Defekt

Ma reggel munkába jövet jelez a keréknyomás-ellenőrző, hogy gond van. Ja, van. Lapos a jobb hátsó. A jelzés pont az egyik győri építőanyag / háztartási áruház előtt érkezett. Elmegyek a gumishoz, nézi, egy szép gipszkartoncsavar virít benne. Hogy van-e összefüggés az építőanyag áruház előtt való elhaladás és a "csavar a gumiban" közt? Ki tudja?

Mindegy. Remélem, hogy ezzel az összes szerencsétlenség letudva az új autóval. Ennél több és nagyobb baj sose érjen vele! (De azért, ha szándékos volt, törjön le a keze annak, amelyik az úttestre baszta azt a csavart.... ;)

Hozzászólások

Pár napi sztorim: Defekt bal elsőn, éjjel. Semmi gond, gyorsan kerék le, pótkerék fel. Hazamegyek. Másnap reggel bal hátsó is lapos. Felpumpálom, gyorsan elmegyek a gumishoz. Leszedi. Az elsőn egy baromi nagy repedés a futófelületen, a hátsóban egy akkora csavar, hogy a vége meggörbült a felnin, plusz a gumi felszíne ennek is meghasadva.
Igazából nem ért kár, mert már úgyis selejtezésre vártak a téli szett felrakása után, de azért na, egy csavar "szerencsésen" gallyra vágott két gumit.

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy teljes értékű pótkerék van az autóban. Ez szempont volt a választásnál. Így az ment fel, a pótkeréken egyelőre egy használt gumi van. Az is szerencse, hogy az első héten történt, mert így nincs kopáskülönbség a feltett pótkerék és a másik oldalon levő gumi közt. Ha ez később történik, akkor most nem egy, hanem két gumi beszerzésén kellene gondolkodnom.

--
trey @ gépház

"jelez a keréknyomás-ellenőrző" vs. "leeresztett nullára, a felni szétvágta belülről a falcot"

Ezt hogy? Ennyire gyorsan eresztett le, vagy ennyire későn jelzett a nyomásellenőrző, vagy ennyire sokat mentél még a jelzés után?

Hasonló szitum már nekem is volt (csavar->gumi), de nekem nagyon időben jelzett a rendszer (szintén vw) és nem lett baja a guminak. Általában a gyári alsó értéken vannak a gumijaim (kerek 2.0 bar), mikor jelzett a műszerfal, hogy baj van, akkor félreálltam és megnéztem a gumikat, de mivel nem láttam semmit még elmentem a következő kútig (~5-8Km) és ott körbemértem a kerekeket. A -mint kiderült- defektes kerékben még 1.5 bar volt. Tehát amikor út közben jelzett, akkor még valószínűleg 0.5 bar különbség sem volt.

(zárójelben: egyébként ez a rendszer -legalábbis ha neked is az van, ami nekem- nem nyomást ellenőriz, hanem az abs érzékelőkkel figyeli a kerekek fordulatszámát és a lapos(abb) kerék megváltozott fordulatszámából következtet a defektre. Tehát azt nem tudja, hogy mekkora a nyomás a kerekekben, csak azt tudja, hogy változás/eltérés van a kiinduló állapothoz képest.)

Kétféle rendszer van, az egyik (direct TPMS) jeladóval dolgozik. A másik (indirect TPMS) az, amit a zárójelben említettél. Az utóbbi sokkal pontatlanabb és valóban úgy működik, ahogy mondtad. Szerintem nem sokat ér. Az előbbi drága, viszont akár 0,1 bar eltérést is kijelez.

Hát, vagy hirtelen eresztett le, vagy későn jelzett. Mennem is kellett, mert forgalmas út volt, nem tudtam félrehúzódni.

Korábban volt már ilyenem nekem is. Akkor 3 kilométert is mentem a nem teljesen lapos gumival amiben csavar volt, de semmi probléma sem lett belőle.

Itt az volt a probléma, hogy full leeresztett az abroncs, gyakorlatilag felnire és a felni belül elrendezte. Néztem, egy marék gumitörmelék volt benne belül a gumiban. Szarul nézett ki. Lehet, hogy valaki még visszatetette volna, de nekem annyit nem ér, hogy fejre álljak vele.

--
trey @ gépház

"Az utóbbi sokkal pontatlanabb és valóban úgy működik, ahogy mondtad. Szerintem nem sokat ér."

Hát ezen lehet vitatkozni, de végülis neked is jelzett és nem tudod -mert nem tudtál megállni-, hogy időben jelzett-e :)
Szerintem ez a rendszer általában bőven elég. Nem nézegetem menet közben az abroncs nyomásokat, nem versenyautó ez, ahol számít pl 0.5 tized eltérés (pláne a pontatlan benzinkúti pumpákkal). Az a lényeg, hogy ha gond van -ereszt-, akkor még időben figyelmeztessen. Hirtelen defekten a másik sem segít.

nekem 2.2 - 2.3-ra van fújva mind. ha valamelyik leesne 1.5-re (vagy alá) mondjuk egy lassú defektnél, az nyilván érezhető lenne a kormányon, hiszen ekkor pl. húz valamelyik irányba. egyébként nekem is az a rendszer van, mint neked - az autó kb ugyanaz.

ha azonnal vagy másodpercek alatt tűnik el a nyomás, akkor megette a fene az összes jelzést. szóval szerintem nem egy nagy musthave rendszer a nyomásellenőrző semelyik verziója, nem is értem miért lehet kötelező valamely országban, ahogyan lentebb írták.

btw a Conrad-nál van utólag feltehető és elég körülményes direkt rendszer. szerintem a kutyának sem kell **, főleg nem ennyiért. Debrecenben egyébként az aktív jeladós sapkát 13.75mp alatt szednék le az álló autóról: külterületen az sem lenne nagy akadály, ha még benne ülnél :)

** egyébként a jeladó sapka súlya miatt nem kell újra centírozni a kerekeket? akkor aztán végképp baba.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

"nekem 2.2 - 2.3-ra van fújva mind."

Nekem ez a gyári útmutatás.
Kis terhelés (2 személy + némi csomag): minden kerék 2.0 bar.
Fullra pakolt kocsi (5 személy + sok csomag): elöl 2.3 bar, hátul 2.8 bar.

Én ezt elhiszem. Nyilván a kettő között bármi jó, kicsit ízlés dolga is. De ha nincs rogyásig rakva a kocsi, akkor nem érzem szükségét, hogy betonkemény legyen a gumi.

"ha valamelyik leesne 1.5-re (vagy alá) mondjuk egy lassú defektnél, az nyilván érezhető lenne a kormányon"

Nem biztos. Én amikor az említett defektem volt semmit nem éreztem abból, hogy a hátsó kerék fél barral laposabb. Sőt, ránézésre sem látszott a gumin, nem tűnt laposnak.

"nem egy nagy musthave rendszer a nyomásellenőrző semelyik verziója"

Nekem ha nem lett volna, akkor lehet úgy járok mint trey, tovább megyek és mire észreveszem, addigra kuka a gumi. Valószínűleg ő sem jár így, ha már a jelzés után rögtön le tud húzódni. Szerintem nem hülyeség.

Nekem a szarabb van. A jó (direct TPMS) akár az abroncs hőmérsékletét is kiírja és halál pontosan jelez. Cserébe jóval drágább.

+1 Funfact: ha van az autódban és nem működik, akkor Ausztriában megkúrhatnak érte*

Egyébként nem tudom a rendszert hibáztatni 100%-ban, mert nem tudtam azonnal megállni. Lehet, hogy ha megálltam volna, akkor a gumi menthető lett volna. Bár azért a javított guminál mindig ott motoszkál az ember fejében, hogy vajon a gumi szerkezete sérült-e és nem fog-e valamikor (a lehető legrosszabbkor) szétszakadni... Szóval, az a biztos, ha ki van cserélve.

* (forrás: gumiszerelőm)

--
trey @ gépház

Nekem eddig két durrdefektem volt. Az elsőnél még szerencsés voltam, megfogtam a leállósávig. A másodiknál azonban belevágódtam az árokba. És mivel nem idegen fél okozta a balesetet, mind a két esetben saját zsebből ment a történet.

----------
rohamkocka

Sokat ugyan nem tesz a dologhoz, de érdekes:

"Megfigyelhetjük, hogy a legtöbb éles, lapos tárgy nem az első, hanem a hátsó keréken okoz defektet. Ez azért történik így, mivel az első kerék felfordítja ezeket a tárgyakat, majd a másodperc egy töredéke alatt a hátsó kerék pont felnyársalódik rajtuk. Szeg soha nem szúródik az első kerékbe. A tapasztalat azt mutatja, hogy egy autó által felröppentett szeg hosszant esik vissza az útra, mivel adott az autó haladási iránya. A szeg feje nehezebb, így a hegye a forgalom irányába mutat. Amikor az első kerék átmegy rajta, általában felfordítja a szeget. A hátsó kerék éppen abban a pillanatban érkezik, amikor a hegy felfele áll."

http://www.yasec.hu/muhely/hatsodefekt.htm