Üzemeltetési költségek esetében, elég könnyen számítható, hogy mekkora az egy látogatóra vetített költség. A hazai felhasználói bázis, nyelv, földrajzi elhelyezkedés miatt a alapban szűk. 2-3000 aktív felhasználói létszám már magasnak számít egy rétegtémával foglalkozó oldal esetében.
Ennek járuléka, hogy magasak az egy főre vetített költségek.
Egy vagy két fő főállású foglalkoztatott esetében, 1000-es nagyságrendű, rendszeresen visszatérő, látogatónál, 800 és 1500 Ft a látogatóra vetített havi költség.
Bevételi források esetében szintén behatároltak a lehetőségek. A magyar felhasználók fizetési és átklikkelési hajlandósága alacsony. A nagy hirdetés aggregátoroktól lejövő bevétel, az alacsony forgalom miatt, marginális. Az oldalfelület saját értékesítése csakis stabil látogatói számok esetében valósítható meg, de ehhez az oldalnak túl kell élnie a felfutási időszakot (2-3 év).
Az oldalhoz társított webshop/vállalkozás viszonylag rentábilis, de jelentősen elviszi az erőforrásokat, ami a tartalom minőségére van kihatással.
Tartalomszervezési kérésekben neuralgikus a jel-zaj viszony. Ha ritka és kevés a megjelent tartalom, még akkor is ha annak magas a minősége, akkor alacsony a látogatói szám. Ha gyakori az oldal tartalmának frissítése, akár átvett hírek kapcsán, akár fórum vagy más közösségi funkcionalitás következtében, akkor magas a látogatói szám.
Ha az oldal a magas látogatói számra van optimalizálva, nagyon gyorsan elveszik az oldal hasznossága. Magas közösségi funkcionalitásnál, a hasznos tartalom elveszik a felhasználók által termelt zajban. A felhasználók szűrésével, a jel-zaj viszonyt erősen befolyásoló moderálással (értsd. hülyék, nyomorékok, trollok kibaszkodásával) meredeken visszaesik a látogatottság.
Szponzorált tartalmak elvétve érhetőek el és nem a kicsi oldalak számára.
Magyar viszonylatban, a „90-9-1”-es szabály „90-9,9-0,1”-re módosul. Az átlag magyar netezőnek, rendkívül alacsony, a tartalom előállítási hajlandósága és sajnálatos módon igen alacsony az előállított tartalom színvonala. Ironikus módon, a tartalom fogadása, annak véleményezése, sokszor alpári és minősíthetetlen. Általános vélemény volt, hogy igen gyakori a lelkesedésből publikáló pályakezdők, „megölése”, „megalázása”. Hiányzik a konstruktív vitakultúra.
Szintén figyelemreméltó, hogy egy komolyabb fórumszálban egy hónap alatt akár 5-6 órát is eltölt egy-egy felhasználó posztok írásával, ami meghaladhatja 2-300kB-ot is.
A tartalomszerkesztés mellett, a legtöbb időt felemésztő tevékenység a felhasználók kezelése. Általánosságban elmondható, a tapasztalat az, hogy a moderálással fordítottan arányos a felhasználói konfliktusok mennyisége.
Az anonim, vagy egyszerű regisztrációs folyamattal védett közösségi terek, vonzzák a trollokat, romboló, önkontroll nélküli felhasználókat.
A „három csapás”, moderátori figyelmeztetés jellegű kontroll hatástalan. Csakis ideiglenes, vagy végleges kizárás a hatékony. Különösen hatékony az süti, IP, böngésző ujjlenyomat alapján történő teljes tiltás, mint ahogy a proxykon keresztüli oldalelérés tiltása is.
További probléma, hogy a jogszabályi környezet is az oldalak ellen dolgozik, a személyes adatok kezeléséhez kapcsolódó bejelentési kényszerek ráfordított munkaidőt és többletköltségeket jelentenek.
A fentiekből az alábbiak körvonalazódtak:
Ha nincs más üzleti tevékenység az oldalhoz kapcsolva, nincs szükség a felhasználók jelentős hányadára. A kisebb felhasználói bázis, kevesebb moderálási teher. Alacsony felhasználószám esetében alacsony az azok által termelt zaj mértéke.
Ha nincs jutalom, nincs tartalom. Csakis jutalmazással lehet rávenni a felhasználókat tartalomgyártásra ösztönözni.
A tartalmak előzetes szelektálása, korrektúrázása, lektorálása nem kihagyható.
Ha nincs tétje a viselkedési normák betartásának, akkor azokat nem is fogják betartani. A magas bekerülési limitek, korlátozzák a romboló személyeket.
Mi lenne a megoldás?
Véleményem szerint, egy olyan oldal, ahol az oldal felé minden interakciónak ára van.
Van az oldalnak egy nyilvános „teaser” felülete, ahol az átlag netizennek megjelentetett tartalmak és a belső területen megjelent tartalmak kivonatai találhatóak meg. A belső területhez való hozzáférés történhet cikkenként, vagy havi előfizetés keretében. A cikkenkénti előfizetés nagyjából egy csoki ára lenne, a havi előfizetés 4-5 csoki. Annyi korlátozás lenne, hogy havi előfizetés esetén a naponta megtekinthető cikkek limitálva lennének a leechelés elkerülése végett.
Lehetőség lenne az előfizetés cikkekkel, publikációkkal történő megváltására. Ez évente min. 2, max. 6 cikk lenne, ahol számítana a terjedelem és a téma.
Terjedelemben a cikk min. négy, 12-es betűmérettel szedet, A4-es oldalnak kellene megfelelnie, plusz a képek. (Senki nem mondhatja hogy ez sok, mert ez a bejegyzés is már 2 oldalnak felel meg.)
A cikkek témája előzetesen egyeztetve lenne, elkerülendő a duplikációkat.
A cikk szerzőjének teljes szerzői kontrollja lenne a cikkjei felett, szabadon meghatározhatná, hogy a cikk csakis a zárt részen vagy a publikuson is megjelenjen, vagy adott esetben a zárt részen történő megjelenés után mennyi idővel jelenjen meg a publikus területen. A cikket beküldés után, adott idővel szabadon publikálhatná más felületen is.
A publikus cikkek alatt nem jelennének meg kommentek, viszont a zárt területen a cikkek kommentelhetőek lennének. Minden komment egy un. karmapontba kerülne. A cikk írója elfogadhat adott kommentet. Az elfogadott komment karmapontja visszakerül a hozzászólóhoz. Az el nem fogadott kommentek adott idő elteltével eltűnnek a hozzászólások közül.
A cikkírónak lehetősége van adott számú hozzászólást kiemelni, ezek 2 karmapontot írnak jóvá a hozzászólónak, és kiegészítésként, közvetlenül a cikk után jelennek meg.
Minden felhasználó adott számú karmaponttal indul, ha elfogynak a pontjai, egy havi előfizetésnek megfelelő összeggel vehet új pontokat.
Nagyjából ezek körvonalazódtak. Majd futok még pár kört megtérülés és az egyeben megsaccolása tekintetében...
- Hiena blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1311 megtekintés
Hozzászólások
Az otlet egeszeben erdekes, de ez a resze nagyon rossz: "hogy havi előfizetés esetén a naponta megtekinthető cikkek limitálva lennének."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Annyira nem feltétlen rossz, de például hétvégén valószínűleg több ideje van az embernek olvasni (= hamarabb kimeríthető a limit).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Úgy általában konktraproduktív azokat még baszogatni, akik amúgy is fizetnek. Inkább olvasson 1-2 cikket olyan ember is el, akinek nincs rá joga, mint fordítva, hogy akinek meg van, az kényelmetlen szabályokkal viaskodjon.
Egyébként olyan megoldással is találkoztam már, hogy ha előfizető vagy, pár, amúgy nem publikus cikket bizonyos időközönként továbbküldhetsz (egy spec. url-vel pl.) nem előfizető ismerősödnek is, aki informálva van arról, hogy most egy amúgy nem publikus dolgot olvas, amit neked koszonhet es ha erdeklit itt es itt regisztralhat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyébként én is inkább ennek vagyok a híve: fizető felhasználókat - legyen szó bármilyen tartalomról (játék, újság, könyv) - ne cseszegessünk. Éppen ezért szoktam kerülni a hard DRM-es megoldásokat. Ebook esetén is a DRM-mentes és a soft DRM megoldásokat részesítem előnyben. (Ezutóbbit akkor, ha az olvasást nem zavarja.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
medium.com-on havi korlát van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
es mennyibe fog kerulni a lektor/cenzor oradija, aki atolvassa a cikkeket, nehogy ugy jarjatok mint a scribd ahol minden szemetet feltoltottek hogy letolthessenek?
illetve az elso par tucat cikket ki fogja megirni?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lektor/cenzor főállású tag lenne, vagy komolyabb cikkeknél külsős fél.
Ha megkaparom az itthoni meghajtóimat, ha nem is IT területen, de kiesik belőle 2-3 20 oldalas főiskolai tanulmány, meg 8-10 két-három oldalas leírás. De ha körbekérdezek az ismeretségi körben, biztos jönne hozzá még legalább két - három tucat rövid cikk.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem jelenleg is vannak emberek, akik a saját oldalukon publikálnak totál ingyenesen, vagy medium.com-hoz hasonló oldalakon, itt inkább az a kérdés, hogy nekik megfelelne-e az oldal a szakmai publikációkhoz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hogy megfeleljen, ahhoz kell egy szakmai minimumot biztosító szerkesztőség és egy kritikus tömeg.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
azzal nem leszel kisegitve, ha felrakod a fiokban levo ezereves dolgaidat..
tele a net ingyenes cikkekkel..
ha mindenaron penz akarsz csinalni, akkor vegyel egy tucat macskat es csinalj cicas videokat.. :DDD
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Konkrétan erre a részre:
> A belső területhez való hozzáférés történhet cikkenként, vagy havi előfizetés keretében. A cikkenkénti előfizetés nagyjából egy csoki ára lenne, a havi előfizetés 4-5 csoki. Annyi korlátozás lenne, hogy havi előfizetés esetén a naponta megtekinthető cikkek limitálva lennének a leechelés elkerülése végett.
> Lehetőség lenne az előfizetés cikkekkel, publikációkkal történő megváltására. Ez évente min. 2, max. 6 cikk lenne, ahol számítana a terjedelem és a téma.
Amíg csak egy vagy két oldal működne így, addig elmenne, max. nem látogatná, aki nem akar vagy nem tud fizetni, de ha ez általános lenne, akkor igen gyorsan kiürülne az internet, ha az a jóégtudja hányszázmillió oldal úgy fogadná a keresőből érkezőket, hogy "csak egy csoki ára". Kb. a freemiumok működnek így, hogy "csak egy sms ára és máris játszhatsz még egy menetet"...
Sz*rk: Mondjuk a szövegből nem jött le nekem, hogy ez most csak egy adott leendő szakmai portál működésére javaslat, avagy általános filózgatás a weblapok egy működési lehetőségéről.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt pl honnan lehetne tudni, hogy az adott cikk meg is ér a felhasználónak egy csoki árát?
Például a "Nem fogod elhinni mi történt az APPLE cégnél a minap" c. cikk lehet hogy f#stalicskát sem ér. A beharangozójából pedig nem biztos, hogy kiderül hogy fizetne-e is érte a felhasználó.
A cikkek nagy része az IT világban pedig inkább átvett cikkek olyan oldalaktól, akiknek az oldal üzemeltetése csak mellékes, mert másból tartják fent magukat. Például az nVidia oldalán biztos hogy megfog jelenni a saját termékük bemutatása. Az Apple-nél szintén...
A többi "How to" cikk meg mindenhol fent van ...
Egy népszerű telefonról, videokártyáról, szoftverről szóló tesztet meg akkor inkább a youtube-ra tesznek föl, mert ugye ott meg a videó készítője is kap pénzt, nem csak annyit hogy egy évig elolvashat 2 cikket xy oldalon :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért jelenleg is vannak olyan cikkek, amikért fizetnek az emberek, lásd előfizetős újságok (nem tudom hogy állnak piacilag).
A másik, hogy a how-to cikk ami mindenhol fent van, az legtöbbször olyan is, a medium.com-ra publikálnak pl. olyan cikkírók, akiknek érdemes is végigolvasni a hosszabb cikkeiket is, nem egyszerű dolgokról írnak, amit mindenki tud-csinált-látott. Szerintem kb. ami még könyvnek terjedelmileg kevés, de hírnek, rövid böfffentésnek sok, az ilyen modellben érdekes lehet. Én is másztam már bele kérdésekbe annyira, hogy azért volt róla tudásom, és nem lett volna rossz pénzé tenni, de könyvhöz nagyon kevés lett volna, egy blog-on meg kb. nulla bevételt hozott volna. Viszont, ha valaki megírta volna előttem, gond nélkül hozzávágtam volna 500 Ft-ot egy kattintással, hogy spóroljon nekem órákat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Onnan, hogy a cikkek struktúrája inkább az egyetemi, kutatási tanulmányokéra kellene, hogy hajazzon. Eezeknek az előszó része publikussá tehető, így kevésbé lesz zsákbamacska a többi része.
A cikkek nem a Tim Cook éppen milyen virágillatút fingott kategóriába esnének, sokkal inkább elméleti és megvalósítási leírások lennének.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igaz a felvetésetek ebben meggyőztetek.
Én csak az itteni twitter-ről átemelt cikkekre (amelyekkel semmi bajom mert legalább nem kell a twitter-en követnem a dolgokat, itt egybe látom) és a "hogyan tiltsuk le a windows biztonsági frissítéseit" tartalmú cikkeket vettem alapúl. Itt most ebben az időszakban egyelőre egy ember cikkei mondhatóak egyetemi szintűnek vagy legalább a legérdekesebbnek még pedig a rodneymullen2-é. Ő érdekes dolgokat blogol.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A tudományos publikációk világa esetleg működő modell lehet, itt gyakorlatilag a cikkíró fizet a megjelenésért. Van ott azonban egy nagyon fontos paraméter: a kutatók száma csaknem exponenciálisan növekszik szinte az összes tudományterületen, és gyakorlatilag mind eszeveszett publikációs nyomás alatt van: publikálnia kell azért is, hogy megtarthassa az állását, azért meg hogy előre tudjon lépni, még többet kell publikálniuk. Érdekes módon, a 80-as évekig a cikkíróknak royalty-t fizettek a folyóiratok, ma már fordított a pénzmozgás.
Szóval ez a modell csak akkor működik, ha van egy, a kiadó-tartalomíró kapcsolaton kívülről érkező nyomás az írások megjelentetésére. Ha találsz ilyet, akkor hajrá, van egy nagyon jó piaci rés. Ennek hiányában azonban szerintem nem sok esélyed van. De ne legyen igazam.
--
Csaba
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdekes az egész felvetés, az (elő)fizetéses dologgal kapcsolatban vannak kételyeim. Nem feltétlen csak az az érdekes, hogy havi 3 csoki ára az előfizetés, hanem hogy macerás.
Értsd.: megtalálok egy érdekesnek tűnő cikk bevezetőjét, de az első bekezdés után paywall, akkor jó esélyjel otthagyom az egészet, mert annyit nem ér, hogy webkártya-számlára utaljak, bankkártyát elővegyem, stb. Nem beszélve arról, hogy nem akarom megadni a bankkártyaadatomat egy random új ki-tudja-megbízható-e weboldalnak, paypal valamivel egyszerűbb, de az se az igazi.
Számomra egy ilyen oldalnak valószínűleg nagyon komolyan kellene bizonyítania és már jó ideje stabilan működnie, hogy egyáltalán elgondolkozzak az előfizetésen.
(Ezt nyilván mondjuk ismerősök ajánlásával vagy nyílt tartalmakkal lehetne megoldani, az előbbi valószínűleg borzasztó lassú, az utóbbinál meg nagyon nagy "kezdő (szellemi/cikk) tőke" kell.)
a cikkek struktúrája inkább az egyetemi, kutatási tanulmányokéra kellene, hogy hajazzon
Nem tudom pontosan mire gondolsz, ha hozzáállásban hasonlítanának, mondjuk ieeexplore-on, arxiv-on, stb. megjelenő cikkre, akkor szerintem bukott a dolog. Ezek a publikációk nagyon nehezen olvashatók, értelmezhetők; valószínűleg nem kifejezetten az információ átadás a céljuk és amúgy is nagyon szűk körnek szólnak.
Ha komolyabb tudományosabb témákra gondoltál, akkor lehet érdemes lenne kicsit más oldalról, máshogy megközelíteni a dolgot, mondjuk a distill.pub-hoz, udemy-hez hasonlóan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi az írást, tetszik.
Egy másik szempont: A Spotify üzleti tervéről láttam egy előadást, ott mondták, hogy nagy általánosságban a 90-9-1 szabály igaz az ingyenes-keveset fizet-prémium felhasználók számára is. Ez alapján, a költségek és a tervezett user létszám alapján az adódik, hogy 2000 userből 200 fog időnként cikkért fizetni és 20 előfizetni. Ez alapján igen magasra jön ki az előfizetési díj, vagy pedig nem lesz rentábilis a rendszered.
Másik szempontból (egy tábla csoki árát 500 HUF-nak vettem, igaziból csak gúgliztam gyorsan, mert fogalmam sincs mennyi): A havi bevételed a 20 előfizetőből 20x2000=40k HUF, az alkalmankénti cikkvásárlásból 200x500=10K HUF. Tehát havi 50k HUF-ból kell megszervezned az oldalt, vagy pedig mégiscsak találnod kell módot arra, hogy bevételt szerezz a 90%-tól is.
--
Csaba
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amennyire értem a törekvés a topic indítóban arról szólt, hogy a 2000:200 és 2000:20 arányt javítsa, ne legyen a 2000 user-el dolga annyi, ergo a költség is lentebb menjen.
Stackoverflow jut eszembe sokszor ilyen témában, nem ismerem az üzleti modelljüket, de amikor HR-esek kérdezik a stackoverflow login-t, és nézik az ottani pontszámot, akkor megoldódni látszik az ingyenes-minőségi-tartalom kérdése :).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
btw ez az egész topic inkább hajaz arra, hogy konkrétan itt egy média vállalat / lapkiadó / online újság - nyomtatott újság / stb modellje van.
Hogy ez működhet-e mostanság? Nem hiszem, főleg nem úgy, ha csak és kizárólag szakterületre specifikálódik + nincs mögötte csilliónyi támogatás pénzügyileg.
IT specifikus területről nem fogsz tudni annyi pénzt összeszedni hogy egyáltalán +ba kerüljön a vállalkozás. Létezhetetlen, manapság.
Az hogy van még egy két szaklap ami ad nyomtatott kiadványt, az csak is annak köszönhető, hogy a mögötte lévő médiamogul kiadó "eltartja" és áldoz erre. Neki ez veszteséges üzletág, de máshonnan behozza ezt a veszteséget. És mivel jelen akar lenni minél több helyen / témában ezért fenntartja a szaklapot is.
De pusztán internetes médiában ez bukás. Tökmind1 mi a koncepció, vagy milyen jók a cikkek. Nem fogja tudni saját magát fenntartani egy ilyen modell.
Szerintem.
De fixme. :/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hasonlóan látom. Szerintem ma alapvetően kétféle netes média van:
1) Hagyományos újságok próbálkoznak átállni netes felületekre, merthogy az elektronikus média lenyomta a papír alapút. Van néhány ilyen, pl TheGuardian, National Geographic, Financial Times. A legtöbb küszködik, már bezárt, paywall mögé tette az érdemi tartalmat aztán kihalt (jópár finn újság), vagy adományokért kalapozik a közönségénél (valószínűleg hamarosan megy a levesbe). Ebből a kategóriából azok élnek szerintem túl hosszú távon, akik rájöttek, hogy ki kell lépniük a cikk központú témafeldolgozásból és át kell térniük audiovizuális tartalomra. Akik ezt megteszik, azok már lényegesen más kategória, mint az eredeti modell, hogy legyen pár újságcikk a neten is elérhető.
2) Hagyományos médiaháttérrel nem rendelkező mediumok. Ezek csak akkor életképesek, ha olyan szűk tematikus csapatot találnak meg, akik fent tudnak tartani egy felületet: vagy sokan vannak, vagy hajlandóak fizetni. Ebből a csapatból is sokan küszködnek, nagyon kevés jól menő ilyet láttam.
Alapvetően nagyon kevés netes medium képes megélni az olvasóiból (ha van egyáltalán ilyen), akik vannak, leginkább alapítványok, szakmai szervezetek, pártok szócsövei.
Szóval ha valaki ilyen oldalt szeretne, akkor jár legjobban, ha keres valamilyen szervezetet, akik hajlandóak fizetni a tartalmak megjelenéséért. Ekkor viszont már nem érdemes a közönséget reklámmal, előfizetéssel zavarni, mert csak odébb állnak.
Szerintem.
--
Csaba
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> ezek 2 karmapontot írnak jóvá a hozzászólónak
Az egy jó szám.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
most hogy itthon van az arany főleg! :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
FYI:
Van par zart torrentoldal, ahol nagyon szigoruan nezik a visszaosztast, hogy idonkent belepj a webes feluletre, meg egyeb belso szabalyokat. Aztan vannak nagyobb nyilt oldalak, ahol nincsenek ilyen szabalyok, de egyszeruen annyival nagyobb a kozosseg, hogy anelkul is jol mukodik.
En emiatt szavaztam ott ugy, hogy nem lennek tag.
Lehet sirni, hogy a rudvegi plussnyul egyensulyozasnak nincs itthon eleg kovetoje, akkor vagy angol nyelvu oldalt kell nyitni, vagy beengedni a plusscicasokat is.
Egyebkent az ilyen pontozasos dolgok eleg jol mukodnek pl. a stackoverflow eseten moderaciora/jo megoldasok felhozasara, bar az mas jellegu oldal.
Moderacioval kapcsolatban meg az a foszabaly, hogy legyel partatlan, es kelloen kovetkezetes.
--
Any A.I. smart enough to pass a Turing test is smart enough to know to fail it. -Ian McDonald
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Önállóan nem lesz életképes az alacsony felhasználói bázis miatt.
Valami olyat kell csinálni, hogy meglévő portál alá raksz fizetőképes tartalmat. Pl Parcinál a Prohardveren vannak olyan emberek akik a portálhoz képest létidegen dologról blogolnak/cikkeznek nagy népszerűséggel. Pl Cifu ilyen a jelenlegi sorozatával, ami az orosz űrhajózásról szól, és kb az olvasottság miatt 8 részre lett darabolva. Külső szemlélő számára egy sima blog, a háttérrészt nem ismerjük, de a jó fogalmazás miatt sok laikust bevonz. Sőt. Rohadt sok laikust.
- - - - - - - - - - -
"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni