A jatekipar sullyedese

Sokunkban merult mar fel a kerdes: mi tortent a jatekiparral? Miert lett ilyen katasztrofalis az egesz? Az egy dolog, hogy rafekudtek a grafikara, de azert azt nem kene elfelejteni, hogy a jatekot a jatekelmenyert csinaltak regen, nem a parasztvakitasert, es senkit nem erdekelt a padlo tukrozodese.

Hova lettek a regi jo oreg jatekok? Miert nem tud ma mar semmilyen jatek olyasmit nyujtani, mint anno a Heroes of Might and Magic 3, vagy a SNES-es Donkey Kong sorozat (annak a zeneje is vert mindent), esetleg a Crash Bandicoot ps1-es reszei? A mai jatekok alulrol suroljak a C64-es jatekok altal nyujtott elmenyt. Miert? Mennyivel tobb gigajuk van jo jatekot csinalni, de nem, minket csak a grafika erdekel, meg hogy minel tobbmagos processzor kelljen hozza, mert akkor fizet a hardware gyarto is. Egyszeruen nevetsegesek a ma kijovo jatekok, a gepigeny-hell az csak az egyik idegesito oka ennek.

Bizony, a gepigeny-hell, regen a Heroes 3, a Civilization 1-2 (akar a 3, de a 4 semmikepp) tudott egesz hasznalhato AI-val rendelkezni azon a parszaz MHz-en is, de nem, nekunk most GHz-ek mellett kell varnunk 5x annyit amig a gep vegiggondolja es befejezi a koret (Heroes 5, Civilization 4), holott szerintem a strategiai jatekoknak pont az a lenyege, hogy van valami gondolatom, azt tudjam a leheto leggyorsabban akadalymentesen monitorra vetni. Erre jon a "jatssz akkor real-time startegiaval" erv, amire megint csak azt tudom mondani: a real-timne strategia 2d-ben volt attekintheto. ne kelljen mar nekem zoomolgatnom meg forgatnom a terkepet, hogy epp mi harapdalja az erodomet, lassam felulnezetbol, mint a Starcraft 1-ben vagy a Red Alertben 'oszt jonapot (bele se merek gondolni, hogy milyen lesz a Starcraft 2)

FPS-ekkel nem igazan jatszok, az UT2004 volt az egyetlen, ami komoylabban lekotott, meg a Nintendo Wii-s Red Steel, de abbol nem jatszottam a regebbiekkel.

MMORPG-k es tarsaik: Diablo 2 mar nagyon jo volt, es verte a Diablo 1-et. A World of Warcrafttal sosem jatszottam, de ott legalabb van valami jatekelmeny, teny, hogy szerintem taplosag olyan szintlepesi hatarokat szabni, hogy ejjel-nappal ott kelljen ulni. De ott legelabb a jatekelmeny megvan amennyire en tudom, akik jatsszak nem unjak halalra a nehezen szerezheto Experience pontokat.

Autos jatekok: Amive a Need For Speed kinotte magat, az nevetseges. gyakorlatilag egy ovodas gyerek vegigviszi, aki egyebkent siman osszetorne egy gokartot is, de ami szimulatornak van szanva (Gran Turismo sorozat, Toca Racedriver), abbol is azt kell, hogy mondjam, hogy még mindig a PS1-es valtozataik voltak a legjobbak. Gran Turismo 2, Toca Touring Cars elso ket resze: egyszeruen imadtam oket. Lekotottek, es tenyleg tudni is kellett hozza vezetni, ma ez egyedul a szinten nem mai szupermario-szintu grafikaju Torcsrol mondhato el (meg allitolag Live For Speedrol, kiprobalas coming soon). Es igen, rohadtul nem fontos, hogy mennyire tukrozodik esoben realisan az ut, az viszont igenis fontos, hogy a homokban ugy csusszon mar az a rohadt hatsokerekes Ferrari, ahogy eloben is csuszna. Mai reszei a regi kedvenceknek results: a legujabb Toca Racdrivert 3 verseny utan szarra untam, Gran Turismo 3-at jatszottam ps2-on, nem sokkal volt rosszabb, mint a 2, de a legujabb PSP-s Gran Turismo akkora csalodas volt, hogy annak parja nincs. Az a jatek a motortuningrol es a motor dolgainak az atallitasarol szolt, eppen csak azt sikerult kivenni belole. Grat a fejlesztoknek!

Csak hogy ne mondjatok, hogy nincs kivetel, annyit mondok azert, hogy tolem is meg lehet kerdezni, hogy mik a leghasznalhatobbak a ma keszult jatekok kozul. A valaszom egyszeru: Internetes flash jatekok, egyetlen hibajuk, hogy gyorsan vegig lehet vinni az osszeset, vagy gyorsan el lehet bennuk akadni, de ott legalabb nem a parasztvakitasra mennek, hanem a jatekelmenyre. Rovid kis egyszeru unalomuzok, de nagyon jok a mai csucsjatekokhoz kepest, ertek/MegaByte aranyban meg aztan foleg :P

Hozzászólások

Pedig szerintem jo a World In Conflict. FPS-ekbol is keszult jopar.

Nincs sehol semmi baj a jatekiparral, legalabbis en nem veszem eszre. (Na jo Gran Turismo/szimulatorok + verekedos jatekok amiket hianyolok, dehat ez van, ehhez konzol kell ugylatom.)

szerintem korantsem ilyen szornyu a helyzet.
nagyon ritkan jatszom mostanaban, de legutobb, mikor ingyenes lett a portal,
gondoltam kiprobalom, sokat nem veszthetek, es vegig is vittem hamar, mert
nem tudtam felallni elole ket napig. nagyon pozitiv csalodas volt :)

hat ez erdekes regen kb tobb mint 10 eve jatszottam c64-en (pirates, defender of the crown csak hogy a legjobbakat mondjam) es kb egy eve megint leporoltam elovettem a nagyfloppy-t hogy en most milyen jot fogok jatszani es nosztalgiazni de valami szornyu volt... tobb perc toltes utan feljott egy kis szoveg ujra tolt... es a jatek menet is tok unalmas lett raadasul a dotc-t kb masfel ora alatt vegig is vittem
szoval lehet hogy regen jo volt de ma mar egyaltalan nem az
es szerintem mostansag is jelennek meg zsenialis jatekok pl a braid amit mindenkinek tudok ajanlani szinte mar muveszet :)
ott volt pl a crysis jo kellett ala a gep de azt is egy elmeny volt vegigjatszani
en ugy vagyok hogy amig nem jon ki az adott kategoriaban jobb jatek addig azzal jatszok lehet hogy 10+ eves a starcraft de ha nem tudtak jobbat csinalni akkor jatszok azzal amugy meg elo lehet venni az emulatort es jatszani a regi jatekokkal is
es megertem hogy a fejlesztok nem sok eves engine-re irjak a jateokat mert nem lenne ertelme egy felulnezetes rts-nek ha mar ilyen gepek vannak 3d-ben is lettek jok pl rise of nations: rise of legends tok jo volt...
ezek a jatekok nem kaptak akkora reklamot ezert nem is ismerik oket annyian
meg hat izlesek es pofonok nekem pl a heroes-bol csak a paros reszek tetszettek...
minden esetre szerintem nem sullyed a jatekipar most is vannak jo jatekok

-1

A C64 és a játékélmény oximoron.

Az SNES-re csak 1-2 játszható játék készült, mint a Final Fantasy VI vagy a Chrono Crusade.

A Heroes és Civilization szériákat mindig is ki nem álhattam.

A Diablo egy monoton hack and slash akciójáték.

Ha már RPG akkor meg már ne MMORPG, hanem Baldur's Gate, Knights of the Old Republic, Mass Effect, Fallout stb.

Ha meg kalandjáték akkor Beneath a Steel Sky, Broken Sword, The Longest Journey stb.

Ha akciójáték akkor Half Life 2, Stalker, Bioshock, FEAR, Crysis, stb.

Stratégiában nem vagyok otthon, de az úgyis csak arról szól, hogy ki tud gyorsabban kattingatni, szakkifejezéssel mikromenedzselni.

Ma is sok nagyszerű játék van, igaz engem igazán csak a megírt háttértörténettel rendelkező egyszemélyes RPG-k és kalandjátékok érdekelnek.

Az MMORPG-kről nem tudok mit mondani, egyszer érdemes lenne megtudni, hogy mi annyira épületes mások életerőcsíkjának lecsépelésében online csak azért hogy növelj egy rohadt számot.

"A C64 és a játékélmény oximoron."

hu de sokan meg fognak teged ezert kovezni... kezdem en :D
szerintem sokunknak C64-gyel kezdodott a jatek, sot a szamitogep ugy egyaltalan, es kepes voltam hetekig jatszani egy jatekkal, majd miutan befejeztem, ujra elkezdeni. Rengeteg hatalmas elmenyt nyujto klasszikus volt, Elite, Moonfall, Giana sisters, Creatures 1-2, Mayhem in monsterland, es meg lehetne sorolni
A kesobbi es mai hatalmas PC-s sikerek is gyakran onnan indultak, ha nem ismered, nezd meg pl. a King's Bounty-t, azonnal ra fogsz jonni hogy melyik sikerszeria klonozta le
Kalandjatekokbol is rengeteg korszakalkoto klasszikus jott ki ra (ki nem ismeri a Maniac Mansiont?)
Sot, meg az olyan 'nullgrafikas' jatekokkal, mint az ACE is evekig jatszottunk haverral, nem untuk meg soha...
mai szemmel nezve persze nagyon gagyik, de gyerekkent hatalmas elmeny volt, reszben azert, mert nem volt korlatlan, azonnal megszerezheto valasztek, reszben viszont azert, mert tenyleg ELMENY volt jatszani veluk, en a mai napig szivesen elszorakozok a kezi jatekkonzol emulatoraival (most epp' Dune2-t tolok SNES emuval :D)
-
Slackware current / OSX Snow Leopard

az egy zsenialis darab volt, ha nagyon belem rugnak, meg most is emlekszem kb a full vegigjatszasra

adjuk meg hozza a final fantasy sorozatot
nemi harvest moon-os tamagocsi jatekot
sonic-ot
tank wars-t
arkanoid-ot
impossible mission-t
nebulus-t
meg azt a jatekot, ahol egy hangyaval kellett dominot ramolni es donteni es sosem emleksem a nevere
meg meg 100 mas cimet

A civilization4 a kedvenc játékom, és bár a 3-hoz képest valóban megnőtt a gépigénye, továbbra is képes egyhuzamban fél napig lekötni. Amúgy nagyjából egyetértek.

---------------------------------------------------------------------------------
A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!

1. Egyrészt akkoriban gyerekek voltunk és a gyermeki fantázia és naivitás, na meg az elhomályosult emlékek sok pluszt jelentenek a klasszikus játékoknak. Ugyanez igaz a filmekre is, mindenki pampog, hogy régebben jobb filmeket csináltak, közben a fenéket csak jobbra emlékszenek :).
2. Akkoriban sem jöttek sűrűbben a minőségi, rekordokat döntögető játékok mint most. Pl. idén is lesz Starcraft 2, Mafia 2, Portal 2, szóval nem aggódom.

Nagyon nagyon sok +1!!

Fable óta nem készült rendes játék, bár én a Civ IV-et nem szólnám le, köze sincs a III minőségéhez, (játékélmény, AI, etc...) de szerintem irtó hangulatos, különösen a zenéi.
Egyébként, szerintem a manapság készülő játékokkal, az a hatalmas probléma, hogy a fejlesztésre szánt idő és pénz legnagyobb része a minél élethűbb grafikára megy el, holott, legalábbis szerintem, nem az a legfontosabb, én kiválóan eljátszottam a Prince of Persia első részével is, nem a grafika számított. Egy 386-oson, zöld-fekete Videoton monitorral, nem is nagyon számíthatott volna.... :D

FPS ügyben, meg Postal 2, annyira agyatlan :)

-1

Sok szar készült régen is most is. Mire emlékszel ezek közül? vagy ezek közül?

És ez még csak nem is az összes :) Szép számmál akadnak emlékezetes címek a mai napig. Jellemzően amihez a Valve, Blizzard vagy Bioware nyúl az élvezetes cucc.

Utolsó bekezdésed alapján casual kategória érdekes manapság. Ott a Popcap nagyon nyomul, nem említetted a Plants vs Zombiest, ha nem ismered akkor szerezd be de gyorsan :)

Az a része oké hogy grafika és a játékélmény között nincs feltétlen összefüggés. Én is játszogatok nethackel mai napig (előbb utóbb úgyis eljutok az ascendig)

Nálam mostanában az indie, vagy casual játékok jönnek be, pl: World of Goo, Braid, Darwinia, (szerk. megláttam a Plants vs Zombies, igen az is :-) ). Persze lehet, hogy az idő múlásával van ez így. Ha FPS játékokat nézem, nekem már a hócipőm tele van a háborús játékokkal. Jó volt...egy ideig. De már dömping van belőlük. Hol van a régi hentelős Q3Arena, vagy Unreal 200X, esetleg Serious Sam ? Ezekből nem volt sok, de pont elég volt. Ja, bocs a Prey-ben még volt fantázia, és jó ötletek. Platform játékok. Elvetve néhány. Legutóbbi egész kellemes élmény volt (Rocketknight), de kevés van belőlük. Fighting Force féle játékokkal nem is nagyon találkoztam. Szóval az X-edik 3D Shooterrel, ami csirivili, de 0 játékélmény nem nagyon fogják az eladásokat növelni.És akkor hol vannak a jó kis logikai játékok ?......

--
r@g3

Szívemből szóltál.
Én is még mostanában is inkább újra felrakom a '00-'05 előtti játékokat, mert azokkal élvezetből lehet játszani, nem unaloműzésből. Nekem az FPS és TPS vonal fekszik amúgy. És én is elmondhatatlanul rühellem, hogy azért nem futnak az újabb játékok az 1-2 éves gépemen, mert minden kib*szott izomköteget meg KELL jeleníteni az ember karján, miközben hentel. Ki nem tojja le? Nem moziba jöttem, hanem játszani. Nekem izgalom kell meg elmés feladványok (Machinariumnak itt egy piros pont), nem eyecandyvel kéne kiszúrni a szemem.

Hehe, eppen a Gran Turismo 1-gyel jatszok mostanaban, hatalmas game :)

-
Slackware current / OSX Snow Leopard

GT1-et nem lattam, de a kesobbi verziok alapjan jobnak kell lennie, mint a 2 :D Van pcre, vagy emulalod? itt az ideje ujra berugni az epsxe-t (legutobb fedorara hackeltem fol)
-----------
Happy, satisfied and completely up-to-date Archlinux user since 2009 september (KDE)
"Which version do you use?" "The latest stable" (a random archlinux user)

penteken megjott a GT2, azota nyuztam kicsit, eddig kimondottan tetszik, sokkal jobb lett mint az elso resz (rengeteg auto, palya es verseny), leszamitva ket dolgot:

1) sokkal nehezkesebb/lassabb a navigacio, mig adott helyre eljutok, egyreszt tobbet is kell 'kattintgatni' masreszt joval lassabb a kepernyovaltas mint az elso resznel volt

2) nagyon hianyzik a reginel megszokott 'bajnoksag mod', itt csak kulon-kulon vannak a versenyek, sokkal kisebb a sikerelmeny meg akkor is, ha mindegyiket megnyertem :(

-
Slackware current / OSX Snow Leopard

Abszolút mércével mérve a játékok többsége jobb játékélményt nyújt, de relatív mércével mérve.. sztem az elvárásaink is változnak.

Nem tudom, hogy ki hány éves, de ahogy "növök fel", engem úgy egyre kevésbé köt le bármilyen játék...:)

--
Ricsi

ebben lehet igazsag, lehet ma mar a Heroes 3-at sem tanulnam meg ugy, mert "tulbonyolitott", es lehet, hogy 10 eve egy "bloatjatekot" tokre elveztem volna
-----------
Happy, satisfied and completely up-to-date Archlinux user since 2009 september (KDE)
"Which version do you use?" "The latest stable" (a random archlinux user)

Az ut2004-nek +1, meg nem annyira regen a freequake-et toltam vegig ismet, nigthmare levelen...

SPAMtelenül - MX spamszűrő szolgáltatás, ahogyan még sosem próbálta

- az tény hogy a termelés több, azaz az addigi játékírókhoz olyanok adódtak akik tömegtermelnek (ezért nehezebb észrevenni hogy nemhogy csökkent, hanem nőtt a jó játékok száma is)

- az is tény hogy nincs egy abszolút minőség, mindenki a saját helyében és idejében él, az hogy szar idő van a tavalyihoz hasonlítod nem a múlt évszázadban előfordult mégszarabbhoz, tehát lehet hogy már nem (ezekkel) a játékokkal kellene játszanod, hanem "felnőni" és .. :)
(a cím, azaz a "játékipar süllyedése", hmm, nem tudom megállni: "elsüllyedt a csúszda a játszótéren, régen hatalmasat csúsztam róla, most meg már lóbálni sem tudom a lábam a tetején mert leér" :))

A Deus Ex 3-ra kiváncsi leszek, hogy a második rész konzolátiratos töketlenkedése után mit fognak tudni megmenteni a fejlesztők az egészből. Rajongóként remélem, hogy nem fogják elcseszni. A DX:IW története tetszett, de a játékmenet alulmaradt az előző részhez képest.

Nemrég vittem végig a TNM-et, amit jó sokáig készítettek. Élveztem azt a 15 órányi játékidőt (első végigjátszásra), mégha egy 10 éves játékról is van szó. Igaz, hogy a HDTP-ből és a New Vision MOD-ból nem lesz sok minden, ha ilyen tempóban készítik, de a Revision MOD ha el fog készülni, jó lesz újrajátszani Deus Ex 1-et.

A GT1-et viszont már muszáj lesz már kipróbálnom. :-P
_______
Powered by Áram // Nem vagyok annyira kocka, hogy napfényt is csak HDR-Renderingen keresztül lássak.

Vettem 2 éve egy NDS-t és meglepődtem, hogy mennyi régi jó PC játék átirat van rá (pl. Age of Empires, SimCity, Myst, sajna Homm nincs, de nagyon jó lenne). Azonkívül van sok más is, amit PC-n még nem láttam (Zelda, Hotel Dusk). És nincs gond a gépigénnyel se. Egyik legjobb befektetésem volt. Inkább azt veszem elő, mint valami régi PC játékot.

Szerintem ebben több a nosztalgiára törekvés. Régen ezek a játékok nagy élményt okoztak, de az emlékek is sokat dobnak ezen.
Változtak a játékok is más élmény nyújtanak, mint akkor. Nem feltétlenül rosszabbat. Valamint most is és akkor is, a tömegek igényeit elégítették ki.
Szerintem ahhoz, hogy egy mostani játékot élvezzen az ember nem a spriteokat kell sírva keresni a poligonok között.
Arról, hogy ma mik a nagy játékok 20 év múlva kell meg kérdezni a mai fiatalokat.
Úgy gondolom ma sincs kevesebb (sőt!) olyan jó játék, mint az általad felsorolt platformokon 10-15-20 éve.

Mass Effect 1-2, ujabb játékok és nálam könnyedén letessékelték a Gothic 1-2-őt a porondról.
Kicsit régebbi, de a KOTOR is egy hihetettlen durva alkotás lett. (Jééé, mindegyik Bioware XD)

Egy nagyon jó játékkal el lehet lenni évekig. Tehát nem kell, hogy sok jó játék legyen, elég minden kategóriában 1-2.

Én már pár éve nem játszok PC-n, de ha kijön a Starcraft 2, akkor nem fogok tudni ellenállni :)

Az SC2 pont olyan, mint az első rész volt, csak mai grafikával, hibák kijavítva, új egységek és taktikák, új pályák, szóval csak siker lehet (mivel az első rész is az volt).

minden időben a lehetséges maximum grafikát hozták. Nézd már meg hogy egy 15éves játék gépigényéhez képest milyen teljesítményűek voltak az akkori gépek, és mennyibe kerültek. Persze nézd hozzá az akkori fizetéseket is. Meg fogsz lepődni.

A nosztalgiára és emlékezetre és gyerekkorra meg hatalmas +1. Fogalmam sincs milyen játékok vannak manapság, de a nyakamat rátenném hogy az átlag pont ugyan olyan mint 15-20 évvel ezelőtt. Kiemelsz pár régi játékot, amik lehet hogy tényleg jók voltak. Viszont nyilván nem emlékszel hogy volt mellettük 100szor annyi szar játék is.