Szívesebben használnak saját szervert a hazai KKV-k (x)

 ( hup | 2014. december 7., vasárnap - 21:02 )

Noha számos szolgáltató kínál előnyös felhőszolgáltatásokat, a hazai KKV-k nagy része még azt tartja biztonságosnak, ha saját tulajdonában és irodájában van a szervere. A Telekomnak erre is van egy jó ajánlata.

A Telekom év elején lefolytatott, több mint 200 hazai kis- és középvállalat informatikai döntéshozójával készített felmérése szerint a 10-50 főt foglalkoztató magyar cégek egyelőre alapvetően bizalmatlanok a felhőalapú megoldásokkal szemben, aminek az oka jórészt az, hogy nem egészen ismerik ezeket a lehetőségeket. Jó példa erre, hogy a hazai kis- és középvállalkozások közel kétharmada saját szervereket alkalmaz, noha a piacon már széles választékban elérhetők az olyan szolgáltatások, amelyeken keresztül külső szolgáltató által működtetett virtuális szerver igényelhető.

„Számos érvünk lenne az ellen, hogy a cégek ragaszkodjanak a saját tulajdonban lévő „vashoz”, és inkább felhőszolgáltatást vegyenek igénybe, de igyekszünk megérteni és méltányolni ügyfeleink igényét. A félelmek jelentős része bizalmatlanságon alapul; a döntéshozók háromnegyede alapvetően ellenállással fogadja, hogy a rendszerüzemeltetés felelősségét ki kellene adni egy harmadik személynek/szolgáltatónak. Ezért kidogoztunk egy olyan megoldást, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy saját tulajdonú szerverrel rendelkezhessenek, ugyanakkor mégse kelljen mindehhez hatalmas összegeket beruházniuk” - mondta el Árvai Gergely, a Magyar Telekom IT szolgáltatások marketingmenedzsment ágazatvezetője.

Legyen szó akár kis- és középvállalatról, akár multinacionális cégről, a belső adatok és információk szakszerű tárolása és védelme ma már létfontosságú minden vállalkozás életében. Ahhoz, hogy a nap bármely szakában figyelhessék a szervereket, és szükség esetén be is avatkozhasson működésükbe, sok kkv-é jobban szereti, ha a rendelkezésre állás rovására is, de az irodában tárolhatják a szervereiket. A Telekom számukra dolgozta ki kedvező, szervervásárlási ajánlatát, amelyben Dell, HP és Fujitsu szerverek kedvező részletfizetéssel vásárolhatók meg, 0 Ft kezdőrészlettel, 24 vagy 36 havi kamatmentes részletre. A Dell Conf1 PowerEdge R320 hatmagos, 2 2 GHz-es Intel Xeon E5-2420 processzorral és 8 gigabájt memóriával például már 0 forintos kezdőrészlettel, (nettó) 15 511 forintos 36 havi részletre elvihető (egy összegben 529 578 Ft).
 

0

 
A Telekom vezető szervergyártókkal kötött megállapodásai alapján az ügyfeleknek vonzó áron tudja kínálni a hardvereket. Amennyiben az ügyfél úgy dönt, hogy a Telekomtól megvásárolt eszközt a vállalat adatközpontjában helyezi el, az iparágban szokásos „következő munkanapi” garancia helyett arra is számíthat, hogy a cég munkatársai a hiba bejelentését követő órában megkezdik annak elhárítását, jelentősen lecsökkentve a leállásból adódó esetleges kiesések anyagi kockázatát. Ráadásul amennyiben az ügyfél adatparki elhelyezést is választ, akkor alacsonyabb havi részlettel vásárolhatja meg a kívánt szervert.

A Telekom ugyanakkor a saját szerverekkel rendelkező cégeknek is kínálja hoszting- és kolokációs szolgáltatásait, amelyek a szerverekkel kapcsolatos minden feladatot magukban foglalnak a terület- vagy szerveralapú elhelyezéstől kezdve a cseregép biztosításáig és az értéknövelt szolgáltatásokig. Ez utóbbi megoldások nemcsak kiküszöbölik a gépek meghibásodásából eredő adatvesztéseket, de még a távoli munkavégzést és a dokumentumok megosztását is lehetővé teszi, sőt jelentősen csökkenti az informatikai költségeket is.

A Telekom szerverajánlatai részletesen a http://www.uzletitelekom.hu/keszulekek/szerverek weboldalon olvashatók.

(A Telekom megbízásából készített anyag.)

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Nem lehet,hogy azért használja mindenki házon belül a szervert mert az ADSL -ek kifejezetten lassúak távoli munkához?

valoszinuleg egy kicsit osszetettebb ennel a dolog. Bar aligha zavarna el akarmelyik random telko, ha neked 1 Gb-s netkapcsolat kell, szerintem van az a penz. Egy web/mail szerver eseten akar jo valasztas is lehet, ha a gep nem hazon belul van...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Van olyan hely Budapesten, nem is a külvárosban, egy irodaházban, ahol a méregdrága 10/10 fölé nem nagyon lehet menni. Volt még valami nagyobb csomag is, de az már kifizethetetlen. Kábeles szolgáltatók sehol, esetlegesen lehetett volna még ADSL, talán elérhettük volna az 5 mbitet.

A kérdéseket megelőzendő a Montevideo utcáról van szó.
Tudom, van olyan része, ahol nem jelent megoldhatatlan akadályt 100 mbit sem.

Hidd el, van az a pénz, amiért odavisznek akármit, attól még, hogy nincs csomag...

Volt még valami nagyobb csomag, de az értelmetlenül drágább volt.
Kábelen senki semmit nem vállalt.

A KKV-k tobbsegenel pedig hol lelheto fel az ehhez szukseges fedezet ? :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

Nyilván egyiknél sem, de pont ez volt a mondás, hogy van az a pénz, amiért odahúzzák, ha kell. :)

Bezzeg mielőtt felköltöztem a nagyvárosba azt hittem, hogy aranyból van minden, és az összes szolgáltató elérhető mindenhol :)

Fujitsu Conf3 RX2540

"Egy összegben 173 376 Ft" :)

Rendeltem 10 darabot. 200K-ért valakinek?

Ha megveszem mindet, mennyit engedsz az árból?


openSUSE 13.1 x86_64.

A dolgot nagyon támogatom kifejezetten KKV-k számára, de javasolnám inkább komplett csomagban, hardver monitorozással (ingyen, nem nagy dolog) , elhelyezéssel, hálózattal, esetleg már egy hypervisorral felszerelve, megoldott vpn kapcsolattal a kiszolgálóig az irodától. Így kopaszon nem biztos, hogy sokan beleugranak de pozitív az irány. A szervereknek nem a pincében a helyük, hanem adatközpontban, rendes áramon, rendes vonalon.

Az elhelyezés nem opció, hanem kötelező:

A részletfizetéses vásárlás feltétele ... új ügyfél esetén pedig az adatparki elhelyezés kötelezettsége.

Nagyon helyes. Reménykedem, hogy előbb-utóbb egyre inkább alábbhagy a cloud őrület és visszatérünk a fellegekből a földre.

+1

Vajon kinek érdeke a felhő?

Ja, ez olyan mintha ténylegesen és napi eshetőséggel beengedném az "életembe" a belügyiseket, az adóhatóságot, a hadsereget, az államigazgatást, és az összes nagymúltú multi képviselőit, stb.

Ott ülnének a nappalinkban és együtt terveznénk meg a családom kiadásait és a politikai-gazdasági, személyes jövőnket. (persze autómba, kabátzsebembe és még "last minits"-re is magammal vinném őket, nehogy kimaradjanak valamiből.) Még rosszabb, hogy nem ülnének egyedül, hanem velük ülnének Putyin, Obama, Angela Merkel és Izráel "követei" is. (Peking, London, a Szirian Hacker Team, stb.) Néha még lehet, - ha fülünk lenne hozzá, - tán még ott, a kiskorú gyerekeink jelenlétében kulturálatlanul civakodnának is. Mindezt a saját nappalinkban.

Hát, hogy férnének el ebben a pöttöm lakásban? Persze hogy kell a "felhő", ahol az információk napi rendszerességel összegyűjtve, kiterítve, a adott időben elemezhetőek és megvan minden. (A kedves érdekeltek számára, "az napnál is fényesebb", új "terülj-terülj" asztalkám...) Fordítsátok át mindezt a KKV-k "felhőbe" menetelésére is. Tulajdonképpen, - bár még nem tudják, - de mindnek nagy lehetőség ez. Világméretű figyelem központjába kerülhetnek.

+1 (tetszetős leírás)
gondolom imádják az ilyen "kellemetlen" hozzászólásokat :D
mekkora lenne már, ha tv-reklámok is kommentelhetők lennének...

szerintem ez nagyon felrevezeto es demagog, es egyaltalan technikailag nem pontos. de te csak felj nyugodtan.

Nem pontos, de nem is kell annak lennie. Egy hozzászólás nem feltétlen műszaki igényességű valami, közvetíthet más eszközökkel is üzenetet.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A közvetítéssel nincs gond...

>szerintem ez nagyon felrevezeto es demagog, es egyaltalan technikailag nem pontos.

http://hup.hu

+1

Szívjatok csak magatok az üzemeltetéssel, hajrá :) De mivel így aggódtok a biztonságért, ezért gondolom a ti rendszeretek nem lesz netre kötve; mert különben az egész hozzászólás értelmetlen volna.

Azért egy felhős megoldás messze bonyolultabb, mint egy fix IP-n logó szerver. Jóval egyszerűbb tűzfalazni és frissíteni a futó szoftvereket és rendesen is be lehet konfigolni őket. Érdemes visszanézni az elmúlt néhány év felhős leállásait, nem egy a frissítések terjesztése körüli anomáliák miatt fordult elő.

Javaslom a legutolsó TechNet eseményünk felhő jogi biztonságával foglalkozó előadásást megtekintésre ezzel kapcsolatban. Az EU-ban kifejezetten szigorú az ezzel kapcsolatos szabályozás, és ennek igyekszik a Microsoft felhője mindenben megfelelni. Nem nézegetik tetszőleges emberkék az adatokat.

http://channel9.msdn.com/Events/Microsoft-Nagyvallalati-TechNet-Szeminariumok/20141119-A-Microsoft-felho-es-mobil-megoldasai/Felho-szabalyozas-es-megfeleles

Budai Péter
Üzletágvezető - szerverek és fejlesztőeszközök
Microsoft Magyarország

nekem.

Felhot lehet hazon belul is epiteni.


Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Nekem ugyan nem. :)

Saját Linux szervert minden KKV-be! ;)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

felhő != publikus felhő

éppenséggel a linux szerver(ek) hosztolhat(nak) cloud infrastruktúrát

Hordozhatnak, de KKV-be minek?

Konkrét példa:

Összerakott gép, tartalék táp és alaplap+1 winyó a fiók mélyén. Így nagy csoda nem történhet ha műszaki gond van. Rendszer mentve, adatok minden éjjel mentve. Rendszer raid1-ben.

Tönkremegy winyó? Ott a raid. Minden winyó tönkremegy? Ott a tarcsi winyó+a mentés.
Alaplap elszáll, táp elszáll? Ott a tarcsi. (és mondjuk az egész 50.000 elfekvő készlet.)
2008 óta megy így, de igazából egyik eseményre se volt szükség még.
Most lesz winyó csere, mert kinőttük. Kerül bele 2 új winyó meg két SSD azt megy tovább.

Másik szerver, szintén KKV.
mentés mindenről van, szerver brand gép. 3 év helyszíni gar. Addig kijönnek még aznap. 3 év múlva majd elgondolkodunk merre tovább, belefér-e esetleg egy két nap leállás ha műszaki gond van vagy inkább új vas ismét 3 év garral.

Tényleg nem látom 10-20 user esetén egy belső felhő értelmét egy KKV-nál, de lehet csak én vagyok túl maradi.

A kinti felhő pedig felvet számomra biztonsági kérdéseket is, ez az elsődleges gondom vele. A másodlagos, hogy akkor miből etetem a családot? :)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Ezt értem, de egy átalg KKV-ben van olyan ember, aki javítgatja a szervert? Az átlag magyar KKV-ben nincs 50 alkalmazott, ami között akár lehetne egy rendszergazda.

De minek neki? Felhív, kimegyek, kicserélem.


MikroVPS

És akkor máris ott vagyunk, hogy ha az Azure* áll le fél napra, akkor hogyrohadjonmeg, ha te eleve csak fél nap múlva érsz a helyszínre... akkor izé, ez miért jobb?

(* olyan, hogy az _egész_ Azure álljon le egyszerre, elég ritka. Amikor itt a hupon sír valaki, hogy megint olvasott egy (átlagos) leállásról, és emiatt milyen szar az Azure, az alig érint néhány embert az összeshez képest.)

Ez már üzleti poliszi és döntés kérdése. Mindíg a bizalom belehelyezése az első, mert azért az IT azért minimum bizalmi kérdés.

Erre vagyok én. :) Számlára.:)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Ezt értem, de ti is próbáljátok megérteni, amit én mondok. :)

Felhő: nagy ritkán van egy kiesés, ami érint. Általában hamar megoldódik, "magától". Ha fél napig tart, akkor (jogosan) háborog mindenki. Az, hogy Azure-ban van egy kiesés, az általában nem azt jelenti, hogy _minden_ leáll. Ha a saját VM-eden belül elkúródik valami, akkor két kattintással újrahúzod image-ből, mert az adatok Azure Storage-ben vannak, nem a VM gépén.

KKV: nagy ritkán van egy kiesés, nem szükségszerűen gyakrabban vagy ritkábban, mint a felhőnél. Rendszergazda nincs helyben. Felhívják muszashit, aki éppen másik ügyfélnél van, de majd délután vagy másnap reggel kimegy. Elnézegeti a gépet, majd kijelenti, hogy elszaródott valami az oprendszerben, elkezdi bújni a konfigfájlokat. Újabb egy óra múlva rájön, hol a hiba, és tfh. további tájékozódás nélkül kijavítja.

A különbség a kettő között az, hogy a 6 órás outage az első esetben a gyakorlati maximum, a másiknál a gyakorlati minimum. Elvi síkon persze lehet a felhőnél hosszabb kiesés, volt is rá példa, de nagyon ritka. Ugyanígy a második esetben is előfordul, hogy épp a hívás pillanatában végeztél a másik ügyfélnél, aki éppen egy emelettel van alattatok.

Felhő.

Futtassuk neten keresztül a felhőben a DOS-os könyvelőprogramot mondjuk egy időben 3-5 példányban, közben másolgassunk fájlokat meg a felhőben lévő szerveren lévő roaming profil töltődjön be egy win-es gépen (asztalra dobált könyvtárakkal legyen mondjuk 400 Mega a profil mérete)közben az abevjava könyvtára ami a felhőben van az elmúlt 5 év archívumával éppen valaki használja, miközben valaki a hálózatra scannel a felhőben lévő szerverre, stb...

Hááát nem tudok, ezek olyan dolgok amiket tipikusan helyben kell intézni, helyi szerverrel. Szerintem.

Ha nagy gond van, akkor muszashi vagy otthagyja az aktuális feladatát ha az nem kritikus vagy utána megy ki oda, pl éjjel.
Mentem én már rossz RAID5 winyót hajnal kettőkor kicserélni, nehogy aztán gond legyen később...
Dec 24-én meg beüzemelni új szervert, hogy aztán dec 27-től tudjanak dolgozni. A rendszergazdák élete nem móka és kacagás :):):)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

> Futtassuk neten keresztül a felhőben a DOS-os könyvelőprogramot mondjuk egy időben 3-5 példányban
Megoldható. :)

> a felhőben lévő szerveren lévő roaming profil töltődjön be egy win-es gépen
Hát ha a roaming profile minden alkalommal teljes egészében le kell hogy töltődjön a szerverről, az akkor is fail, ha helyben van a szerver. Nekem a munkahelyi gépemen van vagy száz giga a profilom, de nem vettem észre, hogy valaha is a az egészet újra kellett volna húzni a szerverről.

> abevjava könyvtára ami a felhőben van az elmúlt 5 év archívumával éppen valaki használja
Elég nagy kreténség lenne szimpla fájlszerverként üzemeltetni a felhős VM-et, miközben feltolhatnád az abevjava alkalmazást is, aztán RDP-vel nyomhatja a könyvelő.

" szimpla fájlszerverként üzemeltetni a felhős VM-e"

Mondom én, hogy vannak dolgok, amiknek semmi keresnivalója nincs a felhőben. ;) :)

"aztán RDP-vel nyomhatja a könyvelő."

Mármint windows szerver és terminal CAL-ok? Hááát 18 userrel kissé többe kerül, mint a Debian licencköltsége. ;)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

> Mondom én, hogy vannak dolgok, amiknek semmi keresnivalója nincs a felhőben

Ez persze továbbra sem azt jelenti, hogy hagynék egy on-premise fájlszervert, csak azt, hogy előbb tájékozódnék arról, hogy mit és hogyan lehet felhőben megvalósítani. Mert van alternatíva a helyi NAS-okra, ami ráadásul többet is tud náluk.

> Hááát 18 userrel kissé többe kerül, mint a Debian licencköltsége. ;)

Nem teljesen értem, hogy egy 5-10 fős kisvállalkozás esetében miért lenne szükség 18 könyvelőre, de oké, ezt aláírom, hogy ha ágyúval lövünk verébre, annak lesznek (felesleges) költségei.

Mondjuk mert pl egy könyvvelő és könyvvizsgálói iroda. :) ...csak hogy a konkrét példánál maradjak.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Dolgoztam könyvvizsgálók között, ők jellemzően kicsit többet költenek IT-ra, mert ugye compliance van. Ahol 18 könyvvizsgáló van, ott bele fog férni a CAL is.

Amire egyébként még mindig nincs szükség, mert lehet az abevjavára is értelmes megoldást kitalálni*, nem kell hozzá feltétlenül helyi szerver.

(* been there, done that)

...hááát én 2005 óta vagyok ott, de nem szeretnek költeni. Igaz én sem vagyok híve a windows cal vásárlásnak. se.
Az abevjava csak egy a sok közül pár dolgot már felsoroltam és az csak egy kis része az egésznek, ott a DOS-os programok is, nyomtatások, megosztások, hálóra dolgozó egyéb programok és egyebek, szerintem ez tipikusan az a terület amit bár be lehet felhőzni, de max csak azért mert jól hangzik, számomra sokkal ésszerűbb egy helyi szerver.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Van előnye az on-premise megoldásnak is, kétségtelen, de KKV esetében, ha nincs speckó dologra igény, akkor a felhő _sokkal_ olcsóbb lesz.

Attól, hogy valamit meg lehet valósítani, nem biztos, hogy meg is kell valósítani. A számvitel-jog területe tipikusan ilyen, amit muszashi írt az teljesen helytálló szerintem. A DOS-os szirszarok, a szkennelgetési kötelezettség, a tákolt APEH-től örökölt NAV-os szarokkal, a jogi szoftverekkel amik leginkább lokális használatrta vannak kitalálva és a fizetési szándék hiányával egyetemben. Attól függetlenül, hogy az könyvelő/ügyvéd óradíja 5000ft/h vagy 200€/h. Beruházást fizetni valahogy egyik se szeret. Legalábbis az én korábbi üzemeltetési tapasztalataimmal szerint. :)

Így van.
Ráadásul ha mindenki felhőbe megy akkor én mit csináljak? Simogassam csak a helyi windózokat? Szerverüzemeltetéssel árukapcsolásban oké, de csak magába kliens szupport teljes elbutulás. :):):):)
Ráadásul mivel az több idő és macera, mint a szerver simogatás egy forinttal se vállalnám el kevesebbért csak a klienseket mint most a teljes körű szolgáltatást. :) :)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Ráadásul ha mindenki felhőbe megy akkor én mit csináljak?

pedig erre erdemes valami elore mutato valaszt talalnod, mert konnyen lehet, hogy jovo ilyenkor mar tobb lesz a felhobe pakolt stuff, neked meg kevesebb simogatnivalod...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Géprombolás? :):):)
Végül is előbb-utóbb az a cél, hogy gazdálkodjak otthon. :) Ha úgy alakul hááát kénytelen leszek hamarabb meglépni.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

A mókás az, hogy az elfelhőzött appokkal se lesz kevesebb baj. Pláne nem azokkal, amik nem is így lettek tervezve.

Nem beszélve arról, amikor a felpárologtatott környezettel kell összebarátkoztatni mondjuk egy RIP-et vagy valami hasonlót, ami amúgy mindig működik, kivéve amikor nem :D

Plusz igen, új dolgokat kell tanulni, ha nem akar lemaradni az ember.

Egyelőre igyekszem lebeszélni a felhőről az ügyfeleim, részint adatbiztonság okán (komoly üzleti adatok)részint meg a fentebb írtak bonyolult, sok apró részletből álló rendszerek okán lásd DOS-os programok az abevjáván át sok minden, ami tán tényleg nem a felhőbe való, különösen nem egy 8 megás ADSL kapcsolaton át.
Az meg már csak extra, ha véletlen letörölnek valamit a szerverről akkor itt vagyok és visszapakolom a szerveren a mentésből (nemrég egy 2005-ben kapott levél kellett, amit nem tudni ki kapott és mi lett vele az elmúlt években mert nem volt rá szükség, csak hogy abban az évben jött) egyszóval olyan személyre szabott szolgáltatások, amiket egy felhőben valószínű nem kap meg.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

nemrég egy 2005-ben kapott levél kellett, amit nem tudni ki kapott

ejnye, hogy nem email archivumot csinaltal meg nekik :-) Bar az felhoben is pont olyan jol mutat, sot, jobb is az, ha nem a kkv helyi mail szervere melle teszed...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Reméltem hogy kihagyod, de azért számítottam rá hogy mégsem. :):):):):)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Azért a Debilke meg egy terminálszerveres környezet eléggé nem összehasonlítható dolog...

De minek tegyünk oda valamit, ami nem kell?
Ha egyszer helyi hálón a Debike elviszi ingyen, mi a töknek költsünk egy egy millát licencre? Kliens úgy is van, nem látok semmi előnyét a DEbikével szemben.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Mindenki úgy elégíti ki magát orálisan (a móka másik végén helyet foglalva), ahogy akarja... A DOS csillió éve kuka, Igen, én is vitáztam már cégvezetővel, hogy a Clipper-es sz@rt ki kéne hajítani, vagy legalábbis learchiválni, és venni az éves supportdíj negyedéből egy normális könyvelőprogramot, mert ez így neki is sokba kerül, és hamarosan nem lesz se hardver (printerport a mátrixnyomtatóhoz, mert csak és kizárólag azon lehetett bármit is nyomtatni), se szoftverkörnyezet hozzá - ráadásul rohadt drága, és nekem is csak az oboázás van vele...

A felhő nem csodaszer, és igen, kell hozzá megfelelő sávszélesség, hogy jól használható legyen, és vannak olyan feladatok, amire nem alkalmas. De egy terminálszerverrel gyakorlatilag a legtöbb irodai feladatra igen.

Idézet:
a Clipper-es sz@rt ki kéne hajítani

Vagy, ha megvan a forras, leforditani Harbour-ral, es terminalszerveren futtatni. Igy sokkal gyorsabb is lesz, es a juzereknek sem kell megtanulni egy masik programot :-)

Vessük össze a Debian licencköltségét a Windows szerver+user CAL-ok licencköltségével...
Engem egyébként nem zavar a DOS-os program, ami gond volt vele azt megoldottam aztán elfut a sambáról, sokkal több gond van a Windowsossal ami egy windows terminálszerveren van....

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Komolyan, ezeket olvasgatva teljesen az a benyomásom támad, hogy a nem brand szerverek átlag tízpercenként lángba borulnak.

mit 10! 5!

mainframet mindenkinek11!!1

Nyilván nem. A kérdés az az, hogy _ha_ lángbaborul, akkor az mennyire fáj, amíg nincs.

minden cegvezetonek merlegelni kell a kockazatokat, es aszerint donteni. Csak esetenkent az ember nem lat tovabb az arnal...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

^ez. Pontosan.

Ami egyébként egy tipikus magyar kiscégnél lassan de biztosan a felhőnek fogg kedvezni, mert egy havi párezres tétel lesz egy egyben megveednő cucchoz képest is, ami az abszolut minimum. Ha meg valakivel már legalább egy általányba leszerződik, akkor főleg.

Persze a másik oldalt meg ott vannak a privacy aggályok, illetve az, hogy az általányos ha kinéz kéthetente egy órára, hogy mi van, akkor tudja orvosolni mancika eltűnt a zikon a zasztalról típusú nyűgöket, amit a felhős nem fog. Meg egyáltalán, valaki kell a desktopokra is, lehet úgy már egyszerűbb, ha megugorja a server dolgokat is...

Szóval igen, mérlegelés...

Mondjuk erre kíváncsi lennék. Mert nekem igen kevés konkrét tapasztalatom van, mondjuk öt, de azok igen jók, ésszel döntenek. Viszont elég sok rémtörténetet is hallok, hogy hová vezet az eszetlen spórolás.

hat... a brand szerverek is, csak azoknal nem az a megoldas hogy lemesz a boltba es veszel egy uj tapot hddt stb es kicsereled, hanem bejelented a T-nek (akitol vetted a bazi draga dell szervert) aztan varod a csodat (hogy jojjon a szerelo masnap, megallapitsa hogy szar, rendeljen valami alkatreszt ami 2 nap alatt megjon, kicserelje, majd megallapitsa hogy nem az volt a szar, es ezt igy ismetelgesse 2 heten at amig sikerul a tenyleg hibas panelt kicserelnie - majd vegul bejelentik hogy ez tul.keppen nem is garancialis problema volt mert nem volt ups-re kotve a gep... megtortent eset!)

ja es a next businessday szerviz nem azt jelenti hogy masnap megjavitjak, hanem hogy akkor kezdik el, aztan majd elkeszul valamikor hetek mulva...

A'rpi

az NBD konkretan azt jelenti, hogy ha delutan 5-ig bejelented a hibat, akkor masnap reggelre ott van nalad a csereeszkoz. senki nem jon semmit megvizsgalni, ha te is tudod pontosan melyik alkatresz a hibas.

(switchet 3x, storage controllert 2x csereltem eddig az elmult fel evben)

A NBD szupport Dell laptopnál az, hogy hogy egy törött USB port bejelentése után másnap jön az ürge a lakásomra egy új alaplappal, kirakja a terítőjét, felveszi csuklópántot, és 15 perc után a gép összeszerelve bútol fel. Adatközpontba munkahelyen 4 órás szupport is úgy működik, hogy 4 órán belül kiszáll a teknikus és ezzel párhuzamosan az alkatrész is 4 órán belül érkezik. Persze itt feltétel, hogy a szerver saját diagnosztikáját lefuttassam, és elküldjem a Service Desknek, de ha ott látszik, hogy döglött a hálókártya, akkor nem fognak vizsgálni semmit.

Tévedésben vagytok. A 4h ProSupport vagy az NBD azt jelenti, hogy 4 órán, illetve a következő munkanapon belül ELKEZDIK a javítást, nem azt, hogy befejeződik.

Nézzük a szervereket, a példa kedvéért egy általános jelenség legyen, mondjuk csontra fagy.
Ez esetben felhívod a Dell support-ot, elmondod, hogy mi történt, ők a külföldön levő szervizraktárból kikérik az 1 db maximálisan kiadható alkatrészt, ez várhatóan a következő napon odaér hozzád, a Dell alvállalkozójával (hozzám küldtek már olyan srácot is, aki akkor szerelt először szervert életében és angolul nem tudta kérni a support-nál levő egyetlen magyar nyelvű támogatót).
Vagy sikerül eltalálniuk, hogy mi okozta, vagy kezdődik elölről: újabb alkatrész rendelés, újabb kiszállás a következő napon.

Nyilván az olyan problémáknál, aminek a háttere egyértelműen beazonosítható, vagy redundáns alkatrészt érint (tipikusan cache battery vagy PSU), ott a fenti munkaszervezéssel egyszerűen megoldható a dolog.

Laptopoknál még rosszabb a helyzet, ott volt már, hogy 1.5 hónapot kellett várnom egy NBD-s magyar nyelvű billentyűzet cserére.

Mekkora időkiesést jelent egy "megszaladt a táp, elpukkant az alaplap a vinyó, meg úgy minden" állapotból működő rendszert csinálni? Mondjuk amikor balatonpöcsmörögi strandon süttetnéd inkább a hasadat?

Amennyiben van tartalék akkor mondjuk 2 óra alatt odaérek a balatonról és onnantól kezdve kb 30 perc a köszönéssel együtt.
Ha nincs akkor venni kell. Amennyiben nem brand cucc akkor viszont kb minden kapható hozzá és bárhol, tehát akkor esetleg további 1 óra.
5-6 évente pár óra szerintem elviselhető. Ha nem akkor gyakrabban kell cserélni, de azt senki nem akarja hogy a még működő gépet újra cseréljük. :)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

:DDDDDDDDDD 2 ora alatt odaersz a francokat ersz oda. sutteted a hasad a vizben, nem hallod a telefont, aztan par ora mulva eszreveszed, visszahivod, ok mar nagyon orulnek, hogy hivtad, akkor meg bedobsz egy langost, majd beszallsz az autoba, dugo van, mire odaersz mar minden bolt be van zarva/nincs nekik pont olyan ram/diszk/akarmi ami kene, ugyhogy masnap reggelig all az egesz.

segitettem kicsit eletszaguva tenni a mellveregetes helyett; de persze az ilyen rendszergazda pistik mindig igy toljak "jaj 2 ora alatt odaerek en barhova" :)

No mi van megint Trolltojást ettél reggelire?
Lehet nálad így van, nálam nem. Én pl most hét végén adtam oda a saját gépemet egy olyan cégnek, amit most vettem át, majd a következő nap meg is halt a száz éves szerverük. Pedig még szerződésünk sincs, semmi.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

Mert hogy hét vége volt. Most nézek magamnak új gépet otthonra, neki meg már el is kezdtem közben egy új szervert telepíteni egy új vasra a meglévő 4-es Debian helyett, miközben hála a volt gépemnek ketyeg nekik tovább az őskövület rendszerük.
Mindent meg lehet oldani. Vettem már vasárnap éjjel routert a tecskóba, hogy hétfőre minden menjen.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

_nalam_ ez nincs sehogy, nem dolgozok rendszergazdakent, plane nem kulsos cegeknek. az meg, hogy szabi alatt hivjanak, elkepzelhetetlen. csupan vazoltam a valosagot.

Hááát nálam olyan hogy szabi nincsen.
Külföldre ezért nem is utazom már pár éve, mert bármikor bármi lehet.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

es ez rendben van igy? :)

Fogalmazzunk így, ezzel jár avagy ilyen ez a popszakma.
Van olyan ember akit most is tudok kliens oldalon riasztani, mert a winekkel elboldogul, de olyan akit mondjuk a szerver közelébe engednék, nos olyan nincs.
Ha idővel sikerül nőni tovább akkorára, hogy megérje olyan szintű alkalmazottat felvenni, akit a szerverhez is bátran odaengedek, akkor tudok majd messzebbre és egy napnál hosszabb időre elmenni.
Jó dolog nyaralni meg biztos jó lenne hosszabb időre kimozdulni, de ez az ára annak, hogy nem nettó 150-ért gürizek valahol napi 8-10 órában.
Jövőre a tanítást terveim szerint lecsökkentem fél állásra a mostani egész helyett, abban az évben szeretnék új cégeket szerezni, hogy utána következő évben már csak a hobby kedvéért tanítsak óraadóként heti 2-3 órát vagy ha az nem megy akkor semennyit. No utána nyílhat tér arra, hogy esetleg felvegyek valakit.
Ha nem sikerül nőni, akkor meg marad ez. Nem jó, de jobb nincs és már megszoktam.

--
Rózsár Gábor (muszashi)

> Jó dolog nyaralni meg biztos jó lenne hosszabb időre kimozdulni, de ez az ára annak, hogy nem nettó 150-ért gürizek valahol napi 8-10 órában.

Kezdek kicsit kételkedni magamban, ez rövid időn belül a második thread, ahol azt kell bizonygatnom, hogy informatikusként igenis lehetséges jó pénzért dolgozni, kellemes helyen.

Nem, nem ez az ára. Tény, hogy a jó pozíciók megszerzéséhez kell szerencse is, de az nem elégséges és nem is szükséges feltétele a dolognak. Legnagyobb akadály persze megint a földrajzi hely (Pest vs. nem Pest), de Bp.-n a pályakezdők is bőven tudnak többet keresni 150e-nél.

Pontosítok akkor. A pénzen kívül a szabadság is fontos. Mert lehet nyaralni nem jutok el, de ha nincs katasztrófa helyzet, akkor magam osztom be a melómat, ténylegesen akkor kell dolgoznom amikor értelmes feladat van nem akkor és azt amit valaki főnök megmond nekem.
Tovább pontosítok, a szabadság érzete inkább mint maga a szabadság :) ...mert nincs szigorúbb főnök, mint saját magunk. ;)

--
Rózsár Gábor (muszashi)

A mazochista is megmagyarázza, hogy miért jó neki az, ha rossz...

nem mindenkinek jon be a 9-5 melo egy random irodaban...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Lehet főállásban távdolgozni 9-5 között :-)

+1

Nem csak sz*r helyen lehet dolgozni alkalmazottként, bár ismételnem kell magam: elég sok dolog függvénye (lakóhely, szerencse, tudás, kapcsolatok, stb.)

De _nem_ritkaság_. Sőt.

Nem szeretik a munkáltatók, mert, ha otthon bármi történik veled az munkahelyi balesetben minősül és kevésbé hatékony, mint a közös helyen történő munkavégzés.
Support területen gyakran amúgy személyes jelenlét kell.

És még tűzoltókészüléket, elsősegély csomagot, és ezek elhelyezkedését mutató táblákat valamint használati utasításokat is biztosítaniuk kell :)

kotetlen munkaido, akkor WFH amikor akarsz, mi kell meg? ;-)

-

> Lehet nálad így van, nálam nem.

Been there, done that. Nálunk is volt olyan nem egyszer, hogy egy kulcsfigura szó szerint éppen a strandon volt, és nem hallotta a telefont. A Balatonról akkor érsz Pestre két óra alatt, ha amikor megcsörren a telefon, kb. már amúgy is a nyaraló utcájából hajtottál ki.

Ha neked megéri sz0pn1, hát tedd azt. De mi van, ha nem Balaton, hanem mondjuk picit messzebb vagy? Az, hogy "elviselhető", az relatív - neked elviselhető, hogy bárhol vagy, 2-4 órán belül az ügyfélnél kell teremned, másnak meg nem. És értelmes, gondolkodó ügyfélnél sem jó, ha one man show-ra építi az IT-támogatást.

És ha minden kötél szakad, legfeljebb kérdezel a hupon.

azért az árak eléggé muhaha :)
--
Gábriel Ákos
http://ixenit.com

Ha KKV-ból a középső K-t kihagyjuk, akkor ott már nem marad annyi zseton, hogy rendes szervert vagy
szolgáltatást ki tudjanak nyögni. Marad az összetákolt hardver valami olcsó netszolgáltatáson a telephelyen + IPSec, ha egynél több telephely van. (jó esetben, ha nem GRE tunnel, PPTP vagy egyéb gányolások vannak...).
Helló valóság!

milyen KV az (ha mar a kozepso k-t kihagytuk), aminek tobb telephelye van? Valami csajokat futtato vallalkozas? Ha meg a b-verzio tenyleg egy takolt vas (feltetelezem, zero backup van, rendszergazda nem nez ra sose a gepre), akkor pont az ilyen cegnek eri meg legjobban a felhos szolgaltatasok hasznalata, ahol fix, havi dijert (=tervezheto koltseg rulez) (KV-rol beszelunk meg mindig, igaz?) normalis sla-val megtamogatott szolgaltatasokat kap, ami a napi melohoz kell. OK, ertem, hogy ennek is van koltsege, mikozben mindenki faragni akarja a havi mukodesi kiadasokat, de hello valosag, legyunk mar realisak: materiabol sosem lesz var...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Nem csodálkozom, mert amikor kiesik a felhő, akkor szívás van.
Oké, saját szerver is elromolhat, de arra van esély, hogy önerőből újraépítsd, cloudnál meg csak várakozni lehet. Plusz az adatokhoz is ki tudja, hogy ki fér hozzá?

(Mondjuk a 0-day Windows, Linux bugok óta a saját szerver se 100% biztonságos.)

Azure kiesett múlt héten fél (egy munka) napot, ezen a héten a Visual Studio online esett ki fél-egy napra, utoljára augusztusban szintén fél nap kiesés volt.

http://www.computing.co.uk/ctg/news/2382347/microsoft-azure-suffers-huge-outage-affecting-websites-and-office-365
"Microsoft Azure suffers huge outage affecting websites and Office 365"

Komolyan kérdem, szerinted mennyire reális, hogy egy meghasalt szervert egy kisvállalkozás önerőből fél nap alatt újraépít?

Az még elmegy, de *ki* építené újra? Adott egy 4-5 fős SME, ha nem eleve IT-ban utaznak, akkor esélyes, hogy nem lesz meg hozzá a megfelelő skill set cégen belül.

Pontosan erre gondoltam :) Ez tipikusan outsourceolt buli egyébként is, azok meg valamikor kijönnek aznap, vagy másnap.

"Komolyan kérdem, szerinted mennyire reális, hogy egy meghasalt szervert egy kisvállalkozás önerőből fél nap alatt újraépít?"

Van egy haver aki gyakorlatilag mint egyszemélyes cég üzemel. Home-pc alkatrészekből építi a szervereit már 12 éve, annyi, hogy 4 évenként betesz egy újat, a régi meg kuka. Egyetlen komolyabb hardver darab ezekben a hardveres raid vezérlő. 12 év alatt semmi nem halt le neki. Heti backup image készül a gépről. Még soha nem kellett, de próbaképp egyszer végigtolt egy visszaállítást image-ből a szervercsere alkalmával. Tökéletesen működött neki. Egy új gép felépítése nulláról 2-3 óra, boltban mindig megkapsz mindent ami egy home-pc-be kell. Mondjuk bevásárlással legyen 4 óra. Image visszatolása további fél óra. Nem kell mindenkinek a prémium kategória és ha tervezetten csinálja amit csinál, reális lehet a fél nap.

Szóval optimális esetben fél nap a kiesés (v.ö. cloud szolgáltatónál ez már a masszív anyázás kategória), miközben...

> Az még elmegy, de *ki* építené újra? Adott egy 4-5 fős SME, ha nem eleve IT-ban utaznak, akkor esélyes, hogy nem lesz meg hozzá a megfelelő skill set cégen belül.

Jogos.

Kb amit gelei írt. Van egy haverod, aki hozzáért, és egyedül ezt megoldja, illetve eleve olyanra rakta össze. (Meg mákja volt, hogy neki még nem szállt el semmi, de ebből messzemenő következtetést levonni nem érdemses) Egyrészt még így is annyi idő alatt, mint amennyit mint fentebb írták, hogy már az fujj szar a felhő (éppen ezért kérdeztem a 4 órát. Másrészt meg peches esetben egy hétnyi melóval viszább ;) És ha valaki nem ért hozzá, ezt ugyanúgy meg kell fizetni, és ki kell várni, míg odaér, meg elslattyog a boltba, ilyesmi.

Ha nekem lenne kis cégem, ahol nincsenek komoly számtech igények, lehet én is rászánnám, hogy összerakom valamire, aminek a tartalék alkatrészét bedobom a fiókba, de nem biztos, hogy nem venném ezt valakitől inkább.

Ha meg megunja a folyamatos szopást (és penzt is akar keresni) és lelép egy multihoz, ahol negyed annyi munkával kétszer annyit kereshet..akkor ott fog állni a dokumentalatlanul osszeganyolt, romokban heverő szerverre felett a kkv és lapozgatja a telefonkönyvet, hogy kit hívjanak fel.

Észre kellene venni, hogy ennek a fajta uzemeltetetesnek baromira nincs jövője, aki ebből szeretne megélni, az 5 év múlva munkanélküli lesz.

ennek a fajta uzemeltetetesnek baromira nincs jövője,

+1

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Aha, mert a sokkal valoszinubb, hogy az Amazon tizenakarhany adatkozpontja egyszerre pukkan el, mint hogy elfustoljon az xy szolgaltatonal hosztolt sajat szervered.

A felhővel az a baj, hogy magasabbról nagyobbat lehet esni :D

https://aws.amazon.com/message/680342/

Ez a kissé visszafogott bejelentés nem említi hogy a foursquare és a pinterest is igen megtorpant emiatt. Meg nyilván csilló, "futottak még" szolgáltatás is.

A felhőnek is vannak előnyei és a saját vasnak is, sőt, a bérelt "saját" vasnak is.

Bocs, nincs idom most vegigolvasni, de a cim alapjan ez csak a us-east regiot erintette. Na mar most ha egy viszonylag hibaturo rendszert szeretnel epiteni, akkor nyilvan nem egy adatkozpontban tarolod az adataidat / futtatod a szervereid. De ezt mar az Amazon is probalta nem egyszer az emberek fejebe verni.

> A felhőnek is vannak előnyei és a saját vasnak is, sőt, a bérelt "saját" vasnak is.

Ebben tokre egyetertunk, ezert sem ertem, ha valaki egyiket-masikat szapulja fogalmatlanul. Csomo parametertol fugg, hogy melyik megoldasba erdemes fektetni.

A 4sq es a pinterest esete szerintem annyiban santit, hogy ok nagyon nem is tudtak volna masban gondolkodni, annyira rovid ido alatt nottek ki a semmibol. Ennyi ido alatt felepiteni egy sajat klasztert azert eleg huzos penzugyileg.

A pontos pinterest - 4sq hátteret nem ismerem (szerintem nem sokan, amúgy se :D), de ami nekem szemet szúrt, hogy egy ilyen, elég nagy szolgáltatás is mint ezek, megdőlt egy egy datacentert érintő (aztán persze lehet hogy továbbgyűrűző) kisebb-nagyobb nyomor miatt.

Ugyanakkor egy induló cégnek nem biztos hogy mást javasolnék. Már kb. öt-hat évvel ezelőtt is ilyet javasoltam a kétfős designer céget alapító ismerősömnek, hogy egy csavart ne vegyen, inkább csak szolgáltatást (és akkor még ráadásul sok minden ingyen volt), és akkor magának össze tud kattogtatni egy plusz e-mail címet, vagy fel tud venni új munkatársat és a weblapjukat is kényelmesen tudja frissíteni, anélkül, hogy szüksége lenne IT-s emberre.

Ez akkor működik, ha olyan helyen laknak, ahol tud normális net lenni. Sajnos még budapesti kerületek központjában is vannak olyan helyek, ahol szumma egy darab szolgáltató van, tud adni koaxon kábeltv-t, vagy rézdróton adsl-t. Max. 20/1mbps! Egyébként csókolom van. Na ezzel hozzál össze redundáns, normális sávszélességű (ugye irodai LAN-t kell pótolni) kapcsolatot...
Persze egy valamirevaló KKV úgy válasszon irodát (az ügyvezető lakóhelyet is), hogy ez ne így legyen :D

Nem LAN-t kell pótolni, mert mindent nem lehet a felhőbe tolni. Viszont egy csomó mindent meg úgymond muszáj, hiszen pont ők olyanok, hogy akár egész nap járnak ügyféltől ügyfélig.

Pont az Amazonnal szokott elofordulni, h a szerzodes ellenere repul a vas alolad es csak szettarjak a karjaikat, h bocs.

---
pontscho / fresh!mindworkz

vannak itt apróbb hibák:
Fujitsu Conf3 RX2540 Processzor: Intel Xeon E5-2630v3 8C/16T 2.40 GHz
RAM: 2*8GB 1600 MHz DISK: 4*450GB SAS, 15K Dual Hot Plug Power Supplies 800W
Egy összegben 173 376 Ft - innen hiányzik egy számjegy, gondolom.

gyorsan le kene ra csapni ennyiert, nem? elvileg koti oket a webes ar. :)

sőt, "A részletfizetéses vásárlás feltétele a Telekom valamely szolgáltatására ..."
Vagyis az "egy összegben" esetén még előfizetés sem kell, ha jól értem.

Nem.

Mit nem?

Többes ár feltüntetés esetén a fogyasztó számára a legkedvezőbben kell adni, persze a bizonyítás terhe a fogyasztónál van.

Nem, mert mondhatja azt, hogy elfogyott az a termék. Persze bünti lesz belőle, ha csak elbaszták az árat, de ez a fogyasztón nem segít (= nem kapja meg a terméket annyiért).

Ezért a GVH és a fogyasztóvédelem orálisan megkényeztetné a tét.

Az adásvételi szerződés csak a webáruház megerősítő visszaigazolásával jön létre.

Tehát ennyi erővel bárki kiírhat bármit a webshopjára, mert ugyis csak a visszaigazolással jön létre? Szerencsére ez nem így van.

A hibásan kiírt termékárak nem kötelezik az eladót. Megtévesztésnél természetesen nem erről van szó.

Szép is lenne ha így működne, mindenhol "hibásan kiírt árak" szerepelnének.

A Fogyasztóvédelmi törvény előírásai szerint, abban az esetben, ha egy termékhez rendelve egyidejűleg több ár is feltüntetésre került, a kereskedőnek kötelessége biztosítani a fogyasztónak, hogy az alacsonyabb áron vásárolhassa meg a terméket.

Jól sejtem, hogy te kereskedő vagy?

Jó, akkor azon az áron kellett volna adniuk.

Azért arra leszek kíváncsi hogy mikor a hachkerek neki feszülnek szívatni a jó népet :D. Igen lehet hogy a kis és középvállalkozásnak sokkal olcsóbb de még mindig az adatbiztonság a kérdés meg hogy amivel a cég ügyködik kinek szeretné kiteríteni :D jah meg a másik hogy kitudja a KKV üzleti titkokat kinek és minek mennyiért képes eladni csak hogy menjen a szekér mert magyarországon sose történik ilyen sőt sehol a világon se :))

Azértlegalábbegyvesszőttehettélvolnamertugyanolyanszarolvasniminteztvagyéljenakövetkezetességhogycsakazértsemrakoksehova? :)


Ne kattints ide!

erdekes a szamitas is:
Dell Conf2 PowerEdge R320

Egy összegben 714 393 Ft
36 havi kamatmentes részletre 36 × 26 573 Ft = 956628 !!!

ha kamatmentes akkor mi az a 240k kulobseg ???

A'rpi

Hát mert kamat az nincs, hanem van a listaár, amit osztanak 36-al és az egyösszegű ár a kedvezményes. :) Nekem a kedvenc ajánlatom az volt, egy teljesen másik és kisebb cégtől, amiben 1 év alatt annyit fizettünk volna egy gépért amiből 2db jó állapotú használtat veszek, illetve volt egy ilyen EoS/EoL gépek szupportjára vonatkozó is, ahol vmi 20e+fa/gép/hónap volt a díj és közben ha egy évet nézek, akkor valamivel kevesebből ebayezek vagy hupozok egy megfelelő alkatrészgépet.

Az elhelyezés.