[POL] Kezdődik a röghöz kötés

Az egyik 21. századi problémája, hogy az emberek utazgatnak. Nem keveset. Ráadásul a szegény régiókból átutaznak a gazdag régiókba dolgozni aztán visszautaznak a szegény régiókba és ott költik el a pénzüket. Ezek az emberek mindezt a saját gépjárműveikkel teszik, ami ugyan fogyasztja az üzemanyagot és koptatja az utat, de nem termel elég pénzt. A szegény emberek ebből a szempontból még rosszabbak, mert szakadt autókat vásárolnak és nem újat. Galád módon képesek akár évtizedekig életben tartani ezeket az autókat. Ezek a régi autók, el nem ítélhető módon, még praktikusak is. Némelyik régi autóba egy modern furgonnyi dolgot lehet belepakolni. Folyamtosan növekvő autók száma parkolási, infrastruktúráis problémákat vet fel. Hogyan lehetne ezeket a problémákat egy csapásra megoldani?
Mi lenne, ha lecsréltetnénk ezeket az autókat elektromosokra? Egycsapásra összeomlana a teljes EUs elektromos infrastruktúra.

A COVID lezárások megmutatták, hogy a világ nem omlik össze ha az emberek nem mozdulnak ki az otthonaikból. Az utak kiürültek, hirtelen javult a közlekedési infrastruktúra. A kiszállítási és futár szolgáltatások soha nem látott mértékben nőttek. A hosszú utazások, nagy nyaralások is elhalaszthatóak, amit megsínylett a turizmus. Hogyan is lehetne ebből a szituációból előnyt kovácsolni? Hogyan lehetne ebből még több pénzt csinálni?
Valószínűleg ezeken a kérdéseken pöröghettek az EUs honatyák, mikor valakiben felmerülhetett az ötlet, hogy el kellene venni a szegény EU polgároktól az autóikat. Erre az ötletre, valószínűleg a teljes autóipari szektor hördült fel és a kicsi lobbistáik máris puhítani kezdték az ötletet. A puhításnak meg is lett a foganata és megszületett az ultimate mesterterv. A környezetvédelem nevében adót vetnek ki a fosszilis üzemanyagokra és a tüzelőanyagokra!
Miért is jó ez? A régi autók mindegyike fosszilis tüzelőanyaggal megy, ahogy a szegény családok fűtése is. Előbb-utóbb ezeknek a familiáknak döntenie kell, vagy feladják az autóikat vagy befagy a fenekük. Egy ilyen helyzetben a döntés egyértelműen a gépkocsik számára bukók. A középosztályhoz közelebb álló családok, még csak-csak megpróbálhatják kigazdálkodni az elektromos autóra történő átállást, de a mélyebben lévő rétegnek marad a tömegközlekedés és az egyéb autómegosztó és bérlő szolgáltatások.
Ami nem is olyan rossz sem az autóiparnak, sem ezen szolgáltatások üzemeltetőinek. Az autóipar felpörögve gyárthatja az egyen felszereltségű elektromos autókat, lévén a gépkocsi kölcsönzéssel foglalkozó szegmensben elég egységesek a  vevői igények és a megrendelések sem egy-egy darabra szólnak. Az autókölcsönzők szemrebbenés nélkül beállnak a szolgáltatás alapú extra felszerelési modellbe, ha esik le nekik egy kis apró. Az EUs személyautó állomány kétharmada  pár év alatt eltűnik, de  nem lesz helyette akkora növekedés az elektromos autók területén, hogy veszélybe sodorja az elektromos infrastruktúrát.
Az árufuvarozási  szektor is lendületet kap, hiszen amit eddig megoldottak az emberek a szakadt verdáikkal, azért most kénytelenek lesznek szolgáltatásokat igénybe venni.
És akkor még ott van az ingázások megszűnése. Végre azok a százezres nagyságrendű embertömegek akik eddig félévente keresztülautózták Európát, vagy fizetnek és repülőre szállnak, vagy nem mennek sehová. A megkeresett pénzük azon részét, amit az anyaországukban költöttek el, inkább ott költik majd ahol megkeresték és ez jót tesz a gazdaságnak, mert mégsem valamelyik kelet-európai porfészekben realizálódik bevételként.

Higyjétek el, ez csodálatos lesz, hiszen még a környezetet is védjük majd vele...

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2022/12/28/klimaado-szen-dioxid-adot-szen-dio…
https://www.politico.eu/article/eu-grapples-with-protecting-the-poor-fr…

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 12. 29., cs – 07:49

Azért lássuk be, akár elektromos akár benzines, abnormális pazarlása bolygónk erőforrásainak az évente feleslegesen megtett "emberkilométer", főleg egyszemélyes autózással.
Egyébként én is környezetbarátabb módon autózom: COVID óta szándékosan megfeleztem az évente levezetett kilométert. És nem pénzügyi okokból. Ezt a lábnyom csökkentést érjék utol EURO akárhány motorfejlesztéssel, nem fogják. Rendszerben gondolkodva viszont szépen csökkenthető.

Az árufuvarozást, az átlagos "árukilométert" is jó lenne megfelezni. Rendszerben gondolkodva ez is megugorható lehetne. Aztán a kacatgyártás, textilipar, ... És az érdekessége az, hogy valójában életszínvonal csökkenés nélkül lehetne első körben felezni az ökológiai lábnyomot, bolygónk erőforrásainak pazarlását.

Jó, a GDP csökken, a pénz terén sok dologra kihatással van. De egy lépést itt is továbbgondolva a pénz egy az ember által kreált fiktív egység, ami teljesen elrugaszkodik a bolygónk hosszútávú fenntarthatóságától, csak a pillanatnyi "csillogásra" fókuszál. Ne feledjük, a "csillogó jelen" káros hatásaként az utódaink egy leharcoltabb bolygót kapnak.

Egyébként tény, hogy nehéz visszavenni a "mindenhová autóval megyek" elcseszett szokásunkból. Jól látszik, hogy a(z elektromos) kerékpár még mindig többségében "lesajnált" közlekedési eszköz, ami leginkább úgy bukkan fel, hogy a bu** kerékpársáv miatt nehezebb autózni. Pedig sok esetben jól használható és rengeteg autókilométert tudna kiváltani a közeli (kb. 15 km sugarú) közlekedésben.

Gondolom, a maradék hét és fél milliárd is arra fog törekedni, hogy semmilyen módon ne égessen fosszilis cuccot. Ha mégsem, az EU majd jól megszankcionálja és megársapkázza az EU-n kívülről érkező termékeket, amikhez a fosszilis energiahordozóknak bármi köze van. Még jó, hogy az EU mindenben bőségesen önellátó, ezért nyugodtan szankciózgathat. Természetesen az teljesen kizárt, hogy a nyugati vízfejek kamu tanúsítványokat (mint pl. a fenntartható forrásból származó ez meg az plecsni) találnak majd ki, amikkel a fosszilis energiahordozókhoz kötődő termékek importálhatók.

bu***

Szerintem a budapesti nem feltétlenül trágár kifejezés.

:)

semmilyen módon ne égessen fosszilis cuccot

Na ez a másik probléma. Köszi a mondatot. Szóval hogy sokan csak a két végletet akarjuk meglátni. NEM, NEM KELL ZÉRÓ. A jelentős összfogyasztás csökkentés (például feleződés) első mérföldkőnek nagyon kiváló eredmény lenne.

Egyébként például ilyen véglet a "mindenhová és minden időjárás esetén kerékpárral?" kérdés is. NEM! Viszont az, hogy a társadalom jelentős része az útjainak jelentős részére az autó helyett környezetbarátabb közlekedési eszközt kapna elő, így lehetne jelentős csökkenést elérni.

Egyébként az elektromos kerékpár mellett az elektromos roller szerepét se hagyjuk figyelmen kívül:
         első néhány kilométer --- busz/vonat --- utolsó néhány kilométer
módon integrált közlekedésre alkalmas. Még falvak közötti kerékpárúton is 5 km táv 20 percen belül megvan. És gyakran a szomszéd településen már normális a busz/vonat járatsűrüség illetve a csatlakozási probléma ezzel megszüntethető.

De amíg az elektromos roller sok embertársunk fejében a játszótéri gyerekeszköz kategória, addig ez a közlekedési eszköz sem fog segíteni a "mindenhova autóval" elv megváltozása terén.

A villanyroller zseniális dolog ha közlekedési eszközként tekintesz rá és nem részeg turista játékszereként. 

Én éveken át így jártam melóba (roller-vonat-roller), télen-nyáron tökéletesen működik, igaz én szerencsés voltam mert a teljes útvonalon volt kerékpárút. De haverom vidéken szinten rollerezik mindenhová, táskával boltba, melóba, át anyukához, át haverhoz, kb mindenhova.

Viszont ha már kerékpár és roller (akár elektromos, akár nem), akkor legyen rá kötelező a KRESZ-vizsga és rendszeres egészségügyi alkalmassági vizsga.

Jelenleg ugyanis bárki aki vesz egy kerékpárt/rollert, az már azonnal mehet is vele a forgalomba.

"Share what you know. Learn what you don't."

Sőt továbbmenve szerinted gyalogosként nem érdekes a KRESZ? Csak pár kiragadott példa:
  - zebra, sávonként benézés nem magától értetődik. Miután 2 sávon átjutott, a 3. sávon gázolja el a figyelmetlen sofőr.
  - zebra szélén ácsorogva nem várjuk a barátunkat
  - fülben bömbölő zene, se nem hall se nem lát ... és a szirénázó mentő gázolja el (Békéscsaba, 16 éves volt)
  - út szélén esős éjszakán fekete ruhában, ráadásul a helytelen oldalon ...
  - ...

Jármű terén is néhány gondolatébresztő:
   - gyerek, főútvonal, 12 évesen engedélyezett számára
   - általános iskola: KRESZ gyalogosoknak + roller, kerékpár:  12 éves korukra tavaszi félévre pont ideális az oktatás, dolgozatírás.
   - általános iskola: roller, kerékpár KRESZ szerinti előírt felszereltsége + személy védelmi felszerelés ismertetése, fontossága

Szerintem nem kell kötelező KRESZ vizsga, mindössze az általános iskola mint oktató intézményben tantárgy + dolgozatírás. Hiszen MINDENKI kell hogy ismerje a jogosítvány nélküli kötelező szintet.
És az sem felmentő gondolat, hogy pici faluban tanul éppen. hiszen életszerű, hogy az ország valamely forgalmasabb településén fog a jövőben tanulni, dolgozni, csajozni bármit csinálni.

Az általános iskolai oktatás rendben lenne, de csak felmenő rendszerben kivitelezhető.

Addig a sok hülye -- KRESZ-t nem tudó, vagy tudni nem akaró -- felnőttel, és az általuk okozotott dolgokkal mi lesz?

Viszont még mindíg tartom azt, hogy a bicikli/roller vételnél legyen valamilyen előszűrés, mert ami most van, az nagyon veszélyes.

"Share what you know. Learn what you don't."

de csak felmenő rendszerben kivitelezhető

Mint minden. Amit ma elkezdünk, az sok év múlva meghozza a gyümölcsét. Picit szokatlan, mert a mindennapjaink során megszokott a "holnap", mint határidő, így szokatlan elsőre a 10..15 év.
Amire kifogást keresünk és ma sem csináljuk, az 10 év múlva sem hoz változást. Sőt a fejlődést, változást figyelembe véve kimondottan lemaradást okoz.

A hatékony oktatásra költés - már beszéltük - egy hosszú távú befektetés. Gyakran igaz, hogy valójában a gyermekeink korosztályának teremtjük vele a jövőt, mi már nem vagy csak alig profitálunk belőle.
Gondold el, az hogy TE szakmát tanulhattál, hogy az vagy aki, azt a szüleink és nagyszüleink korosztályának, áldozatos oktatástudatosságának köszönhetjük.
  - otthon szüleinknek
  - az ő korosztályuk által szorgalmazott, gyermekkorunkra kiforrott iskolarendszernek, oktatásnak, tanárainknak

Nagy becsben álló tanáraim jelentős része mára már elhalálozott. Ezúton is köszönet nekik.

Időben kell ébredni, na meg eső után köpönyeg.

Szerencsére a mával is sokmindent lehet kezdeni. Van egy kultúrális értékrendet terjeszteni hivatott országosan ingyen fogható királyi TV-nk és sok egyéb műsorcsatornánk. Elég gyakrabban egy-egy politikai társadalmi célú apró snittet leadni, és apránként de hatni fog. Csak hogy mást ne írjak, a zebra-kultúra kb. 10 évvel ezelőtt sokat fejlődött, és ebben a változásban szerepe volt az akkortájt sugárzott sok ilyen témájú TV műsoroknak is.

Egyébként a gyenge pont nem a technika, hanem az elhatározás környékén keresendő. Ha van szándék és mögé rendelt pénz, akkor az még fog valósulni, mint ahogy azt a politikai hírdetések kapcsán látjuk.

Arra szerettem volna rávilágítani, hogy a közlekedési szabálysértések kevésbé függenek attól, hogy valakinek van-e vezetői engedélye. 

Addig a sok hülye -- KRESZ-t nem tudó, vagy tudni nem akaró -- felnőttel, és az általuk okozotott dolgokkal mi lesz?

Erre írtam.

Van nekik. A legtöbb általad említett tulajdonságot kimerítik a jogosítvánnyal rendelkező autóvezetők. Vagy szerinted nincsenek köztük nagy mennyiségben sokan a hülyék és a KRESZ-t nem tudók vagy tudni nem akarók? A gyorshajtók, büntetőfékezők, pirosban bennragadók, pirosba belecsúszók (egyre többen!) tudják és be is akarják tartani a KRESZ-t? Bizony, a sok hülye felnőtt.

Igen, a három éves gyerekektől kezdve a 90 éves bácsiig.

Az a helyzet, hogy a közlekedésbiztonságra jelenleg is sokkal veszélyesebbek az autók, motorok, mint a kerékpár vagy a roller. Nincs értelme egy kategóriaként kezelni, azzal, hogy ez is jármű, ami részt vesz a forgalomban.

(mellesleg pl. a segédmotoros kerékpárra egyszer levizsgáztál, onnantól nincs rendszeres alkalmassági vizsga)

Én úgy tartom, hogy minden olyan járműre -- igen, még a kerékpárra/rollerre is --, amivel elég komoly sérülést is lehet okozni, arra bizony megkövetelném a rendszeresv orvosi alkalmassági vizsgálatot, és a -- már említett -- KRESZ-vizsgát is.

Tekintve, hogy az ember egészsége nem állandó, valamint a közlekedési szabályok, valamint a közlekedésben résztvevők száma is időről-idóre változik, ezért kellene ezeket rendszeresen megkövetelni.

Az, hogy ,,korábban ez nem kellett, és nem volt szokás'' mára már nem elfogadható kifogás szerintem.

"Share what you know. Learn what you don't."

Az elektromos roller sok embertársunk nevében már nem a játszótéri gyerekeszköz kategória (mondjuk sokak szemében a kerékpár is az, de ezt most hagyjuk), hanem a gyalogosok közt ész nélkül száguldó barmokra, illetve a teljesen ötlettelenül, időnként veszélyes módon szanaszét hagyott eszközökre asszociálnak, tehát a haszontalan kategóriából átkerültek a negatív sávba. Túl sokáig tartott (illetve még most is tart) az az időszak, amíg ez az eszköz megtalálja a maga helyét a közlekedésben, ez senkinek se jó. Először el kéne helyezni a közlekedési rendben szabályozási szempontból (KRESZ, KÖHÉM rendelet módosítás), utána pedig meg kéne tanulni észszerűen használni (ez sokaknak megy, másoknak még nagyon nem).

Egyébként valóban hasznos holmi lehet (nem csak az elektromos, hanem a lábhajtásos is), de még nem tartunk ott.

Engem a karácsonyi ebédkor oktattak ki, hogy autó nélkül egy családnak _lehetetlen_ élni, de kényelmesebb, ha kettő van... Ezeket az embereket nem fogod megváltoztatni :)

A mi családunk kisvárosban él, ahol még rendes bolt sincsen, de megvagyunk autó nélkül! Így is lehet, csak akarat kell hozzá. Meg a havi százezres tétel, amit megspórolunk :)

Nem mindenki akar úgy élni, h nem mozdul ki semerre. Nekem napi nettó 1.5 órát spórol a kocsi, asszonynak is, és az én időm már pénzben nem kifejezhető. :) Oldják meg, h ne, vagy kevésbé szennyezzen.

Btw rengeteget bicajozok, jó időben. Ha vitya bicajozna (sajna a focit szereti nézni!), akkor lehet nem lenne életveszély a főúton kerekezni, van haverom, akit már 2x ütöttek el. Nagyon romantikus elképzelés, h tömegek tekernek az autó között, de aki ezt álmodja, annak nem volt negatív tapasztalata.

ha kettő van

És szerintem ez igen jellemző a szegényebb rétegre. Úgy látom, hogy az autó típusa (nagysága, lóerőben vagy tonnában mérve) illetve darabszáma inkább státuszszimbólum (az alsó és a felső rétegek esetében is), mint megfontolt döntés eredménye (legalább a pénzügyi lehetőségeket és a szükségességet figyelembe véve). És nyilván, ha már van autó, még a budira is azzal kell járni, ami ugye az addigi mozgásszegény életmódot még mozgásszegényebbé teszi.

Amíg nem volt gyerek, nekünk sem volt, városon belül kerékpár, városok között tömegközlekedés. Most is, amikor lehet, inkább kerékpárral megyünk, az autó használata annyira minimális, hogy sokszor 2-3 hónap is eltelik, mire tankolunk.

Én teljesen másik szemszögből látom ezt:

Szerintem ez egy lépés a még sajnos elég távoli, de optimális jövő felé: Telefonon appon bepötyögöm hány személyel és mennyi csomaggal szeretnék hova jutni és mikorra, esetleg lehetne egy feláras pipa hogy "nem akarok másik utast magam mellé", vagy épp kedvezmény ha gyűjthet több embert. Telefonom pedig pittyeg ha ideért, berámolok, beülünk és a járgány elönvezet a célig. Utána pedig megy a dolgára, szép nagy okos hálózat eldönti hogy futhat a legoptimálisabban egy ilyen autó, mikor tud ráállni magától töltőre, ha lehet akkor tölt amikor süt a nap és olyan állomáson ahol megújulóval tud tölteni.

Eredmény: Sokkal kevesebb autó az utakon, optimalizálható forgalom, amint csak gépek vezetnek az utcán hirtelen megugrik majd a hatékonyság mert nem kell az emberi tényezővel számolni.

Mindezektől függetlenül én megértem hogy bivalybasznád alsón amikor el kell menni melóba 70km-t a közeli faluba akkor ez nem feltétlen tűnik működő megoldásnak, de lehet ezt is lépésenként csinálni. Először csak nagyvárosokban, sima autót leteszed P+R-be és használod ezt a rendszert, később pedig lehet keresni optimális megoldást az elszigeteltebb helyekre is. 

Sőt a még optimálisabb jövő, ha nem birtokolsz semmit:
Reggel az alig fél éves telefonod csipogására kelsz fel. A telefont az előfizetésedhez kaptad, az alig egy éves régit cserélték, mert már túl öreg és elavult volt. Ezzel emelkedett a havidíjad is, de nem tudsz mit csinálni, mert már vagy öt éve nem lehet telefont vásárolni és a két évnél öregebb telefonokat kizárják a szolgáltatók a rendszerből.
Felkelsz, leokézod appban, hogy felkeltél és rögtön levonja a napi bérleti díjat és a takarítási szolgáltatás díját. A lakás, kényelmes, a kevés bútor és a közfalak hiánya miatt egész tágasnak hat a 26 négyzetméter. Cserében egy egész 3 méteres falat kapsz UHD fóliakijelzővel. Kicsit régi a lakás, az újabbakban már nincs kijelző fal, inkább VR szemüveget adnak.
Bepötyögöd, az kaja appon, hogy rántottát szeretnél, narancslével, fehérkenyérrel. Frissen omlósan ki is adja a lakás részét képező automata, levonva a rántotta árát, a kenyér és narancslé. Konyha nincs, se hűtő, se tűzhely. A lakásban tilos nem automatából származó ételt felhozni és fogyasztani. A konyhás lakások ennek a kecónak majd a duplájába kerülnek havonta. A telefonod prittyeg, hogy a fehérkenyeres, rántottás dőzsölés miatt két koleszterin pontot levon a kötelező egészségpénztári szolgáltatód és emiatt vagy éhezel két napot, vagy 15%-al emelkedik a havi díjad. Majd ismét pityeg a telefonod, hogy három öko pontot vonnak, mert nem a teljeskiörlésű bogárburgerrel kezdted a napod.
Elmész zuhanyozni. A tusfürdő app jelzi, hogy ma akciós a menő férfiillat. Viszont a 35 fokos víz és a 2 percnél hosszabb zuhany feláras lett.
A fürdés után a ruhaszolgáltatás appja, jelzi, hogy ma rózsaszín nap van. Az összes többi szín feláras és a múltkor kimaradt fél pár zokni miatt két pár zokni árát vonják le, és este hatra legyen a szennyes összerakva, különben szerződést bontanak ruhalopás miatt.
A folyószámla egyenleged jelzi, hogy három napod maradt, hogy nullázd a számládat hó végéig, különben emelik a számlavezetési díjadat.
Az autómegosztó jelzi, hogy elfogyott a ökokilométer kredited és nem utazhatsz egyedül, csak telekocsival. A lépcsőn mész le rutinból,  ezzel bezsebelve 3 szivecskét az egészségőr appbtól, és letudod a napi mozgáskvótás felét. A kocsi természetesen késik, mert menet közben beugrik még egy utasért. Beszállsz az enyhén pisi és hányásszagú kocsiba, és örömmel konstatálod, hogy most legalább nincs szarkupac a közepén. Amilyen szerencséd van ismerős arcok ülnek a kocsibam. Megint a túlsúlyos informatikust és a drogos középvezető az utitársad. Az előbbi normális arc, csak büdös, a másik bratyizós, de lejmolós. Állandóan arra akar rávenni, hogy valamilyen appon fizesd ki a "gyógyszerét". Elgondolkodol, hogy miért is akarsz bemenni a munkahelyedre? Aztán emlékszel, hogy csak úgy tudod kifizetni az életviteledet költségeit, hogy spórolsz a lakásod fűtésszámláján a munkábajárással. A kocsi letér a szokott útról, utitársaiddal egy emberként imádkoztok, hogy ne csöves legyen akit felvesztek. Egy utolsó hónapos, terhes nő lesz. Már érzed, hogy ma sem érsz be időben.
Fél kilómétert mentek a nő vajúdni kezd, a kocsi érzékeli a vészhelyzetet és életmentő módban száguldani kezd a legközelebbi kórház felé. Egy villanásra látod a munkahelyedet elsuhanni. Még szerencse, hogy csak, hogy csak három saroknyira van a kórház. A középvezető utastársad, rángatózni és artikulálatlanul üvölteni kedz és neki akar támadni , a nyögő és zokogó nőre. Az informatikus utitársad kicsatolja magát, amitől a kocsi csiga lassúságra kapcsol és folyamatosan figyelmeztet, hogy megáll, ha nem kötik magukat vissza az utasok. Kétségbeesetten próbálod elkapni és visszatuszkolni az öv csatját, miközben az infós utitársad a testsúlyával és testszagával próbálja féken tartani az összeomlott juppit. Lassan begördültök a kórházhoz, ahol már a szülés csapat mellett a detox csapat is vár rátok. Kikászálódsz a kocsiból, némi kiabálás árán a detoxosok a juppit veszik kezelésbe helyetted. Gratulálsz a nőnek, elbúcsúzol az infóstól, aki marad sürgősségin. Valami nedveset érzel a kezeden. Nem beletenyereltél a magzatvízbe? Kiveszel két zsepit megtörölközöl. A RepiZsepi app prittyen, megköszönve a vásárlást. Ez észhez térít, kinyomod az út hátralévő részét a telekocsi appon és rohanni kezdesz a mukahelyedre.  Két perccel munkakezdés előtt csekkolsz be, a liftben gratulál a egészségőr app, hogy ma már kétszer is elérted a 160+-os zónát és letudtál 1km futást, tíz szivecskét nyerve. És ez még csak a reggeled...

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Szerintem ezt írd ki magadból egy szépen kifejtett novellában blogbejegyzésként. Kicsit dark, kicsit elborult, amolyan magyarosan optimista.

Amúgy a közlekedésnek te miben látnád a jövőjét? A fosszilis üzemanyag fogyóban, az hogy több tonnás dögökkel járnak úgy hogy egy ember van benne egyszerűen tarthatatlan. Marad az elektromobilitás mert azt tudjuk megújulóval tölteni. Még kell bőven infra fejlesztés alá, de a közösségi autózás villannyal egy elérhető és vállalható alternatíva. Rövidebb utakra meg tolni kell a mikromobilitást, emellett pedig fejleszteni a rövid és hosszútávú tömegközlekedést. Klasszikus autózás pedig szépen átmegy hobbiba ahogy a lovas kultúra is átvonult az utakról a hobbi kategóriába.

Amúgy az aggályok amiket felvetsz (maradván az autós vonalon) tök jó támpontok hogy mire kell odafigyelni a rendszer fejlesztésekor. 

Az elektromos suvok azért mennek mert ezt igénylik a népek, ezt lehet végtelen pénzért eladni. Ha megnézed minden sportautó gyártó már adott ki suv-ot és húzta ki magát ezzel a szarból, kb pénznyomda. De ez még a mostani modell ahol az embereknek el akarják adni az autókat.

Ha később kialakul ez az önvezető rendszer onnan már nem kell több tonnás suv, városba kicsi és praktikus kocsik kellenek amiket lehet gyorsan tölteni, akár két utas közötti 20 percben 80%-ra, lehetőleg magától. Hosszabb távra meg lehetne több méretosztály és utasok igényeitől függően jönne a megfelelő autó/busz/kisteher az ikeához.

A tobbi Tesla modell meg 20-30 millaval dragabb, mint kene. Meg a tobbi gyarto autoi is min 5 millaval dragabbak, mint kene, ha ekkora csomagterrel es ennel csak picivel rosszabb gyorsulassal rendelkeznek.

Furcsamod a BMW M340 van meg elfogadhato aron onmagahoz kepest. :)

De ha egy autoja van akkor azzal mi bajod van ha az egy minivan?

Már a kérdést sem értem -- szerintem a minivan multivan egy tök jó autó, és kifejezetten erős preferenciám, hogy a következő kocsi SUV legyen. :)

Csak annyit jegyeztem meg, hogy ha mindegy lenne (több autód van, végtelen pénzed van, bérelsz, mittudomén), akkor nem azzal mennék nyomorogni a belvárosba, ahol a parkolás általában úgy néz ki, hogy az anyósülésre nem lehet beszállni, csak ha félig kigurulok a helyről.

Ez nem elborult, magyarosan optimista. Ez a jövő. A cél, hogy az átlagember egy szűk életparaméterek közt tengődő, boldog, fogyasztó, valamivé legyen lesilányítva. Úgy legyen kontrolálva, hogy élvezze azt és soha meg ne kérdőjelezze, hogy mi mennyibe kerül az életében a valóságban..
Mikor felülsz a trendeknek, akkor pont ennek a szekerét tolod. Azt mondod mikromobilitás a jövő! Kérdés, miért játék formában? Miért nincs rendes kereke, felfügegsztése annak a rollernek? Miért nem egy összecsukható motor, amire csomagot és dolgokat tudsz feltenni? Elárulom: Nem a mobilitás a cél, hanem az, hogy vegyél egy újabb kütyüt, illúziót, fogyassz, és hagyj ott érte egy csomó pénzt.

A közlekedés jövője az alkohol vagy ammónia üzemanyagú járművek, megfelelő mennyiségű és méretű szintézis üzemekkel és energiatermelő infrastruktúrával.
Az elektromos autózás rákfenéje az akkumulátor. Részint ezeknek van egy élettartama, részint van egy kapacitása. Ezek közül egyik sem növelhető végtelenségig, ahogy a töltési sebesség sem.
Az alkohol és az ammónia jól tárolható és jó a fajlagos energiatároló képessége, viszonlag alacsony ifrastruktúrális igénye a töltőállomások kiépítésének. A szintézisüzemek 24 órában konstans terhelést jelentenének az infrastruktúrának és nem a gyorstöltés impulzusjellegű terhelései. A szintézisüzem működése hozzáigazítható a megújuló energiellátás ingadozásához, miközben a fogyasztók nem lesznek kiszolgáltatva.
És ugyanaz az egy dolog hiányzik hozzá, mint az elektromos autóhoz, a nagyméretű és nagykapacitású megújuló energiafarmok.
A másik oldala a dolognak, hogy a mostani személyautókat el kell felejteni. Leegyszerűsíteni, kidobni a sok felesleges kényelmi és biztonsági funkciót, az önvezetéstől kezdve a szervókormányig. Vissza kell jutni oda, hogy az autó A és B pont közötti közlekedésre és áruk szállítására szolgáló eszköz.
 

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Szerintem ezt írd ki magadból egy szépen kifejtett novellában blogbejegyzésként. Kicsit dark, kicsit elborult, amolyan magyarosan optimista.

Az elmúlt öt-hat évtized alatt megannyi külföldi mű (regény, film stb.) született a témában, így a "magyarosozástól" szerintem el lehetett volna tekinteni.

:)

Ironikus módon a disztopikus jövőben is akkor lesz neked a legrosszabb, ha csóró vagy, és nincs pénzed jó lakást venni bérelni, nem tudod kifizetni a telekocsi prémiumot, amiben csak egyedül utazol, és pénz nélkül az egyetlen szórakozásod az, hogy tévét nézel vagy sétálsz az utcán.

Szóval kb. mint ma. :)

semelyik vagy igen kevés sci-fi író tud elvonatkoztatni a saját korának tudásától, a jövőt elképzelni nem tudja, főleg ha "csak" író és nem mérnök. nemigen tud kitalálni olyat ami gyökeresen eltér vagy ha olyan akkor megvalósíthatatlan. pl űrhajóval mennek hiperűrsebességgel, de a kis robot nem tud vezeték nélkül csatlakozni.

nincs aláírásom

Off:

nemigen tud kitalálni olyat ami gyökeresen eltér vagy ha olyan akkor megvalósíthatatlan. pl űrhajóval mennek hiperűrsebességgel, de a kis robot nem tud vezeték nélkül csatlakozni

Azért ezt elég sok scifi-író megugrotta már, nézz csak meg pl. egy Alastair Reynolds-könyvet, aki nem mellesleg Phd-s asztrofizikus. :)

Múltkor a műhelyben beszélgettünk -csomó boomer- arról, hogy gyerekkoromban a faluban, a párttitkárnak, a bánya főmérnökének, az orvosnak, meg a papnak volt autója. Aztán később szinte mindenkinek lett, így elviselhetőbb (nem elhanyagolható módon szabadabb) lett az élet. 10 év múlva úgy néz ki, megint a fent említett körnek lesz autója. A többség meg dolgozhat 40% al kevesebbért, s fizethet 50% árrést a termékekért.

Erre mondja a vicc poénja - cigarettaszünetnek vége, merülés!

off. Néha elgondolkodom, hogy a hunluki, meg hg2ecz és hasonló kommentelők hol élnek. Néha találkoznak, a buborékontúli emberekkel is.

"teljesen elrugaszkodik a bolygónk hosszútávú fenntarthatóságától" meg "falvak közötti kerékpárúton is" meg "haverom vidéken szinten rollerezik mindenhová".

Nálunk is sokan próbálkoztak vele, menő na....Aztán kicsit sötétebb volt már, vagy kapott egy telefon pittyenést és így nem vette észre időben, a kátyút, a gödröt, a hullámvasutat (megsüllyedt aszfalt), és máris átment repülőbe. A rolleresek 2/3 az első, a többi a második nagyobb pofára esés után felhagyott a menőzéssel. Most már csak 1 van akit rendszeresen látok. Nem meglepő módon Ő értelmesen, körül tekintően használja.

A rollernek kicsi a kereke, rövid a tengely távja, így különösen érzékeny az úthibákra. És szerencsére gyorsan lehet vele menni. Szóval hamar kiderül, hogy nem kishazánk kevésbé jó útjaira való.

Én kerékpározok. Gyerek korom óta. 17 voltam mikor a haverokkal elmentem Krakkóba, át a Tátrán, kerékpárral. Nem most kezdtem. De hidd el nem olyan nagy buli. Egyszer belöktek az árokba (a visszapillantó tükörrel meg lökték a könyököm), csak a karom (orsócsont) tört el, második alkalommal egy trolikutyát küldtek át a zebrán előttem kb.2 méterrel. Átrepültem felette, csak a szemüvegem tört össze meg, a szemöldökömet varrták össze 3 öltéssel (a szemüveg sértette meg, ha 1 centivel lejjebb megy, akkor fél szemre megvakulok, szóval jól jöttem ki belőle.) Mindezt az utóbbi 3 évben. Addig sose volt ilyen, ekkora esésem.

P.S. hg2ecz-nek. A földünket  -szigorúan szerintem- nem a foszilisek égetése, hanem környezetszennyezés, a rengeteg szemét termelése, teszi tönkre. Ez utóbbi meg a vedd meg-dobd el gazdaság miatt van. Ez ellen meg van egy érzésem, nem fognak fellépni. Mert ez a jelenlegi társadalmi rend alapja.

Nem buborékban élünk, én mindig a saját tapasztalataimat írom le. Elfogadom hogy nem mindenhol működik, de szeretném mindenképpen megemlíteni hogy igenis tud jól működni a dolog hiszen személyesen tapasztalom. Nyilván a rollerhez szükséges az érett gondolkodás, hogy nem mint az idióta cikázol vele a járdán emberek között hanem normális módon közlekedsz vele. Ugyanúgy támogatom azt a gondolatot is hogy legyen rá kötelező biztosítás, kelljen hozzá minimum kreszvizsga és valamilyen módon az alkalmasságot is vizsgálni kell időszakosan.

Amúgy én is zakóztam nagyot rollerrel, dohány utcában mentem a Blaha irányába a kijelölt kerékpársávban az út szélén. Taxis nyomott egy padlót mögöttem, index és körülnézés nélkül bekanyarodott elém és satufék. Én meg szépen borultam át a motorháztetőn, ami mázlim volt hogy ősszel történt, reggel hideg volt ezért a táskámba be volt gyűrve a kabátom és arra estem rá, de a bal kezemet két hétig alig tudtam mozgatni. De legalább a taxis jófej volt, kiszállt, megnézte az autót, megnézett engem, látta hogy mozgok szóval ment tovább mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga.

Kedvencem, mikor nagygázzal megelőz bevág elém, nagyfék és befordul jobbra. Ehhez szokott jönni habként, ha jobbra forduláskor észreveszi, hogy van gyalogos is, akit el kell engedjen, s így megáll.

Visszatérve a buborékra. Előre is elnézést, de mikor téged s néhány más hasonló srácot olvasok, mindig eszembe jut tinikorom (akkor még a szocializmust építettük) lány ismerőse, aki csillogószemmel magyarázta, milyen szép lesz, ha majd az emberek nem fognak ......(röviden és tömören: csúnya dolgokat csinálni). Akkor- mivel szerettem volna vele járni-bólogatva végighallgattam. De most neked csak azt tudom mondani: "De nem érte meg, Dadus!"

Az emberek nem ilyenek.

Nyilván én is egy álomképet kergetek, pontosan tudom hogy ez nem úgy fog megvalósulni hogy csettintésre egyszer csak jaj de szép az élet lesz. Ettől függetlenül lehet ebbe az irányba haladni, sőt mostanság egészen népszerű a környezetvédelem (és itt most nem a sötétzöld odaláncolom magam az atomerőműhöz kategóriáról beszélek), látjuk hogy fogynak a lehetőségeink mint emberiség, valamelyik irányba muszáj lesz lépni. Az olaj elfogy, pocsékolni nem nagyon lesz mozgástér, belekényszerülünk a változásba.

Vagy B verzió és akkor mad max.

Akkor már inkább az előbbi, lemondok a saját autó tulajdonlásának büszkeségéről és öröméről, cserébe elfelejthetem a vele járó problémákat és költségeket. Igen, cserébe belekerülök egy másik rendszerbe ahol tudnak fejni pénzzel, de saját autó fenntartása se csak benzinpénz, simán lehet hogy még jobban is kijönnek majd sokan ebből (vagy nem, will see). Plusz csökken az utakon a forgalom, nem áll majd egy autó napi több órát hasztalanul ha épp nem használjuk, egyszerűen az egész rendszer optimálisabban működik majd, csökken a környezeti terhelés.

mint az idióta cikázol vele a járdán emberek között

Az is megér egy témát, hogy miért a járdán vezetik? Mert még sok helyen nem gondoskodtak megfelelő megoldásról.

Bárhogy is forgatod, van 3 közlekedési sebesség - autóutat, autópályát leszámítva (utóbbiakon se gyalogos, se bringás, se lassújármű nem mehet, sőt még "kismotor" sem):
   a.) 0..5 km/h közötti gyalogos. Tudod, az a fajta, amelyik leáll, trécsel, bármikor váratlan irányban folytatja útját.
   b.) kb. 15..30 km/h kerékpár, lassú jármű, mezőgazdasági gép
   c.) a gyakorlatban 50+15 .. 110+15 km/h. A +15 a bírsághatár miatt, a 110 pedig erre engedélyezett főút szakaszokon.

A fenti 3 sebességkategória bármelyikét egymásra kényszeríted, abból előbb-utóbb konfrontáció lesz. A 3 sebességtartomány számára épített külön útfelület mellett az is kezd terjedni, hogy a b.) és c) kategória sebességtartományát egységesítik, a "városi autópályákat" leszámítva 30 km/h-ra csökkentik a sebességet (és 45 35 km/h felett bírságolnak).
https://hu.euronews.com/2021/08/30/maximum-30-cal-lehet-kozlekedni-pari…

A lakosság saját magával tud elsősorban kitolni, gyakorlatilag állandóan forgalmi dugók vannak, annyian ülnek autóba. A városi közlekedés átlagsebessége most sem éri el a 30 km/h-t. Egyébként Budapest területének jelentős részén már most 30 km/h-s korlátozás van.

https://kep.index.hu/1/0/3631/36313/363130/36313039_d69c934a1fb5a4bb7da…

én a "városi autópályák"-on túl is rendszeresen közlekedek ennek duplájával, de még bringával is 40 ill fölött ahol biztonságosan lehet menni.

Az, hogy a 30as átlag kijön versus bevezeted a maximális 30as sebességhatárt egészen más dimenzió.

Ahol jól működik ott van egy rakat alternatív ennél(30) gyorsabb lehetőség(ezek persze egyben ösztönzők is az autó letételére)

**

nagyvárosban autóval sem triviális ennél gyorsabban közlekedni

éjjel pl?

"A COVID lezárások megmutatták, hogy a világ nem omlik össze ha az emberek nem mozdulnak ki az otthonaikból."

Kivéve ha mindenki a brit módszert követi, mert akkor összeomlik.

Szerkesztve: 2022. 12. 30., p – 07:10

A carbon tax raadasul mostmar IMF feltetel lesz lassan. Szegeny Kelet-Europai orszag vagy nem kap hitelt, vagy megadoztatja ezen iparagak profitjanak ellensegeit, a nem elegge uj autokat.

Es higgyetek nekem: ahol nagy varhato profit van, ott lobbi is.

Jómagam is észrevettem a trendet, pár elvetemült "zöld" ember nyomta Twitteren még 2020 lezárások idején hogy ezt folytatni kell majd a klíma miatt.
Középiskolai tanulmányaimból emlékszem erre a trendre: író/költő kis faluba költözik Budapestről, depresszió a magányban, öngyilkosság.

Véleményem szerint minél többet utazunk, annál jobb - lelkileg gazdagabb lesz tőle az ember.