Tesla self-driving

https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborho…

Wow. Nagyon megy. Altalaban azert itt-ott kozbepotyog a human driver, de itt semmi.
Azert van par igazan "nevetseges" helyzet.

Az is felmerult bennem, h ennek a self-driving dolognak az a legnagyobb fajasa gyengebb vezetesi kulturaju es/vagy turelmetlenebb emberekkel teli orszagokban, h _minden_ szabalyt betart (jelenleg meg konzervativabb is).

Hozzászólások

Ránézésre tényleg nem rossz, de azért itt-ott szabálytalankodik:
* 2:47 környékén ha jól látom elegánsan keresztülhajt egy másik autó előtt, aminek elsőbbsége volt,
* amikor kiszáll a "sofőr", akkor speciel gyalogátkelőn áll

Meg érzésre azért gyorsítva is van a videó, még ha mph-ban is van az a 35, annak is nagyon gyorsnak tűnnik.

Amire egyébként én kíváncsibb lennék, hogy hogyan viselkedne ez mondjuk egy magyar úton :) A három érzékelő kamerán szépen lehet látni, hogy azért mocsok jó minőségű úton levő nagyon korrekt állapotban levő felfestést használ (és a sávelválasztót végig trackeli) - amihez itthon sok sikert, néha még emberként is lehetetlen feladat :) A másik (és ez a 2:47-esnél látszik is), hogy azért a képi feldolgozás még hagy kívánni valót maga után, ha jól veszem ki, azért hajt be az autó előtt, mert főútról lekanyarodó autó kitakarja a szemből érkezőt. A kanyar közepén már észreveszi, szép zöld doboz, de akkor már késő. (meg útközben is, azért jönnek a fals pozitív dobozok)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

A balra kanyarodás miatt Európai fejjel sem volt elsőbbsége (mert ugye a szemből érkező a kérdéses, akinek az útját ő keresztezte a bal kanyarral), ami ha jól néztem egy-két videót, az All-way stopban is érvényes (két autó egyszerre érkezik szemből, az egyik balra kanyarodik, akkor el kell engednie az egyenesen haladót).

Szerk.: az a szitu, mint ebben 1:27-nél https://www.youtube.com/watch?v=qOQ9FVYf2-8

Szerk II.: ha jól veszem ki, ez gyakorlatilag egy sima jobb-kezes kereszteződés, csak megállási kötelezettséggel...

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

> Szerk II.: ha jól veszem ki, ez gyakorlatilag egy sima jobb-kezes kereszteződés, csak megállási kötelezettséggel...

Nem, ez egy all-way stop. Amerikaban jellemzo, annyi a szabaly, hogy mindenki megall, es utana erkezesi sorrendben indulhatnak az autok. (Nem, szerintem sincs sok ertelme).

Az az utolsó félreérthető volt, továbbra is az egyszerre érkezés esetén:

At some intersections you’ll find a sign beneath the stop
sign that reads “All Way” or “4 Way.” At these intersections all
vehicles on all roads leading into the intersection must stop. If
you get to the intersection at the same time as other vehicles,
the driver on the left must yield to the driver on the right.
(kiemelés tőlem)

https://www.dmv.virginia.gov/webdoc/pdf/dmv39c.pdf

Így már nem random YT oktatóvideókkal vitatkoztok, hogy fallbackel-e egyszerre érkezéskor "sima jobbkezesre" [mármint a magyar utak szerinti jobbos kereszteződés, ahol az egyenes haladó útját a balra haladó nem keresztezheti], hanem a DMV-vel :)

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Érdekes dolog ez, hogy pl. van-e az egyenesen haladónak elsőbbsége a kanyarodóval szemben. Magyarországon szereztem jogosítványt, természetesnek vettem ezt eddig mindenhol.

Aztán most, hogy Angliában az asszony jogosítványt szeretne, együtt készültünk fel az elméletre, és csodálkozva láttam, hogy ha nincs elsőbbségadási kötelezettség kirakva (tábla, vonal, lámpa) és nem körforgalomról van szó, akkor nincs semmi szabály. Nincs jobb kéz, nincs bal kéz, nincs egyenesen haladónak elsőbbsége, nincs a kisívben kanyarodónak elsőbbsége, semmi. Oldjátok meg, gyerekek. Vigyázzatok egymásra, és jó lesz.

> * 2:47 környékén ha jól látom elegánsan keresztülhajt egy másik autó előtt, aminek elsőbbsége volt,

Valoban, nekem fel sem tunt.

> * amikor kiszáll a "sofőr", akkor speciel gyalogátkelőn áll

A veget kompletten nem ertem, mit miert.

> meg útközben is, azért jönnek a fals pozitív dobozok

Igen, erre irtam. Mikor pl. a futok mellett menne el, az nagyon gyatra emberhez viszonyitva.

Érdemes lenne ezt humán vezetővel összevetni, szerintem ott is van egy csomó fals pozitív/negatív, Szerintem egyszerűen ezek arányát abba a magasságba kell hozni, ahol a human vezetők többsége van, és akkor nem nagyon fognak ezek feltűnni. Hogy mikor lesz ez megvalósítható? Jó kérdés.
--
Csaba

Amire egyébként én kíváncsibb lennék, hogy hogyan viselkedne ez mondjuk egy magyar úton :) A három érzékelő kamerán szépen lehet látni, hogy azért mocsok jó minőségű úton levő nagyon korrekt állapotban levő felfestést használ (és a sávelválasztót végig trackeli) - amihez itthon sok sikert, néha még emberként is lehetetlen feladat

Nem kell ilyen messzire menni. Mit fog ez a paraméter játszani Kanadában vagy Skandináviában, ahol az év szebbik felében az utakat hó borítja, amit csak kotornak, ergo a sávokat a szokásjog definiálja, nem a felfestés. (A felfestés szép fekete jégkéreg alatt láthatatlan pár hónapig.) Nálunk pár úton a téli és a nyári sávok néhány úton elég érdekesen eltérnek egymástól...
--
Csaba

Azért van itt egy csomó érdekes kérdés. Pl, a világon nem egységes a "KRESZ", fel lesznek erre készülve az ilyen autók? Pl megy az autó Dublinból Belfastba, amikor átér UK területre, azt csak abbül venni jelenleg észre, hogy a sebességkorlátozó táblák hirtelen km/h helyett mph-ban vannak, mert látható határ nincs. Még humán vezetőt is megzavarja. De vannak ennél húsba vágóbb különbsaégek is, valahol a körforgalomból kifele kell indexelni, ha ki akarsz hajtani, van ahol befelé kell, ha bent akarsz maradni, van ahol egyáltalán nem kell. Tudni fogják mindezt ezek a kocsik rögtön, vagy csak az első balesetek után. Ilyen balesetnél ki lesz a vétkes fél? A szoftvergyártó? Vagy majd csak adott országra licenszeled a kocsidat? Persze mindez megoldható, csak a kérdés, hogy meg is oldják majd ezeket? Vagy állhat neki a szervíz adatbázis fájlt hekkelni a kocsin, hogy áthajthass Észtországból Lettországba? (Aki vezetett már arra, az tudja, mennyire mások a két országban pl az előzési "szabályok".) Izgalmas dolgok ezek.
--
Csaba

> világon nem egységes a "KRESZ", fel lesznek erre készülve az ilyen autók?

A kerdesed nem ertem. Egy gepnel egyertelmubb a valasz, mint egy embernel.

> Még humán vezetőt is megzavarja.

vs. _A_ human vezetot megzavarja, a gepet nem.

> ki lesz a vétkes fél

Tudommal jelenleg mindenhol kotelezo a vezeto jelenlete (meg). A felelosseget o viseli.

> szoftvergyártó

Megintcsak tudtommal nem letezik a vilagon olyan sw gyarto, aki felelosseget vallal a termekeert, vagy ha igen, huje es mint ilyen inkabb nem biznek ra effele dolgot.
A matematikailag bizonyitott szoftvereket nem szamoltam...bar valoszinuleg nem is letezik productionben/iparban.

Egy gepnel egyertelmubb a valasz, mint egy embernel.

Lásd a fenti szálat, ahol arról vitatkozunk, hogy vajon milyen szabályok érvényesek (ez még az, amit marha sok munkával lehetne formalizálni) és hogy mi a szokásjog. És rengeteg olyan helyzet van, ahol ha egy következetesen működő gépet tanítasz, akkor választanod kell, hogy a szabályokat kövesse, vagy a tényleges vezetési szokásokat.

Triviális hülye példa: itthon mindenki meg van arról győződve, hogy a körforgalomban haladónak elsőbbsége van. Holott nincs, hanem egy kormányrendelet miatt minden bejáratnál ki kell tenni az elsőbbségadás táblákat - közutakon, magánutakon ez nem játszik. Vagyis van egy szabályod, amit _senki_ nem ismer, és egy szokásjogod, ami szerint mindenki vezet, amik egy edge caseben egymás tökéletes ellentétei. Ha a Tesla egy magánúton találkozik egy körforgalommal, megadja az elsőbbséget a bent levőnek, vagy ne?

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

> Triviális hülye példa: itthon mindenki meg van arról győződve, hogy a körforgalomban haladónak elsőbbsége van. Holott nincs, hanem egy kormányrendelet miatt minden bejáratnál ki kell tenni az elsőbbségadás táblákat - közutakon, magánutakon ez nem játszik. Vagyis van egy szabályod, amit _senki_ nem ismer, és egy szokásjogod, ami szerint mindenki vezet, amik egy edge caseben egymás tökéletes ellentétei. Ha a Tesla egy magánúton találkozik egy körforgalommal, megadja az elsőbbséget a bent levőnek, vagy ne?

Amit leirtal epp alatamasztja a gep elonyet.

Amugy a kreszben nincs szokasjog:)
Szokasok azok vannak, valtoznak is allandoan. Majd egy balesetnel jon a dehat en igy gondoltam, meg azt hittem, meg nem vettem eszre:

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/sztar-lett-a-turelmes-rendor-aki-a-…

A gep meg betartja azt, amit _evileg_ mindenkinek megtanitanak.
Lenyeges az elvileg, mert a valosagban kinek igy, masnak ugy.

t

A gep meg betartja azt, amit _evileg_ mindenkinek megtanitanak.
Lenyeges az elvileg, mert a valosagban kinek igy, masnak ugy.

És a fenti példánál szépen behajt a magánúton levő körforgalomba, mert elsőbbsége van és oldalról elkapják (vagy elkezd behajtani és vészfékezve kell megállnia, amikor látja a szerinte [jogosan] szabálytalanul közlekedő bennhaladót).

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Egyreszt igen, ha a maganuton is a kresz szabalyai ervenyesek, akkor az van. Nem lesz, mert feltetelezem figyeli a sebesseget is a masiknak, nemcsak a megletet es nagy valoszinuseggel meg tudja josolni, mit akar a masik.

Masreszt igen, nem latom okat, h az edge case-ekre miert ne keszithetnek fel a gepet. Vegtelen mennyisegu edge case elfer a gepben.

Amugy pedig tovabbra sem az a helyzet, hogy akkor most ledobtak a Tesla atombombat. Van egy rakas auto, kotelezo figyelnie a vezetonek, gyujtik az autokat, folyamatosan fejlesztik a rendszer es ezzel tagitjak a gepek lehetosegeit. OK es a tobbi automata is.

"És a fenti példánál szépen behajt a magánúton levő körforgalomba, mert elsőbbsége van és oldalról elkapják"

Ahogy a frissen jogsit szerző vezetőt. Nekem legalábbis nem rémlik, hogy kresz-en tanultam volna olyasmit, hogy ez a szabály, de ezt ne így csináld, mert más a szokás.

A jobbra-tarts közlekedési rendszernél a körforgalom rossz irányba forog. Nézd meg, hogy a balra-tarts országokban bizony a körforgalomban haladónak a jobbkéz szabály értelmében elsőbbsége van. Kitáblázni pedig azért kezték el, mert kivették a kresz szabályzatból nem oly rég (2004ben) a körforgalmas szabálykupac egy részét.

Egyébként igazad van: a ki nem táblázott körforgóknál a jobbkéz szabály szerint kell eljárni. (Balos országokban ez egyértelmű. ;) )

Én 93-ban szereztem jogsit. Akkor azt tanították, hogy a körforgalom nem ad senkinek elsőbbséget, az csak egy fura alakú egyenrangú kereszteződés. Lenne, ha nem tettek volna mindenhová mackósajtot a behajtóknak.

Szóval nem 2004 után kezdték kitáblázni, csak ennyit akartam mondani.

A kerdesed nem ertem. Egy gepnel egyertelmubb a valasz, mint egy embernel.

Valóban nem érted. Nem a gép képességei a kérdés, hanem, hogy beleimplementálják e a bangladesh alsó spéci szabályait a Teslákba, vagy belerakják majd az amcsi szabályokat, oszt aki olyat vesz, oldja meg, ahogy tudja.

Tudommal jelenleg mindenhol kotelezo a vezeto jelenlete (meg). A felelosseget o viseli.

Elnézést, abban voltam, hogy arról beszélünk, amikor teljesen önjáró autók lesznek majd, akár manuális vezetés lehetősége nélkül.

Megintcsak tudtommal nem letezik a vilagon olyan sw gyarto, aki felelosseget vallal a termekeert, vagy ha igen, huje es mint ilyen inkabb nem biznek ra effele dolgot.

Azért az érdekelne, hogy pl a repülőgépet fel le szállítgató szoftvereknél mi a helyzet. Van ott ugyan elvi lehetőség kézi beavatkozásra, de az valami olyan, hogy ha kézi vezérléssel kell leszállítani a gépet szoftverhiba miatt, akkor az összes többi gépet ki kell venni a sorokból, elterelni, késik, stb. Vajon ott se vállal felelősséget a szoftvergyártó? (Van olyan repülőtér, ahol csúcsidőben kézzel már nem is szállhat le gép, ha igaz amit olvastam.)

--
Csaba

"Elnézést, abban voltam, hogy arról beszélünk, amikor teljesen önjáró autók lesznek majd, akár manuális vezetés lehetősége nélkül."

Majd azok lesznek, de nem gondolnám, hogy egyhamar. Addig is lesznek önjáró autók, amik vélhetően nem üzemelnek olyan helyen, ahol nem tudnak üzemelni, akár hóban, akár ismeretlen szabályrendszert használó országban.

Ahogy viszont el fognak terjedni, a technolóia és a szabályok is alkalmazkodni fognak.

" Pl megy az autó Dublinból Belfastba, amikor átér UK területre, azt csak abbül venni jelenleg észre, hogy a sebességkorlátozó táblák hirtelen km/h helyett mph-ban vannak, mert látható határ nincs. Még humán vezetőt is megzavarja. "

Egy autó nem fog megzavarodni, mert GPS-nek köszönhetően pontosan tudni fogja, hogy hol van. Nyilván az általad felvetett dolokra a fejlesztők is gondolnak, és tesznek biztonsági lépéseket (pl az autó nem hajlandó automatikusan vezetni számára ismeretlen területen, vagy országban).

"Vagy állhat neki a szervíz adatbázis fájlt hekkelni a kocsin"

Vagy megérkezik automatikusan a frissítés az autóra amint az adott ország szabályaira felkészítik az oprendszert.

Volt a tv-ben a múltkor erről: pl. részeg ember hömpörödik ki a kocsmából, gyerek szalad ki suliból, vagy a templomból lép ki valaki. Humán vezető pillanatok alatt felméri a szitut és a lehetséges kimeneteket, addig a gépnek beletörik a bicskája a megkülönböztetésbe, csak annyit érzékel - jó esetben - h egy épületből kilép valaki.

Az épületből kilép egy részeg és a járdán tántorog vs. egy gyerek ész nélkül rohan ki az épületből az úttest felé, jelét sem adva, hogy meg fog állni. Itt a reakcióidő annyiban számít, hogy a gyereknél még jobban lelassítasz, mert sokkal kockázatosabbnak ítéled a helyzetet. A gép ezt nem fogja tudni megítélni. És nyilván az sem opció, hogy úgy legyen programozva a kocsi, hogy minden rezdülésre padlóféket nyom, mert akkor előbb-utóbb picsán vágják a vasat.

Mi a különbség a példában a részeg és a gyerek közt? Mindkettő felelőtlen, és az autó elé léphet, a különbség a sebességük: a gyerek ész nélkül rohan, a részeg pedig tántorog. Azért azt, hogy milyen irányba, vagy milyen sebességgel halad egy ismeretlen objektum csak fel tudja mérni a gép.

Egyébként azon sem lennék meglepődve, hogy néhány év múlva lesznek annyira okosak a felismerő rendszerek hogy még azt is meg tudják állapítani hogy a gyalogos gyerek-e vagy felnőtt, és ez alapján lassítani, vagy ilyesmi

Én mindig a no-win esetekben prezentált "megoldásra" lennék kíváncsi: tfh, egymással szemben levő kocsmából és iskolából egyszerre rohan ki a részeg faszi és a gyerek, féktávon belül, merthogy a vészfék nem játszik a mögötted levő kocsisor miatt.
Valaki sérülni fog, nem lehetett előre látni, mert az épületeken belül voltak, szabályosan közlekedtél. Válassz...
a) elcsapod a gyereket
b) elcsapod a részeg faszit
c) mégis vészfékezel, és legalább két autóban kárt teszel, az utasait veszélyezteted

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Ez a legegyszerűbb: c)
Az autó javítható, az ember nem. Ráadásul a mögötted haladók egy közvetlen nagysebességű ütközésre tervezett bádogdoboznak ücsörögnek. Sokkal-sokkal jobb az esélyük a túlélésre, mintha valakit direktben eltalálsz. Az emberi élet sokkal fontosabb, mint az esetlegesen bekövetkező anyagi kár.

De ha egy Tesla jön mögötted szintén autopilot üzemmódban, akkor nem lesz ütközés, mert jó a masina reakcióideje és betartja a követési távolságot. :)

Persze, triviális...
Tudod úgy csinálni a manővert, hogy amikor a mögötted levő belédjön és elkezd tolni, továbbra se csapd el a gyalogosakat? (ott ugye már a saját fékeddel semmire nem mész, speciel a saját tömegednél [amire a fékeket tervezték] kétszer nagyobb tömeg lendületét kell megfognod). [egyébként tippre ezt a legtöbb ember is benézné, az először észlelt ember elől megpróbálna kitérni az ellenkező irányba, fékezve, viszont így a kerekei a másik személy felé mutatnak, ami nem fog sokat segíteni, amikor a mögötte levő hátulról elkapja]
Ha a mögötted levő autó egy teherautó?
Ha (lepapírozva, biztonsági előírásokat betartva, ...) az autódban veszélyes anyagokat szállítasz? Pl. van egy kanna benzin a csomagtartódban. Akkor azért valszeg. szeretnéd elkerülni, hogy találkozzon egy nagysebességű ütközésre tervezett bádogdobozzal.

Szép és jó dolog a reakcióidő, de az edge case-nél sokra nem mész vele.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Ne haragudj, kötözködni fogok és nem azért mert nem akarom megérteni amit írtál. Inkább csak az életszerűségét kérdőjelezem meg.

Városban 50km/h a megengedett sebesség, nem véletlenül. Ha ötvennel bevágod a féket és a mögötted lévő is, még ha csatt is lesz a vége nem lesz túl durva. Lakóövezetekben, iskolák mentén pedig vagy 30-as tábla erdő van, vagy simán ki van téve behajtáskor hogy lakóövezet és kész. Harmincnál pedig egy Trabant is pikk-pakk megáll.

Egy jó hosszú fékúttal rendelkező, akár pótkocsis teherautó mit keres a lakóövezet kellős közepén lévő iskolánál? Persze, épp elmehet az apuka munka után a gyerekért az iskolába a nagy géppel, de nem jellemző. Nyilván, ő nehezebben áll meg ha bevágod a féket, talán ütközik is.

Ha mindenképp gázolást kell választani, akkor a részeget "kell" elütni: mivel részeg, az izmai még ha meglát és megijed is, sokkal lazábbak a szokásosnál -> elütöd, esetleg repül, de jó esélye van arra hogy túléli. Ezért szokták sajnos megúszni a részegek a durva autó baleseteket. :(

Természetesen, ha nem tartja be senki sem a szabályokat és megy a száguldozás töknek-paszulynak akkor teljesen jogos a felvetésed.

Cseréld le a teherautót egy buszra, villamosra vagy trolira és már rendben is vagy. Szegeden a Boldogasszony sgt-n az Aradi tér mellett (így meg tudod nézni térképen) speciel két iskola, két villamos sínpár, egy troli vonal van, nem lakóövezet (merthogy nem az) és nincs korlátozás. Az átlagos szegedi sofőr tudja, hogy reggel azt el kell kerülni/vigyázni kell mellette, mivel villamossávval elválasztott 2x1-es útszakasz, ahol ha nem tud szabályosan leparkolni, akkor foglalja az egész sávot, amíg kidobja a gyerekeket az autóból az átlagos szülő...
Ilyen helyzetben, zárt kocsisorban dobsz egy padlóféket és jó valószínűséggel egész délelőttre (a helyszínelés ideje) kinyírtad a belváros forgalmát. Ha még ráadásul a fentebb írtaknak megfelelően a mögötted levő autó még rátol a villamossínre, akkor lehet, hogy az zavarna legkevésbé, hogy sok-sok ember reggelét elcseszted...

[ha meg tényleg az extremitásokat akarjuk nézni: ugyanígy szegeden kettő plusz egy sávos, lámpás körforgalom, amit kétszer két villamossínpár keresztez összesen három irányban, a város egyik legnagyobb forgalmú útján... AZON megnézném a Teslát :) ]

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

(De szeretem én Szegedet. :))

Valóban, igazán érdekes a helyzet. Mivel te vagy otthon így jobban ismered a helyzetet, ha azt mondod lehetséges a leírt lehetőség (esetleg volt már rá példa), akkor nyilvánvalóan én idealizáltam túl a helyzetet.
Persze, ettől függetlenül nem tartom valószínűtlennek, hogy elég hamar "megtanulják" a szoftverek, hogyan is kell(ene) itt közlekedni.

btw.: múltkor volt róla hír, hogy a Google autó azért volt egy kicsit agresszív/szabálytalan, mert követte a többi autós példáját. :)

Valamelyik idei Wired magazinban volt pontosan ez a téma nagyon alaposan kivesézve. Azt magyarázgatták, hogy ez a kérdés a Trolley problem egyik alesete. Valami olyan volt a konklúzió, hogy a járműtulajdonosnak és a járműgyártónak egyértelműen az lesz a preferenciája, hogy az autó a)-t vagy b)-t válassza, míg a közakarat a c) választása mellett áll majd (addig, amíg csak elenyésző számú ember birtokol ilyen autót). Hosszú távon azt valószínűsítették, hogy az ember elütését választó megoldások fognak elterjedni, hacsak törvényileg nem lesz kötelező az autógyártóknak a c) megoldást választó algoritmusokat implementálni (amit természetesen nagyon nehezen lesz ellenőrizhető, lásd a lehetetlen környezetvédelmi előírásokat csak szoftvertrükközéssel teljesítő autógyártók esete mostanában).
--
Csaba

Izé...

Nem is értem, hogy lehet a) vagy b) opció.
Ha én vezetek, nem a gép, és nem teszek meg mindent az ütközés elhárítására = nem vészfékezek, akkor csúnyán megbüntetnek utána. Nem is értem, hogy merül fel az, hogy ne vészfékezzen az autó vész esetén.

Az más kérdés, hogy ha vészfékezés esetén sem tud megállni, és vészfékezve a részeget vagy a gyereket üsse el, akkor hogyan dönt a rendszer.

Az a) vagy b) attol fugg, hogy a reszeg vagy a gyerek lep-e ki eled. Alapvetoen a reszeg is kijozanodik, a gyerek is felno, de ha ott abban a helyzetben o volt a hulye, akkor miert utned el a masikat inkabb?
Egyebkent meg c).

--
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess? - Wargames

Nemrég volt szerencsém kocsiban végigutazni Angyalföld-Széna tér távot az esti csúcsban. Nem kell ide önvezető autó, bőven elég lenne, ha megoldanák _kötelező jelleggel_ a dugóban való szinkronizált indulást-megállást. Azt az üzemanyag és időpazarlást, amit az autósok leművelnek, azt szörnyű nézni.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Értem én, hogy azért kell egy ember a vezetőülésbe, hogy probléma esetén átvegye a vezetést, de már egy hosszabb autópályás úton is beletompul az ember a semmittevésbe, mi van akkor, ha még azt a keveset se csinálja, amit egy normál autónál azért muszáj?

Ave, Saabi.

Meg van a válasz. Az önjáró autók csak olyan útszakaszon vezethessenek, legalább is eleinte, amiken be van vizsgálva az adott önvezető rendszer. Eleinte tesztelnék az autópályákon, majd, ha mondjuk 1 évig nem volt gubanc, ott engedélyt kapnának az önvezetésre. Aztán szépen lassan ahogy fejlődik a technika, be lehetne engedi a városokba , sűrűbben lakott problémásabb helyekre. Nem tíltani kellene, hanem ésszel engedni.

> állítólag az utcáról nem tanácsos leinteni őket, telefonálni meg nem akarok értük, kényelmetlen.

Van app is, ez nem probléma.

> a taxival szemben ellenérzéseim vannak, de nem tudnám megmondani miért.

Én megmondom neked, miért. Ubernél volt egyfajta szelekció beépítve a rendszerbe, aki sorozatosan negatív értékeléseket kapott (mindegy, hogy utasként vagy sofőrként) azt kidobták. Taxinál ez a kontroll nincs meg.

Jó is lesz amikor mind a kétmillió budapestinek autója lesz, és napi szinten használák. Így is elég nagy a dugó. Jó dolog az autó, jó dolog az önvezetés, de városon belül a tömegközlekedést kellene nyomni, fejleszteni, bővíteni, hogy kívánatos alternatíva legyen azoknak is, akik ilyen-olyan indokkal nem választhatják most.

Pont azért van dugó, mert mindenki egyedileg akarja vezetni az autóját, és egy helyben araszolgat egymás után ahelyett, hogy egyszerre megindulna mindenki. Utóbbit egy gép meg tudja tenni. Ember nagyon nehezen, sok gyakorlással.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

nem a taxi árával van bajom (bár a hatósági ár, mint rendszer nem szimpatikus, de erről nem a taxis tehet).

inkább azzal, hogy van ~nyolcvan taxitársaság 'pesten, ilyen-olyan mobil-appokkal, s akkor próbálgassam végig mindet, melyik, milyen? hátkösz, nem. (erre vannak az újságírók, ők megtették, s lesújtó véleménnyel voltak, nekem ennyi elég.)
vagy hívjam telefonon, utána meg szórakozzak azzal, hogy mikor is ér ide, kicsoda is az, szenvedjek a KP-val a végén, etc.

egyébként valami közlekedési blogon írták, hogy az autónak magában sokkal kisebb díja lenne.
délelőtt még meg is hajoltam volna neked, hogy valszeg nem lesz olcsóbb az autó magában. erre olvasom a TotalCar-on, hogy elindult itthon a greengo.hu - csak az autóért fizetsz, percenként 65 Ft-ot. Na, most a Taxinak csak a percdíja magasabb ennél, ha nem áll a dugóban. Meg merem saccolni, km-re sem lenne olcsóbb. Egy automata kocsi sem lehet ennél sokkal drágább.
(btw, ez elgondolkoztatott most, hogy kéne jogsi - azért ez a greengo menőség)
--
blogom

Gondolod, hogy ez önvezető autókkal változni fog? Ugyanúgy meglesznek a taxitársaságok, csak söfőr nélkül, ha most nem képesek leülni, és csinálni egy közös taxis appot ahelyett, hogy minden taxis cég önállóan gyártatna valamit, akkor a jövőben sem fognak.

> Gondolod, hogy ez önvezető autókkal változni fog? Ugyanúgy meglesznek a taxitársaságok,

Igen, szerintem az önvezető autó nem taxi lesz, jogilag. Innovatívabb, gyorsabban reagáló cégek lépnek be ide majd, s nem a 100 éves, megújulni nem képes/nem akaró taxitársaságok, taxisofőrökkel kell majd hadakozni.

Aztán lehet, tévedek - de álmodozni, addig, szabad.
--
blogom

30 40 ev es hasznalhato lesz a teknika.


------------------------
Jézus reset téged