Parkolás HELP!

Nem tartom magam kifejezetten rossz sofőrnek, de ma délelőtt adódott egy helyzet, amit nem tudtam megoldani és baromira szégyellem magam miatta, főleg mert picit meghúztam a mögöttem parkoló Mondeo lökhárítóját. Szerencse, hogy az eset otthon történt, ismerem a kocsi tulaját, tud a sérülésről, elnézést kértem tőle, megy tovább az élet.

Viszont, ettől még azért bánt, hogy a tudatlanságom miatt történt az eset, ezért szeretnék tanulni belőle.

Szóval, adott az alábbi parkolási helyzet (a fotó már az eset után készült, pirossal berajzoltam az ominózus állapotot):

A sztori röviden: a kis kék Mazda 2-es szeretne kitolatni balra, hogy utána egyenesen kihajtson a parkolóból.

Mellette balról (Renault), jobbról (VW Passat kombi) parkolnak, mögötte (Ford Mondeo kombi) szintén. A Mondeo picit előre/jobbra ment azóta, a piros csíkkal az eredeti helyzetét próbáltam jelölni (nem tudom már pontosan, de kb. úgy állhatott).

Kicsit szűkös a hely, de egy rutinos sofőr gond nélkül megoldaná a helyzetet, rajtam viszont kifogott. Addig tili-toliztam, amíg sikeresen hozzáértem a Mondeo lökhárítójához, és már korrigálni se tudtam. Itt ki is szálltam (nem akartam nagyobb bajt), és hívtam a Mondeo tulaját, hogy kéne egy kis segítség... közben persze a pofám leszakadt szégyenemben.

A kérdés adott: mi lett volna a helyes megoldás szerintetek? Vannak tippjeim, de szeretném elkerülni a jövőben az ilyen helyzeteket, úgyhogy ha esetleg egy nálam rutinosabb, autót jól vezetni képes ember írna egy rövid HOWTO-t, azt megköszönném (merre orientálódni a kocsival, kis ívben vagy nagy ívben, mikor és hogyan kanyarodni stb).

Hozzászólások

mindekivel elofordul. Le a kalappal arra, ahogy lereagaltad.

Szerk: a kerdesedre valaszolva, valoszinuleg tulsagosan tavol voltal a kepen feletted levo autotol. Azt az auotot a tukorbol/ablakon kijajolva vegig latod, igy akar cm-ekre tole is ki tudsz menni, mig az auto jobb hatuljat sokkal nehezebb megsaccolni.

Köszönöm! Igen, az én tippem is valami hasonló lett volna - balra orientálódni, amennyire csak lehet, és utána finoman, eleinte nagy ívben, majd a vége fele kis ívben kidugni a kocsi orrát (amikor már nem kaszálom le vele a Passat elejét). A gond csak az, hogy nem látom bentről a Mazda orrát, így csak érzésre tudom eltalálni, ilyenkor viszont jellemzően túlbecsülöm a távolságokat (több hely van annál, mint amennyit saccolok).

Itt nem nagyon tudsz mást csinálni, mint gyakorolni. Félreteszed a szégyenérzetedet (ez ahogy írtad megy neked, respect) és megtanulod hol van a kocsid eleje. Mész egy kicsit kiszállsz, megnézed. Előbb-utóbb megjegyzed. Ha van segítség, még könnyebb, te tolatsz, a segítő pedig kézzel mutatja, hogy mekkora hely van a két kocsi között.

Ahogy latom siman ki lehet innen tolatni balra. Ahogy a hatso kerek elhagyja a Citroen Renault orrat, rogton balra szedni a kormanyt es meg is van.

Ha esetleg megse jo, akkor hatratolatni egyenesen, jobbra szedve benavigalni picit kozepre, utana ugyanaz, laposabb szogben egyszerubb kiszedni a kocsit.

Erdemes a tukroket jol beallitani es tukorbol tolatni, sokat segit a kocsi helyzetenek meghatarozasaban. Persze holttereket kell szabad szemmel is csekkolni, meg van olyan helyzet ahol a hatrafordulas a celszerubb.

Szerk: hacsak a VW nem parkolt kozvetlenul melletted (piros U alak), mert akkor tenyleg kenyelmetlen helyzet.

Szerk2: felfogtam, az ures helyen is parkolt valaki. Hat, nem egyszeru akkor, az fix, de a tukor sokat tud segiteni.

felfogtam, az ures helyen is parkolt valaki. Hat, nem egyszeru akkor, az fix, de a tukor sokat tud segiteni.

Így van, a Passat is ott állt, ha ő nem lett volna ott, simán elférek.

Tükröt használtam, láttam, hogy közeledek a Mondeo lökhárítója felé, de rosszul próbáltam korrigálni (csak még közelebb kerültem hozzá).

Alapvetően úgy kellett volna a Mazdával előre-hátra tolatgatni, hogy a hátsó tengelyét balra helyezd át.
Hátratolatsz, amíg lehet, úgy, hogy a jobb elejével követed a Passat oldalát (tehát kicsit balra fordulva). Utána balra előremész szorosan a bal oldali autó mellett, az utolsó centiken erősen jobbra húzod, amennyire lehet a Passat oldaláig, és megismétled ugyanezt a jobb elejével követve a Passat oldalát, tükörből figyelve a bal hátsó lökhárítót. Ha ezzel a hátsó tengelyt balra helyezted, teret nyersz.
Nyilván csak akkor, ha az autó fizikailag elfér.
------------------------

Ezért még kapok majd az arcomba, de:

Nem látszik jól a képen: a zöld izé az lejtő, vagy csak árnyékos? Ha sík terep: kicsit hátra, nagy gázzal fel a padkán, a zöld területen egy 270 fokos kör és visszaérsz a betonra a Passatt mellé azzal egy irányba nézve.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Miért állt meg a mondeo az út közepén?

Ez egy társasház belső parkolója, amit már egy ideje kinőtt a lakóközösség. Ezt nem túl praktikus módon úgy oldották meg, hogy a placc közepén, egymás előtt is parkolhat néhány kocsi. Egyébként úgy tudom, jelenleg fullos a parkoló, ha akarnának, se tudnának több helyet kiadni.

Egyszer parkoltam újpalotán merőlegesen, mire visszamentem beállt valaki elém keresztbe. Nézem hogy ez WTF, mire egy kutyát sétáltató bácsika kisegített, hogy "azért van kereke az autónak hogy guruljon". :)

Egy másik alkalommal azt tanultam meg, hogy vannak teleportkapuk is, azaz olyan parkolóhelyek, ahol alacsonyabb a padka, ott járnak be kocsival a járdán a lépcsőház elé, nagybevásárlás után kipakolni. Na, ha oda beáll valaki, annak jajj.

Rómában hasonló a helyzet. Úgy parkolnak az út mellett egymás után, hogy koccanásig ráállnak egymásra, aztán aki középről ki akar állni, az addig taszigálja előre-hátra az autójával az előtte és mögötte állókat, amíg akkora helyet csinál, hogy ki tudjon állni.

Javaslat: Eleve tolatva parkolj, főleg ilyen helyekre! Ez a beálláskor lehet macerásabb, de kifelé előre egyszerűbb lesz, s az autód előtt elhaladó gyalogosokat/gyerekeket/kerékpárosokat/parkoló autókat :)/stb is sokkal könnyebben észre fogod venni.

(kivéve az olyan eseteket, ha előre tudod, hogy a csomagtartóba akarsz majd pakolni, pl egy bevásárlókocsiból)

Az adott helyzetet én így oldanám meg:
hátra tolatnék egyenesen, kicsit balra tolva az autót, ahonnan hogy előre egyenesen visszaállva teljesen ráálljak a Renaultra, persze a tükrökre figyelve. Innen hátratolatva, mikor a hátsó kerék eléri a Renault elejét, teljesen alászedném balra, figyelve, hogy az autó jobb eleje ne vigye el a Passatot, a hátulja pedig a Mondeot, Renaultot. Ha a hátulja kifér a Mondeo, Renault között, akkor egyenesen ki hátra, figyelve, hogy az elejével se zúzz le semmit. Ha az eleje is kinn van, onnantól sima ügy. Ha nem fér ki az autó, akkor Mondeo-s felhívása, hogy álljon odébb, vagy ahogy SzBlackY is írta, előre a füvön. :)

Köszi, igen, ezzel én is így vagyok, alapesetben (ha van elegendő hely) be szoktam tolatni, de amikor legutóbb hazajöttem, épp zsúfolt volt a parkoló, ezért inkább szemből álltam be. Azóta már megfordultam a kocsival, direkt azért, hogy ne legyen a kiállással gond legközelebb.

Korrekt, amit írsz, én is valahogy így okoskodtam magamban utólag. A füves területen keresztül kiállni elég paraszt dolog lenne (főleg, hogy a kertész a szomszédom, egykori kollégám), de ha tényleg nincs más megoldás... :)

Elsődlegesen (ahogy mások is írták) csak gyakorlás kérdése.
Nyűgös szituációkban nyugodtan lehet egyébként kreatívnak lenni, eltérni a tanult alaptól. Ennek megfelelően egy jó ököl szabály lehet, hogy a "legkisebb ellenállás" irányába haladsz ilyenkor. Ha jól nézem a fotón, a ford eleje nagyjából a te kocsid jobb oldalával volt egy vonalban. Ha a ford elé tolatsz ki, akkor nem kell a szűk részen bevenned a teljes 90 fokot, elég bő 45 is. Aztán (hely függvényében) megkerülöd U alakban a fordot, vagy a fekete legalsó autó "alatt" csinálsz egy Y fordulót, hogy az orrod jó fele nézzen (mondjuk nem látszik a fotón egyértelműen, de talán mindkettőre van elég hely). Ha rendesen jelzed is, hogy mikor mit csinálsz, egy közben befutó kolléga sem fog különösebben meglepődni a manőveren. Rosszul belátható sok mozgással ellátott útszakaszokon a hátrafelé parkolás is segíthet egy picit (de ezt is írták mások).

Zavard össze a világot: mosolyogj hétfőn.

Így kép alapján, nem vágom, hogy nem fért ki az a kis autó; de a fotó lehet csalóka.

Viszont: lehet célszerűbb lett volna jobbra kitolni a seggét... a Passát hosszú, sokkal később kezdheted el alászedni a kormányt rendesen, mint a Clio esetében.

Azt látom, hogy a kijáratnak égy háttal lennél, de gondolom a soron a kitolatás már nem okozna gondot.

A gyakorlás nagyon hasznos, de ha ismered azt, aki odaállt keresztbe, akkor szólj neki, hogy álljon odébb egy kicsit. Én inkább ott gyakorolnék, ahol nem kocsinak megyek neki, hanem bokornak.

Nem savazas, de az elso mondattal mar nemtudok egyeterteni, ha ezt csak igy tudtad megoldani.
Minden egyes nap lekarcolhatnek 2-3 jarmuvet ebben az esetben. Felenk szokas olyan uri modon beallni a masik melle, hogy ajton alig birsz beszallni, es meg hasonloan parkolnak keresztben 2 savban.

Gyakorolni kell.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Vagy a kocsit a helyen kell kezelni tehat nem ekszerkent, hanem hasznalati targykent es nem megszurkalni azt aki veletlen meghuzza a fenyezest. Vagy ha nem, akkor nem raallni a masikra, hogy el se ferjen. Vagy venni olyan autot amit a penztarca is megenged es nem gond javitani rajta a hibakat.

Azért ez nem pont így van. Ha szabványos szélességű helyen ált (ami most, mivel közben szélesebbek lettek az autók, a ráállás esete), akkor az a hunyó, aki meghúzta. Olyan autót kell lehúzni, aminek a javítását a pénztárca is megenged. A posztoló nagyon korrektül szólt. Az már a tulajra kell legyen bízva, hogy a) legyint b)kipolírozza sk c)kéri a betétlapot.
Persze, ha nem szabályosan állt, akkor osztott felelősség.

Csak egy kérdés: ha ismerted a Mondeo tulaját, mért nem kérted meg, hogy kicsit húzódjon arrább? Jobban örült volna ennek, mint hogy "bocs, lezúztam a verdát". :))

--
Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com

Azt gondoltam, meg tudom oldani a helyzetet, de tévedtem, és amikor észbe kaptam, már késő volt.

A "lezúztam a verdát" azért erős túlzás, kapott egy alig látható sérülést a lökhárítójára (a meglévőek mellé). A Mazda jobban megsínylette, ami nagyon bosszant, mert tavaly pontosan ugyanott sikerült egy mélygarázs betonoszlopával leamortizálnom (az egy 70 ezres tétel volt).

Bónusz: ma délelőtt vidékre utaztunk párommal, és a városból kifele menet sikerült felhajtanom az M51-es egy rövid szakaszára, amiről utólag tudtam meg, hogy fizetős. Persze matricám nem volt...

Asszem el kéne adni az autót... :(

A parkolással kapcsolatban: Majd a rutin és az évek segítenek!
Kezdetben én is szenvedtem a ki-be állással. Előre-hátra kis szakaszokban bénáztam...
Aztán idővel javult a dolog, ahogy egyre többet vezettem, parkoltam.
Mára már szinte egy anyagot képzünk az autómmal! Néha amatőr szlalom versenyekre is járok a buli kedvéért, és a középmezőnyben bent szoktam lenni :)

Tájékozódásból 1-es vagyok. Hiába nézek be valamit térképen, élőben sosem tudom merre kell menni, vagy hogy kell visszatalálni.
Ha idegen helyre megyek, akkor mindig GPS-el.
Ajánlom neked is, és akkor nem hajtasz fel fizetős utakra :)

Bevallom, nekem sem erősségem a tájékozódás, de jelen esetben épp a GPS mondta, hogy menjek fel az M51-esre, gondolom mert még nem tudta, hogy az már fizetős (megnéztem, be volt állítva, hogy kerülje el a fizetős utakat). Azóta frissítettem a térképet, ezen remélhetőleg már aktualizálták, hogy melyik útszakasz fizetős, és melyik nem.

Meglátjuk, még a végén kiderül, hogy párom jobban vezet mint én (jövő héten megy KRESZ vizsgára), na, az aztán pláne betenne a férfiúi büszkeségemnek. :D

Olvastam erről egy cikket (igaz lehet brittudósok volt :)), hogy a férfiak "eggyé válnak" az autóval vezetés közben, vagyis testük meghosszabbításaként érzékelik azt, míg a nők nem. De ez nem jelenti azt, hogy egy nő ettől függetlenül ne tudna megtanulni rendesen parkolni, csak máshogy kell a problémát megközelítenie.

Lazan kapcsolodik, de amugy jo lenne ilyeneket (1.. 2.. 3...) tanitani. Hogy a hatra parkolas is menjen mindenkinek, mint egy robotpilotanak: http://pictures.jokofy.com/park-car-parallel-parking/

Amuy en igy csianltam volna:
- ahogy fentebb mondtak: tolat, mig hatso kerek elhagyja a parkolo kocsik hatuljat. megall. kormany balra teker. tolat 90 fokig. megall. kormany egyenesbe. eloremegy.

vagy

- tolatsz (egyenes kormannyal) aztan fobbra tartva odebb alsz a toled balra levo kocsitol (elore megy) hogy pont kozepen legyel, igy talan kicsit jobban latszik, hogy kell tolatni.

ja, es tolatasnal hasznald az oldalso visszapillanto tukrot. tok parktikus :) a htra bameszkodas se rossz, de latni, hogy nem karcsolsz meg senkit oldalrol se, az is jo dolog.

nekem mondeo kombi van, egy ideig meg ne vegyel olyat, de mint mondtak, ez tenyleg csak rutin kerdese. bar, lattam olyat, akinek se a rutin, se az evek nem segitettek, de itt most szerintem errol nem lenne szo.

Szvsz. a helyes megoldás: addig tilitolizni ütközés nélkül, amíg ki nem jutsz. Ha nem vagy biztos a távolságban, szállj ki és ellenőrizd, annyiszor, ahányszor szükségét érzed. Ha nem látod a megoldást, tarts pár perc szünetet. Idővel megtalálod a kiutat.

:)