(A legmélyebb hangokat nem részleteztem, ott triviális a hangmagasság növelése.)
Az eredeti kérdésemre (a lefogásból eredő rezonancia-oszlopméret és hangmagasság pontos illusztrálására) egyébként nem találtam az interneten semmilyen áttekinthető ábrát, csak efféle elnagyolt (vagy túl bő lére eresztett, filmben elmagyarázott) összefoglalásokat:
- szz blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 4970 megtekintés
Hozzászólások
A mellékelt képen csak a felső sor a helyes. A nagybetűs hangmagasságok a zongorán fix helyen vannak, „billentyűhöz kötöttek”, ugyanígy a furulyán is. Attól, hogy a kétféle (C vagy F hangolású, a legmélyebb megszólaltatható hangtól függően) furulya esetén a fogás megegyezik, annak hangmagassága eltérő. Eszerint a felső sor egy C hangolású furulyát mutat (mint például a szoprán), az alsó pedig egy F hangolásút (mint az alt) azzal a hibával, hogy az alsó sorban az 5. ábra a C hang, és ennek megfelelően a többi is az alatta lévő zongorabillentyűknek megfelelő elnevezésű.
A fúvós (és más) hangszerek lelki világáról érdekes olvasmány: a BME Hangszerek fizikája c. tárgy jegyzete. Javaslom a 9.1.4 Oldalfuratok fejezet átolvasását, első ránézésre nekem úgy tűnik, hogy ennek a módszernek a sok lyukra kiterjesztett változata megmagyarázza az eltérő fogásokhoz tartozó hangmagasságokat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm az információkat, igen hasznosak! A fizikai hivatkozásért is igen hálás vagyok.
És jogos, hogy csak a felső sor helyes (abszolút hangmagasságilag). Az alsó sort csak amiatt tettem oda, hogy könnyebben lássam, hogy mely lefogásokat "érdemes" megtanulnom (eleinte), ha egy F-dóval kitalált (és nem sok módosított hangot tartalmazó) dalt szeretnék eljátszani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bookmark. A jegyzetre a linket köszönöm én is - majd valamikor odatolom egy zenetanár elé :-P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Furulya esetében is ugyanilyen triviális: a befogott lyukak által megváltozik a levegő útjának hossza.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha nem fogom be egyik lyukat sem, de megfújom, akkor is jön ki levegő (ha nem is sok) az alján.
Szerintem messze nem annyira triviális ez.
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1 Ill, a hangok fele ugy kepzodik, hogy fentrol lefele befog, nem fog, megint befog megint nem fog etc. Raadasul a lyukak merete is valtozik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha nem fogsz be semmit, akkor is van hossza a levegő útjának. Minél hosszabb az út, annál mélyebb a hang. Mi ebben a nem triviális? Egy húros hangszer hangkeltése ennél lényegesen több paraméterből áll.
http://furulya.hu/furulya_mukodese/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem fogom be sehol:
Az első lyuknál kimegy egy kis levegő.
A másodiknál megint egy kicsi.
S valamennyi eljut a cső végéig is.
Na, ebből megmondod nekem, hogy olyan triviális megmondani a légoszlop tulajdonságai, mint az OP-ben említett húros hangszereknél? Mert ott lefogom a húrt valahol - az egyik fele rezeg (megvan a rezgő rész hossza), míg a másik olyan stabilan áll, mint a ...
És akkor ilyenekről nem beszéltünk, minthogy van, hogy egy lyukat csak félig fogsz be, s a többi...
szerk.: nézd meg, például az általad linkelt oldalon a negyedik regiszteres fejezethez tartozó képet - na, ott mondd már meg nekem, hogyan lesz olyan triviális a légoszlop, mint egy gitárhúr?
--
blogom
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hadd bonyolítsam még egy kicsit. Van egy ilyen hangszer, hogy tilinkó. Ezen egyetlen befogható lyuk van, ehhez képest egész szép hosszú a hangsora. A linken elég szépen le is van írva, hogy működik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha belegondolsz, a rezfuvosoknal se csak a cső hosszából áll össze a hang, hiszen van hat fogás, ami számít (masfelelet ketfelekepp is lehet fogni, aztán takarja vallogatja, hogy ki, hogy, az 1-2-3-mat meg biztos használja valaki, de nekem meg szükségem ra nem volt), azon kivul csak az, hogy hogyan fújod meg a hangszert.
Ez alól egy harsona se kivétel, ahol ugyanazok a fogasok vannak (tudtommal, de én csak trombitaltam).
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az 123 alsó Cisz/Desz, ezzel találkoznod kellett volna :)
------------------------------------------
No God, no peace. Know God, know peace!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igaz.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A harsona a legnagyobb magic amit el tudok képzelni. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Harsona is ugyanazon az elven működik: megvannak az alap fogások attól függően, hogy mennyire húzod ki a csövet. Persze, mivel nem egy fix szelepet működtetsz, kell hozzá egy érzés, hogy mennyi az annyi, különben hamis lesz. De harsonás ismerősök azt mondták, hogy nagyon hamar meg lehet szokni.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én nem tudok elvonatkoztatni a diszkrét hangokkal operáló hangszerektől. Ez az egész harsona-téma felrobbantja az agyam. Hogy bármilyen vonóson hogy lehet megtanulni játszani, hát az meg tényleg elképeszt... :-)
Bizonyára a klarinét okozza a problémát. 6 év után már zongorázni is képtelen voltam megtanulni. Zavart, hogy a kezeim nem fix pozícióban vannak. Ez van, sajnos nagyon bekorlátolt lettem :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De ezt mondom: harsona is ugyanúgy diszkrét hangokkal operál. Kb. egy 2-3 centire kitolt fogás az "üres", utána kb. 8-9 centinként félhangonként lefele, mintha trombintán/tenoron/baritonon/kürtön, stb. fognál, 2, 1, 1-2, 2-3, 1-3, 1-2-3-mat. Persze, ez az alap, a többi már trükközés :)
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hmm... mintha egyszer már ezt tudtam volna. Akkor visszavonom, a harsonától mégsem kapok rögtön agyérgörcsöt ezentúl :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na, most, hogy már elkezdtem népi furulyát tanulni, már azt is értem, hogy mi az, amit trombita mellé nem mondtak el vagy nem jegyeztem meg kiskoromban.
Van a természetes felhangsor, aminek lényege, hogy ha szól egy X frekvenciájú hang, akkor amellé szól a 2, 3, 4, 5...x-öse is. És ha erősebben fújod a hangszert akkor alulról elkezdenek szépen kikopni a frekvenciák: Először oktávot ugrasz, aztán kvintet aztán megérkezel a második oktávra, stb. Ezt használja ki az összes pásztorfurulya, kaval, tilinkó meg a rézfúvósok mind.
Az eredeti kérdésre: a mindenféle fura fogás meg lehet segédfogástól intonálásig bármi.
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A húr lefogása mellett a gitár testének mérete, annak rezonanciapontjai (mert nem csak a húr szól), a lefogott húr mögötti rész rezgése (mert rezeg az biza), a húr vastagsága, anyagminősége, hossza, feszessége, sodrott-e vagy sem, stbstb. A gitár sem olyan egyszerű, mint amennyit látsz belőle. Ugyanez elmondható a furulyáról is, ez tény, de azért vagyunk hajlamosak egy fúvós hangszert bonyolultnak titulálni, mert nem látjuk, hogy mi történik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szuper ez a link, köszi!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
sub
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1
----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
19 éve klarinétozom. AskMeAnythig! :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hogy szántad rá magad egy ilyen bonyolult (azaz a hangmagasság és a fogások nem triviális összefüggésével működő) hangszer megtanulására? :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálunk mindenki zenélt. Minden szomszédgyerek. Bányászfalu, bányászzenekar, a szociban egyetlen lehetőséged hogy utazz, külföldre, világot láss, stb. Ezért valamit én nekem is zenélni kellett, a 7évvel idősebb testvérem klarinétozni tanult, szóval akkor (~8évesen) én is azt akartam.
Bár a zongora eygértelműbbnek tűnik (a hangmagasság és a fogások triviális összefüggése miatt), de valahogy sosem sikerült _jól_ elsajátítanom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni