Oblong g-speak

Az OSNews oldalán böngészve találkoztam az egyik hírben az Oblong Industries Inc. g-speak rendszerével. Mi is a g-speak? Saját elmondásuk szerint:

1. G-Speak a Spatial Operating Environment ("Térbeli Operációs Környezet")

Az Oblong Industries a g-speak operációs környezet fejlesztője. A SOE a kézmozdulatokkal végzett I/O (gestural I/O), az igény szerint újraszervezhető hálózatok (Recombinant Network) és a valós világot követő grafika (Real-world pixel) segítségével megtett első nagy lépés a számítógépes interfészek világában 1984 óta.

Az Oblongs Industries az ügyfelei részére SOE alapú megoldásokkat nyújt a felmerülő problémáik megoldására, beleértve:

  • Nagyméretű adathalmazok elemézését
  • Háromdimenziós interfészekkel történő munkát
  • Több felhasználóval hatékonyan együttműködő alkalmazások létrehozását
  • Nagyméretű képernyők és több számítógép, szoba- vagy akár épületméretű környezetek integrációját
  • Nagyméretű alkalmazások fejlesztését, amelyek az egész nagyvállalati hálózaton keresztül interaktívan futnak

2. A g-speak SOE felépítése

Az Oblong a g-speak szoftverplatformot licenszelésre és beágyazott rendszerként kínálja. Ugyancsak elérhetők kulcsrakész rendszerek a g-speak-re épülve, egyedi fejlesztői támogatással, közvetlenül az Oblong-tól, valamint az integrációs partnereitől is.

A g-speak platform 3 alapvető funkcionális komponensből áll:

a.) Gestural I/O - Kézmozdulatokkal végzet I/O
Nagy pontosságú bevitel a HD kimenethez.

A g-speak platform a szabadkézi, teljesen 3D kézmozdulatokkal való input köré épül. Az alkalmazások "kézpózokkal", kézmozgatással és rámutatással vezérelhetők. Az ujj és kézmozgatást 100Hz-en 0.1 mm pontossággal követi a rendszer, a rámutatás pixel-pontos. A kétkezes, illetve a több felhasználó által egyidejűleg végzett input is támogatott.

Ez a kézmozdulatokkal végzett I/O megszünteti azt az egyensúlytalanságot, amely a mai modern számítógépes rendszerekben a HD grafikus kimenet és az egér és billentyűzet által képviselt korlátozott beviteli módszerek között fennáll. A kézmozdulatokkal végzett input mérhetően sokkal hatékonyabb komplex navigációk, rendezési és kiválasztási feladatok végrehajtásakor. A komponens könyvtárak UI építőkockákat nyújtanak az alkalmazás programozóknak, hogy azok kihasználhassák a kézmozdulatokkal végzett input előnyeit.

A g-speak input keretrendszer egér és billentyűzet használathoz is segítséget nyújt. Az alkalmazások, amelyeket a kézmozdulatokkal végzett input előnyeinek kihasználására készítettek fel, használhatják a hagyományos beviteli eszközöket is, ha szükséges.

b.) Recombinant Networking - Újraszervezhető hálózat
Struktúrált koordináció és adatcsere

A SOE alkalmazások nagyméretű adathalmazokat dolgoznak fel és támogatják a több személy által végzett munkafolyamatokat. A g-speak hálózati környezet komponens könyvtárakat nyújt, amelyek lehetővé teszik, hogy az alkalmazások transzparens módon és dinamikusan skálázódjanak számítógép fürtökön.

Ez a transzparens skálázhatóság három fő előnnyel jár: hatékonyan kihasználja a helyi hálózat számítógépeinek processzorait, segítségével az alkalmazások számára lehetővé válik az együttműködő munka a hálózaton keresztül, és az alkalmazások képessé válnak arra, hogy futásidőben új kód, új számítógépek, új képernyők, vagy új személyek hozzáadásával új funkcionalitással egészüljenek ki az adott munkakörnyezetben.

A Recombinant Networking keretrendszer eszközöket nyújt az örökölt (legacy) alkalmazások g-speak rendszerbe integrálásához. A meglévő kódbázis automatikusan részesül olyan előnyökből, mint a hálózati átlátszóság vagy egy korlátozott, kézmozdulatokkal végzett beviteli képesség. A kis költségű (kevés fejlesztési munkát igénylő), örökölt kódbázist kiterjesztő architektúra lehetővé teszi, hogy teljes kézmozdulatokkal végzett I/O-val és térbeli elhelyezkedéssel kapcsolatos támogatással lehessen ellátni az örökölt alkalmazásokat, nagyon kevés kódolással.

c.) Real-world pixels - Valós-világ pixelek
Térbeli elhelyezkedés követése platform szinten

A g-speak környezetben minden grafikus és input objektum rendelkezik egy térbeli azonosítóval és pozícióval. Bármi ami a képernyőkön található, közvetlenül manipulálható.
A g-speak felhasználó számára a "rámutatás" szó szerint értendő.

A térbeli elhelyezkedés követésének g-speak implementációja az alkalmazás programozók számára egy egyszerű, kész megoldást nyújt az interlocking problémák megoldására, több képernyő és több felhasználó esetén is. Ugyanakkor egyszerűvé teszi valós objektumok (járművek, robot eszközök) vezérlését és lehetővé teszi megfogható interfészek és egyedi fizikai eszközök beviteli eszközként való felhasználását.

A g-speak platform megjelenítő-eszköz független. A rendszerben az egész falat betöltő kivetítő képernyők együtt létezhetnek az asztali monitorokkal, table-top képernyőkkel és tenyérgépekkel. Az összes megjelenítő használható egyidőben és az adatok (objektumok) szabadon mozgathatók arra a megjelenítőre amely az adott munkához a legmegfelelőbb. Háromdimenziós megjelenítők is használhatók az alkalmazás kódjának módosítása nélkül.

3. Újgenerációs számítástechnika

A g-speak platformot jelenleg Fortune 50 cégek, kormányzati ügynökségek és egyetemek használják, Az alkalmazási területek közt megtaláljuk az alábbiakat:

  • Üzleti szolgáltatások
  • Távjelenlét
  • Hálózati műveleti központok
  • Logisztikai és beszerzési lánc irányítás
  • Hadsereg és hírszerzés
  • Autóipar
  • Természeti erőforrások kutatása
  • Adatbányászat és analízis
  • Orvosi képfeldolgozás
  • Kereskedelmi bemutatók és színházi előadások
  • Fogyasztói elektronikai interfészek

Az Oblong Industries Inc. szállít szoba méretű és egyfelhasználós rendszereket is, mint kulcsrakész termékeket.

A szoftverfejlesztő készlet fut Linux és Mac OS X platformokon. Az alkalmazások forrásszinten kompatibilisek mindkét operációs rendszeren és futnak rendes asztali gépeken és laptop számítógépeken is, továbbá a kézmozdulatokkal való vezérléssel felszerelt g-speak gépeken és fürtökön.

Eddig a hevenyészett fordítás az oblong.com-ról. Az OSNews-os cikkiró persze itt is elsüti a Különvélemény (Minority Report) filmes hasonlatot, de az oblong.com-on böngészve kiderül, hogy nem is alaptalanul. A film készítése során Alex McDowell producer és Jerry Moss propmaster (property master - kellékes) ellátogatott az MIT-re - ahol akkoriban az Oblong alapítói kutatóként dolgoztak - és sok időt töltöttek a Luminous Room rendszerrel. Később az Oblongos kutatók tudományos és technológiai szakértőként közreműködtek a film elkészítésében.

További információk és a bemutató videó a cég weboldalán.

Hozzászólások

Meséljék el, hogy a jelenlegi X.org-ot meg tudták úgy erőszakolni, hogy kezelje az ilyen inputot/[output-ot]. utóbbi még annyira nem is vészes (~twinview megfelelő paraméterekkel), de előbbi tényleg érdekelne.