Sziasztok!
Nem tudom, jó helyre nyitom-e ezt a topikot, remélem helye van itt.
Informatikai vállalkozás vagyunk, főként rendszergazdai tevékenységeket látunk el.
Egy webhosting cég megkeresett minket, adjunk nekik ajánlatot az alábbi feladatok elvégzésére:
- 30 darab linuxos, márkás, redundáns, „stand alone” szerver folyamatos (7/24) felügyelete. Frissítések rendszeres telepítése. Hardware meghibásodás esetén a javítás mihamarábbi megkezdése. A szerverek budapesti szerverparkban vannak, mi is budapestiek vagyunk. A szerverek, az azokon futó alkalmazások folyamatos üzemelését biztosítani kell, éves szinten legalább 99%-os rendelkezésre állással.
- A szervereken összesen kb. 15 ezer ügyfél van, kb. 20 ezer weboldallal. Az ügyfelek számára hibajegyes és telefonos technikai támogatást kell nyújtani hétköznap, munkaidőben. A támogatásról nagyjából annyit tudni, hogy az „elfelejtettem a jelszavam”, vagy „hol kell belépnem?” jellegű kérdések nem jutnának el hozzánk, de pl. weboldalt sem kell készítenünk az ügyfeleknek. A beérkező hibajegyekre legkésőbb néhány órán belül (a korábban már említett hétköznap, munkaidős kereten belül) reagálni kell (a mostani elvárás szerint legalábbis).
- Mentések kialakítása, és folyamatos ellenőrzése.
A munkavégzést távmunkában végeznénk, nem ülnénk a szerverek mellett.
Szeretnénk valami havi átalánydíjas megoldásban vállalni a dolgot, így mindkét fél számára tervezhető lenne a kiadás/bevétel. Azaz nem mennénk el abba az irányba, hogy nézzük meg, hány hibajegyet dolgoztunk fel, mennyi időt vett ez igénybe, hány percet telefonáltunk, stb.
Többet nem tudok a dologról, ennyi információm van mindössze.
Ti kb. hogyan áraznátok be egy ilyen munkát? Mit lehet/érdemes kérni ezért? Nyilván van benne egy egyfajta folyamatos „rendelkezésre állás”, hogy pl. ha tönkremegy egy diszk, akkor azt éjjel/hétvégén is mihamarább cserélni kell, de nem nagyon tudom megítélni, hogy mit érhet egy ilyen munka? Kb., nagy vonalakban?
- 4088 megtekintés
Hozzászólások
Számold ki hány emberrel lehet ezt elvégezni (betegség, munkahely otthagyás, szabadság, stb!) aztán számold ki hogy ez mennyi bérköltséget jelentene, ehhez
add hozzá a céged hasznát, és meg is vagy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Számold össze a költségeidet és add hozzá a profitot, amit ki szeretnél venni belőle. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, ez így borzalmasan kevés. A konkrét infrastruktúra ismerete nélkül nem lehet érdemben nyilatkozni. Amik hirtelen felmerültek bennem:
- Az "azokon futó alkalmazások" az pontosan mi? Csak a LAMP vagy a többi cicoma is, esetleg nem is LAMP hanem valami javás holmi? Vagy valami egoztikusabb? Azokat milyen mértékben kell támogatni?
- Be sem lehet lőni, hogy ez ilyen üzemeltetés mekkora feladat, mert nem tudod(tudjuk) egyrészt mennyi a konkrét tennivaló a jelen oldalakkal (mentés megoldása, ügyfélflukutáció, a ticketek száma, jellege).
- Mi van kész az üzemeltetéshez, van-e korrekt monitoring, tudásbázis, belső support, vagy egy nagy szemétdomb az egész, 0 dokumentációval, így jobb az egészet újraépíteni?
- Nektek mekkora tapasztalatotok van az üzemeltetésben, azaz hirtelen kell-e embert felvenni, kiképezni, ésatöbbi, ami embert erre ráállítasz, ahelyett felvenni valakit avagy se.
Az, hogy mennyit ér egy munka, kb. 0%-ban számít, az számít, hogy ki mennyiért vállalja be. Ha elbénázza, úgyis kirúgják és rátolják a felelősséget, gyorsabban, mint ahogy ezt leírtam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Alapvetően vedd két felsőfokú végzettségű rendszergazda fizetését a munkáltatói járulékokkal együtt.
Ez alá kell belőni az összeget, hiszen akkor érné meg a cégnek sajátmagának megcsinálni, ha drágábbak lennétek mintha ők vennének fel embert... hogyan üzemeltettek eddig?
Ahogy előttem is írták - bár nyilván nem teszi ki az üzemeltetés két ember napi 8 óráját, az se mindegy, hogy neked kell-e ehhez plusz ember felvenni, annak tudsz-e más munkát adni mellette, stb.
Kérdezz rá esetleg, céggel csináltatták? Azokat Te is megkérdezheted, hogy mennyiért vállalnának hasonlót, és kiderül mit fizettek eddig.
Alapvetően persze az a baj, hogy nincs olyan hogy mennyit ér egy ilyen szolgáltatás, annyiért adod el, amennyiért el tudod.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1 (Derive?:))
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lebuktam? :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyszer ilyesmin elgondolkoztam...
Vedd azt, hogy legalább egy emberedet munkaidőben teljesen lekötné a hibajegyek rendezése. Ha önmaga meg tudja oldani, el tudja dönteni megoldható-e, elvégezhető-e a módosítás amit kér akkor legalább nem adja tovább. Ha tovább adja a rendszergazdának akkor még azt is feltartja, kizökkenti az egyéb munkáiból amit az itteni fennmaradó idejében el tudna végezni más ügyfélhez. Tehát lehet 2 ember kilőve. Ha ügyes az ügyfélszolgálatos akkor meg többet fog kérni valószínű, tehát pénzben ugyan ott vagy.
Korszerű eszközökkel 30 gép karbantartása, ellenőrzése egy embernek napi szinten max. egy óra. Nekem egy időben 120 db különböző szerver volt, egy sem nagy terhelésű, jórészt irodák lokális dolgai. Minden központi management eszköz nélkül havonta két nap letudtam a frissítést ( kéthetente egy nap ), ha gond volt akkor meg ott volt többek között az Icinga.
Mentések is megoldhatók úgy, hogy ne legyen rá gondod, max. meghatározott időnként helyreállítási tesztet végzel.
Ami még sokba kerülhet az az ügyelet. Nem tudom ezt miként oldják meg a nagyobb cégek, de egyrészt ez plusz pénz, másrészt 2-3 emberrel nem tudod megoldani. Azt nem tudom el lehet-e várni, vagy meg lehet-e fizetni, hogy valaki minden második hétvégén nem mehessen el Pestről mert mi van ha lesz valami. Akkor erre még jön a szabadság esetén pótlás, betegség esetén... Ezt érdekes lesz belőnöd, hogy jó árat mondj, nem is fizess rá. Akkor még hozzájön, hogy remélhetőleg stabil embereid vannak, nem kell két hetente újat betanítani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ügyeletet 2-3 emberrel nem tudsz megoldani, de készenlétet 3-mal már igen. Itt már belefér szabi, betegség is, mert az csak időszakos, addig meg a 2 ember viszi a boltot.
És igen, plusz pénz. egészen konkrétan az alapbér 20%-a (az ügyelet azt hiszem, hogy 40%), de onnantól, hogy effektív elkezdesz dolgozni (jön a riasztás, hogy mondjuk megpusztult az egyik szerver) onnantól már túlóra ketyeg, ami alapbér+a megfelelő szorzó. Szóval itt kis céget nézve csúnyán el tudnak repülni a költségek.
Kis matek: Tegyük fel, hogy van 4 embered, fejenként 300 bruttó alapbérrel (nyilván több lesz, de most nem ez a lényeg). Van 4 ember, mindegyik 1 hét készenlétet visz (ünnepnepokat nem számolom).
Munkaidőn kívül kell készenlét, tehát mondjuk 17:00-09:00 között plusz hétvégén, mert ugye akkor is lehet probléma.
Készenlétben ez ügy néz ki, hogy 5x16óra+2x24óra azaz 128óra. Pénzben ez havonta kb. 44.000.- Ft. azaz emberenként 344.000.- Ft-ról indulunk, amiből emberednek kb. 230.000.- Ft marad a zsebében (mindennel együtt ez kb. 440e Ft-odba kerül), és akkor még egy percet nem túlóráztak. szóval 4 emberrel van havi min. 1.8M Ft bérköltséged, és más rezsit még nem számoltál, és egy fillért se kerestél.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
(ügyeletet 2-3 emberrel nem tudsz megoldani) meglehet a keszenletet, de kell talalni egy nagyon nolife embert es bosegesen megfizetni erte, es esetleg az elviszi igy par evig, amig be nem csajozik, nem talal mas hobbit, stb.
Jol megcsinalni valoban nem a legjobb igy, minimum 3 ember kell, de idealisabb a 4 szerintem.
---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Részben hasonló területen és méretű ügyfélkörrel rendelkező cégnél dolgozom, szvsz hosszú távon mindenképpen érdemes a négy emberben gondolkodni.
Három ember jobban megfizetve elvisz egy ideig egy ilyen munkakört, de a kiégések, felmondások, betanítási idők miatt több lesz a fejfájás, mint amennyit "spórolnának" a +1 emberen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
MT szerint havi maximum havi 168 óra készenlétet jelent, tehát 3 ember legálisan nem tudja ezt ellátni. Kollektív szerződéssel ez kitolható 250 óráig, úgy már talán belefér, de senki ne legyen beteg. :(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi nem vagyunk nagyobb cég, kollegával együtt visszük felváltva hetente évek óta, jó sok ügyféllel. De már a pénz is kevés, úgyhogy leginkább a "szarunk bele" kategória van. Ha bicajozni mehetek hétvégén, akkor megyek bicajozni, max egy teló van nálam, és kalap. Nem tud nagyon izgatni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Saccra ez az ügyfélszám miatt egy full support operátor + a gépszám miatt 0,3-0,5 mérnök.
1-1.5 M körül kérnék el havonta, ez egy durva sacc ennyi infó alapján.
Ez persze csak a "személyi költség", hardver nincs benne.
--
Gábriel Ákos
http://ixenit.com
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs realitása, hogy egy supporter és fél rendszermernök, állandó rendelkezésre állással, 15 ezer ügyfél dolgait intézni tudja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így magába nincs, de ha a cég már amúgyis ilyennel foglalkozik, és másnak a dolgait intézi, akkor nem kell a nulláról felvenni embereket, simán ki lehet hozni olcsón.
MikroVPS | 50% kedvezmény VPS-re HUP50 kuponnal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez simán leköt 2, inkább 3-at embert és így rögtön nem lesz olcsó, ráadásul mindenképp kell helyettes is. (Simán, tehát akár több emberre is szükség lehet alapból).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Es ha lebetegszik, meghal, szabira megy a operator ki csinal mindent? :)
Minimum 2 operator kell, es a mernoknel ugyanez a problema adott meg.
---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egyébként ez a sok ezer ügyfes webhosting cég mit csinál, ha kb. minden feladatot (hardware hiba, software karbantartás - hibaelhárítás) mind az "alvállakozó" végez?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Számláz, és felveszi a sok pénzt :P
Fedora 23, Thinkpad x220
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon úgy tűnik, mert a számlázáson kívül kb. minden más külsős feladata :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A számlagyártás mindig is jó pénzt hozott a konyhára, viszont ergo kockázatos tud lenni, bizonyos esetekben :D
Fedora 23, Thinkpad x220
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A webhosting erre pl. tökéletes fedőtevékenység. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A leírás 2. pontja alapján L1 supportot és ügyfélszolgálatot. Az ezen túli üzemeltetést adnák ki. Mindenesetre elég fura, hogy az üzemeltetést egy külső félnek adja ki, akitől függő helyzetbe kerül, de kontrollálni nem tudja. Az is fura, hogy eddig nem volt mentés, most kell kidolgozni? Hab a tortán, ha a külsős vállalkozó a neten érdeklődik, mert nincs elegendő tapasztalata egy szolgáltatás üzemeltetésének a méretezéséhez. A vége ilyenkor könnyen az lehet, hogy a külsős olcsón bevállalja, aztán túlhajtott lesz, belefásul és szerződést bont. 4 ember alkalmazása 1,6-2 millió forint/hó bérköltség és akkor IT eszközökről, infrastruktúráról, profitról még nem beszéltünk.
Mondjuk az a foratókönyv is felmerült, hogy keresnek valakit lelkes palimadár témakörben, akivel kiépíttetik a rendszert ami eddig ad-hoc módon ment és aztán felmondják a szerződését pár hónap után, hogy a saját belsős embereik vigyék tovább a megtervezett és kiépített rendszert. Egy jól megtervezett rendszerben brutálsok mérnöki óra tud lenni, mire felépül, kitesztelődik és rendben üzemel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Esetleg eddig is külsősök csinálták vagy a belső emberek kimentek külfödre/másik céghez. Most meg kell valaki sürgősen. :) ("Mentések kialakítása...")
Amúgy szerintem 1 ügyfélszolgálatos / 5000 ügyfél nem egy elrugaszkodott számítás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, LOL
--
"nem tárgyszerűen nézem a dolgot, hanem a vádló szerepéből. Sok bosszúságot okoztak, örülnék ha megbüntetnék őket - tudom gyarló dolog, de hát nem vagyok tökéletes." (BehringerZoltan)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hostingnal nyugodtan szamolj azzal, hogy a gepeken van 1-2-3-10-100-1000 olyan webodal, amit a tulajdonosa nem frissit es ezert idorol idore betamadjak kulonbozo kukacok, amik aztan a gepet is elkezdik billegtetni. Ha eleg sok ilyen van, akkor az overbooking faktor miatt szepen fel is borulhat a gep, ami szamodra ejszakai muszakot jelenthet.
En semmikepp nem vennek at ilyen rendszert, ha nincs normalis, tesztelt backup, monitorozas. Ezen felul megneznem, hogy hogyan mukodik a support, mennyi rendszergazdai jogkort kivano intervencio van, mert azok elegge el tudnak szomoritani. Ha ezek mind rendben vannak (99% nem lesznek), akkor vallalnam el a munkat. Minden egyeb esetben tennek egy arajanlatot az aktualis szemetdomb rendberakasara, es utana vallalnam el. (Mielott valaki megsertodik, minden webhosting szerver szemetdomb. Melyik nagyobb, melyik kisebb. de mindegyiken vannak problemak.)
Ha pedig konstans arazasrol van szo, en mindenkeppen megneznem, hogy mennyi a munkaigeny, mondjuk 1-2 honapig, utana lehet fix arat mondani. Egy olyan rendszeren, amin allandoan buheralnak, kiraknak landing pageket es hatalmas reklamkampanyt inditanak anelkul, hogy szolnanak, nyilvan tobb lesz a riasztas amivel foglalkozni kell, mint egy olyan projekt, ami elvan magaban es senki nem nyul hozza.
--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1 Azt hozzátenném, hogy soksok esetben nem is a kokány konfiggal van a probléma, hanem a juzer nem mondja a le tárhelyet ottfelejtődik, ha lemondja akkor az adminisztráción már nem jut át vagy végig és nem kerül törlésre az adott szolgáltatás. Erre még egy egy lapáttal rá tudnak tenni a "jajj oldjuk ezt most meg gyorsan xy-nak" c. kérések, amikről már másnap senki se fogja tudni, hogy miértéshogyan készültek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm mindenkinek a hozzászólását, javaslatát!
Gondoltam előre, hogy sok további kérdést fel fog vetni a dolog, hiszen nem egy egyszerű, egzakt munka ez.
Némi további infó még a dologgal kapcsolatosan:
Külsős cég csinálta eddig is, ők nem vállalják tovább, így másik külsős céggel terveznék tovább csináltatni. Nincs megromlott viszony, az átadás/átvétel terén nem lesznek problémák.
Monitoring rendszer van, SMS riasztást küld a főbb szolgáltatások kiesésekor (web, mail, ftp,...). A szerverek gyári monitoring szoftverei pedig folyamatosan figyelik a hardver meghibásodásokat, és ha szükséges, riasztást küldenek egy tönkrement tápegységről, merevlemezről, RAID akkumulátorról, stb.
Embert nem terveznénk felvenni rá, egy nagyobb munkánk nemrégiben megszűnt, ez váltaná fel, négyen vagyunk összesen.
Két saját hosting szerverünk van nekünk is, illetve egy kisebb webfejlesztő cég szerverét szintén üzemeltetjük - ebből azonban nem biztos, hogy reálisan következtethetnénk, mert saját fejlesztésű keretrendszerük van. Az ingyenes, elterjedt CMS alapra épülő oldalak problémáival a saját szervereinken találkozunk, találkoztunk. Régebb óta foglalkozunk linux rendszerekkel, webhostinggal is.
A "mentések kialakítása" nem volt egy szerencsés megfogalmazás részemről. Vannak rendes, jól működő mentések most is. Ha egy újabb szerver kerül üzembe, vagy esetleg valami újabb szolgáltatás kerül telepítésre, akkor ezek mentéseinek kialakítására, módosítására gondoltam. De most is megvan a kialakult mentési stratégia, így annak az új szerveren való beüzemelése alapvetően az, amit "mentés kialakításnak" írtam.
A szerverek nagyjából rendben üzemelnek. Valóban az okoz többször problémát, amikor egy magára hagyott Joomla, WP weboldalt felnyom valami robot, túlterheli a szervert, dönti a SPAM leveleket kifelé, phishing oldallá válik, stb. Vagy kampányt indítanak és a látogatottsága 20...50x-esére növekszik egy pillanat alatt egy-egy oldalnak...
A szervereken fizetős, gyártó által támogatott hosting szoftver környezet van. Nyilván ez is hasznos infó lehet, hogy nem kézzel szerkesztgetjük a virtualhostok konfigjait és nem ezer sebből vérző, akár néhány hét múlva megszűnő, vagy nagyon magára hagyott / lassan fejlődő ingyenes környezettel lenne dolgunk.
Ennyi további infó birtokában esetleg van köztetek olyan, aki anyagilag nagyjából saccolna erre valamit? :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni