Ki kellett írnom magamból ...

Megismerkedtem egy férfivel akivel közös a hobbink. Fotózunk.
Ő főiskolán oktat, informatikát. LINUX a szakterülete. A háta mögött nagyon jókat mondtak róla. Szidhatták is volna akár, de valószinüleg nem adott rá okot. Állítólag nagyon jó oktató.
44 éves, 13 éve oktat a felsőoktatásban.
Csütörtökön megkapta felmondását. Kész vége. Február végéig állományban van, de mentesítették a munkavégzés alól.

ÉN helyette is parázok.
Elképzelésem sincs mi lesz a jövője. Bár nem írom neki ... de aggódom.

Tudjátok mit nem értek?
Ha egy egyetem egyik legjobb tanárát elküldik akkor a diákok hogy fognak tanulni? Autodidakta módon, internetről?
Nekem érthetetlen és felfoghatatlan.
Ami a rossz ebben szerintem ha valakinek nincs vállalkozó vénája, hanem életét egy iskolai rendszerben oktatóként élte le annak nem tudom mennyire lesz könnyű. Nem beszélve hogy már bőven van új generáció ...

Hozzászólások

Mennyi adat. Már a nevét ki sem kell írnod. :)

Milyen elv? Ha elküldték, annak a következő oka lehet:
- mégsem volt annyira jó.
- személyi ellentét (mégis okot adott rá).
- nincs pénze az egyetemnek, valakinek mennie kellett.

Egyébként meg... Aki nem képes a változásokat követni az az informatikában elég nehezen tud hosszú távon boldogulni. Bár ezt akár az életre is lehet alkalmazni.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Nem kevés példa van arra, amikor elküldtek a vezetőség szerint kulcsembernek (csoportnak) nem számító embert (csoportot) amibe a cég/részleg rövidesen belebukott.
Nem mindenki tud, és nem mindenki akar önmarketinges lenni. Attól még lehet nagyon jó szakember.
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Nem tudom, kiről van szó (de nem is ez a lényeg), de a személyi ellentétet egy kicsit "boncolgatnám":
- egy fejessel (vagy annak ismerősével) nem egyezett a véleménye, és ezt hangoztatta is, esetleg "nyilvánosan" is - ez bizony kőkemény személyi ellentét
- kellett egy jó ismerősnek egy álláshely - ez meg főleg

:)

Egy kicsit nyitott szemmel kell járni, és elég sok ilyennel találkozhatsz.

További reális lehetőség a fűnyíró... Egyébként az a lexarabb - mindkét félnek. Viszont nagyon-nagyon komolyan azt tudom javasolni, hogy fogja fel lehetőségként azt, hogy mást csinálhat, mint eddig. Tavaly év végén én is így fogtam fel a dolgot - pedig k.ra sz@rul érintett a dolog - és nagyon jó helyre kerültem azóta, amit nem mellékesen itt, a hup-on találtam.

"akkor a diákok hogy fognak tanulni? Autodidakta módon, internetről?"

Mintha egyébként nem autodidakta módon kell egy csomó anyagot összeszedni, amit az órán nem adnak le időhiány miatt vagy szimplán azért, mert az oktató sem alkalmas arra. Felsőoktatás jelenleg maximum elindítja egy úton az embert, utána azon már mindenkinek magának kell végigmennie.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Én az OE-KVK (Kandó) első évé vagyok túl egy műszaki szakközép után. Ez egy vicc! Egy év után az itt tanultak alapján egy LED-es villogót nem tudnék építeni. De természetesen tanultunk sok-sok villamosságtant, matekot (a matek jó lenne, de pont olyanok vannak, amik szerintem nem kellenek), digit-et (hogyan építsünk NAND kaput tranzisztorokból, meg hogyan építsünk NAND kapukból összeadót meg hasonlók). A legújabb dolog amiről szó volt az az integrált műveleti erősítő (arról is kb. kevesebbet, mint ami a magyar wikipédián fenn van).
Emelet laborokba borzalmasan szar eszközök, egy része ős darab, a másik szép új de borzalmasan szar minőségű/hibás (jó nyilván nem a 2 millás szkóp kell, de azért valami használható nem ártana).
A vizsgákra a középsulis könyvekből készültünk, mert jobbak , részletesebbek és érthetőbbek voltak, mint az egyetemi jegyzetek. (A Bode példatár asszem 1978-as még írógép szerű karakterekkel és az "x" néhol szorzást néhol replusz-t jelent.)

A tudásom nagy része internetről van, fórumokról cikkekből stb. (nyilván alapok egy része középsuliból) Nem mondom, hogy sokat tudok mert nem igaz, de csoporttársak nagy részének egy egyszerű földelt emitteres erősítő (kb egy tranyó, 4 ellenállás, 3 kondi) összerakása próbapanelen is gondot okoz pedig van laborútmutató. Mi (én és néhány csapattársam a magyarok a marson versenyről) TDK-t nyertünk, mert volt egy 3 kerekű omniweel-es robotunk, amit egy program végig tudott vinni egy útvonalon, úgy hogy volt a robot fölött egy webkamera és két színes papír a roboton. (Ilyenekkel tele van a net.)

És végül, egyik elektro gyakorlaton diódaegyenletből, hogy egy 1N4148-as diódán 21 kA (21000 amper) folyik át, és ez maradt mint eredmény. (Csak viszonyítási alapnak: Paksi atomerőműben egy generátorból jön ki 9 kA sínen!)
Nah elég a nyavalygásomból...

:-) Akkor még tényleg nem, de azért egy számolós feladat elején azért illik megbecsülni az eredményt és/vagy a végén megnézni, hogy mennyire lehet valós az, amit kiszámolt az ember.

Anno gépész szobatárs tankörében volt egy leányzó, aki valami hajtómű tervezésénél és megrajzolásánál A0 méretben alkotta meg a művét - végig sem gondolva azt, hogy a számítás bemeneti paramétereként megadott két ökölnyi villanymotorhoz ez lehet, hogy túl nagy lesz (igen, néhány nagyságrendi hibát vétett a számolás során...)... A gyakvez ahogy meglátta, azonnal a "radírozza ki! radírozza ki de rögtön!" felkiáltással méltatta a leányzó több napos munkáját :-D

Anno mérésen a kapott alkatrészekből sikerült egy ideális torzításmentes erősítőt építenünk, - változatlan kierősített jelet kaptunk minden terhelési fokozaton, sajnos nem akarta elhinni a tanár és feltekerte csutkára, hogy na itt már megjelenik, csak jegyezzétek le: mire mi beírtuk a méréskönyvbe hogy két kondenzátort is fellőtt a plafonba egy mozdulattal.

No rainbow, no sugar

A mai oktatasnak ket fo bune van:
- Nem a stabil alapokra koncentral, hanem mindent meg akarnak tanitani, mindegy, milyen aron
- Lexikalis tudast epit, es emiatt nem tanit meg gondolkodni. Nem azt oktatjak meg, hogy hogyan jojj ra bizonyos osszefuggesekre, hanem bemagoltatjak veled oket, ha nem erted, akkor ij.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. 

Sajnos esély sincs adaptálódni, ha egyszer négyévente újra akarják kitalálni. Természetesen az éppen aktuális kormány szája íze szerint, és lehetőleg minél kevesebbet megtartva az előző kormány kreálmányából.
Jelenleg tanárnak gyakorlatilag kétféle ember megy: akiben akkora az elhivatottság, őket viszont jelentős számban leépítik a főiskolákon és egyetemeken a kényszerpályán odakerülő nyálas szájú idióták. A másik csoport pont ezek. A szörnyű, hogy még közülük is végezhetnek nem kevesen, aztán mennek pöffeszkedni az iskolába, ezzel a gyerekeknek is ártva, egész életükre kihatóan, és a pedagógustársadalomnak is ártva.
A felsőoktatásról meg nem is beszélve, ahol aztán a sokirányú kényszer a lehetetlen helyzetet teremti elő. Ennek eredményeképpen gyakorlatilag minden hülye elkerülhet főiskolára vagy egyetemre, és ami még szörnyűbb, diplomája is lesz, ami elértékteleníti a diploma értékét is, másrészt egyre kevésbé lehet épeszű tananyagot átadni, mert a sok segg nem érti meg. Ugyanezek miatt gyakorlatilag óvodás szinten kell kezdeni mindenhol az oktatást, sokszor teljesen elölről.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

A (középiskolás) matematika és fizika ezen kevés kivételek közé tartozik. A "kis" (értsd: nem nemzeti) kiadók gyakorló, elismert tanárokat kértek/kérnek fel tankönyvek, feladatgyűjtemények írására ill. lektorálására. És nem is rosszak azok a könyvek (még akkor sem, ha sok mindent máshogy szoktam tanítani - de ez már az ízlés és pofon esete).

Többi tárgyat nem tudom :)

Az általános iskolai nyolcadikossal futottam össze, az volt rendelve, mint legolcsóbb. Azóta lehet, hogy javítottak rajta, de olyan pázmányi körmondatok voltak itt-ott, hogy még nekem is gondot okozott kibogozni. Ami nekem leginkább bejött (meg a diákoknak is), a Zátonyi féle könyv. Most középiskolában kb. tökmindegy, milyenből tanítok, hogy úgy mondjam, nem tartozik a fő profilba. :)
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Hm, tanítottam én a nyolcadikost is, nem volt vészes. Bár tény, hogy a könyvet mint egy feladatgyűjteményt használtuk, szerintem az anyagot nem is igen olvastuk benne, csak a példákat néztük (és csináltuk) meg benne. Őszintén bevallom, lehet, hogy nem is olvastam komolyabban bele, tudtam, mit akarok (és kell) elmondani, megmutatni, aztán nem hagytam magam befolyásolni :)
A Zátonyit tényleg sokan szeretik, amint hallom, biztos nem is rossz.

Mondjuk az ötödikes Hajdu-matekkönyvvel meggyűlt a bajom, abból nemigen tudtam tanítani, aztán rá is hagytam (se tartalmilag, se formailag nem jött be), hatodikra le is váltottam.

Azt én is tudom, hogy mit akarok tanítani, azonban felénk nincs zseniképzés, ergo a tankönyv szövegét is figyelni kell, mert a sok kis tök kb. bemagolni bírja. Amelyik meg is érti, amiről appolok, azt kincsként őrizgetem. Zátonyis van nekem, most éppen elfekvőben, ha érdekel, kölcsönküldöm. Kicsit drágább, de tényleg a tanulók szintjén magyaráz (mármint szövegileg).
Hajdút ne is mondd, az életveszélyes. Nagyon logikusan van megtervezve, de egyszerűen élettelen, hogy úgy mondjam, nem jön át.
Ellenben amelyik könyv még nagyon bejött, az az Apáczai kiadó kémiakönyve. Élmény volt használni, azzal tényleg arra lehetett koncentrálni, amire kellett - a tanításra.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Jól emlékszem, hogy matekhoz is van némi közöd?
Az Obádovics (Obádovits? - én ez utóbbira emlékeztem, de a google csökönyösen CS-vel hozza) matekkönyvről mi a véleményed?
Emlékszem, mikor az általános iskolai matek nem elégítette ki az igényeimet, abból próbáltam művelődni, de mire középiskolára került a sor, addigra valamiért félretettem.

Lehet, nem tudom.
A kedvedért megnéztem - nekünk a Hajnal-féle matekkönyvet kellett használnunk. Igaz, túl sűrűn nem, a tanárunk arra használta, hogy nagyjából be tudjuk lőni betegség esetén is, hogy hol tartunk. Kivéve, amikor nem.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Első évemben én is azt tanítottam, de aztán módszeresen sikerült meggyőznöm mindenkit, hogy a mozaikos nem rosszabb (rajtam kívül még ketten pártolták - volt matektanárom azt mondta, hogy szakmunkás suliba való, de aztán mikor jött egy furfangos példával, hogy hogy kell megcsinálni... szóval emlékeztem a szakmunkás minősítésre és fel is emlegettem neki :) ). Annyi nehezítettség volt azért a sztoriban, hogy Hajnal Imre, a könyv szerzője nálunk (is) tanított.

Nem rossz könyv az, a maga idejében nagyon jó könyv volt (9-10. osztályban mi is abból tanultunk, 11-12-en meg egy fakultatív könyvből - önvédelmi eszköznek se volt rossz a vastagsága miatt). Csak hát az elavulás nagy úr... más szelek fújnak, más az érettségi követelményrendszer, stb.

Diktálni? De, de csak röviden, alapvető dolgokat. Sokkal inkább fektetek a magyarázatra, valamint a felmerülő kérdések megválaszolására. Egyébként pedig vázlatolni szoktam a táblára, azokat szoktam számonkérni, főleg gyakorlati példákkal illusztrálva, már ahol lehet... (Amúgy nem dicsekvésképpen, de minden kolléga szokta dicsérni a táblavázlataimat, szerintük a legáttekinthetőbben dolgozom.)
A zseniséget sokféleképpen lehet értelmezni. Mivel szakközépiskola, sok fizikuspalántát nem találunk, erre értettem a zseniséget, viszont a szakmai versenyeken egészen jól szoktak szerepelni, úgyhogy valamennyire mégis azok. Általában a nem szakmai tárgyak esetén képesek eszméletlen szinteket produkálni, igaz, ezt sokszor hozzák magukkal az általános iskolából.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Igen. De a diákolimpiák feladatai (matek és fizika biztosan, többit nemigen ismerem) nem épp "fehér embernek" valók. Szerintem nem sok olyan tanár van az országban, akik ezeket magabiztosan meg tudják csinálni, azok is leginkább azokban a középiskolákban tanítanak, ahonnan a diákolimpikonok származnak (Fazekas, Leőwey, Ságvári, Radnóti, meg még néha egy-kettő néha-néha).

Igen. A saját évfolyam feladatgyűjteményében nem akadhat meg legfeljebb a kiemelt példáknál. Vagy másképpen fogalmazva - a feladatgyűjtemény feladatainak legalább 90%-át képes legyen megoldani.
Sajnos nem, de mindig próbálkozom vele. Volt már, hogy egészen közel jutottam pedig a megoldáshoz.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Na ja... Frissen diplomázott doktoranduszok vezetik a gyakorlatokat (mennyi tényleges _gyakorlati_ tapasztalatuk van?), diploma után "bent maradt oktatni" oktatók osztják az észt, olyanok, akik az ipar, a való világ környékére sem szagoltak... Nemek anno az a tanárom volt a kedvencem (az egyik alapvető szakmai tárgyat oktatta), aki mérnökként x évet lehúzott az iparban, olyan területen, amiről oktatott, ráadásul elég sokszor visszahívták egy-egy speciális feladat megvalósítására, úgyhogy az akadémiai elhülyülés sem volt rá jellemző... A másik véglet meg a "teremtés vagy evolúció" előadást szervező műszaki tudományok doktora nagytudású oktató volt - tőle nagyjából nulla hasznos dolgot tanultunk - ellenben a saját hülyeségeit még államvizsgára is fújni kellett...

Egyébként aki akar, az egyetemi évek alatt fel tud szedni használható tudást is, meg el lehet nagyon jó eredménnyel, nulla hasznos ismerettel is végezni nagyon sok szakot.

Ha tényleg jó a szakmában, akkor szerintem nem kell félteni.
(van itt aki tanárból lett... na jó, nem tudom, mennyire publikus, szóval maradjunk annyiban, hogy tanárból is lehet "nagyember", ha megvan hozzá a tudása)

Egyébként meg ha hazai iskoláról van szó, akkor mondhatnám, hogy ne csodálkozz: mostanában úgy látszik, sokkal "fontosabb" dolgok vannak, mint az életre, szakmára nevelés.
Ennél mélyebben nem másznék bele a témába, mert színtiszta politika az egész. :(

A szakképzés átalakítását nézted már? Egyébként nem csak általános iskolában verték le a TT-s tárgyakat...
És hogy kit küldenek el? Majd a megyei központ megmondja. De lehet, hogy a központból szólnak.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Általános ÉS középiskolai torna/testnevelésórák a mindennaposak.
Egyébként valóban nem lenne hülyeség, ha
- komolyan lehetne venni
- lenne megfelelő infrastruktúra (pl. mi se tudom, hogy fogjuk "rendesen" megoldani, mivel egy tornaterem van, a szomszédos uszodába tudunk átmenni, és van kb. 20 osztály - ebből kb. 6-7, amelyik már "mindennaposan" tesizik, ez kb. heti 30-35 óra, illetve a maradék 14 osztálynak 2-3 óra, ez heti 2.5*14=35, tehát összesen heti kb. 60-70 tesit kell megoldani, és ennél még csak durvább lesz, ahogy a felmenő rendszer "érik" - és mi még egész jó helyzetben vagyunk, mert legalább van tornatermünk).
- nem hűbelebalázs módjára lenne csinálva.
Emlékszem, mikor gimiből ballagtam, pénteken volt a szerenád, szombat ballagás. Két-három órát virágcsokorral a kézben álltunk a (tűző) napon, mindenki kibírta.
Mostanában csütörtökön van a szerenád, pénteken "pihenés", szombaton ballagás. Tavaly néztem az emeletről a ballagást. Legalább tíz ember volt, aki kénytelen volt leülni, mert nem bírt állni. Ugyanaz az iskola, "ugyanolyan" 18-19-20 évesek, és mégis.

És nem egészen a természettudományos tárgyak rovására ment, ui. már eddig is fizika 9-12. évfolyamon 2+2+2+0 (esetleg egy-két évben egy) volt a törvényben, most is. A kémia és a biológia se csökkent (mostanában).
Amivel ezzel egy kicsit az iskoláknak "tettek be", az a szabadon tervezhető órakeret, ui. abból csippantottak le, úgy rémlik, hogy minden évfolyamon kettő-három órával (nagy vita volt pár hónapja, hogy akkor melyik munkaközösség kapjon itt-ott egy-két pluszórát).
Amelyik iskolákban ezt a TTK-s tárgyaknak (is) adták, azokban nyilván csökken a TTK-s órakeret (mint ahogy nálunk is).

Egyébként ötödik osztályban "megszűnt" a történelem, mint olyan. Persze ide-oda bele lehet esetleg nyomni, de azért az csak nem az igazi.

Nem akarok bántani és megbántani senkit, de a nagy gond inkább a nyelvek óraszámával van: heti 3 óra, gimiben kötelező két nyelv, ez legalább heti 6 óra (nem nyelv-tagozatos osztályban). Négy éven keresztül ez 24 óra, míg 3*2 fizika, 3*2 biológia, 2*2 kémia, 2*2 földrajz van, összesen 20 óra, tehát több nyelvóra van, mint az ÖSSZES TTK-s tárgyból együttvéve.

>> főiskolán oktat, informatikát. LINUX a szakterülete

ez így külön-külön is tajgetosz+

Ő főiskolán oktat, informatikát. LINUX a szakterülete

Itt jött ki az orromon a sör.

(szerk.: snq- LOL)

Ha tenyleg ert hozza, akkor par honap alatt talal egy rendszergazdai/ceges IT-s allast, kb. 5x fizetesert. Mert kb. ennyire keveset kapnak a tanarok.
Esetleg elmegy valami magansuliba OKJ-s tanfolyamokat tartani.

--
The programmers of tomorrow are the wizards of the future. You know, you're going to look like you have magic powers compared to everybody else. -Gabe Newell

Nem a vallalkozo szellem a fontos, hanem a pozitiv hozzaallas. Nem szabad elkeseredni, meg bankodni, egyszeruen ezt dobta a gep. Gondold el, ha nem ot, hanem egy kollegajat rugjak ki, akkor te ugyan boldog lennel, de mit erezne a kollega csaladja? Ugyanazt, amit te most erzel.

En a helyedben a szomorkodas helyett optimista lennek, es biztatnam ot, sot, segitenek neki az allaskeresesben. Peldaul beszelhetnel Trey-jel, es felhasznalhatnad a HUP szabadkartyadat egy allaskereso hirdetes feladasahoz. Ha tenyleg ert a Linuxhoz, akkor - ahogy fent is irjak - viszonylag gyorsan kaphat valami rendszergazdai allast. Persze, ehhez az kell, hogy legalabb alapszinten tudjon angolul.

Es a legfontosabb: ne aggodj, vagy legalabbis ne mutasd ki feleje. Raertek akkor ragodni a problemakon, ha mar ott vagytok, addig felesleges azon parazni, hogy mi lesz, ha nem kap allast. Az kivetel nelkul mindig rosszat szul.

Alljatok hozza konstruktivan a problemahoz, nem szabad feladni az elso nehezsegnel.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. 

Nem az a baj, hogy jajegyetemmindenkihülye, mert van néhány tényleg jó oktató és/vagy jó szakember (sajnos néha indokolt az és/vagy).

De amikor megkérdeztem valakit nálunk, hogy mondjuk miért nincs kifejezetten szoftvermérnök szak, az sokat elárult:
- Történelmi hagyományok (pl. ELTE, SZTE matekból kifejlődve, BME, OE: villamosmérnöki szakokból kifejlődve, konkrét szoftveres gyökerek sehol sincsenek igazán)
- Az $(OM éppen aktuális neve)-nél megpályázhatnának egy tantervet, de csak annyit érnének vele, hogy megrövidítenék a költségvetést egy hétjegyű összeggel.
- És egyébként se lenne hozzá szakember.

Úgy éreztem, az utolsó pontot tartaná a legnagyobb akadálynak.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Az utolsó pontot egyetemi körökben mindig kétkedéssel kell fogadni. Nem feltétlenül azt jelenti, hogy "hát de mi nem értünk hozzá", bőven belefér, hogy "nincs olyan/elég minősített oktatónk, akit beírhatnánk az akkreditációba és igazolhatóan ért is hozzá". Mostanában kezdi az oktatók egy új generációja elérni a szükséges tudományos fokozatot, eddig tényleg nagyjából azok voltak, akik még PDP-n tanultak szoftvert fejleszteni.

BlackY