Grafika - Animációk

Grafika - Animációk

Hozzászólások

Hali!

Asszem azért megveszem... A Maya-s könyvről vélemény?

Goldberg: egyébként én is DE-n vagyok, PTM :)
Szerinted kihez érdemes ezirányban fordulni? Bácsó Sándor? :)
Vele jóban vagyok.. DiszkMat 5-ös lett... :)

DE, B.S. Nekem nem volt vele semmi bajom igaz mindkétszer szóban kellett nála vizsgáznom (Diszkmat 1-2), de NEM javasolnám a vele való kapcsolatfelvételt mert ő csak a matek részben tudna segítani. De csak tudna mert elfoglaltságra hivatkozva nem fog :) Inkább a szembe szobával probálkozz T.Heni, T.Robi (nála vagyok diplomamunkán), O.Ágota. Ők mind gyakvezérek s jobban "ráérnek" mint egy tanár. Na meg aztán ha valamit nem tud az ember ők nem fogják hülyének nézni. Meg aztán mégis csak szabadabban lehetne velük konzultálni.

[quote:d47e348dea="Pontscho"]a szor a hatamon a csucspont arnyalotol, a buckaterkeptol, a kulcskerettol es a tobbi hujesegtol

bocs, senkit nem akarok kioktatni, de iszonyú a hülyét jvel írni... :oops:

[quote:3a6fa17851="vmiklos"][quote:3a6fa17851="Pontscho"]a szor a hatamon a csucspont arnyalotol, a buckaterkeptol, a kulcskerettol es a tobbi hujesegtol

bocs, senkit nem akarok kioktatni, de iszonyú a hülyét jvel írni... :oops:

Ne is.

Sziasztok!

Terveket szövögetem, és valami olyasmi fogalmazódott meg bennem, hogy esetleg grafikával és animációkkal foglalkoznék. Ezzel kapcsolatban olvasnék bármilyen hozzászólást. Kb. ilyen válaszokra volna szükségem: Ha valaki grafikávl foglalkozik, akkor ahhoz mennyi művészeti érzék kell? Elég csak a szaktudás? Ha valaki olyan filmeket szeretne csinálni, mint pl. a Nemo nyomában, vagy a Shrek, akkor ahhoz mi kell? Ezeket valami 3d studio max -ben csinálják, vagy írják őket valamiben? Mennyire vannak meg a KOMOLY eszközök a szabad szoftverek alá? A GIMP, gondolom jó, de valami komolyabb animációs program? Egyáltalán ha ilyenbe szeretnék belefogni, akkor mivel kezdje az ember?

Jó vlna, ha valami értelmeset tudtam volna kérdezni, de egyáltalán nem értek hozzá, így nem tudok értelmeset kérdezni...

[quote:677e792aea="Anonymous"]Sziasztok!

Terveket szövögetem, és valami olyasmi fogalmazódott meg bennem, hogy esetleg grafikával és animációkkal foglalkoznék. Ezzel kapcsolatban olvasnék bármilyen hozzászólást. Kb. ilyen válaszokra volna szükségem: Ha valaki grafikávl foglalkozik, akkor ahhoz mennyi művészeti érzék kell? Elég csak a szaktudás? Ha valaki olyan filmeket szeretne csinálni, mint pl. a Nemo nyomában, vagy a Shrek, akkor ahhoz mi kell? Ezeket valami 3d studio max -ben csinálják, vagy írják őket valamiben? Mennyire vannak meg a KOMOLY eszközök a szabad szoftverek alá? A GIMP, gondolom jó, de valami komolyabb animációs program? Egyáltalán ha ilyenbe szeretnék belefogni, akkor mivel kezdje az ember?

Jó vlna, ha valami értelmeset tudtam volna kérdezni, de egyáltalán nem értek hozzá, így nem tudok értelmeset kérdezni...

Ez egy nagyon osszetett feladat. Az animaciok elkeszitesehez kell jo grafikus, kell egy jo otletelo ember, ami alapjan a grafikus megrajzolja az elkepzelet dolgokat (ez sokszor nem is egy ember, hanem egy kreativ team), aztan vannak akik programoznak az ilyen filmekhez, pl. ha egy elkepzelt vilag sajat "fizikajat" kell letrehozni, stb. Ez egy embernek ugysem menne. Ebbol a nagy feladatbol ki kell ragadnod azt, amihez a legtobb kedved / tehetseged van (nyilvan ha nem tudsz jol rajzolni, sose lesz beloled jo grafikus, de ellenben ha jo voltal matematikabol, es fizikabol, akkor sok-sok bovitmenyt irhatsz azokhoz a programokhoz, amelyek ezeket lekepezeseket vegzik),

en anno elpancserkedtem 3dsmax-szal de sokra nem vittem vele. Amig beepitett funkciokat kellett hasznalni, addig osszekattintgattam a dolgokat, de mihelyst rajzolni kellett, meg voltam love. Hiaba na botkezem van hozza :-)

Hi!

Olyan progi is van, amiben gyakorlatilag programkent tudod megirni a dolgot (ami mellesleg baromi nehez, de en mar hoztam ossze egesz jo dolgot), ilyen progi a POV-Ray ( www.povray.org) de van egeres-kattintgatos cucc is. Pl a Blender (asszem www.blender.org), vagy a Maya. Ezek kozul a Blender GPL, a Maya meg egy vagyon. De ezekkel baromi jo dolgokat tudsz osszehozni.

Azzal kapcsolatban, hogy mennyi muveszi erzek kell hozza: azert valamennyi kell, de attol is fugg, hogy mit akarsz csinalni (sot, elsosorban attol fugg). Pl. egy webdesign-hoz szerintem nem kell sok muvesziseg, egy szebb kephez mar azert nem art egy kicsi.

By(t)e
TBS::Antiemes

Hali!

Ez nem túl jó, amit írtok... :(
Ezek szerint teát mindenképpen kell valami művészi érzék. Kár.
Sehogysem válik külön a designer/grafikus/művész osztag, az implementáló/programozó/készítő team-től?
Tehát például, ha valaki olyat szeretne csinálni (vagy olyan csapatba belekerülni, mert ez tuti nem egyemberes munka), mint például, akik a gyűrűk urában csinálták az efekteket, vagy ilyesmi, akkor ahhoz mindkettőnek kell lenni:
Jó rajzolónak
És jó informatikusnak?

Például azt hallottam, hogy a magyarok nem annyira rosszak ebben. A T3 -ban is egy csomó jelenetet mi csináltunk, meg külföldön most lett díjnyertes egy magyarok álltal készített átvezető animáció. Asszem az Armies of Exigo, vagy csak rövideg Exigo -é.

A Maya-ról már hallottam (láttam egy könyvesboltban könyvet róla). Érdekes. Egyébként a nagyobb stúdiók milyen programot hasznaálnak ? (Pixar, Dreamworks, Disney). Valaki úgy tudom egyébként, hogy linuxot is. Esetleg sajátot?

Mellesleg hol kezdjem (ha angolul nem tudok). Milyen könyvel/oldallal? Arra gondoltam, hogy valami olyan programmal érdemes, aminek van jövője, esetleg jelenje is.(animációkészítés) Értem ezalatt pédául, hogy a képek terén sszem belefolyok a GIMP-be. Ez egy elég profi rendszer. Viszont csak raszteres. Vektorosra van tippetek?

Valamilyen programnyelvet (pl. C) szoktak használni ilyenek írására?

Sajnálom, hogy nem az Amigás Scenes-s világba születtem. Ott aztán biztos lehetett volna tanulni...

Hi!

Pl. egy effektet le lehet programozni C-ben is, de altalaban van a progiknak valamilyen sajat nyelve is. Van olyan dolog, amihez, van, amihez a masik jo. Pl. erdemes valami C vagy inkabb pl. Perl progit irni, ami majd general egy .pov file-t, amit a POV-Ray lerenderel. A tobbi renderelonek is igy van.

Szerintem eleg jol kulon lehet valasztani a programozokat a muveszektol. A programozok keszitik az eszkozt (pl egy olyan kiegeszites, amivel meg lehet az effektet csinalni), a muveszek meg hasznaljak, es persze mondjak a programozoknak, hogy pl. mit hogy kellene.

A Linuxrol annyit, hogy tudtommal az animaciok/effektek tobbseget Linux alatt csinaljak. Pontosabban az alatt renderelik. Hogy min tervezik meg, azt nem tudom, de valoszinuleg az is vagy Linux, vagy Mac, vagy valami Unix.

De szerintem angoltudas nelkul baromi nehez lesz akarmibe is belefogni. Gyakorlatilag angoltudas meg egy Gimp-hez se art.

Kulonben valoszinu, hogy a 'Scene vilaba' szulettel, maximum rossz helyen voltal, es nem vetted eszre.

By(t)e
TBS::Antiemes

És ennek a témanak az elkezdéséhez milyen videókártya javallott?
Tudom, hogy komolyabb minkához már a NASA szervereit kellenne hacelgetni, de alapesetben elég egy 1700+ Athlon, 512 Kingston ram, Meg egy G400 DH 32MB-os (4xAGP) vidkártya?

3d kártya az nem árt. egyébként én pont azt szeretem a blenderben, hogy botkezem van, mégis jól néz ki, ami sekeredik (pedig azer eleg lamer vagyok blenderben)

Hi!

A videokartya csak a tervezesnel kell. (Viszont ott nem rossz, ha van egy eleg jo kartyad.) A rendereleshez semmi koze sincs, az 100% szoftveres uton megy.

By(t)e
TBS::Antiemes

Üdv!

Alapesetben én is a blendert javasolnám. Gyorsan fejlesztik,
segítőkész közösség van mögötte ráadásul GPL-es.
A felületével kapcsolatban pedig azt tudom mondani,
hogy más mint a többi alkalmazásé. Vagy megszereted,
vagy megutálod, de többektől hallottam, hogy a kezdeti
nehézségek után később nagyon gyorsan lehet vele haladni.
Szerintem nézz körül a blender3d.org-on a galériában,
hogy láss néhány képet, amit ezzel csináltak.

Még nem próbáltam animációs filmet csinálni,
de lehet vele. Szerintem minden megvan
benne, ami kell hozzá. Valószínüleg a végeredmény
minőségére sem lenne panasz. Mondjuk ha jól sejtem
a Nemo nyomában meg a Shrek se a technikai megvalósítás
miatt lett sikeres... :-) Az maximum a szakma szemében
számít valamit.

Végülis csak azt tudom javasolni, hogy próbálj ki
több programot is. Hátrányodra nem válik.
Persze ha az ár/teljesítmény lesz a döntő,
akkor már most elkezdheted letölteni a blendert... :-)

Hali,

Dwarf

Basszus!

A Maya PLE -nek nincsen Linuxos változata! Ez bukta!
Valami emulátorral azért megy, ugye?

nah ezek után már én is kipróbálom. :)
én eddig a rune nevezetû játék 3d editorával játszottadoztam mert abszolút nem mertem semmi komoly progiba belevágni...

a gamme baromi jó hát még az editor. egyébként unreal tournamentes enginere épül

Hát igen, de beszéltem felsőbbévesekkel, és ők azt mondták, hogy itt ne várjak az egyetemen semmi Maya, vagy akármilyen alkalmazásos oktatást, itt csak a matek részét oktatják a dolognak. Ergo B.S a legjobb. :) Mellesleg Orosz Ágotát ismerem (elég jól...), de szerintem B.S. simán foglalkozna. Külön mondta is, hogy ha valaki érdeklődik a téma iránt, akkor gőzerővel keresse meg... :)

[quote:96cda90009="antiemes"]A rendereleshez semmi koze sincs, az 100% szoftveres uton megy.

akkor te valamit nagyon elcsesztél :cry:

a maya ple és a maya azonos egymással?

[quote:ed7685b45b="Anonymous"]Még nem próbáltam animációs filmet csinálni,
de lehet vele

nem vészesen nehéz. mondom, hogy nem igazán értek hozzá, és mégis meg tudtam csinálni egy tv-műsor szerű feliratot vele: beúszik egy név, mellette egy tv logója, körülötte tűzkarika forog, baloldalt meg bepattan egy lapda, aztán kigurul :D

[quote:d3b819780c="Anonymous"]Hát igen, de beszéltem felsőbbévesekkel, és ők azt mondták, hogy itt ne várjak az egyetemen semmi Maya, vagy akármilyen alkalmazásos oktatást, itt csak a matek részét oktatják a dolognak. Ergo B.S a legjobb. :) Mellesleg Orosz Ágotát ismerem (elég jól...), de szerintem B.S. simán foglalkozna. Külön mondta is, hogy ha valaki érdeklődik a téma iránt, akkor gőzerővel keresse meg... :)

Akkor mire vársz?

A Süni könyv egészen jó nekem a povray onnan van. :)
UHU 1.1 alatt a wine simán viszi.
Meg említik ezt Linuxon így csináld egyébként amúgy.

(hütőszerelő vagyok nem programozó)

Majdnem. A PLE (personal learning edition). Van külön fájlformátuma, meg vízjeleket helyez el abban, amit csinálsz. Meg néhány (2-3) opció nincsen benne. Egyébként ugyanaz (olyan 95 % -ban).
Csak Win, meg Mac alá van. (mármint a PLE, az eredeti van Linux alá is.)
Wine alkalmas ennek a problémának a kiküszöbölésére?

mer ha azonos lett volna egymással, akkor pont azt akartam mondani, hogy maya van linuxra is
próbáld meg, winex-szel. 3d nélkül nincs sok értelme szenvedni vele

Pedig megvettem a könyvet, de asszem ebből a blenderrel való ismerkedés lesz...

Ha már itt tartunk akadna köztetek olyan aki jártas valamennyire a modellezésben? Ez alatt azt értem, hogy olyasvalakit / valamit keresek akivel / amivel viszonlyag egyszerűen és gyorsan lehetne animált modelleket készíteni!?

Elsősorban az "ősi" MD2 érdekelne. Saját modellekre lenne szükségem és ehhez nem a planetquake-ről akarok modelleket letöltögetni....

Nézegettem én is a Blender-t. Sokat tud, de nekem állandó problémáim vannak a hozzá kiadott python scriptekkel. Állandóan "python script error", "check konsole"-t kapok. Van MD2 ex/inporter script is hozzá a Blender honlapjáról elérhetően mégis hibáznak valahol...

Ha már ennyire Blender akkor még egy kérdés?! hogyan tudnám megcsinálni azt, hogy egy modellt teljesen leháromszögelve mentsek el? A raw formátum nem működik minden esetben!!!!

Egy Shrek vagy Nemo jellegu anim legyartasahoz nem eleg egy ember. De egy csapat is keves ha nincs mogotte toke. Altalaban az ijen produkcioknal mindig van forgatokonyv iro(k), (nehany tonna) dizajner es modeller, rengeteg programozo. Pixar - fele RenderMan (renderelni ezt ajanlom, bar iszony draga) is azert fejlodik ennyire, mert kedves dizajner mindig kitalal olyan efektet, ami az adott rendszerben nincs meg. Ekkor jon a coder es megoldja a problemat. Az a kutyat nem erdekli, hogy azt matematikaval, felteglaval vagy raolvasassal oldja meg, csak menjen.
3dsmaxot (bocs trey) a profik nem igazan hasznalnak. Jatszani tokeletes, tanulni szintugy, de eleg huje tud lenni idonkent. Arrol nem beszelve hogy W32 only. Jobb helyeken Lightwave - et, Maya - t hasznalnak, de azt is csak modellezni, texturazni. A vegleges valtozatot mindig a render endzsi vegzi. Emlekeztek arra hogy anno a Babylon 5 animjait Amigan csinaltak LightWave - el ? :) Kicsit plasztik filingje is lett :)
Igy hazi pruntyogesre Blender, k3d tokeletesen megfelelo. Foleg ez utobbi mar tamogafja a RenderMan API altal megengedett shadereket is ...
Exigo - hoz csak annyit, hogy oda a PC mar keves volt, az akkor csucskategorias gepek beleroppantak a munkaba. Egy ork/human harcoshoz atlag 7 - 800 mega textura volt hozza rendelve (ha jol emlekszem, de lehet hogy tobb). Vagy 6 reteg texturabol jon ossze object bore.
Arrol nem beszelve hogy ezeket a muveket mar nem egy gep rendereli unalmas raero idejeben, hanem egesz renderfarmok toljak a biteket napi 24 oraban honapokon at.
Ajanlom figyelmedbe a Boca - fele 3dsmax konyvet (bocs, de nem ugrik be a cime), alapokat atvenni jo. Javaslom ne a programot tanuld meg, hanem az elvet, hogyan kell modellezni, hogyan kell a kulonbozo logikai muveleteket vegrehajtani objecteken, hogyan kell spline, meshedit segitsegevel modelleket csinalni. Segit atnezni hogyan kell texturazni (ez sem egyszeru feladat!). Utana johet a komolyabb falat :)
Amit meg elmondanek, NEM konyvbol kell megtanulni modellezni, mert ugy nem lehet. Neki kell ulni es szarul hasznalni kell a programot. Sosem leszel jo modeller, ha ugy allsz neki barminek, hogy "vegy egy boxot, adj hozza egy cylindert, majd vonj ki belole egy hexagonalisdodekaedert". Erezd a modelt, es utana gondolkodj ! Nem ugy kell neki esni a munkanak, mint bolond tot az anyjanak. At kell gondolni, mit akarsz csinalni, s hogy az a tobbi modellel / kornyezettel milyen korrelaciot mutat.
Utana jon a legjobb munka, fel is kell texturazni, mert anelkul eleg hujen mutat :)
A GIMP animalasra ? :) Erdekes otlet. De imho max. textura keszitesre jo. SOSE HASZNALJ TEXTURAHOZ JPEG - ET ! Tiff/TGA, esetleg PNG. Keszulj arra hogy egy normalis textura nem 256x256 - os meretnel kezdodik, hanem 2048x2048 - nal. Exigoban ennel messze nagyobbakat hasznaltak.
Mi grafikusunk sok esetben vektorgrafikus eszkozzel csinalja meg a texturat, vagy bazinagy poligonszammal lemodellezi (ilyesmit csinalnak Carmak - ek a Doom3 - ban, vagy eleg ha a Parasite demonk 2. partjaban levo ur skybox - at nezzuk, az 2 millio poligonbol allo feltexturazott scene 6 kamera nezetbol torteno renderjevel es nemi postprocessel keszult:).
Najo, asszem eleg sok marhasagot hordtam ossze. Joccakat.

Pontscho / fresh!mindworkz

[quote:a5e99093e3="Pontscho"]3dsmaxot (bocs trey) a profik nem igazan hasznalnak. Jatszani tokeletes, tanulni szintugy, de eleg huje tud lenni idonkent. Arrol nem beszelve hogy W32 only. Jobb helyeken Lightwave - et, Maya - t hasznalnak, de azt is csak modellezni, texturazni.

Pontscho / fresh!mindworkz

Jah vagom en ezt, en csak azert ezt neztem meg, mert nekem csak ez volt keznel. De aztan lattam, hogy nem az en vilagom. Valoban a profi filmeknel RenderMan, Maya, es Houdini a befuto.

ne izgulj, nagyon jó program az is :D

Az a Maya -s könyv mennyire jó?
Érdemes megvenni?
Van valami Grafika animáció számítógépes játékok című könyv. (süni van az elején...), az mennyire jó? Azt érdemes megvenni?
Tudtok valami profi (lehetőleg legyen lin, vagy BSD alá, esetleg ingyenes...) vektoros rajzlóprogramot?

Van valami Grafika animáció számítógépes játékok című könyv. (süni van az elején...), az mennyire jó? Azt érdemes megvenni?

Én megvettem a könyvet 494 oldal. Kinek mi jön be? Én úgy vettem eddig észre, hogy mindenhez meg van a matematikai háttér a könyvben, szépen le is van írva, levezetve. Ha a matek is érdekel mögötte akkor mindenképp jó, ha viszont annyira nem jön be a matek (felsőfokon) akkor inkább ne. Igaz van CD melléklete sok példaprogrammal, forrással de az egész könyv a má$ik rendszerről szól. Az összes példa. Portolni persze szabad :)

Sikerült 1-2 trükköt ellesnem igaz, de én mást vártam tőle. Így jár az ember ha rendel vmit.

[quote:2bbbfebd2b="goldberg"]

Van valami Grafika animáció számítógépes játékok című könyv. (süni van az elején...), az mennyire jó? Azt érdemes megvenni?

Én megvettem a könyvet 494 oldal. Kinek mi jön be? Én úgy vettem eddig észre, hogy mindenhez meg van a matematikai háttér a könyvben, szépen le is van írva, levezetve. Ha a matek is érdekel mögötte akkor mindenképp jó, ha viszont annyira nem jön be a matek (felsőfokon) akkor inkább ne. Igaz van CD melléklete sok példaprogrammal, forrással de az egész könyv a má$ik rendszerről szól. Az összes példa. Portolni persze szabad :)

Az a konyv az elvekrol szol. Annak pedig hot mindegy hogy windowson, linuxon vagy a joistenen fut.

S raadasul iszonyu jo lett, az engine coderek kozott bibilianak szamit. A tulzott magyaritasi szandekot kiveve ... Anno Szirmay tanar ur is bocsanatot kert a nyelvezete miatt amit a lektor tett kotelezove ... a mai napig felall a szor a hatamon a csucspont arnyalotol, a buckaterkeptol, a kulcskerettol es a tobbi hujesegtol. Lassan azert kell szotar, hogy megertsem mit mire forditottak le :)

Pontscho / fresh!mindworkz

[quote:ea151200f9="Pontscho"][quote:ea151200f9="goldberg"]

Van valami Grafika animáció számítógépes játékok című könyv. (süni van az elején...), az mennyire jó? Azt érdemes megvenni?

Én megvettem a könyvet 494 oldal. Kinek mi jön be? Én úgy vettem eddig észre, hogy mindenhez meg van a matematikai háttér a könyvben, szépen le is van írva, levezetve. Ha a matek is érdekel mögötte akkor mindenképp jó, ha viszont annyira nem jön be a matek (felsőfokon) akkor inkább ne. Igaz van CD melléklete sok példaprogrammal, forrással de az egész könyv a má$ik rendszerről szól. Az összes példa. Portolni persze szabad :)

Az a konyv az elvekrol szol. Annak pedig hot mindegy hogy windowson, linuxon vagy a joistenen fut.

S raadasul iszonyu jo lett, az engine coderek kozott bibilianak szamit. A tulzott magyaritasi szandekot kiveve ... Anno Szirmay tanar ur is bocsanatot kert a nyelvezete miatt amit a lektor tett kotelezove ... a mai napig felall a szor a hatamon a csucspont arnyalotol, a buckaterkeptol, a kulcskerettol es a tobbi hujesegtol. Lassan azert kell szotar, hogy megertsem mit mire forditottak le :)

Pontscho / fresh!mindworkz

Lehet hogy engine készítők között bibliának számít, de egy kezdőnek inkább elrettentésül szolgálhat.