Bosszantó...

Webprogramozó szakra járok és most azzal kell foglalkoznom, hogyan számolom ki az ikozaéder alakú üreg térfogatát és felszínét egy téglatest közepén, majd az erre ható mechanikai feszültségeket.

Ismert az anyag sűrűsége, ami 7850 kg/m3, a test tömege 182,0 kg, amit nem tudok eldönteni, hogy a téglatest tömege, vagy éppen az ikozaéderé.

téglatest élei a,b,c
a= 0,408 m
b = 0,302 m
c = 0,200 m

Elkezdtem számolni... de valahogy nem jutottam semmire... de minek ez nekem?

Aztán ebből az anyagból még azt is kell tudnom, hogy pl mi a különbség az acél és az öntött vas között és még ...

Ha valaki unatkozik megcsinálhatja :) de ha tényleg nincs más dolga.. sajnos nem vagyok egy matekzseni.

De szívesen elbeszélgetnék azzal aki ezt a tantervet kigondolta...

Hozzászólások

Utánanéztem wikipédián, hogy mi ez (ikozaéder), mert most hallottam először. :D
Van ott minden..
Poliéder.. jólvan... :D (Ezt a kifejezést is most először hallom, a jelentése nem okozott különösebb fejtörést)
"tórikus poliéder"
"Duális poliédere a dodekaéder." - Há' lol.. :D
"trigondodekaéder"...

Ilyenkor örülök, hogy nem webfejlesztés felé tervezek. Bár még van időm bőven (másfél év) átgondolni.
Bár lehet, hogy ahová én megyek majd ott is lesz ilyesmi. Remélem nem sok.

Vicces világlátásod van.
Az ikozaéder ismerete középiskolai anyag, az 5 szabályos platoni test egyike, a függvénytáblázatban is szerepel.
A poliéder szó középiskolai anyag (Euler-féle poliédertétel...), a duális poliéder fogalom akkor jön elő, ha az ember tudja, mi egy gráf duálisa, ez mondjuk szakkörös anyag középsuliban, egyetemen alaptudás.
A többi pedig szimpla definíció.
Aki a matematikát ismeri és jó problémamegoldó képessége van, abból lehet jó programozó. De akinek nincs jó problémamegoldó képessége, igazán jó programozó sose lesz. Mert a programozás sem más, mint problémamegoldás: már látott megoldásokból hasonló, analóg módon megoldani egy új problémát. Ezért hasznos, ha valaki matematikai problémamegoldást gyakorol és edzi magát. Javaslom a KöMaL feladatsorokat (inkább B, ha nagyon nem megy, akkor C).
Ahhoz, hogy valaki jó programozó legyen, a programnak fejben kell összeállnia (papíron) először. Amíg nincs meg a gondolat, addig a program sem lesz meg.

Legjóindulatúbb Baráti Tanács: várd meg, amíg a többi fórumozó elkezdi a beszélgetést. Ha látod, hogy egyes szavakkal úgy dobálóznak, mint akik magától értetődőnek tartják ezen kifejezések jelentését, akkor inkább maradj csöndben. Vagyis guglizd ki, hogy miről van szó, de ne kommenteld be, hogy neked ez új volt.

gyk.: 20 oldalu dobo"kocka". (nyilvan nem kocka, mert annak 6 lapja, 8 csucsa, 12 ele van, ennek meg tobb)
dualis: az ikozaedernek 20 lapja van, 12 csucsa, mig a dodekaedert ugy kapsz, hogy az ikozaeder lapjaira kerulnek a csucsai, a szomszedosakat osszekotod, igy pont 12 lapja es 20 csucsa lesz (elek szama azonos).

--
Auto correct can go straight to He'll.

En azt gondolom, ez elsosorban problemamegoldasi feladat. Minden adat, ami ehhez kell, a google-ban fellelheto. Pont azert adnak ilyen feladatot, hogy meg tudd oldani. Gyanitom, hogy a surusegtablazat is, a kepletek is fenn vannak wikipedian, szoval a feladat nem megoldhatatlan. Nincs benne valszam, nincs benne integralas/derivalas, ez nekunk kb. gimi elso-masodik eves tananyag volt.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

(1) A tégla térfogata az a*b*c=V.
(2) A tégla tömege üreg nélkül:
m1=V*ϱ, ahol ϱ = 7850kg/m^3
(3) Az üreg térfogata:
V_ureg = m1-m2/ϱ, ahol m2 = 182kg
(4) Térfogatból átszámolsz felszínre: http://www.lmgtfy.com/?q=ikoza%C3%A9der%20wikipedia

Bocs, szemét voltam, megoldottam helyetted.

"a test tömege 182,0 kg, amit nem tudok eldönteni, hogy a téglatest tömege, vagy éppen az ikozaéderé."
Ez egy üreges test, amely úgy néz ki, hogy egy téglatestből kivágtak egy ikozaédert. Hogyan lehetne egy üregnek tömege? Ez a téglatestből kivágott ikozaéder alakú test tömege. Nem a téglatesté, sem az ikozaéderé.
Jó kérdés még, hogy szabályos ikozaéderről van szó?

"Aztán ebből az anyagból még azt is kell tudnom, hogy pl mi a különbség az acél és az öntött vas között"
Ez középiskolás (bár talán általános iskolás) tananyag kémiából.

"Egy fül-orr-gégész is tudja kb-ra, hogy milyen folyamatok mennek végbe a gyomorban, műteni mégsem fog."

Mondhatnám, hogy jogos. De azt is mondhatom, hogy pont ez a lényeg.. Haszna soha az életben nem származik belőle.. Elméleti talán, de gyakorlati biztos nem. Nálunk például ha bármi szakterülettől vagy érdeklődési körtől eltérőt kérdezel a tanulóktól rögtön rávágják, hogy lesz*rják, nem érdekli őket. Még csak beszélni se akarnak róla.
Nekem se származna előnyöm abból ha például megtanulnék mindent a Kainozoikum-ról.. Állítom 10 emberből 8 biztos nem tudná mi ez vagy hogy egyáltalán miről van szó... Vagy mi az az Eon.. Rögtön mindenki az áramszolgáltatóra asszociálna.

Nettó baromság, amit írsz. Haszna ne származna belőle? Szemlélet, ismeri azt, hogy egy esetleges fül-orr-gége probléma összeköttetésben lehet-e anyagcsereproblémákkal, az meésztési zavarokkal, stb. Tudod, rendszerben kell tudni gondolkodni.
"Nálunk például ha bármi szakterülettől vagy érdeklődési körtől eltérőt kérdezel a tanulóktól rögtön rávágják, hogy lesz*rják, nem érdekli őket. Még csak beszélni se akarnak róla."
Ez siralmas. Nem gyanús senkinek, hogy egy társadalom akkor emelkedett fel igazán, amikor mind a kétkezi, mind a szellemi munka meg volt becsülve?
"Nekem se származna előnyöm abból ha például megtanulnék mindent a Kainozoikum-ról.. Állítom 10 emberből 8 biztos nem tudná.. Vagy mi az az Eon.. Rögtön mindenki az áramszolgáltatóra asszociálna."
Ki beszél itt mindenről? Az alapvető elvárt ismeretek a mindenhez képest sehol vannak. Ha majd átesel egy egyetemi alapszintű analízis+absztrakt algebra kurzuson, akkor jössz rá, hogy mennyire semmit nem tudsz matematikából.
Ha átesel egy egyetemi alapszintű fizika-kurzuson, rájössz, mennyire semmit nem tudsz klasszikus fizikából (a modern fizikáról nem is beszélve).
Történelemből módszertanról általában a közoktatásban nincs szó, ugyanígy nyelvészetből sem.
Az érettségi kb. pont arra elég, meg a közoktatás, hogy megtaláld a helyed a világban és ne legyél műveletlen bunkó. A valódi tudás megismerése csak ezután kezdődhet.

Valahogy úgy érzem, manapság a fiatalok teljesen értéktelen dolgokban hisznek, a kétkezi munka büdös nekik, a szellemi munka meg nem érdekli őket.

Szerk.: Írtad, hogy foglalkoznál a későbbiekben játékfejlesztéssel. Fizikával hogy állsz? Egy jó játékban meglehetősen normális fizikai modellezés van (legalábbis klasszikus fizika terén). Persze, lehet használni frameworköket, de az alapvető fizikai fogalmakkal tisztában kell lenni, ismerni a mozgásegyenleteket stb. Bármilyen szoftvert is írsz, alapvető domainspecifikus ismeretek kellenek, anélkül nem tudod jól modellezni a problémát.

"Írtad, hogy foglalkoznál a későbbiekben játékfejlesztéssel. Fizikával hogy állsz?"
Azt is írtam, hogy csak saját magamnak írnék mindent, akkor meg már olyan mindegy, hogy a fizika törvényei mennyire érvényesülnek vagy az alapszabályoknak miképpen mond ellent a "játék".. Ez az egész a jövő zenéje még. Olyan ez, mint a lego... Egy egész kastélyt akarok építeni, de még csak az első kockáknál tartok :) Végül is mindenki elkezdte valahogy.
Ha ki is adok játékot a jövőben az biztos, hogy valami kis egyszerű program lesz, forráskóddal együtt fogom publikálni, gyakorlatilag példaprogramnak szánva. A klasszikus fizikát most (az év elején) kezdtük el. A dinamika alaptörvénye, gyorsulás stb.. Az alap-alapok... :) Ezek vannak most terítéken.

Rossz közösségben vagy, mozdulj ki. Ez a hozzáállás nem általános. (remélem, nálunk is volt 1-2 ilyen fazon középiskolában, de hamar elsüllyedtek)

Matematikai logikában nem a megszerzett tudás, hanem tapasztalat a lényeg. Tudj általánosítani, egy problémára gyors megoldást találni.
Webfejlesztőként is szembejöhet egy olyan feladat, ahol szükséged van rá, nem fogsz rá emlékezni, de tudni fogok, hogy van rá megoldás és hogy hol keresd.

"Haszna soha az életben nem származik belőle.. Elméleti talán, de gyakorlati biztos nem."

Súlyos tévedés. Egy gastro-oesophagealis reflux betegség (GERD) pl. igen kemény füll-orr-gégészeti tüneteket is okozhat: makacs száraz köhögés, rekedtség, stb. (Akár asztmás rohamok és egyéb tüdőproblémák is.) Egy fül-orr-gégésznek tudnia kell arról, hogy szokott-e a páciens savas felbüfögésre panaszkodni. (Ha nem, és minden egyéb dolgot kizárt már, akkor is kötelessége elküldeni gasztroenterológiára, mert a reflux rejtett is lehet.)

"Egy fül-orr-gégész is tudja kb-ra, hogy milyen folyamatok mennek végbe a gyomorban, műteni mégsem fog."

Nem kb-ra, hanem pontosan tudja. Egy orvosnak a szakosodás előtt évekig az általános orvoslást kell tanulnia, és amíg abból nem tesz tisztességes vizsgát, addig szakterületet sem választhat.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Minek jár futni az ember, ha nem focista? Minek emelget vasakat, ha nem rakodómunkás?
Az agyat is érdemes edzeni, rágyúrni a problémamegoldó képességre, memóriára, ilyesmi. A tananyagnak sokszor csak ilyen közvetett haszna van. Nomeg az általános műveltség sem árt, hogy ha egyszer belöknek egy társaságba, hozzá tudsz szólni bármihez.

--
Ahol a telefontöltőd, ott az otthonod.

Manapság szerintem egyre kevésbé fontos társaságban az ún. "általános műveltség". Ami nem érdekli (mint tananyag), abból puskázzon. (mintjárt gyakorolhatja a problémamegoldást ;-)

A cél hogy átmenjen, akármilyen rendelkezésre álló eszközzel.

Azért mert fejből tudja az Ady összest, azér' még nem adnak a boltba semmit, hacsak nem irodalomtanárnak készül. Nem lesz tőle kevesebb. Ez a büdös igazság. ;-)

A tanulási energiát fordítsa gyakorlatiasabb dolgokra.Aztán ha ez megvan, és mutat érdeklődést az általános műveltségre, jöhet az Ady összes, ha nem, akkor nem.

Itt nagyon istenítitek a problémamegoldást és a matematikát. A kettő nem feltétlenül függ össze. Munkaköri átirányítással hónapokat voltam 3naponta napi 16 órában olyan munkakörben ahol gyakorlatilag ad-hoc fellépő problémákat kellett megoldani a napi Káosz hullámain, nagyjából ez volt(?) a munkakör 90%-a. (nem informatikai téma)

És aztán én rohadtul nem vagyok egy nagy matekos finoman szólva, de egész jól elboldogultam a problémamegoldás terén.

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

Ez a szomorú realitás.

Már tizenix éve is túlzottan sok energiát kellett elpocsékolni jövőbeni munkakör szempontjából haszontalan "tananyagokra", amelyek jórésze eszetlen magolásból állt. Ez inkább gátja szerintem a problémamegoldás fejlesztésének. (ez a nem adnak a boltba semmit"-hez kapcsolódik.

Ezzel szemben problémamegoldás szempontjából kifejezetten kihívás pl. egy érettségin puskázni. ;-)

--------

Nem vezetek...Jobb így. Nekem is
meg mindenki másnak is.

A hangsúly nem azon van, hogy esetleg nem tudom mi a különbség, hanem azon, hogy egy nyamvadt infó szakon mi a rákomnak kell ezt tanítani. Szívesen tanulnék akkor inkább valami mást. Pl.: PHP-t, így a második félévben FSZ képzésben, vagy valamit ami közelebb áll egy web-programozóhoz.

Miért kell ez neked? Ahogy fentebb is írták, problémamegoldás. Másrészt a webprogramozás se csak HTML tagekből, CSS-ből és némi JavaScriptből áll. Nem elképzelhetetlen olyan feladat, ahol hasonló dolgot kell számolgatni. Csak egy triviális példa, ha carousel-t kell kókányolnia az embernek, akkor bizony körpályát kell valahogy számolni.

De pl. térfogat se elképzelhetetlen olyan webshopnál, ahol pl. méretre gyártott bútorokat forgalmaznak és meg lehet adni a hossz, szél, mélység adatokat, anyagot, az meg ezekből kiszámolja a várható anyagköltséget, űrtartalmat a felhasznált anyag vastagságának függvényében, sűrűségből kb. súlyt számol stb.

Szerk: sajnálom én is, hogy amikor még nem tudtam, hogy ezzel akarok foglalkozni, akkor nem figyeltem jobban oda az ilyenekre. Nagyon sokat hátráltat a munkavégzésben, hogy viszonylag triviáis dolgoknak is utána kell néznem néha.

Elképzelem a tantárgyi tematikát.
A tárgy célja: a kurzus sikeresen elvégző hallgatók képesek lesznek vagy képesek gondolkodni, használni a világhálót, valamint ezen ismereteket összekötve komplex problémákat megoldani.

Tárgyi követelmény: a kurzus elvégzéséhez szükséges egy átlagos képességű emberi agy, megfelelő minőségű felhasználói dokumentációval, alapértelmezett helyére telepítve, bekötve.

Ismereti követelmény: a kurzus feltételezi, hogy a hallgató elvégezte az „Érdekel, mi van a világon”, „Alkalmas vagyok az emberi életre”, valamint az „Internet – A LOLCAT-eken túl” c. tárgyeket.

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű.  xkcd