Fantomfékezés miatt class-action pert indítottak a Tesla ellen

Egy Tesla tulajdonos class-action pert indított a Tesla ellen az ún. fantomfékezés miatt. A felperes állítja, hogy a Tesla-k hibásak és nem biztonságosak.

Egy Tesla Model 3 kaliforniai tulajdonosa beperelte az elektromos járműgyártót nem létező akadályok miatti váratlan lefékezés miatt. A csoportos keresetben "ijesztő és veszélyes rémálomnak" nevezte a fantomfékezés jelenséget.

"Amikor a váratlan fékezési hiba fellép, ijesztő és veszélyes rémálommá változtatják azt, aminek a biztonsági elemnek kellene lennie" - áll Toledo keresetében, amelyet pénteken nyújtottak be Kalifornia északi kerületének szövetségi bíróságán.

A Tesla nem reagált a Reuters megjegyzéskérésére.

Februárban az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) vizsgálatot indított 416 000 Tesla járművel kapcsolatban az Autopilothoz kapcsolódó váratlan fékműködésről szóló jelentések miatt.

A kereset a járműjavítás költségeinek, a Tesla autók értékcsökkenésének, valamint az Autopilot funkciónak tulajdonított többletköltség visszatérítését kéri a keresetben foglaltak szerint.

Részletek itt.

Hozzászólások

"izsgálatot indított 416 000 Tesla járművel kapcsolatban az Autopilothoz kapcsolódó váratlan fékműködésről szóló jelentések miatt."

Hoppácska, véletlenül kiment egy fw frissítés mindre ... :D

kb az összes valamilyen vezetéstámogató rendszerrelt szerelt autó gyártóját hozzá lehetne csapni sajnos...

"A whataboutism tehát az a jelenség, amikor egy témafelvetésre, cikkre, filmre, bármire az a reakció, hogy jó, de, miért nem más a téma, miközben arról is lehetne beszélni, írni, forgatni?!"

Ennek az észrevételezésnek elég komoly irodalma van már tőlünk nyugatabbra, ahol a szakemberek alapvetően érvelési és kommunikációs hibaként említik. Azért hiba, mert a fölvetett témához nem ad hozzá, nem lendíti előre, csak szimplán érvelésnek álcázva magát, de valójában a témafelvetést kifogásolja.

Tehát a fogalom jelentése röviden: ha egy témát elkerülünk azáltal, hogy behozunk a képbe egy irreleváns topikot. 

https://wmn.hu/ugy/56176-vajon-miert-nem-szolhat-minden-iras-mindenrol-…

trey @ gépház

Ha Kiskaresz arra gondolt, hogy a vezetéstámogató rendszerek minden autómárka esetében gyerekcipőben járnak, legalábbis ahhoz képest, hogy emberéletek múlnak rajta, akkor szerintem releváns volt a hozzászólás.

Debian - The "What?!" starts not!
http://nyizsa.blogspot.com

Köszönöm a felvilágosítást, hogy nem fogalmaztam megfelelően, így javítanám a hiányosságomat.

VW csoport termékeivel van sok tapasztalatom főleg, de ismeretségi körben Mazda és Volvo is előfordult. Nem tudnak ezek a rendszerek egy olyan szituációval mit kezdeni, hogy 3 vagy több sávos autópálya ahol középen haladsz viszont kicsivel előtted a külső sávban van(nak) autók és az út kanyarodik enyhe ívben balra. Ezt a helyzetet a távolságtartó tempomat úgy érzékeli, hogy úristen bevágtak eléd. Elég lenne a rendszernek nemcsak a radarra hanem a kamera képére ill a kormányszögre mint adatra támaszkodnia.

Nyizsa +1

Tevedsz, a kormanyszogre mindegyik tamaszkodik a radar mellett.

Ennek ellenere valoban ijedosek, nekem Toyotaval es Mitsubishivel van hasonlo tapasztalatom, szoval alapvetoen minden autogyarat perbe lehetne fogni ez alapjan.

Egyertelmu hogy ennek a sztorinak annyi a lenyege hogy valaki megint shortolni probalja a teslat...

Lehet, hogy nézi a kormányszöget, de nekem is lassítottak a Toyoták amikor az enyhe ívű kanyarban a másik sávban lévő autó előttünk látszott. Mondjuk én a fantom fékezés kifejezés alapján vészfékezésre gondoltam*, a Toyota meg egyszerűen lassított és felvette a külső (vagy belső) sáv sebességét.

Mondjuk azt nem tudom, mit csinálna, ha álló autó lenne a külső sávban, vagy ha ilyenkor pont állóra fékezne a követett autó jó intenzíven.

* pl. Tesla Full Self Drivingnak volt egy ilyen gyermekbetegsége (fogalmam sincs, hogy megvan-e még), hogy városban kereszteződésben ugyan zöld a lámpa, de valamiért úgy gondolta, hogy neki ott meg kell állnia és ezért ügyesen állóra fékezte magát. Valószínű nem vészfékezés volt, csak elég intenzíven fékezett, de a YT dashcam videók alapján Amerikában mindenki imád vezetés közben telefont nyomogatni és az előtte lassító autóba hátulról beleszállni. Szóval veszélyes zöld lámpánál egyszer csak nagyot fékezni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Mondjuk azt nem tudom, mit csinálna, ha álló autó lenne a külső sávban, vagy ha ilyenkor pont állóra fékezne a követett autó jó intenzíven."

A napi útvonalamon van egy ilyen tipikus szitu. Lakott területen belül, viszonylag szűk út-utca. Emelkedőn felfelé kissé nyújtott kanyar és közvetlen az út mellett parkoló sáv. Ha tele van álló autóval vagy a kanyar felőli végén áll egy-vagy kettő. Kormányszögtől függően vagy az oldaltávolság mértékét nézve. Tíz alkalomból kétszer beriaszt a Verso-m, de nem nyúl bele, nem fékez. Úgy tapasztaltam, hogy ilyenkor csak egy nagyon picin múlik a kormányszög. Attól függ, hogy akkor épp hogy megyek ott. Tény és való, hogy ezekkel a rendszerekkel meg kell tanulni együtt élni. Mentett már meg ráfutásos koccanástól engem is és a nejemet is. Csak én bizton tudom, hogy az autó segített. A nejem meg meglepődött, mivel sokkal kevesebbet vezeti ezt az autót.

Nem csak VW, mindegyik. És a vészfékezőt (AEB) is meg tudja téveszteni ha pl az út 90 fokban kanyarodik, de szembe is van út és ott mondjuk parkol egy autó. (Lerajzolni egyszerűbb lenne) Te tudod hogy lassítani és kanyarodni fogsz, de akkor a kamera/radar még csak azt látja hogy egyenesen mész egy álló jármű felé -> csipogás -> satufék. 

mindekozben tegnap ~40 baleset volt nem-autopilot vezetessel :)

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Kivancsi vagyok a draga aksicserek miatt 5-10 ev mulva hogy fogjak perelni a Teslat. Mert hat 7-8 evvel ezelott veve ha elhasznaltad az aksit, garanciaban kaptal masikat. Ha most veszed, mar nincs igy. Ezek egyszer hirtelen sokan lesznek. :)

Nem értem, ki és miért akarná perelni a Teslát többet/jobban, mint bármely más elektromos autót gyártó céget. Az akku természetes mértékű degradációja nem hiba. A természetellenes mértékű degradáció (meghibásodás) pedig kifejezetten nem jellemző és nem tömeges.

Nem csak természetes degradáció van, hanem nagyon attól is függ, milyen kémiájú akksid van és azt hogy töltöd. LFP-t heti egyszer ajánlott 100%-ra tölteni, Li-Ion-t pedig inkább csak 80%-ra ajánljáka napi használatban, kivéve ha hosszú útra indulsz ahol minden km számít. 

Különben eléggé el lehet rontani a kapacitásukat. 

Tudok mondani több olyan autótípust, (belső égésű motorral rendelkezőket) amelyek sokkal többet és sokkal veszélyesebben fantomfékeznek, mint a Tesla.

Eddig talán háromszor fordult elő velem a fantomfékezés. Minden esetben kanyargós úton, főleg előzés megkezdésekor, olyankor kicsit közelebb szoktam menni az előzendő autóhoz, és az se zavarja a rendszert, hogy kitettem az indexet. Viszont a hibái ellenére sem fogom kikapcsolni, mert már párszor megmentette a seggem, akarom mondani a kocsim orrát a csattanástól.

Hat ja. Oroszok es Romanok is ilyenek. Jellemzoen ahol csorosag kultura van es nincs az embernek kontrollja a sajat elete folott, ott legalabb az autojaban a maga ura lehet. Foleg miutan megvette a magyar es tarsaik a 15-30 eves szutyokpremiumot, meg kell mutatnia, hogy o bizony itt aztan valaki.

Ha kocsival megyek Magyarorszagra, akkor kb a Schwechat OMW-tol kezdodik a kelet unnepek korul. Eloszor lerobbant autokkal a leallosavon. Hataron atlepve meg kivagyi suzuki-harcosokkal, akik azon fightolnak eletre-halalra, hogy ki megy a masik elott. Roman es magyar. Itt ahol lakom meg nem talalkoztam buntetofekezessel. Pedig legtobbet itt vezetek.

Szoval ez nem rasszizmus, hanem a valosag. Olvastam szakvelemenyt is ebben a temaban. Ott az volt a lenyeg, hogy a csorokra/munkajaban elnyomott egyedekre jellemzo ez a fajta kozuti aggresszio. Ahol meg tobb a csoro aranyaiban, ott tobb ilyet fogunk latni. Ez van. Fogadd el.

De nem kell magadra venni, ha te nem vagy ilyen. Jah es max a te anyad a kurva, te szar.

Ezt megertem. Gondolom en is nehezen tudnam elviselni, ha lenne bennem hazaszeretet es bantanak az orszagot, foleg hogy csak a balsorsbol jut neki amugy is :D

Engem a hazaszeretet sosem hatott meg. Viszont a hazaszeretet mindossze propaganda segitsegevel epitett kultusz. Ahogy a vallasok is. Regen is kellett a propaganda, hogy az embereket/birkakat ravegye arra, hogy harcoljanak az aktualis vezetoert es csaladjaert egy eszme neveben. Aki fogekonyabb a propagandara/vallasra arra jellemzobb amugy a "hazaszeretet".

Te pedig amugy propagandamagnes vagy. Nem csak a hazaszeretet, ami vallasszeruen van jelen nalad. Hanem pl apple irant is hasonloan erzel a commentjeid alapjan. Tokeletes modern egyed vagy.

Engem először az M7-en büntetőfékeztek egy  A8 -al úgy 2001-2 körül. Mivel egyedi rendszáma volt, hamarosan rá jöttem, hogy ugyanabban a városban lakunk. S megtudtam hogy a város egyik leggazdagabb embere, több szállodája  és étterme van. Adalék: azóta többször váltott autót, de a rendszám maradt.

Ennyit a csóró/elnyomott egyedekről.De például a nem régiben meghalt volt autónepper is a csórók közé tartozott, azért nyírt ki 2 embert Pesten, frusztrálta az elnyomottság.

Igen, annyira magyar, orosz és román, hogy még angol szó is van rá:

Brake check

Hát mert ezek ilyen nagyon művel oroszrománmagyarok, hogy még angolul is tudnak. :-P

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Most nyáron voltunk intézni pár dolgot néhány európai országban.
Vannak a kategóriák:

1) abszolút szabálykövető: pl svédek, itt senki nem meg 1 km/h-val sem többel, mint ami meg van engedve, hiszen az veszélyes lenne. (pedig ugye mint tudjuk megszállták őket a migráncsok)

2) nem szabálykövető, de figyel az emberre: pl a görögök, ahol nem jellemző a száguldozás, és nagyon óvatosan mennek, hogy a gyalogosknak, puhatestűeknek ne legyen baja.

3) tajparaszt K-európai agresszív: magyarok < szerbek < románok < észak-macedónok < bulgárok (ebben az elmebeteg csapatban még mi vagyunk viszonylag a legjobbak)

De ez megint hogy jön ide? Vagy aki 110-el megy, annak a seggébe lehet menni mindenféle veszély nélkül? Pályán meg végképp nem értem ezt a viselkedést.

Egyébként GPS szerinti 130-cal szoktam menni ott. Olyan 100-150 kilométerenként előfordul az, hogy 90-el menő kamion mellett megyek, előttem is autó, valami gyenge elméjű meg megérkezik mögém 3-4 méterre. És indexelhetek én jobbra ott, jelezvén hogy látom őt és elengedem hamarosan, nem fogja fel. Lehet mutogatni másokra, de ez akkor is rohadtul veszélyes. Ezekben az emberekben semmi felelősség érzet nincs, de leginkább agyhalott mind.

Szerencsére nem mindenki ilyen.

még 100 év mire lesz ebből az "önvezető" autobol valamit. márha egyáltalán lesz valami.

Aki másnak vermet ás, az stack pointer.

szerintem ha kivesszuk az edge case-eket, akkor jol fog ez mukodni. A statisztikaban meg elenyeszo az edge case-ek szama, mint a

- keresztben az uton biciklit attolo gyalogos,

- vagy kisgyerek amelyik meg nem szamit embernek az AI szerint.

- Vagy oldalrol befuto kutya.

- Vagy faszallito kamion potkocsija amit autopalya tablanak nezett, igy figyelmen kivul hagyta.

- vagy a leallosavban villogo allo rendorauto, aminek nekicsapodott 85 merfold/ora-val

- vagy bevasarlokocsit tolo venasszony

- vagy autopalyan a sovenyt nyiro autoba csapodo

- vagy az oz ami befutott ele, de az AI szerint nem !kocsi, !gyalogos, !biciklis igy figyelmen kivul lehet hagyni

- vagy a toloszekes emberke, akit szinten nem volt hova sorolni

- vagy motorost felloki savvaltasnal mert annak nem jar a sav, az is belehalt

- vagy fanak rosszul vetul az arnyekja, es szepen belemegy a kocsi

- vagy autopalyan savelvalasztonak csapodott frontalisan

-. vagy utcasepro kocsinak utkozott

 

Ahh, napestig lehetne sorolni. De ha megnezed az autopilot halaleseteket, *csupa edge case*. Amit normal vezeto 90%-ban elkerulne.

Viszont ami nem edge case, es ha minden jol megy a szalag mellett, akkor teszi a dolgat. (autopalyan, dugoban, stb).

Csak nehogy valami elterjen a normalistol.

 

Kotelezo darab: https://www.youtube.com/watch?v=vIci3C4JkL0

(silicon valley reszlet)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ez van mikor csak a cikkek szalagcimet olvasod el. Majd kihagyod a bocsanatkereseket es updateket es a tenyleges nyomozas eredmenyeit :)

Itt van amugy osszeszedve osszes fuggetlenul attol, hogy ki volt a hibas. Tehat talalgatni sem kell: https://www.tesladeaths.com/#totals

 

vagy kisgyerek amelyik meg nem szamit embernek az AI szerint.

Legjobb a TV-ad, amikor eluti a gyereket. De ebbol csak az marad meg az embereknek, hogy elutotte. De az nem, hogy elnezest kert utana keszito, bert felulbiraltak az onvezetot azzal, hogy nyomtak a gazpedalt :) https://twitter.com/RealDanODowd/status/1558223735550795776 Raadasul az nem is FSD volt. (Kapcsolodo: https://www.youtube.com/watch?v=cJh-LQABNUg )

Az FSDben meg sok hiba van meg. De egyre hasznalhatobb: https://www.youtube.com/watch?v=eRglRnJoekM (Azert 10.69.1 ben megint elbasztak valamit: https://youtu.be/5AR9DyhvY2w?t=525, csavonak kozbe kell lepnie es eleg veszelyes szituacio volt. Sajnos 10.69.2-tol elerheto lesz nagyobb tomegnek, ami nem biztos, hogy jo. Mert az egy dolog, hogy jo es figyelmes sorofok/teszterek tanitjak es el tudjak kerulni balesetet. De atlagember azt fogja elvarni, hogy helyette figyeljen mindig, hiaba irjak oda, hogy fogd a kormanyt/nezd az utat.

Stat alapjan persze biztonsagosabb mar most is AP, mint a human soforok. De azt nem egy nagy kihivas elerni. Azt lehet egy szabadon gurulo vasgolyonak is sikerulne.

2021, nem is FSD.  Raadasul sarga zarovonal. Azon nem fog atmenni sima savtarto foleg nem egy oz miatt :) Ami itt a kepen van az adaptiv tempomat es savtarto. Erre is oda van irva, hogy emberi felugyelet kell hozza.

Az FSD az kb 1-4 hetente valtozik nagyon durvan es nem is biztos jobb mindenben, mint elozo. Az meg vegkepp full teszt es jobban kell figyelni, mintha nem lenne bekapcsolva.

Nem ketlem, hogy csomo mindenben fos, de a hirekbe bekerult cuccokban az szokott lenni a problema, hogy az ember nem figyel, mert ugy gondolja, hogy a savtarto+tempomat egy onvezeto es nem is olvasta egy manualt, hogy milyen esetekben kell jobban figyelni.