újabb Airbus repülőgép zuhant le, és újra Afrikában. nemrég zuhant le egy Airbus 330 Brazília és Afrika között.
véletlenül pont ez a géptípus nyerte a US Air Force tenderét, a ma már igen koros Boeing légi tanker gépek lecserélésére, nem kis felzúdulást okozva a tengerentúlon. a tendert eljárási hibák miatt megismétlik. nem tudom meddig képes elmenni a vállalati "érdekérvényesítés", egy ilyen 100milliárt dolcsis ügyben, de én inkább nem ülnék Airbus repülőre egy ideig, főleg nem Afrika fele.
- 6999 megtekintés
Hozzászólások
azért az is egy vicc, hogy 2009ben max 30 napig életképes a
blackbox jeladója, oszt' mélytengeri körülmények között nem
találja egy egész komoly csapat.
sajnálatos események ezek.
--
Sony Vaio &
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A tragédián túl egy kicsit gyanús is - szerintem.
Nem akarok vitát generálni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem eszik olyan forrón a kását!
Szerintem azt a jeladót nem is akarják megtalálni, mert simán bebizonyítaná, hogy a gépen bomba robbant, és ez simán tönkretenné a társaság jó hírét.
Valahol olvastam, hogy kaptak bombariadót indulás előtt, és átvizsgálták a gépet. Sajnos nem vizsgálták át kellő alapossággal. Aztán jönnek a hülye kamu dumával mindenféle jegesedésről meg viharrol. Kész röhej!
Ha meg is találták, simán visszadobták a tengerbe.
Az ilyen esetekben az ember sosem tudja meg a teljes igazságot. Azt tudjuk meg, amit a médiával megetetnek, hogy aztán a média meg velünk etesse meg ugyanazt a maszlagot. A sok birka meg megeszi, amit elé raknak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"a társaság jó hírét."
Úgyhogy egy ravasz trükkel az Airbus embereit kétszáz kilométerrel odébb küldték. Merthogy ők viszont érdekeltek lennének abba, hogy ha egy kicsi esély is van arra, hogy nem a géppel volt gond, akkor előkerüljön a doboz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha bomba lett volna, az speciel mindenkinek jol jott volna es nyilvanossagra hoznak.
Ad1, akkor nem az Airbus termeke szar,
Ad2, a osszes repter precedens alapjan "szigorithatna",
Ad3, minden kormany terroristazhatna.
Egyedul a repternek lenne ciki ahol felszalt, az viszont ebben az esetben nem valoszinu, h eleg tokejuk lenne a nagyhalakat elhallgattatni.
---
pontscho / fresh!mindworkz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Ha meg is találták, simán visszadobták a tengerbe."
Igen, lefordították X nyelvre a nemzetközi kutató-mentőcsapat minden tagja számára, hogy "józsi, ha megtalálod, nehogy nagy örömmel felhozd, hanem ásd mélyebbre az iszapban, esetleg csapjál rá a csákányoddal"
A médiát meg a mechanizmusait én sem nézem jó szemmel, de nem kell random hülyeséggel feldúsítani a tényeket.
********************
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkens)
http://holo-media.hu
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valóban egyszerű egy olyan kütyüt készíteni, ami akár egy évig is bírja, és 200km-es távolságból is bemérhető jeleket képes adni.
Mindezt úgy, hogy extrém körülmények között, ( akár 800bar nyomásnak is ellenállva) is működöképes maradjon a cucc. Ja, és ha lehet ne legyen túl nagy, hogy be is lehessen szerelni egy repülőgépbe.
Ezt tényleg akár egy 15 éves technika szakkörös is össze tudja rakni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most erről nekem az jutott eszembe, hogy nem volna-e előnyős, ha a szóban forgó tárgy nem a tenger fenekén volna, hanem például a víz felszínén lebegne?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
az valószínüleg az egyéb műszaki elvárások miatti fizikai korlátok miatt nem megy (azért, hogy a robbanásokat is túlélje, kell falvastagság)
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De, előnyös lenne, viszont akkor még nehezebben lehetne megoldan, hogy 1100 fokos hőmérsékleten 30 percig működőképes maradjon, és min 22000 newton erőhatást is kibírjon.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Dehogynem, a hozza rogzitett repulogeppel egyutt.
--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ok. tegyük fel, hogy ez a két dobozka könnyebb a víznél, azaz van benne megfelelőmenyiségben valamilyen gáz. Tegyük azt is fel, hogy a védendő műszaki berendezések megfelelően rögzítve vannak, röviden tehát azt, hogy az úszóképességének nincs technikai akadálya. Node... Hozzá van rögzítve egy repülőgép. Ezt a rögzítést hogyan, miként, és mikor oldod ki úgy, hogy az egyébként úszásra képtelen, és emiatt a rögzítőt is a mélybe húzó darabról leváljon, de csak és kizárólag akkor (de akkor igen!), ha szükséges. (A feladathoz kapcsolódó kérdés: mikor szükséges?)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na igen. Fogalmazzunk úgy, hogy elfelejtettem általánosítani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk a vizen kívűl nem jut eszembe hirtelen olyan eset, hogy fontos lenne levállnia. Szal a kulcs a víz.
Szerk.: Esetleg a nyomásváltozás is szóba jöhet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Esővíz, egyéb víz...
Én végülis csak arra gondoltam hogy egy darabokra szakadt gépből ha kiesne a fekete doboz akkor esetleg fönn is maradhatna a vízen. Amilyen képeket eddig erről a gépről láttam, szerintem túl sok egybefüggő része nem maradt, tehát végülis működhetett volna.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nemá. :)
Még favágó módszerrel is el tudok képzelni egy eltolt kétkamrás rendszert ami x bar fölött lépne működésbe.
Nem fontos egy 10 méteres folyóban is levállnia.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Képzelni, vagy költséghatékonyan, megbízható módon, a repbiztonságot szem előtt tartva megvalósítani?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vazze, ti feltételeztetek mindenfélét de megakadtatok a leválás problémáján, én adtam rá elvi megoldást -jelzem, a ti feltételezett dolgaitok nagyságrendekkel többe kerülnének-, erre gyakorlatilag reklamálsz, hogy vállaljak garanciát, csináljak üzleti tervet meg prototípust... (Ford Fairlane!)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerinted mennyivel vagy okosabb a gyártók ezzel foglalkozó szakembereinél? Erről az jut az eszembe, amikor a CATIA-ból adott vezérlőre/megmunkálóközpontra generált NC/CNC progframba bele akart nézni a tanárunk, mondván, hogy a technikusnak esetleg bele kell nyúlnia, merthogy ő ismeri az adott berendezést... Válaszul persze kapott egy udvarias "természetesen lehet"-et, hozzátéve egy elég combos nagy számot, hogy hány mérnökév van a cuccba feccölve...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te most miről beszélsz? Mondtam én ilyesmit?
Egy agyrém elméleti megoldását keresgéltétük.
Remélem, hogy 1000-ből 1 eset miatt nem fogják kitalálni, meg kell oldani, hogy tényleg ne süllyedjen el a fekete doboz. Ez kb. olyan, mintha a véletlen virágcserép szélvédőre esés ellen dolgoznának ki védelmet az autógyártók.
Én itt be is fejeztem, mielőtt bebizonyítod, hogy én okozom a földrengéseket is... :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az az 1000 picinyt sokkal több -- a többivel egyetértek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hülyék ezek. El kéne nekik küldeni ennek a fórum bejegyzésnek a címét, hogy megértsék, lehetetlen, amit akarnak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hülyék, egyszerűen ugyanabba az irányba kezdenek gondolkodni, mint mi. Sokba, nagyon sokba került a kutatás, az Airbus tényleg szeretné tudni mi a pékpéró miatt esett le a madár, hiszen elemi érdekük a hasonló problémák elkerülése. Igen, ők is ötletelnek, bedobnak a köztudatba egy egyszerű észjárással természetesnek tűnő megoldást, erre mindenki megnyugszik, és nem azon fog rágódni, hogy miért esett le a gép, hanem azon, hogy a meglelhetetlen fekete doboz helyett rádiós/műhódós/akármilyen telemetria lesz. (Gyengébben kedvéért az eddigi gitt helyett adnak egy másik frisset, amit lehet rágni).
MOst neki fognak ugrani az ezzel foglalkozó mérnökök a megoldás kidolgozásának, az elvárt működésből kialakul egy feltételrendszer (földi, illetve fedélzeti), megnézik a költségeket, a várható hasznot, etc. aztán vagy megkapja a fejlesztés a zöld utat, vagy sem. Én örömmel beismerném a tévedésemet, ha kiderülne, hogy épkézláb költséggel meg lehet csinálni, de... pl. egy zivatarfrontnál jobb rádióhullám-visszaverő felület nem nagyon van...
Az ACARS rendszer felokosítása, átminősítése kritikussá (pl. más tápsinre kapcsolva, hogy az utolsók között álljon le), vagy egy plusz rádiós/műholdas telemetria a redundancia növelsésére kiváló lehet, de kizárólagosságot adni ilyesminek nem tartom célszerűnek. (A legtöbb repesemény szárazföld fölött történik, ott meg nem szokott gond lenni a rögzítők fellelésével.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tegyuk fel, hogy nem itt ulnek a vilag legokosabb katasztrofa/repules/anyagismeret szakertoi. Tudom, hogy nem igy van, ezert irtam, hgoy kepzeljuk el. Megvan?
Miert nem lehet tobb dobozt is kirakni? Farok, gep alja, gep teteje, pilotafulke. Egy csak elokerul!? Akar hogy esik is le a gep. Hmm?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van két doboz, eltérő funkcionalitással. Ezeknek az adatokkal, elektromos energiával való ellátása sem piskóta, ha újabbakat raksz fel, akkor ugyanaz van, ami a valósidejű adatküldésnél: miről, hogyan táplálod meg őket adattal és energiával? Egy repcsi nem LEGO, hogy "na még belerakok két kockát", és nem töketlen fecske ("E'bírja az, e'bírja...")...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem repülőknél nem olyan egyértelmű a nyomásváltozás miértje.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aha, a macska meg fel van mászva a fára.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hatasos ellenerv.
--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ellenérv??? Mire?
Képzeljétek már, hihetetlen dolog, de a víz mélységének nüvekedésével arányosan megnő a nyomás! És ezt állítólag még meg is lehet mérni! Azért ez már űrkorszak nem?
Várjál, van még ilyen:
Minden vízbe mártott test, a súlyából annyit veszt, mint amennyi az általa kiszorított víz súlya!
Vagy: A légnyomás meg csökken normál esetben, ha elindulunk a talajszinttől felfelé!
Tiszta mágia!
Megbeszéljük a négy alapműveletet is, van rá igény?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Megbeszéljük a négy alapműveletet is, van rá igény?"
Csak ha 3-asnal jobbat szeretnel erre a produkciora.
--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor bevallom hogy nem értek hozzá, lövésem sincs róla, nem értek a nyomáshoz se, a vízhez se, az időjáráshoz se, meg a repülőkhöz se, csak nagyon szeretek okoskodni. De egy kis fantáziával el tudok képzelni több nehézséget is, például hogy egy levegőben darabokra hulló gépen hogyan lennének az érzékelők, és ezek pontosan mit csinálnának a leválás érdekében, jegesedés (és a víz tágulási tulajdonságai, plusz még nyomásváltozások a magassággal, a viharokkal meg a villámcsapásokkal összefüggésben), és lehet hogy gyakran nem előnyös ha van egyáltalán mód leválasztani a gépről a dobozt (pl. mikor fölülről kerüli a hegyet és meghúzza a a gép alját, oszt' ott marad a doboz a csomolungma tetején, vagy ha terroristák kezébe kerül).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezen a kérdésen gondolkoztam korábban. Végül arra jutottam (és persze lehet, hogy ez is hülyeség, és nem lehet megvalósítani), hogy tennék a gépbe egy rendes fekete dobozt, ami kibírja a lángokat, meg amit még kell, (ez lenne a földre érkezéskor keresendő cucc) meg tennék egy (vagy több) másikat, amik kicsik lennének, és csak a rázkódást bírnák elviselni meg a nagy nyomást, viszont lebegnének a vízen.
Rádión (vagy infrán, vagy mágnesesen, mindegy, a lényeg, hogy nem drótokon keresztül) kapnák a rögzítendő adatokat.
Elhelyezés az érdekes kérdés, mert ugye a szerencsétlen csak akkor tud fellebegni, ha nincs felette semmi. Ezért arra gondoltam, hogy a gép törzsén 120 fokos eltéréssel kellene három kis kamrát kialakítani, ezekben lennének a lebegős feketedobozok, és a három kamrát olyan módon zárnám le, hogy 1: aerodinamikailag ne legyen jelentős (tehát ne emelkedjen ki, ne legyen horpadás, lehetőleg nagy rés sem), 2: alacsony külső nyomás esetén maradjon a helyén (tehát repülés közben ne szippantsa ki az elsüvöltő levegő)
Viszont vízben nyíljon ki: lehet olyan anyagból, ami víztől feloldódik (ha meg lehet oldani, hogy mondjuk esőtől ne, tengeri párától ne). Ezt nem biztos, hogy könnyű
második lehetőség: ha a kinti nyomás nagy, a benti nyomás meg tengerszinti, akkor pl. törjön darabokra. Ekkor már akár valami víz hatására beinduló kilökő akármi is ki tudná juttatni a kamrából.
Na, kb. eddig jutottam. Ami problémák eszembe jutottak, azokat igyekeztem figyelembe venni.
Kíváncsian várom, mik azok a problémák, amikre nem gondoltam (az energiaellátásra gondoltam, de nem találtam ki rá megoldást. Vannak pl. közelségi töltők, valami ilyen lehetne a gépen is pl.)
G
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én beszerelnék egy központi kioldógombot (is): Ha tudja a kapitány, hogy nagyon gáz a helyzet, akkor megnyomja a gombot, a feketedoboz pedig kirepül.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kioldórendszer hibás működését is meg kell akadályozni, ezt nem szabad elfelejteni... Minthogy repbiztonsági elem, így a működőképességét rendszeresen ellenőrizni kell, ergo arra is ki kell találni egy megbízható megoldást... Apró módosítás, és dőlnek a kapcsolódó feladatok...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minden bizonnyal a mérnökök ki tudnának találni olyan megoldásokat, amik elfogadhatóak, ugyanakkor megbízhatóak is lennének. A kioldógomb biztonságilag lehetne olyan, hogy 3-szorosan kelljen kapcsolni. Például:
1.) Kapcsoló védő sapkáját felhajtani
2.) Kapcsolót benyomni
3.) Kapcsolót lekattintani > fekete doboz puff ki a gépből
A fekete doboz pedig valami olyan anyagból készüljön, ami lebeg a vízen (lásd a fentebb írt hozzászólásokban), ugyanakkor nem törékeny és természetesen a szélsőséges körülményeket is bírja ki (több km zuhanás, becsapódás, stb.).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem kicsit olyan az otlet, mint a tabletta amit 30 perccel atomvillanas elott kell bevenni...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezzel mi a gond? Fél óránként beveszel egy pirulát és védve vagy.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A szerencsétlen repülőgépgyártók tévúton járnak. Szegények azon dolgoznak, nehogy véletlenül kiessen az a nyavalyás adatrögzítő, ti meg mindenáron orbitális pályára akarjátok állítani.
Több esetben éppen a doboz állapotából, például a jelek megszűnésének sorrendjéből tudnak következtetni a hiba okára. Ettől akarjátok megfosztani a kivizsgálókat.
De egy kicsit a konkrét ötletről is:
Azt gondolod, hogy csak a gomb megnyomását kell biztosítani? És mi van, ha rövidzár történik? Mi van, ha elvágódik a kábel? Mi van, ha a személyzet nincs olyan állapotban, hogy gombokat nyomkodjon? A kilövő berendezés hogyan működne? Pirotechnikai eszköz vajon hogyan reagálna például egy kis tűzre? Vagy egy bazi nagy rugóval lőnéd ki? :-)
És végül: miből legyen az a vízben lebegő, de mindent kibíró doboz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ezzel csak annyi a problema, hogy hova lesznek azok az adatok, amik ugye a kioldas utan keletkeznenek. tehat pont a lenyeg nem lenne rogzitve, igy rengeteg informaciotol fosztva meg azokat akik rekonstrualjak kesobb az esemenyeket. a doboznak a geppel egyutt le kell zuhannia, es rogziteni minden az utolso pillanatig..... ezert van.
--
{ Nem is kernel az, ami nem fut el egy quartz órán }
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
es mi a pontos definicioja annak hogy "gaz van" ?
Ha mar tenyleg nagyon nagy szarban vannak akkro durvan el lesznek foglalva azzal hogy inkabb megprobaljanak kimaszni belole, ha meg meg nicsn akkora gaz es kidobja akkor meg pont a leglenyegesebb adatok fognak lemaradni rola... arrol nem is beszelve hogy "huh gaz van dobjuk ki" - kidobjak. aztan meg rendbehozzak a dolgot es mennek tovabb akkor mi van? a dobozzal mi lesz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Gáz akkor van, ha a pilóták mögött az utastér már darabokra szakadt, vagy az egész gép tűzgolyóvá vált.
Optimális esetben a repülőgép teljes megsemmisülése előtt 3 másodperccel kell végrehajtani a 3 lépéses fekete-doboz kioldást.
/ :) /
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Például az is gáz. Én azt is gáznak nevezném, ha a gép zuhan az óceánban és már csak méterek választják el a gépet és az óceánt. Egy tapasztalt pilóta feltudja mérni a helyzetet és ha már tudja, hogy így is - úgy is le fog zuhanni, na, akkor dobja ki a fekete dobozt.
Most így hirtelen nem tudom, hogy a gép mely részén van a fekete doboz, de ha mondjuk a farkában van és az leszakad, akkor nem sokat ér ez a kioldógomb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem az a kérdés, hogy még mit, hanem hogy pontosan mit nevezünk "gáznak". A két rögzítő közül az egyik általában a függőleges vezérsík környezetében, a másik meg valahol elöl van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak arra próbáltam utalni, hogy az egész kidobásos ötlet baromság igen naív.:) (bocs)
A fekete doboz mint eszköz évtizedek alatt fejlődött oda, ahol most tart. Talán nem véletlenül olyan, amilyen.
Azért is hívják fekete doboznak (egyébként a színe narancssárga), mert pl. a pilótáknak semmi ráhatásuk nincs a működésére.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"a gép törzsén 120 fokos eltéréssel kellene három kis kamrát kialakítani, ezekben lennének a lebegős feketedobozok"
Ott vagy hatalmas tévedésben, hogy a gép kb változatlan marad ütközéskor. Valóságban pedig akár egy 10-20 méter hosszú törzsdarab is összenyomódhat egy fél méteres alaktalan fémhalmazzá, a kamráiddal együtt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
jogos.
Én arra gondoltam, ha egyben süllyed el. Ha darabokra törik, akkor is simán lehet, hogy alulra kerül, de ha torzul, akkor aztán végképp lehet minden akár egy zárt térben.
Ez ellen többszörözéssel lehetne védekezni (statisztikailag), de gondolom elég hamar elérnénk azt, hogy túl nehéz, túl drága.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nyilván a tengeralattjárók is hobbiból emelkednek vízfelszin közelébe, ha rádiózni akarnak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez alapján nem kell.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért annyira nem egyszerű ez, különben mindenki ezt használná:
http://en.wikipedia.org/wiki/Communication_with_submarines
"The communication link is one-way. No submarine could have its own ELF transmitter on board, due to the sheer size of such a device. Attempts to design a transmitter which can be immersed in the sea or flown on an aircraft were soon abandoned."
Ha egy atomtengeralattjáróra nem fér fel egy ELF adó, akkor feltehetőleg egy repülőgépre sem fog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaj ne. Inkább hagyjuk, végül is nem a Hungarian Submarine Portalon vagyunk. Meg nincs igazán kedvem Wikipedia szócikk-csatába belemenni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Leszarom a wikipediát. Csak ha nem rakok be linket, akkor meg az a baj.
De most komolyan. Reálisan megoldható lenne, hogy ELF-en is sugározzon a blackbox, és meg is lehessen határozni a pontos pozícióját? Tényleg érdekel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, realisan megoldhato. Ehhez csupan az kell, hogy a repulogep hossza meghaladja a 3500 km-t, es legyen a fedelzeten egy atomeromu.
--
"ne támogasd az erdők kiírtását mozijeggyel, töltsd le a netről!" - killllll, asva.info
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ugyan, ezen a téren is sokat fejlődött a tudomány. Már elég pár száz kilométer is... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez még környezetbarát is lenne, hiszen nem használna üzemanyagot. Az utasok csak felszállnak rá az első ajtón, és leszállnak a hátsón ;-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekünk ez most nem-e tökmindegy-é?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jaja ha azt tolnak be repterre elem, meg is mondom hogy STOP inkabb megyek ladikkal !
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Menjél... Normál időben 2-9m a hullámok cs-cs mérete. Ha szelesebb az idő, akkor "csöppet" több...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egész eddig semmi kirívó eset nem volt az Airbus vasakkal, most bejött 2 eset és megindult a tömeghisztéria. Gratulálok.
Azt meg ugye senki nem gondolta komolyan, hogy _nem_ Boeing gépet vesz a US Air Force? Nehezen tudom elképzelni, hogy az amerikai légierő nem hazai gépet vesz, hanem európait.
-pilisig-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Plusz az az apro teny, hogy az adott legitarsasag Franciaorszagban mar feketelistan van a szethulloban levo gepeik miatt, szoval ezt az esetet szerintem nehez az Airbusra raverni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az egesz EUban.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a nevetséges, hogy 2009-ben nincs 2000Ft-os GPS adó rajtuk..
----- www.blackpanther.hu -----
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azert gondolhatod, hogy nem szextanssal bohockodnak :)
==
`Have some wine,' the March Hare said in an encouraging tone.
Alice looked all round the table, but there was nothing on it but tea.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nyilván :) de engem is meglepett már, hogy azért csak nem akkora költség egy online "követés" megoldása. tehát jönnek a gép "szívdobbanásai", benne a koordináták, stb, majd amikor lepotty, akkor ezek sorában van egy szakadás. így nem kell azt mondani, hogy "bizonytalanok a katasztrófa színhelyét illetően". mégis csak könnyebb elkezdeni a keresést, ha legalább az utsó ismert koordináta és repülési vektor megvan, mintha csak egy pötty lenne a radar gyorsan homályosuló képernyőjén...
tényleg, nincs itt ilyenben jártasabb? miért nincs ilyen adat a gépekről?
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bennem a mostani balesetnel tudatosult, ha jol ertettem, hogy igazabol ott kezdodik a gond, hogy az ocean folott nem is kovetik radarral a gepeket. Tehat van egy jokora legter szakasz, amikor a ket radar kozott a semmiben repul a gep, azert is volt ilyen nehezkes a megtalalasa a helynek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Számoljunk picinyt... Kell hozzá legalább kettő, független adatforrás, továbbítórendszer, ezekhez sávszélesség (nem sok,d e sok kicsi, sokra megy). Ezeknek meg kell oldani a villamos energiával történő ellátását (az ACARS sincs a vészhálózatra kötve!), növelni kell annak a terhelhetőségét. Ez már alapban tucatnyi komponens módosítását, bővítését, átalakítását teszi szükségessé, csak a bringákon, és a földi oldalt (adatgyűjtés- és tárolás/kezelés kérdése) nem is vettük hozzá. Röviden k. sokba kerül, és gyakorlatilag semmi értelme. Miért? Erre csak ott lehetne szükség,a hol radarlefedettség nélkül megy a bringa, az meg szinte kizárólag az óceánok fölötti térség, ahol -pont amiatt, mert távol van mindentől- az adattovábbításra a műholdas kapcsolat lenne csak alkalmas -- rohadt drágán. Ha repmagasságon esemény van, akkor mire "leér" a madár (akár egyben, akár darabokra hullva) már egészen máshol lesz, mint ahol az utolsó ismert koordináta volt.
De nézzük a földi kiszolgálását egy ilyen, online követésnek... Pár taliga repked, elég gyorsan, a tőlük érkező adatokat megfelelő védettségű, rendelkezésre állást biztzosító (na az internet az pont nem ilyen...) adatátviteli hálózaton megfelelő forgalomirányítás biztosításával el kell juttatni... hova is? A célreptérre? A honos reptérre? Az adott társaság központjába? Ott a beérkezett adatokat x ideig tárolni kell, majd pedig (mondjuk leszállást követően?) kidobni.
Felmerülhet a kérdés, hogy ok. ez sokba kerül, akkor csak "probléma esetén" tolja az adatokat ez a rendszer... OK. definiáld azt, hogy mi az az állapot,a mikor kell ilyen infókat küldeni? Ha szűrjük a rep.eseményeket, akkor ezt az AI-t kell felokosítani, jobban mint a kaptént, hogy tudja, mikor van tele a pelus.
Az egész online nyomkövetés és valósidejű telemetria a jelenleg rendelkezésre álló adatátviteli lehetőségeket figyelembe véve borzasztóan drága lenne, és az esetek 99.99%-ában szükségtelen adathalmaznak az átpaszírozását eredményezné.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
értem az érvelést, de azért ez mégis csak sánta valahogy a "költség vonzatát" elemezve. a repülésben a műholdas kommunikáció nem épp komoly költség kéne legyen, ha van műholdas mobil is, amit kézben el lehet vinni órákon át. pont egy repülőn lenne ez nehezen megoldható? az érvelésed jogos odáig, hogy vajon mikor és mennyire fontos adat (bár mondjuk egy ilyen ipar, mint a légi, csak fontosabb, mint a kölcsönbicaj holléte). az adatok "hovatartozását" jobb kérdés vizsgálni, annak tán nagyobb a nehézsége (hol legyen, hova fusson be, stb).
vajon mennyi repülő lehet egyszerre a légtérben? (koordináták eldobása már radar lefedettség esetén is redundancia. leszállás után meg irreleváns). nem tudom mennyi műhód molyolna ilyen információval, de az ingyenes gps adatforgalom mellett ez már csak nem költség (jó, tudom, hogy nem ideális összehasonlítás, de akkor is)
a lezuhanás utána "tök máshol lesz, mire földet ér" dolog meg azért annyira nem gáz. szétszóródhat, de nem lesz azért annyira más helyen (pl. oldalt, vagy visszafelé nem igen kell keresni a lezuhant gépet, csak egy bizonyos tűrés kell). manapság meg a globális műholdrendszer mellett az "alig sajka méretű tankereket" is hónapokig "nem találják... szóval nem vagyok összeesküvés elmélet hívő, de az érdekből meg nem találást reálisabbnak érzem, mint a "költségességet"
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Túlélőknek többet kell fizetni, mint a halottak hozzátartozóinak, de ez már ki lett fejtve az előző lezuhanásos topicban.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Költség-haszon elemzésnek hívják a dolgot, sokkal többe kerülne kiépíteni és üzemeltetni, mint --hála az égnek-- baromi ritkán kutakodni a két adatrögzítő után, ami valahol az óceán közepén, igen-igen randa domborzattal megvert területen potyogott a gép csatolt részeivel együtt a vízbe.
Az ACARS egyébként küldhet koordinátára vonatkozó infót is, azonban mint említettem volt nem ez az elsődleges célja, az utolsó ismert pozíció meg a kutatás szempontjából a "valamerre arra" (párszáz km-es nagyságrendű tűréssel) behatárolásához most is elegendő. Ha tehát online adatküldést akarsz, akkor annak a két rögzítő teljes adatfolyamát kéne átvinni, ami azért elég masszív adatmenyiség, amit nem is biztos, hogy műholdon csak úgy pikk-pakk át lehet tolni. (Ja, és az egész folyamot megfelelő erősségű titkosítással is kell védeni ugyebár, hiszen a downlink az nagyon nem pont-pont kapcsolat...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
úgy emlékszem, hogy most az utolsó ismert pozíciótól még egy órát repült a gép, mielőtt elkezdte volna a hibákra utaló üzeneteket küldeni, ami után azt hiszem 4 perccel már lezuhant.
Azért ha mondjuk nem 1 óra, hanem mondjuk 1 perc az utolsó ismert koordináta, meg ugye látszik az előző pár jelből az irány is, az azért sokat segítene.
Az elején, amikor eltűnt, valami óriási nagy területen nézelődtek.
Ha lettek volna túlélők, mire megtalálták a roncsokat, addigra mindenki szomjanhalt volna most. Ez azért gáz.
(OK, persze, ha a túlélők rádió jelet adnak, akkor egyszerű megtalálni őket)
G
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az utolsó bejelentkezés után a megadott irányt/magasságot kellett tartania. Ha változtat, rádióznia kell(ene). Hogy miért nem történt ez meg, az jó kérdés, bár a "repülni, navigálni, kommunikálni" elv elég jól magyarázhatja a dolgot, azaz erősen el lehettek foglalva a bringa kordában tartásával (ezért lenne igazán fontos a repadatokat tartalmazó doboz...).
Az AF gép fent hullott szét, ez igaz, ergo nulla túlélési esély volt. Azonban nem kell hiú reményeket táplálni, a vízreszállás, pláne adott időjárási körülményeknél az óceánon ugyancsak a gép rommá törésével járt volna, aminek szintén igen-igen nulla közeli a túlélési esélye.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze. Felteheto"en mindenki meghalt. Ebben a konkrét esetben ez nem sokat segített volna.
De ahogy a másik gép esetén is találtak túlélo"t, adott esetben elo"fordulhat, hogy nem mindenki hal meg.
Akkor viszont az jó lenne, ha legalább 1 nap alatt megtalálnák o"ket.
Így értettem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A mostani: egy sziget partjánál, approach közben, normális időjárási körülmények között. Az AF-es eseben trópusi viharban, óceán fölött, utazómagasság környékén. Nagyjából annyi a közös, hogy repülő esett sós vízbe.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért kell egyébként annyira titkosítani, hogy hol van a repülő? Terrorizmus miatt?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha a jelenlegi onsite rögzítőket ki akarja valaki váltani egy távoli rendszerrel, akkor kell. Nem véletlen, hogy ezeknek a berendezéseknek az adatait nem hozzák fullban nyilvánosságra egy-egy eseményt követően (az egyik rögzítő pl. a pilótafülkében zajló beszélgetést, hangokat, zajokat is rögzíti...).
Képzeld el, egy bulvárszennylapnak mekkora bolt lenne megszellőztetni még a vizsgálat lezárulta előtt a nyíltan küldözgetett adatokat... Személyiségi jogi, üzleti és biztonsági oldalról sem lenne jó dolog..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért sok repülőgépen van műholdas telefon. Mondjuk használni még nem használtam, mert drága :-)
Fogalmam sincs, mennyibe kerülne adatokat áttolni, de a jelenlegi (ha az adott gépben éppen van) rendszeren nyugodtan küldhetnék az utasok csevegése mellett a koordinátákat is, gondolom.
Viszont azt nem tudom, hogy mondjuk viharban pl. működne-e egyáltalán a forgalmazás. Mert ha nem, akkor kb. semmit nem érünk vele.
G
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
olyan 1-2 ezer ft per perc
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mert üzlet. de a biztonságot nem akarják önmagukkal megfizettetni. valszeg nekik olcsóbb. amúgy ha jól sejtem a repülő működése valamennyivel több lehet percenként, mint 1-2 ezres :)
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hja :D
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
GPS vevő van, van ezen túl autonóm navigáció, van sok egyéb dolog (ott van pl. az ACARS, ami a működési adatokat tolja, elsősorban rádión, de szükség esetén műholdon is). Az AF gépe 3-6km mély, igen durván szabdalt fenékkel megvert óceáni területen esett le, ahol azért nem piskóta bármit is megtalálni, akár hang, akár rf jel alapján (hint: reflexió).
Egyébként ezt a kört az indexes szaktopicban alaposan körberágták a szakik, meg az outsiderek is, esetleg ott célszerű visszaolvasni, itt nem szándékszom beidézni a teljes thread-et -- "picit" más a tervezési-fejlesztési, tesztelési és engedélyezési folyamat, mint ahogy azt a közös bughalmazra codebase-re esküdöző ópenszósz huszárok hiszik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ebben biztos igazad van, de ha egy Airbust mondjuk M$ XP navigálna az óceán felett, akkor én inkább úszom...
---------------------------------------------------------------------------
Környezetvédelmi nyilatkozat: Ez a hozzászólás kizárólag reciklált elektronok felhasználásával íródott.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Maradjunk abban, hogy olyan amatőr el...ásokkal, amiket a hobbikódokban lehet találni, olyanokkal nem fogsz összefutni production-be került repvez. cuccokban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pedig én aszittem. Most azért kezdek kételkedni a firefox pluginek megbízhatóságában. (Azért ez most megrázott nagyon, mit tagadjam... :()
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha olyan hobbikódokra gondolsz, mint valami pici puha cég szoftverei (ahol pl. egy fájlrendszerben íráskor előjel nélküli, olvasáskor viszont előjeles egészként kezelik a fájlméretet, ezért aztán klasszul lehet negatív méretű fájlt létrehozni egyszerű írással), akkor egyetértünk. Mert a Win98 (és az előtte lévők mind) pl. produkálták ezt, sok éven keresztül, FAT32-vel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Debian Openssl, DD-wrt-s firmware és a bedrótozott rule esete (initial revision óta benne van...)...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ahha, mint a dátumvonal felett fejreálló/lefagyó vadászgép esete :D
http://www.sg.hu/printer.php?cid=57114
Mellesleg néhány légitársaság járatán van internetezési lehetőség a fedélzeten. Ha akarják, akkor meg lehet oldani a folyamatos élő kapcsolatot. Viszont minden grammon és centen spórolnak, utasokból és csomagból pedig a lehető legtöbbet akarják felpakolni.
http://www.origo.hu/utazas/20090516-utazas-repules-legikozlekedes-techn…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az online netkapcsolat kényelmi szolgáltatás, aztán ha megy jó, ha nem, akkor a sztyuvi sajnálkozva bemondja, hogy most épp nem műx. Egy rep.bizt. cucc esetén azért ez nem ilyen egyszerű...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
http://www.airliners.net/photo/0957790/
Nyugi, legális, és rendszeresen windowsupdate-elik, az automatikus frissítés pedig ki van kapcsolva, mert kellemetlen, amikor 10km magasan jön egy olyan frissítés, amely telepítése után öt perccel rebootol a gép.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
EFB != PFS
Ha behal a vindóz, attól még használható pl. a papír alapú Jeppensen.
Egyébként meglepő, hogy milyen sok pilótapalánta van itt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ugyan, a sok leenugz és tréesdé győzike mindenhez ért, tán még taxizni is tudnak.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ellentétben veled, aki meg...?
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ő oprencertől függetlenül tudja használni a billentyűzetét, így nincs gátolva a komoly/világmegváltó/szakértői postok megírásában!
(Miért hiszik itt néhányan egy offtopic téma postjaira, hogy azok az airbus hivatalos szakértőinek állásfoglalássorozatai?)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem emlékszem olyan hsz-emre, ahol _én_ szakértettem volna a repülést. De cáfolatul permalinkek jöhetnek :)
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én nem mondtam, hogy a repülést szakértetted, bár, ha azt vesszük, hogy reptében fikáztad a linux/bsd júzereket ánblokk, akkor végülis rep-, és szociológiai vénád lehet mindenképpen. Ezexerint társadalomrétegtudós lehecc. :PP
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én Debiant használok. (többek közt ezért ekkora az arcom :)
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már késő! Megnéztem az IP-címed, te Steve Ballmer vagy, ne is tagadd!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De Bill Gates gépéről!
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ellenben velem, aki nem pofázik bele a repülésbe, mivel nem ért hozzá. Sőt, a *solarist se fikázom, mert nem ismerem.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem pofázol bele? akkor mit keres itt a postod? ;) a gagyi "leenugz"-ozás, meg egyéb efféle baromság kb az "m$"-ezéssel egyenrangú. semmiképpen nem a szakértelem jön le belőle, vagy a komolyság (komolyan vehetőség)
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tán még NagyZ-től tanultam. Vagy snq-tól?
Amúgy az a "buzi aki dollárjelezik" elég idegesítő. Én se szólok bele, hogy mondat eleje nagybetű kéne legyen.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nyugodtan szólhatsz érte. sőt, magyarázatot is kaphatsz. a mondat eleji betű az valóban nagy. de egyfelől ez a topik nem erről szól, másfelől meg helyesírástól független oka van, hogy nem írok úgy. viszont fikázni nem fikázok senkit azért, mert tőlem eltérő véleménye van (leenugz és tsai). és nem de facto barom aki mást gondol ;) legalábbis nálam
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha nem indiszkrét, akkor mi az oka? Én nem szoktam ilyesmiért szólni senkinek, általában észre sem veszem, csak most érdekelne, ha van rá valamilyen megfelelő indok, mert több helyen is láttam már ilyet. Meg olyat is, h az írásjelek után nem tesznek szóközt. Igazából eddig lustaság kategóriába soroltam -és az szerintem is félegészség! :)-, de ha van valami racionálisabb oka, az érdekelne.
Ps.: Pl. ez alapján meg végképp bonyesz a dolog:
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A bal shift alá beragadt egy söröskupak, a jobb shift kiesett, a caps-lock meg kontaktos és ráz. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na várj, akkor még erről mondj valamit:
http://hup.hu/node/14223/102448
(Utolsó mondat közepe.)
Bocsika :DDDDDDDDDDDDDD
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem indiszkrét, csak tényleg nem ide tartozott. szerintem. 2 oka van. az egyik az, hogy nagyon sokat gépeltem anno egy olyan terminálon, amin szarok voltak a billentyűk (konkrétan ragadtak), a másik egy sima preferencia. van egy olyan betűtípus (na jó... volt), amit nagyon szerettem. ott formailag nem volt kis és nagybetű, csak úgymond méretileg. ha hivatalosabb dolgot írok, akkor soha nem így írok. amikor valaki nagyon tiszteletlen, akkor annak is "rendesen" szoktam írni. :) valahogy kialakult egy olyan, ami szerint hivatalosabb formákra így írok. (ha valakit zavar és nem csak beleköt, akkor írok másképp neki, ha bántja a szemét :) )
a linken levőre az utalást nem igazán értem.
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mer' ott a linkben teljesen vegyesen nyomod, van közte olyan post ahol minden mondat nagybetűs, van ahol meg egy se, viszont van benne NAGY betű. :)
Amúgy engem tényleg nem zavar se ez, se semmi ilyesmi, csak aszittem valami spéci bill.beállítás, amin a gyakoribb shiftes karakterek is elérhetőek shift nélkül, és bazira gyorsabban lehet írni pl.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a vegyes az akkor szokott lenni, ha pl. ide oda forgolódok és hol a terminálon, hol a saját desktopon, stb. írok. rég volt már amúgy, de ilyen esetben szokott lenni. valami olyasmi lehet, mint az ékezetlen. azt is tud az ember, csak rá kell állni. és akkor ott is úgy gépel, ahol nem kéne már :)
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Egyébként meglepő, hogy milyen sok pilótapalánta van itt."
Én egyedül a motor nélküli vitorlázógépekhez értek, most kezdtem el az elméletit, ha minden igaz jövő nyáron már egyedül repülhetek :).
Mellesleg nagyon gyanús, hogy itten nagyon sokan az előző életükben Airbus pilóták voltak :).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hol repülsz?
-pilisig-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A GPS nem képes jelet visszaküldeni a műholdakra, ebből következően ha van/volna a fedélzeten GPS, akkor szegény pilóta nagy pontossággal tudná, hogy hol zuhant le.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak én nem GPS-t írtam. Műholdas nyomkövetésről hallottál azért ? Tudod, olyan ami a buszokban is van, meg a komolyabb kamionos cégek kocsijaiban. Azért hogyha ellopják a szállítmányt akkor tudják merre jár. Na meg a sofőr is...
----- www.blackpanther.hu -----
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ott sok esetben gsm modul küldi az infót, amit a gpsből olvas ki, ha jól tudom.
http://www.egiporaz.hu/szolgaltatasok/egiPoraz_rendszer.jpg
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
de, gps-t írtál
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A műholdas nyomkövetésről nem sokat tudok, de GPS-ről eléggé. A nyomkövetés szinte biztosna gps helymeghatározással,s földi adattovábbítással megy. Ha belegondolsz, milyen műhold fog 5 millió eszköztől adatot fogadni, és feldolgozni, majd a földre továbbítani? És mindezt milyen tápellátásból? GPS hold van kb 30, van még Glonass, meg még pár ilyen célra használható műhold, vagyünk összesen 100-at, s akkor nagyon sokat mondtunk. Hány csomagküldő kocsika van, hány repülő van egyszerre a levegőben.
Másik, hogy én nem lennék annak a jeladónak a közelében, amelyik 20 000km-re elküldi az adatot. És ennek áramigényéről se beszéljünk.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Higgyunk mar el Vectornak, hogy van muholdal kommunikalo jarmufigyelo rendszer.., jelentoseguk/reszaranyuk valoszinu csokken az utobbi idoben, ahogy a GSM alapu adatkommunikacio egyre olcsobb es elterjedtebb, de akkor is van.
Szerk: arrol nem is beszelve,hogy a nemzetkozi fuvarozasban a GSM alapu kommunikacio sem feltetlen olcso, foleg ha keletre is mennek a kamionok, ahol meg GSM sincs mindenhol.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
2000 Ft -os GPS adó?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehetne több is, az illetékes költségvetés mohóságának függvényében :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet, hogy már annyi sincs, sőt! Ekkora cégeknél biztos van nagyker ár, állami támogatás, stb :D)))))
Tudod, az a kis cucc amit rányomsz az asszony kocsijára, otthon meg gpsdrive-val nézed merre kavar :D)))
----- www.blackpanther.hu -----
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És miyen módon történik az adatátvitel? Ja, GSM-hálózaton... Na, az pont nincs az óceán fölött...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
műholdas telefon? a hadsereg egy tengeralattjáróról is képes adatokat küldeni különféle módokon, az óceánjárókon még internet is van, akkor mi a gond egy koordináta elküldéssel?
----- www.blackpanther.hu -----
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na mégegyszer... A sima koordináta a gyakorlatban semmire sem jó, a rep. magasságról mire csobban, már nagyon máshol lesz a bringa. Már ha egyben marad, és nem hull még fönt darabokra. Csak a koordináta alkalmi küldése nem ad érdemi plusz információt egy rendkívüli esemény vizsgálata során. Vagy igen sűrűn, gyakorlatilag folyamatosan , mint egy remote adatrögzítőre tolni kéne az adatokat, vagy semmi értelme. Persze, ez csak pár kbit/s -- bringánként. Folyamatosan. Műholdon. Sok bringa, sok kilobit/s, sok műhold... Mondom, költség-haszon elemzés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
annyit emlegetted már, vezesd már le azt az elemzést... vártam az érveidet, mert jól kezdted, de azóta is csak emlegetsz valamit, amiről ha tudsz valamit nem mondasz, ha meg nem tudsz, akkor minek mondasz ennyit is?
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak adjál tippeket, még bevezethetik azt is (mármint megadóztatják a GPS-eket...).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
GPS _ado_? Minek lenne rajta, ez nem GPS-muhold.
--
Fontos feladatot soha ne bizz olyan gepre, amit egyedul is fel tudsz emelni!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az pont nincs. 2000 forintos adojuk :D
Gondold vegig picit, hogy repulsz 10 km magasan, adsz egy ujabb esemenyrol egy ujabb rendszeruzenetet - aztan ha eszreveszed ha nem ripityomra szakadsz egy pillanat alatt. Legyen mondjuk olyan parszaz km/h-s szel. Namost, mekkora az a terulet, amire szetszorodnak a maradekok? Es akkor gondold tovabb, hogy ujabb 3-4000 m biztosan van a tengerfenekig, kozben meg tengeraramlatok is szoba johetnek.
Rohej, hogy elsore nem lett meg minden, nem?
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szolj ha rosszul tudom, de a GPS, az mint olyan, _vevo_, es nem kuld vissza adatot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem mar tobb Boeing zuhant le mint Airbus, szoval akkor mostmar ne repuljek Boeingel? Vagy wtf? Ugyan mar ez nem gepfuggo hanem inkabb a karbantartas hianya / terrorcselekmeny / emberi hiba.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy baleset oka sohasem egy dolog, hanem dolgok láncolata vezet a fatális kimenetelhez -- ezek között az emberi hiba is elég jelentős szerepet kap sajnos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
humbug
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Dolgok láncolatáról jut eszembe, mikor megláttam a hírt, rögtön akartam kapcsolni NGC-re Air Crash Investigations-t nézni, hogy megtudjam miért zuhant le.
Kellett pár másodperc, mire rájöttem, hogy ennyire nem gyorsak :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És nem is annyira szakmaiak...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Es akkor meg a magyar forditasrol nem is beszeltunk...
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
tűz a lyukban?
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért az ilyenek eléggé felidegesítenek. De ez nem a műsor, hanem a fordítók hibája.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem sértegetésből, de a discovery az összes műsorát romániában szinkronizálja, mert ott olcsóbb. Az eredényt meg látjuk. De örüljünk, hogy nem HBO árfekvésű :)
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hiszem, hogy ez lenne az igazi ok. Aki olvas leiterjakab.blog.hu-t az tudja, hogy itthon is elég szörnyű félrefordítások tudnak születni:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagy sebesség állatok? :)
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az mondjuk annyira nem tűnik fel. Laikusnak tök mindegy mit mondanak :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azert az a laikusnak is feltunik szerintem, hogy csupa mernok huzza a csavarokat :)
A 'maintenance engineer' az 'repulogepszerelo' - kovetkezetesen mernoknek forditjak.
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
de legalább következetesek :)
_________________________
Hogyan?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itthon bölcsész túlképzés van, ott mérnöktúlképzés, nem?:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1. Ennyi!
______________________________
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a terrorcselekményes dolog ez mennyire megalapozott?
Van valami stat rá, hogy a szerencsétlenül járt gépek hány %-a volt terrorcselekmény részese?
Akár eléri ez az 1%-ot is?
(Csak mert nálad vezető helyen van, mint ok.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Illetve az ufo-k miatt van. Kezembe kerult az ufo magazin egyik peldanya es ott az egyik olvaso vagy ki, azt allitotta, hogy ufo teritette el a brazil partoknal lezuhant airbus-t, mert valami narancssarga szinu feny volt ott, es az csak ufo lehet.
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most mér? Én úgy tudtam eddig, hogy a be nem azonosított repülő ojjektum az mind UFO. :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
FELADÓ: AIRBUS REPÜLÉSBIZTONSÁGI RÉSZLEG TOULOUSE
BALESETI INFORMÁCIÓS ÜZENET
Tárgy: A310-300 IY626 baleset
Jele: IY626 AIT No.1, 2009. június 30.
Az Airbus sajnálattal megerősíti, hogy a Yemenia (Yemen Airways) által üzemeltetett A310-300 érintett volt egy balesetben 2250 UTC (0150 helyi időben), a Comoro Szigetek, Moroni megközelítésekor. A repülőgép menetrend szerinti járat volt, IY626 járatszámon, Sana'a-ról (Jemen) Moroniba (Comoro szigetek). A rendelkezésre álló információk szerint 142 utas és 11 fő személyzet volt a gépen. Nincs információ túlélőkről.
A balesetben érintett gép lajstroma 70-ADJ volt, MSN (gyártói sorozatszáma) 535. Elsőként 1990-ben szállították le a gyártósorról és a Yemenia Airways üzemeltette 1999-től. A gép összesen közel 51900 órát repült körülbelül 17300 repülésen. Pratt & Whitney PW4152 hajtóművekkel volt felszerelve.
Jelenleg nem áll rendelkezésre további tény információ.
Az ICAO Annex 13 nemzetközi megállapodással összhangban az Airbus teljes műszaki segítséget fog nyújtani a francia BEA-nak és azoknak a hatóságoknak akik az esemény kivizsgálásáért felelősek lesznek. Egy kivizsgáló csapatot irányítottak az Airbustól a Comoro szigetekre.
Részvétünk és együttérzésünk a balesetben értinettek családjainak,barátainak és szeretteiknek.
További híreket fogunk adni, amint megbízható információkhoz jutunk, és az Airbus jogosult lesz azokat nyilvánosságra hozni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most jó utazni pedig Airbus gépen. Mivel 2 már lezuhant, jelentősen csökken az esélye, hogy egy harmadik is le fog a közeljövőben. (És ez nem csak valószinűségszámitás. Ha én technikus lennék valamelyik reptéren biztos 4x jobban odafigyelnék arra a tipusra, ami már kétszer lezuhant a múlt hónapban.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az AF madaránál elég pici az esélye annak, hogy a karbantartásnál bactak el valamit, a mostani esetnél akár ez is lehetett egy eleme annak az eseménysornak, ami ide vezetett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ha ez igy lett volna, akkor mar az elso utan is jobban figyelnek, nem? vagy a ketto a buvos szam? :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
én még nem repülnék mert 3 a magyar igazság! :D))
----- www.blackpanther.hu -----
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha magyar, akkor Malévos Airbus-al ne repülj... :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Malevnak nincs airbusa.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
meg szerencse, hogy itt vagy ;]
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Ma"-nak már lév-ja sincs. :)
És ha már itt tartunk, van a Malévnak egyáltalán repülője, vagy csak másét járatja?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már vártam ezt a kommentet, kíváncsi voltam ki csap rá legelőször.
Hát, rád nem számítottam. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
> Mivel 2 már lezuhant, jelentősen csökken az esélye, hogy egy harmadik is le fog a közeljövőben
Ha dobókockával dobok és eddig 3 hatost dobtam, akkor mennyi az valószínűsége, hogy a negyedik dobásom is hatos lesz?
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1/1296
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1/6
(Nem az volt a kérdés, hogy mekkora a valószínűsége 4 egymást követő 6-os dobásnak.)
:wq
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
pedig azt kérdezted, előfeltételnek megadtad, hogy három hatos után dobnál mégegy hatost.
1/6os annak a valószínűsége, hogy dobok 1 hatost.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem mondta, hogy az a három hatos az utolsó három dobás volt...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Ha dobókockával dobok és eddig 3 hatost dobtam, akkor mennyi az valószínűsége, hogy a negyedik dobásom is hatos lesz?"
már ne haragudj
beugratós kérdésnek szánta, de elcseszte :P
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Dobálgatja a kockát, dobott eddig három alkalommal hatost. Kérdés: ha dobálja tovább, mi a valsége annak, hogy három tetszőleges után negyedikre hatost dob?
Amire te gondolsz, az az, hogy eddig három kockadobásból háromszor dobtam hatost, mi a valsége annak, hogy a negyedik dobásom is hatos lesz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nehéz volt a kérdés.
Az első három dobásom hatos volt. Ez megtörtént esemény.
Az, hogy a negyedik hatos-e, az nem függ attól, hogy mi volt az előtte lévő három. 1/6-od a valószínűsége.
Magyarul, ha 2 Airbus lezuhant az elmúlt hónapban, semmit sem jelent. Ugyanolyan a valószínűsége hogy az én gépem lezuhan, mintha egy sem zuhant volna le.
Ezért írtam a :) jelet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nagyobb a valószínűsége, mivel most már 2 airbussal kevesebb airbus van.
_________________________
Hogyan?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
oh vazzz, aszem tényleg igazad van.
http://www.inf.unideb.hu/valseg/JEGYZET/valseg/node23.htm
'B' esemény: 3 hatost dobtál egymás után 1/216
'A és B' esemény együttesen: 4 hatost dobtál = 1/1296
'A' esemény: a negyedik is hatos lesz: 1/1296 : 1/216 = 216/1296 = 1/6
mert a három hatos már megvan (így azok már nem módosítják az esélyeket)... a negyedik meg tényleg 1/6
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így van. Van ennek valami másik neve is, binomiális eloszlás, diszkrét kísérletsorozat, fene tudja már.
:wq
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kicsit tobb, mint 1/6, mert ez alapjan van egy kis valoszinusege, hogy csal a kockad. :)
while (!sleep) sheep++;
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És ez nem csak valószinűségszámitás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem George W. Bush volt. És ezt csak egy újabb lépes a Föld kolonizációja felé, amit a rákemberek irányítanak.
De most komolyan gyerekek, ezt a hülyeséget az oviban, légyszi.
--
The Net is indeed vast and infinite...
http://gablog.eu
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
$topic_cime, es skyeurope-val se, mert a ceg veget jarja
szoval aki most tervezi, hogy repul, akkor inkabb valasszon
mas legitarsasagot
/* bocs az esetleges helyesirasi hidakert */
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Magyarorszagon eddig csak a focihoz es a tozsdehez ertett mindenki, latom most mar a repules is bekerult ezek koze.
(A hozzaszolasok alapjan a repulesipar teljes ismerete nelkul dumaltok boduletes faszsagokat, tisztelet a ritka kivetelnek.)
-w-
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
légy szíves az aláírásodhoz mellékeld, hogy mihez értes (online hitelesítésükkel együtt) :) anélkül csak írod itt a "bődületes faszságokat" :) /jogos amúgy, de azért az enyém is.../
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
PPL?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Peldaul te vagy a kivetel, zeller. Ha mar PPL-t emlitettel, neked megvan? (no offense, tenyleg kerdem.)
(szerk: csizmadia_z threadje is egesz hasznalhato.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nincs, de igen erőteles célom, hogy legyen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
így még nem értem. kifejtenéd?
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Private Pilot's Licence, magyarul és pontosabban "Motoros PPL szakszolgálati engedély".
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
pentek delutan repulok Newark-rol Duesseldorfba egy A340-el, kezdek kisse ideges lenni. amugy se szerettem annyira a repulest, de most meginkabb be vagyok tojva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ne legyel. A legbiztonsagosabb kozlekedesi forma a legikozlekedes. Ha mar felni akarsz, en a taxitol fosnek...
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez sztem egy nagy kamu. Összehasonlítod/ják az összehasonlíthatatlant. Töbszázmillió gépjármű amit minden hülye vezethet az nyilván nem alap. Hasonlítsd a metróhoz pl., mindjárt más a dolog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ismersz te amugy pilotakat ? :D
Szerintem meg nem kamu. Aztan meg lassan pilotaengedelyt is mindenki kaphat sajnos - eleg csak a magyar kozelmultat vegignezni es latszik a tendencia. Meg az is hogy hova vezet.
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1 Ráadásul ha máshol ér baleset még nagy összegű kártérítést sem fizetnek a hozzátartozóidnak, mint ahogy teszik azt egy repülőszerencsétlenségnél.
Statisztikai hiba lenni ilyen kis valószínűségeknél pont olyan mulatságos, mint lottót nyerni és még a történelem is megörökíti a nevedet.
Nem beszélve arról, hogy a haláloddal rengeteg embert mentesz meg, hiszen a repüléstechnika, a biztonság azáltal is fejlődik, hogy tanulnak az elkövetett hibákból.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezt kiszámoltad, vagy csak olvastad a szabvány szöveget interneten, hogy 1 millió repült órából csak X baleset van, bezzeg az autó?
Mert én kiszámoltam, és akik még kiszámolták, mind másra jutottak.
Hints: utazások száma, megtett km, utasok száma a repülőn..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Erre gondolsz: http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_safety#Statistics ?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem, hanem azt szeretném látni, hogy valaki a saját kis számológépével kiszámolja. Egyébként ebben a táblázatban (ami pedig szintén elég off számokból jön ki) már rögtön 3x nagyobb az egy útra jutó halálozás esélye repülővel, mint autóval. Ha elkezded kiszámolni realisztikusan (Európában kurvára nincs annyi autóbaleset, mint Indiában, stb) még érdekesebb lesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy hölgy lemaradt az AF szerencsétlenül járt gépéro"l.
Sokáig nem örülhetett, hogy megúszta, kb. 2 héttel késo"bb autóbalesetben halt meg
Ebbo"l következik, hogy a repülés kevésbé biztonságos, mert akkor 2 héttel hamarabb halt volna meg :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
az nem a Vegso Allomas c. (egyebkent nagyon jo) film volt? :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A sztori igaz, mondták a híradóban...
persze a következtetés az csak az én viccem
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
had tippeljek. retek klubb? :)
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem emlékszem pontosan, valószínűleg Globo
RTL klub itt nem fogható :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
pentek delutan repulok Newark-rol Duesseldorfba egy A340-el, kezdek kisse ideges lenni. amugy se szerettem annyira a repulest, de most meginkabb be vagyok tojva.
Remelem nem te vagy a pilota. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
LOL
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
színes ez a magyar nyelv és teret ad az ilyen magas labdáknak, van aki nem bír magával és leüti. még szerencse, hogy a pilóta is csak vezeti a gépet, nem pedig repül én pedig csak utazom a repülőn.
a tigriseket megetették az oroszlánnal. (akkor most ki evett meg kit? várom a megfejtést!)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sőt, a buszra se felszállsz, hanem mondjuk belépsz, fellépsz!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha valaki nem ismerne: http://www.youtube.com/watch?v=oT4CKxZWpeg. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
airbuszon ne egyél magyar pékárút :DDD
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
(a) Az nem lehet, hogy valahol egy repmuszaki oldalon eppen most talalgatnak, hogy melyik oprendszert, na azt sose, mert a multkor is kinel melyik fagyott?
(b) A mai gazdasagi es versenyhelyzetben a US meg akkor is ujra irna ki a tendert, ha utopisztikusan tokeletes de nem amerokiai termek nyerne - tele lenne a tender hibakkal (nem ismerem, ettol meg akar az is lehet hogy tele van/volt hibakkal). Meglehet meg akkor is ujat irnanak ki, ha amerokiai termek nyerne - mert ki is kell am fizetni :)
(c) Legyen adott 2 gepjarmugyarto ceg, akik adjanak el 3000-3000 autot minden termekukbol (egy repulo csak a foldon nagyjabol gurul 200e kilometert eleteben, es akkor meg nem repult, de vegyunk egyszeru autot). Ebbol a masodik gyarto ket kulonbozo termekebol legyen baleset aldozata egy egy kulonbozo peldany. Namost lehet talalgatni, hogy a vezeto cseszte el? nem adtak neki elsobbseget? lehet hat eve nem koltott a fekekre egy vasat se mert a t. utazokozonseg nem akar dragan utazni? extrem rossz utviszonyok? extrem rossz idojaras miatt lecsuszott az arokba? Had ne soroljam...
Otletelni sokat lehet, en is ismerek olyanokat, akik sokat otletelnek, hogy hogyan lehetne a szamitogep - de nem ugy van.
Azert szeretem a hup-ot, mert egy tenyszeru hozzaallast szoktam latni.
Itt es most sok minden nem az. index.hu/bulvar nem referencia :D
Ez nem flame, csak gondolatfakaszto.
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
rendszeresen repulok Airbus-szal, egy hete pl. epp 330-assal, meg elek :D
igaz hogy mindig felkapom a fejem a repulobalesetekre, de aztan mindig azzal nyugtatom magam hogy statisztikailag meg mindig messze a legbiztonsagosabb, nagyobb esellyel halok meg az autopalyan a repterre menet
csak nehogy pont en legyek a statisztikai hiba :-/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Göteborg-i repülőtérről küldöm ezt a poszt.
Mennék haza, de a SAS 737-500 (Boeing) jobb oldali hajtóművéhez tartozó egyik üzemanyag szelep nem nyílik ki, ezért a gép a földön marad.
8 órakor megy a következő, de azzal Frankfurtban már nem érem el a csatlakozást.
Nem látok a pipától. Mivel éppen nincs jobb dolgom, ezért dühből hozzászólok a topichoz.
A mai napig 8db A310-es tört össze. Ebből 6 emberi hiba miatt, egy pedig ordas hülyeség okán (az Aeroflot egyik járatán a kapitány hagyta kicsit játszani a gyereket: http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=03231994®=F…).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nygodj meg, még egy gép se maradt fent! :)
Kellemetlenebb lenne fent lebegni. :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pedig a repülés titka: próbáld meg elvéteni a földet :-D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még mindig jobb, hogy lent derült ki, hogy az LN-BUE egyik hajtánnyával gond lehet, mint fent...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na ennyire figyeltem. Nem 500-as volt, hanem 600-as. Tényleg nem láttam a pipától.
Konkrétan ez: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/4/0/8/1530804.jpg
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szervusztok !
Azzal kezdem, hogy elfogult vagyok a Boeing pártjára.
Számomra nem tetszik az Airbus filozófiája, mert ott a fedélzeti számítógépek "mindenhatóak", ennek van alárendelve a pilóta. (lásd 1. kiegészítés lejjebb)
A Boeingnél a pilóta vezeti a gépet, a számítógép(ek) maximum figyelmeztetnek, de nem korlátoznak.
(egyik repülőszimulátor-rajongóismerősömnek nem volt helye az eredetileg kiválasztott járaton, és nem volt hajlandó Airbus-szal továbbutazni, csak Boeing-gel)
Másik műszaki beállítottságú ismerősöm szerint olyan francia terméket, melyben csavar van, nem szabad venni :-)
Tudom, hogy a Boeingnél is voltak konstrukciós hibák (tehertér ajtó, oldalkormány hidraulika szelep, az amsterdami magasságmérő probléma), de azért a 737-es és 747-es csaknem négy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a tervezés- gyártás- karbantartás területén -> nagyon kiforrott konstrukció. A beszerzési ár és az üzemanyag költség fontos tényező, de számomra másodlagos
{hasonló okok miatt nem értek egyet a MALÉV tervezett Suhoj-100-SSJ-re váltásával }
GPS: a víz alatt érdekesen lehet fogni a műholdak jeleit; egyébként az évtizedek óta beépített és használt inerciális navigációs rendszer elegendő pontossággal adna információt; amennyiben a gép a levegőben esik szét nagyon nagy területen szóródnak szét a roncsok, + a tengeráramlatok is jócskán továbbvihetik -> lásd Titanic roncsai.
Fekete dobozok: Sharm-al Sheik környékén volt egy légikatasztrófa, ahol egy (emlékeim szerint egyiptomi) gép a Vörös-tengerbe zuhant, a franciák segítségét kérték a mélyen fekvő repülési- és hangadatrögzítők megtalálásához és kiemeléséhez, melyet profi módon és sikerrel teljesítettek.
Úgy tudom, hogy az AirFrance-ban van francia állami tulajdonlás, ez egyéb gondolatokat ébreszt bennem.
A cetek hangfrekvencia tartománya egy nagyságrenddel magasabb az emberénél, nem illik összekeverni a jeladó elektromágneses sugárzását a cetek ultrahangjával :-)
1. kiegészítés:
===============
Toulouse környékén volt egy baleset, mikor nyitott futóművel áthúzást hajtott végre a pilóta, és beleakadt a fákba és lezuhant, mert a számítógép -programozásának megfelelően- nem engedte, hogy a pillanatnyi teljesítményhez képest "túlemelje" a pilóta, mert számításai szerint átesett volna gép, és lezuhan. Namost amikor a pilóta a "gázkarokat" (=hajtóműteljesítmény vezérlő) feltolja, kell egy kis idő, míg "felpörög" a turbina; de a túlhúzásból eredő sebességcsökkenés nem feltétlenül éri el a kritikus sebességhatárt, addigra már a megnövekedett teljesítmény biztosítja a megfelelő sebességet, ill lehet visszanyomni a gép orrát, mert tényleg csak pár méteren múlott a dolog.
Természetesen a hivatalos jelentés pilótahibát állapított meg.
2. kiegészítés:
===============
A Boeing nem véletlenül hagyta középen a "kormányt"; annyit nem takar el a műszerfalból, ill nem kell "büféasztal" a pilóták elé
3. kiegészítés:
===============
két légikatasztrófa történt (National Geographicon megfilmesítve) a Pitot-cső rendszer működési hibája miatt (Aeroperu-603-nál a statikus portot ragasztotta le egy segédmunkás, a Birganair-nél 3 hetes szubtrópusi egyhelyben állás + nem lefedett Pitot-cső-nél darázsfészek került a csőbe; mindkét gép lezuhant, holott lett volna elméleti esély a túlélésre; az AF-447-esnél szégyen, ha Pitot-cső eljegesedés miatt történik baj {van pilóta által kapcsolható FŰTÉSE !!!}, ill ismert ez a vészhelyzeti szituáció és elhárítási lehetősége - hacsak a számítógép nem kell önálló életre.
4. kiegészítés:
===============
lehet, hogy csak urban legend, de korábban volt egy olyan szoftver hiba az Airbus-on, hogy felelős mérnök ember azt javasolta a levegőben repülő gép pilótáinak, hogy állítsák le a hajtóműveket miután siklásba vitték a gépet, áramtalanítsanak, majd kapcsolják vissza az elektromosságot, és indítsák újra a gépet
1. Függelék:
=========
Mintha azt hallottam volna, hogy kelet-ázsiai légitársaság "állóhelyeket" akar eladni utasoknak; én csak akkor nem vagyok bekapcsolva repülőgép ülésébe, ha hosszútávú járaton WC-re kell menni vagy ide sorba állni; bármikor lehet "clear-air turbulence" is, nemcsak az álló ember sérülhet meg, hanem másnak is sérülést okozhat.
2. Függelék:
============
LAIKUSOK: NGC-n "tudtam, hogy baj lesz, mert nem láttam a repülőteret" -> mivel a pilóták látnak előre és oldalra, az utasok csak oldalra; és szakembernek kell lenni, hogy melyik megközelítési eljárás lesz leszálláskor :-)
"vízszintesen repültek az esőcseppek": ha repülés közben nem így esne (igen nagy sebességű hátszél miatt), akkor nagyon-nagy baj van
3. Függelék:
============
kis családi válagatottunk két héttel a Swissair 111 járatának tragédiáját követően ment transz-atlanti útra
egyik nagybátyám egy héttel az AF-447-es katasztrófát követően ment, ráadásul AF-re volt jegye {más kérdés, hogy másik USA-beli városba kellett repülnie, mert másnak adták el a jegyét}
CSZ
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazad van. Valoban elfogult vagy a Boeing partjara. Csak amit feltetlenul nem hagynek szo nelkul:
A Boeing-nal sem a pilota vezeti a gepet, ott is a Flight Management System-et utasitja a repules vegrehajtasara, es kozbeavatkozik ha kell. Meg az osoreg B737-esnel is.
1. kiegesziteshez:
AF 296
The official report state the causes of the accident were:
* Very low flyover height, lower than surrounding obstacles.
* Very low speed, reduced to reach maximum possible angle of attack.
* Engines idling during flight.
* Late application of go-around power.
This combination led to the impact of the aircraft with the trees.
Ez kb 'nem a kornyezeti es utvisznyoknak megfeleloen...'
4. kiegesziteshez kernek referenciat vagy maradjon urban legend. Egyebkent emlekeztetnek a British Airways Speedbird 9-re ahol a Boeing B747 veszhelyzeti eljarasa szerint kellett (kezzel, semmi szamitogep) lekapcsolni a 3 hibas hajtomu mellol az egyetlen mukodokepeset.
1. fuggelek kifejezetten elkepzelhetetlen, szigoru nemzetkozi szabalyrendszer nem teszi lehetove.
2.fuggelekhez : igen nagy (kelloen nagy) sebessegu hatszelben senki sem fog leszallni, de leginkabb semmilyen hatszelben. Olyankor a masik iranybol szallnak le, hogy szembeszel legyen (a repulotereket egyebkent ugy telepitik, hogy a palya iranya az uralkodo szeljaras iranyaba essen).
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kínaiaknál valami pártfőfunkci (rádióban hallottam) találta ki ezt az orbitális marhaságot -- szerintem népesedés-politikai szempontból lehet max. értelme... (tudom, morbid vagyok...)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
totál laikus vagyok, viszont az állóhelyeket megerősíthetem. (Valamelyik rádióban hallottam ma.)
Egy kínai légitársaság akarja bevezetni. Még csak "tervezés" szintjén van a dolog.
Google kidobott egy linket is
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
:O
Es jesszus!
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Flight Managment System: egy laza mozdulattal lekapcsolom a Flight Director-t (F/D), és elvileg korlátlanul manőverezhetek; esetleg "bank-angle", "too low terrain / pull-up", "glide-slope" kiabálások lehetnek :-), de a számítógép nem nyúl bele a manőverbe
Az első kiegészítést "rossz nyelvektől" hallottam
A második függelék NGC film egyik túlélő utasa mondta a vízszintes esőt, ha jól emlékszem az torontoi A340 túlfutása után
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azert ma mar a Boeing is fly-by-wire rendszereket epit ;)
wikipedia
'The Airbus series of airliners used full-authority FBW controls beginning with their A320 series, see A320 flight control (though some limited FBW functions existed on A310). Boeing followed with their 777 and later designs.'
Nem olyan pompas dolog az a citera a 737-es padlojaban.
De komolyra forditva, minden rendszer annyit er ahogyan karbantartjak es ahogyan uzemeltetik. A tervezes szinvonala es elvei meghataroznak egy iranyt, amibe haladni kell. Ha nem megy, az sose a lottootos.
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1. függelék:
igen :)
amúgy állítólag a jemeni airbus ki volt tiltva európa felől, mert nem ment át a műszaki teszteken. s az utasok úgymentek párizs felől, hogy elmentek atz első afrikai reptérig, ahol átszálltak erre a később lezuhant airbusra...
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ad 1. függelék:
http://index.hu/gazdasag/kipukkadtlufi/2009/07/06/allohelyek_is_lehetnek_a_ryanair_gepein/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez valami marketinges-bőcsész f...kalap, aki a büdös áletben nem utazott még repülőn. (V.ö.: turbulencia), illetve a repcsi terhelésével kapcsolatos alapvető tudással sem rendelkezik... No mindegy, marhaságot bárki tud mondani, remélem, messzire rúgják az ipsét a repülésnek még a környékéről is.
A másik lehetőség meg egyszerűen csak a gerillamarketing szóval írható le: mindegy, csak beszéljenek róluk...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"...amint megkapják az engedélyt, bevezetik az állóhelyeket is."
Ez igy igaz, szemernyi ketsegem sincs felole. :)
Ezert erdekes a dolog ugye, ha nincs megfeleloen rogzitve a rakomany:
Összevissza csapódtak a Lufthansa utasai
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
...étkezőkocsi az utastérben repkedett...
egy vonat étkezőkocsija tényleg nagy zűrt tud okozni. pláne repülőn.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy hónap múlva repülök Afrikába Airbusszal, afrikai légitársasággal. Különösebben nem vagyok ideges. A repülés utáni, 300 km-nyi földúton autózás, majd a semmi közepén 2 hétig melózás alatt sokszor, sokkal nagyobb eséllyel lesz alkalmam meghalni bármi más miatt. :]
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A múltkori gép nem Afrika, hanem Európa felé ment.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
troll
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
afrikai megállókkal
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez most vicc, vagy komoly?
Smiley-t nem látok.
Ha komoly: Jellemzo"en a gépek közvetlenül repülnek. Én pl. még nem repültem egyszer sem megállóval, bár Rioba sosem repültem, csak Sampába.
Olyan kiírást láttam már, hogy pl. Brazílián belül van megálló, pl. São Paulo - Rio de Janeiro - és utána tovább, vagy mondjuk Porto Alegrébo"l vagy Belo Horizontébo"l elo"ször Sampa, aztán innen tovább.
De Brazília és Európa között repülo" gépek nem szoktak út közben megállni. És persze Afrika fölé repülni kitéro" lenne.
Amikor Air France-cal repültem Párizsból, akkor pl. az útvonal Spanyolország felett haladt, és kb. Portugália északi részénél mentünk az óceán fölé.
G
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szóval apró kérdés, ha már ezt a sok zöldséget végig olvastam. Van köztetek esetleg pilóta, vagy villamosmérnök?
Mert, vezetéstechnikai hibából a sebességmérők tényleg jegesedhetnek, és a fedélzeti számítógép hülyeségeket csinál. Volt már Boeing-nél is.
Amúgy szeretném látni azt a szakköröst aki víz alol ki tud rádiózni iránymérhetően 200km távolságra.
Hát 25 év gyakorlattal én nem tudom megcsinálni.
Szóval?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehetne pl. két módosított cirkálórakéta minden utasszállítón.
Baj esetén az egyik a gyártó irodaházába csattanna a CVR-el, a másik a légitársaságéba az FDR-el.
Egyébként annak talán lenne értelme, hogyha valami kritikus esemény történik, akkor az FDR egy dedikált SATCOM csatornán kiokádná mondjuk az utolsó egy órányi adatot. Túl sok infóm nincs az AF447-ről (ahogy senkinek sem), de ha jól tudom ADIRU, ISIS és kabin VS hibaüzenetek mentek ki. Ezek bármelyike triggerelhene egy dump-ot, egy órány flight data ráadásul elfogadható adatmennyiség.
Lehet, hogy ez is hülyeség, nem értek a nagy vasakhoz, C172-nél nagyobb gépet még nem vezettem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Morbid vagy :-P (Én inkább fordítva küldeném a két rögzítőt...) Az AF447-nél volt egy rakat nagyon csúnya ACARS üzenet (kezdve az 1. pitot-cső fűtőelemének a gyanítható meghibásodásáról szólóval). A "ha baj van, dumpoljunk" megoldás jó lehet -- ha sikerül megoldani, hogy a megfelelő sávszélességű kapcsolódás (antenna merre néz?) üzembiztzosan működjön. Az már csak apróság, hogy az FDR-ben tárolt adatokat célszerű lenne időben visszafelé haladva elküldeni, aztán ha sikerült a teljes tárolt cumót, akkor lehetne a küldés megkezdésétől előrefelé menni).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha az ACARS átment, valószínűleg egy dump is átment volna.
De mondom, lényegében nem értek hozzá.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Dehogy morbid. Gondoltam a cirkálórakétákkal hozzájárulok a fenti agyviharhoz. (Kapitány által kidobható CVR, stb.)
Egyébként itt a BEA Interim Report-ja az AF447-ről.
Akit tényleg érdekel az ügy, olvassa el. Egyben csapódott a vízbe a gép, és nagyjából lövése sincs senkinek, hogy miért.
http://www.bea.aero/docspa/2009/f-cp090601e1.en/pdf/f-cp090601e1.en.pdf
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hallottam a rádióban a hírt, és rögtön arra gondoltam, hogy ha ez igaz, akkor nagyjából semmi sem világos... (A linket köszi!)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az ACARS pár bájt/üzenet, tápellátást tekintve nem a kritikus berendezésekkel van egy kalap alá véve; Most olvasom a jelentést, az AF gépénél úgy volt programozva, hogy kb. 10 percenként küldjön koordinátákat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem vezettem soha sem airbus 320-asnál nagyobb gépet.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en vezettem 777-est :P
na jo, csak szimulatorban, de akkor is :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Engem is a Flight Stimulator fertőzött meg.
Meglepő, hogy mennyit tud segíteni a szimulátoros előélet akkor, amikor tényleg a kezeid közé kapod a vasat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak megnézem azt a szimulátort...
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minek? Ha tényleg repülsz, akkor az MSFS-nek annyi haszna van, mint guminőnek egy szvingerklubban.
__
www.turamotoros.hu
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Éééééén? Én nem repülök.
--
unix -- több, mint kód. filozófia.
Life is feudal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szervusz !
Én már láttam magánpilóta iskola hirdetésében MS Flight Simulator-4 -re alapuló "szimulátort".
Amit ezen kitűnően lehetséges megtanulni az a rádiónavigáció (NDB, VOR, ILS); a mostani fejlettebb verziók esetén, megfelelő kigészítővel (pl PMDG-737, etc) az FMC programozása, ill menetközbeni holdingok bevitele.
Vannak profi pilóta ismerőseim, akik használták a MS-FS-t vagy X-plane-t, ugyanakkor van egy, akinek azért volt problemás a statikus szimulátor, mert hiányzott a mozgásérzés.
CSZ
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en nem szamitogepes jatekprogramrol beszelek, hanem arrol a szimulatorrol, amin a valodi 777-es pilotak tanulnak ;)
az utolso csavarig ugyanaz a pilotafulke mint az igazi gepen (mielott sikeresen osszetortuk a gepet, bekapcsoltuk a 'kapcsold be az oved' lampat is a nem letezo utasoknak :D), es a hidraulikanak hala a dolest is eleg nagy szogig sikerul jol szimulalni, igen meredek mutatvany kell ahhoz hogy eszrevedd a kulonbseget
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vajon az Airbus-nál olvassák a HUP-ot?
http://index.hu/tudomany/2009/09/05/az_airbus_kidobna_a_feketedobozt/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A pitot-csövek valóban jegesedhetnek, erre van érzékelő, meg fűtés... ADIRU (barometrikus és helyzetadatokat feldolgozó rendszer) egyébként három van, ahogy PRIM-ből (elsődleges rep.irányító számítógép) is, ez utóbbiak mellett van még két SEC (másodlagos rep.irányító szg. ez más felépítésű, mint a PRIM) is. Ezek szépen össze vannak makramézva (ki, kinek, mikor, milyen adatot/utasítást küld), úgyhogy valóban nem egyszerű a móka...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Talan nem szerencses vezetestechnikai hibat emlegetni.
A jegesedes alapvetoen legkori jelenseg - akarhogyan is repulsz benne, ha benne vagy jeget kapsz. A kerdes az, hogy mit kezdesz a jeggel, illetve a veszellyel, hogy vastagon jeges lehetsz. A jeggel amugy a legalabb akkora ha nem nagyobb problema az, hogy a lerakodas a szarnyakon a profilt alakitja at es az aramlast teszi tonkre (felhajtoero csokken), plusz seperc alatt kapsz nem keves plusz sulyt is (van hogy tonnakat 15-20 perc alatt!) - ehhez kepest egy nem tul pontos sebessegmeres nem a vilag (ok, nem a legkivanatosabb komplikacio, de eppen mas lesz a legnagyobb bajod, ha jegesedsz). Nem is az a legnagyobb baj, hogy lesz jeg, hanem az, ha nagyon sok (tul sok) jeg lesz.
A jegesedes valoszinu korulmenyei eleg jol meghatarozhatoak es ezek kozt a kondiciok (homerseklet paratartalom magassag) kozt (korszeruen) automatikusan megy az anti-icing, amugy meg ha automatikusan nem megy meg mehet manualisan is csak mert ugy akarom, mert ugy latom hogy jobb a bekesseg.
Miert ragaszkodsz pilotahoz vagy villamosmernokhoz? ;)
--
Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mert ha jól csalódom, akkor villamosmérnököket tanít és van pilóta gyakorlata "pár év" :) legalábbis a nickből erre gyanakszom.
--
xterm
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tom, én az egész topikból azt szűrtem le, h ha valaki elolvas egy repüléssel foglalkozó könyvet, megtanul belőle 15 rövidítést, csak angolul írja le a műszerek és a repülőgép alkatrészek nevét, akkor itt simán eladja magát hozzáértőnek. Mer' addig "elképzelése" se lehet semmiről, mivel a "repülősök" a "profik" szerint úgy születnek bele a szakmába, vezérsíkkal a hónuk alatt. Igazából ők olyan kiválasztottak, akik szerint egy komplett misztikum még a kávéfőző is a gépeken. Picit hajaz az egész a legtöbb flémre, amivel találkoztam. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Miért úszni akarsz?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
En ma fogok airbus geppel repulni haza, igaz csak europabol-europaba. Ha nem ernek oda, akkor ez volt az utolso postom :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
megjottem es meg elek :) megse olyan szar ez az airbus :) tulelheto
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni