morális válság

Üdv!

Jár az agyam mostanában elég sokat. Van PHP-s melóm, félmunkaidő, távmunka, és ahhoz képest elég jól keresek hozzá (se végzettségem, se referenciám nincs). Ott az egyetem: a tárgyak egy része nagyon érdekes (főként a tisztán informatikus tárgyak), míg egyesek a kínszenvedés kategóriát merítik ki (elvont matekos marhaságok, és a valós életben sohasem alkalmazott pótléktárgyak). Az utóbbi tárgyak piszkosul elveszik a kedvem az egyetemtől. Mondjuk BSc-nél tovább nem fogok így sem menni, inkább megcélzok egy SCJP+SCEA kombót, meg pár dolgot még lerakok egyetem alatt (pl.: CCNA). Sok helyről hallom, hogy többet ér, mint a diploma, viszont felsőfokú végzettség hiánya meg komoly érvágás. Így mindenféleképpen diplomázni kell :)

Igazából a válság oka a kötelező: itt az utolsó vizsgalehetőség egy tárgyból. Voltam már vizsgázni, tekintélyes 1 pontot szereztem meg. A tárgy alkalmazhatósága a gyakorlatban 0, eredetileg közgazdászoknak tanítják. Az infósoknak csak annyi köze van hozzá, hogy számítógépen jól automatizálható. Kellene 5-6 algoritmust megtanulni, és papíron számolgatni rengeteget hozzá (nagy a hibalehetőségek száma, mivel olyan a számítások nagy része, hogy 2 törtet szorozz össze, oszd le egy harmadikkal, és ezt az egészet vond ki egy negyedikből). Ezeket az algoritmusokat implementálni nem nehéz, de bemagolni, és fejben futtatni...
Van vagy 10 oldalnyi definíció, meg ugyanenyni tétel+bizonyítás. Ezt magolni kell, amit meg nagyon nem szívesen teszek (a programozó ne magoljon, neki érteni kell a dolgokat; amit sűrűn használ az bemagolódik magától, amit ritkán, annál meg elég, hogyha tudja hol keresse meg -- ne fárasszuk feleslegesen az agyunkat).

És ott tartok, hogy 100% a bukás. Gondnak nem gond, mert semmi nem függ tőle, csak csúszok vele. Van még pár ilyen tárgyam, amit még a legádázabb ellenségemnek se kívánnék, mégis legalább kettest kell elérni a diplomához. Az architektúrát tartják rengetegen nagyon nehéznek Szegeden, én szerettem, mert érdekes volt. Meg az a tantárgy már nem lehet rossz, amihez Tanenbaum könyv van :)
A probléma inkább az, hogy ha minden félévben van egy ilyen tárgy, akkor azok egyszercsak sokan lesznek. Ráadásul az előző félévben lehagyott tárgyamra meg 3-4 másik kurzus dependel.

Tehát mit látok most a világból? Ott az egyetem, ami jó lenne, csak szopatnak egy csomó szar tárggyal. Ott a munka, ami majdnem olyan, mint a nagybetűs életben, és szeretem csinálni. Szeretem végignézni, ahogy egy projektből lesz valami. Ahogy az első sorok után, amikor még semmi sincs, szépen kifejlődik valami, ami működik. Ennyi. Szeretek programozni, élvezem, hogy értek hozzá, és egyre bonyolultabb dolgokat tudok csinálni, de hagyjanak engem békén az elvont matematikai marhaságokkal, amit egyszer valaki hallott, hogy a haverjának az ismerősének egy speciális projektben majdnem kellett.

Hozzászólások

Mi lesz ha egyszer harmadfokú egyenletekkel akarsz foglalkozni hobbiból a sötét anyag kapcsán?
--
the tide is turning

Normális cégnél - ahol a letett eredmény a fontos - kitörölheted a diplomáddal. Ilyen helyeken senkit sem érdekel a marhalevél. Az a fontos, hogy mihez értesz. A speciális tanfolyamok és végzettségek (például az általad is említette Cisco téma) annál többet nyom a latban. Láttam már a pályafutásom alatt számos iskolából frissen kikerült diplomást munkába állni. A 90% katasztrófa. 2-3 év kell nekik, mire összeszednek annyi gyakorlati tudást, hogy nem adják el őket. Ezzel nem azt mondom, hogy ne végezd el az egyetemet, hanem azt, hogy mellette gyúrj rá azokra a dolgokra, amikből meg lehet élni.

Nekem az a filozófiám egyébként, hogy úgy kell élni az életet, hogy azt csináld amit szeretsz. Ha muszájból kell valamit, azt inkább hagyd, mert abban sikeres sosem leszel.

--
trey @ gépház

Normális cégnél - ahol a letett eredmény a fontos - kitörölheted a diplomáddal. Ilyen helyeken senkit sem érdekel a marhalevél. Az a fontos, hogy mihez értesz

tapasztalatom szerint a normalis multiknal sem csak az fontos, hogy mennyire vagy profi, mert a ceges policy szerint egy szint fole nem kerulhetsz csak bscvel mondjuk (igy nyilvan a paygraded se no)

nem feltetlen. csak keves az olyan hazai ceg, aki nem multi leanyvallalata lenne, ellenben elheto fizetest biztosit, es nem azon kell aggodni egyik naprol a masikra, hogy most lesz-e fizu vagy nem.

tudom, vannak ilyenek, nem tagadom, ismerek is parat. ellenben egy multinal azert kisebb ennek a valoszinusege, nem?

Bill Gates is félbehagyta az egyetemet és nézd meg mire vitte! ;-)

Viccet félretéve, teljesen megértem az aggályaidat, tekintsd szükséges rossznak ezeket a tantárgyakat, "seggeld be" vizsgázz le belőlük minél előbb, hogy több időd legyen az értelmes dolgokra.

"Az életben a legszomorúbb dolog az elpocsékolt tehetség! Amit választasz, az az egész életedet meghatározza!"

Calogero

Én úgy állok hozzá, hogy valahogy elvégzem csúszás nélkül, de közben próbálok minél több időt felszabadítani értelmes, élvezhető dolgokra. Úgyhogy csak 1-2 órára szoktam bejárni. Azt a félnapot meg kibírom, amíg felkészülök abból, aminek semmi értelme, csak bennevan a tantervbe. A tárgyak kb. fele ilyen. Másik felének lenne értelme, csak szarul oktatják.

"Ott az egyetem, ami jó lenne" - Igen, jó lenne, meg lehetne szervezni normálisan a tantervet (is), de úgy az a veszély merülne fel, hogy akkor értelme is lenne.

A leírás alapján csak nem az operációkutatás című tárgyról van szó?

Csak nem operaciokutatas?

Nagyon sok embertol hallottam ezt. Magamtol is. Nem ertem, mire fogom hasznalni azt, amit pl. kozelito es szimbolikus szamitasok 2-bol megtanultam. Nagy valoszinuseggel sehol. Azonban van egy fontos dolog, amit nem veszel figyelembe, es egy-egy duhkitoresemkor en is felidezek: nem tudom a szakod pontos nevet, de az enyemben benne van a matematikus szo. Aki fv. interpolacioval, matrixokkal, integralokkal akar szamolni, programozni, az hol tanulja meg ezeket? Hol, ha nem egyetemen? Aki az informatika kis reszevel akar viszonylag melyen megismerkedni, es rovid idon belul relative nagy szaktudast elerni, az vegezzen el egy OKJ-s kepzest, kepezze magat, vegyen konyveket, vegezzen vizsgakat ( MCP stb. ). De aki atfogo ismeretekre akar szert tenni, es egy olyan alap tudast akar megszerezni, amire a kesobbiekben konnyen epithet, az nyelje le ezeket a kellemetlen dolgokat es torodjon bele: megszoksz vagy megszöksz.

Egyebkent megsugom, hogy pl. a hozzarendelesi feladat - amit talan opkut2 tantargy - felhasznalhato az utazo ugynok problema megoldasanal. Az pedig a tobbi grafelmeleti problemaval egyutt igencsak fontos.

Programtervező informatikus.

Lehet nem ez a nekem való, valóban OKJ kellene. Csak a gond az, hogy milyen az OKJ megítélése? Illetve tegyük fel J2EE-re akarok szakosodni, mert abban rengeteg pénz van, és elég jó cucc. Hopp, csak nem állnak velem szóba diploma nélkül.

Andi, really. Take it from me. If I tell you something, I'm usually right.

Tobb okbol kernek diplomat, de ez a lenyegen nem valtoztat. Ha tobb eselyt akarsz magadnak egy szebb jovoert, akkor a diploma egy lehetoseg. Nem kotelezo, de ajanlott.

Az OKJ-rol megvan a velemenyem csakugy, mint azokrol, akik OKJ-s programozok. Ha tovabbkepzi magat, jo szakember lehet belole, nem tagadom, azonban a legtobb azt hiszi azt tanulom egyetemen 5 ev alatt, amit o 2? evig. Tisztelet a kivetelnek.

Egyebkent tenyleg el lehet helyezkedni diploma nelkul, erre en is jo pelda vagyok. Tipikusan a php az a terulet, ahol nem kell diploma. De nem allitom, hogy 2-3 ev mulva - diplomaval a zsebemben - nem megyek el valami mast csinalni. Oda, ahol mar kell a papir.

Idovel belatod, hogy kar ragodni azon, mi felesleges az egyetemen es mi nem. Sot, ha maradsz, akkor allitom, hogy nem ez az utolso eset, hogy megfordul a fejedben a valtas. Tavaly en is elgondolkodtam, de most, hogy 4 targyam van hatra az 5 eves PTM-bol, azert is megcsinalom. Es azt hiszem tobbek kozott ez az akaratero is tukrozodik abbol a papirbol.

szarj ra, az egyetemet scinald meg X ev alatt, szedd ossze a gyakorlati tudast, aztan irany kulfold ;)

nekem hianyzik a harmadeves diplomaig durvan 7-8 targy (ebbol 2 szigorlat), ezeket most megcsinalom 1 ev alatt,
aztan itthagyom a picsaba.

msct majd kulfoldon, talan, de az is csak azert kell, hogy egy X osszegnel tobbet lehessen keresni havonta, hasznalhato
tudast (az itthoni kepzes) nem ad.

hasznalhato tudast (az itthoni kepzes) nem ad.

Szerintem nem elsosorban a kepzesen mulik mit tanul meg az ember egyetem/foiskola vegere. Vannak jobb/rosszabb tanarok, akik leadnak egy eloadast vagy gyakorlatot, de ugysem ott fogod megtanulni, hanem otthon. Kiadjak a megtanulando jegyzeteket, konyveket, egyeb szakirodalmat amit vizsgan visszakernek, hogy megtanultad-e. Az egy dolog hogy sokkal konnyebb lenne megtanulni, ha ertelmesen es erthetoen mondanak el az oktatok, de szerintem a diakon mulik elsosorban. Nem a kepzes hibaja, hogy a diak nem tanul, mert nem erdekli, nincs ideje, egyeb random ok.

A targyak nagy resze meg szerintem hasznos. Nyilvan nem lehet olyan targyakat osszevalogatni egy szakra, ami mind a 300 embernek hasznos es erdekes, de a "foloslegesek" kozul is a legtobb kell valami szakterulethez mint alapismeret.

Szerintem.

--
ahan nem

csak amikor a szar van tulsulyban (ertsd: opkutnak SEMMI ertelme hacsak nem olyan _szak_teruletre mesz, szoval _specialis_), es az ertelmes, mostanaban meno dolgok (amikbol meg lehetne elni) nincsenek, akkor azert rafoghatom, hogy nem ad hasznalhato tudast, ugye? :-)

a kepzes hibaja, hogy nem tanul, mert olyat ad, ami azon kivul masra nemjo, hogy beseggeltem [mondjuk me'g ertem is], utana meg elfelejtem.

mondom ezt ugy, hogy analizisszigre tanulok epp, es pl az R^n->R^m tipusu fuggvenyek integralhatosagara vajhmi keves szuksgem lesz j2ee fejlesztokent. :)

Az, hogy jelenleg j2ee fejlesztokent meg lehet elni, egy dolog. Lehet, hogy 10 ev mulva minimum korberohognek, ha csak ahhoz ertesz. De ezt elmondhatnam egy rakat mas dologrol is: .NET, QT, GTK, MFC, Borland C++, Delphi, PHP, stb.

En nem nevezem programozonak azt, aki osszedob egy GUI-t C#-ban, lekezel 1-2 esemenyt, es dongeti a mellet, hogy o milyen fasza. Eljen meg belole, keresse halalra magat, de ne minositse a felsooktatast, illetve a leendo diplomamat. Ha te ilyen vagy, vagy ilyenne akarsz valni, neked is szol.

bme muszaki infon kivul mas kepzest csak hallomasbol ismerek, ugyhogy azokrol nem tudok nyilatkozni (mint ahogy opkut-ot sem tudom mirol szol). De analizis nalunk csak alapozo targy, peldaul a jelek es rendszerek elokovetelmenye (ami nem veletlen, mert eleg sok analizis kell hozza), es mar lett volna ra szuksegem c++ fejlesztokent. Sajna nem sikerult meg elsajatitanom, mert nem erdekel (sok mas targgyal egyutt), ugyhogy megcsinalta helyettem egy matematikus a dolgot :)

Ettol fuggetlenul meg latom a hasznat sok ilyen alapozo targynak is. Dehat ez szubjektiv velemeny. Lehet par ev mulva rajovok, hogy neked van igazad.

--
ahan nem

Ha ez az operációkutatás, akkor el kell hogy keserítselek: több helyen is használják, nem csak közgazdászok. Pl. termelésirányításban, logisztikában elég sokszor előjön. Persze, itt most nem ilyen 2 személyes Kft-re kell gondolni, ahol még azt sem döntötték el, hogy akkor most hülyéskednek, vagy dolgoznak is...

Ami meg az "elvont matematikai hülyeségeket" illeti, nemrég kerültem olyan helyzetbe, hogy örültem volna, ha kicsit több marad meg belőle. Fizettek volna érte. Sokat. Nem állami-pénzszivattyú cégnél.

Egyébként pedig az "elvont hülyeségeket" nem azért szeretjük, mert minden sarkon szembejönnek majd, hanem azért, mert, ha igazán jól akarjuk végezni a munkánkat, akkor tágabb ismeretekkel is rendelkeznünk kell. Pontosan annyi "lőszerrel", mint amennyi az adott feladathoz kell, lehet, hogy nem járnánk sikerrel.

Amúgy meg tényleg lehet néhány tárgy, ami hülyeség, de én általában azt láttam, hogy a másodéves hallagatók az ő roppant élettapasztalatukkal halálos magabiztossággal és mély bölcsességgel szokták kinyilatkoztatni, hogy mi az aminek értelme van és mi az, aminek márpedig nincs. Utólag visszatekintve, bizony volt már ilyenből egy-két pofáraesés. Személyes tapasztalataim szerint egyébként a tanultak 70-80%-a (!) így, vagy úgy, de visszaköszönt már. A sors iróniájaként ebben vastagon benne voltak olyan tárgyak is, amiket annak idején a legjobban temettünk.

Én úgy gondolom, hogy el lehet végezni az egyetemet úgy is, hogy kvázi ignorálsz bizonyos tárgyakat, majd elmész olyan helyre dolgozni, ahol tényleg nincs is rájuk szükség, de ezzel szép lassan felépítesz magadnak egy mikrovilágot, amiben természetesen érvényes lesz a "naugye megmondtam", csak azt nem fogod észrevenni, hogy már régen ott van a hátad közepén egy "B kategória" feliratú címke. Egyébként biztos vannak érdekes dolgok a PHP-s melódban is, de, ha egyszer úgy hozná a sors (hozná, de nem fogja, ha beskatulyázod magad), hogy "néhány száz byte használatlan területre [kell] besuvasztani egy mintafelismerõ programot, amely megkeresi, megtalálja és lefényképezi a Jupiter egy ismeretlen holdját", vajon biztos, hogy akkor sem kellenek majd az "elvont hülyeségek"?

Elhiszem, hogy használják, de a programozók? Azon felül, hogy ha kell egy termlésirányító programot írni, akkor leprogramozok hozzá egy bland szimplexet meg egy legmeredekebb csökkentést mire kellhet még egy _programozónak_? Pár speciális algoritmusért meg egy egész tárgy túlzás. Ráadásul papíron számolni. Inkább lenne valami beadandó projektmunka.

Nyílván nem a PHP az életcélom. Sokkal inkább a C/C++ és a Java vonal érdekel, de egyelőre a PHP-hez értek annyira, hogy pénzt keressek belőle :) Hatékony programot meg bármilyen nyelven lehet írni.

Valóban vannak olyan területek, ahova durva matek kell, illetve nagyon komoly infós tudás. De aki egy BSc-sre rábíz egy CT firmware-t, az sem normális egészen :) A magasszintű matematikai feladatokra algoritmust meg írjon a matematikus, a programozó implementálja.

Andi, really. Take it from me. If I tell you something, I'm usually right.

En azt mondom, vegezd el a bsc/msc/akarmit, mert sok helyen a diploma a beugro. Ha nincs, akkor tovabblepnek, es olyat keresnek, aki van olyan jo, mint te + van diplomaja is. Az ilyenekkel szemben egyertelmuen hatranyban vagy.

Btw. a te dilemmad mitol "moralis"?

ASK Me No Questions, I'll Tell You No Lies

Én mondjuk csak középsuliba járok (kéttannyelvű gimi) utolsó előtti évemet fejeztem be idén. Az átlagon 2.9 lett, hála a törinek, magyarnak, célnyelvi civilizációnak, stb. Informatika érettségim csak nekem lett 5-ös a suliban, a szóbeli 100%-os lett, külön dicséretet kaptam.
Én én vagyok a "diák-rendszergazda", amiért "fizetést" is kapok (értsd: nem kell havi 25 ezres tandíjat fizetnem, és kapok havi 10 ezret, plusz egyéb kiváltságok, pl. 10 osztály erdei iskolájában felügyelő lehettem, azaz ingyen kirándultam és szívattam őket 5 napig)
--
Én TUDOM, hogy igazam van. És ha nincs is, akkor is NEKEM van igazam, mert én vagyok az Admin. Ennyi!