Falcon9 kablam

Javítás: Ahogy BaT kolléga is rávilágított a hozzászólásban, a rakéta nem újrahasznosított első fokozat volt. Mentségemre legyen mondva, hogy a nagy konteo keresés közben már nekem is átcsúszott a konteóból pár infó.

Ahogy várható volt, az első újrahasznosított SapceX rakéta elfüstölt a kilövőállványon. A részletek még homályosak, a feltett videók alapján a gridfin felett, és a hasznos teher alatt csaptak fel a lángok. Egyes találgatások szerint az AMOS6 hidrazin tüzelőanyaga lehetett a ludas, nekem inkább az a sanda gyanúm, hogy a második fokozat oxidálószer tartálya szállt szét és vitte magával a tüzelőanyag tartályt is. A videón ugyanis látszik, hogy a robbanás lefelé terjed, az első lángok világos színűek (szegény keverék), majd egyre sötétebb lesz (dús keverék). Ez még utalhat hidrazin robbanásra, lévén az egykomponensű tüzelőanyag, és ha elindul akkor világos lánggal ég, viszont, a hasznos teher és a tartószerkezete csak később válik le az indítóállványról és a becsapódásakor újabb tűzgolyó csap fel, tehát a hasznos teherben kellett lennie valamennyi tüzelőanyagnak. Az oxidálószer tartály körüli robbanást támasztja alá Elon Musk nyilatkozata is, de korai lenne találgatni.
Nem úgy mint az internetnek. Ott már a okokat is tudják, ezekből össze is szedtem egy csokor konteót:
1. Szabotázs. A nagy rakétagyártóknak nem tetszik a SpaceX sikeressége és ezért fizettek valakinek, hogy felrobbanjon a rakéta.
2. Antiszemitizmus. A hasznos teher az AMOS6 kommunikációs műhold izraeli gyártmányú és sokan nem szeretik az izraelieket.
3. Az oroszok voltak. Az első kettőt kombinálja és azt hozza ki, hogy Putyin személyesen nyomta meg a gombot, hogy megvédje az orosz űrérdeket.
4. Elon Musk adott utasítást a rakéta felrobbantására. Tudták, hogy az újrahasznosított fokozat nem bírta volna ki az utat, ezért az égést megelőzendő már az állványon felrobbantották azt és majd rákenik az izraeliekre.
5. Biztosítási csalás. Spacex összebeszélt a Facebookkal, hogy robbantsák fel az egészet és tegyék zsebre a biztosítási pénzt.
6. Lehetett akár műszaki hiba.
7. Donald Trump adta ki az utasítást. Ez utóbbit végig sem olvastam annyira zavaros volt.
Természetesen, a fentiek többségének semmi köze sincs a valósághoz, de mindig jó érzés olvasni, hogy egy több hónapos baleseti kivizsgálást megelőzve, órákkal a baleset után már a pontos felelőseket is képesek megnevezni.
Kíváncsian várom a fejleményeket, lévén, a krumplidobálás kemény szakma és a félrehulló krumplikból is lehet termés.

Hozzászólások

"űrérdek" - tetszik, jó szó :D

Egyébként annyira nem egy légből kapott fogalom, lévén, hogy az oroszok meglehetősen jól benne vannak a kereskedelmi űrfuvarozásban.

A korábbi 5 AMOS műholdbol is 4-et orosz rakéták vittek fel. (Az elsőt egy európai Ariane 44L-en vitték).

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

A hatos kizárt. A gyíklények voltak.

Egyelőre a legvalószínűbb, hogy a második fokozattal vagy annak kapcsolódásánál történhetett valami a videók alapján. http://spaceflight101.com/falcon-9-on-pad-explosion-still-frames/

Műhold UDMH/N2O4-e talán azért nem annyira valószínű, mert a fairing egész egyben esett le és a vége felé volt egy külön robbanás, mikor az a rakománnyal együtt landolt a földön.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Amire te gondolsz (szerintem), az a CRS-7 küldetés volt, amikor a második fokozatban elszabadult a LOX tartályban lévő hélium tartály, amit később a tartály nyomásának fenntartásához használtak volna. Mondjuk ott konkrétan nem robbant fel (elsőre) a második fokozat, hanem elkezdett ereszteni a LOX tartály (szép nagy párafelhővel), majd utána -megfelelő nyomás híján- elvesztve a strukturális integritását, darabjaira tört a rakéta. Viszont ott már mozgás közben történt a baleset.

(Funfact: volt egy műszer, ami akkor semmisült meg másodjára. Az előző Cygnus balesetnél semmisült meg az első verziója. Végül harmadik nekifutásra egy Progress-szel sikerült felküldeni az ISS-re.)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ott nem is a nyomás hiánya volt a fő probléma (nem is tudom, nyomásstabilizált egyáltalán a falcon9 2nd-stage? egy reddit commentet találtam csak eddig, mint "forrást" ami szerint hibrid megoldás, a hosszanti terhelés 60%-t viszi a tank nyomása repülés közben, de van annyira stabil, hogy nem csak lógatva lehet kezelni a földön mint az atlas centaur fokozatát) hanem miután a He-tank rögzítése engedett, az úgy lőtt ki a felszín(=a teli tank felső fala) felé mint a víz alá szorított pingponglabda :)