékeznék annyira, amennyire a rásegítő nélkül tudok. Megállnék, nem próbálnék kikanyarodni. Aztán ha leállt, és nem tudom újra beindítani, akkor megkérném a mögöttem türelmetlenkedőket, hogy segítsenek már letolni az út szélére, miközben én a kormánnyal birkózom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem 50-es sebességnél leálló kocsiról beszélünk, főleg mert 50-nél még van elég fordulat a kocsiban. Akkor fog leállni amikor már kevés a fordulat, azaz jó eséllyel lassabban halad, plusz mivel fékezés miatt áll meg, ezért folyamatosan lassúlni is fog, főleg ha kicsit megijed és jobban megtapossa. Erre elmegy az a maradék vákuum is, a kocsi lassabban halad, nincs szervó, pedig lehet, hogy épp egy parkoló kocsi felé gurul 10-el. Mivel kezdőről van szó, ezért megrémül és nem érti mi a baj, lassan kapcsol és már koccol is. (nem tudja, hogy a féket izomból kell taposni és a kormány se arra fog menni amerre kéne)
Volt kollégám is mesélte, hogy egyszer leállt a kocsi menet közben, előtte meg állt a kocsisor. Nem volt kezdő, de ő se kapcsolt azonnal, hogy a fékben kevés lesz a vákuum megállni. Kb 2 lábbal taposta, hogy ütközés nélkül meg tudjon állni. Ott speciel nagyobb sebességről beszélünk persze.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Erős fizika ismeretbeli hiányokat érzek a részedről.
A gépkocsi egy mechanikai egység, melynek a mozgásakor a motor által bevitt energia és a különféle meckanikai veszteségek egyensúlya határozza mega pillanatnyi sebességet.
A motor, működésekor az üzemanyag égés során felszabaduló oxidációs energiáját alakítja át mechanikai munkává. Az üresjárati fordulatszám az az egyensúlyi állapot, amikor a tüzelőanyag energiája épp csak a motor belső veszteségeit fedezi.
Mikor egy állandó sebességgel haladsz a gázpedál nyomásával úgy állítod be az üzemanyag és a levegő mennyiségét, hogy a motor által leadott teljesítmény fedezze a motor saját belső veszteségeit és a kocsi haladásakor fellépő veszteségeket (súrlódás, légellenállás).
Motorfékezésnél az-az elvett gázzal történő fékezésnél, kevesebb energiát viszel be, mint amennyi a kocsi egyenletes sebességgel történő haladásához szükséges. A motor emiatt megpróbál lassulni, mert a bevitt energia kevesebb, mint a működésének a veszteségei az adott fordulatszámon, viszont a váltón keresztül közvetlen kapcsolatban áll a kerekekkel és azon keresztül a talajjal. Így a motor a kocsi mozgási energiáját csökkenti és ahogy csökken az, úgy lassul az autó.
Ez segítség a féknek, mert normálisan a féknek kellene a kocsi teljes mozgási energiáját hővé alakítania. A motorfékezéssel csökken a fék igénybevétele, nő az élettartama.
Ugyancsak előnye a motorfékezésnek, hogy a fékezőhatása hozzáadódik a fékéhez, ezért egy fékmeghibásodáskor vagy egy vészfékezésnél megmentheti az életedet. Inkább fulladjon le a kocsi egy vészfékezésnél, semhogy elbassz egy gyalogost.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, annyi kiegeszitessel, hogy ha mar blokkol a kerek (vagy blokkolna, de az ABS nem hagyja), akkor mar nem lehet plusz fekezohatast hozzaadni a rendszerhez (a legtobb autonal a fekszarny vagy fekezo ernyo nem alapfelszereltseg)
Regebbi, viszonylag gyengebb fekes autoknal viszont tenyleg hasznos volt. Nekunk anno azt tanitottak, hogy nem jo kuplungolni fekezeskor, mert hosszabb lesz a fekut.
Szerintem a mai, modern autoknal ez mar fekut valtozast nem okoz, de a fekrendszer tehermentesitese mindenkepp jo, pl. a tulmelegedes elkeruleseben segithet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ami nem hangzott el, hogy motorfékkel csökken az üzemanyag felhasználás is. De amíg tanulsz, nyomd csak be a kuplungot ha úgy könnyebb.
Ha az autón vezérműszíjcsere időszerű, akkor viszont már nem ajánlott a fokozatok visszapakolgatásával a motorfékezés, mert akkor fog elszakadni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Banyek, hát normál üzem mellett is kell az embernek fel- és leváltania.
Ha minden váltáskor attól kell rettegni, hogy elszakad a szíj, inkább cseréltesse ki, szerintem.
Feleslegesen ne stresszeljük magunkat!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, nem véletlenül adja meg a gyártó, hogy x évente cserélendő.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minden oktató? Az legalább három. Mert egynél az oktatót mond az ember, kettőnél kettő oktatót, utána következik csak a minden oktató. Szóval jó ötlet volt feltenni a kérdést. :)
Kerékpározás közben néha szükségét érzem pedálozni és fékezni egyszerre. Nem azért, mert adagolhatatlan lenne a fékerő, csak valahogy így jön ki pont az a sebesség/dinamika, amit szeretnék.
Talán csak trey utalt rá, hogy a hajtott kerekek közt visszacsatolás van a differenciálművön keresztül, ami zárt kuplung (felengedett pedál) esetén segít csökkenteni a kerekek blokkolásának esélyét, mert forgatónyomaték kerül a megcsúszó kerékre (azaz kis mértékben hajtja a másik-, jobban tapadó kerék). Motorfék használatakor lényegében egy részlegesen zárt differenciálművé válik a sima differenciálmű (normális esetben a gyártók a ~zárt differenciálművet a gyorsítás segítésére alkalmazzák, ebben az esetben pedig a negatív gyorsítást segíti). Sajnos én csak ilyen pongyolán tudom megfogalmazni. Majd az okosak elmagyarázzák rendesen. :D
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Enyhe lassitaskor engeded a motorfeknek, hogy tegye a dolgat (sok esetben nem is kell feket hasznalni). Visszakapcsolgatni nem szoktam a motorfek miatt, mert a kuplung/valto nem olcso jatek. Veszfekezesnel dramaian csokkenhet a motor fordulat, ami miatt az lefullad es pl. -sok egyeb rendszer mellett- elveszted a fek es kormanyszervot is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni