Blender és én

A Big Buck Bunny hír kapcsán eszembe jutott, hogy mennyire irigylem azokat, akik ilyen szépeket tudnak Blenderben alkotni. Többször próbálkoztam már, hogy megtanulom kezelni ezt a programot, de eddig akárhányszor próbáltam, mindig azt éreztem, hogy nem tudok többet, mint eddig. Mert ha csak elindítom a programot és próbálok kísérletezni, abból semmi értelmes nem jön ki, ha meg tutorialokból próbálok tanulni, akkor csak végrehajtom az adott műveleteket, de igazság szerint nem tanulom meg azokat a technikákat, amiket kellene.

Nem tudom hogy hol a hiba (de szerintem bennem :)). Igazság szerint valahogy annyira távol áll a Blender kezelőfelülete egy átlagos program felületétől, hogy nem tudok átállni erre a szemléletre. Egy GIMPet simán elkezelgetek, de Blenderben semmi nem úgy működik, ahogy én megszoktam. (Nyilván a 2D vs. 3D miatt is teljesen más a kettő.)

Szóval csak annyit kérdeznék, hogy hogyan lehet jól megtanulni a Blender használatát?

Hozzászólások

Na erre én is kiváncs vagyok, mert terveim azok vannak, de én sem tudok mit kezdeni a programmal, pedig szereteném nagyon megatanulni hogy kell kezelni.

a tutorialok jók nekifutásnak, de van pl. könyv is róla, a blender shopból megrendelheted ;)
amit meg kell szokni a Blendernél, azok a hotkeyek, menüből baromi lassú a munka, de ha megszokod a gyakrabban használt műveletek hot key-eit (G, E, stb) akkor nagyon gyorsan lehet benne dolgozni!

Én még régebben (2002 táján) nekiálltam megtanulni. Animált, fénylő-reflektálódó svájci zsebórát, és egész realisztikusan kinéző vízfelületet sikerült kreálnom. A titka az volt, hogy RENGETEG időt beleöltem: első komolyabb dologként nekiálltam a klarinétom modellezni benne - fa és króm, ívek, stb... Miután kész volt az első, újra nekiálltam a semmiből, a már megtanult dolgok alapján. Ezt az iterációs formát 4-5-ször újrakezdtem.
Emlékeim szerint kb. 3 hónapon keresztül intenzíven blendereztem (netem sem volt, elég nehézkes volt egy-egy tutorialt megszerezni), és a végeredmény az lett, hogy az akkori fícsörök 90%-át tudtam használni.

Akkor abba is hagytam, nem igazán volt időm baszakodni vele. Ma mindig fenn van az aktuális operációs rendszeremen - hátha kell -, de már sokat felejtettem, másrészről pedig annyi új funkciót építettek bele, hogy már a felét sem ismerem (azért még egyszerű animációkat össze tudok tenni - ipo key+curve rulez)

Hogy mennyire volt hasznos anno? Ha most elindítom, még mindig benne vannak az ujjaimban a shortcutok :)

Szerintem úgy lehet megtanulni ilyesmit/akármit, hogy kitalálsz valamit, amit meg szeretnél valósítani. Talán ez a legfontosabb. Megnézegetsz néhány (sok-sok) tutorialt, és szívod magadba a tudást. Közben tervezgeted a saját projektedet, képeket gyűjtesz hozzá, rajzolgatsz. Amikor már úgy-ahogy tudod kezelni a programot, önállóan csinálsz néhány egyszerű képet. Fontos, hogy legtöbbször ne csak úgy vaktában kattingass, hogy megnézegeted egy-egy funkció mire jó és ebből majd csak kijön valami, hanem előre állíts fel határokat, hogy mi is a minimun, amire azt mondhatod, ez kész. Ha már valamennyire mennek a dolgok, akkor papíron (vagy valamilyen látható formában) tervezd meg, amit végeredményként látni szeretnél. Ha például egy boszorkányt szeretnél, akkor rajzold le, neked milyen vonások jelentik a boszorkányt, vagy szerezz egy olyan képet, amiről nagy vonalakban másolni tudsz. Kezdj neki és csináld meg. :)

Régebben évekig készítettem egy járgányt 3ds max-ben, de nem lett belőle semmi (vagyis még nincs kész, na:). Sokat szöszmötöltem vele, de valószínűleg nem voltam elég lelkes, vagy nem volt elég konkrét az elképzelésem, vagy túl sokat vártam magamtól, vagy mindez így együtt... :) Kezdetnek egy Trabantot sikerült összehoznom, de a gyártása során rájöttem, hogy azzal a módszerrel, amivel csináltam, nem lehet autót modellezni. De örültem, hogy sikerült valami, és amikor valahogy elém kerül az a pár renderelt kép, jókat mosolygom. :D :) Szerintem csak meg kell csinálni, amit szeretnél, és kész.

:)