Mit néztem most #30 - Elon Musk: The Real Life Iron Man

Lehet szeretni, lehet utálni, de egy biztos. Az ember komolyan letette a névjegyét a 21. században. A filmben barátai, egykori kollégái, tanárai stb. beszélnek Musk-ról és a tudományos/mérnöki területen leadott teljesítményéről.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2023. 01. 21., szo – 18:47

A ballibsi Partizán szerint meg csak egy ügyes üzletember, aki jó időben vett meg cégeket apuci pénzével indítva (A Twitteres cikkel egybecsengve):

https://www.youtube.com/watch?v=mpVaktpN6o4

Mindenesetre életében ne csináljunk szentet senkiből, ahogy Obama béke Nobel díja is kicsit elsietett volt.

Nem nézek ilyeneket.

Egy ügyes üzletember azért kevés ahhoz, hogy a NASA-val versenyezve, majd arra ráverve megcsinálja a földre visszatérő, újrahasznosítható rakétákat, vagy a Falcon Heavy-t tizedannyiból mint amennyiért a NASA előt tudott volna hasonló képességű űrhajót.

trey @ gépház

Épp a megnézése nélkül politikai celebezted le a műsor készítőit előítéleted alapján. A műsorban semmilyen mérnöki témáról nem esik szó. Kifejezetten hasznos lenne megnézned. Ezt mondom akkor is ha éppen pár dologról nem az a véleményem ami elhangzik a videóban. A legtöbb ember ezt jól tudja kezelni.

A ballibsi Partizán szerint meg csak egy ügyes üzletember, aki jó időben vett meg cégeket apuci pénzével indítva

Ja, hogy anélkül mondtak ítéletet egy ember feje felett, hogy nem érintették a beszélgetésben azt, amivel foglalkozik? 🤣 Pláne semmi értelme megnézni.

trey @ gépház

Te szoktál a mérnöki hozzáértéséről nyilatkozni, a filmben azt fejtegetik, hogy is működtek ezek a beruházásai, hogy jutott el idáig. Amit megosztanak benne azok tényen alapulnak, sok vitád nem lehet benne, maximum az, hogy a következtetés rossz, vagy hogy nem tártak fel mindent.  

Na itt elég súlyos benézések vannak. SpaceX nem a NASA kompetitora, hanem partnere. Nincs köztük verseny. Olyannyira nem, hogy a Merlin engine a NASA Fastrac hajtóművén alapul, konkrétan oda-vissza cserélgetnek azóta is adatokat, a propulzív visszatérés technológiájához a DC-X-es tapasztalatokat használták fel, a Crew Dragon abort rendszeréhez az MLAS projekten belül kikísérletezett dolgokat, stb. Az Artemis projektben meg konkrétan a landert adják együttműködve a NASA-val.

A NASA egy repüléssel, űrrel kapcsolatos kutató és fejlesztő szervezet, a SpaceX meg egy cég, amely ezekből termékeket készít. Kb. mintha egy KFKI-t vagy MTA-t hasonlítanál össze egy terméket előállító céggel.

Másrészt a Crew Dragon meg kb. úgy aránylik az Orionhoz, mint egy kisteherautó egy kamionhoz. Teljesen másra van tervezve mindkettő, teljesen más a képességek, kb. annyi a közös, hogy 4 embert képes szállítani és rakétán lövik fel. Viszont az előbbi csak arra van tervezve, hogy az ISS-ig elmenjen, nem arra, hogy hetekig szabadon repüljön vagy kibírja a egy Hold->Föld transzferpályáról a közvetlen visszatérést a légkörbe. Vissza se tudna jönni onnan, van ~400 m/s deltaV-je, Orionnak 1800 m/s.

SLS meg szintén egy teljesen más feladatra tervezett rakéta, mint a Starship.

Ez az elmélet csak ott bukik meg, hogy a Falcon 1-ben is a Merlin 1A, majd később az 1C ment, ami a NASA Fastrac hajtóművén alapul. A "NASA ott van minden űrtevékenységre" meg szintén bullshit. NASA egy csomó mindent csinál, de egy csomó mindent nem. Rengeteg mindent a légierő fejlesztett vagy fejlesztetett és sok startot korábban is csak szimplán vett, nem maga építette a rakétákat.

A CRS szerződést meg még csak nem is első körösen kapták meg, hanem mert egy másik cég nem tudta megszerezni a bankgaranciát, ráadásul nem is egyedül.

Úgy, úgy! Majd ha nem lesz okom már röhögni, veszek is egy elektromost.

Tehát, jelenleg nem tartom 1:1 benzines alternatívának, majd ha már közelítünk ebben az irányba, akkor újragondolom az álláspontom.

Hogy az Tesla lesz-e, abban nem vagyok biztos.

Hát, ez nem éppen a Tesla dicsérete. Vagy te annak értékelted?

Elon Musk nem csak a Tesla. A portfóliója kicsit nagyobb annál.

trey @ gépház