Cég valós hatékonyságának mérése relatív profittal

https://i.imgur.com/VWjkybu.png

Mekkora cégünk pénzügyi hatékonysága? Több módon mérhetjük. Ha viszont arra akarunk választ kapni, hogy a most lezárult időszakban mennyire voltunk hatékonyak, akkor ezt egy másik időszakhoz kell viszonyítanunk.

Először is profitot kell vizsgálnunk bevétel helyett, mert lehet olyan, hogy több a bevétel kevesebb profit mellett, függően az eladott termékek összetételétől.

Másodszor, függetlenné kell tennünk a mérést a piaci igények ingadozásától. Ugyanis ha ezt nem tesszük meg, akkor nem valós különbséget fogunk látni. Az éppen aktuális keresletek mennyisége össze fog mosódni a tervezési hatékonyságunkkal. Két hullám összege, mely utólagosan nem szétbontható. Ha mi jól tervezünk, de a piaci igények csökkenő tendenciát mutatnak, akkor az jönne ki, hogy rosszul teljesített a cégünk. Ha viszont le tudjuk választani a piaci igények fluktuációját, akkor tisztán a hatékonyságunkat kapjuk meg, mellyel összehasonlíthatóvá válnak a különböző időszakok.

 

Nézzünk egy példát. Tegyük fel, hogy kereskedelemmel foglalkozik cégünk. Termékeket árulunk és tudjuk, hogy melyik hónapban mekkora volt az eladások árréséből realizált profitunk. Például az utolsó 6 hónap értéke millió forintban:

3 872 219

3 892 552

4 283 189

3 747 272

3 968 658

3 508 106

Ha csak az értékeket néznénk, akkor azt látnánk, hogy az utolsó hónapban rosszabbul teljesítettünk az előzőhöz képest. Akkor vajon ez az emberek hibája? Ők tervezték rosszul a kínálatot és nem tudták kiszolgálni az igényeket? Nem biztos.

 

Hogyan tudjuk megkapni a választ?

Az összehasonlítandó időszakokban kiszámoljuk, hogy a keletkezett profitunk mekkora mennyiségi igényhez keletkezett. Ugyanis a piacon a kereslet az, ami folyamatosan változik. Profitunk pedig azt mutatja, hogy a keresletre milyen kínálattal reagáltunk. Ezért a keletkezett profithoz hasonlítom a megjelent keresletet és így teszem viszonylagossá és függetlenné. És mivel csak azon kereslet szolgálható ki, amelyhez volt árunk, így csak ezt a keresletet tudom figyelembe venni. De pont ez kell nekem, vagyis hogy arányaiban hogyan került szétosztásra milyen termék az összes kiszolgált kereslethez. Ez kódolja magába a tervezési hatékonyságot. Hogy olyan áruból terveztünk-e többet, amely szintén eladható volt, de üzletileg jobb volt, növelve a profitot? És ez mellett a diverzitást is tudtuk-e tartani, hogy az általános kínálati gravitációnk is meglegyen?

Tehát a megoldásomban egy osztás művelet van: teljes profit osztva a teljes mennyiséggel. Ez az abszolút értékű profitot relatívvá konvertálja. Ezzel arra kapunk választ, hogy mennyire lett hatékony a tervezésünk, vagyis a készletre vonatkozó tőke szétosztásunk a termékeink között és a megjelent mennyiségi igényekhez képest mekkora profitot tudtunk generálni. Így már összehasonlíthatóak lesznek a vizsgált időszakok.

Van viszont megoldandó nehézség. A különböző termékek különböző mértékegységűek lehetnek. Például darab, kiló, liter, karton. De nekünk ezeket össze kell adnunk, mert az összes mennyiséggel osztjuk a teljes profitot. De nem adhatunk darab értékhez kilót. Nem kompatibilis.

 

Mi tehát a megoldás?

Mivel egy osztásról van szó és azonos számú értéket adok össze az osztás tetején és alján is, ezért ha mindkettőt elosztom a számukkal, az nem változtat az osztás eredményén. Viszont összeadásból átlaggá módosul. Lásd a képletet.

Tehát az összegük hányadosa egyenlő az aritmetikai átlaguk hányadosával. Én viszont tovább megyek és lecserélem az aritmetikai átlagot mértani átlagra, mert ez utóbbinak az az erős tulajdonsága, hogy mértékegység függetlenné teszi a különböző értékeket az összeszorzásuk miatt. Ugyanis egy magas dimenziójú téglalapot kapunk a szorzással, melynél az élek jelentik az értékeket. És így bármely érték változása ugyanakkora hatással lesz a térfogatra. Vagyis az eredményre. Ezzel viszont kompatibilisen lehet számosítani a teljes mennyiségi igényt, amelyhez viszonyítjuk a megjelent profitot.

 

Miért tehetem meg, hogy az aritmetikai átlagot mértanira cserélem?

Mert a megoldásban egy hányados van. Két átlagot osztok. A mértani átlag kisebb értéket ad általában mint az aritmetikai, viszont mivel osztás van, ezért mind a számlálóban és mind a hányadosban egyszerre csökken a cserével az átlag eredménye. Ezért a hányadosuk ezt vissza korrigálja. Kisebb értéket osztok kisebbel, tehát az eredmény hasonló.

 

Mennyire hasonló?

Ha sok véletlen adat aritmetikai átlagát osztom mértanival, akkor átlagban 36%-kal nagyobb az aritmetikai. Monte Carlo szimuláció azonnal kéznél van és pillanatok alatt futtatható erős konverzióval. A definiált függvényeknél „mean” csinálja az aritmetikai átlagot és „meang” a mértani átlagot mint „geometric mean”.

 

def mean( data ); return ( data.sum / data.size.to_f ); end

def meang( data ); return Math.exp( data.map{|x| Math.log(x) }.sum / data.size.to_f ); end

 

mean( 1000_000.times.map{ d = 30.times.map{ rand }; mean(d) / meang(d) } )

=> 1.35924275992819

 

Az eredmény 1.36, vagyis 36%-kal nagyobb az aritmetikai átlag. Ha viszont 1 helyett 2 véletlen adat hányadosát veszem, akkor az aritmetikai csak 1%-kal nagyobb:

 

mean( 1000_000.times.map{ d1 = 30.times.map{ rand }; d2 = 30.times.map{ rand }; x = mean(d1) / mean(d2); y = meang(d1) / meang(d2); x / y } )

=> 1.011069294947481

 

Uniform eloszlás helyett exponenciális eloszlásból mintavételezve a véletlen értékeket rand helyett Math.log(rand) használatával 77%-kal nagyobb aritmetikai átlagot kapok az első esetben, míg csupán 2%-kal nagyobbat a második esetben. Tehát exponenciális eloszlás sem okoz durva eltérést az átlag típusának cseréjénél.

 

mean( 1000_000.times.map{ d = 30.times.map{ -Math.log(rand) }; mean(d) / meang(d) } )

=> 1.7704352028359716

mean( 1000_000.times.map{ d1 = 30.times.map{ -Math.log(rand) }; d2 = 30.times.map{ -Math.log(rand) }; x = mean(d1) / mean(d2); y = meang(d1) / meang(d2); x / y } )

=> 1.0210856166365518

 

Tehát a cég valós hatékonyságának számításához használandó végső képlet, melyet a különböző időszakok összehasonlítására használhatunk, a következő:

Az adott időszakban minden egyes eladás árrését osztjuk az eladott mennyiséggel, mindegy milyen mértékegységben van, majd az összesnek vesszük a mértani átlagát. És ezen értékek hasonlíthatók össze egymással.

 

Lássuk újra a fenti 6 hónap értékét immáron ezzel számítva:

9.8906

10.086

10.358

9.7921

10.017

10.157

Látjuk, hogy ez alapján az utolsó hónapunk teljesítménye nem rosszabb volt, hanem jobb, függetlenül a megjelent igények mennyiségétől. Tehát a csökkenő piac ellenére jobban terveztünk.

 

Az eladott mennyiség árrése az egységnyi árrés szorozva az eladott mennyiséggel:

p = p_unit * v

De mivel p-t osztom v-vel a hányadosban, ezért kiesik v:

p / v = p_unit * v / v = p_unit

Tehát csak az egységnyi árrés marad. Mivel 20 azonos termék eladása úgy is tekinthető, mint 1 ilyen termék eladása 20-szor, ezért szétbontom a legkisebb egységekre. Mégpedig azért, mert az összes árrés eloszlására vagyok kíváncsi. Melyik árrés nagyságból mennyi van arányaiban.

Tehát a végső konklúzió, hogy az egységnyi árrések mértani közepét veszem. Ha egy termékből 100 db-ot adtunk el a vizsgált időszakban, akkor 100-szor veszem ennek az egységnyi árrését a számításban. Ugyanígy a többinél.

E_g( p_unit )

Ez intuitív megértést is ad a számításról, mert ezzel a termékenkénti profit nagyságának eloszlását vizsgálom. Arányaiban több nagyobb árrésű termék nagyobb pénzügyi hatékonyságot mutat.

 

Log transzformációval végzett mértani középpel szét tudom bontani a mennyiségeket egyetlen termékre. Így az elemek számát a mennyiségek összege adja, mert ennyi darab árrést vizsgálok. Ezért az 1/n mutató a mértani közép számításnál 1/summa(v) lesz. Így a végső képlet:

exp( summa( v * ln( p_unit )) / summa( v ))

 

Excel példa, ahol kék oszlopok a bemeneti adatok és piros oszlopok a kiszámolt értékek:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16OgE-vzYZriXnCSCsBjOBOp7CiuXX2ooNwWb-HtE_eE/

 

Kép magyarázat:

E → aritmetikai átlag (Expected value)

Eg → mértani átlag (Expected value, geometric)

p → profit az árrésen, vagyis eladási ár mínusz beszerzési ár

v → volume vagyis eladott mennyiség

Hozzászólások

Szerkesztve: 2022. 07. 08., p – 21:35

Azon gondolkodom, hogy ez mit árul el egy CFO-nak. Ő ugyanis a nominális profittal tud mit kezdeni. Abból tud prémiumot adni, azt tudja lekötni befektetni. Ennek a támogatását a kontrolling adja, ami azt hivatott mérni, hol keletkezik a profit és hogyan osszuk szét a fix és a változó költségeket.

Ez a hatékonyság mérés lehetővé tenne skálázódást valamiben?  Segíts nekem elhelyezni a hasznosságát. Hol és mire tudják alkalmazni? Milyen változást indikálhatnak a kinyert információk?

 

Mi van ha az adott cég kiszerelései: 1L, 5L, 50L, 200L, 1m^3, 20m^3 ? (Ez így nem pontos, mert lehet az adott kiszerelésnek van megnevezése és nem hozható közös nevező alá. Vagyis mindegyik kiszerelés : 1 db-ként van az adatbázisban)

A cégre eső piaci kereslet ingadozása érdekel. Az pedig az eladott mennyiségekben jelentkezik. Persze ahogy írtam, felülről korlátos, mert amit nem tudtál kiszolgálni, arról nincs mindig infó, de az nem is kell.

Mikor teljesít jobban egy kereskedő vagy gyártó cég? Ha a megjelenő random keresleti igényekhez jobb kínálattal szolgál. Ekkor több keresleti tüske találkozik a kínálattal. Ez mikor valósulhat meg? Ha kisebb a tervezési hiba. Mikor kisebb? Ha jobb aktuális készlettel indultak neki a következő időszaknak. Ez mikor áll fenn? Ha pontosabban tervezték, hogy mikor miből mennyit kell rendelni (termék vagy alapanyag).

Két időszakot nem tudsz összehasonlítani cég hatékonyság szempontjából, ha nem vonod ki a véletlen módon fluktuáló keresletet, mert akkor csak azt látod, hogy mennyit adtál el. De hogy a kevesebb vagy több eladás minek köszönhető - jobb tervezés vagy éppen rosszabb tervezés de több véletlen beeső igény - azt nem tudod megállapítani.

Tekintsünk el attól, ha egy cégnek fix megrendelései vannak szerződéssel, mert ott nem kell tervezés jövőbeli igényekre.

> A cégre eső piaci kereslet ingadozása érdekel. Az pedig az eladott mennyiségekben jelentkezik.
Kereslet = kielégített kereslet + kielégítetlen kereslet  (továbbá piaci vs vállalati szintű)
(Nekem ez /is/ okozott zavart a megértésben.)

Jól értem (?):
A fenti képletben az szumma eladott tételek profit tartalmát osztod a szumma eladott tételszámmal. Illetve mértani közép szerint a profit tartalmakat szorzod, majd n-edik gyökét veszed, ahol n a szorzandók számossága és ezt osztod az eladott tételek tétel számainak szorzatának n-edik gyökével, ahol az n már be lett vezetve.
Ebből egy termékre vonatkozóan hozol egy mutatószámot. Ez a mutatószám összehasonlítást tesz lehetővé. Vagyis ha egy termékre vetítve nőtt ez a szám, ami reprezentálni hívatott a  profit tartalmat, akkor a cég hatékonyság nőtt, ha csökkent, akkor romlott a hatékonyság.

TFH jól értettem, akkor:
Milyen üzenete van ennek az adatnak a vezetés számára?
Milyen cselekvést fog indukálni?
 

Problémáim a modellel:
Nem tudhatjuk mennyi volt a profit per termék, amíg nem ismerjük az összes árbevételt és költséget. Vagyis ugyanaz a termék fedezeti pontján nullát termel, míg onnan felfelé megjelenik a profit és annak  a növekedése.
https://gantt.hu/fedezeti-pont-szamitas/

Nem ad a modelled információt a hibáról. Még az sem derül ki, hogy a cég hibázott vagy a környezet változott.

Ha valamit mérek, akkor azzal célom van. Az összehasonlítás következtetések nélkül nem hasznos. Az üzletben pedig hasznosság nélkül nem fognak valamivel foglalkozni.
Mondok egy példát:  Megtudjuk, hogy 1 < 2. Na és most? Szóval még mindig nem látom, hogy az összehasonlítás után, milyen akciótervre / cselekvésre késztet a modelled.

Ahogyan én csinálom (részlet):
Virtuális termék kategóriákat készítek (több dimenziós, ár kategória alapján, felhasználási kategória alapján ), hogy gyorsabban megtaláljam, ahol változás állt be (+/-).
Vevőimet folyamatosan rangsorolom. Nominálisan vásárlási érték szerint és önmagukhoz képest relatív teljesítményük alapján. Ebből látom kik, nőnek, kik csökkenek nálam és hol kell beavatkoznom.

Azt gondolom, hogy mérésnek rá kell vinnie a fókuszt egy megoldandó problémára, hogy "helló itt feladat van!". Amennyiben nem automatizálható a miértekre kell az ember. A gép arra való, hogy ne foglalkozzon az ember felesleges mérésekkel, kimutatásokkal. Nálunk a kontroller szerepét algoritmusok töltik be, amelyek paraméterezhetőek. A paramétereket is megadhatja egy másik algoritmus. s.í.t. A nálunk lévő "AI" annyit tesz, hogy ahogyan én gondolkodom az lett algoritmizálva és kihasználva az az előny, hogy több változóval lehet dolgozni számítógép által valamint, online statisztikákkal full up2date módon.

subscribe 

Egyelőre felületesen futottam át, így lehet átsiklottam pár dolgon, de megint látni vélem a matematikus vs közgazdász ellentétet. :) 

Ami elsőre eszembe jut (és mondom, talán benne van, csak még nem gondoltam végig)

  • PV/FV kicsit homályos volt elsőre, de lehet, a konkrét modellben nem releváns 
  • Számít a pénzügyi évek sorrendje: hatékony vagyok-e, ha lemondok az aktuális FY-ben megtermelt X profitról, ha ezzel a beruházással FY+1-ben Y+2*X profitot várok?
  • Imho számít a piac, pontosabban lásd az előző pontot: ha évről évre szűkül a piac, hiába szűröm ezt ki a relatív hatékonyságból, simán lehet, hogy egyszercsak nem lesz miből fizetni a rezsit sem. 

Itt a p és v az nem az a Pv amit te ismersz. :)

Meghajolok más tudása előtt főleg, hogy volt egy negyed köröm a BME TTK matematika szakán. Most viszont azt véltem én (is) felfedezni, hogy hiányzik a közgáz matek, ami  sima lineáris algebra (kontrolling) időnként jelen és jövőérték számítással (szorzás, osztás, hatványozás, gyökvonás), ha nem csak önmagában kívánjuk vizsgálni a dolgokat, hanem a bechmarking más időhorizonton keletkezik.  Helyesen ez nem is közgáz matek, hanem közgazdasági gondolkodás. Uhh. Matematikai is a gondolkodásról szól. Na most jól belezavarodtam. :)

Itt a p és v az nem az a Pv amit te ismersz. :)

Jah, de nem is ezekre a p és v-kre gondoltam, hanem amiket én ismerek. :) Mármint hogy releváns-e itt egyáltalán. Lehet, hogy nem, de per pillanat ennyi telik tőlem fél nap vezetés után. :)

Egyébként nem ír rossz dolgokat, nálunk állítólag egész jól lehet ilyen matekkal keresni, bár ott is lesz körülötted egy seregnyi közgazdász, aki segít. :)

Nem lemondásról szól a bejegyzésem, akkor nem értetted meg. Ez egy mérés csupán, mely egy újabb rálátást ad egy dologra egy új szempontból.

Két időszakot nem tudsz összehasonlítani, ha nem tudod szétválasztani a hatásokat. Csak annyit látsz, hogy ennyi és ennyi profit lett. De hogy miért, az úgy nem kideríthető.

Érthetően megfogalmaztam itt, hogy mit célzok? A jobb tervezés hozta-e a több bevételt? A rosszabb tervezés adta-e a kisebb bevételt? Ez fontos kérdés, mert az alapanyag és készlet tervezésen múlik a profit.

Egyelőre nem találom, hogy ez a modell miben tud többet a havi szintű bevétel-kiadás=profit modellhez képest. Abból kiindulva, hogy kétszer nem lehet ugyanabba a folyóba lépni már erős kétségeim vannak a modelled gyakorlati jelentőségével kapcsolatban.

Tekintve, hogy jónéhány cégvezetőt ismerek, akiknek még a fenti modell is science-fiction kategória, így sajnos számukra a profit felismerése is kihívás. :)

Persze, hogy illik szofisztikáltabban számolni egyébként, de az alapvető folyamatok felismerése fontosabb.

Egy felhasználást látok. Kevesebb profit mellett prémiumot ad magának a vezetőség és ehhez a te modelledet használja, mint indoklást. 

Én ezt nem ebből mérem. Mondok pl-t miért.

Egy hónapban van 1000 tranzakció. Mivel bejelentettem az áremelést előre, így 1,5x forgalom növekedés van, de a tranzakciók száma nem változott mérhetően.
Ekkor:
- termelés 1.35x többet dolgozik
- raktáros 1.05x
- számlázás változatlan
- fix költségem változatlanok
- változó költségeim 1.02x  (terméket nem számolva) 

Kérdés, hogy a piac fluktuációjának, amit kiszűrünk, van-e köze a készlet és alapanyag tervezéshez. (Pontosabban: nyilván van, de veszítünk-e el a kiszűréssel fontos információt?) Hogy releváns példát mondjak, mint mikor Oregonék arra ébredtek, hogy hirtelen mindenki virucid kézfertőtlenítőt akart gyártani, aki látott már életében folyékony szappant. :)

Extrém események ritkák. Ha meg sűrűk lesznek, akkor normállá válnak.

A fenti leírásom általános dolgokra való. Nem jó akkor, ha szerződéssel gyárt valaki például fix mennyiségű terméket, mert ott nincs tervezés jövőbeli igényekre. Ha csak 3 termék van, akkor sem jó.

A nagy számok törvénye és a sztochasztikus folyamatok nagyobb számnál biztosítanak garanciákat. Ezt akár írhattam volna. Például pár száz termék felett érdemes vizsgálni, ott már erősek a statisztikai hatások.

Ami jelen esetben is érvényes, mint a múltkori bejegyzésemnél is, hogy lelkileg nem könnyű megemészteni. Furcsa dolog lehet annak, aki nem foglalkozik ilyen kutatásokkal, hogy nincs teljes információ és nem adható tökéletes válasz. De adható viszont a jelenleginél elérhető jobb válasz. Tehát a tervezési hiba vagy mérési hiba nem csökkenthető le 0%-ra - ez könnyen bizonyítható - viszont lehet hogy 20%-al vagy 30%-al csökkenthető. Ez nem mindegy a gyakorlatban.

A fenti eljárásom nem jósol lottó számokat. Viszont ad egy olyan plusz információt, melyet lehet hogy nem tudsz megszerezni másképpen. Szívesen meghallgatom, ha valaki tud rá megoldást, hogy hogyan hasonlítsd össze két céges időszakban a céges készlet vagy alapanyag tervezés hatékonyságát. Ez a fő cél. Ha van bárkinek erre megoldása, nyugodtan jöhet.

Kis számoknál (kevés tranzakció, eladás és termék) talán más módszer jobban segít.

Én így csinálom kb 20 éve:
Mennyiség szerint asc/desc sorrendbe rakod az értékesítést az adott termékből, levágod a két szélét a hibák miatt (vágás tetszőleges, lehet relatív is a mintához képest). Ebből valamilyen napi átlagot veszel. Ezt megcsinálod két különböző időtávon nálam ez 360 és 60 nap . A kettő közül veszed tetszőlegesen min vagy max (célfüggő), majd n-nel ahol n a készleten lévő termékek tartalék napjainak száma, így megkapod a minimális és szükséges készletet. Ezen módszerrel lehet készíteni, rendelési figyelmeztetést a beszerzőknek, de arról is riportolhat, ha túlkészletezés van, hiszen n értékétől függ mit kívánok vizsgálni.

Mivel nekem kizárólag magamnak kell készíteni ilyen egyszerű modelleket, így nagyban fogalmam sincs mennyire lenne megbízható ezen modell. Nem teszteltem. Nálam kiválóan működik, a kiszolgálás folyamatos, iparági szinten a legnagyobb forgási sebességet értem el vele.

 

ps.: A módszer alapja (levágás kis számoknál) egy BME-s kb 100 éves beszerzési anekdota adta. Volt 10 pályázó. A legolcsóbbat és a legdrágábbat kukázták és csak a maradék nyolc pályázót értékelték. 

Sok helyen nem eléggé egyértelműen fogalmazok, ezt javítom.

Szerkesztve: 2022. 07. 09., szo – 10:28

Kiegészítés:

Az eladott mennyiség árrése az egységnyi árrés szorozva az eladott mennyiséggel:

p = p_unit * v

De mivel p-t osztom v-vel a hányadosban, ezért kiesik v:

p / v = p_unit * v / v = p_unit

Tehát csak az egységnyi árrés marad. Mivel 20 azonos termék eladása úgy is tekinthető, mint 1 ilyen termék eladása 20-szor, ezért szétbontom a legkisebb egységekre. Mégpedig azért, mert az összes árrés eloszlására vagyok kíváncsi. Melyik árrés nagyságból mennyi van arányaiban.

Tehát a végső konklúzió, hogy az egységnyi árrések mértani közepét veszem. Ha egy termékből 100 db-ot adtunk el a vizsgált időszakban, akkor 100-szor veszem ennek az egységnyi árrését a számításban. Ugyanígy a többinél.

E_g( p_unit )

Ez intuitív megértést is ad a számításról, mert ezzel a termékenkénti profit nagyságának eloszlását vizsgálom. Arányaiban több nagyobb árrésű termék nagyobb pénzügyi hatékonyságot mutat.

Log transzformációval végzett mértani középpel szét tudom bontani a mennyiségeket egyetlen termékre. Így az elemek számát a mennyiségek összege adja, mert ennyi darab árrést vizsgálok. Ezért az 1/n mutató a mértani közép számításnál 1/summa(v) lesz. Így a végső képlet:

exp( summa( v * ln( p_unit )) / summa( v ))

Nem értem. Árrést vagy profitot számolsz? Fentebb profitról írsz, most beszerzési árat látok a táblázatban, míg a táblázat feje is profitról árulkodik.

Ha árrést számolsz, akkor nem kell kontrolling, Ha profitot, akkor meg nélkülözhetetlen, mivel a fajlagos költséget ők határozzák meg.

Helytelenül. Ne hívd profitnak. Az árrés tartalmazza a költségeket  a profit nem. Profitot csak utólag lehet számolni (ismerni kell minden költséget), előre csak becsülni lehet ismerni pedig csak az árrést. 

Profit becsléshez sok mindent meg kell becsülnöd, így a tévedések összeadódnak.A profit becslés sokszor számolás nélkül pontosabban becsülhető, mint számolással (nálam kb mindig), elég ránéznem a cashflow-ra.

A loss leadert gondolom ki kell szedned belole, kulonben siman kijohet hulyeseg. Ha - pl. torvenyi kotelezettseg miatt - nem is negativ a profit rajta, hanem beszerzesi/eloallitasi aron megy, ugy is 0-val vegigszorozza a teljes atlagodat.

A profitot nem mindig hasznos onmagaban ertelmezni. Egyreszt van olyan orszag/helyzet, hogy erre kell adot fizetni, ezert inkabb eltuntetik. Masreszt sok ceg novekedesi idoszakban direkt nem akar profitot, inkabb mindent visszaforgat, hogy kesobb meg nagyobb legyen. Szoval a profit helyett a befektetes+profitot kellene betenni a kepletbe, de az elobbit nem egyszeru termekekre bontani.

A sarki boltban sokszor van, hogy berendelnek a beszallitotol valamit, ami tobb kulonbozo fajtabol all. pl. egy doboz edesseg, amiben van Tiramisu, Profiterol, meg meg valami, a Tiramisu nagyon jo, a masodik elmegy, a harmadik nem jo. Ha van Tiramisu, akkor veszek, ha nincs, hagyom. Ha lenne real-time kovetesuk az egy termeken beluli variaciokrol is (nem tudom, hogy azonos volnakodjuk van-e, de megoldhato a kulonbozo, ezen kivul a rendelesek es eladasok alapjan kiderul), akkor tudnak, hogy mindig az elso fogy el, aztan a masodik, a harmadikat meg vagy eladjak vagy lejar. A beszallitotol rendelhetnenek amikor fogytan van, es tudnak, hogy melyikbol kell tobb. Ha a beszallito lassan reagal, akkor sajat kozponti raktarral meg tudnak oldani azt is. Alapvetoen szerintem nem kell havonta elore rendelni, kb. azonos utemben fogy, szoval ha tudjak mennyi van keszleten, es hogy milyen gyorsan fogy, eleg jol elore jelezheto, hogy mikorra rendeljenek uj keszletet.

Persze termekkategoriatol fugghet, hogy mit hogy fogyasztanak az emberek, van par dolog, aminek nagyon szezonalis jellege van (pl. karacsonyfa), ezeket lehetne kategoriankent kuon kezelni, amit meg valamilyen tanuloalgoritmussal, klaszterezessel vagy hasonloval automatikusan is ki lehet osztani (pl. december elejen karifat, szaloncukrot, csomagoloanyagot tobbet kell beszerezni akkor is, ha nem tudjuk mi az oka).

Viszont ha minden van keszleten a megfelelo mennyisegben, akkor nincs szukseg a kepletedre. Oregon eseten is hasznalhato kis bufferrel (ott ugye az alapanyag -> kesz termek adott sebesseggel megy csak). Csereben nala sokkal tovabb elall az aru, szoval lehet elore gyartani.

Ha van valami aru, van rajta profit, es el is lehet adni, erdemes berendelni es keszleten tartani. Ha meg a kereslet es kinalat nincs egymassal aranyban, az arat kell modositani. Szoval ott sem a keszletezes a gond.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

"Masreszt sok ceg novekedesi idoszakban direkt nem akar profitot, inkabb mindent visszaforgat, hogy kesobb meg nagyobb legyen."
A készletek növekedése is adózik. A beruházások jelentős része sem ad azonnali adókedvezményt. Vagyis mindkét eset profitot ad, de nem ad cashflow-t. Emiatt (cashflow-val nem járó művelet) kritizálják a EBITDA-t.

Nálam az van, hogy van raktár és azzal, hogy a gyárat nem akarom állandóan skálázni a termelés folyamatos és kiegyensúlyozott. Nem annyira számít az értékesítés kisebb (+-10%) kilengése.

De a te gyarad stabilan termel egy (covidot leszamitva) stabil piacra evtizedek ota. Egy startup, epp orszagba koltozo Tesco meg hasonlok eseten a novekedes fontosabb az elso 3-5 evben, mint a kiveheto penz.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Profit itt az eladott termék árrését jelenti.

Nyilván nulla árrés nem jó a képletbe, de ezt nem vesszük bele.

Mivel minden cégnél véges tőke van, ezért könnyen bizonyítható, hogy nincs olyan hogy minden készletből elegendő van. Akkor biztosan nem optimális. Mert vagy a diverzitás kicsi (elég a forgó tőke, de kevés az áru típus és így a kínálati gravitáció kicsi), vagy pedig a diverzitás nagy, de ekkor nem tud elegendő készlet lenni.

Ha van valami aru, van rajta profit, es el is lehet adni, erdemes berendelni es keszleten tartani. Ha meg a kereslet es kinalat nincs egymassal aranyban, az arat kell modositani. Szoval ott sem a keszletezes a gond.

Készlet tervezésre és logisztikára specializálódtam alkalmazott matematikával. Nem tudod megoldani amit írsz, ez logikailag könnyen bizonyítható. Mindig tudok 100-szor annyit rendelni tőled, mint amennyit valaha eladtál vagy amennyit tervezel készletre. 100%-os kiszolgálási szinthez végtelen tőke kell. Ezért szükségszerű az optimum keresés.

Szerk.: Kivéve persze ha egyedül van a piacon a cég és monopol helyzetben van vagy más speciális feltételrendszer van. Ott nincs szükség ezekre.

Ezeket a dolgokat értékesítési stratégia szabályozza és oldja meg. Csak egy mondat ebből: "A választék megöli az üzletet." Ez annyit tesz, hogy nagy választéknál a vevő a választása a semmi, mert döntésképtelenné teszi őt a kínálat. Emiatt  a helyes kínálat lépcsőzetes és nem tömörül egy kategóriában. De ezzel elkanyarodtam a  te problémádról, cserébe rávilágítottam az összjáték fontosságára.

A kérdés az, hogy hol van az optimum? Tudjuk hogy valahol nulla és végtelen között. De hol? Ha azt mondod hogy X, akkor az a kérdésem hogy miért nem X+2 vagy X-3? Amíg ezt nem tudod megválaszolni, addig mindig hasból döntesz és rulettezel. Működik valamennyire és nincs ezzel gond, csak tényt jelentek ki, hogy ha nincs egzakt optimum keresés ami megadja a mennyiségeket, akkor addig csak hasból döntés van. Ezt fontos látni.

Így amit írtál az nem ad megoldást, csak általánosságban kijelent. Optimum keresés ennél sokkal bonyolultabb. Ennek a blogomnak nem az a tárgya, hogy optimalizáljunk. Hanem hogy hogyan mérjük döntéseink eredményét.

Itt nem optimumot keresek, hanem csak utólagosan mérek. Nincs optimum keresésről szó a részemről ebben a blogban. Csak hatékonyságot vizsgálok utólag és kutatásom célja az, hogy ezt hogyan tudom legjobban megtenni, hogy minél kevésbé torz képet kapjak. Ez a fő kérdés.

Szerkesztve: 2022. 07. 09., szo – 10:16

Azon gondolkodom, hogy neked nem a napi minimum készleteket kellene mérned és ezek adataid gyűjteni? (Az eladás mellett.)
Ez alapján számolható lenne (ismerve a beszállítói rugalmasságot), hogy csökkenteni vagy növelni kell-e a készletet az adott tételből.

Beszállítói rugalmasság mérőszáma legyen a megrendeléstől az áru beérkezésig eltelt napok száma. Napi fogyást könnyen lehet becsülni. Innen tervezhető a beszerzés felügyelet, hogy ne lehessen se túl se alul készletezni. Ehhez még ismerni kell az adott tétel raktár  kapacitását. Ez is lehetne dinamikus, hiszen az tudható, mennyi db egy raklap.

Nos?

A napi minimum készlet már eleve feltételezne egy optimumot. Ha valaki a napi minimum készletet hasból határozta meg, akkor az eleve rosszul beállított minimum.

Nem akarok belemenni a készlet optimalizálás témakörébe, mert hosszú téma. Lényeg az, hogy eleve a minimumot keressük. Tehát a készletnél az a kérdés, hogy mi az a legkisebb mennyiség termékenként, ami elég nagy ahhoz, hogy kiszolgáljuk az igényeket. Tehát a nem túl kicsi és nem túl nagy mennyiséget keressük. Sok dolog meghatározza, például az elérhető tőke.

Úgy érzem egy rész megoldást kiragadtál egy nagyobb rendszerből. Megmutatnád a nagy képet?

Feljebb már válaszoltál, de a teljesség kedvéért ide is írom:

Célom az, hogy minél jobban meg lehessen mérni, hogy mennyire volt hatékony a készlet vagy alapanyag tervezés. Ugyanis ez nem megkerülhető.

Egy kereskedő vagy gyártó cégnél, aki random keresletből származó igényeket szolgál ki (tehát nem ismert a jövő), annak nagy mértékben az határozza meg a profitjának mértékét, hogy mennyire volt ügyes a rendelkezésre álló készlet tervezésénél.

Ugye a piacon nagyjából 2 dologgal lehet leginkább versenyezni:

1) jobb ár

2) gyorsabb kiszolgálás

Ez utóbbi úgy valósítható meg, ha raktárra tervezünk mint puffer a kiszolgáláshoz. Ezen sok minden múlik. És ennek hatékonyságát mérni is érdemes. De ha torz a válaszunk, mert változik folyamatosan a piaci össze igény, akkor az nem jó.

"Célom az, hogy minél jobban meg lehessen mérni, hogy mennyire volt hatékony a készlet vagy alapanyag tervezés. Ugyanis ez nem megkerülhető."

Ez így ebben a formában nem igaz! A tervezés abban az esetben megkerülhető, ha stratégialag nem vagy piacvezető. Ha csak alkalmazkodni akarsz a piachoz, akkor tervezésnél fontosabb az alkalmazkodás!

Megjegyzem, biztosan lehetne sokkal érthetőbben, sokkal jobb példákkal leírnom a témát. Sajnos mindig szűkös az idő faktor és relatíve gyorsan állítom össze az anyagot.