Járművel piros lámpánál állva ...

Címkék

mindig, folyamatosan nyomom a féket.
35% (149 szavazat)
sosem nyomom a féket.
8% (36 szavazat)
csak automata autóval nyomom a féket.
8% (33 szavazat)
néha nyomom, néha nem, rendszertelenül.
32% (136 szavazat)
Egyéb, leírom.
9% (39 szavazat)
Csak az eredmény érdekel.
8% (32 szavazat)
Összes szavazat: 425

Hozzászólások

automataváltó...
Ha nem pár 10 másodperc a lámpa, akkor kidobom N-be és leszállok a fékről...

--
A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.

Pontosan emiatt ír írtam nekik, és megkérdeztem, mert nekünk az irodánál lévő átkelő is pont ilyen. Azt hiszem bemásolhatom, nincs megtiltva:


"Köszönjük megkeresését, amellyel kapcsolatosan az alábbiakban tájékoztatjuk.

Köszönjük bejelentését, amellyel kapcsolatosan sajnálatunkat fejezzük ki a történtekért.

A közúti fény- és félkarú önműködő sorompók, automatikus hibajelentő rendszerrel felszereltek, ezért amennyiben műszaki hiba miatt lép fel működési rendellenesség, a diszpécserszolgálat munkatársai a lehető legrövidebb időn belül a helyszínre vonulnak és a hibát elhárítják.

A nagysebességű pályaszakaszokon a sínszálakba beépített érzékelők, amelyek a vonat haladásakor zárják és nyitják a sorompókat az átjárótól nagyobb távolságra találhatóak, ezért az ilyen sorompók korábban zárnak.

Apafa állomástól és állomásig a Debrecen – Nyíregyháza, illetve a Debrecen – Nyírbátor - Mátészalka vasúti forgalma is áthalad, ezért előfordulhat, hogy több vonat is áthalad egymás után az átjáróban, mindkét irányból és ilyenkor a sorompó nem nyílik fel, ameddig a vonatforgalom meg nem szűnik az érzékelési pontokon belül.

Az érzékelési pontok távolságát a Nemzeti Közlekedési Hatóság határozza meg, a pályára alkalmazható legnagyobb sebesség függvényében és ettől eltérni nem lehetséges.

Itt kívánjuk megjegyezni, hogy a fény- és félsorompók nem csak a kötöttpályás üzem biztonságát védik, hanem a közúton közlekedők részére - a KRESZ idevonatkozó szabályait betartva – a balesetmentes közlekedést is elősegítik.

A kellemetlenségekért megértését kérjük és türelmére a jövőben is számítunk."

Majd erre írtam, hogy értem, de az a helyzet, hogy tőlünk az állomáshoz sokkal közelebb lévő átjárókon még vígan, percekig megy a forgalom, mikor nekünk már piros, mert az állomásról gyök kettővel elindult egy szerelvény.


"Köszönöm visszajelzését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatom, hogy a Kassai út - Hadházi út kereszteződésében a sorompók korábban zárnak, vélhetően Apafa állomás közelsége miatt, mivel az állomások környékén a sínszálakba épített érzékelőket az állomás előtt kell elhelyezni, így amennyiben egy vonat az állomáson megáll, a következő átjáró már zárva van, tehát nem az állomásról történő indulást követően zárja a sorompót a mozgásban lévő vonat.

A megállóhelyek és a nyíltvonali átjárók előtt a pályára engedélyezett sebesség függvényében a Közlekedési Hatóság rendeletében meghatározott távolságra kell elhelyezni a sínszálakon az érzékelőket."

Erre pedig írtam, hogy mi az engedélyezett sebesség, illetve hogy baromira nem tartom fairnek, hogy 30-40 autó és kamion várjon azért, mert jön egy vonat 30-cal, amin ráadásul kb. 5-en lehetnek a vezetővel és a kalózzal együtt, így szvsz várjon a vonat ha el akar menni, és ne az autók... Továbbá, miért nem lehet alul/felüljáróval elválasztani az egészet.


"Köszönjük visszajelzését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy az érintett vonalszakaszon a 120 km/h-s pályasebesség a jellemző, de van 60 km/H-s szakasz is, illetve egy iparvágány, amelyen esetenként tolatásokat hajtanak végre, 5 km/h-s sebességgel.

Természetesen osztjuk véleményét, hogy a legjobb megoldás a pályaszintet elkerülő felül-, vagy aluljáró lenne, amelynek megvalósításáról még nem rendelkezünk információkkal, de nem kizárt annak lehetősége, a pályafelújításokkal járó pályasebességek növekedésével összefüggésben.

Megértését és türelmét köszönjük."

--
"Sose a gép a hülye."

Egyszer jöttek belém hátulról pirosnál a Rákóczi úton. A paraszt állítólag nem látta, hogy ott állunk. Fényes nappal. Ha jól emlékszem, három sáv van ott, kb. 9-10 autó állt a pirosnál. Nyomtam a féket, de még így is beletolt az előttem állóba + a mellettem levő sávban állóba.

Kollégám fényes nappal állt a pirosnál, hátulról durrantak bele teherautóval. Autója totálkár. Fehér autó volt, állítólag azt sem látták... Nyomta ő is.

Másik kollégám szürke autóval állt a pirosnál, amikor belementek. Őt sem látták. Ennél az esetnél nincs infóm arról, hogy nyomta-e vagy sem.

Tegnap jutott eszembe a kérdés, amikor jöttem hazafelé és az egyik ember úgy várakozott a vasúti átjáróban, hogy lekapcsolta a gyújtást. Régi szar volt, nem auto start & stop. Vagyis nem lehetett látni a korom sötétében és szakadó esőben.

Persze a vasúti jelzőlámpa pirosan villogott, így óvatosan közelítettem meg, ezért időben észrevettem.

--
trey @ gépház

Szerintem fuggetlen a feklampa bekapcsoltsagi fokatol, hogy beled mennek-e hatulrol.
En tobbnyire nem nyomom a feket a pirosnal. Ures es nyugi (ami azert a forgalom figyeleset is jelenti).
Amikor eloszor nekem jottek, akkor altam a piros lampanal, emelkedonek, ures es fek.
A masodik alkalommal nem volt lampa, baleset volt elottem az M3 kivezeton, 20-szal mentem, elakadasjelzo, feklampa, tompitott vilagitas: nekem jott. Nem latta.

Vasuti atkelohely:
Ha tudom, hogy sokaig tart mig odaeszi a MAV vonatot en is lekapcsolom a gyujtast es a tompitottat. Helyzetjelzo viszont mindig bekapcsolva marad. Kiveve varoson belul, nappal.

(S meg egy aprosag: en ha kiegett izzot latok a kocsin, amit majdnem minden elindulaskor ellenorzok. Maximum 24 oran belul cserelem, mert megtehetem a regi - 12 eves - nem szar jarganyomon. Nem kell hozza markaszerviz, auto emelgetes, vagy epp fel jarmu lebontasa.)

(S meg egy aprosag: en ha kiegett izzot latok a kocsin, amit majdnem minden elindulaskor ellenorzok. Maximum 24 oran belul cserelem, mert megtehetem a regi - 12 eves - nem szar jarganyomon. Nem kell hozza markaszerviz, auto emelgetes, vagy epp fel jarmu lebontasa.)

Helyes hozzáállás, én is így csinálom. Halálom, amikor a lepukkant, egykor prémium nyugati autóra még futotta, de izzócserére már nem és "fél szemmel" jönnek, különösen ebben az őszi, ködös, borongós időben.

----------
rohamkocka

Még jobb, ha sötétített burákra is volt pénze. Ennél is jobb, amikor színezetlen sötétített burákra volt pénze, de olyan színes izzókra már nem, amik egy év után is színesek és/vagy jó fényerejűek. De a sötétített bura és a kis fényerejű LED sem rossz párosítás.

:)

Végül is ártani nem árt az sem, lakott területen kívül meg úgyis kötelező, nem mintha ezt mindenki betartaná. Viszont ami rohadtul idegesít, hogy az irányjelzőt nem képesek használni, vagy nem tudják, hogy kell (kanyarodósávban kiteszi, de amikor ráhajt a kanyarodósávra, akkor nem, körforgalomból kifelé szintén szarik rá, kanyarodó főútvonalat elhagyva se erőlteti meg magát, sávváltásnál is csak akkor, ha be akarja magát könyörögni, stb.).

Regen tanultam mar vezetni..

De szerintem ez ugy szabalytalan ahogy van. Ut kozepen nem allitunk le autot. Szerintem a vasuti atjaroban varakozaskor a kozlekedesben reszt veszel. Korom sotetben ez minimum lampa (es nem csak a helyzetjelzo).
Mi van ha 4 auto all meg es nem jon vonat es mindenki kivilagitatlan autoban ul.... akkor meg ha ovatosan kozelited is meg az atjarot akkor is cinkes hogy a legutolsot eszreveszed (:
Valaki utananezhetne....

-+-+-+
Dropbox tarhely
Cave Canem
+-+-+-

Mondjuk régebben láttam olyan reklámot vagy közérdekű tanácsadást vagy mi volt a neve, hogy ha várhatóan 1 percnél hosszabb ideig állsz valahol, akkor állítsd le a motort.

És pont a vasúti sorompót meg a városban ahol tudod, hogy egy piros lámpa sokáig piros volt a két példa.

Vasúti átjárónál én is le szoktam állítani a motort, ha valamiből azt következtetem ki, hogy itt sokáig fogunk állni.
Piros lámpánál nem szoktam.

De a példádra visszatérve, a mostani autómon kívül az összes korábbi autóm lámpája égve maradt, ha a motort leállítottam. A mostani a fényszórót azonnal leoltja, hátul meg még ég egy ideig a helyzetjelző, de nem örökké.

Mai modern adagolós kocsi olyan keveset fogyaszt alapjáraton, h. nem éri meg a leállítás-újrsindítás ciklus 1-2 perces álldogálásnál. Ezért nagy parasztvakítás az autó start-stop is: azt hiszed jót teszel vele a környezetnek, közben csak az Euro6 miatt tette bele a gyártó, h. átmenjen vele a tesztmérésen (startstop bekapcsolt állás mellett megy a városi tesztciklus, és kb. fele időben konkrétan áll a motor közben).
--

Egyébként tényleg, én meglepődtem, hogy a kocsim üresben, alapjáraton a saját mérése szerint olyan 0,6l/h sebességgel eszi a benzint, és még ha a klíma be van kapcsolva, akkor is csak 1,0-1,1l/h a fogyasztás.

Ettől függetlenül a start-stopot szeretem, mert csendes és vibrációmentes a kocsi. De sajnos nem működik, mert az aksim már nem elég fickós, és ha nincs csurig töltve, akkor a start-stop nem kapcsolgat.
Csak városban használva sokszor panaszkodik is a kocsi, hogy battery low, de azért csont nélkül indul. Ha megyek vele 200km-t autópályán, akkor egy hétig nem panaszkodik. Legutóbb mentem valami 800km-t, akkor utána 2-3 napig megint volt start-stop.

Csak ezért persze nem fogok új akkut venni. A mostani picit több, mint 2 éves.

Nálam a doksi alapján ezeket veszi figyelembe:
A motor a következő helyzetekben nem áll le automatikusan:
- Kb. +3 ℃ alatti külső hőmérséklet esetén.
- Magas külső hőmérséklet és működő automatikus klímaberendezés. (*)
- Az utastér hőmérséklete még nem érte el a kívánt értéket.
- A motor még nem üzemmeleg.
- Nagymértékű kormányelfordítás vagy kormányzási manőver.
- Hátramenetet követően.
- Ha bekapcsolt automatikus klímaberendezés mellett bepárásodnak az ablakok.
- A gépjármű akkumulátorának töltöttsége nagyon alacsony.
- Nyitva van a motorháztető.
- Be van kapcsolva a parkoló asszisztens.
- Araszoló forgalom. (**)
- Az előválasztó kar legyen N vagy S/M helyzetben.

(*)Sőt, ha leállt, akkor újra indítja a motort ha be van kapcsolva a klíma és közben úgy érzékeli, hogy túl meleg lett. Mondjuk ez néha idegesítő, lehetne nagyobb a tűrés.
(**) Ezt nem tudom mit néz pontosan, de ha kb 5-re felgyorsítasz és újra fékezel újra lekapcsol, lehet lassabban kéne araszolni:) Na ilyenkor szoktam kikapcsolni a Start-Stop-ot.

Az ilyen témákról, hogy a start-stop tönkreteszi, meg az ilyen-olyan használat tönkreteszi (pl. hidegen egyhelyben járatva bemelegíteni az autót rossz), mindig az jut eszembe, hogy az emberek úgy mondják ezeket, mintha meg akarnák tartani az autót az idők végéig.

Kíváncsi vagyok, hogy ha a start-stop megeszi az autót, az mégis mennyi év után következik majd be. Mondjuk nagyságrendileg.

2? 5? 15? 50?

Ahogy megfigyelem az ismerőseimet, aki új autót vesz, nagyon ritkán tartja meg mondjuk 8-10 évig vagy hosszabb ideig. Inkább 4-6 évesen már cserélik a legtöbben.
Akik használt (és nem 1-2 éves, hanem inkább 6-8) autót vesznek olcsón, azok közül vannak olyanok, akik meg szokták tartani addig, amíg megy.

Feltételezem, hogy a start-stop vagy bármi más miatti figyelmes használatnak akkor van értelme, ha az ember 0-tól használja az autót.
Hiszen fogalmam se lehet, hogy az első mondjuk 6 évben ki és hogyan ütötte-vágta.

Na várjunk.

Nem azt írtam, hogy a 2 éves akksi nem jó, csak azt, hogy nem szokott elég delej lenni benne a start-stophoz. Az önindítónak meg semmi baja (amúgy 5 éves az autó, 3 éves korában vettem).
A kocsi motorja hipp-hopp indul, tehát az akku is és az önindító is ellátja a fontos feladatát.

Amúgy pont elgondolkoztam ezen, és azt tippelem, hogy nem is az akksi vacak, hanem egyszerűen az autó nem tud eleget tölteni a tipikus városi használat során. Ha teli van delejjel, akkor megy a start-stop, a sok indítózás leszívja az akksit egy küszöbértékig (fogalmam sincs, mennyi lehet, de bizonyára nem túl alacsony). Onnantól a start-stop nem megy, de az autó még kiválóan. A generátor meg a rövid utak alatt úgy látszik, annyit tud termelni, hogy a küszöbérték körül (alatt egy kicsivel) tartja a töltöttséget.

És ha tegyük fel 2-3 év alatt az akku cserés is lenne: az nem azt jelenti, hogy az autót tönkretette a start-stop. Ha az önindító lesz cserés, na az már OK.
De én pl. azokra gondoltam, aki pl. azt mondja, hogy hidegen rosszul melegítve tönkreteszed az autót. OK. Elhiszem, hogy pl. hidegen alapjáraton járatva egy helyben nem jó, és árt a motornak. De vajon mennyit? Ha ketten vesznek ugyanolyan autót, rendesen karbantartják, csak az a különbség, hogy télen máshogy melegítik be reggel, akkor vajon mikor megy konkrétan tönkre a rosszul melegített autó? És mennyivel utána a másik?
Ha tippelnem kéne, úgy gondolom, hogy bőven 8-10 év felett kezd előjönni bármilyen probléma. Vagy ti ismertek olyat, akinek a télen alapjáraton járás miatt fiatal autónál mondjuk lekoptak kenés hiány miatt a vezérműtengelyről a bütykök?

Ez a tapasztalat, hogy több olyan ember, aki szakmában dolgozik, és/vagy ezeket javítja, több mondta, hogy városi túlsúly öli az akksit és az önindítót, hogy csakis az emissziós normák miatt van az autóban, és akinek van a saját autójában, az is kikapcsolja. Ennél konkrétabbat nem tudok. Nincs grafikon, nincsenek számok. Ennek tükrében, hozd meg a saját döntésed.
--
"Sose a gép a hülye."

Mi szol ellene?
A szem terhelesen kivul mas nem jut eszembe, ami nappal elhanyagolhato, ejszaka pedig van eleg feny, ami legalabb ennyire terhelo. Egyetlen szituaciot tudok, ahol mindenki igyekezett a lampakat (igy a feklampat is) levenni, az egy 7 oras varakozas volt egy hataratkelonel, ejszaka. Az ott teljesen rendben volt.

Van mas ellenerv?

Egyebkent auotmata kocsim van, es a kezikonyvben benne van, hogy ne tegyem N-be dugoban es piros lamapnal varakozaskor.

Igen eroteljesebb fenyerot jelent ha feklampa is vilagit, en arra probaltam reagalni hogy 'szurke autot szurkuletben nem latni'.
Ha vilagitas fel van kapcsolva akkor mar nem mondhatja hogy nem latta a mogotte jovo, ha viszont azt nem latja akkor vagy nem csak szurkulet volt hanem olyan kod hogy egyebkent is csak lepesben haladhatott volna, vagy inkabb csak figyelmetlen volt amin jo esellyel egyebkent ugyanugy nem segit az erosebb fenyero (feklampaval), talan az lehet eszrevehetobb ilyenkor ha nyomkodod a feket es igy fel-fel villan.

De aki nem latja a 2 5W-os a helyzetjelzot, az ne vezessen.
A kovetkezo ket megallapitasom meg messzire vezet:
- az a kocsi amelyiken nem latszik a helyzetjelzo, annak meg elvileg nincs helye a forgalomban.
- a KRESZ szerint akkor is meg kell(ene) tudni allni, ha sotetben, ejjel, a vasuti atkelo elott, kivilagitatlan vaklo hentereg.

Megállok pirosnál. Ha emelkedő van, fékezek (esetleg kézifék, ha hosszú).
Ha nincs emelkedő, akkor nem nyomom a féket.

Ha úgy látom, hogy valaki jön tempósan hátulról és nincs senki mögöttem, akkor rálépek a fék pedálra, hogy világítson a lámpa.

Eddig nem jöttek még belém hátulról.

Jó na, ez nem volt benne a kérdésben! :)
Piros lámpánál és vasúti átjárónál is addig a féken állok, míg mögém nem érkezik valaki. Álltam már saját magam mögött és iszonyat zavaró az arcomba világító LED féklámpa...

Belémdurrantani eddig 2x durrantottak, szerencsére anyagi kár nélkül:
- zebra előtt lassítva, hogy a gyalog átmehessen, mert a mögöttem jövő sem gondolta úgy, hogy a gyalogosnak van elsőbbsége
- körforgalom előtt lassítva, mert a nénike azt hitte, hogy...

--
A gyors gondolat többet ér, mint a gyors mozdulat.

Lehetett volna egy olyan lehetőség, hogy "csak akkor, ha amúgy elgurulna a verda", illetve még egy olyan, hogy "nem, mert behúzom kéziféket (esetleg automatikusan bekapcsol a kézifék)".

Ha van is visszaszámláló a lámpa mellet és csak pár másodperc van hátra a pirosból, akkor fék, ha még sok idő akkor kézifék. Ha nincs előttem senki és csak pár másodperc van hátra, akkor motorfék és zöldnél gázt neki.
Ha nincsenek sokan előttem és nincs visszaszámláló, akkor sima fék. Ha sokan vannak előttem, akkor kézifék.

Mi az a fék? Hol található a tableten?

Ez meg milyen idióta szavazás? Az automata kúszik (alapjáraton kb. 10km/h-val haladna előre), és ha nem nyomnám a féket neki mennék az előttem állónak. Ha meg D-N között kapcsolgatnék, akkor szétbasznám a váltót...

Mindig nyomtam a féket. Aztán egyszer belém durrant egy szép nagy autó hátulról, és taposva a féket is majdnem beletolt az elöttem lévőbe.
Szóval nem tervezem változtatni eme szokásomon :D

-42-

Busz eseten gyakorlatilag nem letezik olyan felulet, ahol ne gurulna el fekezes nelkul. Ezert eleg rossz gyakorlat, ha rogzitofek (parkfek, ajtofek, stb) hianyaban leszall a sofor a pedalokrol.

Szemelykocsival volt egyszer, hogy piros lampanal allva szalltak belem. Akkor jo volt, hogy a labfeket gyorsan el tudtam engedni, mert nem volt elottem semmi, kisebb lett a kar.

Automata kezifek van az autoban. Tehat o "nyomja" folyamatosan, amikor allok.

Szerintem te másról beszélsz. Az automata kézifék akkor fog, ha leállítottad az autót, nem akkor, amikor (kézi váltósnál) egyesben hagyva, a kuplungot taposva vársz a zöldre, vagy üresbe téve szintén, vagy (automatánál) D-ben fékezel, vagy N-ben vársz.
Automata + P-nél fog(hat).

Nem egészen. Van az elektromos kézifék, ami valóban akkor szokott (nem minden típusban) behúzni, ha leállítottad az autót. És van ennek a kiegészítése, az automata fék (rendszerint egy külön gomb a villanyfék gombja mellett), ami viszont pont pl lámpánál megálláskor húz be (kézinél üresbe rakva, vagy automatánál csak simán a megállásra) és gázadásra old ki.

Kis kiegészítés:
Ha az elektormos kéziféket használod, akkor a féklámpa nem fog világítani. (Úgyanúgy, ahogy a hagyományos kéziféknél sem).
Ha az automata fék működésbe lép (pl. megtartja az autót lejtőnél), akkor a féklámpa világítani fog, mivel a normál féket használja a fékezéshez.

--------------------------------
...úgyis jönnek...

kezi valtonal, megallok, nyomom a feket, ha mar allnak mogottem/nincs sotet, es nem lejt az ut, akkor elengedem.
Automata valtonal: rovid lampanal fek, hosszabbnal ures, ha nincs sotet/allnak mar mogottem/ nem lejt az ut.

Mindig nyomom, de csak mióta automata váltós kocsim van. (azóta a nem automatákban is, megszokásból)
Az elektromos automata váltósokban amúgy nem indul el a kocsi, ha utoljára a féket nyomtad, de amint a gáz fölé rakod a lábad, utána már megy magától is...

Nagy Péter

Automata van, és amikor lehet akkor üresben van, és ha nem gurul meg, akkor nem nyomom

+1

Annyi kiegészítéssel, hogy nekem csak pár hónapja van automatám, előtte soha nem volt, persze nem egyszer vezettem már automata váltós autót, de max átmenetileg, kölcsönkapás miatt. A helyzetre való tekintettel (nem értek hozzá, és tapasztalatom sincs sok) felütöttem a google-t, és elolvastam egy halom ezzel kapcsolatos cikket (automata váltó használata, ki kell e tenni üresbe rövid megállásnál, stb..). Gyakorlatilag sem magyar, sem angol nyelvű autós portálokon/szaklapokban/fórumokban sem találtam olyan írást, ami ne azt mondta volna hogy ne baszogasd mert nem tesz jót neki, hagyd D-ben, és nyomd a féket.

Mindezt váltó típustól függetlenül, kivételt sehol nem írtak (de jöhet link, ha van). Szóval én ez alapján inkább így járok el. Egyébként C Merci, 4-matic váltóval.

Ez egy rendkívül fontos szavazás.

Ha valami barom a fenti piros lámpát nem látja, akkor a féklámpámat se fogja, mert a féklámpa kisebb fényerősségű...

(x) Egyéb

Ha fékezve állok meg (értsd: nem csak magától gurul a kocsi és egyszer csak megáll), akkor az autó nyomja magának a féket. Közben világít a féklámpa is. Manuális váltó.

Egyeb, leirom: legalabb egy labam lent van.

--
Worrying about killer AI and the superintelligent robots is like worrying about overcrowding on Mars. - Garry Kasparov

Pirosnál - csak ha gurulna az autó, egyébként üresben rakom, nem nyomom "órákig" a kuplungot.
Vasúti átjáró - este felé gyakran kirakom az elakadás jelzést, ha én vagyok az utolsó a sorban..
Autópálya - torlódás vagy dugó esetén, lassításkor morzézok a féklámpával, amikor megáll a sor alakadás jelzést rakom ki...

Autópályán parázok legjobban hogy belém jön egy figyelmetlen 130-al...

Általában nem nyomom, kivéve ha elgurulna az autó. De figyelem a tükröt, ha valaki láthatóan nagyobb sebességgel érkezik, rálépek enyhén (figyelmeztetési céllal). Sor végén, vasúti átjáróban v. autópályán vészvillogó.

Még sosem jöttek belém, de én már koccantam bele másba (araszoláskor, kb. 3km/h-val). Elvonták a figyelmem az utastérben, és lassú guruláskor nem néztem előre, az előttem lévő pedig hirtelen megállt. De egyik autó sem sérült azon kívül h. kicsit elgörbült az első rendszámtáblám, mert a másik autón vonóhorog volt... Azóta még jobban figyelek és nagyobb távolságot tartok araszoláskor.

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Ez egy tipikus tudatlan hozzaallas.
Ha vonohorgod van akkor sokkal rosszabbul jarsz ha hatulrol beled jonnek ugyanis a tervezett utkozeselnyelo retegek helyett egyenesen a kasztnit fogja csavarni a vonohorogon keresztul erkezo ero, ergo felszini/cserelheto/konnyen javithato serules helyett jo esellyel egybol alapveto szerkezeti karosodast fog szenvedni az autod. A leveheto fejes vonohorognak nem csak esztetikai erteke van.
Gagyibb autokal (suzuki, regebbi opelek, alapvetoen kis onsulyu gyengebb szerkezetu autok) egy koccanasnal kicsit komolyabb utokzesnel mar konnyen kap olyat az autod hogy nem fog normalisan nyilni/csukodni az ajto, elpattannak az uvegek, stb.
Komolyabb autoknal ez nem ennyire latvanyos csak utana megy a csodalkozas hogy miert zabalja a gumikat hatul az auto, miert kopik hullamosra a gumi akkor is ha tokeletes a hatso fek/lengescsillapito, miert nem tudjak futomupadon normalisan beallitani az auto hatuljat, stb.
Van ismerosom a szakmaban, latott mar par ilyet.

Angol kresz szerint kotelezo behuzni a pirosnal a kezifeket, ezert is jo feature az automata kezifek ami behuzza magatol.

Engem úgy tanítottak, hogy nyomni kell, azért is, mert ha belédjönnek és betolnak a kereszteződésbe, akkor jól megszívod, ha meg nyomtad a féket, akkor várhatóan nem lesz semmi bajod (fejtámla ugye, és nyilván nem 150-nel repülő BMW-ről volt szó), csak a kocsinak.

Úgy szoktam, hogy nyomom ameddig nem áll be mögém valaki. Addig figyelni is szoktam, hogy ki mennyivel jön.

(Gondolom nem lenne esélyem úgyse elmenekülni, de mégis szoktam nézni. Autópályán dugónál szoktam úgy lassítani, hogy egy kis sebességem még legyen, és lehetőleg a leálló mellett legyek, hogy legyen egy utolsó egyélyem, ha valaki belém akarna szállni. Ennek is megvan a veszélye, mert lehet, hogy az utolsó pillanatban ő is a leálló felé rántja a kormányt... Én szoktam ilyeneken gondolkodni, de lehet, hogy nem kéne.)

Aztán ha már beálltak mögém, és lusta vagyok nyomni, vagy úgy látom, hogy még hosszú lesz a várakozás, akkor behúzom a kéziféket.

Ha csak pár másodperc, és vízszintes is, akkor néha elengedem a féket - mea culpa.

"Engem úgy tanítottak, hogy nyomni kell, azért is, mert ha belédjönnek és betolnak a kereszteződésbe, akkor jól megszívod, ha meg nyomtad a féket, akkor várhatóan nem lesz semmi bajod (fejtámla ugye, és nyilván nem 150-nel repülő BMW-ről volt szó), csak a kocsinak."

Hat nem tudom... ha beled jonnek hatulrol nem az a jobb ha konyebben el tudnak tolni (es utana fekezel)? Persze ez nagyban mulik azon, hogy mi tortenik elotted a keresztezodesben es hogy mennyivel (es mivel!) jon hatulrol aki elcsap.

Ha jol latom a hozzaszolasokbol, akkor a tobbseg azert fekez, hogy a lampa vilagitson, vagyis jobban eszre lehessen venni, nem azert, hogy mi lesz az utkozels utan...

Szerintem az ütközés maga nagyjából pillanatszerű a fékerőhöz képest. Tehát szinte mindegy, ott a tehetetlenségi erők játszanak. Utána meg a fékerőtől jó esetben nem fog senki előre kirepülni - mivel be vannak kötve. UGYE???? :-)

Amúgy engem pont betaláltak egyszer háturlól (szürke MX-5, úgyhogy a témához vág...), és annak ellenére, hogy könnyedén a féken volt a lában, nekitoltak az előttem lévőnek. De épp hogy csak odaért a kocsi, úgyhogy abban a kocsiban már csak minimális kár volt. Ha nem nyomom lehet, hogy párszázezer lett volna ott is.

Érdekes egyébként baleseti szituációkat megtapasztalni: az ember lehet okos a számítógép előtt ülve, de egy balesetben semmi időd nincs, és legjobb esetben reflexből tudsz valamit reagálni. Például nekem semmi esélyem nem volt, hogy akkor most egy jó erőset fékezek, hogy ne toljon bele az előttem lévőbe, az biztos. Csak a lökést éreztem, de azt se tudtam mi az. Mire észbe kaptam már nyugalomban volt az összes résztvevő autó.

Hát azért... ha látod, hogy jönnek hátulról sebesen, van időd rálépni a fékre. Azért nem olyan meglepő az.

Sokszor láttam másoktól (amikor én jöttem), és magam is csináltam néha, amikor tempósan közeledett valaki mögöttem, hogy azért nyomtam / nyomtak féket, hogy a féklámpa égjen, hogy ha esetleg aki jön, nem vette volna észre, hogy itt épp állunk, akkor majd leesik neki.
Persze ha továbbra is jön az ember, akkor rákészülök a csattanásra.

Kétszer volt olyan eset, hogy a mögöttem jövő nem tudott megállni (nem azért, mert nem látott). Mindkétszer volt időm és helyem is a kocsimat elvinni az útjából.
Az egyik esetben autópályán állt a sor. Én lassítottam, jött valaki mögöttem gyorsan, és úgy gondoltam, bizony ez nem fog megállni. Ezért inkább sávot váltottam és elmentem a sor mellett.
A másik esetben egy bukkanó után a lejtő aljában állt több autó, azt hiszem kanyarodni akart valaki balra, és várta, hogy szabad legyen a szembe sáv. Én voltam a sor végén. Egyszer csak jön egy autó át a bukkanón 90-nel, aztán amikor látta, hogy ott vagyunk, satuzott, és blokkoló kerekekkel csúszott le a dombról, felénk. Látszott, hogy nem áll, meg, egyes, kormány, kis gáz, lementem a padkára. A kocsi szépen becsúszott arra a helyre, ahol korábban még én voltam, kb. ott állt meg az orra, ahol a műszerfalam vonala volt korábban.

Ha helyem nem lett volna, mindkét esetben bőven lett volna időm arra, hogy akkorát tapossak a fékpedálon, amekkorát csak bírok.

Engem kifejezetten zavar, mikor allunk a sorban es az elottem allo SUV (vagyis magasan van a lampaja is) folyamatosan nyomja a feket, mikozeben en 3m-re ulok a feklampatol amit ugy terzetek, hogy 100+m-rol is jol lehessen latni. Nemtom csak az en szememet zavarja-e, de nekem nagyon banto az ilyen eros feny. Extra: minnel ujabb a SUV, annal erosebba feklampa is.
(A hozzaszolasokbol latom, hogy nem erre vonatkozik az eredeti kerdes.)

Új autókból van olyan aminek éjszaka az indexe kisüti a szemed. Nappal hasznos feature, hogy erős, de éjszaka igazán levehetné kicsit a fényerejét az elektronika. Múltkor olyan hatása volt a szememre egy ilyennek mint amikor valaki szembe jön fényszóróval, azzal megtetézve, hogy ez még villog is.

Aztán majd ha egyszer belök egy elbambult állat a kereszteződésbe, mivel nem nyomtad a féket, na akkor majd leszoksz erről.

Belém jöttek már hátulról úgy, hogy én álltam a piros lámpánál legelöl. Mivel eleve nyomtam már a féket, így csak rá kellett bikázni, amikor meghallottam a kerékcsikorgást. Nem is csúsztam előre, megfogtam mindkettőnket.

Ha valaki odajönne hozzám ilyennel, nem fogadnék szót neki. Aki nem bírja a féklámpámat nézni, az alkalmatlan a vezetésre. Hagyományos izzóm van öreg autóban, ezt mindenkinek illik elviselnie még éjszaka is.

Az esetleges biliárdozástól. Épp elég, ha a kocsi hátulja összetörik, nem hiányzik, hogy az eleje is.

A kedvedért pontosítok. Elöl állva mindig nyomom a féket. Középen nem mindig, ha kéziváltósat vezetek. Mivel azonban a saját kocsim automata, így ez az eset eléggé ritkán fordul elő.

Továbbá fenntartom azt, hogy akit zavar a féklámpa fénye, az nem alkalmas vezetésre. Ugyanígy aki nem használ indexet, az sem alkalmaz vezetésre, stb.

Lófact. Be kéne állíttatni, vagy épp fékbetétet kéne cseréltetni... (A vizsgán egyébként hogy a pékbe megy át az ilyen autó?) Nekem három katt után anno az S100-as skodát is, meg az "ezerkettes" ladát is, meg azóta ami alattam volt saját vagy céges kocsit is simán megfogta a kézifék, ahol kellett. Ha nem, akkor állítottam a kéziféken, és a következő szervíznél megnézettem a hátsó féket, hogy nem köll-e fékbetétet cserélni.

AZ érdekes móka lesz - gondolom az átalakításhoz szükséges engedélyek megvannak... Az, hogy egy tökike a Nm/nm keverésével írt egy cikket arról, hogy hogyan csinálta, ez még engedélyköteles átalakításnak tűnik...

Egyébként meg ha van, akkor első kerék beforgat a járdaszegély felé, plusz sebességben (lejtő irányával ellentétes fokozatban) hagyni az autót, és kész. De ha tényleg nem fogja meg ilyen helyen 3-4 kattanás után, akkor ott sz@rul van a kézifék beállítva.

"Mindig húztak a bowdenen, sosem lett jó" - akkor talán keresni kellett volna egy értelmes szervízt és/vagy addig bactatni a céget, míg rendesen meg nem oldják.
Kérdés, hogy a bowden cibálásán kívül például a féket (betét+dob) hányszor takarították ki, hányszor állítottak a féken, illetve cseréltek fékbetétet... Mert a "csak a bowden huzigálása" az nagyjából a lusta kókányolás szintje.

Mondom, 0 perces korától szar volt. Vadonatújan vettem az autót. Csak gyári szakszervizben járt egész élete során. Egy kombi autóhoz egy mackósajt méretű dobfék lónak a faszát se éri.

Megcsinálták, ideig-óráig "jó" volt, majd ugyanúgy elkezdett a nagyobb lejtőn kúszni lefelé. Főleg több emberrel. Az életemet biztosan nem bíztam volna rá.

--
trey @ gépház

"Rögzítőfék."

Oké, majd kézifékes indulásnál egy kisebb lejtőn legközelebb szólok az utasoknak, hogy "mindenki szálljon ki, mert ez egy rögzítőfék". Ja, már nem kell, mert a mostani kocsimon elöl, hátul tárcsa van. Ég és föld.

Skoda Fabia 1.4 MPI - elöl tárcsa, hátul dob = szar a kézifék
VW Polo 1.2 TSI - elöl tárcsa, hátul tárcsa = tökéletes a kézifék

--
trey @ gépház

Érdekes, anno az Š-100-nál meg tudták csinálni jól... :-) Ezek a németek túltolták az olcsósítást :-P Vagy tényleg nem csak bowdent kellett voln a "szaxervíznek" huzigálni - csak az ugye k. sok meló (felszorozva a márkaszervíz reszióradíjával...), és nehéz magyarázni, hogy miért kell a dobot esztergán megkapirgálni, esetleg cserélni...

Annyira "jó volt", hogy a műszakin átment. Nyilván. Csak az nem egyenlő azzal, hogy az autót minden körülmények közt _biztonságosan_ rögzíti.

BTW: láttam már lejtőn embert futni autója után azt kiabálva, hogy "de hát én behúztam a a kéziféket!!!!!". A biztos az, ha az ember sebességben hagyja és ahogy mondtad, a járdának kormányozza. Ha van járda...

--
trey @ gépház

Igen, van olyan, hogy a fék beszarik. Szerintem mondjuk tárcsafékkel ugyaígy előfordulhat az, hogy "de hát én behúztam a kéziféket".

Mielőtt általánosítasz, abba azért gondolj bele, hogy évtizedeken át kb. az összes autónak dobféke volt hátul. Valahogy csak sikerült megoldani több millió autó esetében azt, hogy nem gurultak le a dombról éjszaka.

Ettől még lehet persze akár típushiba, mondjuk alulméretezték, vagy lehetett valami egyedi hiba a te autód fékjével.

De azért azt kijelenteni, hogy a dob rossz, az túlzás.

"hogy évtizedeken át kb. az összes autónak dobféke volt hátul"

És valamiért minden valamire való autón már lecserélték tárcsára. Okkal. Mert egy rakás szar. Új autó vásárlásnál nálam szempont volt a hátsó tárcsafék.

BTW: olcsósítás miatt láttam, hogy a Renault Clio korábbi szériáin hátul tárcsa volt, most meg kihoztak olyat, amin visszatértek a hátsó dobfékhez. Ilyenen cigánykodás jó iránymutatás arra, hogy azt a márkát el kell kerülni.

--
trey @ gépház

Kétségtelen, hogy a tárcsafék jobb.

Nem is állítottam az ellenkezőjét.

A második motorom egy 250-es ETZ volt. Ha jól emlékszem 1980-ból. Akkor még gyárilag első dobfékkel jött. Az egyik első dolgom az volt, hogy vettem börzén mindent, ami a tárcsafékesítéshez kell, és aztán a szerelőmmel átszereltettem az egészet.

Szóval nem kell arról győzködnöd, hogy pl. vészfékezésnél vagy hegyről lefelé folyamatosan lassításnál mennyivel jobb. Igen. Sokkal.

Ettől viszont független az, hogy 1) amikor még csak dobféket használtak mindenhol, akár versenyautókra is feltették, és csodák csodája, működött (csak megfelelően nagyra kellett méretezni). 2) rögzítőfékként igen sok autón működött (és van, amin még most is) megbízhatóan.

"És valamiért minden valamire való autón már lecserélték tárcsára. Okkal. Mert egy rakás szar."

A tarcsafeknek jobb a hutese es nagyob a "teljesitmenye", valamint jobban adagolhato. Ezek mind szamithatnak kozlekedes kozben, de egyik sem igazan erdekes allo helyzetben. Szoval nem mondom, hogy nem jobb, de nem azert haladta meg oket az evolucio, mert nem lehetett dobfekkel jol rogziteni az autot.

Ha beléd mennek hátulról úgy, hogy nem állsz a féken, akkor még előre is repülhetsz, mondjuk belezúgva az előtted álló kocsiba, rosszabb esetben a zebrára amin épp egy gyalogos megy át.
Ha nyomod a féket, akkor nem, vagy csak kevesebbet fogsz előre gurulni.
Én így úsztam meg, hogy ne menjek bele egy előttem állóba amikor hátulról belém cuppantak. Nyomtam a féket.

A legjobb az volt, h kiszálltam, megsimogattam a lökhárítómon a fél centis karcot és elköszöntem a sráctól aki a mercijének a fényszóró üvegdarabjait szedte össze a földről.

Akkor nyomom a feket ha ugy erzem az auto gurulna amikor allok (pl. lejto/emelkedo).
Sosem jottek meg belem eddig, se lampanal se mashol.

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ki üresbe, kézifék... az imént olvasottak után szürkületkor ködlámpa
-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.
/usr/lib/libasound.so --gágágágá --lilaliba

Szürkületkor (nem ködben) ködlámpa??? az indokolatlan használatáért már nem büntetnek a kékek? pedig kellene...
Remélem, hogy indulás után sem kapcsolod ki, és égeted ki a mögötted jövő retináját vele, és csodálkozol, hogy a paraszt miért reflektorral jön a seggedben...

Leteszem a lábam, hogy ne dőljek el.
Ha olyan a helyzet, próbálok egyensúlyozni, hátha megúszom a lábbaltámasztást.
..az is jármú..

Lehetne egy hasonló szavazást indexel?

_______Peter
I am a stone. I do not move.

troll:
Fék??? Minek? Belecsattanok az előttem állóba, oszt úgyis megállok, aztán azt mondom, hogy nem láttam, hogy ott állt.
/troll

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.
/usr/lib/libasound.so --gágágágá --lilaliba

az autó nyomja helyettem (auto hold).
kézi váltós.

Ha szükséges használom a rögzítő féket. (Nem okoz gondot sebességváltás után kiengedni.)
Ha nem szükséges, akkor meg semmilyen féket nem használok. Ha az autó lassan elmozdulna, akkor megpróbálok kihasználni valamilyen úttest egyenetlenséget, hogy ne guruljon tovább, ehhez időnként rövid időre használom a féket. Ilyen úttest egyenetlenség amúgy is bőven van a minőségi magyar utakon a lámpás útkereszteződések előtti 10 méteren.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Nyomom a féket, egészen addig amíg nem érkezik be mögém egy vagy két autó. Utána elengedem, ne égessük ki feleslegesen a szemét az embernek :)
Kézifék nem jellemző, max akkor ha elkezdenék "gurulni" valamerre.

Motort lekapcsolni meg nem szoktam pirosnál / vasúti átjárónál meg főleg nem! Érzésre, ha ott történik valami aminek nem kellene, akkor ne kelljen még egy extra műveletet elvégezni (indítás) mielőtt bármit is tudnék csinálni adott helyzetben. Szerencsére még nem volt ilyesmire szükség.

szálltak már belém is, bár az nem a klasszikus "hosszú egyenes és utána piros szitu" volt, ki lehetett fordulni jobbra 4 sávos útra, és ott pakk, 1 autónyi hely után ott 1 zebra lámpával.
Piros volt. És milyen jó hogy nyomtam a féket! Mert a mögöttem lévő hölgy (valszínűleg balra nézett, mivel utánam fordult ki jobbra, hogy fordulhat-e ki) szépen "rá akart tolni" a zebrára a gyalogosokhoz :)

Szóval jó dolog az a fék, bár a fenti esetben azon nem segített, hogy belémjött :) De legalább nem tolt rá a zebrára. (kár se volt túl nagy, problémázni se problémázott)

A féklámpa világítása, úgy gondoltam addig értelmes, amíg meg nem áll mögöttem valaki, utána kézifék. Eddig egyszer jöttek belém hátulról, de a csávó ott állt már mögöttem kb fél perce, csak a kormányt nem sikerült tekerni, miközben ki akart kerülni, mivel a jobbra kanyarodó sáv elindult... Karácsonyi céges buli elötti délután történt pont, gondolhatjátok, hogy az ünnep alatt milyen gyors volt a biztosítási ügyintézés.

Én főleg olyan helyen autózom, ahol ha nem nyomom a féket, akkor elgurul az autó. Szóval nyomom. Talán ha valami sík terepen "szocializálódtam" volna, akkor lehet, hogy nem nyomnám mindig. Sőt ha épp kanyarodás miatt állok a lámpánál akkor még indexelni is szoktam, amíg nem ér mögém senki. Csak hogy aki mögöttem jön lehetőleg észrevegyen. Aztán ha zöldre vált a lámpa akkor megint index. Ennél is tovább megyek: ha egy körforgalomban jobba akarok kanyarodni (első kijárat) akkor már a behajtás előtt indexelek jobbra. stb, stb...

[ Falu.me, Tárhely, Domain, VPS ]

Egyszer jöttek nekem hátulról, rám tolták a mögöttem lévőt. Nem számított, hogy én nyomom -e.
Szerintem az ilyen balasetek nagy részében elbambulnak, telefonálnak, másra figyelnek az emberek, ez ellen meg a hangjelzés lenne megoldás, a fény nem. Majd az önvezető autóknak reméljük kisebb százaléka "bambul" majd el :)

Két lábbal tolom magam el a pedáloktól: kuplung - fék koppig nyomva. Így nyugodtan lehet elbambulva babrálni a sebességváltóval, rádióval, hamutartóban csodálkozva felfedezett üveggolyókkal (ez új, mostanában rakták oda a kölkök) aztán ha az élet úgy hozza nagy ritkán lefulladni harmadikban indulás helyett

DSG váltó + Auto Hold.
Ha megállok, folyamatosan fékez helyettem. Igaz a hátsó lámpa ilyenkor nem világít. (asszem... Lehet ma megnézem :) )

Kézi váltós és két esetben nyomom a féket a lámpánál.

- Ha meggurulna az autó, hanem nyomnám. (Pesten gyorsan váltanak a lámpák nem éri meg kézifékkel küzdeni, visszagurulás gátló nincs a kocsimban)

- Ha még nem áll senki mögöttem (inkább biztonsági megfontolás)

A szavazás kicsit félrecsúszott, mert specifikálni kellett volna, hogy
- jó látási viszonyok mellett,
- olyan útviszonyok mellett, ahol az autó magától nem akar elgurulni.

(Én baromira utálom, ha éjjel kisütik a szememet, várakozás közben.)

Másik tipikus dolog, hogy $RANDOM autós megy a töküres úton egyenletes sebességgel, és néhány másodpercenként felvillan a féklámpája. Fékezget. De mi a f.sznak? Fél, hogy kigurul alóla az autó?

Gyakran veszem észre akaratlanul is egyes közlekedőtársakról, hogy pár kilométeren belül többet fékezett, mint amennyit én az elmúlt hónapban összesen.

Engem ennél sokkal jobban zavarnak a menetfényes barmok. Lehetne erről is egy szavazás:
- van menetfény az autódban?
- használod is, és csak azt?
- tudod, hogy ilyenkor hátul qrvára nem világítanak a lámpáid?

Minden nap 2-3 ilyen marhával futok össze, akinek elöl világít a szép ledcsík, hátul meg tök sötét az autója. Természetesen lakott területen kívül is. Persze, azt már nem érti, miért villogok rá.
A legjobb az volt, mikor télen, ködben, lakott területen kívül értem utol egy ilyet, még jó, hogy időben észrevettem. 20 éves, mélyzöld Audi, semmi nem látszott belőle az 50m-es látótávolságú ködben. Csak miután sikerült megelőznöm, akkor láttam, hogy elöl pislákol rajta az utólag beszerelt tescos ledcsík...
De ez általános az új autókon is, ahol gyári a menetfény. Nem is értem, hogy a gyártók miért úgy állítják be ezeket, hogy ha a menetfény megy, akkor _nem_ kapcsolódik fel a hátsó helyzetjelző _is_.

A nappali menetfény nappal, jó látási viszonyok között használatos. Nem a gyártók hibája, hogy a paraszt nem kapcsolja fel a látási viszonyokhoz illő világítást. Ha a menetfénnyel a hátsó helyzetjelző is felkapcsolna, lehet, hogy még kevésbé használnák az adott helyzetnek megfelelő világítást.

:)

Ok, nappali menetfény, csak dísznek van (annak meg minek). De akkor ha felkapcsolja a paraszt, akkor ne világítson a műszerfala, mert akkor talán éjszaka észrevenné, hogy valami nem kerek.

Tekintve, hogy nekem mindig fel van kapcsolva menet közben a tompított, így engem nappal is kifejezetten zavar, ha mások nem világítanak.
Én kötelezővé tenném lakott területen belül is, bármilyen látási körülmények közt a tompított felkapcsolását. Főleg, hogy az új autók többségén már kapcsolgatni sem kell, ha leállítod a motort, lekapcsolja a lámpát is.

Nekem egyébként nincs az autómban menetfény, én a rendes tompítottat használom mindig. (Bekapcsoltam megvásárlás után, aztán azóta úgy van).

Viszont a múltkor apám autóját vezettem, amiben kapcsolgatni kell a lámpát (magától nem kapcsolja le se akkor, ha a motort leállítom se akkor, ha utána kinyitom az ajtót). Viszont van benne menetfény is.
Szóval éjjel kijöttem a boltból, be a kocsiba, gyújtás, szépen világos lett a kocsi előtt. Hazavezettem (pár saroknyira). Aztán ott jöttem rá, hogy bizony ez a fény ez a menetfény volt, vagyis hátul nem égett semmi. Upsz.

Mondjuk valószínű városon kívül, ahol nincs közvilágítás, feltűnt volna.

en sose nyomom, az a vezeto dolga...

Ertem en hogy ez a szavazas a magyar valosagot tukrozi ahol az autok 95-98%-a automata mert senkinek nincs penze arra a plusz 1 liter uzemanyagra / 100 km, de mindenkinek aki nyavog a "kisuti a szemem" miatt annak uzenem hogy rohadtul ne menjenek nyugat europaba mert nagyon kellemetlen elmenyben lesz reszuk es ki fog sulni a szemuk :D

Piros: Üresbe teszem, kézifék.
Piros-sárga: kuplung be, 1-es.
Zöld: kézi ki, gáz, kuplung föl.

Ezt árnyalni tudja a forgalom, illetve, hogy hol állok a sorban.

> Sol omnibus lucet.

Izland ota folyamatosan fennyel megyek (ott kotelezo), de egyebkent lampanal vagy labfek vagy kezifek. Automata autonal vagy labfek vagy N, mikor hogy.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears | Refactor Zone

Keveset vezetek mostanában.
Gyalogosan viszont sok olyan kocsit látni,
akik sötétben, este, városon belül mindenféle lámpa nélkül mennek.
Még helyzetjelző sem ég.
A vezetőik 88%-a nő.
Ők, állítólag, figyelmesebbek, kevésbé agresszívek, mint a férfi vezetők.
Ebből lassan a mondat első fele sem igaz.
A néhol erős közvilágítás miatt még elfogadható lenne hogy alig látja a tompítottját.
Az viszont elképesztő hogy egy modern kocsinál nem veszi észre hogy a műszerfal
sem világít.
Rendkívül veszélyes, valamit tenni kellene ellene.

Olyan szavazás volt már, hogy
Sok 10 milliós prémium kocsira telik,
de kihangosítóra, vagy legalább mikrofonos fülhallgatóra, telefon az ölben, már sajnálja a pénzt?
Vagy akkor érzi fontos embernek magát, ha
telefonnal a fülén vezet?
Az egyik legveszélyesebb tevékenység
menet közben.
A múltkor egy nő alig tudta bevenni a kanyart, de a telefont azt szorongatta a kezében.

Ez engem is nagyon irritál, és sok ilyet látok. Egyébként szerintem nincs is olyan prémium/10 millió feletti autó, amiben ne lenne kihangosító (bár biztosan linkel valaki mindjárt egyet..).

Ezzel kapcsolatban arra jutottam, hogy inkább az lehet, hogy nem ért hozzá. Ilyen autókat jellemzően az a korosztály vásárol (mondom jellemzően!), akik között sok az informatikai analfabéta. A koruk miatt náluk jóval nagyobb eséllyel adott az egzisztencia egy prémium autóhoz (mint annak a korosztálynak aki már a wireless/digitális korszakban nőt fel), de a csiribiri menürendszer, beállítások már nem az ő világuk, nem értik, nem tudnak vele mit kezdeni, idegesíti őket. Az értelmesebbje kér ehhez segítséget az elején, aztán utána csak használja, viszont egy telefon vagy autócsere esetén azonnal dráma van.

Látok egyébként fiatalabbakat is mobilozni olyan autóban, amire nagy összegben mernék fogadni hogy van gyári kihangosító, de szerintem ők vannak kevesebben.

Hát mert ha kihangosítózik, akkor ki látja az ájfónnyócast, meg ki hiszi el hogy automataváltóra is telik?
Azt úgy kell tartani bmw-ben, lehúzott ablakkal kikönyökölve, egy újjal fülhöz szorítva a telefont, közbe kérődzve rágózva, és így már meg is van az indok, miért nem használja az indexet sem.
--
"Sose a gép a hülye."

"de kihangosítóra, vagy legalább mikrofonos fülhallgatóra, telefon az ölben, már sajnálja a pénzt?"

Én ezt azért sem értem mert eleve van olyan új autó amiben nincs benne gyárilag a kihangosító? Nem nagyon.
Tehát nem is pénz kérdés csak össze kellene párosítani a qrva telefonnal.

Egyéb, leírom:
nyomom a féket, amíg én vagyok az utolsó a sorban.
Ettől független, hogy kirakom-e D-ből N-be: ha várhatóan rövid időn belül zöldre vált, akkor nem rakom ki, egyébként igen. (N-ben kevesebb áramot fogyaszt, vagy kényelmetlenül erősen kell állni a féken, hogy ne akarjon kúszást szimulálni)

:wq

Jobb lábbal kitámasztom magam.

--
Kinek nem inge, ne vegye gatyára

Nyomom, különben a start-stop rendszer visszaindítja a motort.