-

Fórumok

-

Hozzászólások

Szerkesztve: 2023. 10. 07., szo – 18:54

Remélem segítettem treynek, egy birkózó témát bedobni megint.

🍿

Még egy kis adalék az árcsökkentéshez: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-10-09/tesla-prices-now-rival-average-us-cars-after-billions-in-cuts

 

Már nem csak a Model 3 hanem a Model Y is olcsóbb mint az új autók átlagára az USAban - beleértve a benzineseket is.

nem feltetlen kerul annyiba. de ugye EU-ban minden gyartonak van max. atlagos co2 kibocsatasa. az EV/hibrid gyartasa ezt az atlagot leviszi, egy szep nagy kombi meg fel. Na ezert csinaljak azt, hogy a profit nagyobb resze akkor a szep nagy kombira essen, a 0 profit meg az EV-re, hogy igy vegyek ra az embereket, hogy azt vigyek, es csokkenteni tudjak a teljes termelesre juto co2 kibocsatasi atlagot.

Igen és nem.

De ha megnézed egy mostani kombi méretét meg egy 10 évvel ezelőttiét, hirtelen szembeöltő a méretkülönbség.
Aztán ha hozzáveszed egy mostani belsőégésű meg egy akkorinak a motorikai komplexitását hirtelen megint találunk egy vagon pénzt. S ebben masszívan benne van a méretnövekedés, a környezetvédelmi előírások, de az is, hogy egy átlagos motorteljesítményű 10 éves kombi igenis gyenge a mai autókhoz képest. Főleg az EV-k, városban amik ezt igen szívesen bizonyítják. Minden lámpánál.

A következő pont kötelező és nem kötelező extrák. 10 évvel ezelőtt a kijelző, a kétzónás klíma és a sávtartó automatika feláras extra volt, az itthoni autók többségében nincs. Ma pedig ... Hogy ez mennyire előre- visszalépés, lehet rajta vitatkozni, de ettől még ez a helyzet.

 

S van gyártó amelyik a régi utat követi több tekintetben és olcsóbb is: Dacia.

mert biztosan nálunk is követi majd a trendet az ár

Hát az nagyban függ attól, hogy legyőzi e a kiskirály az inflációt vagy sem, illetve hogyan alakul a forint szárnyaló árfolyama.

Szerkesztve: 2023. 10. 07., szo – 19:21

"Price caps" van a  Tesla-nál! Hahaha:! :P (Nem vicc. lásd tesla.com - tényleg ársapka)

De az jóársapka. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Ez egyfelől jó, aki most venne újonnan jobban jár, legalábbis a következő árcsökkentésig.

De azt is jelzi, hogy kezd visszaesni a kereslet: aki nagyon akart már eddig is vehetett, tavalyig nagyon olcsó kamatokkal, másrészt nemsokára jönnek a frissített modellek és sokan kivárnak szerintem.

Másfelől rossz, mert akiknek már van, sokan kerültek negatívba a hitellel. Ha meg kp-ra vették akkor óriási buktával lehet majd csak eladni.

Azért egy év alatt akár 30%-40% értékvesztés az nagyon fájdalmas.

"Everything fails, all the time."

A lényeg a borzasztó mértékű értékvesztés. Ha egy év alatt 30%-ot vagy többet is zuhan az értéke, mennyit ér majd vajon 6-8 évesen?

Ugye a villanyautónál az egyik fegyvertény elméletileg az alacsony fenttartási költség lenne, na de abba illene beleszámolni az újkori ár és a maradványérték különbözetét.

Ilyen mértékű elértéktelenedés mellett ez nagy szám lesz, akár az egész üzemanyag meg karbantartási költség megspórolását elviszi.

"Everything fails, all the time."

Nem csak felső kategóriában van jelentős áresés.

Az újonan 35 ezres Fordomat 15 ezerért vettem 4 évesen. (Én vagyok a második tulajdonosa). Rá néhány évre már csak 8 ezret ért.

A Renault-mat kb. 3,5 millióért vettem (új volt) és amikor 2 éves korában totálkárosra törték, a biztosító 2 milliót fizetett.

Szerintem bármilyen új autót vesz az ember, az anyagilag óriási bukta, ha pár évesen eladja. Az egyetlen megoldás, ami hirtelen eszembe jut az az, hogy az ember nem adja el, hanem 10-20 éven át használja. Így teljesen mindegy, hogy mondjuk 2-3-4 évesen éppen mennyit ért az autó. A gond az, ha nem akarod eladni, de más valaki összetöri és a biztosító úgy fizeti ki, mintha eladtad volna.

Nem azt akarom ezzel mondani, hogy ne vegyen új autót senki, csak azt, hogy nem kéne senkinek meglepődnie azon, hogy az új autó vásárlása az anyagilag nem előnyös befektetésnek számít.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Tehát, mindegy tulajdonképpen milyen bizonyos paraméterek teljesülése esetén, csak vigyen el A-ból B-be?

A fozolapnal sem mindegy, hogy milyen parameterekkel bir. Az enyem peldaul 1-2 masodperc (!) alatt ugy felforrosit egy edenyt, hogy egesi serulest tud okozni. Felelmetes. Szerintem egyebkent nagyon jo fozolap. A kocsinal is vannak parameterek, amik szamitanak.

Ettol meg nem tekintek ra befekteteskent.

Költségként?

A közelmúlt gazdasági anomáliáitól eltekintve egyedül az Old Timer kategória az, aminek felfelé mehet az ára. Az összes többi autó minden percben és minden kilométerrel értéket veszít. A hup autóparkjának 95%-a tuti ilyen. A gazdasági anomália után ez a rend visszarendeződni látszik.

Befektetésként akkor értelmezhető egy autó, ha a munkába járás vagy vállalkozás eszköze. Vagy ha valaki az élet egyéb aspektusait is forintosítja, akkor is. Szóval mégis értelmezhető befektetésként. Csak nem úgy, hogy önmagában nyersz rajta, hanem a használata által nyersz rajta.

Tehát, amikor jakubovics azt állítja, hogy egy 50 milliós Tesla-val jár, az mi?

( ) befektetés (úgy)

( ) befektetés (nem úúúúgggyy ... de)

( ) státuszszimbólum

( ) költséghatékony utazási eszköz

(  ) egyéb, leírom

trey @ gépház

Költséghatékony utazási eszköz, amire egy Model3 is elég, de megtehetem hogy egy model3-at és egy Plaidet tartok…

egyéb, leírom: kényelem, mert gyors, csendes, tiszta, otthon tölthető… nincs benyaszag a garázsban…

befektetés az lenne, ha élményvezetést árulnék…

Sejtettem én, hogy státuszszimbólumként tartod. Nem szégyen az!

kényelem, mert gyors, csendes, tiszta, otthon tölthető… nincs benyaszag a garázsban…

Erre nem kell vételáron 50 (értékben 50 40 <ki tudja meddig esik az ára>) milliós EV-t tartani. 

A státuszszimbólum is egy befektetés, csak nem biztos, hogy megtérülő vagy új értendő, ahogy egyesek értik.

trey @ gépház

Mióta tartasz egy Teslat státuszszimbólumnak?

Te tartod annak :D

A zoé egy városi autó, én meg hosszú távra használom.

Hát, hosszútávról EV esetében nem nagyon beszélhetünk ugye ... És szerintem lenne "50M-os Tesla-val" összemérhető távot tudó, kisebb TCO-jú EV is. Főleg, hogy "úgyis meg kell állni egy pisire", ugye?

trey @ gépház

Nem szoktam szervizben ülni. Az milyen? Mit jelent szagolni a kipufogó bűzét? Te másik légkörben élsz, hogy neked nem jut?

Tankolási programot? Két havonta 5 perces mutatványra gondolsz? Ennyi időnként már az abroncs nyomást is ellenőrizni illik, pont leszarom, hogy kell-e meg közben tankolni is.

Én is használok ICE-t kényszerből,

Előttem van, ahogy téged erre kényszerítenek ...

trey @ gépház

Ennyi időnként már az abroncs nyomást is ellenőrizni illik, pont leszarom, hogy kell-e meg közben tankolni is.

A modern autók folyamatosan monitorozzák az abroncsok nyomását. Lehet ez nektek az Audinál még feláras ficsör. :D

Ezek azok az apróságok amik egy hagyományos ICE-nél kényelmetlenek. Egy EV-nél pl. nem kell olajszintet nézegetni minden reggel. Zakóban matatni a koszos motortérben…

Kiváncsi lennék, ahogy szemrevételezéssel nyomást mérsz :D

Szemrevételezéssel az abronocsok, szelep állapotát. Biztosan régen volt már az fránya vizsga:

Gumiabroncsok ellenőrzése

  • Naponta szemrevételezéssel kell ellenőrizni a gumik állapotát.
  • Ne legyenek laposak (műszerrel benzinkutaknál ellenőrizhetőek /hetente egyszer/, feltölthetőségük adatai a vezető ajtajánál, vagy a kezelési útmutatóban találhatók),
  • Nem lehetnek sérültek, pl. repedezések, kidudorodások az oldalfalon, futófelületen,
  • Kopottságuk: a mintázat nagysága a teljes futófelületen 1, 6 mm-nél nagyobb legyen. Ez ellenőrizhető a gumi mintázatában található kopásjelző segítségével,
  • Az összes gumi radiál legyen („R” betű a gumiabroncson), de tengelyenként lehetnek eltérő mintázatúak

 Remélem, hogy legalább 2 havonta rájuk nézel! Bármit is ír ki neked a lapostepsire a villanyszarod. :D

Valóban meg kell nézni, úgy biztosan jobb.

 🤷‍♂️

(PS: már a több éve lecserélt VW-m is tudta a nyomásellenőrzést)

trey @ gépház

Szemrevételezéssel az abronocsok, szelep állapotát. Biztosan régen volt már az fránya vizsga:

Nyomásmérésről hebegtél!

  • Az összes gumi radiál legyen („R” betű a gumiabroncson), de tengelyenként lehetnek eltérő mintázatúak

Te minden elindulás előtt ellenörzöd az „R” betű meglétét? Félsz attól, hogy éjszaka lelopták róla?

Tehát, te - mivel EV-d van - rá se ellenőrzöl ezekre, rájuk sem nézel SZEMREVÉTELEZÉSSEL? Nem hogy naponta, indulás előtt, de még kéthavonta se?!

Te minden elindulás előtt ellenörzöd az „R” betű meglétét? Félsz attól, hogy éjszaka lelopták róla?

Általános szabályok, nem gondoltak az értetlen balfaszokra 🙄 biztos, illetve, vannak, akik nem minden egyes nap a saját szarukat vezetik. Itt a példa, most éppen kölcsönzött autóval járok. 

trey @ gépház

Az összes gumi radiál legyen („R” betű a gumiabroncson), de tengelyenként lehetnek eltérő mintázatúak

Hogy én ezt nem tudtam! Évekig jártam úgy a Trabanttal, hogy diagonál gumi volt mind a 4 keréken. Még szerencse, hogy nem büntettek meg érte.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Bakker, ilyen rövid időtávban nem lehetsz szenilis. (Akkor esetleg ferdítesz?)

A költséghatékony közlekedés eszközt egy 50M-os Teslára akartad megszavaztatni, nem egy Zoe-ra.

 

Upd: definiáld a költséghatékony közlekedési eszköz fogalmát, pls.

Hát legyen.

Egy 30M-ós - legyen mondjuk Audi ICE - legkésőbb(!) a 10. év végre kb 60 millióba fog fájni + az üzemanyag.
Nekem az üzemanyag évente 1-1,2M alaphangon. 10 évre vetítve az - legyen csak - 10M. Összesen 70M. (Nem számolva a lehetséges árnövekedéssel.)
Jaku vett egy 50M-ós TMS-t, és zömében otthon tölti a taligát.
Tehát ha az a kérdés, hogy elbaszta e a pénzét, akkor a válaszom az, hogy nem járt rosszabbul, mintha a példabeli ICE-t vett volna.

Ha ezek után az a kérdés, hogy egy 30M-ós Audi hatékony utazási eszköz e, akkor arra az a válaszom, hogy kinek mik az igényei és lehetőségei.

OK

Az akkupakk csere egy feltételezés és nem bizonyosság.

Az üzemanyag költségnél a sajátomat adtam meg. Jaku szösszenetei alapján menjen havi 10e km-t, az évi 120e. Akkor az éves üzemanyag ktg megtakarítás a matekban már majd 5M/év lesz. Akkor 10 évre az ICE:TSM 110M:70M körül alakul(na). De egy Audit 300e után nagyon sokba kerül üzemeltetni. Jakunál meg ez a futásteljesítmény beugrik ~3 év alatt.

Szóval lehet állampapírozni meg akkupakkozni, de a használati karakterisztika pontos ismeretének hiányában amit írsz az bullshit.

Ha ennyit megy vele akkor mar 3 ev utan beuthet egy akkucsere:

https://insideevs.com/news/559261/tesla-models-p85-1500000-kilometers/#….

The main question that comes to mind is whether the car is running on its original battery and drive units? Well, no.

As far as we know, the original battery pack had an issue after 290,000 km (180,000 miles) and was replaced under warranty. However, Tesla was initially figuring out the issue and installed a loaner battery, which was used for half a year or 150,000 km (93,000 miles). Then, Tesla installed a new, final battery. We don't have any info about any further replacements, so it might be the first 1 million km battery?

In terms of drive units. The Tesla Model S P85 is a single-motor, rear-wheel-drive car. High power and torque was an issue in the early Teslas, which caused a few motor replacements. Three units were replaced by 680,000 km and the fourth one was running up to 1,000,000 km.

Szoval ha Jaku eladja a kocsijat 4 evesen a kovetkezo vevonel mar orosz rulett kategoria mint minden mas auto is ennyi futassal...

Persze, amennyiben a két vételár közti jelentős különbséget nem teszi valaki lassan 20%-ot hozó állampapírba,

Nekem más a befektetés politikám mint neked. :D Ezt a hülyeséget, hogy az állambácsinak odaadod a pénzed, arra a célra, hogy korszrűtlen működését tovább finnaszírozza, majd az így keletkező adósságspirálját az infláció felpörgetésével elinflálja, az én káromra, azt én károsnak tartom társadalmi szinten, és állampapírban egy forintot nem tolok bele amíg nem reformálják meg a korszerűtlen ellátórendszereket. Termelőeszközöket meg banki forrásokból szabad/kell finnanszírozni elveim szerint. Adózott jövedelmet csak ingatlan és ingó eszközökbe rakok, illetve lekötött betétben tartok biztonsági tartalékot.

plusz nem számítjuk, hogy a Tesla-ba a 8. évben majd milliókért kell akkupakkot cserélni, pont azután, hogy letelt a garancia

Persze mert az úgy működik, hogy a 8év+1nap után véget ér a móka... Ezt a konteót ne próbáld eladni értelmes embereknek. Másrészt aki új autót vesz, az addigra felkészült a következő autó megvásárlására.

Ja, te 50M-os Tesla-ba fektetsz, jaszkari kamatra.

Egyrészt nem befektetés, hanem az életminőségem javítása. Másrészt nem ismerheted te az én körülményeimet, hogy látatlanban véleményt formálj!

Ráadásul, kp fizeted, mert ennyi eszed van :D

Arról hogy miként finnaszírozom az életemet, neked fogamad sem lehet!

A Zoéban van autopilot?

Amikor én Teslát választottam, a két szempont a hatótáv és az autopilot volt.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Hazugság. 

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

hát végetért az a világ, hogy többért adják el, mint amennyiért vették és közben "ingyen" használták. Mindig is az volt, hogy kihozva a szalonból már felét éri, mert használt. Nem volt normális az, amit az előző 2-3 évben ment. Befektetésnek meg nem autót, hanem az autógyártó részvényét kell venni.

amíg hónapokat vagy éveket kellett várni egy teslára, addig persze, van aki megadott érte új árat is, csak előbb jusson hozzá. De egy széria autónál nem normális, hogy használtan drágább, mint újonnan.

A teslának pedig sok éve lefektetett terve, hogy egyre olcsóbban adja az autókat. Ha mexikói gyár, indiai gyár meg hasonlók is elkezdenek termelni, akkor jönnek az olcsóbb modelek és talán a régi modelek aktuális változatai is olcsóbbak lehetnek újonnan, mint most.

Pár évig olyan volt a piaci helyzet, ami talán százévente egyszer-kétszer fordul elő. Óriási keresleti piac volt, gyártási és ellátási nehézségekkel. Ez (és az esetlegesen hozzá kapcsolódó ügyeskedés, azaz "ha megveszik rohadt drágán is, akkor adjuk rohadt drágán...") fordult át most kínálati piacba.

Ha lefordítjuk mindezt Model 3-ra, akkor az eredeti 40k USD körüli árhoz képest nagyjából most is 40k USD körüli ár van. A kettő között volt egy nagy peak, de azt a fent részletezettek miatt ne vegyük egy kalap alá az egyébként normális értékvesztéssel.

hogy mikor kell jelentősebb pénzt rálocsolni az akkura ahhoz, hogy újra használható legyen

LiFePO4 estén 8000 töltési ciklus, Li esetén 5000 töltési ciklus után a kapacitás 80%-a még megmarad.

Számisztika: LiFePO4 3,2M km; LI estén 1,2M km

És ha egy 100kWh-ás akku csak 80kWh-át tud, az még azért mehet még utána is párszázezret.

Véleményem szerint az akku a fő para sokaknál, de hamarabb lesznek mechanikai futómű, kormány, elektronika problémái mint akku problémái.

No persze ez a normalisan osszerakott akkura igaz.

Sajnos az EV (h)oskoraban volt ugye a nissan leaf, mindenfele hutes-futes nelkuli akkupakkjaval, relative elavult egy gagyi cellakkal. No hatigen, ha valaki arra epitve terjeszti a hitet, akkor ertheto, hogy felnek az emberek.

Masik, ugye a nagy kezdeti beruhazas mindig problemas. Lasd pl. atomeromuvek sorsa. Persze, olcso es tiszta aramot ad, csak eppen akkora a kezdeti beruhazas, hogy inkabb epitenek belole 20 napelemparkot es 10 szelfarmot, az hamar megvan es megkezdi a termelest, nincs vele para. Ha ugy tetszik, biztos befektetes. Ez egyszeru emberi viselkedesminta: szivesebben fektetunk a biztosba, meg ha a TCO magasabbra jon is ki valamivel.

Na es ez az EV hatulutoje most. ICE: nagy meglepi nincs. EV: tipikusan 10-20KEUR -ral magasabb ar, sok kerdojel. Hat ezert odzkodnak tole az emberek.

Szerkesztve: 2023. 10. 08., v – 09:35

unsubscibe

Ismét árat csökkent a Tesla

A kezdetben a vevők által elkényeztetett Teslának egyre inkább fel kell vennie a versenyt más gyártókkal, a belsőégésűekkel, és a vásárlóerőt megviselő inflációval. Most hazai pályán teszi ezt még: végre 40 ezer dollár alatt a Model 3 indulóára.

trey @ gépház

Szerkesztve: 2023. 10. 08., v – 10:05

-

Nem 1-3% körüli a nyereség a benzineseken.

Az árcsökkenés jó!

Nekem ez a táblázat nagyon gyanús. Maga a gyártás tuti, hogy sokkal olcsóbb arányaiban. A fejlesztés viszont óriási tétel, és a marzs nagyon erősen azon múlik, hogy végül hány darabot sikerül eladni egy típusból. A táblázat tehát nem úgy jön ki, hogy itt egy kocsi, X volt előállítani és Y-ér adjuk el. Egy nagyon komplex költségelemzés eredménye, amiben azért ha akarnak tudnak "kozmetikázni" könyvelési módszerekkel ha mást akarnak sugallani magukról mint az igazság.

Ez nem arcsokkentes, vagyis itt nem, mert ezzel legfeljebb szinten tartjak a remek gazdasagi dontesek eredmenyekent kilott dollar arszintet.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Csak aztán nehogy az legyen, hogy az árral a minőség :) is csökken.

:)

Nekem inkább az a bajom, hogy a 6-8 év végére az akksi is lassan csereérett lesz.

nem lesz. ezt mar kiveseztuk parszor, de hacsak nem mentek vele 1M km-t, akkor teljesen okes lesz az akksi 6-8 ev utan is.

gondolj bele, a gyarto is vallal X ev es Y ezer km garanciat. mar csak jozan paraszti esszel is kikovetkeztetheted, hogy ha barmifele hasznod akar latni, akkor az autok par ezreleke lehet olyan, ahol tenyleg cserelni kell garancialisan az akkupakkot.

De ha 5 ev es 150K km -t elmegy az akkupakkok 99.9%-a, akkor 6-8 ev es 200-300K km -nel nem lesz meg kapot, kozel sem.

Hát nem tudom, mifelénk (USA) van jónéhány facebook marketplace döglött akksis vagy már cserélt akksis 2013-14 körüli Model S-ekkel, korai Leafekkel. Én azért annyira nem vagyok meggyőzve hogy ez nem valós probléma, túl sok a találat meg a fórumpanasz az ilyenekre.

döglött Model S

cserélt akkus Model S

50 ezernél (!) cserélt akkus Model S

52 ezer az autóban, 34 ezernél akksicsere/

"Everything fails, all the time."

A döglöttben pont 483000km van. És még az is lehet, hogy kiderül -ahogy lenni szokott- volt neki egy előélete, amitől az van ami van.

De ha mutatok 2013-as MB-t amiből dől az olaj, és füstöl mint egy gőzmozdony, akkor minden 2013-as MB xar?

Először is, biztos csak elszámoltad véletlenül, de 171569 mérföld az csak 274510 km.

Másodszor, a kevés kilométeres de akksicserés darabokról mi a verdikt? Miért kellett vajon cserélni, ha ennyire űberkirály sosemegytönkre cucc ez? És mi a garancia rá, hogy nem kell ugyanígy mégegyszer kicserélni majd?

"Everything fails, all the time."

Mintha 300e milest olvastam volna a linken…

A 2018 előtti daraboknál volt egy konstrukciós hiba amit a gyártó ingyen megoldott. Az aksi csere során kivették a régi akkut, berekrak egy reworkölt darabot. Voltak motor cserék is gariban, egy O-ring miatt sorra befolyt a hűtőközeg a motorba. A motort is áttervezték azóta. Ilyen előfirdul hagyományos járműveknél is, visszahívásokról sokat hallani. Akkuknál meg nem nem maga a cella szokott tönkremenni, hanem a BMS.

"Using data from 15,000 cars, they discovered that battery replacements are quite rare (1.5% of cars) and to date have mostly been done under warranty." Oké, ez eddig bíztató, feltéve, ha igaz.

"However, they did caution that most EVs on the road are quite new, so there isn’t a large cohort of longitudinal data."  Tehát halvány fingjuk sincs mi fog történni velük öregebb korukban.

"In 2019, managing director of Renault-Nissan Energy Services, Francisco Carranza, estimated that LEAF batteries may last 22 years."

Mikor az első Leafek újak voltak, akkor is valami nehezen hihető élettartamot marketingeltek amiről aztán kiderült azóta hogy nem volt igaz.

"Comparing the battery longevity of current electric vehicles to those ten years old may be similar to comparing the batteries of the first iPhones to their current models. "

Na ez a slusszpoén, az első iPhone akkuja is pont ugyanolyan szar volt mint a mostaniaké. 3-4 év után cserélni kell őket.

"Everything fails, all the time."

A mobil akku más kémia, ráadásul más terhelést kap és nincs okos BMS se aktív hűtés. Mobil akku tapasztalatok nem televánsak az EV akukkal kapcsolatban. Annyiban oké a cikk állítása, hogy az akkuk nagyon sokat fejlődtek. 

 

Ez is érdekes a témában: https://www.energysage.com/electric-vehicles/how-long-do-tesla-car-batteries-last/

Az elso leaf-ek mar 10+ evesek, abbol ne itelj.

Az akku tech nem ma kezdodott, a litium akku mar a 90-es evekbol, vagy talan meg korabbrol datalodik. Most terjedtek el, ennyi.

Elettartamot tudnak kalkulalni a laborban, egyszeruen elkezdik kisutni-ujratolteni oket. Ha 24 ora alatt 3-4 ciklust bele tudnak rakni, akkor mindossze 3 honap alatt 270-360 ciklus lesz benne. Ha addig vizsgalod, mikor hany cella ment tonkre, mikor mennyire csokkent a kapacitas, etc.., abbol mar lehet kovetkeztetni az 1000-1200 ciklus utani elettartamra.

Ezt a merest persze lehet parhuzamosan -10 meg +50 fokon is csinalni, hogy jobban tukrozzek a valosagot, lassak, mekkora hatassal van a homerseklet/... az elettartamra. Meg persze kulonbozo modokon kisutni/tolteni (vadbarom rallyzo/nyugdijas orvos :D ), hogy az mennyit szamit.

Megoldjak azt. Az mas kerdes, hogy a gyakorlat nem labor, es igen, vannak meglepetesek. A real-world tapasztalatok 10 eves akkupakkokkal most kezd bejonni, felteszem a mernokok nem a kukaba vagjak az infot :)

2 éves VW infotainment nem kapcsol be. Ma SW frissítés, 1 nap szervizben dekkolás és 70e ft befizetése után adódik a kérdés, hogy mi jó ebben az elbaszott ICE üzletpolitikában a vevőnek?

Az infotainmentnek mondjuk pont semmi köze nincs hozzá hogy ICE vagy EV a hajtáslánc.

De némelyik csoda Teslán ha beszarik akkor az ablaktörlőt se tudod bekapcsolni legalább, vagy a szellőzést állítani mert a nyomorultak minden funkciót az infotainmentre raktak.

"Everything fails, all the time."

Ha valakinek ilyen felelmei lennenek, az vesz egy ilyet: https://enhauto.com/knob Ehhez nem kell infotainment.

De barmilyen meglepo, a kormanyon levo gombok es a regebbi teslakban a karok is mukodnek infotainment nelkul (ablaktorlo is). Persze az AC homersekletere tenyleg nincs alapbol gomb. Viszont infotainment rebootra van, nyomva kell tartani a kormanyon 2 gombot es azzal tolsz egy rebootot. Ha ilyen tortenne, akkor 20-30 masodpercet kell kibirni AC allitas nelkul.

Lehet nem érted, de itt az üzleti model ami rohadt idegesítő, és évszadokkal ezelőtti: Egy rohadadt SW frissítésért be kell vinni az autót 12.-én reggel, ahol várok egy félnapot, amikor benyögik, hogy majd csak holnap, mert a villanyász aki rádugná a csatlakozót nagyon elfoglalt, akkor visszamegyek ma is a Porsche Pest üvegpalotába, ahol megint elmegy egy egész napom, és a végén megkapom fehérkesztyűben a "prémium" számlát.

Ez a Teslánál meg így megy: App->ból beküldöm a hibát, online rendbeteszik aztán nem prémium fehérkesztyűben, hanem csak egy PUSH üzenetben, közlik, hogy lezárták a hibajegyet...