A műholdjelekről

Az újságírás legalja, a Maxwell-egyenletek fizikai korlátai. Szerintem értelmezzétek kedvetekre, én itt feladom:

A legtöbb légitársaság fizetős szolgáltatásként kínálja a fedélzeti wifi használatát. Ám ez nem zavarja a repülőgépek kommunikációját, hiszen nem rádiójelekkel, hanem műholdjelekkel működik, továbbá nem csatlakozik a földön lévő egyetlen mobiltelefon-toronyhoz sem.

Hozzászólások

Jaja, ezt olvastam én is. Elgondolkodni nem nagyon szabad rajta, mert ahogy több jenetésrétegét fedezed fel, mindegyiknél elfog a szekunder-szégyen.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Hja, be kellene ismerni már végre, hogy az egész mobiltelefonosdi sosem zavarta a "repölőgépek kommunikációját". Csakhogy ha ezt beismerik, akkor vajon mi lesz a következő, amit be kellene?

Amennyire én tudom az 5G egyes frekvenciasávjai nagyon is zavarták talán a magassági radart vagy az időjárási radart. Persze nem a fedélzeten lévő telefonok, hanem a földi BTS-ek sugárzása. Egyszerűen túl közel jelölték ki az 5G sávokat a repülési használatra kiosztott sávokhoz és a régebbi repülőkön nem volt elég szelektivitása a vevőknek így a szomszédos frekvenciák is bezavartak. Emiatt a két nehézsúlyú iparág lobbistái elég keményen egymásnak feszültek.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Bizony. Parszor volt is, hogy a fel orszagban eso volt, mert valami picit elromlott a mikro atvitelunk.

Amugy nagyon gyorsan jon a meroskocsi es megtalalnak. Alapesetben kernek eloszor, vagyis amig ilyenhez kozom volt akkor kertek.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Ez mindig is érdekelt: babrálsz valami rádiós cuccal, zavarod a mobilt / gps-t / tetra-t akármit. Aztán 10 perc múlva kikapcsolod. A kocsi utána hogy áll meg a házad előtt? Vagy egy panelrengetegben honnan tudják bemérni lakás pontossággal? Órákig kell keringeniük 2-3 kocsival a házak előtt, mobil antennával ráirányítgatni egyesével minden lakásra? Ha meg időnként kikapcsol a forrás, csak 1 nap elteltével v. 1 hét múlva kapcsol be megint, akkor hogy találják meg a konkrét elkövetőt?

Ja, mindig eszembe jut mikor az FCC meg az NTSB véres szájjal követelte az openwrt meg dd-wrt betiltását (pontosabban elő akarták írni az összes gyártónak a tökéletesen feltörhetetlenül lezárt bootloadert és bűntetést helyeztek kilátásba, ha később megjelenik dd-wrt support az adott eszközre).

Aztán mikor kiderült, hogy valójában némely routeren a gyári firmware volt szar... (ugye kedves Marvell... de hát nem sikerülhet mindig minden elsőre... :) ) és konkrétan az Openwrt és társai csinálták helyesen, mikor letiltották az ilyen wifi adaptereken azokat frekiket, amikre a radar detection regdb-ben elő van írva.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Ettől még repülésbiztonsági oka van. Az egész arra szolgál, hogy jobb legyen a balesetek kezelése. A repülőbalesetek 90+ százaléka felszállás és leszállás közben történik.

Nagyon nem jó, ha baleset esetén az utasok a telefonjukkal vannak elfoglalva, tetézik csak a bajt.

Ugyanúgy, ahogy annak is repülésbiztonsági oka van, hogy fel kell húzni az ablakon az árnyékolót felszálláskor és leszálláskor. Azért, hogy a földi mentőszemélyzet kívülről beláthasson a gépbe, ha baj van, nincs más ok rá.

Ez rendben is lenne.

De meg soha semmilyen hivatalos helyen nem mondtak nekem azt, hogy csak felszallas es leszallas idejere kell flight mode-ba tenni a telefont. Meg csak nem is azt varnam, hogy ki legyen emelve.

Es meg a precedens is megvan: iPadet es laptopot lehajtott talcat nem lehet felszallaskor es leszallaskor. De a mobiltelefon tovabbra is "egesz repules idotartama alatt". Innentol kezdve nem csak repulesbiztonsagi oka van.

Annak meg pszichológiai oka van ám - 300 ember összezárva, abból elég, ha 5 hangosan telefonál órákon át (gondolom te is ismersz olyan embert, aki ilyen), és lesznek összezördülések az utasok között, azt pedig semelyik légiutaskísérő nem szeretné, ha verekedő utasokat kell megnyugtatnia.

Ebben semmi meglepő nincs számomra. Amíg az iskolázott emberek a legalapvetőbb fizikai, kémiai, biológiai, természettudományos ismereteket nem sajátították el, addig nincs min csodálkozni.
Ráadásul a sok huhogó még eteti is a jó népet, hogy például "Sose lesz szükségünk a víz képletére!". A buták ezt beveszik. Na, nekik lehet eladni zsíros haszonnal az oxigéndús vizet.

egyszer haverom beszélt társaságban bölcsészekkel, és valahogy csak megemlítette, hogy ugye mínusz-mínusz az plusz. és az összes elkezdte, hogy az gimnázium volt, és mikor volt, és miért is kellene tudniuk. ő meg mondta, hogy nem hiszi, hogy mérnökök azon háborognának, ha egy bölcsész megemlítené beszélgetés közben, hogy Hunyadi Mátyás király volt

4 és fél éve csak vim-et használok. elsősorban azért, mert még nem jöttem rá, hogy kell kilépni belőle.

Amugy az az elkepeszto, hogy nem csak "mi" nezzuk le a bolcseszeket, hanem ok is legalabb annyira leneznek minket, hogy mekkora muveletlen tahok vagyunk es az alapmuveltsegunk is hianyzik (szerintuk) muveszetek teruleten.

(Nem, ez nem az, amikor a ket generacioval idosebbnek csak olvasni volt lehetosege a sok szabadidejeben, es ezert olvasatlan taho vagy - a velunk egyidos bolcsesz nez le minket)

Szerintem a matek-fizika épp annyira része az emberi kultúrának, mint az irodalom. A természettudományokban is van szépség, és meg kell érte dolgozni, hogy azt lásd is, ugyanúgy, ahogy irodalomban is van, aminek az élvezetéhez sok minden mást is el kell előtte olvasni. A STEM emelett nyilvánvalóan hasznos is, de az is hasznos, ha tudsz bánni a nyelvvel, világosan el tudod mondani a gondolataidat vagy adott esetben az érzéseidet, ami azért már majdnem irodalom. Szerintem nem kell a kettőt túlzottan szembeállítani, de az fontos lenne, hogy az igazi műveltség kiegyensúlyozott. Az, ha nem tudod elmondani, hogy mi egy newtoni mozgásegyenlet, az ugyanolyan, mint ha nem hallottál volna még Aranyról.