Fontos, hogy mindenki olyan jelszót válasszon az ?2-hez, amit nem
használ sehol máshol!
A ?3 szerverre is mindenkinek küldtünk hozzáférést a fenti
címre.
üdv
?4, ?5
a bármilyen felismerhető dolgokat kicseréltem.
persze a jelszóemlékeztető kiküldi plaintextben a jelszavamat jól.
a weboldal előtt egy self-signed cert, mert 2016-ban nem lehet megoldani másképp.
(btw, az egyetemnek nincs valami über-wildcardos certje? Vagy mindenki, aki rendesen működtet oldalt https mögött, az megveszi egyesével? akkor csak az igénytelenség, és a nemtörődömség miatt vannak ezek az oldalt self-signed cert mögött? ah, sosem fogom megérteni).
ps.: gyűlölöm az első hetet - tele van gólyákkal, meg lelkes emberekkel minden, s alig férek be arra, ami tényleg érdekel...
- vilmos.nagy blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 1356 megtekintés
Hozzászólások
>lelkes emberekkel
te is lelkes vagy még ha szántál időt erről blogolni.
sok fura és értelmetlen dologgal fogsz találkozni, ami sajnos majd kioltja a hited a "minőségi felsőoktatásban".
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> sok fura és értelmetlen dologgal fogsz találkozni, ami sajnos majd kioltja a hited a "minőségi felsőoktatásban".
lassan végzek, szóval sok újjal már nemnagyon.
de néha meg-megborzongok ettől a profizmustól, na.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez az "ujjal" nagyjából az egész téma méltó lezárása
[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lock
Új+val.
Szerinted hogy írják? Mert így, gyorsan, telefonról, részegen, az MTA honlapja szerint így írják...
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
csak elgurult a gyogyszerem aznap
[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Muhaha.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
szinte biztos vagyok benne, hogy volna rá lehetőségük, és nem, nem veszik meg egyesével. legalábbis az elte-n bármennyi certet igényelhettem volna. vmi niifi-s vagy egyéb összegyetemi megállapodás van a háttérben.
ahogy nézem, ugyanaz az issuer, ez lehetne náluk is:
https://golya.sch.bme.hu/kolinyiltnap
https://golyataborok.elte.hu
https://kth.bme.hu/neptun/
https://neptun.elte.hu
stb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
l. lentebb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerencsére ez az adminisztráció minősége, és nem az oktatásé. Reméljük a legjobbakat!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Szerencsére ez az adminisztráció minősége, és nem az oktatásé. Reméljük a legjobbakat!
mondjuk az oktató saját, tárgyhoz kapcsolódó, feladat-beadó oldaláról van szó. nemhiszem, hogy ez Gizinénit minősítené, vagy a központi Neptun üzemeltetést.
(akikkel, egyébként, nekem semmi problémám, az adminisztráció szerintem kurvajó a BME-n - főleg, 1-2 ELTEs ismerőssel való beszélgetés után.)
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
PM-ben megírod, melyik tárgy, melyik oktató? Érdekelne. Még akkor is, ha mi volnánk azok ;-). Talán tudunk változtatni a dolgokon.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> PM-ben megírod, melyik tárgy, melyik oktató?
Hova?
Egyébként nem ti vagytok azok. A MIT-tel egészen ki vagyok békülve, mióta nem (csak) Digitet, meg Mérést tanulok tőletek :-D (az nem az én vonalam...)
De az előző félévben Micskeiék tárgya, meg a MIT-es labor volt a legszínvonalasabb a 3 tanszéki-szakirányos cucc alapján. Meg vagyok lepve.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Hova?
Hopsz, javítva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Megkaptam, drámaian nem lepődtem meg :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos lassan alakulnak a dolgok. A BME Címtár jó kezdet, sok idősebb oktatónak viszont nem tetszik :-(.
Páran álmodozunk arról, hogy az összes laborgépen címtár alapú bejelentkezést meg mindenhonnan elérhető címtáras távoli tárhelyet csinálunk, meglátjuk, mi lesz belőle.
Azt kell tudni, hogy a közös infrastruktúra egy nem létező dolog itt az egyetemen. Mindenkinek mások az igényei, közös szolgáltató ezt nem győzné, akkora a diverzitás. Még tanszéken belül (nálunk az infós ág pl. külön weblapot tart fenn. Arrgh.).
Amióta meg kancellária van, azóta mindennemű beszerzés még macerásabb (kb. lehetetlen), bármilyen dologban macerás átküldeni ezeket, így nem változik semmi sem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még pár érdekesség:
- az infrastruktúra fejlesztését, karbantartását többnyire oktatók végzik, az oktatási feladatok, az adminisztrációs munka, a kutatás és a projektek mellett. Dolgoztam cégnél, és irigylem az ottani integráltságot, infrastruktúrát, de itt nincs rá team. Anyagi okok.
- legutóbb úgy tudtunk labort beüzemelni (226-os terem), hogy a saját fizetésünkből finanszíroztuk. Érdekes helyzet van itt, na. Viszont abban a laborban cserébe értelmes és jó órákat tartanak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
habár az elte-n is még elég nagy a káosz, de az utóbbi évtizedben egy nagyon jól látható úton, és ami ennél is fontosabb, egy nagyon jó irányba kezdett elmozdulni az egyetem: központosítottak egy csomó mindent, miközben racionalizálás is folyt. s mindezt nem erőszakkal, hanem az előnyök "megvillantásával", párbeszéddel, az informatikai igazgatóság szuper support- és kiszolgáló jellegű hozzáállásával. ez számtalan plusz egy előnyt jelent: gazdaságosság, homogenizáció, üzembiztonság et cetera.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> legutóbb úgy tudtunk labort beüzemelni (226-os terem), hogy a saját fizetésünkből finanszíroztuk
Mondjuk, személyes véleményem, hogy ezzel csak segítesz/segítetek fent tartani a rendszert. Amíg nem megy el minden _használható_ ember a közalkalmazotti szférából (közoktatás, felsőoktatás, például), addig szerintem, nem lesz változás.
Amikor már semmit nem ér egy műegyetemi diploma*, és az n+1-dik for-profit cég kínál sikeresebb informatikai képzést, akkor, talán, lesz változás.
*: az elmúlt ~2 évben, mióta szakmában dolgozom, a legtöbb helyen csak udvariasságból teszik fel a kérdést, hogy miért nem végeztem még.
de amikor én találkozom valaki juniorral, aki most kezd (akár van BSc diplomája, akár folyamatban van), legfeljebb annyit tudok elkönyvelni róla, hogy hallania kellett volna 1-2 dologról, ami hasznos lehet. és ha érdekelte, meg belefektetett az egyetem mellé elég energiát, akkor elég sokáig eljuthatott - de ebben az egyetemnek kevés hozzáadott értéke van, inkább a saját szorgalma...
ne vedd sértésnek, de amíg tömegével esnek ki olyan emberek az egyetemről, akiknek egy VPN kapcsolat létrehozása (step-by-step tutorial alapján) problémát okoz, addig ez nem-nagyon fog változni. nem várom el, hogy mindenhez (is!) értsen, mert én is segg vagyok a Xilinxhez, de egy step-by-step tutorialt végig tudok követni...
(egy ideig megvolt lementve a facebook thread, hogy valaki belsőhálóról elérthető anyagot akart, s a VPN leírás linkelése utén fel volt háborodva, hogyezkurvabonyolult)
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kb. egyetértünk. Annyit hozzátennék, hogy nem véletlenül próbálom mindenfelé terjeszteni ezeket a dolgokat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> nálunk az infós ág pl. külön weblapot tart fenn. Arrgh
Mondjuk nem tudom eldönteni, melyik honlapot fáj jobban használni...
http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/bsc - ezen például mindig elveszek, mikor meg kell keresnem egy tárgyamat.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát igen, az a weblap jelentős hányadok szerint gáz (szerintem is), de nem látom, hogy nagyon fog változni a közeljövőben, hiába ágálunk :-(.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
^ a fenti hozzászólásaimmal finoman próbáltam jelezni a "kell a mérnök, nagyon kell" felkiáltás és az egyetemi oktatás valódi állapota (melyet sok esetben állami szabályozások tesznek igen mókássá és egyre összébbhúzódóvá, leépülővé*) között.
*
1. Hülye lesz bárki az egyetemen maradni oktatni, amikor a kezdőfizetése nagyobb, mint oktatóként bármikor lesz
2. -"- , ha egy személyben kell adminisztrálni, oktatni, fenntartani, kutatni, projektezni
3. A jelenlegi szabályozás alapján közalkalmazott nem kaphat a fizetésénél nagyobb összegű plusz kifizetést. De az oktatás egy része is plusz kifizetésként van elszámolva. Így jön ki az, hogy valaki dolgozik valamit, másfél év múlva érkezik a fizetés. Addig a megfelelő szerveknek ingyenhitel.
4. Hülye lesz bárki az iparból visszajönni az egyetemre oktatni, a fenti okok miatt.
Ezek következménye a csökkenő oktatói gárda. A hallgatói létszámok (még) növekednek, tehát a hallgató/oktató arány ritka rossz.
1. A kancellária bevezetése (ahol a kancellár lényegében "hadban áll" az egyetem vezetőségével) ellehetetlenedik minden kiutazás (konferencia: projektszerzés, ipari és kutatási kapcsolatok), beszerzések (új eszközök, karbantartás, stb.)
Magyarul a laborjaink lerohadnak, az oktatók felkészültsége egyre jobban romlik, tudás szempontjából lemaradunk.
Gondoltam, mesélem, milyen jó helyzetet is teremtettek az elmúlt években (az előző és a mostani vezetőség).
Ha nem hallanátok felőlem, akkor megérkezett a kancellári rendelet a kitételemről ezekért a mondatokért. Ugyanis erre állítólag volt már példa.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Ha nem hallanátok felőlem, akkor megérkezett a kancellári rendelet a kitételemről ezekért a mondatokért. Ugyanis erre állítólag volt már példa.
Mármint hogy kitettek valakit a hup-ról kancellári rendelettel? :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Arra nem. De ha kiraknak az egyetemről, ezzel megakadályozva a hivatásom gyakorlásától, akkor el fogok bújdosni ;-).
Egyébként a komment törlésének még kérését el is tudom képzelni, a ban-t talán kevésbé.
De biztonság kedvéért leírom: a fent közöltek szigorúan személyes mérési eredményeken alapulnak, melyek nem feltétlen tükrözik a valóságos állapotokat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát, láttam már olyat, hogy egy OHÁs rendezvényen (oktatói hálózat, facebook csoport), ami a meghívott vendég kérésére nem volt sajtónyilvános elhangzottak miatt a következő héten berendelte a kanci az egyik felszólalót... szóval lehet véleményed, el is mondhatod, de utána leüvöltik a fejed és legalábbis meg leszel fenyegetve... éjjen a szólásszabadság.
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
IMHO nem a felsőfokú, hanem a középfokú képzéssel van itthon a legfőbb probléma. Annyira pocsék a középfokú természettudományos oktatás (mind tananyag, mind - tisztelet a kivételnek - tanár tekintetében), hogy olyan emberek utálják meg egy életre a "matekot", akiknek amúgy lenne érzéke a területhez. Ha meg mégis mérnöki területre keveredik, onnan kihullik a matek alapok hiánya miatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ezt tapasztalom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem újdonság és nem is meglepő sajnos, talán a mérnöki az egyetlen terület (részben még a közgáz, de ott vannak területek, ahol nagy az átjárás), ahol nem az egyetem a szakma csúcsa, és ezen a pénz sem feltétlen segít, maradnak a "lelkes hülyék*" meg a sima hülyék. Kutatóegyetemekké kellene átalakulni, ahol részben együttműködtök az iparral, részben ti magatok hoztok létre cégeket egyetemi kutatások alapján. A közoktatásban meg szakterület szerint kell differenciálni a béreket.
*értsd: hülyék, hogy lelkesednek az oktatásért.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ahol részben együttműködtök az iparral, részben ti magatok hoztok létre cégeket egyetemi kutatások alapján
Ez szép és jó, de az igazság az, hogy ebbe először marhára be kell fektetni (mert Prof. Dr. Kis Jóska, hiába vannak zseniális, akár alkalmazható ötletei is, nem fogja tudni őket eladni az iparnak, egyrészt mert nem ér rá, másrészt meg nem ehhez ért), teljes csoportokat kellene erre foglalkoztatni, és viszonylag lassú a felfutása. És az egyetemeken azért mindenre van pénz, de egyszer-majd-talán megtérülő dolgokra nagyon nincs (lassan arra sem, hogy Jóskának legyenek ötletei, mert kutatási források se nagyon vannak)
A közoktatásban meg szakterület szerint kell differenciálni a béreket.
Ez azért marhára veszélyes tudna lenni (pl. egymáshoz hogyan viszonyítod egy történelem szakterület és egy irodalom értékét? Vagy egy irodalom és egy matematika értékét?), soha nem lenne belől konszenzus (egyébként jogosan, mert gyakorlati alkalmazásban azért egy-két terület helyzeti előnyből indul, mások nehezebben mérhető értéket teremtenek).
Amit lehetne (de per pill nem lehet, mert ez a törvény) az az, hogy teljesítmény alapján differenciálod a béreket, hogy azoknak, akik még hajlandóak dolgozni, legyen valami elismerés ebben, mielőtt eljutnak ők is oda, mint az előttük levő generáció, hogy kb. mindegy, mit csinálok, a fizetésemet megkapom. (tisztelet a kivételnek)
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Prof. Dr. Kis Jóska és társai nyugodtan elmehetnek nyugdíjba. Az iparból kell bevonzani oktatónak az arra érdemeseket, és a tehetséges hallgatóknak perspektívát nyújtani, mert most kb annyi a perspektíva, hogy belefásulhatsz, lemaradhatsz, és nyugdíj előtt majd megkeresed azt, amit kezdőként kaphatnál.
"egymáshoz hogyan viszonyítod egy történelem szakterület és egy irodalom értékét? Vagy egy irodalom és egy matematika értékét?"
Nagyon egyszerűen. Megnézem, adott tárgyakkal milyen szakokra lehet bejutni, majd megnézem adott szakok átlagfizetéseit, és tádám. Igen, egy magyar tanár szarul fog keresni egy matek vagy fizika tanárhoz képest, de előbbiből nincs is hiány, utóbbit meg ha találnak is, gyakran nincs benne köszönet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Az iparból kell bevonzani oktatónak az arra érdemeseket.
Gondolod, ezzel nem próbálkozunk?
Illetve lásd korábbi hozzászólásomat, hogy ez a jelenlegi szabályozások, feltételek mellett miért nem működik.
Hozzáteszem: az oktatók jelentős része aktívan alkalmazza is a tudását ipari projektekben, nem kutyaütő.
Pl. az FPGA-s tárgyainkat többek közt Magyarország legjobb FPGA-s szakembere tartotta évekig.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na ez az. Nem csak a nebulók oktatásából dől a zseton, hanem abból is, ha ti vagytok a szakértők.
Ezt Hassan régebben egész jól csinálta. Megtanította a hallgatókat az új technológiákra, ők tovább mentek és az iparban dolgozóknak adták tovább az anyagot. A sok befásult barom az iparban magától semmi újat nem fog megtanulni. Ha kiküldöd magát az oktatót a szükséges tudással, dőlni fog a zsé.
A lényeg, hogy a sor elején legyél és ne a legvégén. Neked legyen több eszed, te érts jobban az újdonságokhoz, te tarts pénzes tanfolyamokat cégeknek. 1 hét alatt pár milliót simán össze lehet söpörni, ha érted amit csinálsz. Nehogy azt hidd, hogy az iparban minden frankón megy és csak ász gyerekek dolgoznak.
Egyik ismerősöm pedagógus-mániás és folyamatosan kesergett, hogy
- szörnyű látni, hogy pedagógusok sütik a kenyeret, mert nem kapnak helyet az iskolában. Kirúgták őket.
Én válaszoltam:
- hogy szörnyű látni, hogy kirúgott pedagógusokat kenyérsütésen kívül másra nem lehet használni, olyan kevés tudással rendelkeznek...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk eddig a legtöbb okádás dolgot pont arról a tanszékről láttam, az utóbbi években.
Tavaly volt tőlük egy Oracles, pl/sqles labor. A labor vezető 15 percet szenvedett azzal, hogy egy szekvenciából tépjen néhány értéket. A vége az lett, hogy gyerekek, ezt a feladatot hagyjuk ki. (még annyi se, hogy hogyan keresel rá a Googleben egy informatikai jellegű problémára)
Nem azt mondom, hogy mindenki értsen mindenhez az egyetemen. Én is segg vagyok ahhoz, amit wachagék tanítanak - de nem véletlenül nem kért fel senki digit1 gyakveznek...
És mellette tavaly két tárgyon adták le ugyanazt - konkrétan ugyanazokat a kódokat kellett megírnunk minden második héten, mert lusta volt bárki két, legalább kicsit éltérő anyagot megcsinálni...
(néha elgondolkozom azon, hogy lehetnek ennyire ők a top favorit tanszék)
Ps.: azért volt már szerencsém olyan autos oktatóhoz, aki rendes volt - s elisnerte, hogy személyesen nem foglalkozik azzal, amit tanít, de mindig utánakérdezett annak, amire nem tudott válaszolni...
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"mert lusta volt bárki két, legalább kicsit éltérő anyagot megcsinálni..."
Szólni kell nekik...
Mondjuk nem létezik hallgató <--> oktató/tanszék/tantervi felelős kommunikáció (az ELTÉ-n nincs ilyen legalábbis; OMHV van de az kevéssé működik talán).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Szólni kell nekik...
Tudták. „B” tárgy laborjai úgy indultak, hogy töltsétek le „A” tárgy anyagai közül az adatbázis-sémát.
Annyi különbség volt, hogy páros héten olyan Pl/SQL eljárást kellett írnom, ami az alkalmazottak fizetését a paraméterben kapott százalékkal, páratlan héten pedig a paraméterben kapott értékkel növeli meg.
> Mondjuk nem létezik hallgató <--> oktató/tanszék/tantervi felelős kommunikáció
A BME-n van OHV, és nekem az a tapasztalatom, hogy akit érdekel, az elolvassa, megfontolja, amit a hallgatók írnak benne.
Akit nem érdekel, annak meg hiába írok levelet, beszélek vele személyesen, úgyis személye elleni támadásnak fogja fel. Jobb esetben. Rosszabb esetben takarózik azzal, hogy „mi itt __még__ keményen oktatunk, nem adunk minden kutyaütőnek kreditet, és ezért rühellnek a hallgatók, csak ezért nem értenek velem egyet...”
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Mondjuk nem létezik hallgató <--> oktató/tanszék/tantervi felelős kommunikáció (az ELTÉ-n nincs ilyen legalábbis; OMHV van de az kevéssé működik talán)."
hülyeségeket ne állítsunk már pls. amikor 6 éve a szakom koordinátora voltam, már én is belefolytam pl. a bsc-s tantervi hálók korrekciójába tanszéki értekezleten (hallgatóként), és ez hasonló volt más szakokon is a ttk-n, és azóta is ez van. az, hogy más karokon/szakokon erre nem jut energia, vagy nincs aki csinálja, az az adott kar/szak hallgatói problémája. megfelelő hozzáállással megoldható minden.
az omhv meg az egyetemvezetés miatt olyan kiherélt. hatalmas az oktatói gárda ellenállása a számonkérhetőség irányában, és ezt csodásan be is tudják csatornázni a döntéshozói platformokra. minimális sikerekért is évekig kell küzdeni, az meg egy gyorsan fluktuáló hök-kel nehéz :(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"A sok befásult barom az iparban magától semmi újat nem fog megtanulni."
Huh de jó, hogy eddig nem dolgoztunk egy helyen..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"- hogy szörnyű látni, hogy kirúgott pedagógusokat kenyérsütésen kívül másra nem lehet használni, olyan kevés tudással rendelkeznek..."
Kenyérsütésen kívül mihez lehet kezdeni 5 év pedagógiával, didaktikával, gyermekpszichológiával, két középiskolai tantárgy 5-ös szintű ismeretével?
Lehet mondani hogy csináljanak mást, de, szerintem az az oktatás színvonalát sínyelteti meg, jobban járunk ha amellett hőbörgünk hogy stabil életpályának tűnjön (állam) az 5-7 év egyetem + oktatni nyugdíjig. (-->"szörnyű látni, hogy pedagógusok sütik a kenyeret")
Persze ahogy érzed.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Napközi, hr, korrepetálás, gyermek felügyelet IKEA-ban, tábor szervezés, eladó, kapcsolattartó ügyfelekkel, öregek otthona,...
Vedd észre, hogy mekkora érték a jó kommunikáció, pláne több nyelven.
Persze a tapasztalat azt mutatja, hogy sokan vannak, akik pont ehhez nem értenek. Akkor miért mentek pedagógusnak?
Kemény elviselni egész nap a sok hülyegyereket. Lökdösődnek, köpködnek, verekednek, üvöltöznek, lopnak, szemetelnek, tönkre vágnak mindent,... Megállás nélkül ömlesztve, mint az állatok.
Nem sokan bírják...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Nagyon egyszerűen. Megnézem, adott tárgyakkal milyen szakokra lehet bejutni, majd megnézem adott szakok átlagfizetéseit, és tádám. Igen, egy magyar tanár szarul fog keresni egy matek vagy fizika tanárhoz képest, de előbbiből nincs is hiány, utóbbit meg ha találnak is, gyakran nincs benne köszönet.
Ejj.
Mondjuk nekem az irodalom semmibe nem számít, de szerintem az irodalomtanárom is sokat tett hozzá, hogy az az ember lettem, aki vagyok. Míg mondjuk a matek, vagy az angol igen - de az általános iskolai angoltanárom meg kevesebbet, mert az életem folyamán vagy háromszor kezdtük elölről a nyelvtanulást...
szóval ez szerintem nem túl cool.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Cool vagy sem, be kell látni, hogy tanárnak most az megy, aki elhivatott, vagy máshova nem veszik fel. Felejtsük el, hogy ez értékítélet lenne adott tanárokról, vagy akár az általuk oktatott tárgyakról, ez egyszerűen arról szól, hogy egy tehetséges reálosnak és egy tehetséges humánosnak nagyon más az "opportunity cost"-ja.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt azért nem kicsit kevered a dolgokat. Vegyük szét az oktatást és a kutatást. (és itt most nem csak IT-képzésekről, úgy általában minden alkalmazott tudományról írok)
Az oktatásba nem kell feltétlenül bevonni a vállalati partnereket, nélkülük is lehet naprakész, hasznos és fizetőképes tudást átadni (ez három külön fogalom, nem feltétlenül kell mindennek mindháromnak lennie!) - persze nem árthat, akár kötelező szakmai gyakorlatként, akár meghívott előadóként, ha találkoznak az iparral a hallgatók.
A kutatás az a rész, ahol lássuk be, manapság az elterjedt az, hogy Jóska a neve előtagja miatt kap támogatásokat egy-egy kutatásra, akár a teljes intézetet ráugrasztja, kutatnak egy-két évig, aztán lesznek belőle tök jó publikációk, az eredményeiket meg senki nem használja. Erre lehetne az, hogy indítsanak cégeket az egyetemek (befektetés, nem biztos, hogy megtérül, tralalala) vagy az ipar hasznosítsa őket (az ipar nem tud ezekről a kutatásokról). A másik irány (az ipar keresi meg az egyetemet) többnyire csak már meglévő csatornákon működik, vagyis valahol, valahogy már kellett korábban együttműködés.
A másik oldalon meg vegyük szét a hallgatókat és a hallgatók perspektíváit. Az egyik lehetőség, hogy marad a felsőoktatásban és beszáll a tudományos életbe (PhD, fokozatszerzés, tralalala), amit fentebb írtam, hogy nincs benne perspektíva, fűnyíróelven, az egyéni teljesítmények teljes figyelmen kívül hagyásával megy a bérezés (meg amiket fentebb wachag írt). Yay, perspektíva. A másik oldal, azok a hallgatók, akik ki akarnak lépni az iparba: leértékelődtek a diplomák, igen. Egy diploma kevesebbet érhet egy munkáltatónál, mint a szakmai gyakorlat, mert az egyetem nem az éppen aktuális trendeket oktatja (többek közt a behemót méretű bürokrácia miatt is), inkább szemléletmódot ad (hogy ez jó, vagy rossz, arról napestig vitatkozhatnánk, _elvileg_ ezen segítene a felsőoktatási szakképzés, ami egy hűdegyakorlatorientált izé, csak ugynazzal a bürokráciával [sőt!], mint a rendes egyetemi képzések). Vagyis igen, senkinek nem ad perspektívát, mindenki belefásul, egyre nagyobb lesz a szakadék az ipar között, ami nagy pofával hirdeti, hogy dehátamiadónkból és miaz, hogy nem azt tanítják, ami nekünk kell, és az egyetem között.
Viszont nagyon sok befektetés (pénz, idő, energia) és a törvényi szabályozás változása nélkül nincs nagyon kitörési pont ebből a körből, azt meg per pill. senki nem tudja/hajlandó finanszírozni (lásd wachag hozzászólásait).
Megnézem, adott tárgyakkal milyen szakokra lehet bejutni, majd megnézem adott szakok átlagfizetéseit, és tádám.
És így csinálsz hiányszakmát az irodalom, történelem, matematika, fizika, ... szakos tanárokból. Aminek mondjuk egy generáció múlva látod a társadalmi hatásait (műveletlen, tapló emberek), de legalább most spóroltál egy kicsit... (és ebből a hozzáállásból jutunk el marha gyorsan a mostani kormány álláspontjához, hogy éljenek a szakközépiskolák, mert onnan azonnal a piacra lehet küldeni az alulképzett emberi nyersanyagot, olyan szinten, hogy az adott szakmához közvetlenül nem kapcsolódó tárgyakra nincs is szükség... és felnevelünk egy generációnyi digitális analfabétát, 2016-ban...)
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Matematika és fizika kapcsán nem tudom, te mit néztél, pont hogy előbbi lenne a legjobban fizetett. Azt sem látom, hogy lenne hiányszak a magyar és a történelem, ha most sem az. Nem az ő fizetésükből vennék el, maradna az alapfizetés kb a mostani reálszinteken, amire rakódna szakpótlék.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Odáig már nem akartam elmenni, hogy mi alapján veszed az adott tárgyhoz tartozó munkaköröket (pl. egy programozói állást matematikának tekintesz-e, mert lássuk be, elméleti matematiksra az akadémián kívül nincs túl nagy szükség, valamelyik gyakorlati ág az, ami miatt foglalkoztatni lehet)...
Úgy lenne hiányszakma, hogy adnád azt a perspektívát a következő generáció tanárjainak, hogy csak azért, mert közvetlen _ipari_ haszna nincs az általa tanítani kívánt tárgynak, ő kapásból megkapja a szar fizetést, de az a kollégája, akinek esetleg van akár azzal együtt is, hogy egyébként a leadott tananyag nem változik (maradjunk egy történelem - földrajz párnál: a történelem egy jó részét olyan 20 évente elegánsan átírjuk, középiskolai szinten egy földrajz még mindig földrajz, mert relatíva ritka, hogy a föld hirtelen mégis lapos lesz, ha meg valami mégis változik [pl. országhatárok], akkor kijön az új atlasz, a tananyag nagyon nem változik...), objektíven kevesebb munkája van (nem kötelező érettségi tantárgy, kisebb óraszám, nem négy évig tanítják stb. stb. stb.) többet keres, csak azért, mert valaki levezette, hogy a földrajznak mondjuk a földméréshez köze van. Erre az értelmes ember azt mondja, hogy narohaggyonmegamagyaroktatás, a kevésbé értelmes, hogy akkor átmegyek földrajz vagy tesi szakra, és az objektívan idióta marad történelemszakos.
Miközben mindkét tárgy ismeretanyaga ugyanannyira fontos egy általános műveltséghez (pl. hogy a paraszt be tudja lőni, melyik kontinensen van, vagy hogy felfogja, hogy miért nem jó diktatúrában élni).
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem sokat változott ennek az emailnek a szövegezése 2012 óta. Vagy legalábbis ha jól sejtem, melyik tárgyról van szó. Van köze a céklához? :)
Csak hogy valami pozitívat is írjak: a tárgy keretében tanultakat napi szinten alkalmazom, szóval érdemes figyelni. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
:)
figyelek.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1, jókat hallottam róla, bár nem hallgattam.
Viszont autodidakta módon sokat felszedtem belőle, használom rendesen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kis adalék, bár nem hiszem, hogy olvasná már bárki:
Ma file-t letölteni tanítottam elsőéveseket (ok, külföldiek).
Illetve nem tudták, mit jelent, hogy osztható valami hárommal, vagy az, hogy prím.
Ezzel csak az a baj, hogy a beginner feladatok (melyeknek értelmük gyakorlatban nincs, csak annyi, hogy rutint szerezzenek a logikai tervezésben és megértsék a HDL és a "klasszikus (=elavult)" tervezés közti különbséget) lényegében ilyenek.
(Elég nagy a hiány HDL-esben, pedig kezd felfutni)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olvasom, és együttérzek veled.
Mennyire verni ki náluk a biztosítékot, ha kiadnád, hogy sorolják fel azokat a számokat, amelyek prímek és oszthatók hárommal? :)
BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez elég lehangoló volt. azt le szabad írnod melyik kontinensről származnak?
--
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A-ra végződik. ;) Ezek alapján én a Föld bolygóban sem lennek biztos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Le. Ausztrália, Antarktisz, Amerika kivételével mindegyikről ;-).
De amúgy ezeket a malőröket leküzdve már belejönnek a dologba.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
valamikor volt szerencsém két hetet lenyomni instruktorként egy olyan helyen, ahol sokaknál volt hasonlóan értelmezhetetlen a nulladik szint. pedig nem elmaradott vagy fogyatékos csapat volt, csak már akkortájt is érződött a békasegg alatti színvonal. én ezeket a rossz nyitásokat akkor zokon vettem, és nem is értettem miképpen végezhettek el bármiféle iskolát korábban.
nagy szerencse, hogy nem vagyok tanár - bár azóta eltelt vagy 15 év, a lollerküszöböm más, nehezebb is kihozni a sodromból, de akár ez a prímszámos dolog is csípné a szemem. akkor is, ha bangladesi az érintett, hiszen a felesleges alapozás felzabálja az időt másoktól meg az előadó idegrendszerét is megeszi.
te hogy bírod, vagy mi a titkod? hivatástudat, vagy mi?
--
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> te hogy bírod, vagy mi a titkod? hivatástudat, vagy mi?
Fiatal vagyok :-)
Szerk:
Egyébként az iparral ellentétben kiemelkedően magas fizetés, a hatalmas társadalmi megbecsülés, ami árad ránk, a kiemelkedő színvonalú oktatáspolitika mind-mind hatalmas motiváció.
Komolyra fordítva: most, hogy már a konferenciára járás (ahol új gondolatokat, tudást, eszközöket ismersz meg) is ellehetetlenedik, egyetlen objektív motiváció, hogy foglalkozhatok azzal, ami érdekel. Mivel rengeteg dologra kíváncsi szoktam lenni, hogy hpgyan megy, ideális hely. Meg ha egyszer valakiben felcsillan, hogy "ezt értem!", az nagy élmény. Főleg, ha az alapján, ahogy magyarázni szoktam...
De végsősoron annyi marad érvnek, hogy ez a hivatásom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért hozzáteszem, hogy lelkesek. Amikor megértik és működik, akkor nagyon élvezik. Kicsit lassabban haladunk, mint a magyarosokkal, de fogják.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A hozzászólónak üzenném, hogy a probléma az, hogy lekvárok vagytok.
Amikor egyetemista voltam, a Neptun fellélegzés volt számunkra a HIR rendszer után.
A HIR (hallgatói információs rendszer) érdekessége volt, hogy két 486-os számítógép intézte a hallgatói jelentkezéseket egy 11.000 fős egyetemen.
Otthonról, internetről nem tudtál vizsgára jelentkezni, be kellett sétálni a HSZK-ba (Hallgatói Számítóközpont), ahol egy erre a célra kitenyésztett házisárkány intézte az ügyfélszolgálatot.
Ha kedves volt az életed, akkor nem érdeklődtél túl sokat az adminisztrátor hölgytől. Az egyik oktató leadott neki CD-t, rá volt írva, hogy evaluation: magyarán a hallgatók másolhatják. A kedves hölgy válasza ez volt, amikor megkerestük:
- és mi van a szerzői jogokkal?
- rá van írva, hogy evaluation, a tanárúr mondta, hogy ide hozta másolásra
- én nem tudom, hogy nekünk itt a HSZK-ban feladatunk-e a hallgatói kérésre CD-t másolni
- megcsináljuk maga helyett, szeretnénk elvinni
- hát én azt egyszerű hallgatóknak csak úgy oda nem adhatom
Szerintem direkt erre a célra tenyészbanyát vettek fel, hogy csökkentse a megoldandó problémák számát. Ilyen a jó support: a zöldfülű hallgató kussoljon.
Szóval amikor 1 óra sorbanállás után sikerült 25 perc alatt felvenni a tárgyakat/vizsgákat, akkor mosolyogva mentem haza, mert jó napom volt. A dolgot nehezítette, hogy a Schönherz koliban feltörték a HIR rendszert és kártyaolvasó nélkül is tudtál jelentkezni, megfelelő anyagi ellentételezésért cserébe. Ez is lassította a rendszert.
Nagy biznisz volt a warezolt HIR, egyszer nem volt elég időm, fizettem a csávónak aki csinálta. Leültem a gép elé, sorban állás nélkül jelentkeztem és még teát is felszolgált. Nagyon pörgött a bolt.
Amikor a Neptun megérkezett és 15 perc várakozással (lassú hálózat) képes voltam felvenni a tárgyakat, már ujjongtunk örömünkben.
Ne haragudj, de olyan kisstílű problémáid vannak, hogy hihetetlen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nemtudom, feltűnt-e, de ez nem a neptunról szól. (btw, a neptun előtt van rendes https, még az baszna be, ha ott se lenne...)
És még csak arról se, hogy nekem ez fájna. Csak arról, hogy elméletileg ez az informatika képzés csúcsa, erre ilyenek jönnek szembe, hogy plain text tárolt jelszó. Mikor a 13 éves PHP Pistikék ismerik az md5-öt, s már akkor kurva gáz plaintextben jelszót tárolni, pl.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor már inkább plain text mint md5, előbbiről legalább nehezebben hiszed el, hogy biztonságos..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem javult az oktatás színvonala, ha önállóan rájöttél, hogy self signed certificate esetén a https-t felrakhatod a csudába. Az én koromban nulla security tudással kerültek ki emberek az iparba, így sikerült a privát kulcsot a kódba belerakni. Nehogy elfelejtődjön... A céges security, amit látok, az viccnek jó.
Egyébként nálunk a security másképpen megy (túlbürokratizált):
- dolgozok egy webalkalmazáson, megy, egy idő után kirúg, hogy nincs jogosultságom futtatni
- a cég legújabb fejlesztése, hogy bárki nem futtathat bármit sem prod, sem qa, sem teszt környezetben
- írom a kérelmet, hogy jogosultságot szeretnék a qa/teszt környezetekre
- oké, add meg a mirror id-t!
- ne viccelj, 2 napja ment, most nem megy, nincs hozzá jogosultságom. Annyit szeretnék, hogy futtatni tudjam böngészőből ezt/azt az alkalmazást.
- az úgy nem megy, találj mirror id-t
- főnök este belibben, elmond egy csókát, hogy az ő jogosultságát másolják le. Nem tudnak jogosultságot adni, csak másolni.
- beírom péntek este 6-kor a csókát
- Amerika bejön, gondolom 7 felé kérdeznek valamit, amire nem válaszolok
- lezárják, hogy nem adnak jogosultságot, mert nem válaszoltam a kérdésre
Megoldás:
- nem próbáljuk ki amit megírtunk, megy production környezetbe, tesztelés nélkül
- ha nem működik, majd pampognak, egyszerű a dolog.
- nem fogunk 53.000 formot kitölteni, 3 munkanapot eltölteni ahhoz, hogy megszerezzük a jogosultságokat
- nem nekünk van szükségünk a javításra, vagy partnerek ebben, vagy örüljenek a permission-jeiknek és teszteljék le maguk.
Így ment ki a cucc. A plaintext-nél nagyobb balfékség is van a világon.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Összefoglalva:
- a jogosultságok megadását olyanok végzik, akik semmi máshoz nem értenek
- folyamatosan akadékoskodnak, a biztonság kedvéért inkább nem adnak jogosultságot azoknak sem, akiknek alapvetően szüksége van rá
- ennek következménye, hogy könnyebb a jogosultságot kikerülni, mint megszerezni
- ennek következménye, hogy kikerüljük a problémát, teszteletlen kód megy production-be, ami sokkal rosszabb, mintha egyáltalán nem lenne jogosultság-kezelés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Szerintem javult az oktatás színvonala, ha önállóan rájöttél, hogy self signed certificate esetén a https-t felrakhatod a csudába.
mondjuk ezt sem a BME-n tanították meg. talán Szeszlér beszélt utoljára a kétkulcsos titkosításról, s az állt legközelebb a HTTPS-hez az egyetemen... persze, ott ilyenekről nem volt szó, hogy chain of trust, szóval ez alapján a self-signed cert még jónak is tűnhetne...
> A plaintext-nél nagyobb balfékség is van a világon.
Ah, értem. Tehát ha az iparban most minden majom jó, akkor ne is várjam el az egyetemtől, hogy félévente 300k-ért egy kicsit legalább adjon a külsőségekre...
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni